„Anatevka" vanavond in première Misbruik van „maar-een-detectieffie" Amerikaanse auteur Joseph Stem is verrukt van de rolbezetting W aarom met Kerst een cadeau van echt leer? Van Meegerens filmrechten in Amerikaanse handen? Echt leer is echt mode BBC vult ether met tienermuziek m£w iki NEGEN MUZEN Amsterdam gaf in 1966 115.000 uit aan kunst Jeugdconcerten in Haarlem van het N.Ph.O. WOENSDAG 21 DECEMBER 1966 21 Bewondering voor Lex Goudsmit Cabaretconcours Café-'67 Opdracht voor studie over| Jacqueline van der Waals Dr. M. van Blankenstein- prijs uitgereikt Nederlandse overladenheid tegenover Amerikaanse vertellerseconomie De radio geeft donderdag T elevisie programma Bert Japin (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM. „Ik ben enthou siast over de Nederlandse versie van de musical. Er zijn diverse hoofdrol len die hier beter zijn bezet dan in New York". Joseph Stein, schrijver van de succes-musical „Anatevka Fiddler on the roof" die In Amerika al tweeëneenhalf jaar volle zalen trekt, voelt zich heel gelukkig tijdens zijn verblijf in Amsterdam. „Ik was hier ook in februari om te adviseren bij de rolverdeling. Ik wist toen niet dat Lex Goudsmit en de anderen tot zulk een fantastisch resultaat zouden komen". Tot Steins grote vreugde is gisteren in Amsterdam aangekomen de Londense producer Richard Philbrow, die' in fe bruari in de Britse hoofdstad met de mu sical zal uitkomen. „In Amerika wordt I „Fiddler on the roof" gespeeld door twee gezelschappen, voorts is er een goede ontvangst geweest in Israel en Finland. Nederland is het tweede Europese land waar de musical wordt gespeeld, maar de rechten zijn al naar vijftien landen verkocht". Joseph Stein had al vele toneelstukken j en zes musicals geschreven eer hij be kendheid kreeg. „Het is eigenlijk vreemd, dat ik „Fiddler on the roof" zo laat heb gemaakt, want het verhaal hoorde ik al als kleine jongen van mijn vader en het heeft me altijd erg geboeid. Toen de mu sical in september 1965 op Broadway in ADVERTENTIE Omdat een cadeau van echt leer altijd nèt iets meer heeft in luxe en distinctie. Zo is een strak, slank, leren mannenvest een per soonlijk geschenk, dat een kostuum een nieuwe dimensie geeft. En voor een vrouw moet een koket pakje van suède of zacht I glanzende nappa iets heerlijks zijn. Zo'n pakje draagt ze met sportieve chic èn in de kleur van haar modieuze keus. Sportieve lumberjacks zijn er te over voor iedereen die van een tintelende winterwandeling houdt. Leer dus om leer te geven met de Kerst. Omdat vaststaat: première ging, was mijn vader al een paar jaar dood. Dat heb ik altijd heel jammer gevonden. Ik zou zo graag heb ben willen weten, wat hij er van dacht. Het is een joods verhaal. Het is geen musical om te schateren van het lachen, maar er zit veel humor in, echte univer sele humor, die door iedereen en overal wordt begrepen". Deze week zit Joseph Stein iedere avond in Theater Carré. Of dat hem niet gaat vervelen? „Eerlijk gezegd wel, ja, maar ik zie nooit een voorstelling hele maal uit. Zo af en toe een kwartier voor speciale scènes. Vergeet niet dat ik in Amerika maanden achtereen iedere avond bij de voorstelling was". „Weet u wie ik geweldig vind? Lex Goudsmit. Hij heeft een rol die zeer ho ge eisen stelt en hij staat bijna de hele avond op het toneel. In New York heb ben we de hoofdrolspeler al twee maal moeten vervangen. Ik hoop dat hij het lang zal volhouden. Als de musical het tenminste doet in Nederland. Als ik de reacties van het publiek zie, twijfel ik daar overigens niet aan". Steins grootouders waren Polen. Jo seph is voor de derde maal in Europa en hij is verliefd geworden op Amsterdam. „Ik ken geen enkele stad die zoveel sfeer heeft. Het is een verademing in een stad te komen die nog niet is veramerikani seerd. Ik kan hier uren rondlopen, zo maar over het Rembrandtplein en de grachten. Amsterdam is voor jullie een kostbaar bezit". Theater Carré vindt hij een wonder lijk theater dat herinnert aan de glorie tijd van het circus. De akoestiek vindt hij er geweldig: „als het vol is, heerst er een feestelijke sfeer". „Maar het zal er vol zijn", roept Paul Kijzer, de Nederlandse producent: ruim 35.000 plaatsen verkocht en dat gaat maar door". Paul Citroen die zeventig jaar is ge worden in zijn atelier met een aantal schilderijen die hij van collega schilders vervaardigde. (Van onze correspondent) AMSTERDAM De culturele commis sie van de Algemene Maatschappij vooï Jongeren in Amsterdam organiseert be gin volgend jaar weer een nationaal fes tival voor niet-beroepscabaretiers en ca baretgezelschappen. Het cabaret-festi val café 1967 wordt op 4, 11 en 18 maart gehouden. In de jury hebben onder meer zitting: Dora Paulsen, Ronny Pots dammer, Johan Verdoner en Victor van Vriesland. Het is de tweede keer dat een dergë- lijk festival wordt gehouden. Een jaar geleden namen dertig solisten en gezel schappen uit het gehele land deel aan Café 1965. De winnaar bij de solisten van dit festival, Joris Schiks, zal deze keer de prijzen uitreiken. De inschrij ving is gratis. Tot 10 februari kan men er terecht bij de organisatoren. LONDEN (A.P.) De B.B.C. heeft de goedkeuring van de Britse regering gekre gen om de lucht bi;na voortdurend te vul len met tienermuziek in de campagne tegen piratenzenders die buiten de kust opereren. De regering heeft gerechtelijke maatregelen genomen om de piratensta- tions die geen zendmachtiging hebben tot zwijgen te brengen. Een van de drie stations van de BBC zal de hele dag tie nermuziek uitzenden. Met water geverfd. De tentoonstelling „Met water geverfd" in Kabinet Flo ret, N.Z. Voorburgwal 282 te Amster dam, is verlengd tot 1 januari. Deze expositie van aquarellen, gouaches, en zovoort, wordt met nieuw werk aan gevuld. PARIJS De weduwe, de zoon en de dochter van de Nederlandse schilder van Meegeren hebben in Parijs een proces aanhangig gemaakt om de Franse televi sie te verbieden een film uit te zenden, die de cineast Gerard Sire over onze landgenoot heeft gemaakt. De erfgenamen van Van Meegeren zijn van oordeel dat de film, die „Het aureool van lood" tot titel draagt, een onjuist en tendentieus beeld van de persoonlijkheid en het leven van de illustere Vermeer-vervalser zal gevn. Gérard Sire verdedigt zich met het mo tief dat Van Meegeren al lang een pu blieke en legendarische figuur is gewor den, zodat niemand verboden kan worden in geschrift of door middel van een film zijn visie op hem te geven. Sire houdt zich al jaren met de persoon van Van Meegeren bezig. Hij heeft in 1946 in Am sterdam het proces bijgewoond waarbij de schilder wegens zijn vervalsingen tot een jaar gevangenisstraf werd veroor deeld. Het laatste argument dat Sire's advocaten tegen de familie van Meege ren hopen uit te spelen luidt, dat deze zelfde film, waarin de bekende Franse acteur Daniel Gelin de hoofdrol speelt, al eerder in Duitsland en België door de televisie is vertoond, zonder dat er be zwaar is gemaakt. De erfgenamen van de schilder zouden indertijd het recht, zijn avontuurlijk leven als onderwerp voor een rolprent te gebruiken, al hebben ver kocht aan een Amerikaanse maatschap pij, die pas nu lucht van de Franse te levisiefilm zou hebben gekregen. Breda-collectie. In de Mensa's en Wees- perstraat van de universiteit van Am sterdam wordt een tentoonstelling ge houden van de „Breda collectie" De 106 werken van deze collectie zijn daar tot 20 december te bezichtigen. Een bierbrouwerij in Breda heeft het initia tief genomen tot de samenstelling van deze collectie hedendaagse grafiek, die bestemd zal worden voor uitlening aan studenten. Erik Claus. Het gemeentebestuur v»n Hilversum heeft de beeldhouwer Erik Claus te Amsterdam opdracht verstrekt voor de vervaardiging van een ontwerp voor een vrije plastiek. In Haarlem, Am stelveen, Utrecht, Amsterdam en Rot terdam staan beelden van zijn hand Nederland 1: Vanmiddag wordt het eugdprogramma „Kameleon" uitgezon den. Na de Teleac-cursus „De boerderij als onderneming" ziet men in het pro gramma onder andere een aflevering van de filmserie „Mona" en een filmpje over de kerststemming in verschillende landen. Na het journaal een uitzending van de Anti Revolutionaire Partij. Hier na een rechtstreekse uitzending uit het Concertgebouw in Amsterdam waar prin ses Margriet en mr. Pieter van Vollen- hove een feestelijk concert bijwonen, dat door het Concertgebouworkest wordt ge geven. Uitgevoerd wordt onder andere de Piet Hein Rhapsodie van Peter van Anrooy, recitatief en aria uit het Weih- nachtsoratorium voor alt en orkest van J. S. Bach (soliste Aafje Heynis) en het concert in Es voor trompet en or kest van Joseph Haydn (solist: Wim Groot). Na deze rechtstreekse uitzending de hoofdfilm „Dokter Coda, verdacht van moord". Dr. Coda is een bekend arts die wordt verdacht van moord op zijn assis tente met wie hij een verhouding heeft gehad. De bewijzen stapelen zich tegen hem op, maar de vrouw van dr. Coda blijft in zijn onschuld geloven. Pgs wan neer er opnieuw een moord gepleegd wordt is dr. Coda vrij van verdenking. Vanavond gaat de musical „Ana tevka" in Theater Carré in Amsterdam in première. Enny Mols-de Leeuwe (foto) speelt hierin de rol van Golde. Vanavond zendt de AVRO-televisie via Nederland 2 enkele fragmenten van deze musical uit. Nederland 2: De AVRO-televisie begint de avond met het programma „Kunstconcours", ditmaal voor vocalisten. De deelnemers zijn Jenny Veeninga, Mar co Bakker, Meindert Kraaks en Ans Phi- lippo. Hierna een korte filmimpressie van de musical „Anatevka", de Nederlandse bewerking van de Amerikaanse musical „Fiddler on the roof." Vervolgens het muziekprogramma „Eine kleine Nacht- musik." Als laatste programma-onder deel volgt een reportage vanuit de Haag se HOKIJ waar een ijshockey-ontmoe- ting plaats heeft tussen de ploegen HIJS- HOKIJ en Den Bosch. r Publikatie: Leder-Centrum Nederland, Tilburg De gemeente Amsterdam heeft ter ver rij king van haar bezit aan representatieve Amsterdamse kunst een groot aantal wer ken van hoofdstedelijke kunstenaars aan gekocht. Werd in 1965 102.000 besteed, dit jaar vertegenwoordigen de aankopen een waarde van 115.000. Verwacht wordt dat dit bedrag in 1967 zal oplopen tot 130.000. Het resultaat van de aankopen is te zien in museum Fodor aan de Keizersgracht, waar een tentoonstelling is ingericht van 175 werken, de uiteindelijke keuze uit de 2300 werken die 383 kunstenaars in zonden. De minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk heeft elf literair- historische opdrachten verleend, waaron der een biografisch-essayistische studie over Jacqueline van der Waals, die ge schreven zal worden door mevrouw J Kramer-Vreugdenhil te Waalre. De ande ren zijn: drs. A. Abbenhuis (Eindhoven) voor een uitgave van de oorlogsgedichten van Lukas Schermer; profesor dr. A. Bray (Utrecht) voor een studie over Franstalige poëzie van Constantijn Huy- gens;mevrouw drs. D. Constandse (Utrecht voor een studie over het humoristische werk van Gerrit van de Linde Jsz. (De Schoolmeester); mevrouw dr. A. M. Cram- Magré (Bussum voor een uitgave van Emants' Lilith; professor dr. E. G. A. Galama (Hilversum) voor een heruitgave van de latere gedichten van Jan Jansz. Starter professor dr. P. Minderaa (Lei den) voor een uitgave van Bredero's Noortje; C. J. H. Molenaar (Volendam) voor uit uitgave van de volledige brief wisseling Geeraert Brandt-Joannes Vol- lenhove; dr. J. de Rooy te Uppsala (Zweden) om de Sparsa Geeliana voor druk gereed te maken; professor dr. C. F. P. Stutterheim (Oegstgeest) voor een uitgave van Bredero's Spaanschen Bra bander en dr. F. Veenstra (Amsterdam) voor een uitgave van Bredero's Griane. Evenals vorige jaren geeft het Noord hollands Philharmonisch Orkest vijf pro vinciale jeugdconcerten in Haarlem. Uit alle delen van de provincie komen op maandag 13, dinsdag 14, woensdag 15, donderdag 16 en vrijdag 17 februari scho lieren naar de provinciale hoofdstad om te luisteren naar werken van Wagenaar, Smetena, Weinberger, Glazounow en Du- kas. Dirigent van de concerten is Henri Arends en soliste de achttienjarige Zweed se saxofoniste Karin Rascher die een aan haar vader opgedragen Saxofoonconcert van Glazounow ten gehore zal brengen. Het vervoer zal met autobussen geschie den en is in de prijs van bezoek aan het concert en het programma inbegrepen. Door een combinatie van scholen was het concert van 15 februari spoedig uitver kocht. Het is de derde maal dat de Stichting Noordhollands Philharmonisch Orkest de serie voorbereid. Vorig jaar bezochten ruim zesduizend scholieren de concerten. De weersomstandigheden noodzaakten de organisatoren om drie van de vijf avon den te verschuiven. De journalistieke prijs van de Leidse universiteit, de dr. M. van Blankenstein- prijs, is vanmiddag in Den Haag voor het eerst uitgereikt aan Joost van Roon, van wie het Vrije Volk vorig jaar zes artikelen publiceerde onder de titel „Universiteit in het nauw." De prijs werd eenstemmig toegekend door een jury onder leiding van ir. A. G. Maris, en waarvan voorts deel uitmaak ten professor mr. dr. M. Rooij, mr. L. G. A. Schlichting, D. J. Lambooy, A. Scheffer en dr. M. Schneider. Een eervolle vermelding werd toegekend aan mevrouw H. E. Crlu-van Brussel van „De Leidse Courant" voor haar artikelen over „Het akademisch ziekenhuis" te Leiden. De jury kreeg 83 artikelen van 39 jour nalisten te beoordelen. Biirgi en Bruna. Tot en met 29 januari, wordt in het Centraal Museun in Utrecht een tentoonstelling gehouden van werken van de beeldhouwer Jea- not Biirgi en de ontwerper-graficus Bruna. De beeldhouwer Bürgi vervaar digde in opdracht van de gemeente Utrecht een aantal stenen lantaar'ncon- soles voor de werfmuren aan de grach ten. NET ALS IEDEREEN die hem ont moet vind ik Pim Hof dorp een bijzon der aardige man, maar van zijn „topo grafische" Haagse detectiveromans ben ik nooit een groot bewonderaar geweest. Hofdorp is voor mij minder een detectiveschrijver dan een enthou siast VVV-er die zijn speurdersverha- len zo volstopt met historische details dat de misdaadintrige er bijna volle dig in verdrinkt. Hofdorp zelf wil dit trouwens ook niet anders. „Vdn het begin af aan", zo schreef hij mij eens, „is het mijn opzet geweest romans te schrijven, waarin vooral de Haagse lezer door mijn ogen zijn stad zou gaan zien. Hoe kon ik mijn lezers hier bij optimaal boeien? Ik heb het voor deel in een politieel milieu geboren te HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Gram mu ziek. (7.30-7.32 Nws.) 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Klassieke gramm muziek. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.35 Water standen. 9.40 Schoolradio. 10.00 Aubade. 11.00 Voor de zieken. 11.30 Mensen geloven, land- en tuinbouw. 12.30 Nws .12.40 Actuali teiten. 13.00 Pro memorie. 13.05 Klassieke gramm. muziek. 13.45 Voor de vrouw. 14.15 Klassieke en moderne muziek. 14.45 Van 1685 tot vandaag. 15.15 Sphinx. 15.45 Oude muziek. 16.00 Studiodienst. 16.30 Geestelijke liederen.. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Frans- Canadese kerstliederen. 17.30 Nederlandse lichte muziek. 18.10 Sport 18.30 Halte. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Klassieke mu ziek. 19.45 Waarom zo vaak'' 19.50 Gevari eerd platenprogramma. 20.10 De familie Leenhouts (hoorspel). 20.35 Volkskerstzang. 21.50 Klassieke orkestwerken. 22.15 Wijd als de wereld. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespreking. 22.45 Semi-klassieke en klassieke muziek. 23.15 Signaal. 23.45 Weens kwintet. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 8.10 Actualiteiten. 8.15 Gramm. muziek. (8.30-.835 De groenteman). 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Klassieke en moderne muziek. 9.40 Lichte gramm. muziek 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (11.00-11.02 Nws.) 12.00 Johan Willem Friso Kapel. 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Zelf standig zijn en blijven. 12.40 Lichte orkest muziek. 13.00 Nws. 13.10 Journaal. 13.30 Kerkorgelconcert. 14.00 Logboek 1566. 14.30 De horizon voorbij. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Van vier tot vijf. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Actualitei ten. 18.20 Uitzending van de K.V.P. 18.30 So listenparade. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Gesproken brief. 19.05 Klassieke vrouwenfi guren. 19.30 Feesten van het licht. 20.00 Nws. 20.05 Klassieke en moderne muziek. 20.55-21.05 Voordracht. 21.45 Het martelaar schap van Pjotr Ohey (hoorspel). 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Nwe Gramm. pla ten. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Lichte muziek. 10.00 Nws. 10.02 Dixieland. 10.30 Langspeelplaten. 11.00 Nws. 11.02 Gramm. muzie.k 12.00 Nws. 12.02 Variant. 13.00 Nws. 13.02 Top Twintig. 14.00 Nws. 14.02 Instrumentaal allerlei. 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Sport. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 Tienermagazine. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Verzoekplaten. BRUSSEL 324 12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muziek. 12.40 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Klassie ke muziek. 15.00 Nws. 15.03 Muziek van Tsjaikofski. 15.30 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.09 Lichte muziek. 17.00 Nws. 17.15 Lichte muziek. 17.30 Volksmuziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardensport. 18.3,0 Franse les. 18.32 Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Peter Nero. 19.00 Nws. 19.40 Vlaamse pareltjes. 19.50 Poli tieke uitzending. 20.00 Openbaar Kunstbe zit. 20.15 Klassieke muziek. 21.20 Boekbe spreking. 21.35 Liederen. 22.00 Nws .22.15 22.30 De zeven kunsten. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I 17.00-17.35 Voor de kinderen. 18.30 Teleac. 19.00 Nws in het kort. 19.01 Pipo. 19.05 Mona (TV-film). 19.30 Vier dagen voor Kerstmis (filmreportage). 19.55 Socutera. 20.00 Journaal en weeroverzicht 20.15 Uitzending van de A.R.P. 20.25 Directe uitzending vanuit het Concertgebouw Amsterdam waar prinses Margriet en mr. P. van Vollenhoven een feestelijk concert bijwonen. 21.15 D'-. Coda verdacht van moord (speelfilm) 22.45 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 AVRO Kunst Concours 3: Vocalisten. 21.05 Anatevka (filmimpres sie) 21.20 Muziekprogramma. 21.35 Reporta ge ijshockey wedstrijd HIJSHOKIJ. 22.10- 22.15 Journaal. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I 19.00 Nws. in het kort. 19.01 Pipo. 19.05 De Verrekijker. 19.15 Van gewest tot ge west. 19.35 Mensen in de sport. 20.00 Jour naal. 20.20 Attentie. 20.45 Merlusse (TV- spel). 22.10 Wie weet hoe ik verander. 22.30 Wordt als een kind. .(filmmeditatie). 22.40- 22.45 Journaal. 23.00-23.30 Teleac. NEDERLAND II 20.00 Nws. in het kort. 20.01 Mogul (TV- film). 20.50 Achter het nieuws. 21.15 Jazz prijs '66. 21.40 Een hotel,, een stadje op zichzelf (filmreportage) 22.05-22.10 Jour naal. 22.10-23.00 Waar zijn wij aan toe? zijn, het politiemëtier te kennen. Dit wees als vanzelf de weg naar het soort verhaal, waarmee ik aan mijn „stads- vertelsels" samenhang, binding, de noodzakelijke „spanning" kon geven. Op deze wijze ontstonden de delen in de Haagse Mysterie Reeks, met de avonturen van commissaris Arem- berg c.s. als niet meer dan de onmis bare „raffia" om het bouwsel van mijn „stadswijkstructuren" letterlijk over eind te houden". HET IS EEN standpunt, misschien, maar niet het mijne. Afgezien van de vraag of het zinvol is, zich met een ro man slechts tot zo'n beperkt publiek als de Haagse lezer" te richten: ik vind dit eenvoudig een ontoelaatbaar misbruik van een „litterair" genre. Of men schrijft een detectiveroman, of men schrijft een historische studie; de opvatting dat men een misdaadintrige kan gebruiken als niet meer dan een geraamte dat een to taal andere structuur overeind moet hou den, kan alleen maar weer nieuw voed sel geven aan de in Nederland al te zeer verbreide opvatting dat „maar-een detek- tieffie" geen eigen eisen van compositie, stijl en psychologie zou hebben een opvatting die het Nederlandse speurders- verhaal dan ook al te lang beneden in ternationaal niveau heeft gehouden. Ik heb er hier al meer op gewezen: meer economie bij het schrijven, meer zelftucht bij de compositie, zouden Hof- dorps „Haagse" speurdersroman hebben doen winnen aan spanning en vaart, die bij hem steeds onderbroken werden door de mijmeringen van commissaris Arem- berg, een man die op speurtocht bij elke historische plaats van zijn fiets placht te stappen en de lezer een uitvoe rige uiteenzetting te verschaffen over de historische en eigentijdse bijzonderhe den eraan verbonden. Aremberg, door mij op deze plaats dan ook eens als de „op en afstappende fietscommissaris" beti teld is in Hofdorps laatste boek, Kata- strofe in Kijkduin (uitgever Van Hoeve) „zijn bijna legendarisch geworden fiets en zijn reputatie van de „op- en af stappende fietscommissaris" ontrouw geworden", zoals Hofdorp ons in hoofd stuk I vertelt en heeft een Dafje aan geschaft („Toch maar een fiets met een dak erop!" hoont een hoofdinspec teur). Of het daaraan nu ligt of niet: Katastrofe in Kijkduin heeft ontegenzeg lijk meer vaart dan Hofdorps vorige boeken, en een iets economischer opzet, al blijft een zekere overladenheid van de intrige irriteren (maar van „een fiets met een dak erop" kun je ook niet meteen het uiterste verwachten!). Al met al een tamelijk leesbaar boek, onder meer de vondst van een voorhistorische dolk, op de plaats waar vroeger achter de Kijk- duinse duinen een binnenmeer of een zee arm zou hebben gelegen). VAN ECONOMISCH VERTELLEN heeft overigens Rod Serling meer kaas gege ten. Zijn bundel Stories from de Twi light Zone, die als Verhalen uit het sche merdonker in de Prismareeks verscheen, demonstreert weer eens op briljante wij ze hoe de Amerikaanse verteller, ook in de „escape-literature", door die economie èn door een grotere durf bij de complot tering. vaak een niveau weet te berei ken dat zijn Nederlandse collega op het gebied van de intrige vaak binnen een te nauwe horizon gevangen en wat zijn verhaaltrant aangaat te vaak tot uit weiden geneigd al te zelden haalt. Ser- lings bundel is een verzameling vertel lingen met een zeer eigen sfeer, waarin elementen van het fantastische verhaal, het duivelverhaal en de misdaadstory op ingenieuze en hoogst boeiende wijze zijn vervlochten. Op hetzelfde niveau staat de Prisma- Silverberg, J. F. Bone, Rick Raphael, Gordon Dickson, Lloyd Biggie jr. en de voor een bundel in dit genre welhaast on vermijdelijke, Arthur C. Clarke. EEN OPMERKELIJK goed voorbeeld van een roman-op-een-misdaadmotief, die men zeker geen speurdersverhaal in de gewone zin mag noemen, is A cove- nantwith death van Stephen Becker, dat in de vertaling van Ary van Nierop als Een v e r b o nd met de dood bij Sijthoff is verschenen. Het verhaalt de als historisch gepresenteerde tragedie van de jood Bryan Talbot, die onschuldig tot de strop wordt veroordeeld voor de moord op zijn vrouw, in 1923 gepleegd in Sole- dad City bij de Mexicaanse grens. De jonge rechter die in dit boek het relaas van Talbots martelgang doet, heeft op te boksen tegen valse feiteninterpretaties en vooroordelen, kennelijk mede beïnvloed door een bij vele betrokkenen min of meer latent aanwezig antisemitisme. De gebeur tenissen bereiken een hoogtepunt als Tal bot op het schavot zich in uiterste wan hoop op zijn beul stort, waardoor deze een dodelijke val maakt. Als vrijwel on middellijk daarop Talbort onschuld bewe zen wordt, rijst de vraag of hij nu ver oordeeld moet worden wegens doodslag op de beul dan wel zich kan beroepen op wettelijke zelfverdediging. Na veel, vooral ook innerlijke strijd weet de jon ge rechter tot een vrijspraak te komen. Een interessant probleem, gevat in een originele compositie en een meeslepende verhaaltrant, waarbij vooral de karakters en conflicten der diverse betrokkenen goed uit de verf komen en een der boeiendste elementen vormen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1966 | | pagina 21