Oud en nieuw in de
Londense modewereld
DEZE OUD-HOLLANDSE
LEKKERNIJEN VALLEN
NU NOG IN DE SMAAK
„Twiggy
opvolgster
van de
„Garnaal"
IBdri
Hylikmaker
Gelderse prol
Roffioelen
Saksische „bowl"
lil!
ZATERDAG 31 DECEMBER 196 6
Erbij
21
VADERTJE TIJD heeft zijn invloed ook
laten gelden in de Londense modewereld.
Het meest van allen heeft dat wel Enge-
lands topmodel Jean Shrimpton onder
vonden. „De garnaal", heeft haar eerste plaats
moeten afstaan aan een nieuw model. Dat
nieuwe model is zeventien jaar oud en heeft
een hele andere, een bijna kinderlijke „look"
over zich. Ze is bekend geworden met de
naam Twiggy en nu is ze Londens nieuwe
mode-gezicht van 1967.
Lelijk eendje
Succes
ZE IS super-slank, eigenlijk
niet meer dan een bonestaak
en tamelijk lang voor een mo
del; ongeveer 1.75 meter. Haar
rug is wat krom, haar heupen
staan naar voren. Ze is de
dochter van een timmerman en
spreekt met een lelijk Londens
accent. In plaats van naar
school gaan, heeft ze een vol
geboekte agenda met afspra
ken. Bij haar „sociaal-zijn" ho
ren cocktailparties en bezoek
jes bij adellijke personen. Haar
inkomen wordt geschat op ten
minste een ton per jaar.
ZE IS de „fair lady" van
1967, want ze he(eft „het". Ze
is het nieuwe gezicht van Lon
den. Daarmee is Engelands ge
zicht nummer één. Jean
Shrimpton alias „de Shrimp",
-op de tweede plaats gekomen.
Twiggy is de handelsnaam
(met patent) want eigenlijk
heet ze Lesley Hornby.
„Haar gezicht is fascinerend,
het is het gezicht van nü", zegt
Twiggy's tien jaar oudere
vriendje, ontdekker, manager
en medevennoot van Twiggy
Enterprises Ltd.: Justin de
Villeneuve. „Ik ben erin ge
slaagd een Greta Garbo-image
rond haar te creëren. Ik had
nooit gedacht dat alles zo vlug
ging", zegt Justin, een be
schaafde en welbespraakte En
gelse jongen die zijn generatie
in kleding en haarstijl verte
genwoordigt. Met Twiggy heeft
hij ook zichzelf verkocht. „We
werken als een team. Als grote
bladen, de bekende tijdschrif
ten, iets schrijven dan is het al
tijd over ons beiden. In Ameri
ka noemen ze me Henry Hig-
gins'
TWIGGY'S gezichtje is even
gewoon als bijzonder. Eens, zo
wil het verhaal, was ze een le
lijk eendje. Justin zegt: „Je
had de metamorfose moeten
zien nadat ik haar haar eraf
had laten knippen". Hij is
daarna met haar naar de Lon
dense modefotograaf Barry La-
tigan gegaan en introduceerde
Engelands nieuwe „gezicht": Twiggy met vriend en manager Justin.
zijn vriendinnetje, dat hij nu
twee jaar kent, in de mode
wereld.
„Ik weet hoe moeilijk dat is,
want ik ben zelf model ge
weest. En niet zo'n succesvol
model", zegt Justin, ex-kapper,
ex-beeldhouwer, ex-public re-
lationsman, die ook nog eens
ambities had journalist te wor
den. Eigenlijk heet hij Nigel
Davis, maar dat vond hij zo'n
gewone naam, dat hij er zes
jaar geleden Justin de Ville
neuve van liet maken.
Twiggy's gezicht was waar
het mode-Londen om zat te
springen. De Shrimp-periode
liep ten einde. Jean Shrimpton
pakte de zaken groter aan in
de vorm van filmcontracten.
Bovendien loopt haar gezicht
nog mee op de voorplaten van
tijdschriften. Het kortgeknipte
jongenskopje van Twiggy, de
grote ogen met aangeplakte
wimpers en zware lijnen, de
brede mond, de wat mysterieu
ze uitdrukking, dat alles werd
Londens nieuwe mode-gezicht.
„Nu", zegt Justin, „is ze niet
alleen Londens model nummer
één, het meest gevraagde foto
model in New York, Parijs,
Milaan, Tokio, enzovoorts,
maar een van de meest ge
vraagde modellen van de hele
wereld. Ze is het voorplaatge
zicht en als zij of wij samen
op de voorplaat staan vliegt de
oplaag omhoog", aldus Justin.
Bovendien profiteert hij mee
van het financiële succes, dat
geïnvesteerd werd in de n.v„
waarvan Twiggy's vader direc
teur is. Zelf hebben ze een
zakgeld van honderd gulden
per week.
Er staan contracten op stapel
met Amerikaanse modehuizen,
voor zover elders al niet iets is
afgesloten. Er wordt Twiggy-
kleding gefabriceerd en er is
een (Franse) Twiggy-parfum
in petto. Twiggy maakt gram
mofoonplaatjes, en heeft al
aanbiedingen afgeslagen.
„We zitten er niet om te
springen", zegt Justin.
„We nemen alleen aan wat
goed is. Dat is geen snobisme,
want we kunnen ons het ge
woon permitteren iets af te
slaan. De film bijvoorbeeld:
ze heeft al aanbiedingen van
drie Amerikaanse maatschap
pijen gehad. Eén van vierhon
derdduizend gulden. Ik heb het
afgeslagen want om filmster te
zijn moet je talent hebben, je
moet ervoor gestudeerd heb
ben. En Twiggy is fotomodel".
Twiggy, die een jaar geleden
nog in haar roodblauwe
schooluniform liep, laat het za
kelijke maar aan Justin over.
Voorlopig stroomt het geld bin
nen, heeft Twiggy een volle
agenda en gaat ze een keer per
week naar Parijs voor opna
men. Ze kan het zich dus ver
oorloven aanbiedingen a'f te
slaan Ze houdt niet erg van
reizen omdat ze gauw heim
wee heeft. Vandaar dat de ver
re, buitenlandse reizen haar
niet aantrekken.
„Per slot van rekening is het
nog een kind en is ze het liefst
thuis bij haar vader en moe
der", zegt Justin. Zijn dagelijk
se zorgen zijn behalve de
zakelijke erop te letten dat
ze zich aan haar schema houdt,
dat ze met hem luncht en dat
ze om half zes ophoudt. Dan is
ze vrij, op de (plezierige) uit
stapjes na. En daarna gaat de
kleine Pygmalion weer naar
het huis van haar ouders in
Noord-Londen.
ALS HET JAAR zich „ten einde spoedt" hebben we
de neiging om terug te kijken in het verleden. Daarom
is het misschien nu wel interessant om de (keuken)klok
een eindje terug te zetten en even stil te staan bij oude
vergeelde recepten, die nog steeds goed zelf te maken
zijn. De keuken van onze voorouders vertoonde weinig
overeenkomst met de rationeel ingerichte laboratorium
achtige werkruimte van de huisvrouwen van nu, die wij
,.een droomkeuken" plegen te noemen. De potten en
pannen van toen hangen nu als sieraad aan de wand.
Maar antiek keukengereedschap of niet, de oude lek
kernijen zijn voor de 20ste-eeuwers best te realiseren.
OM .TE BEGINNEN de oud-Holland
se lekkernij „Hylikmaker" of „huwe
lijksmaker": een koek, die door de
verliefde jonkman als een soort visite
kaartje aan zijn uitverkorene ter hand
werd gesteld als ze samen naar de ker
mis waren geweest.
Zijn gevoelens werden vertolkt door
een met amandelen of kandijsuiker op
de koek getekend hart of een tweetal
harten, aaneengesmeed. De jongen
merkte al gauw hoe het met zijn kan
sen gesteld was: stemden de ouders
van het meisje in met haar keus, dan
mocht hij samen met de familie de
koek opeten.
Hylikmaker
250 g zelfrijzend bakmeel,
150 g (10 eetlepels) honing,
75 g (10 eetlepels) bruine basterd
suiker,
1 mespunt nootmuskaat,
1 mespunt kruidnagelpoeder,
1 theelepel kaneel,
25 g gesneden sukade,
25 g oranjesnippers,
50 g amandelen,
Zout, kandijsuiker (boter of marga
rine).
Het zelfrijzend bakmeel met het
zout, nootmuskaat, kruidnagelpoeder
en kaneel mengen. De honing met de
bruine basterdsuiker langzaam verwar
men tot de suiker gesmolten is. Deze
honingstroop door het bakmeel kneden
De sukade en oranjesnippers toevoegen
en het deeg even laten afkoelen. De
amandelen pellen, halveren of klein-
hakken of -snijden. Een bakblik dun
besmeren met boter of margarine. Het
deeg tot een vierkante lap van 20 bij
20 centimeter uitrollen en op het bak
blik leggen. Op de koek met een mes
punt 2 schuin over elkaar vallende har
ten tekenen. De lijnen bedekken met
de gehalveerde of gehakte amandelen
en ze zacht aandrukken. De koek mid
den in een matig hete oven (circa 180
graden C) in ongeveer 15 minuten
bruinbakken. Na het bakken de koek
laten afkoelen op een taartrooster en
bestrooien met kandijsuiker.
DAT ONZE grootmoeders wat zuini
ger omsprongen met het voedsel dan
wij in onze tijd van overvloed, is na
tuurlijk geen nieuws. Zij hadden de
verwerking van resten en restjes tot
een ware kunst verheven. Van deze
ervaring kan men gebruik maken als
er wittebrood over is.
Geldersche prol, een broodschotel
voor 6 personen.
8 sneden (250 g) wittebrood,
100 g rozijnen,
50 g sukade,
50 g krenten
sap van V2 citroen,
1 zakje vanillesuiker,
2 eieren (middelgroot),
2V2 dl melk,
10 g (1 eetlepel) suiker,
1 theelepel kaneel,
paneermeel (boter of magarine).
Een vuurvaste schaal dun insmeren
met boter of margarine en bestrooien
met paneermeel. Het overtollige pa
neermeel er uit schudden. De eieren
met de melk loskloppen. De sneetjes
ontdoen van de korst en de bodem
van de schotel bedekken met de helft
van het brood, hierover de helft van
het vulsel uitspreiden en de helft van
het melk-eimengsel schenken.
Het vulsel afdekken met brood, dit
bestrooien met de rest van het vul
sel en wat er aan vocht over is er
over gieten. De suiker en de kaneel
goed door elkaar roeren en dit meng
sel over de broodschotel strooien.
De broodschotel in een matig hete
oven in
worden.
1 uur goed warm laten
DE ROFFIOEL is een met appelen
en noten gevuld pasteitje, dat in de
middeleeuwen en vooral voor de vas
ten als „panckoeck" werd gegeten.
In 1966 maken we er een goed ge
vuld koekje van, dat in de frituur
wordt gebakken. Het deeg moet echter
de tijd hebben om te rijzen.
Het frituurvet mag dus niet te heet
zijn
Roffioelen 30 stuks)
Voor het deeg:
500 g bloem, 25 g gist, 3% dl melk,
25 g boter of margarine, 10 g (3 thee
lepels) zout.
Voor het vulsel:
500 g appelen,
100 g gepelde noten,
1 theelepel kaneel,
1 theelepel gemberpoeder,
25 g (3 eetlepels) poedersuiker,
1 citroen.
De bloem met het zout in een kom
door elkaar mengen. De melk verwar
men tot ze lauw-warm is en, al roe
rend, bij de gist schenken. De boter of
margarine smelten. Van dat bloem,
melk en gesmolten boter of margarine
een glad beslag kloppen en dit nog
5 minuten doorwerken, zodat het
glad en elastisch wordt. Hierna het be
slag afdekken met een bord of vochtig
gemaakte doek en op een matig warme
plaats 1 uur laten rijzen. In deze
tijd het vulsel maken.
Hievoor de noten fijnhakken. De ap
pelen schillen en in kleine blokjes
snijden. De citroen uitpersen en het
sap over de stukjes appel schenken
tegen het verkleuren. Kaneel, gember
poeder en poedersuiker toevoegen en
alles goed door elkaar scheppen. Het
gistdeeg in tweeën delen en de helften
na elkaar op een met bloem bestoven
tafel of aanrecht uitrollen tot een lap
van 24 bij 40 cm en deze in lapjes
van 8 bij 8 cm snijden. Op elk stukje
een eetlepel vulsel leggen, het deeg
lapje goed dichtvouwen, de randen
SMaOWam
vochtig maken, stevig aandrukken en
ze in een matig heet frituurvet laten
rijzen, gaar- en bruinbakken.
De roffioelen bestrooien met poeder
suiker en warm presenteren.
TOT SLOT IS HIER het recept
van de Saksische bowl, een drank,
die al uit 400 na Christus stamt. Al»
goede Germanen kortten de Saksen
zich de tijd tussen Kerstmis en nieuw
jaar met drinkgelagen, waarbij dit
speciaal gekruide bier rijkelijk vloei
de.
Ook in de Middeleeuwen wist men
de Saksische bowl te waarderen. De
gelegenheden, waar men hem dronk,
waren echter wat meer cultureel ge
tint. In die dagen trokken minstre
len van burcht naar burcht en zij de
den hun intrede daar, waar zij door
brandende kaarsen in de vensters wel
kom werden geheten. Dan werd met
zang en dans de bowl de feestzaal bin
nengedragen.
In plaats van bier kunt u met suc
ces bessesap gebruiken. U kunt de
bowl in glazen söhenken en hem als
„bisschopswijn" op koude winteravon
den presenteren.
Saksische „bowl" (10 personen)
3/4 liter water.
V2 1 bessesap (zonder'suiker).
Vz theelepel nootmuskaat.
Vz theelepel gemberpoeder.
5 kruidnagelen.
1 stukje pijpkaneel van 3 cm.
1 stukje foelie.
30 g (3 eetlepels) suiker.
3 eieren (middelgroot).
Het water met de specerijen 1
uur laten trekken en het sap zeven.
Het bessesap en de suiker toevoegen.
In een grote verwarmde schaal de
eieren opkloppen en de drank er in
gedeelten bij schenken. De drank nog
even verwarmen, doch niet laten
koken.
Tijdens het verwarmen steeds blij
ven kloppen. Tenslotte deze feest-
drank uitschenken en warm serveren.