Bisoti van Pieter d'Hont
Pittig musiceren van
Gelders Orkest onder
Anton Kersjes
Vlaams-socialistisch dagblad
brengt hulde aan prof. Geyl
fcJ
vóóraan met nieuwe
en betere kwaliteit
VANAVOND
De Nederlandse Comedie presenteert:
Sigma mag muziek
maken zonder al
te veel lawaai
Tachtig experts
niet tevreden over
tv-reclame
VERGULDE
HAND
JL
6
WOENSDAG 4 JANUARI 1967
7
André van den Heuvel in de titelrol
De oudste zeepfabriek
van de gehele wereld
Sticks: nog altijd onovertroffen
Tubes: voor weldadige scheerluxe
Simon Koster
Beeld van Degas beschadigd
Michelangelo ontdekt?
Doek van Titiaan
met schets op de keerzijde
Koninklijk goud voor de
Britse architectuur-
historicus Pevsner
Young at heart
De radio geeft donderdag
Televisieprogramma's
C. B.
VOOR VADER. MOEDER EN KIND
VERNIEUWDE „GIJSBREGHT"
DE TRADITIE die de Nederlandse
Comedie de verplichting oplegt, elk
jaar Vondels ,,Gijsbreght van Aem-
stel" ten tonele te brengen, leidt in
onze tijd gelukkig niet tot verstarring
maar tot telkens weer nieuwe pogin
gen om het oude treurspel op een
andere manier, in harmonie met onze
veranderende tijd, te presenteren en
het daardoor van een telkens weer
andere kant te belichten. In de ver
schillende regies van Han Bentz van
den Berg is dat streven de laatste
jaren wel heel duidelijk tot uiting
gekomen. Deze keer is men nog een
stapje verder gegaan en heeft men
de opvoering in handen gelegd van
een, voor dit werk, nieuwe regisseur:
Henk Rigters, wiens voorliefde voor
moderne of gemoderniseerd toneel al
herhaaldelijk is gebleken. En ook de
rolbezetting is voor een zeer groot
deel vernieuwd.
„Gijsbreght van Aemstel, d'Onder-
gang van zijn stad en ballingschap",
treurspel door Joost van den Vondel.
Nieuwe enscenering onder regie van
Henk Rigters. Hoofdrollen: André van
den Heuvel, Julien Schoenaerts, Ellen
Vogel, Jules Croiset, Wim van den
Brink. Decors en kostuums: Rob Otte.
Eerste opvoering door de Nederlandse
Comedie op 1 januari in de Amster
damse Stadsschouwburg.
breghts onhandigheid als militair leider,
niet eens bij de toehoorder opkomt.
ANDRé VAN DEN HEUVELS Gijs
breght beantwoordt volkomen aan deze
visie van de regisseur. Deze Gijsbreght is
geen martiale figuur, nog minder een
romantische held, maar een door zorgen
geplaagde man, die bij zijn eerste op
komst al vermoeid is door de problemen
van het lange beleg van zijn vesting en
in wie pas tegen het einde, als zijn zaak
al helemaal verloren is, de riddermoed
en -kracht van weleer nog eens opvlamt.
En met een sublieme dictie spreekt Van
den Heuvel de tekst, zodat er noch van
de betekenis, noch van de taalmuziek ook
maar iets verloren gaat. Een nieuwe
Gijsbreght, die onder de vele vertolkin
gen van die rol in de laatste decennia
met ere genoemd moet worden.
Een andere opvallende vernieuwing
was de vertolking van Vosmeer, de Spie,
door Jules Croiset. Deze maakte van
Vosmeer nu eens niet de traditionele dra
kerige schurk, van wie de schurkachtig
heid afdruipt, maar een intelligente be
drieger, die ook voor een hedendaagse
geheime dienst best bruikbaar zou zijn.
En Henk Rigters zelf speelde een zeer
verstilde, ontroerende Gozewijn, in een
kerkscène die eindelijk gezuiverd was van
de conventionele pathetische sentimenta
liteit. De Badeloch van Ellen Vogel is
bekend van vroegere opvoeringen, maar
ze was voortreffelijk met de nieuwe op
vatting in harmonie gebracht.
Minder gelukkig was de bezetting van
de rol van Arend met Julien Schoenaerts,
een prachtige acteur (die zijn taak dan
ook met grote kundigheid volbracht)
maar allerminst de aangewezen figuur
voor deze rol. Peter Hoeksema bracht
HENK RIGTERS is er inderdaad in
geslaagd, een door zijn persoonlijke visie
grondig veranderde opvoering tot stand
te brengen, fris en modern, maar daarbij
tegelijk van uiterste eenvoud en rust. Het
wapengekletter heeft afgedaan, evenals
alle andere drukte die bedoeld was om
het stuk een schijn van uiterlijke drama
tiek te geven; maar ook de krampachtige
statische stilering van enige recente op
voeringen is verdwenen. Rigters heeft
zich van alle kunstmatige versiering ont
houden om Vondel zelf zo dicht mogelijk
te benaderen en het volle pond te geven
aan diens voornaamste werktuig de
taal en aan zijn eenvoudige maar ge
voelige tekening van mensen. Een groten
deels abstract decor en de fraaie maar
ingetogen kostuums van Hollands late
zestiende en vroege zeventiende eeuw,
ontworpen door Rob Otte, verlenen de
opvoering een rustig, nergens opdringerig
kader, zodat alle aandacht geconcentreerd
blijït op de tekst. En die tekst komt over
het voetlicht met een nog weinig gehoor
de zuiverheid en vanzelfsprekendheid
alsof er geen hoogdravende regel in voor
komt. Dit dwingt zo zeer tot luisteren dat
de aloude kritiek op het weinig dramati
sche karakter van het werk, op het ge
brek aan zichtbare handeling en op Gijs-
ADVERTENTIE
Vergulde I land s ta at o ok nu
vóóraan Dij de ontwikkeling
van nieuwe en betere kwa
liteit. Br is nu Vergulde
Hand Scheerschuim, voor
Amerikaans supersnel
scberen. Ideaal en
niet zo duur als u denkt:
honderd maal scheren met
één spuitbus van f3.25 Z
KONINKLIJKE FABRIEKEN WOLTMAN ELPERS
Volgens de gemeente Amsterdam zal
het verbod dat Sigma niet mag musice
ren in de Doelenzaal worden opgeheven
als Sigma de omwonenden geen overlast
aandoet. Het kan echter niet getolereerd
worden dat met alle ramen en deuren
open en talrijke versterkers op volle
kracht tot acht uur in de morgen de
meest luidruchtige beatmuziek de wereld
in wordt geslingerd.
De omwonenden, van wie de klachten
afkomstig zijn, hebben geen bezwaar te
gen speciale concerten of feesten.Dat de
bedrijfsleider van Sigma de gemeente
heeft voorgesteld deze mensen andere
woningen aan te bieden, zodat de vrije
expressie in de Doelenzaal ongestoord
voort zou kunnen gaan, heeft de gemeen
telijke autoriteiten niet vriendelijker ge
stemd.
Van gemeentewege wordt gezegd, dat
Sigma alle denkbare medewerking heeft
gekregen, maar dat men zich botweg niet
aan afspraken houdt en zich op geen en
kele wijze wenst in te tomen stond niet
op de begroting en moest dus voorge
legd worden ter goedkeuring van Gede
puteerde Staten. Deze goedkeuring is
verkregen en het geld, althans de eerste
geldende voorwaarden, ter beschikking
van Sigma gesteld.
weinig terecht van Willem van Egmond
en Marja Habraken spra de Rei van
Klaerissen als een gedichtje voor de la
gere school. Maar' Wim van den Brink
deed het Bodeverhaal met overtuigende
suggestiviteit en voelbare ontroering, Wil
lem Nijholt zei zeer gevoelig (maar toch
niet zo onvergetelijk als Julien Schoen
aerts verleden jaar) de Rei van Ede-
linghen en Jan Hundling was een respec
tabele Willebrord. De Rei van Burghza-
ten werd fraai hoewel niet in de stijl
van Rigters gesproken door Han Bentz
van den Berg en die van de Amsterdam-
sche Maeghden ietwat schools door Fem
ke Boersma. De Heer van Vooren leek
in de vertolking van Lo van Hensbergen
een schijnheilige onderhandelaar en Jo-
han te Slaa speelde Diedrick van Haerlem
in forse militaire stijl. De Rafaël van
Huib Broos maakte voor een aartsengel
een wel wat zakelijke indruk.
Over het geheel genomen heeft de Ne
derlandse Comedie met deze vernieuwde
„Gijsbreght" de oude traditie een uitste
kende dienst bewezen. Wanneer zal die
traditie nu ook eens in zo verre volledig
worden hersteld dat de première niet op
nieuwjaar wordt gegeven maar op Kerst
mis, waarvoor Vondel zijn stuk heeft be
doeld en waarop het nog beter tot zijn
recht zou kunnen komen?
Op zaterdag 14 januari zal de nieuwe
„Gijsbreght" in Haarlems Stadsschouw
burg te zien zijn. Het is de moeite waard
van die gelegenheid gebruik te maken.
André van den Heuvel en Ellen
Vogel als Gijsbreght en Badeloch in
Vondels „Gijsbreght van Aemstel".
Pieter d'Hont neemt de staart van
zijn Bisonin handen die gisteren
officieel werd overgedragen aan
burgemeester en wethouders van
Utrecht. Het was nog maar een kar
tonnen beest dat moest dienen om te
laten zien hoe de bison in zijn nieu
we omgeving zal staan: op het Ka
naaleiland aan de Beneluxlaan.
Het bronzen beeldje „La petite danseu
se de quatorze ans" van Degas in de
Londense „Tate Gallery" is beschadigd
toen een man de glazen stolp om het bij
na een meter hoge werk insloeg. De be
nen van het beeldje zijn beschadigd. De
dader, een 58-jarige man, is gearres
teerd. De waarde van het kunstwerk
wordt geschat op 60.000 gulden. De schil
der Degas (1834-1917) heeft zich korte
tijd aan plastische kunst gewijd.
Kunstkenners in de Italiaanse stad Mo
dena hebben een schilderij ontdekt dat
van Michelangelo of uit diens school zou
kunnen zijn. Ze hebben contact opgeno
men met het „British Museum" in Lon
den, dat in het bezit is van een schets
met dezelfde voorstelling: Christus aan
het kruis, met vier vrouwen en Sint Ni-
codemus aan de voet daarvan. Het da
teert uit 1545 of 1547 en verkeert in goe
de staat.
IN DE DINSDAGSERIE van het Noord
hollands Philharmonisch Orkest musi
ceerde gisteren een gastorkest: het Gel
ders Orkest, onder leiding van een gast-
dirigent: Anton Kersjens, die men ge
meenlijk aan het hoofd van het Amster
dams Kunstmaandorkest kan aantref
fen. De samenwerking tussen deze twee
was een vruchtbare, zoals men direct
kon waarnemen in de aanhef van het
programma met de ouverture „Mignon"
van Ambroise Thomas. Een pittige,
goed geëgaliseerde strijkersklank, exacte
aanzetten en genuanceerde frasering bij
de blazers en een markante ritmiek die
de ademhaling van de melodie is. Het
was zodoende een genoegen dit nog al
lerminst gedateerde werk van een van de
kleinere meesters van de Franse roman
tiek te beluisteren.
MINDER viel er jammer genoeg te be
leven aan de voordracht van het Viool
concert van Brahms door de jonge Isra
ëlische violist Yossef Zivoni. Tenzij de
solist niet gedisponeerd was (ook een so
list kan griep hebben, of kiespijn of de
pest in dat hij weer een avond moet op
treden terwijl hij liever naar de tv zou
kijken), zou men moeten zeggen dat de
prijzen die hij in zijn mars heeft, be
haald op concoursen te Genua, München,
Brussel, geen garantie betekenen voor
een boeiende muzikaliteit. Wat maakt in
vredesnaam of een muzikale frase de
toehoorder pakt, hem dwingt te luiste
ren? Dat kon men zich afvragen bij Zi
voni, want werkelijk, men zou hem niets
kunnen verwijten. Zijn techniek was vlek
keloos, zijn toon niet onaangenaam hoe
wel niet zeer geschakeerd, zijn begrip
voor de voordracht normaal, zij't niet
schokkend. De solohoboïst van het or
kest die even in het begin van het Adagio
een obligaat blaast, boeide mij meer dan
alles wat de violist gedurende het hele
stuk liet horen. Maar nogmaals: men
kan er geen kwaad woord van zeggen.
Een belangwekkender keus was, na de
pauze, de Zes Symfonische Epigrammen
van Willem Pijper die men niet vaak te
horen krijgt. De uitvoering was heel
In een Weens museum heeft men een
Titiaan ontdekt. Bij het restaureren van
een schilderijtje van de Italiaanse mees
ter trof men aan de achterkant van het
doek een schets aan, die de graflegging
van Christus voorstelde. Volgens deskun
digen is het een werk van Titiaan.
clean en geladen wat precies het juiste
gemiddelde betekende waarin Pijpers
nuchtere dramatiek tot zijn recht komt.
Tenslotte gaven Kersjens en het or
kest met de „Tableaux d'une Exposition'
van Moussorgski in de orkestratie van
Ravel een fraaie parade van hun moge
lijkheden. Kersjens liet de musici de
ruimte om alles te laten klinken zonder
dat zijn gezag een ogenblik verslapte.
Drastische effecten, zoals de enorme rof
fel op de roertrom in Bydlo (de voorbij
trekkende ossewagen) werden niet ver
smaad, maar ze bleven ondergeschikt
aan een beheerste belichting van de bril
jante tinten waarmee Ravel de contou
ren van het origineel heeft opgehoogd.
Het publiek betuigde veel instemming
met deze kundige uitvoering.
Sas Bunge
LONDEN (AP) De architectuurhisto
ricus, dr. Nikolaus Peysner, is onderschei
den met de koninklijke gouden medaille
voor architectuur voor het jaar 1967. Ko
ningin Elizabeth verleende de onderschei
ding op voordracht van het Koninklijk in
stituut van Britse architecten (RIBA). De
medaille zal op 20 juni, wanneer Riba
vergadert, worden uitgereikt.
Nikolaus Pevsner professor in de kunst
geschiedenis aan het Birbeek College van
de universiteit van Londen werd in 1902
in Duitsland geboren. Na in Dresden en
Göttingen gewerkt te hebben kwam hij
meer dan dertig jaar geleden naar Groot-
Brittannië. Zijn bekendste werk is een
monumentale serie over „De gebouwen
van Engeland". Dr. Pevsner is ook aan de
universiteit van Cambridge verbonden
geweest.
Koningin Victoria stelde de medaille in
1848 beschikbaar. Sindsdien wordt hij
jaarlijks uitgereikt aan een vooraanstaan
de architect of deskundige. De laatste
keer dat een schrijver hem kreeg was
in 1961, toen Lewis Mumford, de Ameri
kaanse criticus en schrijver, de gelukki
ge was.
De film van vanavond moet het vooral
hebben van de aanwezigheid van twee
populaire film- en zangsterren, Doris Day
en Frank Sinatra. En verder van het
knusse familiever haaltje dat door Gordon
Douglas met gevoel voor evenwichtige
afwisseling van een lach en een traan
in beeld is gebracht. Dat verhaal speelt
zich af in het lieve gezin Tuttle, bestaan
de uit een leraar aan het plaatselijke
muzieklyceum en drie muzikale dochters
die in hun vrije tijd een kwartet forme
ren. De plaats van de moeder wordt in
genomen door tante Jessie (Ethel Barry-
more), het prototype van de wijze raad
geefster in moeilijke liefdesproblemen.
Die moeilijkheden doen zich vooral
voor bij Laurie Tuttle (Doris Day) die
eerst verliefd wordt op de jonge compo
nist Alex Burke (Gig Young), maar haar
genegenheid vrij onverwacht overscha
kelt op diens vriend, de pessimistische
muziekarrangeur Barney Sloan (Frank
Sinatra), zelfs overhaast met hem in het
huwelijk stapt en het liefelijke provin
ciestadje Strafford verruilt voor het harde
(Van onze correspondent)
BRUSSEL. Het Antwerpse socialistisch
dagblad de Volksgazet heeft een „in me-
moria" gewijd aan de overleden Neder
landse hoogleraar P. C. A. Geijl.
Met Pieter Geyl, aldus het blad, gaat
een strijdbaar en non-conformistisch his
toricus heen, voor wie geen gezag tqlde
als het op de waarheid aankwam. Ook in
België, waar hij veel als gastdocent op
trad had hij aanhangers evenals vergui-
zers. Wie echter iets met de Vlaamse be
weging had te maken, kon bepaald niet
de ideëen van prof. Geyl naast zich leg
gen.
Het socialistisch blad stelt duidelijk dat
prof. Geyl na de oorlog „oog had voor de
fascistische verschuivingen die zich in de
Vlaamse beweging hadden voorgedaan.
Hij reageerde zoals zijn aard het voor
schreef hartstochtelijk en zonder aanzien
van gezag. Hij heeft zich dan ook later
gedistantieerd van de extremistische zijde
van de Vlaamse beweging, ofschoon hij
de ontwikkeling van de Vlaamse zaak
adtijd met een warm hart is blijven vol
gen".
Met prof. Geyl, zo besluit het artikel,
dat een uitvoerig overzicht van leven en
werken van de overleden hoogleraar
geeft, gaat een open en vrij man heen.
Steeds had hij tegen gestreden elke vorm
van totalitair denken, die tijdens zijn le
ven zoveel schade had aangebracht. Op
elke bladzijde van zijn werken vindt men
die hartstochtelijke democratische visie
ADVERTENTIES
- if
r
weer. Lichamelijk zal zijn milde grijs
behaarde gezicht met die doordringende
blik niet meer te zien zijn. Ideëel zal
hij echter blijven voortleven, aldus het
blad.
Merkwaardig was dat het grootste
Vlaamse dagblad, het liberale Laatste
Nieuws, geen melding van het overlijden
heeft gemaakt.
„Hoewel wij tegenstanders waren, zijn
onze persoonlijke betrekkingen altijd
uiterst hartelijk geweest. Voor Geyl heb
ik altijd een zwak plekje in mijn hart
gehad. Hij was een vechter zonder haat"
aldus heeft de Britse historicus Arnold
Toynbee in een gesprek met onze corres
pondent gezegd.
Toynbee heeft Geyl gekend sinds
deze in 1919 in Londen als eerste de leer
stoel der Nederlandse geschiedenis bezet
te. „Hij voelde zich in England even
thuis als in Nederland". Ruim tien jaar
geleden hielden zij een openbaar debat in
een radio-uitzending van de BBC. Min
der dan drie jaar geleden ontmoetten zij
elkaar voor het laatst op een receptie ter
gelegenheid van Toynbee's 75ste verjaar
dag".
(Van onze correspondent)
DEN HAAG De eerste uitzending van
reclamefilmpjes op de Nederlandse tele
visie is naar de mening van een tachtigtal
reclamedeskundigen beneden de verwach
tingen gebleven, aldus meldt de „Revue
der Reclame". Over de uitzendingen van
maandag is van gedachten gewisseld door
reclamedeskundigen, waarbij over het al
gemeen de negatieve reacties overheersten
men is ontevreden over het verbindings
filmpje (bewegend water) dat de STER
tussen de commercials vertoont.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek 7.20
Gramm.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws.
8.10 Actualiteiten. 8.15 Gramm.muziek. 8.30-
8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding.
9.00 Klassieke gramm.muziek. 9.35 Water
standen. 9.40 Gramm.muziek. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00-11.02
Nws). 12.00 Lichte orkestmuziek. 12.27 Me
dedelingen land- en tuinbouw. 12.30 Lichte
orkestmuziek. 13.00 Nws. 13.10 Journaal.
13.30 Strijkkwartet. 13.55 Klassieke muziek.
14.15 Azië van nabij bekeken. 14.30 Biologi-
ca. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02
Schakeringen. 17.00 Voor de jeugd. 18.00
Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending
van de KVP. 18.30 Tout a toi. 18.55 Gespro
ken brief. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Klas
sieke vrouwenfiguren 19.30 Gebedsdienst.
19.55 Kerk veraf en dichtbij. 20.00 Nws. 20.05
Klassieke en moderne muziek. 21.20 Uitge
wiste sporen (hoorspel). 22.30 Nws. 22.40
Actualiteiten. 22.55 Nieuwe gramm.platen.
23.55-Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Lichte mu
ziek. (7.30-7.32 Nws.) 7.55 Overweging. 8.00
Nws. 8.10 Klassieke gramm.muziek 8.30
Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.40 School
radio. 10.00 Aubade. 11.00 Voor de zieken.
11.30 Mensen geloven. 11.45 Streeksgewijs.
12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.40 Actualiteiten. 13.00 Pro memorie.
13.05 Klassieke gramm.muziek. 13.45 Voor
de vrouw. 14.15 Klassieke muziek. 14.45 Van
1685 tot vandaag. 15.15 Sphinx. 15.45 Kamer
muziek. 16.00 Studiodienst. 16.30 Moderne
liederen. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinder
liedjes. 17.30 Amusementsmuziek. 17.50
Gramm.muziek. 18.10 Sport. 18.30 Halte.
19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Klassieke
gramm.muziek. 19.45 Op de man af. 19.50
Licht platenprogramma 20.10 De familie
Leenhouts (hoorspel). 20.35 Samen uit-Sa-
men thuis. 22.00 Gramm.muziek. 22.15 Wijd
als de wereld. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespre
king. 22.45 Kerkorgelconcert. 23.15 Heden
daagse muziek. 23.45 Gramm.muziek. 23.55
Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Lichte muziek. 10.00 Nws.
10.02 Dixieland. 10.30 Nwe langspeelplaten.
11.00 Nws. 11.02 Gramm.muziek. 12.00 Nws.
12.02 Variant. 13.00 Nws. 13.02 Top twintig.
14.00 Nws. 14.02 Gevarieerd muziekprogram
ma. 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05
Sport. 16.00 Nws 16.02 Actualiteiten. 16.05
Voor de tieners. 17.00 Nws. 17.02 Actualitei
ten. 17.05-18.00 Verzoekplaten.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek 12.40
Weerbericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Bui
tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Ta-
felmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Licht casino-con
cert. 15.00 Nws. 15.03 Klassieke muziek.
15.30 Eigen-aardig. 16.00 Nws. 16.03 Beurs
berichten. 16.09 Lichte muziek. 17.00 Nws.
17.15 Lichte muziek. 17.30 Folkloristische
muziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten.
18.28 Paardesport. 18.30 Taalwenken. 18.32
Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.42 Taalwen
ken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.40
Lichte muziek. 19.50 Vrije Politieke Tribu
ne. 20.00 Openbaar Kunstbezit. 20.15 Klas
sieke muziek. 21.25 Boekbespreking. 21.40
Liederen. 22.00-22.15 Nws.
NEDERLAND I
17.00-17.35 Voor de kinderen. 18.45 Pipo
18.50 Journaal. 19.00 Mona - Zeg het met
taarten (tv-film). 19.25 Internationaal
Agrarisch nieuws. 19.51 Socutera. 20.00-20.16
Journaal. 20.20 Uitzending van de P. v.d.A.
20.30 Young at Heart, (speelfilm). 22.25 Hur
ricane (filmreportage). 22.55-23.00 Journaal
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Waauw,
20.35 Black Power - blanke reactie (do
cumentaire). 21.15 Shirley Booth als Hazel
TV(-film) 21.40 Kijk op kunst. 22.10 Recla
me. 22.15-22.30 Journaal.
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
18.45 Pipo. 18.50 Journaal. 19.00 De Ver
rekijker. 19.10 Van gewest tot gewest. 19.30
Mensen in de sport. 20.00 Journaal. 20.20
Achter het nieuws. 20.45 Voordracht. 20.50
De zaak H. Robert Oppenheimer (documen
tair toneelstuk). 22.45-22.50 Journaal. 23.00
23.30 Teleac.
NEDERLAND II
20.00 Nws in het kort. 20.01 Reclame. 20.05
Geen beter leven dan buitenleven, (TV
film). 20.30 Rendez-vous Internationaal. 21.35
Attentie. 22.00 Liederenrecital. 22.00 Film
camera. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. 22.30
23.00 Dichterbij.
Doris Day speelt de hoofdrol in de
film „Young at heart", die vanavond
door de NTS via Nederland 1 wordt
uitgezonden.
New York. Daar gaat het de verbitterde
Barney niet voor de wind en hij reali
seert zich zijn mislukking des te sterker
als de hele familie met Kerstmis her
enigd is in Strafford en ook Laurie's ex-
verloofde, hoewel begrijpend en „sans
rancune", van de partij is. De film neemt
dan een dramatische wending, maar dat
is maar voor kort, want Young at heart"
is een echte kerstfilm die alleen maar
iets verlaat op het tv-scherm verschijnt.
Nederland 1: Het kinderprogramma be
staat uit „Wonderlijke nachten",
S(amen) I(ets) M(aken) en een afleve
ring „van „Veilig verkeer", 's Avonds
na fiet eerste journaal een aflevering
van „Mona" en het internationaal agra
risch nieuws. De hoofdfilm van de NTS
is getiteld „Young at heart" met in de
hoofdrollen Doris Day en Frank Sinatra.
Het laatste programma-onderdeel is de
documentaire „Hurricane", over het ont
staan en het verloop van de orkaan „Car-
la", die in de zomer van 1961 in het ge
bied van de Golf van Mexico grote ver
nielingen aanrichtte. De orkaan maakte
relatief weinig slachtofeers (47), maar
richtte voor een bedrag van 500 miljoen
dollar schade aan. De NBC beschikt over
unieke opnamen van atmosferische sto
ringen in de hogere luchtlagen, dank zij
de hulp van het Weerstation van de Ver
enigde Staten. Hierbij was men ook ge
tuige van het ontstaan van de orkaan
Carla op 1500 mijl van Texas. De razen
de storm heeft drie dagen huisgehouden
in het Caraïbische gebied. De documen
taire toont beeiden van een thea
terrepetitie die wegens de aanstormende
orkaan overhaast moest worden afge
broken, en van het werk in het John Sea-
ly Hospital dat moest voort gaan, hoewel
„Carla" de aanvoer van water en ener
gie had afgesneden. Ook was de film
ploeg getuige van de geboorte van een
kind tijdens de ergste fase van de or
kaan.
Nederland 2: De KRO begint met het
programma „Waauw", de gedanste hit
parade. Vervolgens de CBS-documentaire
„Black Power-Blanke reacties" over de ac
tie in Amerika voor de burgerrechten
van de negers die volgens waarnemers
een voorlopig hoogtepunt van rendement
heeft overschreden. De tegenkrachten bij
een deel van de blanke meerderheid
worden steeds sterker. Na deze documen
taire volgt een aflevering van „Shirley
Booth als Hazel". Hierna „Kijk op kunst"
waarin vanavond aandacht besteed wordt
aan het Rijksmuseum.
ADVERTENTIE
Bij VERKOUDHEDEN
HIERTOE GERECHTIGD
Vk