Wie is bang voor Virginia Woolf?
Charlie Chaplin maakte
een draak van een film
=UITGAANIN HAARLEM®
Problemen bij Kunsthistorisch
instituut in Utrecht opgelost
DANSSCHOOL
T. GRIEK
VARA stopt met
films uit Amerika
Kleurentelevisie
op de Firato
Hofmusicus houdt
zijn mond dicht
Vooruitbetaling
bij tv-reclame?
Liberale twijfel
aan waarde van
Holland Festival
VRIJDAG 6 JANUARI 1967
Uitleven van haatliefde tot het bittere einde
H r huwelijk
bloemen
Voortaan Britse tv-series
i—i
Bloemen 1
brengen 0
sfeer
Britse film „Blow up"
de beste, zeggen
Amerikanen
Kolder moet Een gravin uit Hongkongredden
Charles Boost
TENTOONSTELLINGEN
Bloemen
brengen
sfeer
POPPENTHEATER
DIVERSEN
De radio geeft zaterdag
Televisieprogram ma's
TEVERGEEFS heeft Edward Albee de laatste drie
jaren geprobeerd het succes van zijn „Who's afraid of
Virginia Woolf?" te herhalen of te overtreffen. Noch met
„The balad of the sad café", noch met „Tiny Alice" en
„Malcolm" en ook niet met zijn meest recente stuk, „A
delicate balance", heeft de auteur ook maar in de verte
zijn eerste avondvullende toneelstuk weten te evenaren,
zoals nog onlangs door de New Yorkse correspondent
van dit blad in zijn bespreking van Albee's laatste po
ging werd uiteengezet. Na een viertal eenakters, waar
van „The Zoo story" en „The American dream" als een
soort vingeroefeningen geschreven te hebben, schijnt
Albee met „Who's afraid" de top van zijn kunnen be
reikt te hebben, waarna misschien het overrompelende,
Op het eerste gezicht (of gehoor) heeft
men te maken met drie uur vulgaire
tekst, die door een viertal ruziënde en
kijvende mensen wordt afgeleverd met
de bedoeling elkaar zo veel mogelijk te
kwetsen en te vernederen. Met nietsont
ziende kwaadaardigheid gaan vooral
Martha en George, het gedesillusioneerde
echtpaar van middelbare leeftijd elkaar
met woorden te lijf, maar ook de beide
toevallige toeschouwers van dit echtelijke
duel, Nick en Honey, worden erbij be
trokken en doen op een halfslachtige ma
nier mee aan de vernietigingsslag die
ook hen dwingt tot het maken van aller
lei pijnlijke onthullingen. Het effect van
dit geprolongeerde woordenduel dat er
eerst angstwekkend uitziet door de hevig
heid, waarmee men elkaar te lijf gaat.
is op den duur een gevoel van bevrijding
en ontspanning. Zelfs al laat Albee' gedu
rende het hele stuk de kans open dat
hier een reële situatie wordt uitgewerkt
tussen bestaanbare mensen, het is tege
lijk duidelijk dat verhoudingen zijn toege
spitst en teksten verdicht tot de grens
van de karikaturale overdrijving. Juist
in dit grensgebied tussen het nog net mo
gelijke en het onbestaanbare werkt de
tekst van Albee bijzonder opwindend en
vooral, als men bekomen is van de eerste
schrik, bijzonder komisch.
HET IS NIET OVERDREVEN in dit
verband een vergelijking te maken met
de Amerikaanse „slapstick", waarin
niet minder het destructieve element de
boventoon voert als in „Who's afraid".
Vooral bij het zien van de film naar Al-
bees stuk zal men parallellen kunnen
trekken met de beste kluchten van bij
voorbeeld het komische duo Laurel-Har
dy, waarin het procédé van de langza
me voorbereiding tot een afbraakscène,
versnellend tot de onverbiddelijke actie
om vervolgens tot rust te komen in een
serene afwachting op wat de tegenpartij
gaat doen, bijna letterlijk terug te vin
den is bij Albee. De handtastelijkheden
van het komiekenpaar is vervangen door
het venijnige woordenspel, maar de men
selijke vernielzucht is er niet minder mee
gediend en het onttakelingsproces niet
minder effectief. Zoals Laurel en Hardy
de auto van hun vijand stukje bij beetje
demonteren, een bezigheid die voortdu
rend onderbroken wordt door simultaan-
gcties van de tegenpartij, zo zijn Martha
en George in toerbeurt bezig elkaar tot
het karkas te demonteren en op beide
niveaus werkt de afbraak bevrijdend en
humoristisch. Want zoals de vernielzucht
bij de mens (bij de meeste mensen)
door overwegingen van praktische aard
slechts verborgen en in het geheim kan
voortwoekeren, zo is ook de echtelijke
ruzie meestal ingedamd en getemd tot een
mak stroompje van kleinzielige en hate
lijke opmerkingen, net voldoende om wat
opgekropte ergernis mee te voeren, maar
ontoereikend om een der partijen in over
winningsroes te brengen. Albee slaat alle
remmen van de echtelijke twist los en
brengt ons het schouwspel van de totale
echtelijke oorlog, uitgevochten met alle
toelaatbare, maar vooral ook ontoelaatba
re wapens en van beide kanten gestre
den met een trefzekere kennis van el-
kaars zwakke plekken. Dat levert een
boeiend, dramatisch, komisch en soms
ook wel tragisch schouwspel op, in zover
re de ontdekking van 's mensen incompe
tentie tot vredige co-existentie als een tra
gisch tekort gevoeld wordt.
DE GEVARIEERDHEID van dit
schouwspel krijgt alle kansen in Mike Ni
chols' zeer competente verfilming van het
toneelspel. Deze filmdebutant heeft weten
te voorkomen dat de sterk emotionele to
neelscènes „in close-up" buiten alle pro
porties zouden komen en tegelijkertijd
gezorgd dat het statische aspect van de
toneelenscènering de door Albee voorge
schreven woonkamer van George en Mar
tha, vermeden werd door de handeling,
waar mogelijk te verplaatsen, zodat het
gevechten der seksen zich in het hele le
raarshuis op de universiteitscampus af-
internationale succes van dit „debuut" zijn verlammen
de werking op de creativiteit van de schrijver begon.
Het succes van „Who's afraid" is inderdaad overrom
pelend. In ons land, waar het stuk nog steeds gespeeld
wordt, houdt het nu al drie jaar lang repertoire en
bracht het in die tijd tot meer dan 250 voorstellingen.
De filmversie door Mike Nichols die enige maanden oud
is en deze week in het Amsterdamse Tuschinski zijn
Nederlandse première beleeft, haakt dus net op tijd in
op de legendarische reputatie van het stuk die na drie
jaar vrijwel intact is gebleven. Naar de oorzaken van
die fabelachtige roem te zoeken, lijkt een vrij hopeloze
zaak.
Nederland I: In het tienermagazine
„Telixer" wordt aandacht besteed aan
het recht van demonstratie. Hierna volgt
het programma „Christus voor Alleman"
Na het journaal volgt het K.R.O.-pro-
gramma „Rue Brique" met als gastheer
Jan Theys. De nieuwe aflevering van Bo
nanza is getiteld: „The blood line"
(Wraak). Voor het laatste journaal volgt
nog de actualiteitenrubriek „Brandpunt".
Nederland 2: De AVRO begint met het
jongerenprogramma „Vjoew" dat gepre
senteerd wordt door Ilona Hofstra en Ton
Steinz. In „Danstest '67" worden de re
gionale finales gedanst door afgevaardig
den van de provincies Zuid-Holland en
Zeeland. Het programma komt vanuit de
Haagse dierentuin. Gastvrouw is Mireille
Bosch. Na AVRO's Televizier volgt een
nieuwe show van Dean Martin, waarin
onder andere Deans zoon Dini optreedt
die met twee vrienden, onder meer de
zoon van Lucille Ball, een beatorkestje
heeft gevormd. Verder treden op een paar
trampoline-springers en Gretchin Wyler
met een Jamer-Bcndpersiflage.
ADVERTENTIE
r
Dubbel dankbaar
op
deze raoo>ste
(Van onze correspondent)
HILVERSUM De VARA begint
woensdag 11 januari via Nederland 2 de
uitzending van de Britse televisieserie
„Coronation street", waarin op luchtige
wijze de alledaagse problemen van de be
woners van een rond de eeuwwisseling
gebouwde Noord-Britse arbeiderswijk
worden behandeld. Met de aankoop van
„Coronation street" zet de VARA de pro
grammalijn, die wegvoert van de Ameri
kaanse filmseries, voort. Van volgende
week af brengt de VARA zelfs voorlopig
geen enkele buitenlandse filmserie meer
op het scherm. Wel bestaan er plannen
het onlangs stop gezette „Rawhide" de
komende zomer te hervatten.
ADVERTENTIE
Leuk; elk weekend een nieuw boeket
Het Amerikaanse genootschap van film
critici heeft de Britse film „Blow Up'
als de beste rolprent van 1966 geken
merkt. Volgens de critici is de Italiaanse
maker van deze 'film, Michelangelo An-
tonioni, de beste regisseur van dat jaar,
Zij kozen de Franse actrice Sylvie als
de beste actrice voor haar rol in „La
vieille dame indignée" ende Brit Mi
chael Caine voor zijn vertolking in de
film „Alfie".
(Van onze correspondent)
LONDEN. Chaplins nieuwste film,
„Een gravin uit Hongkong", die in Lon
den in wereldpremière is gegaan, is alleen
echt het aanzien waard dank zij Sofia
Loren. De aanloop is traag en het slot
onduidelijk, maar het magere verhaal be
vat toch nog genoeg penibele situaties die
voor een kostelijk amusement zorgen in
een stijl welke soms aan de oeroude
Chaplin herinnert. De 77-jarige meester
komt in deze film, die ver bij de modefne
tijden ten arhter ligt, letterlijk en figuur
lijk even om de hoek kijken.
Chaplin kreeg het denkbeeld voor deze
film 35 jaar geleden. Hem treft dan ook
het verwijt dat de conceptie van dit nie
mendalletje zonder enige pretentie hope
loos verouderd is. Het gaat over de wit-
Russische gravin Natascha (Sofia Loren),
aan lager wal geraakt, met een gouden
hart, die als verstekelinge in de staatsie-
vertrekken van een drijvend oceaanpa
leis naar Amerika probeert te ontvluch
ten. Zij verbergt zich in de vertrekken
van de Amerikaanse diplomaat Ogden
(Marlon Brando), die uit angst voor een
schandaal haar gevaiigene wordt.
De ontwikkelingen scheppen dolle toe
standen met als gevolg een adembene
mend in- en uithollen van kamers en het
nerveus openrukken en dichtsmijten van
deuren en nog eens deuren. Hier is de
oude meester in zijn element. Hij roept
onwillekeurig de achtervolgingssfeer uit
de onvergetelijke Keystone-periode op.
Natascha's vurige, oogverblindende zon
moet echter lang schijnen voordat het ijs
blok Ogden tekenen van ontdooiing toont.
Tenslotte capituleert hij voor haar char
me.
Marlon Brando is als de barse onbuig
zame diplomaat helaas een houterige ro
bot. Het is een van zijn slechtste presta
ties en hij brengt zijn rol nauwelijks tot
leven. Wat hij aan menselijkheid tekort
schiet geeft zijn assistent Harvey (Syd
ney Chaplin) in overvloed. Voortreffelijk
Richard Burton en Elizabeth Taylor
als het ruziënde echtpaar in „Wie
is bang voor Virginia Woolf?"
(Van onze correspondent)
HILVERSUM Met een expositie ge
wijd aan de kleurentelevisie op de Firato
zal dit jaar de periode van experimentele
kleurentelevisie in Nederland aanvangen.
Verder zal de NTS dit jaar haar eerste
twee defenitieve nieuwbouwstudio's in
gebruik nemen, en wel op maandag
februari „studio 1" en op een nader te
bepalen datum in mei „studio 2". De
studio's 3, 4, 5 en 6 komen in de loop van
'68 gereed.
Dit heeft de voorzitter van de NTS de
heer E. A. Schüttenhelm meegedeeld op
een persconferentie in Hilversum.
speelt, maar ook op_ het campusterrein
zelf, in een buurtcafé en in de auto. Dit
geeeft ht drama grotere beweeglijkheid
en de schijn van nigt verfilmd toneel te
zijn, maar ook niet meer dan de schijn,
want regisseur Nichols zoekt nagenoeg
geen andere benadering van het conflict
dan via het gesproken woord.
DE FILM BEGINT met een lange wan
deling van George en Martha over de
campus als zij het huis van de rector,
Martha's vader, verlaten na de zaterdag
se drankreünie en naar hun huis terugke
ren. Het is dan twee uur in de ochtend
en tijdens de eerste dronkenmansruzie
thuis hoort George tot zijn ontzetting dat
ze nog gasten verwachten, de jonge, pas
benoemde biologiedocent en zijn nog
jonger vrouwtje.
En als dit argeloos tweetal enigszins ge
acclimatiseerd is in de bizarre omgeving
waar men elkaar de waarheid en niets
dan de waarheid zegt, kan de „Walpur-
gisnacht" begonnen. Zo luidt de titel van
het tweede bedrijf, het eerste heet „Sport
en spelen" en met „Geestenbezwering"
wordt de derde akte omschreven. De
film houdt zich vrij nauwkeurig aan "de
oorspronkelijke tekst, al is deze evenals
de bij ons gebruikte toneeltekst, gekuist
in vergelijking tot het oorspronkelijke
manuscript. Maar er worden toch nog
vreselijke dingen gezegd en gedaan op
het doek en Liz Taylor en Richard Bur
ton geven zich in de rollen van George
en Martha met grote kracht en overgave
aan hun taak van vernielers die zich aan
geen grenzen van fatsoen of zelfrespect
meer gebonden voelen en hun haatliefde
uitleven tot het bittere einde.
Vishal: Expositie van werk van „De
Groep". Dagelijks van 10 tot 17 uur.
Op zondagen van 13' tot 17 uur. Tot 30
januari.
Vleeshal (Grote Markt): Van 7 januari af
expositie van werk van Kees Verkade,
Willem Snitker, Jan Mulder, Remco van
der Gugten. Michel van Overbeke, Lies-
beth Sayers, Jeroen ten Berge, Jan
Campfens, Rob Clous en Jan Wensveen.
Dagelijks van 10 tot 17 u„ op zondagen
van 13 tot 17 u. Tot 28 januari.
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79):
Permanente expositie van oude religieu
ze kunst, schilderijen, middeleeuwse
beeldhouwwerken, handschriften en
kunstnijverheid. Dagelijks, behalve
maandag, geopend van 10 tot 12.30 uur
en van 13.30 tot 17 uur.
ADVERTENTIE
\n het zit 'm niet
in de grootte
Wan het boeket,
maar in de manier
waarop u het neerzet
Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62):
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. (Dagelijks 10 tot 17 uur,
zon- en feestdagen 13 tot 17 uur).
Museum Van Looy (Kamperlaan): Op
werkdagen van 10 tot 17 uur; op zon- en
feestdagen van 13 tot Ï7 uur. Tot 11
januari expositie „Meer en beter bou
wen".
Woonhuis Jacobus van Looy, geopend op
donderdag van 10 tot 12.30 en 13.30 tot
17 u. Zon- en feestdagen van 14 tot 17 u.
In 't Goede Uur (Nw. Kerksplein): Dage
lijks van 10 tot 18 uur en van 20 tot 22
uur, op zondag van 14 tot 17 en 20 tot 22
uur: Expositie van werk van Kees Hak
en Kees Verkade.
Galerie T (Bakenessergracht 67): Expositie
van werken van Kees Verweij. Dagelijks
van 10 tot 17 uur, op zondagen van
13 tot 17 uur. Tot 9 januari.
Poppentheater Merljjn (Hasselaersplein 35)
14.30 uur, toegang 4 j.: vrijdag 6 januari
„Het Torenhaantje", zaterdag 7 januari
„Het Torenhaantje" en zondag 8 januari
„De Apebroodboom".
Waagtaveerne (hoek Spaarne-Damstraat)
vrijdag 6 en zaterdag 7 januari, 21 uur:
Cobi Schreijer met haar internationaal
programma. Gasten: Antoine en Leo
Unger (Rhythm and Blues).
Met de benoeming van dr. J. A. Em-
mens en dr. E. K. J. Reznicek tot hoog
leraren in de kunstgeschiedenis aan de
rijksuniversiteit in Utrecht, zijn de moei
lijkheden bij het Kunsthistorisch instituut
in de Domstad waarschijnlijk opgelost.
De faculteit der letteren is van oordeel
dat de omschrijving van de leeropdrach
ten zodanig is dat moeilijkheden zoals in
het verleden uitgesloten moeten worden
geacht.
De moeilijkheden bij het instituut kwa
men aan het licht door een publikatie in
het Utrechtse studentenblad „Trophonios",
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.25
Gram. muziek. 7.55 Voor de kinderen. 8.00
Nws. 8.10 Gram. muziek. (8.30-8.35 Van de
voorpagina). 8.50 Wegwijs. 9.40 Tokkelorkest.
10.00 Gevarieerd programma. (17.00 Nws.).
12.15 Loon naar werken. 12.27 Mededelin
gen land- en tuinbouw. 12.30 Sport. 13.00
Nws. 13.10 Verkiezingscongres van de P.vd.A.
13.30 Tijd voor teenagers. 14.15 Uitlaat.
14.55 Jazz. 15.25 Rollenspel. 16.00 Nws. 16.02
Verkiezingscongres van de P.v.d.A. 16.15
Gram. muziek. 16.30 Franse les. 17.00 Sa
lonorkest. 17.30 Radio weekjournaal. 18.00
Nws. 18.20 Populair klass. orkestwerken 19.15
Boekbespreking. 19.35 Muziekprogramma.
20.00 Nws. 20.05 Geen spoor van bewijs
(hoorspel). 21.55 Weerklank. 22.30 Nws. 22.40
Lichte orkestmuziek. 22.50 Rakelinks. 23.25
Babysitten. 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Klassieke
gram. muziek. 7.50 Nws. 7.32 Geestelijke lie
deren. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn.
(8.30-8.32 Nws.). 12.25 Marktberichten. 12.27
Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Nws
12.40 Overheidsvoorlichting. 12.50 Zonder
grenzen. 13.00 Verzoekplaten voor de mili
tairen. 14.00 Familie-programma. 17.00 Ca-
rionca. 18.00 Licht ensemble en solist. 18.20
Lichte orkestmuziek. 18.40 Licht instrumen
taal en'semble en zangsolist. 19.00 Nws .19.10
Actualiteiten. 19.30 Zingening. 20.30 Verzoek
platen. 22.10 Roulette. 22.30 Nws. 22.40 Over
weging. 22.45 Goal. 23.55 Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Lichte orkestmuziek. 9.30
Leger des Heils. 10.00 Nws. 10.02 Toonkunst
voor allen. 10.30 Licht gevarieerd muziek
programma. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 13.02
Platenshow voor de tieners. 14.00 Nws.
14.02 Velvet voices. 14.30 Toppers van toen.
15.00 Nws. 15.02 Kiosk. 15.30 Nederlandse or
kesten en solisten. 16.00 Nws. 16.02 Licht
muziekprogramma. 17.00 Nws. 17.02-18.00
Sportshow.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Amusementsmuziek. 12.40
Weerbericht. 12.45 Lichte muziek. 12.55 Bui
tenlandse persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Ge
varieerd programma. (14.00 en 15.00 Nws.)
17.00 Nws. 13.20 Gevarieerd programma.
(14.00 en 15.00 Nws.). 17.00 Nws. 17.10 Klein
kunst 17.35 Dans- en amusementsmuziek.
18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28
Paardesport. 18.30 Taalwenken. 18.32 Lichte
muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55
Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.40 Lichte mu
ziek. 20.00 Jazz. 21.00 Musical. 22.00 Nws.
22.15 Dansmuziek. 23.00 Dansmuziek. 23.55
Nws.
18.45 Pipo. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame.
19.00 Telixer. 19.30 Christus voor allemaal.
19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.15 Recla
me. 20.20 Rue Brique. 21.00 Bonanza (TV-
film). 21.50 Brandpunt. 22.45-22.50 Journaal.
NEDERLAND II.
20.00 Nws in net kort. 20.01 Reclame. 20.05
Vjoew. 20.30 AVRO Danstest '67. 21.10
AVRO's Televizier. 21.20 The Dean Martin
Show. 22.10 Reclame. 22.15-22.30 Journaal.
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
15.30 Nws. in het kort. 15.34 NTS-Week-
journaal. 15.57 Reclame. 16.00 Onder de loep.
16.20 De gouden Burg. 16.45 Kijk op de
wereld, programma van en over nieuws.
16.55-17.30 Voor de kinderen. 18.45 Pipo de
Clown. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00
Aap, Snor, Swiep. 19.45 Het Evangelie en
de toekomst van Europa. 19.56 Reclame. 20.00
Journaal. 20.15 Reclame. 20.20 Attentie. 20.30
Stiefbeen en zoon (T.V.-spel). 21.05 Het blijft
Hollands. 21.55 Close up. 22.20 Farce Ma
jeure: act. rubriek. 22.40 Morgen is het zon
dag. 22.45-22.50 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Journaal. 20.05 Mrs. Thursday (T.V.-
film). 20.55 Achter het nws. 21.20 Muziek
programma. 22.15-22.30 Journaal.
dat onenigheid signaleerde tussen hoogle
raren, waardoor studenten gedupeerd zou
den zijn in hun studie. Professor Heek
scher zou de wijk hebben genomen naar
de Verenigde Staten. De moeilijkheden
spitsten zich toe rondom professor dr.
J. G. van Gelder.
De rector-magnificus van de universi
teit trachtte de publikatie in het studen
tenblad te voorkomen, maar de meerder
heid van de redactie zette door, omdat
zij meende dat het eigenlijke motief voor
de universitaire autoriteiten tegen de pu
blikatie de gebruikelijke wens tot ge
heimhouding van universitaire zaken was
Na de publikatie, die veel stof deed op
waaien, werd een reorganisatie aange
kondigd, waardoor een betere taakverde
ling voor de diverse vakken kunstge
schiedenis zou worden bereikt.
Dr. Emmens werd in 1924 in Rotter
dam geboren. Van 1958 tot 1961 was
hij directeur van het Kunsthistorisch in
stituut der Nederlandse universiteiten in
Florence. In 1964 promoveerde hij cum
laude op het proefschrift „Rembrandt en
de regels van de kunst".
Dr. Reznicek werd in 1924 te Podebra-
dy (Tsjechoslowakije) geboren. In maart
1948 is hij naar West-Duitsland uitgewe
ken. Het universitair asylfonds heeft het
hem mogelijk gemaakt zijn studie voort
te zetten. In 1961 promoveerde hij cum
laude op het proefschrift „Hendrick Golt
zius als Zeichner". Daarna kreeg hij het
jaarstipendium van Z.W.O. voor onderzoe
kingen in Amerika, Frankrijk en Italië
Chaplin drukt de hand van prinses
Alexandra van Kent, die gisteravond
de première van zijn film „A coun
tess from Hong Kong" in het Lon-
dense Carlton Theatre bijwoonde.
(Telefoto).
is ook de droogkomiek Patrick Gargill
als Ogdens bediende Hudson. Charles
Chaplin dit is zijn eerste film in tien
jaar en de eerste in veertig jaar waarin
hij zelf niet de hoofdrol vervult weet
het in deze pure komedie zonder sociaal
gefilosofeer, zo te spelen dat de verleide
lijke verstekelinge door de kapitein van
het schip met Hudson in het huwelijk
wordt verbonden; een formaliteit om Na
tascha aan een paspoort te helpen.
Tenslotte wordt Natascha mede dooi
de plotselinge aanwezigheid van Ogdens
echtgenote Martha (Tippe Hedren) van
wie hij op het punt van scheiden staat,
dermate in het nauw gedreven dat zij
tijdens de duikersattractie in de haven
van Honoloeloe met guirlandes omhan
gen met een sierlijke zwiep overboord
gaat. Ogden volgt haar aan land, waarna
de film op onbevredigende wijze als een
kaars uitgaat.
(Van onze correspondent)
DEN HAAG De Haagse orkestlei
der Frans Dehue en zangeres Detti Ca-
soli is verzocht voor het huwelijk van
prinses Margriet en mr. Pieter van Vol
lenhoven aan geen enkel blad meer in
terviews toe te staan. Hofmaarschalk mr.
R. J. E. M. van Zinnicq Bergmann zou
Dehue, die met zijn orkest sinds 1959
aan het hof speelt, hebben gezegd dat
het contract zal worden verbroken als er
nog een onderhoud zou volgen.
Er is in hofkringen enige beroering ont
staan naar aanleiding van een gesprek
dat onder meer in onze kerstbijlage werd
opgenomen. Men was vooral geschrokken
van de opmerking dat „Dehue zo leuk
met lekeien omgir.g".
Volgens de heer Dehue is er „nu ge
noeg publikatie geweest. Het is afgelo
pen. De relatie mét het hof is mij te veel
waard. We krijgen met die artikelen de
grootste last. De koninklijke familie houdt
daar nu eenmaal niet van". Na het hu-*
welijk wil ik wel weer paraten", aldus
de musicus.
Ook zangeres Detti Cascoli is aange
raden geen interviews meer toe te staan.
Haar echtgenoot, Dehue's drummer Lex
Loot zegt: „Nee, 'n verbod dat is een
beetje veel gezegd. Er staat geen dood
straf op. We zijn alleen geadviseerd het
niet meer te doen. Ik heb het overigens
allemaal van Frans Dehue gehoord".
(Van onze correspondent)
DEN HAAG Tussen de Reclameraad
en de Stichting Ether Reclame(STER) be
staat verschil van mening omtrent het
voorschrift van de STER, dat televi
siereclame vooruit dient te worden be
taald. De Minister van Cultuur, Recrea
tie en Maatschappelijk werk, dr. M. A.
M. Klompé, heeft in afwachting van een
definitieve besliss'ng bepaald dat de regel
die vooruitbetaling voorschrijft van kracht
blijft.
De liberale afgevaardigde Van Dijk
heeft in de Tweede Kamer de vraag op
geworpen, of het Holland Festival nog
wel voldoende reden van bestaan heeft.
„Leeft dit Holland Festival werkelijk on
der brede lagen van het Nederlandse
volk", zo vroeg hij bij de bespreking van
de begroting 1967 van het CRM-departe-
ment.
De heer Van Dijk dong aan op het
houden van een enquête om deze vraag
te kunnen beantwoorden. Hij vroeg zich
af of de „public relations" van het Fes
tival wel deugen en wees er op, dat de te
levisie een geringe aandacht besteedt
aan de activiteiten die door 't Festival wor
den ontwikkeld. Voorts drong hij aan op
de invoering van jeugdkaarten voor bij
woning van festivalbijeenkomsten.
ADVERTENTIE
Zijlweg 49 - Haarlem - Telefoon 14441
NU inschrijven VOORJAARSCURSUS
Beginners 1821 jaar, donderdagavond.
1518 jaar, zaterdag.
Inlichtingen en inschrijving dagelijks aan onze school, Zijlweg 49.
Er zijn nog kaarten verkrijgbaar voor ons bal op 14 januari.
r