ERESCHOTEN BIJ BEGIN VAN TROUWDAG Historische trouwkoets dateert uit 1836 aay .nrs "ja sjsjsps wsass Prof. Berkhof preekte over „alles is van u" IV ,Heilich Huys' Trouwzaal Jawoord I Haag. (Vervolg van pagina 1) De televisiekijkers kunnen van nabij het schouwspel volgen van galarijtuigen, die zich geleidelijk vullen met bruids kinderen, bruidsmeisjeis bij wie zich ook de jongste prinses Christina bevindt en bruidsjonkers. Dan komen de prinsessen Beatrix en Irene en de prinsen Claus en Karei Hugo, daarna de ouders van de bruidegom en diens broer en echtgenote, en tenslotte de ouders van de bruid, koningin Juliana en prins Bern- hard. Wanneer ruim een kwartier nadat net eerste rijtuig is -vertrokken de door zes paarden getrokken galaberline voorrijdt en het bruidspaar het bordes betreedt, klinkt weer luid gejuich op van de zee vaartscholieren. Glimlachend poseren prinses Margriet en mr. Van Vollenhoven voor de camera's, dan nemen zij plaats in het historische, uit 1836 daterende rij tuig, dat speciaal voor dit prinsesse-hu- weli'jk werd gerestaureerd. In deze gla zen koets begint voor Margriet en Pieter de tocht waarvan zij straks als man en vrouw zullen terugkeren. Bij het vertrek speelt de marinierska- pel de historische krijgsmelodie van de voorvader van de bruid, stadhouder Jo- han Willem Friso: „De jonge prins van Friesland". Maar zodra de koets buiten het hek verschijnt wordt de parademuziek overstemd door de toejuichingen van de menigte, die zich hier aan het begin van de route reeds vroeg heeft verzameld. In draftempo gaat het verder: over de feestelijk met vlaggen versierde Bezui- denhoutseweg, langs de luchtmachtstaf waar de bruidegom korte tijd als militair werkte, langs de trottoirs van de Heren gracht en door de smalle, uitbundig ge- pavoiseerde Korte Poten naar het Plein. Daar, in het historische centrum met zijn statige departementen, de Hoge Raad en het standbeeld van Willem de Zwijger, de illustere voorvader van de prinses, verdringt zich opnieuw een enthousiast pu bliek. Via Tournooiveld en langs het klei ne paleis aan het Voorhout, vanwaar op Prinsjesdag de gouden koets pleegt te vertrekken, voert de tocht over het Schel penpad naar de Parkstraat en tenslotte via Plein 1813 naar de trouwzaal in de Javastraat. door Henk Herzog bespeelde carillon zijn in de Javastraat te horen, maar de oud- vaderlandse wijsjes gaan verloren m de forse inzet van het trompetterkorps van de cavalerie, dat het bruidspaar uitgelei de doet, weer met de mars van ,,de jonge j Prins van Friesland". De vier motoragenten aan de spits van de stoet draaien uit de Alexanderstraat het vernieuwde wegdek van de Javastraat op. Het gemurmel van de mensen, die op de smalle trottoirs staan, zwelt aan tot een gejuich als de stoet in zicht komt. Links en rechts van de met magnolia guirlandes omrankte ingang van de i aadzaal staan zestig leerlingen van de Scheveningse hogere zeevaartschool en de school voor scheepswerktuigkundigen stram in de houding als burgemeester mr. H. A. M. T. Kolfschoten mejuffrouw De Michelin en dr. Beel als eerste getui gen onder de goudkleurige baldakijn ont vangt. Aan de overzijde van de Java straat neigt het vaandel van de Leidse Studentenweerbaarheid „Pro Patria", als Jonkvrouwe Bentinck en baron Van Boetzelaer het bruidspaar door de met witte bloemversieringen verdraaide entree over het blauwgroene tapijt naar het sta tige, onlangs gerestaureerde trappehuis leiden. In de raadzaal wachten reeds de geno digden onder wie de voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer, minister-presi dent Zijlstta, zijn collega's van Suriname en de Nederlandse Antillen, de ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken, de voorzitters van de staten van Suriname en de Antillen, de wethouders en een aantal leden van de Haagse gemeente raad, alsmede de heer W. Smitskamp, oud-lid van de gemeenteraad en erebur ger van de residentie. Als alle leden van de bruidsstoet gezeten zijn, spreekt de burgemeester een woord- van welkom. Bij de Grote Kerk volgt kprte tijd la ter een herhaling van een ontvangstcere- monieel in de Javastraat. Erepelotons van de studentenweerbaarheden uit alle universiteitssteden staan aangetreden, een detachement van honderd man Koninklij ke Luchtmacht met vaandel en vaandel- wacht brengt de groet en ook de koop vaardij is weer vertegenwoordigd met een erehaag, samengesteld uit leerlingen van zeevaartscholen uit het hele land. „Komt in dit Heijlich Huys een wei- I nich uyt te rusten, het is een schoon Gebouw, dat voor driehondert jaren is opgebouwt om tot de Godtsdienst te vergaren, een Kerck, die soo ghij haei bij and'ren vergelijckt, voor weinich Kercken van heel Nederland maer wijekt". Zo zong drie eeuwen geleden Jacob van der Does de lof van de Haagse Grote Kerk. Bloemsierders hebben nu met 15.000 bloemen en 150 laurierbomen treffende accenten verleend aan de eeuwenoude staatsie van dit kerkgebouw, waar konin gin Wilhelmina en koningin Juliana trouw den, waar de stadhouders Willem II, Wil lem' III, Willem IV en koning Willem II werden gedoopt en waar in 1938 ook prin- I ses Beatrix dit sacrament ontving. Oranje tulpen, witte en rose hyacin ten, witte en licht-paarse seringen, gele forsythia, rode rozen en amarillis, witte en rose anjers: een haast onvoorstelbaie hoeveelheid bloemen prijkt in de ruimte van de kerk, bewonderd door de genodig den. Daarbij zijn ook 22 schoolkinderen, geboren op 10 januari, ert geloot uit 2360, voorts delegaties van koopvaardij, Rode Kruis en studenten. Zij kunnen op de televisietoestellen (beeld zonder geluid) de voortgang yan de buitengebeurtenissen op deze huwelijks dag volgen. Terwijl organist Adriaan Engels impro viseert, betreden de bruilofsgasten de kerk: de gravin van Athlone. kroonprin ses Margaretha van Denemarken en haar verloofde, de graaf van Montpezat, prin ses Christina van Zweden, prins Charles van Luxemburg, regeringsautoriteiten, de bestut*ders van de rijksdelen overzet', de j getuigen en de burgemeester van Den Het gejuich buiten is in het kerkgebouw te horen als de koningin en de prins met de ouders van de bruidegom, prinses Beatrix en prins Claus, prinses Irene en haar man arriveren. Bij de komst van het bruidspaar zwelt het gejuich nog aan. Bij het betreden van de kerk lacht prin ses Margriet vriendelijk naar alle kan ten. Mr. Van Vollenhöven, lijkt meer ge spannen dan zijn bruid. De bruidskinde ren zijn niet onder de indruk van al het plechtigs: zij blijven zichzelf en vallen daardoor een enkele keer duidelijk bui ten het strakke kader van protocol en re geling. Het bruidspaar neemt plaats op twee speciale stoelen, dezelfde, die ook werd gebruikt bij het huwelijk van de prinses Beatrix in Amsterdam en die we derom uit het Rijksmuseum zijn gehaald. Na het votum en de groet, uitgespro ken door prof. dr. H. Berkhof, klinkt de gemeentezang: „Wij loven Heer, de macht van uw verheven hand en, sa men met het Haags Liturgisch Kamer koor, onder leiding van Rocus van Ype- ren- „Hoe zalig is het volk dat U de lof zang zingt, dat uitbreekt in gejuich als de bazuin weerklinkt". Bazuinen klinken in derdaad: het koperkwartet van de Konink lijke Militaire Kapel. En dan: het gebed. Een stil ogenblik, waarin geluk wordt ge vraagd voor twee jonge mensen, wier huwelijksleven een aanvang neemt. •i A Een lieftalligebruid, begeleid door haar bruidegom, verlaat paleis Huis ten Bosch. Prinses Margriet en mr. Pieter van Vollenhoven bij het betreden van de Grote of Sint Jacobskerk. Na de schriftlezingen, zang van de ge meente en het koor volgt de prediking. Na een moment van overdenking zegt prof. Berkhof: „Wij zijn als gemeente bijeen om het huwelijk van Pieter van Vollenhoven en Margriet Francisca van Oranje-Nassau, van Lippe-Biesterfelct. voor Gods aangezicht te bevestigen en er met hen en /voor hen Kisn 'zegEn-over al te smeken". Dit is de zogenoemde „onderwijzing van het huwelijk" volgens het" ontwerp, dat de Raad voor Kerk en Gezin van de Hervormde Kerk daartoe heeft gemaakt en dat nog niet officieel is ingevoerd; een moderne weerspiege ling van de gedachte, dat het in het hu welijk niet meer alleen gaat om de man in zijn beroep en de vrouw in het gezin Mr. Kolfschoten vraagt aan de vader van de bruidegom of deze toestemt in het huwelijk van zijn zoon Pieter met prinses Margriet. „Ja" is het antwoord. De burgemeester stelt daarna dezelfde vraag aan mevrouw Van Vollenhoven, aan prins Bernhard en aan de koningin. Constaterend dat met dit viervoudig ja woord aan alle wettelijke verplichtingen is voldaan verzoekt hij het bruidspaar op te staan en elkander de rechterhand te geven. Dan volgt de traditionele v raag. Pieter van Vollenhoven, verklaart gij 'aan te nemen tot uw wettige echtgenote prinses Margriet Francisca der Neder landen, prinses van Oranpe-Nassau, prin ses van Lippe-Biesterfeld, en verklaart gij getrouwelijk alle plichten te zulten vervullen, welke door de wet aan de hu- welijke staat verbonden zijn? Wat is daarop uw antwoord?" Het „ja" van de bruidegom volgt snel en duidelijk op de woorden van de bur gemeester. Als ook het „ja" van prinses Margriet heeft geklonken, verklaart de burgemeester dat zij door de echt aan elkander verbonden zijn. Als het bruidspaar weer gezeten is, leest een ambtenaar de huwelijksakte voor, die vervolgens wordt ondertekend door bruidegom en bruid, de wederzijdse ouders en de zes getuigen. Burgemeester Kolfschoten ondertekent als laatste de ak ten en het trouwboekje, dat hij met de vulpennen, waarmede de handtekenin gen zijn gezet aan het bruidspaar ter hand stelt. Aan de plechtigheid in de raadzaal is hiermee een eind gekomen. Buiten formeert zich opnieuw de stoet, die het gezelschap naar de Grote Kerk moet brengen. De ijle klanken van het Mr. Pieter van Vollenhoven tekent de huwelijksakte, terwijl zijn gade stralend toekijkt. maar om beider taak in werk èn gezin. De gemeente blijft zitten tijdens de trouwbelofte. Het ja-woord van het bruids paar volgt. Als de ringen zijn gewisseld stelt prof. Berkhof vast: „Voor God zijt gij nu man en vrouw. Zo dan wat God heeft samengevoegd scheide de mens niet". Het hoogtepunt van de dienst volgt: de inzegening. Het bruidspaar knielt en buigt het hoofd. Dit zijn de minuten waarin de televisiecamera's worden gericht op de entourage, omdat, op verzoek van bruid en bruidegom, noch gebed, noch inzege ning via de moderne publiciteitsmiddelen rechtstreeks worden gemaakt tot gemeen schapsgoed voor kijkend Nederland. De gemeente zingt: „U zeeg'ne God hij steil' u tot een zegen". De overhandiging van de huwelijksbijbel, in een rood-leren, met bladgoud beklede band, brengt een moment van ontspanning. Ouderling W. A. Deurman houdt een korte toespraak en overhandigt de bijbel, waarvoor de Rotterdamse kunstenares Karli Frigge de omslag ontwierp. Het „Onze Vader" klinkt als slot van het gebed. De gemeente zegt het luidop mee. Een korte wisselzang tussen koor en gemeente besluit de dienst. Voorafge gaan door predikant, ouderling, diaken, bruidskinderen, bruidsmeisjes en bruids jonkers verlaten de heer en mevrouw Van Vollenhoven-Van Oranje-Nassau de Haag se Jacobskerk. Zij zijn getrouwd. Op het moment, dat het bruidspaar het kerkgebouw verlaat, beginnen de klokken van de Sint Jacob te beieren. Het wordt overgenomen door de klokken van alle Haagse torens. De klokken zwijgen pas als alle gasten de deuren van Huis Ten Bosch achter zich hebben laten sluiten. Maar eerst heelt Den Haag het jonge echtpaar verwel komd tijdens een rijtoer door een groot deel van de stad. Het is bijna half twee als de klokken in Den Haag zwijgen. Maar bij Huis Ten Bosch blijven honderden mensen wachten tot het bruidspaar opnieuw naar buiten zal komen voor het begin van de huwe lijksreis met nog onbekende bestemming. De koningin, prins Bernhard, prinses Beatrix en pr ins Claus tijdens een vrolijk moment in de raadzaal. Prof. dr^H. Berkhof hield tijdens de huwelijksplechtigheid een preek over 1 Korinthiërs 3: 22 slot en 23 begin: „Alles is van u, gij zijt van Christus". „Een mooie tekst als een prinses trouwt, vindt u niet? Wat is er nu sprookjesachtige* dan als een prinses trouwt?", zei hij. „Ja, een ding is nog sprookjesaehtiger. als je met de prinses trouwt". Prof. Berkhof zei dat bruid en bruide gom hun komende levensweg in, het te- ken van Christus willen zetten. ,,Wat is een christelijk huwelijk eigenlijk? Zeker niet honds of kat-en-honds. Maar ook niet hemels. Het is beslist niet een hu we- lijk van twee mensen, die krampachtig op hun vroomste tenen gaan staan. Inte gendeel: het is een huwelijk van men sen die dat nu net niet meer behoeven, omdat de beslissing over hun geluk er gens anders al gevallen is. Daarom hoe ven ze het laatste van hun geluk ook met van elkaar te verwachten. Daarom kun nen ze elkaar nemen zoals ze zijn en kunnen ze elkaar vrij tegmoet treden. Niet als slaven, ook niet als kleine goden, maar dank zij Christus als gewone men sen, zonder krampachtigheden". Prof. Berkhof vervolgde: „Hier voor mij liggen uw beide trouwringen. U wist niet wat de tekst zou zijn, maar u hebt dringend gevraagd om na te gaan of de trouwtekst niet aan de binnenkant kon' worden gegraveerd. Nu, dat is gelukt, dank zij de graveur (en dank zij Paulus, natuurlijk). Als u voelt dat het ergens mis gaat met uw huwelijk of met uw beider leven in de wereld, doet dan beiden tegelijk de trouwringen even af (natuurlijk maar eventjes) en leest samen wat u als een belofte en een gebod, als een uitnodiging tot het geluk met u meedraagt: Alles is van u, gij zijt van Christus". Prof. Berkhof zei dat een ander jong stel zich misschien voor een tijd min of meer onzichtbaar kan maken voor de bui tenwacht. Dat is u niet gegeven. In het Oude Testament staat ergens dat een pas getrouwde man uit de militaire dienst met groot verlof moet worden gestuurd. Maar de Staat der Nederlanden begint daar niet aan, zoals de bruidegom al weet. En de bruid kan en wil zich niet ont trekken aan haar verplichtingen als lid van het koningshuis. Het leven wacht op u, om beslag op u te leggen, en dat is normaal. Maar het leven wil u ook inlijven en inkapselen, zodat u van deze opinie en van gene houding wordt, van dit en van dat, van alles en nog wat, een slaaf en een schim. Maar Christus wil u vrij houden als kin deren van God. U gaat het leven in met de wapenen van Zijn woord, met het geloof en het gebed". Tegen half een vanmiddag heeft de Haagse politie op de Plaats buiten de route van de vorstelijke stoet een „happening" beëindigd van jongelui rond het standbeeld van Johan de Witt. Even later heeft de politie enkele arrestaties verricht op het Buitenhof. Het ging er hier om wat in politietermen heette: „ongewenst publiek". Even voor de stoet op het Bui tenhof arriveerde, werd daar een in stallatie in werking gesteld, waardoor uit drie enkele meters hoge pilaren een enorme hoeveelheid zeepbellen spoot. Toen de stoet over het Buitenhof reed, daalden de zeepbellen, die in een ma ger zonnetje alle kleuren van de regen boog vertoonden, op de rijtuigen neer. Een deel van de zeepbellen werd zover de lucht ingeblazen, dat zij tot in de Parkstraat, enkele honderden meters ver der, neerkwamen. EEN BRUID OM LIEF TE HEBBEN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 7