In 1967 's morgens, 's middags 's avonds in het broekpak en Terts: een universeel geluid uit de Sovjet-Unie P RAIFFEISENBANK REUMATISCHE- EN SPIERPIJNEN Factor maar Italiaanse voorjaars- en zornermode is draagbaarondanks uitschieters Meerderheid voor handhaving van het omroepbestel Geen Nederlanders in dirigentenfinale waar men véél meer doet dan sparen. spaarbank en alle bankzaken WOENSDAG 18 JANUARI 196 7 (Van een medewerkster) ROME. Onmiddellijke verlichting van Götterdammerung in de Amsterdamse RAI Litteraire prijs van Parijs en ondanks de satire die men in zijn d D werk doorlopend waarneemt het schep- voor nnce I arain pen van een litteratuurvorm waarvoor in Bert Japin O'Henry's gekkenhuis C. B. De radio geeft donderdag Televisieprogramma's deze rijkelijk te accentueren, waarvoor hij nu eens metalen gespen, dan eens De tendens van de Ita- I naden beklemtoonde. Bijna alle modellen waren voorzien van een ceintuur. Bij zijn liaanse voorjaars- en zon.e middagjurkjes legde hij het accent op het in 1967 is in het algemeen draagbaar middenrif, door met duidelijk aangegeven en vrij eenvoudig. Natuurlijk zijn er naden te werken of er een stuk in een enkele uitschieters tussen te vinden, contrasterende kleur tussen te zetten, dat aan de vaak simpele ontwerpen een maar dan als stiandkleding b speels effect gaf. Zijn favoriete kleuren: of een fantasievolle uitleving van de blauw, rood. groen voor overdag, vaak ontwerper. Er is dit seizoen een gecombineerd met wit. Voor de avond had duidelijke samenwerking te merken hij geen speciale voorkeur. Een applaus- *r c u -i „4 VLje ontlokte een fel geel, kort cocktailja- tussen stoffenfabrikant en o p I p0nnetje met grote losgewerkte bloemen want de kracht van de meeste model- I er0p vastgehecht in dezelfde tint. Het len ligt in het materiaal, waarvan de slotstuk, een „avondbikini" van losge- mogelijkheden volledig uitgebuit werkte witte blaadjes gaf nogal wat hi- werden. MARUCELLI ziet de vrouw deze zo- CAROSA oogstte veel succes met zijn I mer van de vroege ochtend tot de late mantels, waarvoor hij dunne, wollen stof- avond in pantalons gehuld. Zijn hele col- fen gebruikte in diverse tinten. De schou- lectie bestond dan ook uit broekpakken. derlijn is smal en wordt vaak geaccen- Dan eens met lange mouw dan weer kort of helemaal geen, soms weer met een lange blouse eronder, uitgevoerd in di verse materialen, waarbij veel geruite stoffen te zien waren. Voor de avond wa ren de creaties eenvoudig, maar versierd met zilveren of gouden sieraden, speciaal ontworpen door de Itahaanse schilder Pietro Gentili. ANTONELLI's „figurative"-lijn laat een slank silhouet zien met vrij brede vaak zelfs opgevulde schouderlijn. Taille en heup worden normaal aangege ven en de rok is kort. Om heup en schouders nog eens extra te accentueren, maakten zij veel gebruik van knopen en duidelijk aangegeven naden. Ook hier weer een nauwe samenwerking tussen stoffenfabrikant en ontwerpster. Zwart is een van haar favoriete kleuren, dikwijls gecombineerd met felle contrasterende ruit- of figuratieve figuren. Kunstig ge borduurde avondpyjama's oogsten rnenig welverdiend applausje. De nogal vooruitstrevende Irene Galit- zine veroorzaakte nogal wat consternatie doordat zij een geheel plastic zwart-wit geruit ensemble ontwerpen had, bestaan de uit hoge lieslaarzen, korte short met minuscuul hesje, waaroverheen een drie kwart jas werd gedragen. vanwaar de tueerd door een jukstuk, voorzien van uitspringende plooien, die I KIJKJES ACHTER „HET GORDIJN" met een contrasterende kleur gevoerd werden. Zwart als ondergrond voor een ruit is favoriet bij mantels. Opvallend waren zijn cocktail- en avondjurken, die met ingewikkelde draperieën en volants een vleermuiseffect teweeg brengen. Naast verschillende gedeeltelijk met kra len en pailletten geborduurde jurken, kwamen er ook enkele ontwerpen voor, die helemaal met pailletten bezaaid wa ren. DE BARENTZEN legde vooral de na-1 NAJAAR 1965 werd in Moskou de druk op de taille en schouderlijn door Lgjjj.yvgj. Andrej Sinjavski gearres teerd op beschuldiging van staats- ADVERTENTIE IN HOIUND SMfflUUXS De Raiffeisenbank doet alle bankzaken, ook reisdeviezen. Gemakkelijk, voor ADVERTENTIE Doorstraaltverlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten Reumatische pijnen, spit, zenuwpijnen, verstuikingen, stijve nek en ledematen niets werkt sneller, niets werkt aangenamer ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem. Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt Algesal diep op de weefsels in tot aan de haard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtesensatie of irritatie van de huid Ie veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten. Reumatische pijnen en stijfheid maken spoedig plaats voor een durend gevoel van verlichting en welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreekt 1 Zorgt dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog. gevaarlijke activiteiten, laster en vuil schrijverij. Het kwam tot een vooral buiten de grenzen van de Sovjet-Unie geruchtmakend proces, dat Sinjavski zeven jaar gevangenisstraf opleverde. Bij die gelegenheid kwam aan het Licht dat de, tot dan toe vooraanstaan de schrijver en -criticus Sinjavski nie mand anders was dan de „illegale" Russische auteur die daartoe in de gelegenheid gesteld door een fran- caise die zijn manuscripten voor hem naar het buitenland smokkelde zich onder het pseudoniem Abram Terts internationale faam had ver worven via Franse en Britse publika- ties van vooral korte verhalen en es says, waaronder een inleiding tot de verzamelde gedichten van Boris I Pasternak Men mag uit het bovenstaande geens- I zins concluderen in de tweeëenheid Terts- Sinjavski dus een anti-sovjetauteur te moeten zien, een martelaar van het ver zet tegen een communistisch cultuurdiri- gisme In zijn satiriek getinte verhalen (drie ervan zijn, voortreffelijk vertaald en ingeleid door Charles B. Timmer, in een Nederlandse bundeling verschenen bij Polak Van Gennep) hekelt hij nooit het sovjetregime of het communisme als Het omroepstelsel, waarbij de radio- en I zodanig: weliswaar beschouwt hij met, televisieprogramma's worden verzorgd overwegend milde, ironie mensen ra to - door de omroepverenigingen, vindt gena- standen m zijn wereld dieian d de in de ogen van 68 percent van de Ne- I Sovjet-Unie maar wat hij daarbij be- derlanders- 26 percent wenst liever iets licht, aan de kaak stelt zo men wil, zijn anders en zes percent weet het niet. Dit I algemeen menselijke zwakheden en pro- is gebleken uit een enquête van het blemen, die uiteindelijk overal ter were weekblad „Revu" gesitueerd zouden kunnen worden. Bij 77 percent komt regelmatig een Dit hangt ongetwijfeld samen met het radio- en tv-blad in huis. Onder de feit dat Abram Terts behoort tot een ge- kleine-partijenstemmers heeft 42 percent neratie van Sovjetrussische auteurs, die geen radio- en tv-blad. De „doorbraak" daartoe in staat gesteld door de ver speelt bij de abonnementen op radio- en frissende, meer progressieve wind die na tv-bladen een belangrijke rol. Van de Stalins dood in 1953 door de Sovjet-TJme PSP-stemmers leest 25 percent Televi- begon te waaien het venster op de zier, elf percent van de BP-stemmers de wereld wijder hebben durven openzetten KRO-gids, twee percent van de ARP- dan ooit voor mogelijk werd gehouden stemmers de KRO-gids, twee percent van tijdens het socialistisch realisme van de de VVD-stemmers de VARA-gids, drie Stalinperiode, dat immers slechts ruimte percent van de PSP-stemmers de NCRV- liet voor een doelgerichte en dogmatisch gids, drie percent van de KVP-stemmers gefundeerde litteratuur, die mens en de VARA-gids, vijf percent van de Pv.d. maatschappij had te verheerlijken voorzo stemmers de NCRV-gids, 13 percent van ver ze in hun ontwikkeling bijdroegen tot de P.v.d.A.-stemmers de AVRO-bode en de verwezenlijking van het communis- 23 percent van de PSP-stemmers de tisch ideaal. Die nieuwe bredere kijk op de wereld veroorzaakte niet alleen een min of meer directe beïnvloeding van sovjetauteurs door „westerse" zowel als door eigen contemporaine, onder het Sta- lin-regime tot personae non gratae ver klaarde auteurs, maar tevens de groei van een zeker individualisme onder de sovjetschrijvers, de durf zich te uiten in Er zijn geen Nederlanders doorgedron- vormen die getuigden van oorspronkelij- gen tot de finale van het internationale L, st„j en meer onafhankelijke visie Dimitri-Mitropoulos muziekconcours te zelfs een „onverdacht" sovjetauteur als New York. Uit 46 jonge dirigenten zijk Lj. jjhrenburg is, blijkens zijn publika- zeven finalisten gekozen: Paul Capologo L.-^ van de laatste jaren, aan deze ver (Frankrijk)', Enrique Ascencio (Spanje), l[jmencje tenc(ens niet ontkomen, ïlio Boncompagni (Italië), Paul Freeman voor de meesten dezer (Verenigde Staten), Hames Jones V.S.), onafhankeiijken" tot de goede sovjetze- Helen Qoeasj (Nationalistisch China) en 'den bleek te behoren zich te onderwerpen Alois Springer (West-Duitsland). De fina- I n rfe overheidscensuur, is een andere le wordt donderdag in de Carnegie Hall /aak Het jjjkt niet billijk dit verschijnsel gehouden. te beoordelen door „westerse" bril, dr Uit Nederland namen aan het concours maatstaven van onze „westerse" demo deel A. J. Presser en J. F. M. V onk, wel- _aye aan )eggen voor een samenleving ke laatste de kwartfinale bereikte. - of minder fantastische elementen en de hoofdpersoon niet langer de ideale held die door het socialistische realisme ten voorbeeld werd gesteld, maar eerder de algemeen-menselijke tragische held van de klassieke „westerse" noodlotstragedie, die zijn handelingen van buitenaf en vaak fataal bepaald ziet tegen zijn betere bedoelingen in. Het valt te betreuren dat met de veroordeling van Sinjavski aan dit oorspronkelijke geluid uit de USSR het zwijgen is opgelegd; verheugend is het in ieder geval dat Timmer zijn ver halen Grafomanen, IJ zei en Het roces begint voor de Nederlandse lezer toegankelijk heeft gemaakt, en men kan slechts hopen dat de uitgever spoe dig aanleiding zal vinden meer vertalin gen van Terts het licht te doen zien. DE KLASSIEKEN van het negentiende eeuwse Russische realisme zijn de Neder landse lezer langzamerhand wel voldoende vertrouwd om geen speciale introductie meer nodig te hebben. Het zal daarom voldoende zijn hier te vermelden dat in de „Amstel Literaire Pockets" van L. J. eens Uitgeversmaatschappij een nieuwe Nederlandse vertaling (door Dunya Breur) is verschenen van Toergenjevs Een k o- AVRO-bode. waarin nog tot in de vorige eeuw de ho righeid zich heeft kunnen handhaven en, tot het negentiende-eeuwse realisme deze normen goeddeels doorbrak, de litteratuur evenzeer als in de Stalin-periode diende bij te dragen tot versteviging van natio- De Nederlandse Operastichting zal in I nalistische gevoelens en versterking van de RAI te Amsterdam drie voorstellingen de positie van het tsaristisch absolutisme geven van Wagners Götterdammerung: INTUSSEN IS SINJAVSKI een derge- donderdag 19 januari (18.00 uur), zondag nen geweest die met deze censuur geen 22 januari (13.00 uur) en dinsdag 24 ja- genoegen kon nemen en hij heeft daarom nuari (18.00 uur). In het Circusgebouw in gemeend zich als Abram Terts onbelem- Scheveningen zijn er voorstellingen op merd tot een internationaal publiek te donderdag 26 januari (18.00 uur) en opl moeten richten. Het tekent hem als zondagmiddag 29 januari (13.00 uur). auteur van een meer universeel niveau Wat Terts heeft gewild is allereerst De grote litteraire prijs van de stad de officiële sovjet-kunstwaardering van Parijs is toegekend aan de essayist en nu nog geen plaats is: de min oi meer wirieeer Brice Parain voor zijngehele absurdistische, waarbij het perspectief uit Israël. 14.45 Van 1965 tot vandaag. 15.15 wusgeer Brice Param vooi jn g |yan de realiteit wordt verdiept door meer Sphinx. 15.45 Celloconcert 16.00 Bijbelover- ning Lear van de Steppe, het simpel vertelde maar zich dramatisch ont wikkelende verhaal over een landeigenaar die nog bij zijn leven zijn bezittingen aan zijn kinderen vermaakt, vervolgens door hen als een verschoppeling wordt behan deld, daarin aanvankelijk lijkt te berus ten, maar zich tenslotte wreekt in een groteske waanzinscène, waarin hij tenon- der gaat. Aan dit verhaal is in hetzelfde boekdeel toegevoegd Toergenjevs minder bekende vertelling A s j a. Dit verhaal heeft heel wat minder tragische kracht dan Toergenjevs Koning-Learverbeelding; het is een liefdesgeschiedenis waarin nog al wat negentiende eeuwse „Weltschmerz" doorschemert en voor de hedendaagse le zer eigenlijk voornamelijk nog boeiend door Toergenjevs scherpe waarneming en weergave van mensen en zeden in zijn tijd. De uitgeverij Pegasus zond ons een Ne derlandse editie van Elizabeth Drabki- na's Het harde brood, waarvoor op het ti telblad de Moskouse uitgeverij Progres tekent. Het bevat, kwistig met historische foto's verlucht, de persoonlijke herinne ringen van de schrijfster, dochter van een vooraanstaand revolutionair, aan de Rus sische revolutie, waarvan zij het voorspel ADVERTENTIE Creme Puff beschermt uw huid en geeft een natuurlijk jeugdige teint. Profiteer er snel van I max Factor als kind, hoogtepunt en nadagen als jon ge vrouw heeft beleefd. Het is daarmee een boek geworden met enkele histo rische interessante aspecten. Helaas heeft het teveel propagandalectuur willen zijn in plaats van enkel nuchter historisch document. .Het blijkt al onmiddellijk uit de, in forse kapitalen gezette, kreet „Er bestaat nog Zulk een Partij!,, die, op de bladzijde achter het titelblad, prijkt on der de prent van een stoere, „sociaiis tisch-realistische" werker met pet en felrode vlag. Het blijkt duidelijker, en dat is in mijn ogen meer betreurenswaard, uit het zalvenddidactische toontje waar mee Drabkina haar historische waarne mingen commentariëert. Typerend is een scène als de van elk „burgerlijk" senti ment ontblote ontmoeting van Drabkina en haar vader, die zij toch in jaren niet heeft gezien. Of het moment waarop Drabkina in een krant leest dat haar va der, van wie zij in lang taal noch teken heeft vernomen, tot een hoge sovjetfunc tie is geroepen: ze laat net bericht aan haar kameraden lezen, die het eenvoudig negeren en overgaan tot de orde van de dag en ze hadden gelijk, doceert Drab kina bijna beschaamd, en maakt vervol gens duidelijk dat een goed communist enkel te streven heeft voor Het Ideaal, met uitschakeling van alle persoonlijke gevoelens. Hoe objectief men de zaken ook poogt te zien, men kan zich niet ont trekken aan de indruk hier te doen te hebben met een wat geborneerd idealis me, dat men toch wel wat uit de tijd had gedacht en dat in ieder geval scherp af steekt bij het relativisme en de bredere kijk van auteurs als Abram Terts. Ik ge loof dan ook dat dit boek, met zijn soms bijna geëxalteerde verheerlijking van de grote revolutionaire leiders, eerder be doeld moet zijn voor vormingscursussen van communistisch partij kader dan voor de gemiddelde lezer die geïnteresseerd is in een historisch verslag van een belang wekkende periode uit onze recente ge schiedenis. Een ontspanningsroman met boeiende historische aspecten is Vlammende storm van C. C. Bergius (De Boekerij). Het verscheen, evenals Bergius' Verterend vuur, dat tijdens de Chinese burgeroorlog speelde, onder de „boventitel" Zand in Gods molens. Evenals het eerste, is dit tweede deel, dat tijdens en na de rode revolutie in Oost-Azië is gesitueerd, een goede reportage in romanvorm. De bele venissen van de (historische) hoofdper soon hebben de vaart van een avonturen verhaal, de menselijkheid van een „gewo ne" roman en spelen zich af in een mi lieu en onder omstandigheden die nauw gezette historische observatie paren aan levendige tekening. Vanavond kan men drie van vijf ver halen van de schrijver O'Henrv op het tv-scherm zien die destijds in de omni busfilm „Full House" gebundeld werden. O'Henry is een van de grote Amerikaanse vertellers geweest (hij leefde van 1862 tot 1910) die veel van zijn verhalen aan de zelfkant van het leven liet spelen, maar ook andere schilderachtige milieus koos voor zijn „short stories" over de „Ameri can scene" van rond de eeuwwisseling. Vijf regisseurs deden oorspronkelijk mee aan „Full House", wegens tijdgebrek zijn vanavond de bijdragen van Henry Hatha way en Henry Koster weggelaten, waar door „The last leaf' van Jean Negules- xco met Ann Baxter en Gregory Ratoif, „The ransom of the Red Chief" van Ho ward Hawks met Fred Allen en Oscar Levant en „The gift of the Magi' van Henry King met Jean Cram en Farley Granger zijn overgebleven. Het zijn ver halen van wisselende sterkte, waarvan „The last leaf" over het meisje dat bang is te zullen sterven als het laatste blad van de boom die voor het raam van haar ziekenkamer staat, zal vallen, het meest sentimentele is. De bijdrage van Hawks, waarin bekende figuren uit de Amerikaan se amusementswereld meedoen, is daar entegen een ironische grap over twee kidnappers die het slachtoffer van hun buit" dreigen te worden. En „The gift of the Magi" is de verfilming van mis schien wel het bekendste verhaal van O'Henry: de geschiedenis van het zeer arme echtpaar dat op de eerste verjaar dag van hun huwelijk door liefde gedre ven juist die dierbare bezittingen te gel de brengen waardoor de cadeaus die zij er voor kopen, waardeloos blijken. De ver schillen tussen de verhalen onderling en tussen de ingeschakelde regisseurs bete kenden destijds de grote attractie van Full House" die tegelijk een ongezochte gelegenheid bood kennis te maken met een hier te weinig bekende figuur uit de Amerikaanse litteratuur. Ook voor de film in zijn beperkte vorm van vanavond blij ven die attracties bestaam. Nederland 1: De NTS begint met een af levering van de filmserie „Mona", waar- wordt behandeld in het progamma „In burgeren". De titel houdt verband met de relatie tussen de kiezers en de volks vertegenwoordigers. Na het journaal en een uitzending van de CHU drie filmpjes naar de shortstory-verhalen van de Ame rikaanse schrijver O'Henry (alias Willi am Sydney Porter). Het laatste progam ma-onderdeel is de documentaire „Orde Baru" (Nieuwe Orde), waarin het huidi ge stadium van de Indonesische revolutie behandeld wordt. De opnamen voor dit program, werden gemaakt door een NTS- cameraploeg, die drie weken in Djakarta verbleef. De équipe werd enige malen in formeel en gastvrij door president Soe- karno ontvangen. Het was bijzonder moei lijk de voorzitter van het kabinetspresi dium generaal Soeharto te benaderen. Deze had nog nooit in een tv-vraagge- sprek toegestemd. Tenslotte kreeg ver slaggever Willem Oltmans toestemming voor een interview van vijf minuten, het werd bijna een half uur. Voor de voor malige vice-president Mohammed Hatta was het de eerste maal na de mislukte staatsgreep dat hij voor He camera's ver scheen. Generaal Nasoetion verontschul digde zich met: drukke bezigheden. Hij beantwoordde de vragen schriftelijk. Ver der komt onder meer aan het woord de journalist Mochtar Loebis, wiens krant ..Indonesia Raja" door Soekarno werd op geheven. Loebis bracht bijna tien jaar in de gevangenis door. Onlangs werd hij on derscheiden met de internationale pers prijs. Hij heeft pogingen in het werk ge steld zijn krant opnieuw uit te geven; van een dagblad in Singapore kreeg hij twee zetmachines ten geschenke. De datum van de tweede NTS-uitzending over Indonesië is nog niet bepaald. HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek 7.20 Gram.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Radiojournaal. 8.15 Gram.muziek. (8.30- 8.35 De groenteman.» 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klassieke en moderne muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Lichte muziek. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Verzoekplaten. (11.00- 11.02 Nws). 12.00 Johann Willem Frisco Ka pel. 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Licht ensemble. 13.00 Nws. 13.10 Radio journaal. 13.30 Radiokoor 13.55 Klassieke muziek. 14.15 Voordracht. 14.30 De horizon voorbij. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Schakeringen. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 RadiojournaaL 18.20 Kaar ten op tafel. 18.30 Metropole orkest. 18.55 Gesproken brief. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Klassieke en moderne liederen. 19.30 Gezeggen, gezegde, gezag. 20.00 Nws. 20.05 Moderne en klassieke muziek. 21.15 Meneer Hugo (hoorspel). 22.30 Nws. 22 40 Radiojour- naai. 22.55 Discotaria. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Gram.muziek (7.30-7.32 Nws). 7.55 Over weging. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek. 8.30 Nws 8.32 Voor de huisvrouw. 9 40 School radio. 10.00 Klassieke muziek. 11.00 Voor de zieken 11.30 Mensen geloven. 11.45 Streeksgewijs. 12.27 Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 13.00 Pro memorie. 13.05 Klassieke-^gram. muziek. 13.45 Voor de vrouw. 14.15 Muziek denking. 16.30 Moderne geestelijke liederen. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderliedjes 17.30 Gram.muziek. 18.10 Sport. 18.30 Halte. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Klassie ke gram.muziek. 19.45 Op de man af. 19.50 Licht platenprogramma. 20.10 De familie Leenhouts (hoorspel). 20.35 Samen uit Samen thuis. 22.00 Gram.muziek. 22.15 Wijd als de wereld. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespre king. 22.45 Oude en moderne muziek. 23.25 Signaal. 23.55 nws. HILVERSUM Hl. 9.00 Nws. 9.02 Lichte muziek. 10.00 Nws. 10.02 Dixieland. 10.30 Nieuwe langspeelpla ten. 11.00 Nws. 11.02 Gram.muziek. 12.00 Nws. 12.02 Lichte muziek. 13.00 Nws. 13.02 Top Twintig. 14.00 Nws 14.02 Gevarieerd muziekprogramma 15.00 Nws. 15.02 Actuali teiten. 15.05 Sport. 16.00 Nws. 16.02 Actuali teiten. 16.05 Tienermagazine 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Verzoekplaten. BRUSSEL 324 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer bericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Klas sieke muziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nws). 15.30 Eigen-Aardig. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten 16.09 Lichte muziek. 17.00 Nws. 17.15 Lichte muziek. 17.30 Ame rikaanse volksliederen. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32 Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek 19.00 Nws. 19.40 Amusementsmuziek. 19.50 Vrije Poli tieke tribune. 20.00 Openbaar kunstbezit 20.15 Klassieke muziek. 22.00-22.15 Nws. VOOR WOENNSDAG NEDERLAND I 17.00 Voor de kinderen. 18.45 Pipo. 18.50 Journaal. 19.00 Mona, TV-film. 19.25 Inbur geren. 19.51 Socutera. 20.00 Journaal. 20.20 Uitzending CHU. 20.30 Drie TV-spelen. 21.45 Documentaire over Indonesië. 22.45 Journaal NEDERLAND II 20.00 Journaal. 20.01 Reclame. 20.05 De avonturen van Tom Sawyer. 20.35 Randfi guren. 21.20 Bas en piano. 21.50 In het leer huis: gesprek. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal 22.30 Teleac. TELEVISIE DONDERDAG NEDERLAND I 18.45 Pipo. 18.50 Journaal. 19.00 Internat jeugdjournaal. 19.10 Van gewest tot gewest 19.30 Mensen in de sport. 20.00 Journaal. 20.20 Attentie. 20.45 Instrumentaal kwartet 21.00 Oorlog en vrede: toneel. 22.20 Piano recital. 22.45 Journaal. 22.50 Pauze. 23.00 Teleac. NEDERLAND II 20.00 Journaal. 20.05 Mogul, TV-film 20.55 Achter het nws. 21.20 Coronation Street film. 21.45 Avontuur: filmrep. 22.15 Jour naal. 22.30 Dichterbij. ÜW&* Henk van Ulsen vertolkt de „Mono loog in de badkuip" van Erich Kastner, aan wie het programma „Randfiguren" vanavond gewijd is. (VPRO-Nederiand 2). Nederland 2: De VPRO begint de a- vond met het zesde deel van de avonturen van Tom Sawyer. De rubriek „Randfigu ren", gepresenteerd door Ernst van Alte- na, is gewijd aan de Duitse satiricus, ly ricus, cabaretier, chansondichter en au teur Erich Kaestner. Medewerkenden zijn onder anderen: Henk van Ulsen, Kitty Janssen en Willem Nijholt. De Nederland se pianist Daniël Wayenberg en de Chi nese bas Yi-Kwei Sze brengen muziek van Debussy, Brahms, Chopin en Chinese folksong. Onder de titel „In het leerhuis" brengt de VPRO vervolgens het eerste van een tweetal uitzendingen over de vraag: „Valt er te geloven in een recht vaardige God?". Tenslotte een herhaling van een les uit de Teleac-cursus: „Studie voorlichting".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 9