CAMERA ALS WAPEN
Joris Ivens gaat tweede film over
de oorlog in Vietnam draaien
Erich Leinsdorf dirigeert
het Concertgebouworkest
*v
De Neöee Muzen
Derde Beatlefilm
VANAVOND
Gedreven door de grote problemen van de tijd
Concertpianist met
kunstvingers
„Oorlog en vrede1'
in achturige
Russische film
Henk Biersteker
weg bij IKOR
iflli
DONDERDAG 19 JANUARI 196 7
13
Italië werd De Sica te
heet onder de voeten
Haagse musea trokken in
1966 weer meer publiek
VARA hervat Smart-serie
m
11 oofd prijs van Openbaar
Kunstbezit in Rotterdam
Thyde Monnier overleden
De radio geeft vrijdag
Televisieprogramma s
EXAMENS
ff
ff
(Van onze correspondent)
PARIJS. Sedert drie jaar woont
de wereldberoemde filmer en Neder
lands cineast nummer één Joris Ivens
vast in Parijs. Zijn vierkamerfiat
(waarvan één vertrek helemaal rood
is geschilderd) is gelegen op de hoog
ste etage van een oeroud huis in een
oeroude straat, waarin ook de beken
de uitgeverij Grasset onderdak heeft
gevonden. De kunstenaar zal binnen
kort de zeven kruisjes bereiken, maar
met zijn kop vol dik grijs haar, zijn
sterke body en vooral zijn ongebluste
wilskracht, zal men moeilijk kunnen
zeggen dat zijn brede schouders onder
de last der jaren gebukt gaan. Een
gesprek met Joris Ivens is een er
varing die de burger weer wat moed
geeft in de mens. Het klinkt misschien
wat theatraal: en toch zijn dat de
gevoelens die je beheersen wanneer
je, na drie uren, zijn werkkamer ver
laat die vol is van reissouvenirs (af
fiches, houtsneden van een Vietna
mese artiest met Ivens portret als
medaillon temidden van een oorlogs
scène) film trommels en boeken waar
onder, met Harry Mulisch' „Ratten-
bericht", een ruime collectie over en
van de Amsterdamse provo's.
DAT JORIS IVENS metterwoon in Pa
rijs is neergestreken, wil hij zelf z^ker
niet verklaren uit het feit dat hij zich wat
vervreemd van zijn vaderland zou voelen,
„Helemaal niet. Je ziet aan mijn boe
kenkast dat ik mr nog steeeds vinnig
blijf interesseren \oor de ontwikkeling
In Holland. Mjjn werkterrein is echter de
wijde wereld, en Parijs is dan wat een
traier gelegen. Ook de evolutie op Neder
lands filmgebied blijf ik op de voet vol
gen. Dat Holland nu een hele school van
uitstekende documentairefilmers bezit met
mensen als Fernhout, Van der Horst,
Haanstra en Vrijman beschouw ik als een
soort persoonlijke voldoening. Maar ik
geloof bovendien dat met een Nicolai van
der Heyde, een Frans Weisz en een Pim
de Ia Parra voor het eerst ook een ge
neratie speelfilmers is opgestaan die voor
ons land een reële kans op de internatio
nale markt heeft geopend. „Un printemps
en Hollande" van Van der Heyde nadert
heel dicht het niveau, vindt Ivens, waarop
een speelfilm op de wereldmarkt rendabel
wordt.
Hoe het komt dat hijzelf nooit een speel
film heeft gemaakt?
Niet 'helemaal waar, corrigeert Ivens
met zijn beminnelijke toon, waarmee hij
niettemin geen punt boven een i laat
ontsnappen. Heel vroeg heb ik met Jef
Last, mijn oude vriend, de film „Bran
ding" gedraaid, en veel korter geleden
maakte ik met de betreurde Gerard Phi
lipe „Tijl Uilenspiegel". Niettemin ben
ik natuurlijk toch vooral wel een docu
mentairist.
Een kwestie ook van landsaard? Omdat
de Hollander eerder beschouwend dan
dramatiserend zou zijn ingesteld?
Misschien, antwoordt hij aarzelend. Maar
een documentaire is voor mij toch veel
meer dan enkel filmische registratie. Ik
heb me altijd sterk gedreven gevoeld door
de grote problemen van de tijd. De soci
ale spanningen eti veldslagen waarbij
voor de tweede oorlog, mijn film over de
Belgische mijnwerkers in de Borinage
ontstond. De voortdurende strijd der on
derdrukte volken voor hun vrijheid die
in mijn Indonesië-film wordt beschreven
die intussen in Nederland verboden werd
Een cineast van politieke documentaires
is een reporter, maar een goede reporter
is voor alles ook een kunstenaar. Je moet
door een onderwerp gegrepen worden.
MOMENTEEL heeft Vietnam mij in
zijn greep. Vorig jaar draaide ik in dat
land een film waarvan nu vijf en zestig
kopieën circuleren. In Italië wordt mijn
Vietnamrelaas in te straten vertoond. Ik
heb meegemaakt hoe honderden Italianen
een stortregen trotseerden om die film
voor de tweede maal te kunnen zien. Op
zulke momenten voel je dan dat je als
cineast voor de Vietnamezen toch ook
nog wat meer kan doen dan enkel je
handtekening onder een petitionnement
te zetten.
Nee, gemakkelijk zijn de arbeidsom
ttandigheden daar in Vietnam natuurlijk
niet. Vorig jaar heb ik heel Noord-Viet-
nam tot aan de zeventiende breedtegraad
doorkruist, en ook het eerste bombarde
ment van de Amerikanen meegemaakt
Mijn ploeg bestond uit drie man en met
onze camera's hebben we ook al het
filihband zelf moeten meenemen. Geluid
hebben we bij gebrek aan materiaal niet
eens kunnen opnemen. Comfortabel
dat werk natuurlijk niet
Nu heeft Ho Tsji-Minh me uitgeno
digd me te belasten met de opleiding van
jonge Vietnamese cineasten. Interessant
natuurlijk. Maar tevoren weet ik toch al
weer dat mijn vingers me zullen jeuken
ook zelf weer in het werk te duiken. Er
zal dus zeker wel een tweede Vietnam-
film door mij worden gedraaid.
Als geëngageerd cineast van commu
nistische huize zelf noemt hij zich lie
ver Marxist is Joris Ivens helemaal
niet zo bang voor het woord propaganda.
WAT IS PROPAGANDA? Wat is ob
jectiviteit? Neem dit concrete voorbeeld.
In Vietnam zijn de Amerikanen de agres
sors. Bewust en instinctief stel ik me
dan op aan de kant van de wederpartij,
de Vietnamezen. En dan mag jij desnoods
best zeggen dat ik propaganda bedrijf.
Ik vind eerder, dat ik mijn gevoel van
solidariteit en verbondenheid moet om
zetten in daden.
Zijn verdere projecten? Een grote film
die door Erasmus' „Lof der Zotheid" zal
worden geïnspireerd .Ik verkeer nog volop
in strijd met de materie of beter met
mijn eigen gedachten, en veel moet je
me er dus nog maar niet over vragen. Wel
weet ik, dat ik voor deze film actualitei
tenfragmenten zal gebruiken, en ook pa
rodistische scènes wil opnemen waarvoor
ik acteurs engageer. Maar voor de rest
Ik weet het nog nietde gelukkigste
momenten in mijn leven zijn, zoals voor
iedere artiest trouwens, wanneer je plot
seling zelf, in een soort bliksemschicht,
voelt en ziet hoe de vormgeving zich
gaat ontwikkelenhoe zo'n film zich
langzaam uit de „status nascendi" b>-
vrijdt.
Toch heeft u ook wel commerciële op
drachten aanvaard. Waar liggen voor u, als
communist, dan de criteria?
Ja, ik heb films over Parijs en over
Rotterdam gedraaid, en in zeker opzicht
voel ik zulk werk als een concessie. Om
dat ik dan niet vecht voor een doel
waarvan ik de verwezenlijking wil hel
pen verhaasten. In ieder geval beding ik
tevoren een complete vrijheid. In Rotter
dam heb ik me over die vrijheid zeker
niet te klagen gehad.
Zijn opdrachtgevers zullen van hun
kant die voldoening vermoedelijk wel
kunnen onderschrijven. Opdrachten waar
bij Joris Ivens zien gemakkelijk in zijn
regisseursstoel zou mogen installeren om
ook verder over alle overige technische
faciliteiten die zich dromen laten te kun
nen beschikken, worden hem bij de vleet
aangeboden. Maar Ivens prefereert niet
temin opnieuw in een oude jeep te stap
pen om met twee oi drie medewerkers en
een camera de grimmige bergen en de
rokende ruines der Vietnamese steden te
doorkruisen
Joris Ivens
De Israëlische concertpianist Tay Lei
zeran, die in de Israëlische onafhanke
lijkheidsoorlog delen van beide armen
verloren heeft, heeft geleerd met metalen
„handen" te spelen. Hij is op de jaar
vergadering van de Amerikaanse Acade
mie van orthopedische chirurgen in San
Francisco genoemd als een lichtend voor
beeld. Leizeran kreeg in 1949 metalen
vingers die hij bedient met de spieren in
de overgebleven stompen van zijn on
derarm. Sindsdien is hij als pianist op
concerten en voor de tv opgetreden.
„Een studio benauwt me geen sce
nario kan op tegen' het leven zelf en
wanneer je je camera nu eenmaal als een
wapen hanteert dan heb je niet meer
het recht te deserteren
En bij het afdalen van de trappen be
grijp ik dat je met deze trouw aan je zelf
en die overtuiging en menselijke bewo
genheid bij dat tegenargument van de
propaganda" inderdaad nu niet zo heel
veel langer stil wil blijven staan
De Italiaanse politie heeft opdracht ge
kregen te voorkomen dat filmregisseur
De Sica in Italië een film regisseert of er
in optreedt of voor radio of televisie ver
schijnt.
De Sica kreeg kort geleden de Franse
nationaliteit, maar heeft in zijn geboorte
land nog een belastingschuld van 364 mil
joen lire. Tegen De Sica en alle belas
tingontduikers van zijn slag moet met de
grootste strengheid worden opgetreden, al
dus de minister van Financiën Luigi Pre
ti. Hij voegde hier aan toe dat De Sica
wegens fraude terecht behoort te staan
en dat Italië moet overwegen uitlevering
van de „nieuwbakken Franse staatsbur
ger" te vragen.
De Haagse gemeentelijke musea heb
ben het vorig jaar 203.000 bezoekers ge
trokken, 20.000 meer als in 1965. Het Ge
meentemuseum trok de meeste belang
stelling: 181.917, bijna 17.000 meer dan in
het jaar daarvoor. Het Nederlands Kos
tuummuseum trok 18.000 en het Museum
Bredius 4.000 bezoekers.
Alleen in 1953 het jaar dat de Van
Gogh-tentoonstelling werd gehouden, was
de belangstelling nog groter: ruim 225.000
bezoekers. De grootste belangstelling gold
het vorig jaar de tentoonstellingen „His
torische kunstschatten van de Sovjet-
Unie" met 78.000, „World Press Photo
met 38.000 en „Mondriaan" met 25.000
bezoekers.
Met ingang van zaterdag 21 januari her
vat de VARA-televisie de uitzendingen van
de filmserie „Get Smart" met geheim
agent 86 Maxwell Smart (gespeeld door
Don Adams).
De Russische filmregisseur Sergei Bon-
darchoek heeft de opnamen voor de ver
filming van zijn marathonheldenverhaal
Oorlog en vrede" na meer dan vier jaar
beëindigd. Volgens de regisseur-acteur
kan het derde deel van de acht uur du
rende film in februari worden vertoond en
het laatste deel in mei.
Oorlog en vrede", die nauwkeurig het
litteraire meesterwerk van Tolstoi volgt,
is de grootste filmproduktie ooit in Rus
land ondernomen. Aan de groots opgezet
te veldslagscènes nemen meer dan 10.000
figuranten deel. Speciaal voor de film zijn
9.000 uniformen en 3.000 andere kostuums
gemaakt.
Het eerste deel van de film kreeg op
het filmfestival van Moskou in 1965 de
Grand Prix.
ggjw-v»»
3?
(Van onze correspondent)s
AMSTERDAM Iedere keer dat de
Weens-Amerikaanse dirigent Erich Leins
dorf, chefdirigent van het Boston-orkest,
in Nederland zijn gastdirecties komt ver
vullen, verblijdt hij ons met zijn muzikale
intenties.
Zijn entree gisteravond met het Concert
gebouworkest was opmerkelijk door zijn
keuze van Roussels vierde symphonie. Ty
pisch dat deze muziek sinds de Fransman
ze in 1934 schreef, altijd geprezen is en
niettemin steeds opnieuw moet worden ge
ïntroduceerd. De muziek heeft boeiende
lyriek en de zangthemata, vehemente rit
men in de schakering daarvan, het lang
zame deel telt zijn climaxen en anti-cli
maxen, het scherzo is een meesterstuk
van instrumentale vondsten en de rondo
finale is opgebouwd uit thematisch en rit
misch materiaal, dat leidde tot een fees
telijk hoogtepunt.
Erich Leinsdorf heeft deze eigenschap
pen ten volle weten te benutten in zijn
plastische wijze van dirigeren en scherp
toegespitste bewegingen voor de melodi
sche lijnen.
LEINSDORF bewaarde de grootste in-
plooiing van zijn interpretatie voor Schu
berts grote c-dur symphonie. Het is een
symphonie van „Himmliche Lange", naar
Schumann eens heeft opgemerkt. Ze is
inderdaad van lange tijdsduur, maar toch
„zeurt" Schubert niet met zijn themati
sche verwerkingen. Degelijk en helder
klemt hij zich vast aan de door hem ge
plaveide structuur en het is zijn meester
schap om daarop oneindig te kunnen mu
siceren.
Zo dirigeerde ook Leinsdorf deze mu
ziek, aanvankelijk te exact, maar gaande
weg improviserender van toets, zoals het
in deze Schubert-muziek betaamt. Wel
licht zou de totaal-klank van intiemer aard
geworden zijn, indien Leinsdorf minder
kwistig was geweest met een meervoudi-
ger bezetting dan Schubert had bedoeld.
De hoofdprijs in de jaarlijkse verloting
van kunstwerken onder de deelnemers
aan de cursus van de Stichting Openbaar
Kunstbezit is naar Rotterdam gegaan. De
prijswinnaar is de heer Ch. D. Sigmond,
die de keus heeft tussen een veertien
daagse reis voor twee personen naar
Florence of een portret geschilderd of ge
beeldhouwd. Aan de verloting namen
64.137 abonnees van de cursus deel die
hun deelnamesom voor 21 november van
het vorige jaar voldeden. Behalve de
hoofdprijs waren 380 schilderijen, tekenin
gen en bladen grafiek van Nederlandse
kunstenaars beschikbaar.
De Franse schrijfster Thyde Monnier is
op 79-jarige leeftijd in Nice overleden. Ze
schreef meer dan veertig romans die
vooral bij lezeressen zeer in trek waren.
„Le pain des pauvres" gold als haar
meest geslaagde roman. Ze won verschei
dene prijzen, waaronder „Le prix Victor
Marguéritte."
Een scène uit het spel „Oorlog en
vrede" van Leo Tolstoi, waarvan
vanavond het tweede en laatste deel
wordt uitgezonden. (NCRV-Neder-
land 1).
Nederland 1: Het voorprogramma be
staat zoals gebruikelijk uit het jeugd- en
gewestelijk journaal en het programma
Mensen in de sport". Na het journaal
en een muzikaal programma met het
kwartet Ad van den Hoed het tweede en
laatste gedeelte van het spel „Oorlog en
vrede" van Leo Tolstoi. Na het toneelspel
de 83-jarige pianiste Betsy Dornay-Culp
met een Chopin-recital. Na het laatste
journaal de herhaling van een les uit de
cursus geprogrammeerde instructie.
Nederland 2: De VARA begint met een
aflevering van de „olieserie" Mogul. Na
Achter het nieuws de tweede aflevering
van de Britse serie „Coronation Street"
die zich afspeelt in een wijk van Man
chester in het begin van deze eeuw. In
de serie „Avontuur" brengt de VARA
een reportage over het anthropologen-
echtpaar professor Christopher von Hei-
mendorf en zijn vrouw. In de jaren veer
tig werkten zij in India. Een regeringsop
dracht voerde hen naar de Apa Tanis, een
vrijwel onbekende stam in Assam, welke
staat grenst aan China. Tijdens hun ver
blijf waren ze getuigen van een stam-
menoorlog tussen de Apa Tanis en de
Daflas. Na het laatste journaal het pro
gramma „Dichterbij", waarin gesproken
wordt over een aantal godsdienstige be
grippen die dagelijks worden gebruikt.
Breitner-expositie. In de „Zonnehof" in
Amersfoort wordt tot en met 26 fe
bruari een tentoonstelling gehouden
van werken van G. H. Breitner uit het
bezit van het Rijksmuseum, Rijkspren
tenkabinet, Rijksmuseum Kröller-Mül-
ler, Stedelijk Museum Amsterdam, Ge
meentemuseum Den Haag. museum
Boymans-Van Beuningen Rotterdam,
museum Mesdag Den Haag, Stichting
van der Vorm Rotterdam en uit parti
culiere collecties.
Afgelopen. Voor de oude „Metropolitan
Opera" van New York is het vonnis
definitief geveld. Het oppergerechtshof
van de staat New York heeft in laatste
instantie uitgesproken dat het gebouw
moet worden gesloopt, ondanks de
hardnekkige pogingen van talrijke
vooraanstaande figuren om de „MET"
op de monumentenlijst te laten plaat
sen. De laatste voorstelling werd vorig
jaar gegeven.
LONDEN De Beatles gaan een nieu- want de jongens hebben zichzelf de aller-
1 T lI~i1 r~*lrfao cvlri" vai Rltpncnn flip
we film. maken waarin John, Paul, George
en Ringo echter niet als popgroep maar
als vier jonge mannen uit Londen zullen
optreden. De film, waarvoor nog geen ti
tel is gevonden en welke hun derde zal
zijn, is in kleur en zal ongeveer zeven
miljoen gulden kosten. De opnamen moe
ten in het begin van het voorjaar begin
nen.
Producer is de 47-jarige Amerikaan Wal
ter Shenson, die ook de twee vorige
Beatlefilms heeft gemaakt. Het wachten is
op het definitieve filmscript waaraan nog
het een en ander moet worden bijge
schaafd. „Het moet absoluut goed zijn,
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Gramm muziek. (7.30-7.35 Van de voorpagi
na: persoverzicht.) 7.55 Deze dag. 8.00 Nws.
8.10 Gramm muziek. 9 00 Klassieke kamer
muziek. (9.35-9.40 Waterstanden.) 10.00
Schoolradio. 10.20 Gramm muziek. 11.00 Nws
11.02 Voor de vrouw. 11.30 Klassieke gramm
muziek. 12.00 Licht orkest. 12.27 Mededelin
gen land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoor
lichting. 12.40 Sport. 13.00 Nws. 13.10 Radio
journaal. 13.30 Piano. 14.00 Stemmen die
gelden. 14.15 Bij de tijd en bij de thee. 15.30
Thuis. 16.00 Nws. 16.02 Moderne en klassieke
muziek. 16.45 Volksliederen. 17.00 Voor de
jeugd. 17.25 Muzikale aanwinsten. 17.45 Ac
tualiteiten. 18.00 Nws. 18.15 Amerika in ter
mijnen. 18.20 Lichte pianomuziek. 18.30 Jazz.
18.50 Informatie over informatie. 19.00 Voor
de jeugd. 19.30 Verstaan of misverstaan.
20.00 Nws. 20.05 Actuele muziek. 20.50 Expe
riment en godsdienst. 21.00 Klassieke en mo
derne orkestmuziek. 22.30 Nws. 22.40 Hoog
ovenschaaktoernooi. 22.55 Gramm muziek.
23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Lichte or
kestmuziek. 7.30 Nws. 7.32 Amusementsmu
ziek. 7.40 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde
muziek. 8.30 Nws. 8.32 Lichte gramm mu
ziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Klassieke or
kestmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram.
muziek. 12.27 Mededelingen land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.40 Variant, lichte mu
ziek. 13.30 Instrumentaal trio. 14.05 School
radio. 14.25 Moderne muziek. 15.10 Voor
dracht. 15.30 In 't zilver. 16.30 Moderne mu
ziek. 17.00 Klanken uit Zuid-Amerika. 17.30
Nederlandse militaire orkesten. 18.00 Geva
rieerd platenprogramma 18.55 Op het woord
af. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Over
heidsvoorlichting. 20.00 Musicals. 20.55 Twee
generaties. 21.15 Gramm muziek. 21.35 Ra-
diorama. 22.10 Parlementair weekoverzicht.
22.30 Nws. 22.40 Volksmuziek. 23.00 Klassieke
en moderne gramm muziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM in.
9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Vrolijk
platenprogramma. 10.00 Nws. 10.02 Arbeids
vitaminen. (11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.02
Buitenlands persoverzicht. 12.05 Een uurtje
Frans. 13.00 Nws. 13.02 Buitenlands pers
overzicht. 13.05 Gevarieerd platenprogram
ma. 14.00 Nws. 14.02 Buitenlands persover
zicht. 14.05 2x Top 10. 15.00 Nws. 15.02 Licht
muziekprogramma. 16.00 Nws. 16.02 Oude
platen. 16.30 Licht platenprogramma. 17.00
Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Pop
party.
BRUSSEL 324 m.,
12.00 Nws. 12.03 Muz. 12.40 Weerbericht.
SOS-berichten. 12.48 Muz. 12.55 Persover
zicht. 13.00 Nws. 13.20 Muz. 14.00 Nws. 14.03
Schoolradio (15.00 Nws.) 15.30 Eigen-Aar
dig. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten 16.09
Muz. 17.30 Etnische muziek. 17.50 Voor de
jeugd. 18.00 Nws. 18.02 Voor de soldaten.
18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Weekend
verkeer. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Taalwenken
18.55 Gram.pl. 19.00 Nws. 19.40 Chansons
20.00 Muz. 20.30 Gevar-progr. 22.00 Nws.
22.15 Dansmuziek. 23.55 Nws.
DONDERDAG
NEDERLAND I
18.45 Pipo. 18.50 Journaal. 19.00 Internat,
jeugdjournaal. 19.10 Van gewest tot gewest.
19.30 Mensen in de sport. 20.00 Journaal.
20.20 Attentie. 20.45 Instrumentaal kwartet.
21.00 Oorlog en vrede: toneel. 22.20 Piano
recital. 22.45 Journaal. 22.50 Pauze. 23.00
Tploa p
NEDERLAND II
20.00 Journaal. 20.05 Mogul, TV-film. 20.55
Achter het nws. 21.20 Coronation Street:
film. 21.45 Avontuur: filmrep. 22.15 Jour
naal. 22.30 Dichterbij.
VRIJDAG
NEDERLAND I
10.45 Schooltelevisie. 18.45 Pipo. 18.50
Journaal. 18.55 Reclame 19.00 The Thun-
derbirds. 19.50 Popeye, 19.56 Reclame. 20.00
Journaal. 20.15 Reclame. 20.20 AVRO's Tele-
vizier. 20.55 Willy en Willeke. 21.40 Voor de
vuist weg. 22.45 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Journaal. 20.01 Reclame. 20.05 Melo
die zoekt stem. 20.30 Neem liever de. 21.00
Bonanza. 21.50 Onze man in Washington.
22.10 Reclame. 22.15 Journaal. 22.20 Pauze.
22.30 Teleac.
hoogste normen gesteld", zei Shenson die
honderden scripts heeft doorgelezen op
zoek naar een aanvaardbaar verhaal
De vier hoofdpersonen zullen niet als de
Beatles worden aangeduid. John Lennon
en Paul McCartney zullen de liedjes en
de muziek schrijven.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM Henk Biersteker, pre
sentator en medewerker van de televisie-
rubriek „Kenmerk" gaat het IKOR verla
ten. Hij zoekt zijn oude liefde op: de
krant. Zijn enige motief om nu naar
„Trouw" over te stappen is dan ook, zo
verzekerde hij ons, dat hem de schrijvende
journalistiek meer bevredigt. Biersteker,
die eerst bij de N.C.R.V. heeft gewerkt,
nadat hij in 1960 Haarlems Dagblad had
verlaten, kwam in 1963 bij IKOR-radio,
waarna hij ook bij de televisie meewerk
te.
Hij heeft onder andere grote reportages
gemaakt, zoals over Chicago en de Mis
sissippi. Wanneer Biersteker precies ver
trekt staat nog niet vast. Hij heeft het
IKOR beloofd in de overgangsperiode nog
voor Kenmerk te zullen werken, zodat hij
voorlopig nog niet van het scherm ver
dwijnt. Het IKOR zelft hoopt dat de heer
Biersteker na zijn ontslag nog tijd zal
kunnen vinden om als los medewerker
bijdragen te leveren.
Amsterdam (Gem. Un.). De heer M. van
den Boogaard uit Alkmaar is gepromo
veerd tot doctor in de wiskunde en na-
tuui wetenschappen op een proefschrift
getiteld „Geology of the Pomarao region
(Southern Portugal)". Promotor was prof.
dr. H. J. MacGillavry.
Eveneens tot doctor in de wiskunde en
natuurwetenschappen promoveerde heer
H. W. Voet uit Amsterdam op een proef-
senrift getiteld „Geological investigations
in the northern Sierra de los Filabres
around Macael and Cobdar, south-eastern
Spain". Promotor was prof. dr. C. G
Egeler.
Claudia Cardinale. Filmster Claudia Car-
dinale is door de lezers van het zon
dagsblad „Domenica del Corriere" uit
geroepen tot de populairste Italiaanse
ster van 1966. Sophia Loren viel deze
eer in 1965 te beurt. Deze keer was ze
tweede. Derde was Giuliano Gemma,
held uit de Italiaanse westerns. Marcel
lo Mastroianni was vierde, komiek Nino
Manfredi vijfde, Gina Lollobrigida zes-
de.
Sprookjespark. In de bossen nabij de Lage
Vuursche zal een groot sprookjespark
worden aangelegd, dat is ingepast in
een recreatieplan voor de Utrechtse
heuvelrug. Het is ontworpen door ir.
N. P. H. J. Roorda van Eysinga uit
Delft in opdracht van de Vereniging de
Utrechtse heuvelrug. De artistieke lei
ding komt in handen van Anneke Elro.
Louis Derijks. Tot 13 februari zal in het
gemeentelijk expositie-centrum „Aem-
stelle", Amsterdamseweg 511, te Amstel
veen een tentoonstelling worden gehou
den van gouaches en collages van
Louis Derijks. In 1959 kreeg de kunste
naar de „Aanmoedigingsprijs" van de
gemeente Eindhoven, waar hij werkt en
woont.
Aanwinsten. Tot 13 februari worden in
„Aemstelle", Amsterdamseweg 511 te
Amstelveen werken uit het gemeente
lijk kunstbezit geëxposeerd onder de ti
tel „Aanwinsten 1966". De tentoonstel
ling omvat 45 werken van hedendaagse
Nederlandse kunstenaars, waaronder het
schilderij dat Karei Appel aan de ge
meente ten_ geschenke heeft aangebo
den.
Tien Amerikanen. In het Gemeentemuse
um Arnhem is de tentoonstelling „10
Amerikaanse schilders" te zien tot en
met 19 februari 1967. De expositie is sa
mengesteld uit werk dat in de laatste
tien jaren is ontstaan en omvat aspec
ten van Amerikaanse schilderactiviteit:
die van het abstract-expressionisme en
van de geometrische-abstractie
Sound of music. Rodgers and Hammer-
stein's show „The sound of music"
heeft in Londen zijn laatste voorstelling
beleefd. In bijna zes jaar tijd zijn in
het Palace theater 2.385 voorstellingen
van deze musical gegeven. Zij trok
drie miljoen bezoekers, die ruim twin
tig miljoen gulden entreegeld betaal
den.
Gherman overleden. De Russische schrij
ver, filmschrijver en gewezen oorlogs
correspondent Yoeri P. Gherman is op
56-jarige leeftijd in Leningrad overle
den. Gherman, die in 1948 een Stalin-
prijs kreeg, was redakteur van het lit
teraire tijdschrift Zvezda (ster).
Asiel. De Russische filmproducent Igor
Ivanowits Elsov heeft toestemming ge
kregen in Groot-Brittannië te blijven
wonen en werken. Elsov bezocht Lon
den met een groep Russische toeristen.
Op 4 januari, de dag voor hij zou af
reizen, verliet hij 't gezelschap en vroeg
asiel.
Ensemble. De acteurs Coen Flink en
Jan Retèl zullen in het aanstaande sei
zoen, tezamen met directeur Carl Gutt-
mann en dramaturge Luisa Treves, de
artistieke leiding vormen van het to
neelgezelschap Ensemble.
Dr. Zhivago een succes. De film „Doctor
Zhivago", waarvan de première een
jaar geleden plaats had, heeft al veer
tig miljoen gulden bruto opgeleverd.
Carel Visser. De Amsterdamse beeld
houwer en graficus Carel Visser expo
seert tot en met 26 februari in het pren
tenkabinet van het Haags Gemeentemu
seum. Op de tentoonstelling zullen te
keningen en grafiek worden getoond,
gegroepeerd rond enkele beelden.