„Het alledaagse fascisme" moet een gevoel van alarm en hoop achterlaten i DANSSCHOOL T. GRIEK Wagners „Götterdammerung'' door de Nederlandse Operastichting HOE WAS HET MOGELIJK DAT... Pianist Smeterlin overleden NTS-reportages skiën en volley KOOT TIAHO'S Zondagavond ander jeugdverhaal de fijne dropbonbonlekker engoed voor u! VRIJDAG 20 JANUARI 1967 9 Charles Boost VOOR HET EERST NA DERTIG JAAR De radio geeft zaterdag Televisie programma s Jos de Klerk tonnem aMWeK kingfabpiekm TIJDENS DE LUSTRUMVIERING van de Utrechtse studentenvereni ging Unitas in november van het vo rige jaar, een viering die het motto „Tussen de Russe" meekreeg, waren er onder meer vertoningen van oude en nieuwe Russische films georgani seerd. Een van de films die toen grote indruk maakten en die nu ook een verdere roulatie in ons land zal krij gen, was „Het alledaagse fascisme" van de Russische filmpionier Mikhail Romm. Romm, die deze maand zesenzestig wordt, heeft voor de oorlog bekend heid gekregen in het Westen door zijn verfilming van Guy de Maupassants „Boule de Suif" en heeft direct in 1945 gezorgd voor een van de felste en tegelijk menselijkste antinazi-films van na de oorlog, „217" die het lot van twee gevangen Russische vrouwen in Duitsland beschrijft. Van zijn ander werk, onder andere zijn twee films over Lenin, is hier weinig of niets bekend, terwijl we op gezag van de Franse criticus Georges Sadoul moe ten aannemen dat de jeugdig ge bleven filmpionier een groot aandeel heeft genomen in het vormen van jonge Russische filmers als Gregori Tchoukhrai, maker van „De 41ste en „De ballade van een soldaat". MET „HET ALLEDAAGSE fascisme" schaart Romm zich onder de compilatie- filmers die aan de hand van archiefma teriaal een blik terug' op de historie wil len werpen of uit dit bestaande materiaal een betoog met bepaalde strekking trach ten op te bouwen. Het wordt al gauw dui delijk dat de Russische filmer zowel de eerste als de tweede mogelijkheid heeft willen benutten om een antwoord te vin den op de vraag hoe het mogelijk was dat in een beschaving zoals we die kennen in onze verlichte eeuw met haar revolu tionaire vooruitgangen op wetenschappe lijk, technisch en sociaal terrein, een waanzin als het nazisme kon optreden. Hoe het mogelijk was dat een mensheid vrijwel dadenloos heeft toegekeken hoe ln Duitsland de gevaarlijke clowns van het Derde Rijk de macht in handen kre gen en die macht lang genoeg wisten te behouden om hun aangekondigde mensen vernietiging bijna compleet uit te kunnen voeren. Maar ook hoe het mogelijk was dat die kleine groep on-mensen voor die massale uitroeiing voldoende handlan gers en beulen hebben gevonden om bin nen de vastgestelde tijd het duivelswerk te kunnen voltooien. HET BLIJKT dat Romm op die vra gen geen afdoende antwoorden heeft kun nen vinden in de min of meer toevallige collectie joumaalfilms en fotodocumenten die we thans tot onze beschikking hebben. Hij kan de historie in grote trekken re construeren, zoals vóór hem de samenstel lers van „Opmars naar de galg", „De dictatoren" en „The face of war" heb ben gedaan en hij kan zelfs in de beel den van de groeiende nazipartij iets la ten doorschemeren van het langzame proces van de-humanisering dat zich in de jaren na 1933 voltrok, zodat een gene ratie van tienjarigen op kon groeien totdat men binnen een systeem dat meegevoel en menselijkheid buitensloot. Overigens heeft Romm naar een op bouw van zijn betoog gezocht dat zou moeten afwijken van de vóór hem ge bruikte schema's. Hij begint argeloos en vreedzaam met candidbeelden van kinde ren en verliefde jeugd als symbolen van onschuld en besloten tevredenheid, waar aan agressie en oorlogsgedachte vreemd zijn. Met de foto van een kind dat als tijdverdrijf vermoord wordt schakelt Romm dan met een enorm schokeffect over naar de oorlog, en gaat daarna zoe ken naar de motieven die ertoe leiden dat men een vreedzaam leven verruilt voor het geweld, de vernietiging, de smart en het lijden van de oorlog. In beelden van de twintiger jaren met hun jazzmanie, extravagante uitspattin gen, frivool tijdverdrijf en, zo men wil immoraliteit, hoopt Romm dan motieven te vinden. Hij suggereert althans dat in het decadente westen de kiemen van het kwaad gezocht moeten worden. Maar zo eenvoudig liggen de zaken niet. Overtui gender is de filmer als hij het Duitse in dividu langzaam laat opgaan in de mas sa en een ornament laat worden, een on derdeel van partijconfressen, parades en andere massale demonstraties. De mens is dan beroofd van zijn individualiteit en van iedere vorm van zelfstandig denken en hij is rijp voor het „Befehl ist Befehl" Hier wordt een mogelijkheid gecreëerd De Poolse pianist Jan Smeterlin, een van de grootste Chopinvertolkers die de wereld kende, is op 74-jarige leeftijd in Londen overleden. Smeterlin, die van wonderkind uitgroeide tot wereldver maard pianovirtuoos, werd beschouwd als een van de laatste afstammelingen van de negentiende-eeuwse romantische school. Hij werd op 7 februari 1892 in de Pool se stad Bielsko geboren en maakte al op achtjarige leeftijd zijn debuut op het con certpodium. Na de eerste wereldoorlog verwierf hij zich al snel een Europeste reputatie en in het begin van de jaren dertig werd hij een van de meest ge vraagde pianisten van de wereld. Hi; stond bekend als pleitbezorger voor eigen tijdse composities. Kort voor het uitbre ken van de tweede wereldoorlog vestig de Smeterlin zich in Groot-Brittannië De laatste jaren gaf hij hoofdzakelijk re citals; ook in Nederland is hij verschei dene malen opgetreden. Nederland 1: Tussen zeven en acht wordt een nieuw avontuur van The Thun- derbirds uitgezonden. Vervolgens in AVRO's Televizier een politiek debat tus sen de fractievoorzitter van de KVP in de Tweede Kamer, drs. W. K. N. Schmel- zer en de landelijke lijsttrekker van de PvdA, drs. J. M. den Uyl. De directe uit zending komt vanuit Studio Irene in Bussum. Gesprekleider is drs. F. A. Hoo- gendijk. Vervolgens presenteert de AVRO een muzikaal programma rond Willy en Willeke Alberti. Speciale gasten zijn de pianiste Pia Beck, die tijdens haar optre den wordt bijgestaan door haar vaste be geleiders de bas-gitarist Thijmen Hoolwerf en de drummer Gerard van Bezey; voorts het Cocktail Trio, de zangeres-caberetière Mieke van Ingen en het orkest onder lei ding van Jackie Buiterman. Tot slot pre senteert Willem Duys zijn programma ,Voor de vuist weg". Nederland 2: De KRO begint met het progamma „Melodie zoekt stem", waar in de sopraan Cora Canne Meyer lederen zingt van rond de eeuwwisseling (Strauss, Mahler, de Falla). Hierna „Neem liever dedoor Marga Kerklaan over het toekomstige vervoersmiddel in de grote steden. Wordt het de auto of het open baar vervoer? Na een vervolg uit de filmserie Bonanza het progamma „Onze man in Washington". Na het laatste jour naai een les van de Teleaccursus over Kernfysica. Goebbels inspecteert jong en oud die Berlijn moeten helpen verdedi gen. Uit „Het alledaagse fascisme" om door ordening van het beschikbare beeldmateriaal tot explicaties te komen en een inzicht te krijgen in een ontwik keling die voor een heel volk desastreuze gevolgen heeft gehad. MIKHAIL ROMM heeft zijn filrn in verschillende hoofdstukken ingedeeld en in ieder van die hoofdstukken een be paald aspect van het fascisme behandeld. Het is geen historische kroniek", heeft hijzelf over het werk gezegd, de bedoe ling was veel meer „het fascisme onder te brengen als een kenmerkend verschijn sel van die tijd. de oorsprong te zoeken van de beweging, binnen te dringen in het hart van de Duitser en naar de be weegredenen te zoeken waarom hij Hit- Ier volgde". Als verschijnsel weet Romm het na- tionaal-socialisme en het fascisme wel te omschrijven en aan te duiden in hun uiterlijke kenmerken. Het profiteren van ontevredenheid, de behendige volksmislei ding, de listige greep naar de macht, het langzame afstompingsproces, de massa demonstraties, het oproepen van haatge voelens en het richten van de agressie. En tenslotte het vrijgeven van het ge weld. Zolang de leiders in opmars zijn naar de macht, begeleidt Romm hun triomfa le gang met een ironisch commentaar dat hijzelf in de Russische versie van de film uitspreekt. Als de verschrikkingen eenmaal losbarsten, de totale oorlog uit breekt en de vernietigingskampen op vol le toeren beginnen te draaien, is er voor ironie en hoon weinig plaats. Vooral uit de Sbvjetrussische en Oostduitse archie ven die voor de Russische filmer makke lijker toegankelijk waren dan voor zijn westerse collega's, zijn beelden ontleend die de onmenselijkheid van het nazi- regime op macabere wijze illustreren: soldaten die zich trots laten fotograferen bij het uitvoeren van executies, of een overwinningshouding aannemen naast de ontzielde lichamen van hun slachtoffers. Hier wordt nog eens benadrukt wat Abel Herzberg enige tijd geleden in een dis cussie over „De bezetting" stelde, name lijk dat niet alleen blinde gehoorzaam heid aan het gegeven bevel typerend was voor het fascisme, maar ook de veelheid van (relatief) kleine wreedheden en proe ven van amoraliteit die zich bij tiendui zenden volgelingen van Hitier manifes teerden, voor wie marteling en moord spel en tijdverdrijf werd. Ook al kan men theoretisch aannemen dat het mechanis me van ontmenselijken dat Hitier en zijn medewerkers op gang hebben gebracht, uiteindelijk geleid heeft tot het ontstaan van de „ondermens", waarvan Romms film voortdurend de trekken laat zien dan nog is nauwelijks verklaard hoe het mogelijk was dat de mens zo laag kon vallen, en dan niet één enkel mens, of enige tientallen of desnoods duizend mensen, maar tienduizenden en uit alle lagen van de bevolking. TENSLOTTE blijkt het nut van een film als „Het alledaagse fascisme" te liggen in het feit dat de mensheid gecon fronteerd blijft met haar diepste val en nooit zal kunnen ontkennen eens schuldig te zijn geweest aan de moord op miljoe nen weerloze mannen, Vrouwen en kinde ren. „De film moet bij de mensen een gevoel van alarm en hoop achterlaten' heeft Mikhail Romm van zijn werk ge zegd, „en wij moeten allen blijven naden ken over de vraag wat er gedaan moet worden om de mens weer zijn menselijke waaidigheid terug te geven". In verband met deze schone woorden valt het alleen op dat de legeroefeningen en het afschieten van raketten, waarmee op het einde van de film het dreigende oorlogsgevaar van dit ogenblik wordt ver beeld, een duidelijke Amerikaanse signa tuur dragen, zodat eenzijdige propaganda bedreven wordt die in lijnrechte tegen spraak is met een andere uitspraak van Romm, namelijk dat zijn film de verant woordelijkheid van het menselijk ras ten opzichte van zijn eigen toekomst moet tonen. Maar daarna volgen weer vreedzame beelden van spelende kinderen en verlief de jeugd, beelden die de mens in zijn minst weerbare en agressieve vorm laten zien en een hoopvolle afsluiting van een gruwelijke film vormen. Zaterdag 21 januari zendt de NTS van zes uur tot kwart voor zeven op Neder land 1 een reportage uit van een gedeelte van de volleybalwedstrijd tussen Blok keer uit Den Haag en Dynamo Tirana uit Albanië. De wedstrijd wordt in Den Haag gespeeld in het kader van het toernooi om de Europa Cup. Het is de tweede ontmoe ting tussen beide clubs. Commentaar van Frans van Dusschoten. Zondag 22 januari worden in de Oos tenrijkse wintersportplaats Kitzbühel de traditionele Hahnenkammrennen gehou den. De NTS zendt een samenvatting uit van een Eurovisie-reportage die van dit ski-evenement wordt gemaakt, van drie uur tot half vier op Nederland 1. Commen taar Kees Buurman. ADVERTENTIE Zijlweg 49 - Haarlem - Telefoon 14441 Bij onderstaande clubs kunnen wij nog inschrijven: Beginnersgroep boven 18 jaar. Donderdag 8 uur. Beginnersgroep 15-18 jaar. Zaterdag. Lesgeld 37,50 (kan in gedeelten worden voldaan) s.v.p. spoedig inschrijven. ADVERTENTIE ZIJLWEG S7 - HAARLEM Telefoon 11036 0 KLEINE PIANO'S (ook voor huur) 0 BECHSTEIN 0 FORSTER 0 PLEYEL 0 IBACH en andere Met ingang van zondag 22 januari begint de NTS met een nieuw ver volgverhaal voor de jeugd. De serie bestaat uit de avonturen van Thier ry la Fronde, geschreven door Jean Claude Deret en Jacques Harden. Op de foto de hoofdrolspeler Jean Claude Drouot in de titelrol. Het verhaal speelt in de veertiende eeuw wanneer de Prins van Wales, bijgenaamd de zwarte prins, een groot deel van Frankrijk komt be zetten. Koning Jean II van Frank rijk wordt als gevangene overge bracht naar Engeland. Thierry vat het stoutmoedige plan op de koning te gaan redden. (Zondag 19.00 uur, Nederland 21. NA DERTIG JAAR verscheen Götterdammerung gisteravond ein delijk weer eens op het Nederlands operatoneel, ditmaal door de zorgen van de Nederlandse Operastichting, gegeven in de RAI-Congreszaal te Amsterdam. Immers dit sluitstuk van het machtig vierdelig muziekdrama van Richard Wagner „Der Ring des Nibelungen" ging hier voor het laatst in het voorjaar van 1937, en wel ter nagedachtenis van de mecenas J. C. Bunge, zoon van de stichter van de Wagnervereniging en, evenals zijn vader, een figuur die haar bestaan mogelijk maakte. Zijn Kareolgebouw in Aerdenhout, geïnspireerd naar de Tristan-legende, getuigt nog steeds van de hartstocht waarmee de Wag- nercultus, ontstaan in de tachtiger jaren, alhier bedreven werd. Alvorens Bunge heenging,, was het eenzijdig streven voor Wagner echter al prijs gegeven en brak de tijd aan dat de Wagnervereniging haar taak zou overdragen aan wat, via een door haar in het leven geroepen opera cursus, de Nederlandse Opera zou worden: een quasi nationaal instituut voor het volk in zijn brede lagen, pas send in de democratische levenssfeer. INTUSSEN is nu gebleken dat de Wagnercultus van weleer af te meten aan „Der Ring" „Tristan", „Meisterin- ger" en „Parsifal" geen wortel ge schoten had bij het gewone operapubliek, dat hiermee een traditie mist waarop het muziektoneel elders steunt, met gevolg dat onze huidige generatie vrij vreemd staat tegenover het machtige oeuvre van Wagner, ja er soms in onbegrip smalend over gewaagt, zonder zich de inspanning te getroosten er meer dan oppervlakkig in door te dringen. Het zij toegegeven dat er redenen zijn om zich van Wagner af te wenden, doch daartegenover nog meer andere om tot hem terug te keren, wanneer men zijn kunst losmaakt van zijn persoon en van de politiek waarvoor anderen hem misbruikt hebben. Men doe dan zoals die Hongaarse jood, waarvan Catule Mendès vertelde: hang zijn beelte nis een strop om de nek maar zet haar een gouden erekroon op de schedel. Met dat al is een confrontatie met Göt terdammerung zowel voor kenner als voor neofiet een hele kluif; want zonder begrip van de drie voorafgaande delen van het reuzencomplex is het een hele toer om de ontknoping in dit laatste deel van de cyclus in haar logisch gevolg te begrij pen. Wagner heeft weliswaar getracht verhalend terug te grijpen ondermeer door de drie schikgodinnen in het voor spel maar of de uitwerking op het pu bliek daarmee volkomen gediend is, blijft twijfelachtig. GÖTTERDAMMERUNG is de dramati- HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.20 Soc. strijdlied. 7.23 Gram. muz. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Gram. muz. 8.50 Wegwijs. 9.00 Gram. muz. 9.35 Waterstanden 9.40 Vocaal dubbelkwartet. 10.00 Z.O. 135, gevar. prog. (11.00 Nws.). 12.15 Loon naar werken. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Actueel sport- nws. 13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Voor de jeugd. 14.55 Jazz. 15.25 Het einde der tijden is nabij, 16.00 Nws. 16.02 Jazz. 16.30 Franse les. 17.00 Walsorkest. 17.30 Radio- weekjournaal. 18.00 Nws. 18.20 Orkestmuz. 19.15 Boekenwijsheid. 19.35 Orkest, vocale ensembles. 20.00 Nws. 20.05 Diogenes de Tweede. 21.55 Rakelinks: act. progr. 23.25 Babysitten. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.10 Het Levende Woord. 7.15 Pianorecital. 7.30 Nws. 7.32 Muz. 7.55 Over weging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn: (8.30 Nws.). 12.25 Marktberichten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoorlichting 12.50 Zonder gTenzen. Missie en zending. 13.00 Verzoekplaten voor de militairen. 14.00 P.N.: familieprogr. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Instr. ensemble. 18.20 Orkestmuz. 18.40 Instr. ensemble. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Zingening. 20.30 Verzoekplatenprogr. 22.10 Roulette. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Sportprogr. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Orkestmuz. 9.30 Leger des Heils. 10.00 Nws 10.02 Opera Paljas. 10.30 Muziekprogr. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Variant. 13.00 Nws. 13.02 Voor tieners. 14.00 Nws. 14.02 Velvet voices. 14.30 Toppers van toen. 15.00 Nws. 15.02 Kiosk. 15.30 Nws. 17.02 Sportshow. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Muziek. 12.40 Weerbericht en SOS-berichten. 12.45 Muz. 12.55 Persover zicht. 13.00 Nws. 13.20 Radiomatinee. (14.00 en 15.00 Nws.). 17.00 Nws. 17.10 Kleinkunst- progr. 17.35 Dansmuziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Franse les. 18.32 Muz. 18.45 Sportkro niek. 18.32 Taalwenken. 18.55 Muz. 19.00 Nws. 19.40 Muz. 20.00 Jazz .21.00 Musical. 22.00 Nws. 22.15 Dansmuz. 23.00 Dansmuz. 23.55 Nws. VRIJDAG NEDERLAND I 10.45 Schooltelevisie. 18.45 Pipo. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 The Thun- derbirds. 19.50 Popeye, 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.15 Reclame. 20.20 AVRO's Tele vizier. 20.55 Willy en Willeke. 21.40 Voor de vuist weg. 22.45 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Journaal. 20.01 Reclame. 20.05 Melo die zoekt stem. 20.30 Neem liever de. 21.00 Bonanza. 21.50 Onze man in Washington. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. 22.20 Pauze. 22.30 Teleac. VOOR ZATERDAG NEDERLAND I 15.30 Nws. 15.34 Weekjournaal. 16.00 Ge heim agent 86. 16.25 Vrouwelijkheden. 17.00 Ja zuster, nee zuster. 18.45 Pipo. 18.50 Jour naal. 19.00 Mrs Thursday. 19.45 Reaktie op reakties 20.00 Journaal. 20.20 Achter het nws. 20.45 Dorus. 21.25 Tel uit je winst. NEDERLAND II 20.00 Journaal. 20.00 Reclame. 20.05 Ame rikaanse Blues- en Folksinger. 20.20 Farce Majeure. 20.40 Politiemuseum, thriller. 21.40 Spirituals 21.50 Druk-werk: gesprek. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. Isabel Strauss en Claude Heater „Die Götterdammerung" van Wagner. sche apotheose van het epos van het aan de Rijndochters ontroofde goud dat, be laden met de vloek der Liebes-Entsagung, de menselijke en goddelijke machten, die het door kracht, hst of misdaad verwier ven, naar de ondergang voert, en waar- bi) Brunhilde, de ontgoddelijkte dochter van de oppergod Wotan in extase van menselijke liefde het geroofde goud aan de Rijnnymfen terugschenkt en als offer vlam het godenras in een vuurgloed doet verzinken. Ontheven van de vloek triom feert de liefde over hebzucht en over macht. Behoudens een enigszins gefor ceerde ontknoping van de Tetralogie, door het gespeculeer met toverdranken (con ceptie die men aanvaardt om haar geraf fineerde uitwerking), groeit de handeling naar een machtig slot. Hoogtepunten zijn er vele: episodes als Siegfrieds Rhein- fahrt, de Treurmars, de uitlaaiende lyriek van Brünnhilde en Siegfried, de duivels- donkere tirades van Hagen en bij dit al les niet te vergeten de suggestieve or kestklank, het laat niet af overweldigende indrukken te wekken. Toen ik dertig jaar geleden de opvoe ring in de Stadsschouwburg te Amster dam meemaakte, was de montering uiter aard anders dan nu; de revolutionaire aanpak van Wieland Wagner, inzake de regievoorschriften van zijn grootvader, ligt ertussen. Het was hier nu het werk van Peter Lehmann, een medewerker van Wieland, die na diens overlijden zijn taak in Bayreuth heeft overgenomen. Wie met het werk vertrouwd is kan waarachtig geen aanstoot nemen aan regie en toneel beeld zoals we die nu te zien kregen; de oplossingen van problemen, zoals de vroe ger in netten over het toneel zwevende Rijndochters, de zichtbare brandstapel en zovoorts, zijn volkomen aanvaardbaar; de fantastische werking van de lichtprojec- ties zijn van een vroeger nooit gedroomd effect. Peter Lehmann heeft de actie haar natuurlijke gang laten gaan en hier mee consequent stelling genomen tegen onzinnige stlleringe. Een speciaal com pliment verdiende de massaregie in d« scène van Hagen met het mannenkoor. Ook de kostumering, over het geheel ge nomen, mag hierbij lovend genoemd wor den. Verder heeft de decorontwerper Wim Vesseur met zijn praktikabels ingenieuze mogelijkheden geschapen. OP VOCAALDRAMATISCH gebied werd het werk subliem gediend door Isabel Strauss, een Brünnhilde klein van stuk maar groot van vocaal vermogen. De verpletterende partij bleef stralend klin ken bij de meest hachelijke momenten, zoals de afscheidsscène met Siegfried en de extatische slotepisode. In kwaliteit was aan haar gewaagd ae bas Heinz Hagenau als een zeer markante Hagenfiguur. De Siegfried van Claude Hester moet hier en daar zijn evenwicht nog vinden, maar hij had ook prachtige momenten waar zijn heldentenor tot volle ontplooiing kwam, aldus in zijn herinneringsscène in de laat ste akte en in zijn confrontatie met de Rijndochters. Maria van Dongen maakte van de haast zielige rol van Gutrune wat ervan te maken is. Wij hoorden een so nore Gunther van Caspar Broecheler en Pieter van de Berg als Alberich zorgde voor een passend contrast met de Hagen van Heinz Hagenau. De scène van de Walküre Waltraute kwam in de vertol king van Anny Delorie goed tot haar recht. Wat de Nornen betreft (Maria van Dongen, Anny Delorie, Elsa Lioni) alsook de Rijndochters (Christine Deutekom, Nel ly Morpurgo, Emmy Gregor) verliep al les naar wens. Ook het goed bezette mannenkoor leverde voortreffelijk werk. De zware opgave der orchestrale ver klanking was toevertrouwd aan het Bra bants Orkest dat zich met ere van zijn taak kweet; onbeduidende schommelingen daargelaten die het bepraten niet waard zijn, zeker niet wanneer er een zo geraf fineerde totaalklank tegenover staat. De ze lof aan het orkest geldt uiteraard ook de dirigent Richard Krauss, die blijk gaf de partituur in finesses in zich te hebben opgenomen. Hij droeg de verantwoording van een prestatie waarmee we de Neder landse Operastichting van harte geluk wensen. ADVERTENTIE

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 9