1
EXOTISCHE AFRIKAANSE DESSINS
Veel tamtam rond de
nieuwe Bou Bou-stijl
Dior en Bohan
ook door Afrika
geïnspireerd
Voor de derde maal
een internationaal festival
van studentenfilms
VANAVOND
Nijhoffprijzen 1967:
Alex Brotherton en
Gerrit Kouwenaar
Keuls museum koopt
Pieter Mondriaan
Vermeer trekt meer
dan Picasso
gg£
nü'microfined'
verdrijft
uw pijn
sneller!
VRIJDAG 27 JANUARI 1967
13
Meer belasting van
dan subsidie voor
vermakelijkheid
•microfinëd' 'aspro'
Hoofdpijn,
verkoudheid,
griep...
2'ASPRO'5
•enÜ&nCtüeeh féf
1
-f
V
De radio geeft zaterdag
T elevisie programma's
Bod van 5000 op de
15 munten van Mariekerke
Kees van Dongen 90 jaar
CINESTUD '67
HET OPVALLENDE aan „Cinestud 67", het derde internationale festival
van studentenfilms dat van donderdag af een weeklang het Amsterdamse
Kriterion Theater in beslag zal nemen, is de sterk gestegen deelneming
vergeleken bij vorige jaren, en tegelijk de sterk teruggelopen kwaliteit van
de inzendingen. Dat laatste moet tenminste geconcludeerd worden uit het
feit dat van een totaal van 155 inzendingen na voorselectie slechts zestien
films zijn overgebleven die voor een der prijzen in aanmerking kunnen
komen. Dit heeft al de opmerking doen maken dat hiermee een groot deel
van de spanning rond de jury-uitspraak is vervallen. Zo staat bijvoorbeeld
nu al vast dat geen Nederlandse inzending naar dit festival onderscheiden
zal worden, omdat niet één van de 21 ingezonden films zelfs de vóór
jurering overleefd heeft. En zo zal het ook de buitenstaander niet moeilijk
vallen de bekroonde in de amateurklasse bij voorbaat aan te wijzen, want
in die afdeling zijn uiteindelijk slechts twee concurrenten toegelaten die
om de enige prijs in deze categorie zullen moeten vechten.
Blijkt er dus enerzijds grote animo,
vooral ook in het buitenland, voor deze
manifestatie, anderzijds dreigt de moge
lijkheid dat het geringer niveau van de
inzendingen de publieke belangstelling
voor het festival nadelig zal beïnvloeden,
vooral als die belangstelling enigszins af
hankelijk zou blijken van de Nederland
se bijdrage en de Nederlandse kansen op
prijzen.
Het aantal inzendingen dit jaar drukt
dus duidelijk de groeiende deelname en
blijvende internationale belangstelling
voor Cinestud uit. In 1960 waren er 81
films uit 12 landen, drie jaar later was
het aantal teruggelopen tot 65, maar wa
ren er 18 deelnemende landen, dit jaar
doen 155 films uit 28 landen mee. En ver
der kan de buitenlandse interesse nog
blijken uit het feit dat een vertegenwoor
diger uit de Amerikaanse studentenwe
reld overkomt om zich op de hoogte te
stellen van de organisatie van het festi
val, dat een complete tv-ploeg uit West-
Duitsland de hele week aanwezig zal zijn
voor een uitvoerige reportage van de ge
beurtenis en dat de Tsjechische filmer
Jan Nemec, maker van onder meer „Dia
manten in de nacht", bereid werd gevon
den de feestelijkheden op donderdag jl.
te openen. Een zinvol gebaar, deze ope
ning, want Nemec was als filmstudent
en later als prijswinnaar vertegenwoor
digd op het eerste Cinestud van 1960 met
i „Sousto" („Een mondvol"), een drama
tisch verslag over de ontsnapping van drie
jonge krijgsgevangenen uit een Duitse
trein, waarvan het thema enkele jaren la
ter in zijn „Diamanten in de nacht" zo
beklemmend zou geparafraseerd worden.
Op dat eerste Cinestud debuteerde nog
een andere jonge filmer die het tot grote
roem zou brengen, Roman Polanski die
„Twee mannen en een kast" had inge
zonden en die nu, een goede zes jaar later,
in Cinétol aanwezig is met zijn derde
speelfilm, „Cul de sac".
Zo'n zes jaar geleden begon het dus.
De ASVA (Algemene Studenten Vereni
ging Amsterdam) riep de stichting „Cine
stud" in het leven en „Cinestud" organi
seerde het ASVA-festival voor studenten
films. Het was niet het enige doel van
met woensdag 1 februari in de middag
voorstellingen en de beide avondvoorstel
lingen een gevarieerd overzicht kan krij
gen over wat momenteel onder de jongste
filmers in 28 landen leeft en wat zij de
moeite waard vonden om met vaak een
voudige middelen en vaktechnische ken
nis op de filmband vast te leggen.
Donderdag 2 februari is er dan een
bijeenkomst in Delft, waar uitsluitend Ne
derlandse universitaire films zullen wor
den gedraaid en vrijdagavond vindt er in
het Hallen Theater in Amsterdam een
slotvoorstelling plaats met bekendmaking
van het juryrapport en de vertoning van
de bekroonde films. Daarop aansluitend
gaat er een nachtfeest beginnen dat in
het teken van de Grote Plastic Surprise
komt te staan en als het „00.00 Film ball'
ongetwijfeld de annalen van het Amster
damse amusementsleven zal ingaan.
Mocht de gemeente bij opening of slui
ting niet aanwezig zijn, ze zal in ieder
geval de hele week vertegenwoordigd
zijn door de ambtenaar die de vermake
lijkheidsbelasting komt incasseren.
Charles Boost
ADVERTENTIE
Dat betekent:
30x fijner samengesteld
daardoor snellere
opname in uw lichaam
daarom nóg sneller herstel
Het Prins Bernardfonds heeft de Mar-
tinus Nijhoffprijzen voor vertalingen uit
en in het Nederlands dit jaar toegekend
aan Alexander Brotherton en Gerrit Kou
wenaar.
De in Australië geboren, in Nederland
woonachtige mr. Brotherton verwierf de
onderscheiding voor zijn vertalingen van
werken van onder meer Helman, Vest
dijk, Bordewijk, Gijsen, Elschot en Wal
schap. Gerrit Kouwenaar voor zijn ver
talingen veelal toneelstukken van
onder meer Goethe, Schiller, Wedekind,
Brecht, Dürrenmatt, Hochhuth, Tennessee
Williams, Carlino en Sartre
Politieke belangstelling op de
Amerikaanse universiteiten blijkt
uit het filmpje Goldwater a go go"
van Michael Ahneman en Gary
J. Schlosser, een bijdrage uit de
Verenigde Staten aan Cinestud 67.
de stichting die naast het bevorderen van
de belangstelling voor studentenfilms ook
het vervaardigen van films door studen
ten wilde stimuleren. En wat dit laatste
betreft diende er al dadelijk onderscheid
gemaakt te worden tussen de filmwerk
zaamheden op amateurbasis, zoals die be
dreven zouden kunnen worden op diverse
universiteiten en het meer professioneel
filmen dat van de student op de filmaca
demie verwacht mag worden.
Voor het eerst dit jaar is die onder
scheiding doorgetrokken tot in de prijzen-
toekenning waardoor de binnengekomen
films ingedeeld zijn in A-films (amateur
films) en B-films (beroepsfilms) en het
geringe aantal A-films dat dit keer ten
slotte voor bekroning in aanmerking is
gekomen, zou erop kunnen wijzen dat het
met de filmbeoefening op onze universi
teiten nog maar povertjes gesteld is. Die
veronderstelling klopt wel met het totale
aantal Nederlandse amateur-inzendingen
dat op ongeveer tien moet worden ge
schat door het totaal van Nederlandse
filmbij dragen te verminderen met de in
zendingen van de Nederlandse Filmacade
mie en van de Academie voor Beelden
de Kunsten St. Joost in Breda.
DE BELANGRIJKSTE, althans meest
ambitieuze universitaire bijdrage is dan
het enige jaren geleden gemaakte „Me
juffrouw, mijne heren", waarin Mart van
den Busken een ironische blik van een
half uur werpt op het Delftse studenten
leven. Een film die als amateurprestatie
te vergelijken valt met de op het eerste
.Cinestud" vertoonde „Een hagedis te
veel" van Paul Verhoeven van wie op
Cinestad 63" „De lifters" en „Niets bij
zonders" vertoond werden en die in dat
zelfde jaar hoopvol als „professional" de
buteerde met „Het feest." Verhoeven is
tot nu toe als een van de weinige „blijven
de" resultaten overgebleven uit de film
activiteiten op onze universiteiten en dat
is (in aantal) een geringe winst te noe
men van de bemoeienissen van „Cine
stud" op dit terrein. Al zullen ook hier
wel de hoge kosten, verbonden aan het
filmmaken een belangrijke rol hebben ge
speeld, temeer waar voor dit soort vrije
tijdsbesteding geen speciale fondsen zo
als elders wel het geval is beschikbaar
zullen zijn. Het lijkt me tenminste uitge
sloten dat de tachtig minuten durende bij
dragen van Canada „Winter kept us warm"
Hoofdrolspelers uit de Canadese film
„Winter kept us warm" van de 21-
jarige David Secter.
van David Secter uit privémiddelen zou
zijn betaald. Deze wat lange, maar door
zijn onderwerp en door de acteurspresta
ties van de medespelende studenten voort
durend boeiende film over een winter-
vriendschap tussen twee studenten ver
loopt wat traag en traditioneel, maar als
een van de twee amateurfilms die de eind
ronde gehaald hebben, worden zijn kan
sen op de enige prijs in deze afdeling
uiteraard aanzienlijk hoog geacht.
Tegenover de belangstelling van het
buitenland dat van Australië en Ceylonoot
en met Israël en de Sovjet-Unie vertegen
woordigd is, de Verenigde Staten zelfs
met 23 films, steekt de overheidsinteres-
se eigen land voor dit internationale eve
nement erg kaaltjes af. Als men die inte
resse tenminste af wil meten aan de fi
nanciële bijdragen van Rijk en gemeente
die in dit geval respectievelijk de 3000 en
de 2000 harde Nederlandse guldens niet
te boven gaan. Daar kan men vandaag
de dag geen wonderen mee doen en als
het Prins Bernhardfonds niet met 5000 en
ASVA zelf met 2000 over de brug was
gekomen, zou er dit jaar van een voort
zetting van de „Cinestud"-traditie mis
schien geen sprake zijn geweest. Nu gaat
het feest op bescheiden voet door en ho
pen de initiatiefnemers op een royale be
langstelling van het publiek dat tot en
Het Wallraf-Richartz-museum in Keu
len heeft voor 400.000 mark (ongeveer
360.000 gulden) het schilderij „Tableau 1-
1921" van de Nederlander Pieter Mon
driaan (1872-19441 uit Zwitsers particulier
bezit verworven. Dit doek geldt als het
belangrijkste werk van de meester. Het
toont met zwarte lijnen afgezette vlak
ken van verschillende kleur. De gemeen
te Keulen heeft de helft van de koopsom
betaald.
De Pieassotentoonstelling te Parijs trekt
grote mensenmenigten, maar heeft tot
dusverre het bezoekersaantal van de Jan
Vermeertentoonstelling van 1966 niet over
troffen. Sinds de opening op 19 novem
ber 1966 heeft de tentoonstelling in 70 da
gen 284.000 bezoekers getrokken. De Ver
meertentoonstelling werd in 57 dagen ge
zien door 320.000 bezoekers. Men ver
wacht nog een aanzienlijke aanloop in de
laatste dagen van de tentoonstelling, die
op 13 februari wordt gesloten.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Gramm muziek. 7.55 Voor de kinderen. 8.00
Nws. 8.10 Gramm muziek. (8.30-8.35 Van de
voorpagina». 8.50 Wegwijs. 9.00 Gramm mu
ziek. 9.15 Klassieke orkestwerken. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Klassieke orkestwerken.
10.00 Gevarieerd programma. (11.00-11.02
Nws). 12.15 Voor nu en later. 12.27 Medede
lingen land- en tuinbouw. 12.30 Sport. 13.00
Nws. 13.15 Tijd voor teenagers. 14.15 Uitlaat.
14.55 Jazz. 15.25 Het einde der tijden is nabij.
16.00 Nws. 16.02 Oosteuropese kroniek. 16.20
Zigeunerorkest. 16.30 Franse les. 17.00 Tus
sen stilstand en beweging. 17.15 Gramm.
muziek. 17.30 Radioweekjournaal. 18.00 Nws.
18.20 Opera. 19.15 Boekbespreking. 19.35
Licht programma. 20.00 Nws. 20.05 Amuse
mentsmuziek. 20.45 De gevangenis van Pont-
L'Evèque (hoorspel). 21.50 Spontane reacties
22.30 Nws. 22.40 Amusementsprogramma.
23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Klassiek or
gelconcert. 7.30 Nws. 7.32 Geestelijke liede
ren. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn.
(8.30-8.32 Nws.) 12.25 Marktberichten. 12.27
Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.40 Overheidsvoorlichting. 12.50 Zonder
grenzen. 13.00 Vliegende schijven. 14.00 Za
terdagmiddagprogramma. 17.00 Voor de
jeugd. 18.00 Licht orkest. 18.20 Combo. 18.40
volksliedjes. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten.
19.30 Zingening. 20.30 Verzoekplaten. 22.10
Roulette. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45
Goal. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Orkestraal allerlei. 9.30 Le
ger des Heils. 10.00 Nws. 10.02 Klassieke mu
ziek. 10.30 Lichte muziek. (11.00 Nws). 12.00
Nws. 12.02 Variant. 13.00 Nws. 13.02 Platen-
show voor de tieners. 14.00 Nws. 14.02 Vel
vet voices. 14.30 Toppers van toen. 15.00 Nws
15.02 Kiosk. 15.30 Liedjes. 16.00 Nws. 16.02
Lichte muziek. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Sport.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40
Weerbericht. 12.45 Pianomuziek. 12.55 Bui
tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Ra
diomatinee (14.00 en 15.00 Nws). 17.00 Nws.
17.10 Kleinkunst 17.35 Lichte muziek. 18.00
Nws. 18.05 Voor de soldaten. 18.28 Paarde-
sport. 18.30 Keurig frans. 18.32 De Shephards.
18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Gramm.
muziek. 19.00 Nws. 19.40 Gramm. muziek.
20.00 Jazz. 20.40. Recital Art Tatum. 21.00
Showtime. 22.00 Nws. 22.15 Dansmuziek. 23.00
Dansmuziek. 23.55-24.00 Nws.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
10.45-12.00 Schooltelevisie. 18.45 Pipo. 18.50
Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 De avonturen
van Tom Sawyer, (TV-film). 19.30 Jazz,
19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.20 Partij
vooi- Ongehuwden. 20.30 Wereld op wielen:
21.00 Over en weer. 21.40 De oude draai-
doos. 22.10 Een vogel in de hand (TV-film)
22.55-23.00 Journaal.
NEDERLAND II
19.50 G.P.V. 20.00 Nws. 20.01 Reclame
20.05 Coronation Street (TV-feuilleton). 20.55
Achter het nieuws. 21.20 Mies en scène
22.05 Uitgerekend. 22.15 Journaal. 22.30-23.00
Teleac.
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND 1.
15.25 Nws. 15.26 Reclame. 15.20 Weekjour
naai. 15.52 Reclame. 15.55 Eurovisie: (Euro
pese schaatskampioenschappen). 14.00 The
Monkees (TV-feuilleton). 14.25 Dennis The
Menace (TV-film). 14.50-15.25 Voor de kinde
ren. 18.45 Pipo. 18.50 Journaal. 18.55 Recla
me. 19.00 Moef Ga Ga. 19.30 De Dick van
Dyke-show. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal
NEDERLAND 2.
20.00 Nws in het kort. 20.01 Reclame. 20.05
De zaak (TV-spel). 20.55 MIK. 21.40
Kijk op Kunst. 22.10 Reclame. 22.15-22.30
Journaal.
(Van onze verslaggeefster)
Micmac, de boutique van Brigitte
Bardots echtgenoot Gunther Sachs
von Opel in St. Tropez was één van
de eerste. Ook enkele Parijse stylis
ten, gevolgd door de Mod-stylisten
van Londens Carnaby-Street, lan
ceerden in de zomer van 1966 de Bou
Bou-stijl. Men danste, sliep, kortom
leefde in Bou Bou. En nu is de Bou
Bou African-print zijn reis door Euro
pa en Amerika begonnen en de exo
tische tropische stoffen zouden wel
eens hét nieuwtje en dé rage van de
omer van 1967 kunnen worden.
Bou Bou is de naam voor een veelkleu-
Javaanse „batik". Deze batik kwam als
exportartikel van de Nederlandse textiel
fabrieken in Afrika terecht. Het oudste
dessin kreeg in Afrika de naam Bouboudi-
ma (bou bou is huid of kleding; dima is
luipaard), omdat het dessin zo veel op een
luipaardhuid lijkt.
Dior en Bohan hebben zich ook ai op
de Africa-prints geconcentreerd en ver
werken in hun creaties zogenoemde oer
woudmotieven, terwijl zij hun manne
quins opsieren met gouden kettinkjes, af
godbeeldjes en safari-zakken.
Met letterlijk veel tam tam werd gis
teren dan de Bou Bou in Nederland ge-
introduceerd in samenwerking met een
aantal stoffenfabrikanten en negen jonge
ontwerp (st)ers. Dat gebeurde allemaal
in het Hilton Hotel in Amsterdam, waar
van één van de zalen voor deze gelegen
heid was opgesierd met levensgrote Afri
can print - décors en jungle groen licht.
Om onmiddellijk in de sfeer te komen
traden de leden van het Senegalees staats-
ballet op, voor het eerst samendansend
met blanke danseressen.
Tussen het dansen door werden op een
wat generale repetitie-achtige wijze de
African-prints met tam tam, slagwerk en
Safari-fluitjes voor het voetlicht gehaald.
De Bou Bou is niet modern of „hip"
of „shocking". Zij beantwoordt niet aan
de eisen van de jeugd, die gekke en har
de kleuren wil en met de stoffen valt
ook niet te combineren. De dessins zijn
heel bijzonder, met veel rozenrood en zon
nig geel. Ook zwart, donkerblauw en bruin
is verwerkt in de vaak zeer drukke en
onregelmatige motieven, die vaak ondefi
nieerbaar geheimzinnig aandoen.
Wat onwennig showden enkele modellen
gisteren hoe de stoffen verwerkt werden
tot cape, broekpak, zomerse avond- of
gastvrouwenjurk en niet in de laatste
plaats tot mini-jurk en -rok. De jonge
ontwerpen waren van onder meer Maub
Rab en Thea van Loon uit Den Haag,
PARIJS (AP). Ook de Parijse ont
werpers Dior en Mare Bohan hebben zich
laten inspireren door de Afrikaanse des
sins. Op hun shows in Parijs waande men
zich op safari in de jungle van Donker
Afrika. Dior deed dat met folkloristisch
borduursel, Afrikaanse opperhoofdtenue's
en junglejakken die in zijn collectie voor
lente en zomer de boventoon voeren. Zijn
jurken en mantelpakjes reiken meestal
tot zeven centimeter boven de knie.
Dior's creaties sluiten nauw om het
lichaam, en zijn gegarneerd met gouden
kettingceintuurs en talloze amuletten en
talismannen. Alle tailleurs hebben opge
zette zakken en gouden kettinkjes als ver
siering.
Voor de middag en voor cocktailpar-
ties schrijft hij hoofdtooien voor die een
Afrikaans opperhoofd niet zouden mis
staan. Kapsels bestaan uit strak wegge
trokken knotten, soms in vele lagen.
De door Mare Bohan ontworpen collec
tie werd in Parijs geestdriftig ontvangen.
Zijn junglejasjes en safaritailleurs zijn
uitgevoerd in gingang ruiten, in felle
kleuren of in pasteltinten. De rokzoom
blijft ook bij hem overal zeven centime
ter boven de knie.
De gouden schakelceintuurs worden op
hun plaats gehouden door stukjes beleg
met knopen even beneden de taille. Man
tels en tailleurs zijn gegarneerd met hou
ten kralen en exotische noten. Driehoeki
ge noten waren zelfs verwerkt tot hoofd
tooi. De meeste schoenen' zijn vetermo
dellen, ook al weer versierd met teak
hout, makasser en zelfs inlegwerk.
Bruinwitte zijden jurkjes zijn bedrukt
met afgoden, totempalen en strepen en
bovendien vaak glinsterend geborduurd.
De klassieke geplooide heuprok is hier
van bruine shantung met een verlengd
wit bovenstuk.
'S avonds neemt de Afrikaanse folklore
de vorm aan van lovertjes en gitten en
bedrukte veren op lange jurken en op
korte capejes. De zijpanden of halslijn
van asymmetrische schoudervrije cock
tailjurken zijn bezet met magische motie
ven.
De heer K. Wisse uit Mariekerke op
Walcheren beweert dat een particulier
hem 5.000,- heeft geboden voor de vijf
tien gouden munten die hij vorige week
heeft opgediept tijdens graafwerkzaamhe
den. Dr. H. Enno van Gelder, directeur
van het Koninklijk Penningkabinet zette
meteen een domper op de verwachtingen
die een verklaring van de burgemeester
van Veere had gewekt. Dr. van Gelder
schatte de waarde op .twee tot driedui
zend gulden. De heer Wisse heeft tot dus
ver niet meer munten gevonden.
Panterachtig nauwsluitend broek-
pak in bou bou African print.
Josje Leeger, Peter en Marlys en Sophie
van Kleef uit Amsterdam, Berry Brun uit
Nijmegen en Ludo Loekefeer uit Eindho
ven.
Het was met recht, zoals een décor
bord vermeldde, mode „for young people
by young people". De Bou Bou African-
prints kwamen van Vlisco uit Helmond.
In liet VPRO-programma „Jazz uit
de States" dat vanavond via Neder
land 1 wordt uitgezonden, treedt
jazzpianist Count Basie met zijn
orkest op.
Nederland 2: Na het laatste deel van
de avonturen van Tom Sawyer brengt de
VPRO een aflevering van „Jazz uit de
States" met jazz uit de jaren tussen 1930
en 1955. Het progamma is samengesteld
uit Amerikaans film- en televisiemateri
aal. Opgenomen is onder andere een op
treden van Benny Goodman, Count Basie,
Gene Krupa en Lionel Hampton. Na het
journaal een uitzending van de Partij
voor Ongehuwden. In een aflevering van
het progamma „Wereld op wielen" wordt
aandacht besteed aan de organisatieach
tergronden van de Rallye van Monte Car
lo. Hierna „Over en weer", een magazine
achtig progamma dat een beeld wil ge
ven van wat zich rond het theater af
speelt. In deze uitzending zijn filmbeel
den opgenomen van de cabaret- en mu
sicalopleidingen in Frankrijk, Groot-Brit-
tannië en Nederland. „Over en weer"
wordt gepresenteerd door Merel Laseur
en Kitty Janssen. In zijn rubriek „De
oude draaidoos" presenteert Simon van
Collem de filmster Rudolf Valentino in
een verkorte versie van „Bloed en zand",
een film uit 1922. De vrouwelijke hoofd
rol wordt vertolkt door Nita Naldi. Ten
slotte nog een aflevering uit de serie „The
Untouchables".
Nederland 2: Het progamma van de
VARA begint met een aflevering van
„Coronation Street". Na Achter het
Nieuws en Mies-en scène volgt de rubriek
„Uitgerekend". Na het laatste journaal
een Teleac-les over het orgelproject van
Euratom in de serie Kernfysica.
MONTE CARLO (AP) De society-
portretschilder Kees van Dongen heeft
donderdag in zijn huis in Monaco zijn ne
gentigste verjaardag gevierd.
Kees van Dongen werd op 26 januari
1877 in Delfshaven geboren en Is toen hij
twintig was in Parijs gaan wonen. In 1929
werd hij Frans staatsburger; hij vestigde
zich in 1949 in Monte Carlo. Hij schildert
niet meer; wel maakt hij elke dag een
lange strandwandeling.
De post bracht vele brieven en telegram
men van kunstenaars, culturele functio
narissen en bewonderaars, vooral uit Ne
derland en Duitsland. Er was een tele
gram van de Nederlandse minister van
Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk
Werk, mejuffrouw dr. Marga Klompé.
Eugène de Kermadec. In Galerie d'Eendt
nv, Spuistraat 270-272 te Amsterdam
wordt een tentoonstelling gehouden van
werken van de schilder Eugène de
Kermadec. Tevens worden sculpturen
geëxposeerd van de beeldhouwer An-
toine Poncet.