Henk Biersteker zoekt opvolger Jongerenoproep uit Taizé: Zes weken voor de eenheid Spaanse protestanten krijgen meer vrijheid KERKERAAD HANDTASTELIJK IN NUNSPEETSE GEMEENTE mm. rnmm Plan binnenstad Amsterdam DEINING Aan de kant gaan zitten en toekijken Kort nieuws CA TERDAG 28 JANUARI 1967 Erbij m umttnmCi tmK - VAN m mmn A W Uw m m m mmmmn vmmap iuö s'jswkK !?.4Su. Humanistisch gebed Geen visum Overschat 25.000 5.000 15.000 45.000 20.000 40.000 18.000 30.000 25.000 Jongeren van verschillende kerken hebben vorige week aan alle Am sterdamse kerken een affiche ge plakt met het opschrift „Kerk van Jezus Christus". Doel van deze actie is de oude namen van kerken af te schaffen en ook in naam oecume nisch te worden. itgCHlWOIiENtfegeBjkï od. H.Missen gg|MiWM Na zes tv-jaren heeft Biersteker de indruk, dat er ten onrechte een aureool is geschapen rond tv en tv-makers. „Het visuele wordt overschat", zegt hij. „Televisie is nog vluchtiger dan Nederlanders bekend als de man van „Kenmerk", gaat terug naar de journalistiek. De man, die vanwege zijn houding jegens de apartheidspolitiek geen vi sum voor Zuid-Afrika kreeg, is ook niet het type van de manager. Hij drinkt geen sherry of port, maar jus d'orange. „Een ander kan het opbren gen, voor manager te spelen. Ik niet. Ik ga aan de kant zitten en kijk toe". Na drie „Attentie"-jaren bij de NCRV stapte hij in 1963 over naar het Ikor. „De manier waarop de Wereld raad van Kerken de dingen in deze tijd aanpakt, sprak mij aan. Als supporter van de oecumene werd ik enthousiast voor het radio- en tv-werk, dat het Ikor als zendgemachtigde voor de ker ken deed". Henk Biersteker maakte voor het Ikor „Kruis op de kraag", een pro gramma over de geestelijke verzorging in de krijgsmacht waarin het omstre den kernwapenrapport van de her vormde synode ter sprake kwam. Met vestzakcameraman Alexander Leffe- laar ging hij naar de Verenigde Staten. Getweeën maakten zij documentaires over de houding van de Amerikaanse kerken in het rassenvraagstuk. En zij kwamen met een blijde mare thuis: er is een voorhoede in die kerken, die tegen het probleem ten strijde trekt. het geschreven woord. Wat je ziet is de vijand van wat je hoort, heeft een Amerikaanse schrijver gezegd. Dat is waar. Als de lange president De Gaul le in het lage achtereind van een Ci- troën stapt en hij zegt: Frankrijk heeft met de NAVO gebroken, dan ontgaat de kijkers de belangrijkheid van deze mededeling, want zij vragen zich af: hoe moet die lange man in die lage auto komen? Televisiewerk geeft je wel een ma ximale kans tot zelfexpressie. Je ont werpt een programma, je sorteert de elementen, je schrijft je commentaar, het verhaal bij de film". „Een van de boeiendste zaken is het schrijven van een filmtekst. Dat doe je met de chronometer in de hand. Je past de tekst aan het beeld aan. Dat is secondenwerk. Zoiets krijg je in de dagbladjournalistiek niet terug. Alles wat je aan expressie hebt te geven, kun je op de buis botvieren. Je zit bij de programma's tot het als het ware de oren van de mensen ingaat. Zo'n programma is een soort apotheo se. Maar na al die inspanning, plak ken, knippen, films kijken en nog eens knippen en plakken komt de kater. Dat het leven weer verder gaat, dat de melkboer morgen op de stoep staat, kun je je nauwelijks voorstellen". Van zulke katers heeft Henk Bier steker nu genoeg. Hij zoekt nu voor zijn dominees bij het Ikor een op volger. (Van onze correspondent) DEN HAAG. Het is de 38-jarige Henk Biersteker niet aan te zien, dat hij aan zes jaar televisie een kater heeft overgehouden. Toch is het zo. Ikor-man Bier steker heeft zich „losgerukt uit het gezelschap van theologen en oecumaniakken", hij wil „middenin de stroom van het dagelijks nieuws" staan. Als zendeling onder de t.v.-journalisten, die de niet gemakkelijke taak had, de zendtijd van de gezamenlijke kerken attractief te vullen, stond hij aan de oever van die nieuwsstroom. Vandaar zijn besluit uit het licht van t.v.-lampen te treden, bandrecorder en camera thuis te laten en met simpele bloknoot en ballpoint de wereld te lijf te gaan, zoals hij dat vroeger bij Haarlems Dag blad deed. Verbazing bij collega's, want Biersteker gaat de weg terug. Terug naar de krant. Naar Trouw. En dat is zo op het oog de omgekeerde wereld. „Mijn terugkeer is niet een vlucht van het een in het ander", zegt hij. „Ik ben altijd gehecht gebleven aan het ge schreven woord. Televisie betekent tachtig mensen op bellen. Daar moet je manager voor zijn. Ik ben geen manager. Ik ben dat organiseren zat". Biersteker kreeg, met Trouw's Ben van Kaam, geen kans frank en vrij door Zuid-Afrika te trekken om de hou ding van de kerken aldaar jegens de apartheid door te lichten. Hun contac ten met het tegen de lijdzame houding van de kerken rebellerende Christelijke Instituut waren reeds voldoende voor een botte weigering van de gevraagde inreisvisa. „Het gestalte geven aan een tv-ru- briek over geestelijk leven valt niet mee. Als de kerken willen praten over maatschappelijke zaken, zegt iedereen: waar bemoeien ze zich mee? Dat komt omdat kerkelijke mensen zich vroeger nooit in de praktische politiek hebben mogen, durven, kunnen begeven. Maar die afwijzende houding wordt lang zaamaan omgebogen. Het is alleen jammer, dat bijvoorbeeld het zondag avondprogramma Kenmerk zo slecht getimed is. Het lijkt wel of de kerk buiten de krijtlijn wordt geschoven. Of we zijn voor half acht op het scherm of om half elf op het tweede net. Op die ongelukkige tijdstippen bereik je maar een kleine categorie wezenlijk geïnteresseerde kijkers. De meeste mensen denken: half acht, program ma van de kerken Da's een mooie tijd om gauw even koffie te zetten. Zoiets werkt deprimerend. En ook de ze wetenschap is van invloed geweest op mijn besluit naar de krant terug te gaan". Henk Biersteker, een der voorman nen van de Sjaloomgroep en bij vele Het humanistische blad „Mens en Wereld" publiceerde dit „gebed" van de dichter J. C. van Schagen: Laat de kinderen niet met lucifers spelen Daar komen brokken van. Laat kleine mensen niet met grote woorden spelen Daar komen brokken van. Laat klungels niet met automobielen spelen Daar komen brokken van. Laat imbecielen niet met publiciteit spelen Daar komen brokken van. Laat generaals niet met raketten spelen Daar komen brokken van. Laat helden niet met weerlozen spelen Daar komen beulen van bij duizenden. Laat partijen niet met leuzen spelen Daar komen brokken van. Laat staatsmannen niet met mensen spelen Daar komen brokken van. En laat asjeblieft die kerke-mannen toch niet zo roekeloos spelen met dat woord „God" Waarvan ze NIETS weten (Van onze correspondent) MADRID. Heel langzaam zoekt de katholieke kerk in Spanje samenwer king met andere christelijke kerken. Dit gebeurt op uitdrukkelijk verzoek van het Vaticaan. De Spaanse katho lieken zijn verschillende keren door paus Paulus VI gemaand om spoed te betrachten bij het beleven van een oecumenische mentaliteit. In de voorbije jaren is in Madrid en zeker in Barcelona nogal schuchter contact ontstaan tussen vertegenwoor digers van de katholieke kerk en de Spaanse evangelische gemeente. Deze katholieken hadden slechts oogluikend de steun van hun oversten maar niet officieel. In het kader van de Spaanse week voor de eenheid van alle christenen heeft de aartsbisschop van Madrid thans officieel goedgevonden dat er een gezamenlijke dienst mocht plaatsvin den gecelebreerd door een katholiek geestelijke tezamen met een Angli- kaans priester. Dat is de eerste offici ële oecumenische dienst geweest, die onder auspiciën van het Spaans epis copaat in Spanje heeft plaatsgehad. De ze dienst is gehouden in de Anglikaan- se kapel van de Britse ambassade in Madrid, naar het voorbeeld van de dienst, die in Rome is opgedragen door paus Paulus vT en de Angli- kaanse bisschop Michael Ramsey. De besprekingen, die tot dit voor Spanje zeer vooruitstrevende gebeuren hebben geleid, zijn gevoerd tussen de aartsbisschop van Madrid en de Angli- kaanse bisschop van de Engelse kolo nie in Spanje, Gibraltar. Dat op zich zelf is al een opzienbarende gebeurte nis. De officiële Spaanse wereld heeft al le contacten met deze Britse kolonie verbroken. De grens tussen Spanje en Gibraltar is officieel gesloten. Het feit dat het Spaanse episcopaat over deze politieke barrière heeft kunnen stappen is ongetwijfeld te danken aan de voortvarende politiek van de Spaanse minister van Buitenlandse Za ken. Minister Castiella is de grote voorstander van de godsdienstvrijheid in Spanje en van een toenadering tus sen de verschillende christelijke ker ken. Hij is de promotor achter de wet op de godsdienstvrijheid, die nu al dik wijls is aangekondigd, maar nog steeds niet in het Spaanse staatsblad is ver schenen. Toch genieten de Spaanse protes tanten reeds veel meer vrijheid dan enkele jaren geleden. In Barcelona hebben zij een eigen evangelische boek winkel mogen openen, waar de pro testantse bijbel openlijk verkocht mag worden. Dit was één jaar geleden nog volslagen onmogelijk in Spanje. De meeste protestantse kerken, die op last van de regering sinds de Spaanse bur geroorlog waren gesloten, zijn weer geopend. Maar toch is de Spaanse niet-katholiek nog steeds een tweede rangsburger, zolang tenminste de wet op de godsdienstvrijheid niet officieel is afgekondigd. Het wordt werkelijk tijd dat de Spaanse regering de be lofte op deze wet nu eens eindelijk waar gaat maken. Want daar komen de vreselijkste brokken van. Onze Vader die in de hemelen moest wezen, maar daar niet is Onze Vader die nergens is Behalve dan ergens in ons eigen achterhoofd Laat ons nu toch eindelijk eens niet lafhartig meer wegkruipen achter Uw naam En ZELF de teugels nemen, zelf de verantwoordelijkheid aandurven Laten we ons in vredesnaam toch eens als volwassenen gedragen en de lucifers weghouden! Het aantal principiële dienstweige raars is in West-Duitsland gedaald van 4275 bij de in 1939 geborenen tot 1468 bij de in 1945 geborenen. Dit heeft dr. Heinz Kloppenburg meegedeeld. Deze heeft namens de Duitse evangelische kerk zitting in een comité dat dienst weigeraars ondervraagt. (Van onze correspondent) NHNSPEET. Reeds enige maan den is een geschil gaande in de ge reformeerde gemeente (niet te verwar ren met de gereformeerde kerk) van Nunspeet. In het nieuwe jeugdgebouw achter het mooie landelijke kerkje aan de Aarweg brandt vele avonden licht, in tegenstelling tot andere jaren, toen het alles nog pais en vrede was en de vergaderingen niet zo dik ge zaaid waren. Men kan maar niet uit de moeilijkheden komen en maandag 9 januari is het zelfs zo ver gekomen dat de politie de kerkeraadskamer moest ontruimen vanwege handtaste lijkheden, die daar plaatshadden. De eerste moeilijkheden zijn ont staan tussen de predikant ds. Zweerus en de ouderling scriba, de heer M. Ja ger. Ds. Zweerus kan wegens omstan digheden zijn gemeente vaak niet die nen en de gemeente moet dan met preeklezen volstaan. De heer Jager (een man van de oude stempel onder deze gezindte) leesGdan altijd preken van reeds lang overleden predikanten, zoals ds. Fraanje, welke 2% uur duren. Ds. Zweerus nu had bezwaar, vooral tegéh de düur van deze preken en achtte ze vooral voor de jeugd niet ge schikt, hetgeen hem zeer kwalijk is genomen. De gemeente is toen in groepen ver deeld geraakt. Toen enige tijd gele den de heer Jager opnieuw tot ouder ling werd gekozen, was een zo groot aantal bezwaren ingebracht dat ds, Zweerus weigerde hem te bevestigen. Toen de heer Jager het woord wenste te voeren is hem op zondag 23 decem ber dit door druk gesticulerende per sonen belet. De andere helft liep de kerk uit. Een groot gedeelte van de kerkgangers gaat thans naar Elspeet en andere naburige gemeenten. Tijdens een besloten zitting van de classis Barneveld zijn zowel ds. Zwee rus als ouderling Jager verhoord. Naai verluidt heeft ds. Zweerus hier gelijk gekregen. Het geschil zal worden bij gelegd omdat men een scheuring wil vermijden. Een bisschoppelijke werkgroep „Plan Binnenstad Amsterdam" gaat de pre caire situatie bestuderen, waarin deze binnenstad zich op zielzorgelijk gebied bevindt. Voorzitter van de werkgroep is pater H. Winkeler s.j. De groep heeft als opdracht gekre gen aan de bisschop van Haarlem een pastoraal plan-binnenstad voor te leg gen, dat op de wijze van advies het be leid van de bisschop moet helpen voor bereiden. Het zal, zo schrijft de vica ris van de bisschop, dr. Rigobert Ko per OFM, gedragen moeten zijn door de inspiratie van het evangelie en moe ten uitgaan van de veranderingen, die zich in de kerk aftekenen. Het zal moe ten steunen op het algemeen priester schap van de gelovigen, op het dienen de karakter van het ambt en op de uitspraken van het Vaticaans concilie over de kerk. Het pastorale plan zal in functie moe ten staan van het citykarakter van de binnenstad en van de territoriale be hoeften. De vicaris schrijft in zijn installatie- brief dat het plan het karakter van «en vijfjarenplan zal moeten hebben. De werkgroep zal mogelijk binnen een jaar tot een advies moeten komen. Tijdens de werkperiode van de groep zullen plannen en initiatieven ten aan zien van de binnenstad door andere kerkelijke instanties voorgesteld, niet ten uitvoer worden gelegd als zij naar het oordeel van de werkgroep vooruit lopen op of in strijd zijn met haar op dracht. De opdracht van de directeur van de Kunstacademie in Jeruzalem „Beza- leël" aan de studenten, dat zij zich een Nieuw Testament moesten aan schaffen omdat de kennis daarvan noodzakelijk is voor het begrijpen van de kunst uit de middeleeuwen heeft de nodige deining veroorzaakt. Orthodoxe studenten hebben zich tot het departe ment voor godsdienstige zaken gericht met het verzoek in te grijpen. Maar de directeur houdt voet bij stuk en zegt, dat dit even noodzakelijk is als de kennis van de Griekse mythologie voor het begrijpen van de klassieke kunst uit de antieke tijd. (Kerk en Is raël, maandblad Hervormde Raad voor de Verhouding van Kerk en Israël). Een aantal jongeren, bijeen in Taizé, hebben de volgende oproep, die aan alle jongeren is gericht, opgesteld: „Bidden voor eenheid houdt in dat men het risico loopt ingeschakeld te worden als instrument tot verhoring van dit gebed. Waartoe verbinden wij ons eigenlijk wanneer wij voor de eenheid bidden? Brengt dit gebed ons tot handelen of laat het ons zonder ideeën, zonder verbeeldingskracht, omdat wij van tevoren al vanwege onze onmacht ontmoedigd zijn? Wij stellen voor dit jaar van de gebedsweek voor de eenheid het begin punt te maken van een langerdurende inzet teneinde de consequenties te trekken uit ons gebed en tegelijkertijd om in deze inzet zelf een stimu lans te vinden tot een gebed dat meer geëngageerd is. Bidden voor eenheid, spreken van verzoening wil zeggen dat men er in toe stemt zijn leven te delen: met God om dan ook met de mensen te kunnen delen. Een delen dat niet een gedachtenspel is, maar dat zich in zeer concrete daden omzet. Om dit in praktijk te brengen stellen wij u voor per streek of per stad een aantal zeer precieze, kleine projecten op het zuidelijk halfrond voor uw reke ning te nemen (waarbij het om een som gelds gaat die een groep aan kan). Niet een grootse anonieme actie, maar een inzet die door uitwisseling persoonlijk ge maakt en vermenselijkt kan worden: een correspondentie zal kunnen beginnen tussen hen die geven en hen die ter plaatse de projecten realiseren. Wat doen, als men op zijn ééntje is, wanneer men over zo weinig tijd beschikt, wanneer men nog niet verdient? het bedrag afstaan van één maaltijd per week, waarbij gebed deze gift gaat ondersteunen en bezielen. collecte-maaltijden (als „collecte van Jeruzalem") organiseren, waarbij men ouderen die de middelen hebben bij te dragen, uitnodigt. één uur van zijn salaris iedere week afstaan. of 10 percent van zijn zakgeld. of één uur per week baby-sit. of hiervoor iedere week een auto wassen. of het geld van een bijles afstaan. Vijftien miniprojecten Dit zijn de vijftien miniprojecten, die het doeleinde van „Zes weken voor de eenheid" zijn. Men kan een project aanwijzen en er over naar Taizé schrijven. Op 18 maart begint de verdeling en dan zal de briefuitwisseling tussen Europese jongeren en jongeren van het zuidelijk halfrond kunnen beginnen. 1-5. In Haïti is het van de meeste urgentie kleine kinderen te helpen. Vijf scholen moeten gebouwd worden. Het budget voor iedere school bedraagt: constructie van houten gebouwen voor vier of vijf klassen salaris van de onderwijzers gedurende een jaar eten voor meer dan honderd kinderen gedurende een jaar Totaal 6. In Kameroen de oprichting van een centrum met het oog op de ont wikkeling van het Afrikaanse meisje 7. In Peru het op gang brengen van een regionaal ontwikkelingspro gram in PUNO: salarissen van onderwijzers, ingenieurs, verpleeg sters, wegenbouw, bouw van een school, organisatie van kleine pro- duktie-coöperaties, irrigatie 8. In Peru steun aan de reeds bestaande landbouwcoöperatie in het dorp Racracallan in de Andes: aankoop van meststoffen, van zaad, vijf koeien, twee stieren 9. In Zuid-India moeten twee putten gegraven worden en levensmid delen gekocht worden voor een dorp met gehandicapte kinderen, waar ook zieken en wezen zijn. Dit project wordt voor de rekening van de collecte van Taizé genomen in samenwerking met christenen in Polen 10. In India participatie aan de bouw van een weg die verscheidene dorpen met elkaar gaat verbinden: zo kunnen de mannen het trans port van hout dat zij exploiteren verzorgen, kinderen naar school gaan, zieken het ziekenhuis bereiken 11. In India steun aan een apotheek bij een zeer arme bevolking dicht bij New Delhi 10.000 12. In het land Ecuador, in Mendez, de aankoop van een tractor en van modern materieel voor een coöperatie; de verkoop van de produk- ten van deze coöperatie maakt het mogelijk gratis scholen te ondersteunen 25.000 13. In Argentinië de aankoop van een kleine vrachtwagen Citroën om het werk van maatschappelijke werksters in de achterbuurten van Zamora te vergemakkelijken4.000 14. In Chili participatie in de herbouw van een carmeliete gemeen schap; hun huis is verwoest door de overstromingen in Valparaiso 5.000 15. In Brazilië herbouw van een college dat door de storm in de Parana verwoest is 15.000 De giften overmaken op de postgiro van de Amsterdamsche Bank n.v. Middel burg no. 99721, daarbij noteren: „Zes weken voor de eenheid". Aldus schrijven ons de jongeren in Taizé.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 14