Nieuw stuk van Marcel Aymé: Relzebir-conventie
WIJ ONTVINGEN
De Negen Muzen
TONEEL IN PARIJS
Een modern sprookje met een onduidelijke moraal
Suite Vollard van
Picasso gekocht
door Fort Worth
Theater-acteurs
vragen uitleg
van Croiset
Reinhard Keisers
Markus Passion
in Amsterdam
Tros-bestuur
samengesteld
Moeder Rusland
wil haar
schatten terug
Picasso-veiling
voor Florence
via Early Bird
Nieuwe voorzitter
van de STER
DONDERDAG 2 FEBRUARI 1967
13
Gherri-Moro verongelukt
Poul Henningsen overleden
Jury aangewezen voor 14de
int. vocalistenconcours
Kring van toneelcritici
in Nederland opgericht
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma s
Haagse he Comedie brengt
Lied in de schemering"
(Van onze correspondent)
PARIJS. Marcel Aymé is na een langdurige periode
van Zwijgzaamheid een stilte die hij trouwens met
bijna alle overige „prominenten" onder de Franse drama
turgen, Anouilh, Sartre, Montherlant, Ionesco, Dubillard,
Billetdoux sinds jaren deelde eindelijk weer eens met
een nieuw stuk voor het forum verschenen: „La conven
tion de Belzébir" (De Belzébir-conventie) dat dan
ook met een bijzondere dosis belangstelling, zo niet span
ning, werd verbeid. Misschien is die dosis iets te hoog
DE KRACHT en de originaliteit hebben
bij Marcel Aymé altijd gelegen in zijn
dubbele hoedanigheid van sprookjesver
teller of fabelist en van realist. In zijn
beste verhalen en stukken wist hij steeds
in de eerste alinea of volzin al een sfeer
te scheppen die beklemmend was van ge
lijkenis met onze eigen realiteit van alle
dag, en waarin niettemin dingen gebeur
den katten die spraken of een man die
moeiteloos dwars door muren vermocht
heen te stappen die met onze werke
lijkheid in strijd of tegenspraak verkeer
den en die we. uit hoofde van die andere
overeenkomsten, niettemin terstond en
voetstoots en zonder enige inspanning van
de eigen fantasie konden, nee moesten
aanvaarden.
Marcel Aymé, die zich angstvallig af
zijdig houdt van elk mondain of ander
verkeer in en met „tout Paris", leidt op
de Butte Montmartre sedert tientallen
jaren het leven van een kluizenaar, die
enkel omgang wil hebben met de kleine
kring van zijn wijkgenoten van wie hij,
ook als schrijver, de volstrekte beheersing
van het Parijse „argot" heeft overge
nomen. Hij is een meester in het bargoens,
dat hij zijn personages bij voorkeur in de
mond legt, en waardoor de geloofwaardig
heid van zijn onwaarschijnlijkste situaties
dan nog eens heel sterk wordt verhoogd.
OP DAT PUNT komt men ook met
Belzébir wel weer aan zijn trekken, want
de samenleving die hij zijn publiek hier
voor ogen tovert en waarin het recht van
de burger, onder bepaalde restricties, zijn
medemens in het openbaar om zeep te
brengen constitutioneel werd vastgelegd,
weet Aymé vanaf de eerste scène al vol
ledig waar te maken. Die eerste scène
wordt gespeeld door twee vrienden die
elkaar lange tijd niet hebben gezien en
van wie de een de ander opzoekt om hem
mee te delen dat het motief van zijn komst
uitsluitend gelegen is in zijn wens hem
met zijn pistool van het leven te beroven.
Het slachtoffer in spe reageert dan ook
zonder excessieve verbazing want hoe
veel lieden heeft hijzelf al niet naar de
andere wereld geholpen ofschoon hij
geweest om de kennisAiaking geheel bevredigend te
maken. Zeker lijkt me niettemin toch ook dat Belzébir
moeilijk in de categorie der voltreffers met Clérem-
bard, La tête des autres en Oiseaux de lune geplaatst
zal kunnen worden. Het stuk past eerder in de chrono
logische lijn van zijn drie voorlaatste werken Mouche
Bleue, Louisiane en Maxibules waarmee Aymé al de
indruk wekte zich te ver van zijn natuurlijke inspi
ratiebron verwijderd te hebben, om een toneel te be
drijven voor de boulevard, die hijzelf in zijn hart toch
ook niet al te hoog kan aanslaan.
onze eigen condities plotseling helder be
wust kunnen worden. In dat opzicht
wist Ionesco, wiens dialogen niettemin
ver bij die van Aymé ten achter blijven,
met de rinoceros als symbool van dom
en bloedig fascistisch machtsmisbruik, zijn
doel veel zuiverder te treffen.
Het is intussen duidelijk dat Aymé
een moraal ook in dit nieuwe stuk heeft
willen hebben. Helaas is het niet minder
duidelijk dat die moraal veel te onduide
lijk gebleven is, om van Belzébir ook nog
een geslaagd modem sprookje te kunnen
maken.
Het museum in Fort Worth (Texas) heeft
de „Suite Vollard" van Picasso verworven,
een serie van honderd etsen uit de nala
tenschap van wijlen kunsthandelaar-uit
gever Ambroise Vollard.
De volledige „suite" wordt beschouwd
als een van de belangrijkste grafische col
lecties van de 85-jarige Picasso. De serie
zal tentoongesteld worden van 7 februari
tot en met 26 maart als onderdeel van een
grote Picasso-tentoonstelling.
De prijs werd niet bekendgemaakt, maar
het was wel de duurste aankoop van het
museum.
Marcel Aymé
(Van onze correspondent)
ARNHEM Het merendeel van de ac
teurs en actrices van de Arnhemse to
neelgroep Theater heeft de directeur van
het gezelschap Hans Croiset, die over
werkt met vakantie in het buitenland
vertoeft telegrafisch nadere uitleg ge
vraagd over zijn uitlatingen in „De Volks
krant". Juist nu de groep met veel plezier
in Arnhem werkt, toont men zich ge
schokt door Croisets uitlating, dat hij zich
niet bijzonder aan Arnhem gebonden
voelt, maar even goed in een van de wes
telijke grote steden zou kunnen werken.
De 68-jarige schilder, beeldhouwer en
glazenier Bruno Gherri-Moro is in de
buurt van Sion, in het Zwitserse kanton
Wallis, om het leven gekomen. Zijn auto
werd op een onbewaakte overweg door
een trein geschept.
Gherri-Moro, die uit Italië geboortig was
vestigde zich enkele jaren geleden in Sion
Hij woonde een jaar of twintig in Parijs
waar hij bevriend was met de schilder
Maurice Utrillo.
De Deense componist, architect, liedjes
schrijver, hoofdredacteur en dichter Poul
Henningsen is 72 jaar oud te Frede
riksborg overleden. Enkele dagen geleden
brak hij zijn dijbeen.
Jachtseizoen geopend: het gebod „Gij
zult niet doden" werd in Belzébir
opgeheven.
zich toch wel een lichte moeite getroost,
hem op andere gedachten te brengen, of
althans naar een ander menselijke schiet
schijf te leiden.
IN DAT DOEL slaagt hij ook wel, want
die vriend is niet uit het ware Belzébir-
hout gesneden der lieden, die enkel en al
ter wille van hun sociale aanzien, een or
dentelijk aantal medeburgers op hun jaar
lijkse jachtbalans wensen te registreren.
Want wanneer het doden-zonder-
reden in Belzébir als een alleszins geres
pecteerd tijdverdrijf beschouwd wordt,
dan blijven die handelingen toch aan
de scherp geformuleerde conventies onder
hevig. Alleen het sterke geslacht mag zich
zo wijden aan deze exquise sport die
overigens met geen enkele spoor van
bloeddorst gepaard gaat zodat een
vrouw zich zelfs voor haar eigen man ont-
eert, wanneer ze, al ware het slechts uit
lijfsbehoud, ook eens een medeburger
of burgeres zou neerknallen. En niet al
leen de emancipatie van de vrouw, doch
ook van de lagere standen is in Belzébir
nog niet zo heel ver gevorderd. Het doden
bij wijze van „acte gratuit" zou men hier
kunnen vergelijken met bepaalde sporten
als golf of tennis die in onze maat-^
schappij aan de leden der „betere klasse"
bijna exclusief zijn voorbehouden, en om
dat privilege te beschermen, wordt van de
beoefenaars dan ook een forse jaarcontri
butie geëist. Zo wordt de handeling dus
voortdurend met pistoolschoten doorbro
ken, of beter begeleid, wanneer een lid
van de conventie een buurman of voorbij
ganger naar de andere wereld heeft ge
holpen omdat zijn gezicht hem niet aan
stond of nog simpeler, aangezien hij ge
woon zin had van een levend wezen weer
eens een lijk te maken.
DE MOEILIJKHEID met Belzébir is
evenwel dat men vergeefs, of bijna ver
geefs, moet zoeken naar de parallel in
deze parabel. Er zijn natuurlijk wel een
paar overeenkomsten: de gewetensvrede
waarin ook de „beschaafde mens" met
het afzichtelijkste onrecht kan leven, de
voorrechten die een sociale elite zich on
gestraft en zelfs ongestoord weet aan te
meten, de betrekkelijkheid van de dood,
al naar gelang die met respectabele even
tueel heroïsche of ongeoorloofde motie
ven kan worden omkleed. Soms moet men
ook wel even denken aan de dagen van
de Algerijnse oorlog en de OAS toen de
grenzen tussen militairen en civielen wa
ren uitgewist en iedereen een tijdje aan
het moorden mocht slaan.
Maar al die punten van gelijkenis blij
ven toch veel te fragmentarisch, terwijl
de techniek en de werkingskracht van
het sprookje of de fabel nu juist eisen, dat
het mechanisme van een stilzwijgend aan
vaarde logica of ethiek in een geheel ver
schillende context met zo'n stalen conse
quentie in actie wordt gezet, dat we ons
Vrijdag 10 februari zal in de Westerkerk
in Amsterdam de eerste uitvoering in ons
land worden gegeven van de Markus Pas
sion van Bachs tijdgenoot Reinhard Keiser
(1674-1739). Dit anderhalf uur durende
werk, dat tweehonderd jaar lang in de
vergetelheid rustte, beleefde onlangs in
Stuttgart zijn wereldpremière. Op het pro
gramma staat voorts Albinoni's Adagio
voor orgel, viool en orkest.
De uitvoerenden zijn Arjan Blanken
(evangelist-partij), Herman Scheij (Chris
tus-partij), Maria Schuchel, Wilhelmina
Matthes, Gerard Honig, Henk van den
Brink, Simon C. Jansen (orgel), Jaap Spigt
(cembalo), Jacques Hartog (viool), het Am
sterdams gemengd koor „Zang na Studie"
en leden van het Zuidhollands Philharmo-
nisch Orkest. Dirigent is Willem Wiese-
hahn.
De jury voor het veertiende internatio
nale vocalistenconcours, dat van 4 tot
september in 's-Hertogenbosch zal worden
gehouden, bestaat uit: Manus Willemsen.
voorzitter, Corry Bijster, Cora Canne Mey
er, Jeanne Deroubait (België), Andrew
Gold (Groot-Brittannië), Hans Kerkhoff,
Halina Lukomska (Polen), P. Mollet (Zwit
serland), Fritz Ollendorf (West-Duitsland)
en Erik Werba (Oostenrijk).
Tot voorzitter van de televisie- en ra-
dioomroep TROS is benoemd dr. F. W. T.
Hunger, algemeen secretaris van de Ka
mer van Koophandel en Fabrieken voor
Rotterdam.
Het bestuur van de TROS heeft zich
thans als volgt geformeerd: dr. F. W. T.
Hunger, voorzitter, dr. P. R. M. J. Han-
raets, vice-voorzitter, mr. H. J. Minderop
secretaris, jonkheer J. Six van Hillegom,
penningmeester, mr. J. Bijdendijk en mr.
G. L. F. Landré, lid. (De commissie van
toezicht is thans als volgt geformeerd:
mr. J. Bosman, mr. J. A. G. Jonckheer
en de heer N.Spaan. Directeur mr. J. M.
Landré, adviseur de heer J. M. Brandei.
Het grootste gedeelte van de in ons land
werkzame toneelrecensenten heeft zich
verenigd in de Kring van Nederlandse
toneelcritici. Dit gezelschap stelt zich ten
doel de Nederlandse toneelcritiek op een
zo hoog mogelijk niveau te handhaven, het
artistieke klimaat van het toneelleven in
ons land positief te beïnvloeden, proble
men betreffende het toneel en het vak van
recenseren door onderlinge gedachten-
wisseling dichter bij een oplossing te bren
gen, en de Nederlandse toneelcritiek in
tern en tegenover het buitenland te ver
tegenwoordigen. Met het ook op deze laat
ste doelstelling is contact gezocht met het
Internationaal theatercentrum te Den
Haag dat de internationale contacten ver
der zal behartigen. De kring heeft voorts
besloten een jaarlijkse „Prijs van de Ne
derlandse toneelcritiek" toe te kennen voor
de opmerkelijkste artistieke toneeldaad.
Het secretariaat van de Kring is voor
lopig gevestigd te Amsterdam, Singel 383
telefoon 220383.
Nederland 1: Het voorprogramma van
vanavond bestaat uit het jeugd- en regio
naal journaal en het programma „Mensen
in de sport". In het kader van de zendtijd
voor de politieke partijen na het journaal
een uitzending van de Katholieke Volks
partij. Na Achter het Nieuws en een ver
haal van Simon Carmiggelt brengt de
VARA het toneelstuk „Het spel van de
rollen" op het scherm. Het stuk werd ge
schreven door de Italiaanse toneelschrijver
Luigi Pirandello, die honderd jaar geleden
geboren werd. Tijdgenoten van hem wa
ren Tsjechov, Strindberg, Ibsen, Schnitz-
ler en Brecht, maar Pirandello bleef te
midden van hen een onbekende. Zijn stuk
ken „Zes personages op zoek naar een
auteur", „Hendrik VI" en „Wat is de
Waarheid" werden onder meer in Neder
land gespeeld. In „Het spel van de rollen"
ziet men onder andere Ton Lensink. Ann
Hasekamp, Pim Dikkers, Cor van Rijn en
Jeroen Krabbé.
Na het laatste journaal een Teleac-les
over automatisering.
De derde, geheel herziene druk met de
nieuwe verkeersregels en tekens van „De
ideale autorijder" van J. F. Basten, hoofd
inspecteur van politie in Zwolle, is ook
verschenen bij Elsevier.
„Welke vogel zingt daar?" is een vraag
die beantwoord wordt in een boek van
dr. Victor Wendland en Ernst Schaow
en uitgegeven door G. J. A. Ruys Uitge
versmaatschappij N.V. in Amsterdam. Het
vogelboek is bestemd voor hen die zelf
waarnemingen willen doen. De schilder
en tekenaar Kurt Schulze heeft de af
beeldingen gemaakt en de vertaling is
van dr. B. Hubert en J. A. Meijer. Bij
de uitgave zijn twee grammofoonplaten
van vogelgeluiden gevoegd. Ruys ver
zorgde ook de uitgaven van „Oosterse
keukengeheimen" (handleiding voor Hol
landse huisvrouwen bij de bereiding van
Chinese en Indische gerechten) met 139
recepten en „Italiaans eten thuis", be
werkt door Lydya Winkel; in beide ge
vallen de derde druk.
In een uitgave van SERVIRE in Den
Haag „Ontmoetingen met het Oosten"
geeft Fred Kop een beschrijving van het
Midden-Oosten, gezien door tien Argo
nauten in het voetspoor van Alexander
de Grote. Hans Aalpol, Rob Aalpol en
Gerrit Romeijn verzorgden de foto's, Jan
Verbeek de tekeningen en mr. P. L.
Muller (reisleider) en P. Doornenbal ge
ven toeristische en medische adviezen.
Mevrouw E. Mulder-Seelig beschrijft in
„Zon, maan en sterren" (Uitgave Ser-
vire, Den Haag) de opeenvolgende we
reldbeelden van de achter ons liggende
geschiedkundige periodes en laat zien
dat niet alleen aan de kunst maar ook
aan de evolutie van het wereldbeeld de
bewustzijnfasen kunnen worden afgelezen.
„Een huis vol bloemen en planten" van
W. Iven is een uitgave in de Elseviers
Praktische Pocketbibliotheek en is geïl
lustreerd met afbeeldingen in kleuren.
Uit het boekje blijkt onder meer welke
bloemen men in de loop van het gehele
jaar in huis kan verzorgen.
Het zesde deel (van de acht) van Vi
sum, Elseviers Moderne Gezinsencyclope
die is verschenen en samengesteld door
de redactie van Winkler Prins Encyclo
pedieën. Het is zodanig samengesteld dat
het boek zowel voor ouders als kinderen
gemakkelijk te raadplegen is. Het gaat
over de letters P, Q, en R en opent
met een uitgebreid artikel over paarden.
Parijs wordt uitvoerig beschreven en om
met de letter P door te gaan vermelden
we de paus, padvinderij, pop-art. Fraaie
afbeeldingen zijn in de uitgave opgeno
men.
„Spookbeeld uit de hel" van Jean Lar-
téguy, die reeds naam heeft gemaakt door
romans uit het vroegere Indo-China, Al
gerije en Korea, geeft een beeld van de
roerige gebieden van Afrika, waar hij ge
tuige is geweest van de tragikomedie
door blank en bruin opgevoerd ten tijde
van de afscheiding van Katanga. De ver
taling is van J. H. Gerritsen en de uit
gave van de n.v. Uitgeversmaatschappij
Elsevier in Amsterdam.
Iri de serie Elseviers reisgidsen is ver
schenen het deel dat handelt over Utrecht
Gelderland en Overijssel. De samenstel
Ier J. H. Besselaar geeft een overzicht
van de plaatsen in deze provincies en
ook zijn foto's opgenomen.
Elseviers Uitgeversmaatschappij brengt
ook woordenboeken in pocketvorm uit
„Engels-Nederlands" en „Nederlands
Engels" van G. J. van der Keuken. Bei
de bevatten ongeveer 23.000 trefwoorden,
met behandeling van het idioom.
,Het concilie in kort bestek" is ont
staan uit de samenwerking van een aan
tal Zuid- en Noordnederlandse deskundi
gen die bijdragen hebben geleverd tot de
doorwerking van het Tweede Vaticaans
Concilie in de kerk. De redacteuren van
het boek, dat bij J. J. ROMEN Zonen
in Roermond en Maaseik is verschenen,
zijn dr. V. Heijlen, dr. B. van Leeuwen
o.f.m., drs. Al. van Rijen m.s.c. en dr. P,
Smulders sj. De 2de en herziene druk is
verschenen bij de Uitgeverij N. KLUWER
van „Rubaiyat" van Omar Khayyam, me
trisch vertaald door J. A. Vooren met
een inleiding van E. F. Tijdens, docto
randus in de Indo-Iraanse letteren.
Het Centraal Instituut voor Voedingson
derzoek TNO (Utrechtseweg 48 in Utrecht)
verzorgde de uitgave „Gerst en bier" door
Edm. Nicolas.
In het boek „Bouwen, wonen, leven",
uitgegeven door J. H. DE BUSSY n.v. in
Amsterdam, wordt zoals de inleiding
vermeldt het nuttig geoordeeld te trach
ten eerst na te denken over het wenselijk
wonen, los van thans bekende woonvor
men, stedebouwkundige patronen, sociale
enquêtes en daarop gebaseerde statistie
ken. Aan de samenstelling werkten mee
dr. F. T. Diemèr-Lindeboom, prof. dr. F
Ph. A. Teilegen, prof. ir. M. J. Granpré
Molière en jhr. J. de Ranitz.
Een herdruk is verschenen van de ro
man van Helma Wolf Catz „De vreemde
drift" bij de Uitgeverij J. DE BOER jr
in Hilversum.
HILVERSUM I
7 00 Nws en ochtendgymn. 7.23 Gramm.
muz. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Gramm.
muziek. 9.00 Klassieke gramm. muziek. 9.35
Waterstanden. 9.40 Moderne muziek. 10.00
Schoolradio. 10.20 Gramm muziek. 11.00 Nws
11.02 Voor de vrouw. 11.30 Fragmenten uit
Duits-romantische opera's. 12.00 Orkestmu
ziek. 12.25 Beursberichten. 12.27 Mede land
en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting.
12.40 Sport. 13.00 Nws. 13.10 Journaal. 13.30
Moderne muziek. 14.00 Boekbespreking. 14.15
Gevarieerd programma. 15.30 Thuis. 16.00
Nws. 16.02 Moderne muziek. 16.45 Geestelijke
liederen. 17.00 Voor de jeugd. 17.25 Muzikale
aanwinsten. 17.45 Actualiteiten. 18.00 Nws.
18.15 Lezing. 18.20 Uitzending van de Partij
voor Ongehuwden. 18.30 Jazzfestival Praag
'66. 18.50 Informatie. 19.00 Ronduit: program
ma voor jonge mensen. 19.30 Oorlog en vrede
20.00 Nws. 20.05 Lezing. 21.00 Klassieke en
moderne muziek. 22.20 Klassieke muziek.
22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Platen-
programma. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Lichte or
kestmuziek. 7.30 Nws. 7.32 Gramm muziek.
7.40 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde mu
ziek. 8.30 Nws. 8.32 Gramm. muziek. 9.00
Voor de zieken. 9.35 Lichte muziek. 10.00
Klassieke muziek. 10.30 Morgendienst. 11.00
Gramm. muziek. 12.27 Meded. land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.40 Variant. 13.30 Gram.
muziek. 14.05 Schoolradio 14.25 Moderne mu-,
ziek. 15.15 Voordracht. 15.30 Programma
voor oudere luisteraars. 16.30 Klassieke mu
ziek. 17.05 Lichte muziek. 17.30 Klassieke
muziek. 18.00 Klassieke muziek. 18.55 Praat
je. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30-20.00
Jeugd en jongerenwerk op nieuwe wegen.
20.00 Opera. 20.45 Discussie. 21.15 Nederlands
amusement. 21.35 Profiel van Arnold Schön-
berg. 22.05 Humanistisch verbond. 22.30 Nws
22.40 Volksmuziek. 23.00 Klassieke en moder
ne muziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Platen-
programma. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitami
nen. 12.00 Nws. 12.02 Buitenlands persover
zicht. 12.05 Een uurtje Frans. 13.00 Nws.
13.02 Buitenlands persoverzicht. 13.05 Pla-
tenprogramma. 14.00 Nws. 14.02 Buitenlands
persoverzicht. 14.05 2 x Top 10. 15.00 Nws.
15.02 Muziek. 16.00 Nws. 16.02 Oude gramm.
platen. 16.30 Platenprogramma. 17.00 Nws.
17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Pop-Party.
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muziek. 12.40 Weerbericht
12.48 Gramm muziek. 12.55 Buitenlands pers
overzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuziek. 14.00
Nws. 14.03 Schoolradio. 15.30 Muziek. 16.00
Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Muziek.
17.00 Nws. 17.15 Gevarieerde muziek. 17.30
Etnische muziek. 17.55 Gramm muziek. 18.00
Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde-
sport. 18.30 Tips voor het weekendverkeer.
18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Musical.
19.00 Nws. 19.40 Muziek. 20.30 Amusements
programma. 22.00 Nws. 22.15 Dansmuziek.
23.55 Nws.
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.56
Reclame. 19.00 De Verrekijker. 19.10 Van
gewest tot gewest. 19.30 Mensen in de sport.
20.00 Journaal. 20.20 K.V.P. 20.30 Achter het
nieuws. 20.55 Voordracht. 21.00 Het spel van
de rollen (TV-spel). 22.20-22.25 Journaal
23.00-23.30 Teleac: Automatisering.
NEDERLAND II
19.50 V.V.D. 20.00 Nws. 20.01 Reclame
20.05 Patrouillewagen '54 antwoordt!
(TV-film). 20.30 Cinema. 21.20 Le premier
rendez-vous (TV-spel.) 21.45 Het gevaar van
vrijblijvendheid (toespraak i. 22.50 Screen
play (balletprogramma). 22.10 Reclame. 22.15-
22.20 Journaal. 22.30 Dichterbij (programma
over de bijbel).
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
Schooltelevisie (10.45-12.00). 18.45 Pipo de
Clown. 18.50 Journaal. 18.56 Reclame. 19.00
Telixer, voor de jeugd. 19.30 Christus voor
Alleman. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16
Reclame., 20.20 C.D.U. 20.30 Rue Brique
(showprogramma). 21.15 Bonanza (T.V.-
film). 22.05 Brandpunt. 22.55 Journaal.
NEDERLAND II
19.50 A.R.P. 20.00 Nws. 20.01 Reclame
20.05 Vjoew. 20.20 AVRO Danstest '67. 21.10
AVRO's Televizier. 21.30 Londens Symfonie
Orkest. 22.10 Reclame. 22.15 Jour.vaal. 22.30
Teleac: Kernfysica.
Honderd jaar geleden werd de Ita
liaanse toneelschrijver Luigi Pirandello
geboren. De VARA zendt vanavond via
Nederland 1 het stuk „Het spel van de
rollen" van hem uit.
Nederland 2: Na een uitzending van de
Volkspartij voor Vrijheid en Democratie
en het journaal begint de VPRO met een
aflevering van Patrouillewagen 54. Jan
Blokker presenteert vervolgens „Cinema",
een programma over films en cineasten.
Daarna een nieuwe aflevering van een
verhaal van Guy de Maupassant. Voor het
laatste journaal een balletprogramma
waarin het Nederlands Danstheater op
treedt met een ballet van Job Sanders.
Laatste onderdeel is het programma
„Dichterbij", waarin het dagelijks gebruik
van godsdienstige begrippen aan de orde
komt.
Het Russische culturele blad Literatoer-
naja Gazeta heeft een door vele prominen
ten uit het Russische kunstleven onder
tekende open brief aan het ministerie van
cultuur gepubliceerd .waarin gepleit wordt
voor Russische schilderijen en manu
scripten uit het buitenland terug te krij
gen. Tijdens de revolutie werden vele
kunstschatten meegenomen naar Fran
krijk.
De componist Dimitri Sjostakovitsj, de
schrijver Ilja Ehrenburg, de ballerina Ga-
lina Oelanova en vele kunstbroeders me
nen, dat vele adellijke emigranten die
naar Frankrijk vluchtten in de loop der
jaren minder vijandig tegenover hun ge
boorteland zijn komen te staan. Velen van
hen zouden ongetwijfeld graag de kunst
schatten die nog in hun bezit zijn terug
sturen, zo menen zij.
Dienaresse. Het Russische blad „Sovjet-
Rusland" heeft critiek geoefend op een
in Peking uitgegeven boek, getiteld
„Zekere problemen betreffende de let
terkunde van het moderne revisionis
me". Volgens het blad hadden de
schrijvers van het boek de opdracht
gehad tot elke prijs aan te tonen dat
NEW YORK (AP) Een schilderij
van Picasso dat hij schonk om gelden in
te zamelen voor Florence, zal zondag in
de Newyorkse tv-studio via de Early-
Birdsatelliet geveild worden voor een pu
bliek van twee continenten.
Peter Wilson, voorzitter van de kunst
handel Sotheby uit Londen, zal de veiling
leiden. De bieders komen bijeen in stu
dio's in Fort Worth (Texas) Burbank
(Californië), Londen en Parijs.
De veiling maakt deel uit van een
Amerikaans tv-programma, „Bravo Pi
casso", dat uitgezonden wordt als hulde
aan de schilder.
Woensdag 8 februari zal de Haagsche
Comedie voor Haarlem de première geven
van Noël Cowards komedie in twee be
drijven „Lied in de schemering" (Song
at Twilight). Onder regie van Eric van
Ingen werken hiereen mee Ida Wasser
man, Paul Steenbergen, Myra Ward en
Roelof den Ambtman.
Max Schuchart vertaalde het stuk, Hep
van Delft ontwierp het decor.
de Russische litteratuur „de revisio
nistische dienaresse is van het Ame
rikaanse imperialisme". Deze taak is
echter hun krachten te boven gegaan,
aldus „Sovjet-Rusland",
landbouw, de recreatie, het wonen en
de cultuur. De totale kosten zullen
43.300 gulden bedragen.
Nagy en Gildewart. In het stedelijke Van
Abbemuseum te Eindhoven worden tot
6 maart schilderijen, tekeningen, reliëfs
en collages geëxposeerd van Laslo Mo-
holy Nagy (1895-1946) en van Friedrich
Vordemberge Gildewart (1899-1962). Van
Nagy zijn er bovendien etsen, sculptu
ren, ontwerpen voor theater en typogra
fie te zien.
Krunsj. Drie organisaties (AMVJ, „Fa-
mos" en Jeugd en Muziek"), werk
zaam op het gebied van het culturele
jeugdwerk, hebben in samenwerking
met diverse politieke jongerenorganisa
ties (Arjos, CH-JO, JOVD, JOKVP,
PSJW en Soc .Jeugd) het sociaal-poli
tiek centrum KRUNSJ opgericht, waar
politici en burgers elkaar kunnen ont
moeten. Op 9 februari zal KRUNSJ wor
den geopend door prof. dr. S. Kleereko-
per in het AMVJ-gebouw aan het Leid-
sebosje in Amsterdam.
DEN HAAG Prof. dr. J. E. Andries-
sen, oud-minister van Economische Za
ken, is afgetreden als voorzitter van de
Stichting Televisie- en Radioreclame
(STER). Hij zal worden opgevolgd door
ir. S. H. Visser, oud-minister van Defen
sie, thans commissaris-generaal van de
Wereldtentoonstelling Montreal en voor
zitter van de Raad inzake Luchtveront
reiniging.