Picasso-expositie
een eigen accent
1;
1
BmBl
Bij de dood van Teirlinck,
Europese Vlaming
een
BIESHEUVEL
DAM PO
1
I
Toegangsprijs wordt drie gulden
Vijf schrijvers in
Praag van blaam
gezuiverd
RTN-hoofdbestuur
geeft zijn fiat
m
Don Kozakkenkoor
verkouden
i
Alleen beginselpolitiek is duidelijke politiek
WOENSDAG 8 FEBRUARI 196 7
9
Danser Patrick Belda bij
auto-ongeluk omgekomen
Dirigent Franz-Paul
Decker benoemd
in Montreal
Schrijver Wasch overleden
I
i
LITTERAIRE
KANTTEKENINGEN
Mister Roberts
C. B.
De radio geeft donderdag
Televisieprogramma' s
Ook schaatsreportages
via de radio
Brabantse radio-omroep
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM. Op de over
zichtstentoonstelling van Picasso in
het Stedelijk Museum in Amsterdam
zullen in ieder geval 122 schilderijen
uit alle perioden en 50 tekeningen en
gouaches te zien zijn. De verwachting
is dat nog tien schilderijen uit Rus
sisch, en vier uit Tsjechisch bezit aan
de collectie zullen worden toege
voegd. Definitieve toezeggingen uit
Moskou en Praag ontbreken nog. De
tentoonstelling wordt op zaterdag
4 maart geopend en zal tot 30 april te
bezichtigen zijn.
De directie van het Stedelijk Museum
overweegt op het ogenblik het museum
ook op woensdagavonden open te stellen
voor bezoekers van de Picasso-tentoonstel-
ling. Wegens de hoge kosten van de in
richting van de overzichtsexpositie zal
de toegangsprijs op 3 worden gesteld; be
zoeken tegen gereduceerde tarieven zul
len tot een minimum beperkt worden.
Behalve werken die op de grote Parijse
Picassotentoonstelling te zien zijn geweest
zullen op de expositie in het Stedelijk Mu
seum 17 andere werken te zien zijn, af
komstig uit Zwitserse, Westduitse en
Nederlandse collecties.
Picasso heeft uit zijn eigen collectie
veertig schilderijen en alle op de tentoon
stelling aanwezige tekeningen en gouaches
ter beschikking gesteld. Hier bevinden
zich nog vrijwel onbekende werken onder
zoals de Pansfluit (1923), de Menines (1957)
en het Déjeuner sur l'herbe (1960).
HOOGTEPUNTEN van de tentoonstel
ling worden: de Acrobatenfamilie (1905)
uit Gothenborg, het portret van Gertrude
Stein (1906) uit New York, het portret van
Uhde (1910) uit Londen, l'Aficionad (1912)
uit Bazel, de Drie vrouwen aan de bron
(1921) uit New York, de Dans (1925) uit
Londen, het Modistenatelier (1926) uit Pa
rijs, het Tekenende Meisje (1935) uit New
York, de Vrouw voor de spiegel (1937) uit
Düsseldorf, de Nachtelijke visserij (1939)
uit New York, de Aubade (1942) uit Parijs
de Eerste stappen (1943) uit New Haven
en de Meisjes aan de Seineoever (1950)
uit Bazel.
Evenals in Parijs zal in Amsterdam
Picasso's felle aanklacht tegen de oorlog,
.Guernica" ontbreken. Dit schilderij
hangt in het Museum of Modern Art in
New York en mag wegens de staat waarin
het verkeert niet uitgeleend worden. In
de expositie in het Stedelijk Museum in
Amsterdam zullen de kubistische periode,
waarin Picasso zijn eigen taal vormde en
de jaren juist voor, tijdens en direct na
de laatste wereldoorlog, waarin hij zijn
houding ten opzichte van de maatschap
pij en zijn naaste omgeving het schehpst
heeft geformuleerd, een sterk accent krij
gen. Eeveneens wordt bijzondere aan
dacht geschonken aan de „rose" en „blau
we" periode (tot 1906) van de kunstenaar.
PRAAG (AP). De gevangenisstraf
fen tegen vijf Tsjechische schrijvers die
opgelegd werden in de periode van Sta
lin, zijn officieel geannuleerd door het
Tsjechoslowaakse hooggerechtshof, dat
van mening is dat hun activiteiten niet
aangemerkt kunnen worden als misdadi
ge handelingen. Het verklaarde alle be
klaagden onschuldig op alle punten. Dr.
Jozef Knap, Frantisek Krelina, dr. Be-
drich Fucik, Vlaclav Prokupek en Jan
Langer werden in 1952 veroordeeld we
gens tegen de staat gerichte activitei
ten".
Vorig jaar zomer heeft een regionaal
hof in Brno de schrijvers Jan Zahradni
eek, dr. Zdenek Kalista, Ladislav Kuncir
en Frantisek Kadrnka niet schuldig ver
klaard aan soortgelijke beschuldigingen.
Enige tijd geleden zijn alle schrijvers
uit de gevangenissen vrijgelaten.
(Van onze correspondent)
BRUSSEL De danser Patrick Belda,
verbonden aan het Ballet van de Twintig
ste Eeuw van Maurice Béjart, is omgeko
men bij een auto-ongeluk in Noord-Frank
rijk. Zijn vrouw, de eveneens aan het bal
let verbonden Laura Proenca, een van de
vertolksters van de Julia-rol in het ballet
naar Berlioz' Romeo en Julia, werd licht
gewond.
Patrick Belda, die Zwitser van geboorte
was, debuteerde op twaalfjarige leeftijd
bij Béjart te Parijs. Op zijn zestiende, na
een studie aan het Parijse conservatorium,
sloot hij zich aan bij het ballet van Béjart
en hij kwam later met hem mge naar
Brussel. In 1961 trad hij ook voor het eerst
als choreograaf op. In vrijwel alle grote
balletten heeft hij de laatste jaren gedanst.
Zijn laatste rollen waren Mercuzio in Ro
meo en Julia en de „Jongeman" in het bal
let naar „De Vogels" van Aristophanes.
MONTREAL. De 43-jarige Keulse diri
gent Franz-Paul Decker, sedert 1962 ver
bonden aan het Rotterdams Filharmo
nisch Orkest, is benoemd tot muzikaal
directeur van het symfonieorkest van
Montreal. Hij volgt Zubin Mehta op. die
deze functie zes jaar heeft bekleed. Dec
ker heeft als gastdirigent het openings
concert geleid op de Brusselse wereld
tentoonstelling van 1958.
In Leerdam is op 81-jarige leeftijd over
leden de letterkundige Karei Johannes
Hendrik Wasch.
De heer Wasch, directie-secretaris der
Koninklijke Nederlandse Glasfabrieken en
conservator van het Nationale Glasmu
seum te Leerdam, heeft tussen de jaren
1920 en 1940 verscheidene romans en ge
dichten geschreven, terwijl in binnen- en
buitenlandse periodieken ook artikelen van
zijn hand zijn verschenen over glas.
ADVERTENTIE
Het hoofdbestuur van de nationale om
roepstichting Radio en Televisie Neder
land (RTN) heeft in een vergadering te
Den Haag opnieuw zijn vertrouwen uitge
sproken in het door het dagelijks bestuur
gevolgde beleid. Het hoofdbestuur heeft
goede verwachtingen van de toekomstige
ontwikkeling van de samenwerking in de
AVRO-nieuwe-stijL
f
ill
JE
K
Ss^jiiss*
HET ZEGT niet genoeg, het is niet
genoeg, bij de dood van Herman Teir
linck te herhalen dat hij tot de groten,
tot de grootsten behoorde die aan
Vlaanderen, aan het „Vlaamse genie",
aan de Vlaamse taal, de stuwkracht
gaven van het réveil. „Laten we ons
huis openstellen naar alle zijden en
Vlamingen zijn om Europeeërs te wor
den": die wekroep van August Ver-
meylen vond in Teirlinck een vèr-
dragende weerklank. In de impressio
nistische jaren van zijn jeugd had hij,
evenals zijn Linkebeekse schilders
vrienden Rik Wouters, Willem Pae-
rels, Edgar Tijtgat en de onvolprezen
Louis Thévenet met het penseel, de
woorden laten bloeien met een on
stuimigheid en zinnelijke weelderig
heid, die stellig niet vrij waren van
„het artistieke strikje" en „het nutte
loze tooisel", maar als woordkunst
uitdrukking gaven aan een wil om
uitbundig te leven en gelukkig te zijn.
Het was voor die tijd betoverend, het
was bekoorlijk, het was schoon, maar
niet waar genoeg om de vloedgolf van
ie eerste wereldoorlog te kunnen
weerstaan. Teirlincks wereld bleef
weliswaar „een wonderbare wereld",
maar de catastrofe van 1914 had het
andere" in hem wakker gemaakt: de
vraag naar de zin van dat wonder
baarlijke, onvatbare; het bewustwor-
den van het duistere, bedreigende in
de krochten van de menselijke ziel;
de erkenning van de tegenstrijdige
krachten die in het leven werkzaam
zijn.
Toen, in die jaren, werd dunkt me Teir
linck zich van zijn dualisme, van zijn
tweepoligheid bewust. Hij was, hij bleef
de gelukzoeker, maar één die de moed
had gevonden om zijn tegenspeler tege
moet te treden, zijn demon, zijn belager,
zijn krachtsbron ook: de „smartelijke ein
digheid", de „fatale onvolmaaktheid".
Leven is veranderen, onvoltooid blijven,
sterven en worden, worden en sterven:
vandaar dat Teirlinck de „Vlaamse Pro
teus" werd, die zoals Goethe van zich
zelf getuigde al lang in een nieuwe
huid was gekropen als men nog aan zijn
oude trok. Levensgeluk en doodsbewust
zijn, natuurkracht en cultuur, zinnelijke
lust en geestelijke klaarheid, demon en
engel, duistere drift en wakker geweten
tussen die uitersten sprongen de vonken
heen en weer. Hij maakte er als een Pro
metheus de mensen uit die zijn werken
bevolken ,hij bouwde er 'n vormenwereld
van waarin hij zich kon verschansen, hij
speelde er als machtig acteur in de men
selijke tragedie zijn existentieel gekozen
rol ïhee, steeds dieper doordrongen van
de vëelvormigheid, méér nog van de uit
zonderlijkheid van alle leven en levens
verschijnselen.
RUPER SöRGE uit „Het ivoren aapje",
de argeloze en kwetsbare Johan Doxa, de
epicuristische levensverliefde Meneer
Serjanszoon, de scharlaken Thijl uit „De
Nieuwe Uilenspiegel", de heerszuchtige
Marie Speermalie, de hartstochtelijk be
zeten De Lamarache uit „Rolande met
de bles" die aan zijn passie ten gronde
gaat, de oernatuur Klaus uit „Het gevecht
met de engel", die zichzelf rechtende Hen
ri M. uit „Zelfportret of het galgemaal'
Teirlinck was al die romanfiguren
niet omdat hij hen schreef, hij schreef ze
omdat hij hen was. Hij kende de eeuwige
kracht van het stille gesternte, het be
drijf van den kwade, de oerstilte en het
oergeweld van 't Zoniënwoud, het gecivi
liseerde stadsleven met zijn donkere ver
borgenheden en hij kón dit alles kennen
omdat hijzelf zo'n onbepaalbare, myste
rieuze grootheid was, wiens samengesteld
heid zich niet in één beeld laat samen
vatten.
Daarin juist, in die complexiteit, in die
„tegenstrijdigheid", was hij Europees, hoe
zeer ook Vlaming en als Vlaming verbon
den met de eeuwen overkoepelende tradi
tie van zijn land, de kiemende aarde, de
middeleeuwse volbloedigheid en onmid
dellijkheid, het bloed van zijn vaderen,
Herman Teirlinck
Maar méér dan Vlaming was hij omdat
hij wortels in alle tijden had, in de barok-
geest van de zestiende-eeuwse manië
risme niet het minst en zelfs in het exis
tentialistische levensgevoel dat door Sar
tre's analytische geest in zijn gronde
loze diepte gepeild zou worden. Teirlinck
is bij mijn weten van die zijde nooit be
naderd, maar het zou tot verrassende ont
hullingen leiden als zijn latere werk exis
tentialistisch ontleed werd. „Ik besta":
dat was, ondanks alle religieus-pantheïs
tische verwevenheid met de natuur, de
zekerheid waarop hij zich in zijn „Mono
loog bij nacht" met nadruk beriep. „Ik
ben een alleenstaande ik", „ik ben ik"
dat was de centripetale kracht die hem
in de overrompelende veelheid van zijn
onzekerheden een vast punt verschafte.
Maar wie, wie is die „ik", wie was Teir
linck voor zichzelf, wie was hij in zijn
menselijke en creatieve verhouding tot het
mens-zijn in het algemeen?
Hij is die vraag niet ontweken, hij heeft
zich in de meest karakteristieke gestalten
uit z'n oeuvre in de diepte van die authen
tieke vraag gewaagd, in weerwil van zijn
Hoewel: „ik meen dat ik mijn geluk pluk
aan een leven dat, door zijn smartelijke
eindigheid in de dood, mijn recht op ge
luk verhoogt" dat schreef hij ongeveer
een jaar na het genadeloos-eerlijke, bo
rende „Zelfportret of het galgemaal", dat
chronologisch dus aan de verzoenende le
vensbevestiging van de „Monoloog" voor
afging, maar in de psychische orde der
levensgevoelens van beslissende beteke
nis is en Teirlinck tot een nog grootser
schrijver maakt dan de auteur van het
epos van het Zoniënwoud, een nog moedi
ger schrijver dan de auteur van „Rolande".
Wie was, wie is Henri M. uit dat „Zelf
portret"? Bedoeld, opgezet als een „leven-
bericht", een autobiografische schets
waarmee het eerste deel van zijn Verza
melde Werken zou worden geopend, groei
de deze „zelfbeschouwing" uit tot een
„galgemaal", een tweegesprek tussen
schrijver en schrijversgestalte, een requi
sitoir van een aanklager tegen een in staat
van beschuldiging gestelde, tussen Teir
linck en zijn alter ego Henri M. Het
boek, de „roman", was „geen geroman-
ceerde autobiografie" Teirlinck ver
klaarde het nadrukkelijk^ maar „onder
de willekeurige vermomde werkelijkheid
zit de harde onverbiddelijke waarheid, net
voldoende gesluierd om de schaamte van
de biechteling te verschalken". Dat was
nauwkeurig geformuleerd: niet het „wat"
telt, maar de verhouding van de schrijver,
van de mens in de schrijver tot dat „wat".
En die verhouding was er een van een
ontleding van 'n authentiek wezen", van
een mens in zijn existentiële benardheid.
Opnieuw, en met indringende liefde, toon
de Teirlinck zijn verbondenheid met het
lot van „elckerlyc" ,van de mens in zijn
strijd met de schijn en op zoek naar zijn
waarheid, naar de zin van zijn doen en
laten, van het bestaan, van de menselijke
conditie.
HENRI M. heeft gedurende zijn zeven
tig levensjaren met alle kunstgrepen van
zijn levensvirtuositeit de dood verschalkt,
een schijnbeeld opgesteld, de rol van de
zinnelijke genieter gespeeld. Hij is de
Het Don Kozakkenkoor onder lei
ding van Serge Jaroff gaf gister
avond een voorstelling in het Am
sterdamse Concertgebouw. Het be
roemde koor maakt een tournee
door Nederland
werkelijkheid ontvlucht in het spel van
zijn verbeelding, hij ontweek de verant
woordelijkheid door het raffinement van
zijn briljante sofismen, hij onttrok zich
aan de schuld door een tot niets ver
plichtend medelijden, hij vervalste zijn
verlangens om schoon te leven, hij heeft
met diabolische redekunst het kwaad
goedgepraat, zijn menselijk falen gemas
keerd zoals hij, moe en oud en onttakeld
zijn verval camoufleert met kosmetische
middelen, en nu hij bij het naderend
einde door de aanklacht van zijn genade
loze beschuldiger in de diepte van zijn
leven ziet, wordt hij gewaar dat hem één
waarheid is gebleven: die van dé on
ontwijkbare dood. „Ge treedt aan. Gi,
zijt bereid de god-in-u een handje toe te
steken. Ge maakt aanstalten om het on
ooglijk noodlot aan te schminken voor
een onafwendbaar drama, waarin ge
toch wat (de duivel weet hoe!) veinst te
mogen brokkelen. Ge waant u het grein
tje zout dat een te slappe soep moet
prikkelen kortom, ge neemt risico's
Tot op uw sterfbed zult ge risico's ne
men
Neen, dat was geen autbbiografie. Het
was de menselijke conditie die ook hém
mede bepaalde, waarmee Teirlinck zijn
Henri M. confronteerde. En wanneer men
met dit beeld voor ogen terugziet op het
machtige oeuvre, dat onder zijn schep
pende hand tot stand kwam, staat daar
een levenswerk van Europees formaat
van groot-menselijke allure, dat „de tijd
zal overleven, omdat het buiten de tijd
staat als getuigenis-de-profundis van het
algemeen menselijke.
C. J. E. Dinaux
„De Stunt". De Lurelei-musical „De
Stunt" zal worden geregisseerd door de
jonge televisie- en toneelregisseur John
van de Rest. De hoofdrollen zullen
worden gespeeld door Jasperina de Jong
en Willem Nijholt.
Twee regisseurs met een langjarige
filmervaring hebben gewerkt aan de mari
neklucht „Mister Roberts", gebaseerd op
het toneelstuk van Thomas Heggen en
Joshua Logan. Oorspronkelijk was John
Ford voor de regie aangezocht, maar toen
deze in het vak vergrijsde veteraan de
buitenopnamen van de film nagenoeg be
ëindigd had, werd hij ziek en werd zijn
plaats ingenomen door Mervyn LeRoy.
Ondanks beider inspanning is er toch niet
veel meer dan een conventioneel oorlogs
blijspel ontstaan dat zich voornamelijk be
zighoudt met de ruzie tussen marine-luite
nant Roberts (Henry Fonda) die overge
plaatst wil worden naar het gevechtster
rein en zijn kapitein (James Gagney) die
hem vast wil houden op de „Reluctant",
een kleine vrachtboot die voor de ravitail
lering van de vloot ergens op de Stille
Zuidzee gestationeerd is. Roberts is de po
pulaire man aan boord en nagenoeg de
hele bemanning staat achter hem in zijn
lijdelijk verzet tegen de harde en onrede
lijke gezagvoerder. De onderlinge tegen
stellingen die in plagerijen van allerlei
soort tot uitdrukking komen, worden op
den duur wat nadrukkelijk en afgezaagd,
maar als het zover is, brengt een luid
ruchtig verlof van de verveelde beman
ning van de „Reluctant", doorgebracht
op een Zuidzee-eiland met schilderachti
ge bevolking, wat afwisseling. In de bij
rollen zien we een verzorgde scheepsdok
ter van William Powell en een jeugdig
marine-officiertje van Jack Lemmon die
met dit rolletje ongeveer zijn carrière als
blijspelacteur begon.
Nederland 1. Het kinderprogramma van
de VARA bestaat uit een aflevering van
het tienerprogramma „10 plus". Het avond
programma begint onder meer met een
aflevering van Mona en Openbaar Kunst
bezit, gewijd aan de schilder Jeroen Bosch.
Hierna een aflevering van de jeugdserie
„Mijn vrienden in de wereld." Na het
journaal en een uitzending van de Libera
le Volkspartij de hoofdfilm „Mister Ro
berts." Na de film een schakelprogram
ma van de NTS, waarin aan de KVP
ADVERTENTIE
ANTI-REVOLUTIONAIRE PARTIJ
EVANGELISCHE VOLKSPARTIJ
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20
Gramm.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws.
8.10 Actualiteiten 8.15 Gram.muziek. 8.50
Morgenwijding. 9.00 Gramm.muziek. 9.35
Waterstanden. 9.40 Gramm.muziek. 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen.
12.00 Lichte orkestmuziek. 12.55 Beurs. 12.27
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 le
zing. 12.40 Dansmuziek. 13.00 Nws. 13.10
Journaal. 13.30 Moderne liederen. 14.00 Klas
sieke en moderne muziek. 14.15 Praatje
voor de huisvrouw. 14.30 Lichte orkestmu
ziek. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02
Voordracht. 16.25 Actualiteiten. 18.20 Uitzen
ding van de K.V.P. 18.30 Operette. 78.55 Ge
sproken brief. 19.00 Voor de kinderen. 19.05
Sitar, radiotijdschrift voor gitaristen. 19.30
Mens en Bijbel. 19.55 Kerk veraf en dichtbij.
20.00 Nws. 20.05 Moderne en semi-klassieke
muziek. 22.00 Moderne en klassieke liederen.
22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Gramm.
muziek. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Gramm.mu
ziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Ka
mermuziek. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis
vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Aubade. 11.00
Voor de zieken. 11.30 Lezing. 11.45 Informa
tie uit de bollenstreek. 12.27 Meded. t.b.v.
land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.40 Actuali
teiten. 13.00 Pro memorie. 13.05 Klassieke
gramm.muziek. 13.45 Voor de vrouw. 14.15
Moderne muziek. 14.30 Joodse liederen. 14.45
Muzikale lezing. 15.15 Voor de vrouw. 15.45
Klassieke muziek. 16.00 Bijbeloverdenking.
16.30 Moderne orkestmuziek. 17.00 Voor de
jeugd. 17.15 Bekende liederen en liedjes. 17.30
Lichte orkestmuziek. 17.50 Meisjeskoor Sweet
Sixteen. 18.10 Sport. 18.30 Uitzending van de
VVD 18.40 Voor de twintigers. 19.00 Nws.
19.10 Radiokrant. 19.30 Klassieke gramm.mu
ziek. 19.45 Praatje. 19.50 Platenprogramma.
20.10 De familie Leenhouts (hoorspel). 20.35
Samen uit samen thuis. 22.00 Gramm.
muziek. 22.15 Avondoverdeking. 22.30 Nws.
22 40 Boekbespreking. 22.45 Klassieke orgel
concert 23.15 Weerwoord. 23.45 Vocaal en
semble. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale muziek. 10.00
Nws. 10.02 Dixieland. 10.30 Nwe langspeel
platen. 11.00 Nws. 11.02 Gramm.muziek. 12.00
Nws. 12.02 Variant. 13.00 Nws. 13.02 Top
Twintig. 14.00 Nws. 14.02 Instrumentaal al
lerlei. 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05
Sport. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05
Tienermagazine. 17.00 Nws. 17.02 Actualitei
ten. 17.05-18.00 Platenprogramma.
12.00 Nws. 12.03 musementsmuziek. 12.40
Weerbericht. 12.48 Gramm.platen. 12.55 Bui
tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Ta-
felmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio.
15.30 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.09 Dans
muziek. 17.00 Nws. 17.15 Lichte muziek. 17.30
Volksliederen. 18.00 Nws. 18.03 Voor de sol
daten. 18.28 Paardensport. 18.30 Franse les.
18.32 Pianomuziek. 18.45 Sport. 18.52 Taai-
wenken. 19.55 Gramm.platen. 19.00 Nws.
19.40 Lichte muziek. 19.50 Vrije Politiek Tri
bune. 20.00 Moderne serieuze muziek. 22.00-
22.15 Nws.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
17.00-17.35 Voor de kinderen. 18.45 Pipo de
Clown. 18.50 Journaal. 18.56 Reclame. 19.00
Mona TV-film19.25 Openbaar Kunstbezit.
19.40 Mijn vrienden in de wereld (filmrepor
tage). 19.51 Uitzending Stichting Socutera
19.56 Reclame. 20.00 Journaol en weerover
zicht. 20.16 Reclame 20.20 Uitzending Libe
rale Volkspartij. 20.30 Mister Roberts (speel
film) 22.00 Verkiezingen 67. 22.40 Journaal
NEDERLAND II
19.50 Uitzending Partij voor Ongehuwden
20.00 Nws. 20.01 Reclame 20.05 Coronation
Street (TV-film). 20.55 Achter het nieuws.
21.20 Uit Bellevue (kunstkroniek). 22.15 Jour
naai. 22.30-23.00 Teleac: De detaillist als
ondernemer (1)
VOOR DONDERDAQ
NEDERLAND I
18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.56
Reclame. 19.00 De Verrekijker. 19.10 Van
gewest tot gewest. 19.30 Mensen in de sport.
19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Recla
me. Uitzending Landsbelangen. 20.30 Politiek
bekeken. 21.00 Ja Nee Geen mening:
enquête 21.50 Cello- en pianomuziek. 22.05
Rams Woerthe, (TV-spel). 22.55 Journaal
23.00-23.30 Teleac: Automatisering (1-herhh.)
NEDERLAND II
19.50 Uitzending Noodraad. 20.00 Nieuws.
20.01 Reclame. 20.05 Bill Dana Show. 20.30
Gamma. 20.45 De Wally Show. 21.25 Brand
punt - Europa. 22.10 Reclame. 22.15 Jour
naai. 22.30-23.00 Dichterbij: programma over
de BijbeL
Christine Hargreaves is een der
hoofdpersonen uit een aflevering van
„Coronation Street", die vanavond via
Nederland 2 wordt uitgezonden.
en ARP in Zwolle (dr. M. A. M. Klompé
en mr. B. Biesheuvel) en aan de P.v.d.A.
en V.V.D. in Haarlem (drs. J. Den Uyl en
mr. E. Toxopeus) vragen gesteld wor
den vanuit de studio in Bussum. Vragen
stellers zijn onder meer Renate Rubin
stein, professor mr. F. J. F. M. Duijn-
stee, drs. F. A. Hoogendijk en Frits van
der Poel.
Nederland 2: Na een uitzending van de
Partij voor Ongehuwden en het journaal
een aflevering van de Engelse serie:
'Coronation Street'. Na Achter het Nieuws
het maandelijks kunstprogramma „Uit
Bellevue" waarin onder andere aandacht
besteed wordt aan de Vrije Academie
voor beeldende kunsten in Den Haag en
een beoordeling door Bert Haanstra van
zes filmpjes van amateur-filmers. Na het
laatste journaal de eerste les uit de Tele-
ac-cursus De detaillist als ondernemer".
Ook de radio zal dit weekend aandacht
besteden aan de wereldkampioenschappen
schaatsen in het Bislet-stadion in Oslo. De
begintijden van de reportages zijn op vrij
dag 10 februari om tien voor half elf
's avonds via Hilversum 2, op zaterdag 11
februari om vijf voor één 's middags in
het VARA-programma (Hilversum 1) en
in het KRO-programma via Hilversum 2.
Zondag 12 februari worden reportages
uitgezonden via Hilversum 2 in het NRU-
sportprogramma „Langs de lijn", dat om
tien voor half drie begint.
DEN BOSCH Van 1 mei af krijgt de
Stichting Brabantse Omroep om de veer
tien dagen op maandagmiddag van half
zes tot zes uur radiozendtijd van de AVRO
voor een Brabants half uur. De stichting
hoopt ook van de BRT zendtijd te krijgen
op de Belgische radio.