een welluidend programma: TROMMELEN IN DE NACHT" Vietnam, een aangrijpend theatergebeuren TONEEL IN HAARLEM VANAVOND jfet betere orgels betere piano's betere instrum. méér gr.platen méér bladmuziek Alphenaar Dagboek van Anne Frank in Amerika op de televisie Belangwekkend stuk van Theater Terzijde Lijsttrekkers voor AYRO-televisie MAANDAG 13 FEBRUARI 196 7 7 FranQoise Arnoul speelt vandaag in „Les Justes" Boeiende Brecht-opvoering door Toneelgroep Theater De radio geeft dinsdag T elevisieprog ra m m a 's Simon Koster. Accordeonisten houden hun wereldcongres in Leiden Picasso-expositie trok in Parijs 800.(XX) kijkers (Van onze correspondent) ZATERDAGAVOND half negen in een overbezette Doelenzaal van het Sigma-centrum te Amsterdam. Een vrouw en drie mannen lopen van het toneel af de zaal in en stoten kreten uit die langzamerhand overgaan in rapgesproken, meest onverstaanbare opsommingen van cijfers en feiten. Zij rennen tussen het publiek door dat er nog wat vreemd en verrast tegenover staat, maar geleidelijk aan onderdom pelt in een sfeer die Annemarie Prins en haar Theater Terzijde nodig heb ben om het onderwerp Vietnam aan de orde te stellen. Men vangt flitsen op van zinnen. Het zijn woorden die wij nu al veertien jaar achtereen uit radio, televisie en kranten hebben ge hoord en gelezen, maar die ons toch niet bij die oorlog hebben kunnen be trekken. Ons leven met zijn dagelijkse zorgjes ging ons immers meer aan het hart dan die twee miljoen Vietna- mezen die tot dusver in de strijd zijn gestorven. ANNEMARIE PRINS en Walter Barten hebben een half jaar gewerkt aan het theatergebeuren dat zij zaterdag in pre mière gaven. Zij hebben hun teksten sa mengesteld uit feiten die ons allen be kend kunnen zijn, uit toespraken van ADVERTENTIE v A *e«"J KRUISWEG 47-49 TEL.11532 De Franse film- en toneelspeelster Frangoise Arnoul zal vanavond in de Amsterdamse Stadsschouwburg de hoofd rol spelen in „Les Justes" van Nobel prijswinnaar Albert Camus. De voorstel ling die alleen in Amsterdam te zien zal zijn, wordt gespeeld onder auspiciën van het genootschap Nederland-Frankrijk. Het stuk, dat handelt over een groep Russische revolutionairen van voor 1917, is meer dan tweehonderd keer gegaan in het Parijse Théatre de l'Oeuvre. Scène uit „Vietnam". Johnson en andere documentatie. De woorden van Johnson en Rusk, de onder vragingen van de Amerikaanse commis sie voor buitenlandse zaken en de mede delingen uit de nieuwsbulletins, worden door de acteurs Peter de Baan en Tim Krabbe vanuit hoge scheidsrechterstoelen over de hoofden van de toeschouwers uit gestort. Het is de kille politiake politiek die niets menselijks meer heeft. Gitariste Beb Visser en actrice Nelly Frijda ver tegenwoordigen het Vietnam dat in tekstjes en versjes van Jan Kassies wordt uitgebeeld. En dan is er tenslotte de spil van het theatergebeuren: de man die als een soort koortsgrafiek door het stuk loopt, de acteur Jeroen Krabbe. Hij rent, loopt, of kruipt door de zaal of over het toneel, filosofeert over politiek en men sen, boetseert met de gegevens die door de andere stemmen worden geleverd, geeft een lezing Over napalm, blijft als een computer materiaal over Vietnam produceren en tracht een eigen weg te vinden die doodloopt in de touwen die hij zelf heeft gespannen. Krabbe heeft van deze rol een aangrijpende creatie ge maakt, die de bedoeling van het stuk duidelijk overbrengt: een confrontatie met het feit dat ook in Vietnam mensen wonen die verlost willen zijn van angst, honger en moord. .VIETNAM" is het tweede stuk dat Theater terzijde in produktie heeft geno men. Terzijde, vorig jaar opgericht door Annemarie Prins en Jan Kassies, heeft de bedoeling onderwerpen aan te pakken die van sociaal en actueel belang zijn. Het is een toneelgroep zonder vaste medewer kers en zonder vaste subsidies. Vlak voor de première spraken wij Annemarie Prins. „Ik hoop dat het stuk over Vietnam een felle discussie zal doen ontstaan, niet over de kwaliteit van het stuk, maar over de problemen die erin worden aangesneden. Wij brengen geen toneel voor een beperkte groep liefheb bers. Wij willen zaken aan de orde stellen waar iedereen bij betrokken is. Bij oorlog, bij Vietnam, is iedereen betrokken en ik hoop dat zij die het stuk hebben gezien zichzelf zullen dwingen om stelling te nemen." TERZIJDE geeft geen objectieve voor lichting. Het neemt ook duidelijk stelling omdat eruit blijkt dat Amerika onmiddel lijk het land dient te verlaten. Annemarie Prins: „Het stuk wil een solidariteitsver klaring zijn met de mensen in Vietnam. Het enige wat zij willen is eten. Zij zijn m». V- Annemarie Prins NEW YORK (AP) Het Dagboek van Anne Frank, dat al op toneel en op het doek gebracht is, zal in Amerika door de televisie uitgezonden worden. De rol van Anne Frank zal gespeeld worden door Diane Davila, dochter van een Chileen se moeder en een Cubaanse vader. Zij werd geboren in 1947 het jaar dat het dag boek voor het eerste gepubliceerd werd in Nederland. Anderen die zullen optreden in de uit zending zijn Max von Sydow, een Zweed se acteur die als jongen een reis langs concentratiekampen in Polen meemaakte, de Oostenrijkse Lilli Palmer, de Zweedse Viveca Lindfors, de Brit Donal Pleasan- ce, de Israëliër Thoedore Bikel en de Italiaanse Marisa Pavan. Regisseur zal Alex Segal zijn. In een vraaggesprek met de New York Times zei hij: Ik ben van mening dat de tijden veranderd zijn en gekomen zijn op een punt waarop de menselijke verhou dingen in het stuk en ook de periode ont roeren kunnen. Misschien is het voortbe staan van de joden niet het primaire the ma, maar de strijd om te blijven leven die wij allen moeten doormaken en wat die ons doetIk vind dat het waar devol is het stuk nu te brengen. Ik ge loof dat het van belang is het te doen en weer, en weer." TOEN DE TWINTIGJARIGE Ber- tolt Brecht na de eerste wereldoorlog werd gedemobiliseerd (hij had als medisch student dienst gedaan in een militair hospitaal) was hij nog geen revolutionair, nog geen communist, maar wel een vurig pacifist. Gedreven door dat pacifisme, door de grütfrè- lijke verminkingen die hij in het hos pitaal had gezien, door de jammerlijke mislukking van de kortstondige Spartakus-opstand, en op een meer materialistisch niveau ook ge dreven door geldgebrek, schreef Brecht eind 1918 zijn komedie „Trom- meln in der Nacht". Het was niet zijn eerste toneelstuk (dat was „Baal") maar wel het eerste dat werd opge voerd, al was dat dan vier jaar later toen Brechts geldgebrek nog altijd even groot was. DAT DE JONGEMAN, die in „Trom- meln in der Nacht" aan het woord was, later een der grootste toneelschrijvers van deze eeuw zou worden, hebben des tijds slechts heel enkele mensen aange voeld. (Vooraan onder de enkelingen stond de toneelcriticus Herbert Ihering). Achteraf is dat natuurlijk veel gemakke lijker te concluderen. Maar er zijn toch wel duidelijke aanwijzingen in het stuk voor te vinden: de feilloze directheid waarmee Brecht zijn ideeën weet te be lichamen in toneelpersonages, de origina liteit van zijn vormgeving, de zeer per soonlijke visie en de zuivere eigen toon waarvan het stuk vervuld is, en tenslot te de enorme spankracht waarmee het is geschreven en die de toeschouwer ook ondergaat. De handeling voor zo ver die neerkomt op de geschiedenis van een soldaat die bij zijn terugkeer uit de oorlog zijn meis- HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Gramm. muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Gramm. muziek. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Moderne orkestmuziek. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen. 12.00 Amusementsmuziek. 12.25 Beursbe richten. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw.12.30 Voor de landbouw. 12.40 Lichte orkestmuziek. 13.00 Nws. 13.10 Journaal en beursberichten. 13.30 Klassieke muziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Mo derne muziek. 16.00 Nws. 16.02 Oud-Spaanse romances en volksliederen. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Gramm. muziek. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Amusementsmuziek. 18.55 Gesproken brief uit Parijs. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Gesprek ken. 19.40 Amateursprogramma. 20.00 Nws. 20.05 Tot uw orders. 21.15 Achter de muur (hoorspel) (2). 21.50 Lichte gramm. muziek. 22.00 Gonk: satirisch programma. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Klassieke en mo derne muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Lich te gramm. muziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nws 8.10 Gramm. muziek. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 10.00 Populair-klassieke muziek. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Musette-orkest. 12.18 Voor schippers. 12.20 Voor het platte land. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 vGramm. muziek. 13.30 Musiësta. 14.20 Schoolradio. 14.40 Licht instrumentaal ensemble. 15.00 Muziekprogramma. 17.00 Overheidsvoorlich ting. 17.10 Voor de jeugd. 18.00 Country and Western Express. 18.30 Mandoline-orkest. 18.50 Ondernemend. 19.00 Nws. 19.10 Actua liteiten. 19.30 Conciliepostbus. 19.35 Geestelij ke liederen. 19.45 Zoekend geloven. 20.00 Ra- diophilharmonisch orkest met pianosolist. 21.50 Moderne liederen. 22.00 Kunst-cultureel- programma 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Dromen (hoorspel). 23.50 Klassieke gramm. muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.07 Platenpro- gramma. 10.00 Nws. 10.02 Lichte muziek. 12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten. 12.05 Muzikaal VARA-Varia. 130.0 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Hoor nou's. 14.00 Nws. 14.02 Actuali teiten. 14.05 Voor de vrouw. 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Licht ensemble. 15.30 Lichte orkesten. 16.00 Nws 16.02 Actuali teiten. 16.05 Voor tieners. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Verzoekplatenpro- gramma. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws .12.03 Lichte muziek. 12 40 Weer bericht. 12.48 Gramm. muziek. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 12.57 Gramm. muziek. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Opera. 15.35 Eigen-aardig. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09 Dansmuziek. 16.30 Voor oudere luisteraars. 16.57 Gramm. muziek. 17.00 Nws. 17.15 De keuze van Brenders. 17.45 Volksliederen. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32 Koor en orkest. 18.45 Sport. 18.52 Taai- wenken. 18.57 Gramm. muziek. 19.00 Nws. 19.40 Gramm. muziek .19.50 Beroepsbelangen van de middenstand. 20.00 Hand in hand met Nederland. 20.30 Hoorspel. 21.15 Moderne muziek. 21.58 Gramm. muziek. 22.00 Nws. VOOR MAANDAG NEDERLAND I 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Nieuws. 18.56 Reclame. 19.00 Kenmerk, over kerk en samenleving. 19.30 De Dick van Dycke-show 19.56 Reclame. 20.00 Journaal en weerover- zicht. 20.20 Klassiek muziekprogramma. 20.55 The Fugitive (TV-film). 21.45 Met verkie zingsprogramma. NEDERLAND II 20.00 Nieuws. 20.01 Reclame. 20.05 Jazz 625. 20.35 Film over leven en werk van Michelan gelo. 21.56 Reclame. 22.00-22.15 Journaal. 22.30-23.00 Teleac Automatisering (2). VOOR DINSDAG NEDERLAND I 10.20-12.00 Schooltelevisie. 12.00-12.30 Te leac.: De detaillist als ondernemer (2). 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.56 Recla me. 19.00 De Lucy Show. 19.25 Koning Klant consumentenrubriek. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Jazz en beat. 21.05 Vrij entree: cabaretprogram ma. 21.30 Een beetje de Boer op: amuse mentsprogramma. 22.30 Journaal. 23.00-23.30 Teleac: Kernfysica (18). NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Mensen tussen hemel en aarde: Openlucht-circus 20.30 Première: nws over films. 20.56 De Bezetting (documentaire). 22.10 Journaal. je in de armen van een ander vindt, zou op zichzelf niet bijster origineel zijn geweest. Maar Brecht heeft dat gegeven slechts gebruikt als een onderdeel van een veel belangrijker thema: de keus, die de uitgeputte oud-soldaat moet maken tussen opnieuw vechten nu voor een beter bestaan van zijn klasse in een nieu we sociale orde of zich terwille van zijn persoonlijk lijfsbehoud, gedwee neer leggen bij de oude, onbevredigende toe stand. In zijn latere leven zou Brecht die keus anders hebben laten uitvallen; toen stelde hij het klassebelang ver bo ven de persoonlijke zekerheid. Maar zo dacht hij in 1918 nog niet. Weliswaar met „Trommelen in de nacht" („Trom- meln in der Nacht"), komedie in vijf bedrijven van Bertolt Brecht. Vertaald door Karei Muller. Nederlandse pre mière bij Toneelgroep Theater op 14 januari in Nijmegen. Regie: Hans Croiset. Hoofdrollen: Bernhard Droog, Mia Goossen, Hans Tiemeijer, Anita Menist, Albert Abspoel. Decor en kos tuums: Niels Hamel. Eerste voorstel ling te Haarlem op 11 februari in de Stadsschouwburg. een flinke scheut ironie, maar toch met meef medegevoel dan veroordelende cri- tiek, tekent hij Andreas Kragler, die het leven met Anna, zijn ontrouwe vroegere verloofde zelfs al verwacht zij het kind van een ander -prefereert boven een mogelijke dood in de strijd tegen de bezittende klasse. Het is de triomf van de Duitse „Kleinbürger" en de ontluiste ring, van alle heroïek. Brecht constateert dat heel nuchter, zonder er een onder richtende moraal aan te verbinden, zo als hij dat later zou gaan doen. DE TONEELGROEP THEATER heeft dit stuk onder regie van Hans Croiset, ,een toegewijde en boeiende vertoning gegeven, niet in de stijl van „museumto neel" maar evenmin met onnodige po- Bernhard Droog en Margreet Blan ken in „Trommelen in de nacht". gingen tot meer nadrukkelijke actualise ring. De moeilijkheid die Croiset niet heeft kunnen wegwerken, is de weer klank van het Duitse expressionisme uit de tijd van Brechts jeugd, die in sommige scènes zo duidelijk merkbaar is dat de ze enigszins gedateerd aandoen. En ook het werk van de acteurs ontkwam niet altijd aan de hinderlijke tweeslachtigheid, veroorzaakt door die vreemde vermen ging van realisme en expressionisme. Het spel van Bernhard Droog als de te ruggekeerde soldaat vertoonde daarvan echter geen enkel spoor; het was een zeer zuivere creatie waarin Kraglers fy sieke uitputting, zijn oorlogswalging en zijn trieste onmacht en onwil tot opstan digheid prachtig tot leven kwamen. Ook de Anna van Mia Goossen, heel ingehou den en fijn genuanceerd gespeeld, was een ontroerende figuur. Hans Tiemeijer als de sluwe, gewetenloze oorlogsprofiteur en Anita Menist als zijn huilerig meekonke- lende vrouw vormden een afstotelijk ou derpaar. Albert Abspoel legde de ploer tigheid en poenerigheid van de aan Anna opgedrongen verloofde er wel erg dik op. De weinig geslaagde rol van de journa- lis, die als een semicommentator door het stuk heen loopt, werd door Siem Vroom even weinig overtuigend vertolkt. Er waren goede bijrollen van Arhur Boni, Ben Groenier en Henk Schaer. Brechts meesterlijke ballade „Die Legende vora toten Soldaten", gebracht door Onno Mo lenkamp, kwam helaas niet tot haar recht; bij gebrek aan een in Brechts stijl door knede balladenzanger had men deze in las beter achterwege kunnen laten. Hoe het wèl moet, werd overduidelijk aange toond door de aan het begin gespeelde grammofoonplaat waarop Ernst Busch de Brecht-ballade „Ja, damals.zingt. Het niet al te talrijke publiek gaf aan het slot blijk van grote waardering voor de voorstelling. eeuwenlang uitgebuit en met de komst van de Amerikanen is er aan die uitbui ting weinig veranderd. Wij vinden dat Amerika verhindert dat de mensen het beter krijgen. Vietnam moet zelf over zijn toekomst beslissen. Misschien wil men een communistische toekomst, misschien niet. Maar als iemand communist wil zijn ebben wij niet het recht hem tegen te houden." Het stuk „Vietnam" trekt grote belang stelling. Het afgelopen weekend waren de voorstellingen uitverkocht. Het zal tot en met 25 februari in de Doelenzaal worden gegeven. Daarna gaat de groep acht voor stellingen geven in onder andere Gro ningen, Nijmegen, Utrecht en Haarlem. De produktie heeft een exploitatietekort waarvoor twee maanden geleden een sub sidie is aangevraagd. Er is nog geen ant woord gekomen. De spelers die sinds twee maanden dagelijks hebben gerepeteerd en allen die bij de theaterexploitatie zijn be trokken, van de vestiairejuffrouw tot de portier toe, werken tot dusver zonder sa laris in de hoop dat Annemarie Prins dit straks toch nog zal kunnen betalen. Zij is zelf vol vertrouwen. „Ik zie niet in waarom onze subsidie zou worden ge weigerd. Wij hopen trouwens nog gerui me tijd voorstellingen te kunnen geven Het volgende stuk zal waarschijnlijk de rassendiscriminatie als onderwerp heb ben. Kijk, wij brengen geen gewoon to neel. Wij schrijven en spelen theater naar actuele gebeurtenissen omdat ik vind dat het theater een gespreksplek bij uitstek Dat was het zaterdag wel in de Doelen zaal. In de pauze en tot een uur na de voorstelling werd er door het publiek levendig over Vietnam gediscussieerd. Nederland 1: Na de wekelijkse rubriek „Kenmerk" begint de AVRO met de Dick van Dyke-show. Na het journaal wordt het programma „Klankklaar Nederlands" uitgezonden. Uitgevoerd worden het alle gro uit „Eine kleine Nachtmusik" van W. A. Mozart, het adagio en allegro uit het concert in d voor twee violen en orkest van J. S. Bach en „Marche Militaire" van F. Schubert. Solisten zijn Emmy Verhey en Vera Beths. Na een aflevering van „The Fugitive" volgt AVRO's Televizier waarin vrijwel alle landelijke lijsttrekkers in Stu dio Bellevue voor de camera's komen. Uitgenodigd zijn alle vertegenwoordigers van die politieke partijen, die in alle acht tien kiesdistricten met een lijst uitkomen, alsmede de heer P. Voogd. De C.P.N. en de S.G.P. accepteerden de uitnodiging niet. Dit programma wordt onderbroken voor het derde journaal. Nederland 2: In het KRO-programma ,Jazz 625" treedt vanavond het Julian „Cannonball" Adderley Sextet op. Hierna een film uit een serie over Michelangelo, gemaakt door de Italiaanse televisie naar aanleiding van de vierhonderdste sterfdag van deze kunstenaar in 1964. Titel van de ze aflevering is: „Het laatste oordeel". Het 38e congres van de internationale organisatie van accordeonspelers dat in Wenen is gehouden heeft besloten het congres van 1967 van 14 tot 17 oktober in Leiden te houden. Accordeonisten uit alle landen van West- en Oost-Europa, waaronder de Sovjet-Unie en uit de Ver enigde Staten komen dan naar de Sleutel stad om te praten en te spelen. Emmy Verhey (links) en Vera Beths treden vanavond op in het programma „Klankklaar Nederlands", dat de AVRO op Nederland 1 uitzendt. In de rubriek „AVRO's Televizier" ko men vandaag (13 februari) vrijwel alle landelijke lijsttrekkers van de partij en nog eens aan het woord. Uitgenodigd zijn de vertegenwoordigers van die poli tieke partijen, die in alle achttien kies districten met een lijst uitkomen, alsme de de heer P. Voogd, afgescheiden van de Boerenpartij. De C.P.N. en de S.G.P. accepteer den de uitnodiging niet, zodat men kan rekenen op de komst van de heren drs. W. K. N. Schmelzer (K.V.P.), drs. J. M. den Uyl (P.v.d.A.), mr. E. H Toxopeus (V.V.D.), B. Roolvink (A.R.), H. K. J. Beernink (C.H.U.), H. J. Lankhorst (P.S.P.), P. Voogd (Lijst Voogd), H. Koekoek (Boerenpartij), P. Jongeling (G.P.V.), H. Hessel (Noodraad), ir. H. A. L. de Haas (Landsbelangen), mr. A. Zee- gers (C.D.U), mr. H. A. F. M. O. van Mierlo (D'66), mr P. J. H. C. Poot (Par tij voor Ongehuwden) en V. B. F. Feteri* (Liberale Volkspartij). Als interviewers zullen optreden de he ren H. C. Faas, parlementair redacteur van de Volkskrant, drs. F. A. Hoogendijk, hoofdredacteur van Elseviers Weekblad en mr. H. W. Sandberg, hoofdredacteur van Het Parool. Meer dan 800.000 mensen hebben de Picasso-tentoonstelling in Parijs bezocht, die vandaag werd gesloten. Ondanks de kou vormen zich soms rijen van ongeveer vierhonderd meter van wachtenden, die de expositie willen be zoeken. Nog nooit heeft een kunsttentpon- stelling in Frankrijk een dergelijke be langstelling getrokken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 7