Uitgebreide portrettengalerij voor de
vedettes van het Parijse chanson
Georganiseerd door getuigenisschilders
een welluidend
programma:
NCRV liet „Kiss me Kate"
voor televisie bewerken
Onschuldige en zelfs aardige
overtreding, vindt rechter
betere orgels
betere piano's
betere instrum.
méér gr.platen
méér
bladmuziek
Alphenaar
Britse lof voor
Amsterdams Duo
Op TV gezien?
Al geprobeerd?
1 paar gratis
Dubbel portret
Op sleeptouw
WOENSDAG 15 FEBRUARI 1967
Centrum koopt de rechten
van Eichmann-stuk
Erwin Axer gastregisseur
bij Ensemble
Vraag spaarkaart
Thérèse Steinmetz in
in rol van Kate
Jonge graficus bewees dat er tijd genoeg was om
postzegels voor het prinselijk paar te maken
De radio geeft woensdag
Televisieprogram ma s
Compliment voor pleiter
(Van onze correspondent)
PARIJS. „De schilders die van
hun tijd getuigen", een genootschap
dat de figuratieve schilderkunst in
hoge ere bedoelt te houden (of te her
stellen), heeft dit keer voor zijn jaar
lijkse monstershow in het Parijse
Galiéramuseum als thema „het chan
son" gekozen. Volgens de traditionele
spelregels werd dat onderwerp van
het chanson ter inspiratie van hun
picturale fantasie aan alle leden op
gegeven. In beginsel geen kwade keus.
Men kent het gezegde volgens het
welk in Frankrijk altijd alles eindigt
met een chanson, en nu dat gezegde
in onze geïndustrialiseerde maat
schappij geleid heeft tot één onaflaat-
bare stroom van liefdes-, protest-,
véyé- en andere liedjes, waardoor een
heel volk gedurende alle uren en mi
nuten van de lieve dag en zelfs
nacht bedolven wordt, was het
niet oninteressant eens na te gaan,
hoe de of andere kunstenaars
op die tomeloze overvloed reageer
den. Doch vanuit dat oogpunt van
een bewuste of instinctieve reactie,
een antwoord of een echo bezien, is
de oogst noch indrukwekkend noch
overtuigend gebleken.
De tentoonstelling is eerder weer een
verzameling doorgaans niet overdre
ven interessante plaatjes geworden, of
zo men wil, een portrettengalerij van
sterren en eendagsvliegen van het Parij
se chanson. Voorzover er dan nog geen
schilderijen werden ingezonden, die een
kunstenaar toch ergens in zijn atelier
had staan, en waaraan hij, „pour le be-
soin de la cause", dan maar een naam
hechtte, „Nostalgie in Venetië", of ..De
bloemen zijn de ivoorden der liefde" die
met een titel of enkele regels uit een
chanson in verband gebracht kon wor
den.
Onder die portretten is de hele fami
lie van Frankrijks huidige chansonniers en
-ières wel zo wat vertegenwoordigd. Geor
ges Brassens, ere wie die ere toekomt,
werd door Yves Brayer, een van de bes
te leden van de picturale club, onder het
penseel genomen. Zijn portret dat deze
nazaat van Villon in zijn karakteristieke
houding, zonder showpoespas en met zijn
linkervoet op een keukenstoel steunend,
toont, werd tevens gebruikt voor het om
slag van de catalogus en voor het affiche
dat overal in Parijs is opgehangen. John
ny Hallyday, de koning der yéyés viel
de onderscheiding te beurt voor Mac'Avoy
hofschilder van het Elyseé (en van Fran
cois Mauriac) te mogen poseren, die een ge
tourmenteerde compositie ontwierp waar-
ADVERTF.NTIE
KRUISWEG 47-49 TEL. 11532
(Van onze correspondent)
LONDEN Het Amsterdamse Duo
heeft in zijn gereorganiseerde vorm, Nap
de Klijn viool en Rudolf Jansen piano,
met groot succes zijn debuut in Wigmore
Hall in Londen gemaakt en mocht pas
na twee toegiften het podium verlaten.
De Klijn, die ook hier een grote reputatie
bezit als leider van het Nederlands Strijk
kwartet, werd hogelijk geprezen. De jeug
dige Jansen maakte diepe indruk wegens
zijn buitengewoon muzikaal en harmo
nieus spel, dat krachtig op zijn partner
was afgestemd.
Zij voerden werken uit van Locatelli,
Schumann, Bloch en César Franck.
in de jonge god door fans wordt om
stuwd en bestormd, en onderwijl de pose
van onweerstaanbare „lovemaker", van
nostalgiek romanticus en gekruisigde re
bel aanneemt.
Een dubbelportret maakte Guily Joffrin
van Jean Ferrat, de zanger-poëet van
protestchansons als „Potemkin" en „Nuit
et brouillard", die met de ene arm rust
op een paaltje waaraan een stuk prikkel
draad bevestigd is als symbool der con
centratiekampen, terwijl hij in de andere
hand een takje groen houdt, zinnebeeld
van zijn dichterschap. Een geliefkoosd
model en object ter inspiratie vormde
ook Charles Aznavour. Zijn beroemdste
chanson „Mamma" werd zelfs in meer
versies uitgebeeld: in folkloristisch-Ar-
meense(?) stijl door Lavelanet die een
eindeloos talrijke familie rangschikte
rond een bed waarin een vrouw ligt te
lijden, en een voorstelling van een bleke
De toneelgroep Centrum heeft de rech
ten gekocht voor Nederland van het to
neelstuk van Robert Shaw over Eich
mann. Van de roman „De man in de
glazen kooi" over de arrestatie en het
proces van Adolf Eichmann is een toneel
stuk gemaakt dat in september in Enge
land ten tonele wordt gebracht. Haarlem
zal in de loop van het volgend toneel
seizoen het stuk de première van Neder
land krijgen.
De beroemde Poolse regisseur Erwin
Axer, zal in het begin van het volgend
seizoen naar Nederlans komen voor een
gastregie bij Ensemble. Het ligt in de be
doeling dat hij het stuk „Mijn arme Ma
rat" van de Russische schtijver Alexei
Arboezov zal regisseren, dat Ensemble
heeft aangekocht. Met professor Karei
van het Reve worden nog onderhandelin
gen gevoerd over de vertaling uit het
Russisch. Het stuk van Arboezov wordt
onder andere in Londen met succes ge
speeld onder de titel „The Promise.
Johnny Halliday, koning der yéyé's.
France Gall, door haar broer Fran-
gois vereeuwigd.
en broodmagere Aznavour zelf, die zijn
hoofd en lange hand vlijt tegen de boe
zem van zijn moeder.
Amusante en ook wel gelijkende
groepsportretten werden gewijd aan de
Franse frères Jacques en aan de Britse
Beatles, en met de middelen van de
vaardige tekenpen of van de pop-art-fo
tomontage, poogden weer andere getui
geniskunstenaars een grote menigte
van sterren in een compositie te com
bineren. In de meer klassieke stijl is er
een charmant portret van de jeugdige
France Gall en een sobere Marie La
forêt van Jean-Pierre Capron, die deze
comédienne-chanteuse als een bloemrijke
madonna afbeeldde.
Onder de ongeveer driehonderd teke
ningen, schilderijen en ook sculptures
zijn, met nog een Aznavour van Carzou
zo, lijkt mij. de bestgeslaagde doeken al
welhaast opgesomd. Slechts een minimale
minderheid inzenders stelde zich critisch
satirisch of zelfs agressief-afwijzend op
tegenover de huidige gemechaniseerde
chanson-cultuur waarin de Yéyé-idolen
tot soms bijna bovenzinnelijke half- of
heelgoden en -godinnen worden gesa
creerd, zoals Prikings opengereten zwarte
vrouwenlijk waarop een grijnzende stiere
kop is geplaatst, en dat door grammo
foonschijven en gitaars wordt -doorscho
ten.
Ofschoon de expositie onder de vlag
van het figurativisme dus toch nog wel
heel wat stromingen vertegenwoordigt,
mag men misschien betwijfelen of voor
vele inzendingen de levensduur zal zijn
weggelegd die de beroemde affiches
portretten van een Yvette Guilbert, Jane
Avril of zelfs May Belfort beschoren is
geweest: „vedettes" van het Parijse
chanson uit langverstreken jaren die hun
onsterfelijkheid misschien minder aan
hun eigen kunst dan juist aan die uitbeel
dingen of visies van Toulouse-Lautrec
Daumier of Degas zouden danken. De
meeste getuigenisschilders maken op
mij eerlijk gezegd eerder de indruk dat
zij zich voor de roem en de glorie door
hun modellen op sleeptouw wilden laten
nemen
ADVERTENTIE
3 STERREN
NYLONS
Donderdag 16 februari zendt de NCRV
de musical „Kiss me Kate" uit via de
zender Nederland 1. De musical is ge
schreven door Bella en Samuel Spewack
op muziek van Cole Porter. Op 30 decem
ber 1948 ging de musical in New York in
première. In Nederland heeft men „Kiss
me Kate" kunnen zien in de bioscoop en
twee jaar geleden in het theater.
Het Nieuw Rotterdams Toneel gaf er meer
dan honderd voorstellingen van.
„Kiss me Kate" werd voor de televisie
bewerkt door Jaap Molenaar. In de be
langrijkste rollen ziet men Thérèse Stein
metz (als Kate), Marijke Merckens, Will
van Seist, Jules Hamel, Donald Jones,
Jan Blaaser, Pieter Lutz, Coba Kelling en
Paul Meijer.
„Kiss me Kate" is in feite een „toneel
stuk in een toneelstuk", werkelijkheid en
spel gaan in elkaar over. In het verhaal
reist een gezelschap door de Verenigde
Staten van plaats naar plaats om daar
opvoeringen te geven van de musical „De
getemde feeks", zij het in een heel wat
vrijere versie dan het oorspronkelijke
werk van Shakespeare. De feeks is een
.ongedame die krukjes stukslaat op hoof
den van aanbidders, hen met bloempot
ten bekogelt en de jongemannen met haar
scherpe tong nog eens een geestelijk pak
slaag geeft. Is het een wonder dat de
vader elke aanbidder die zijn dochter wil
trouwen een grote bruidschat in het voor
uitzicht stelt? Door omstandigheden
wordt de actrice die de feeks speelt echter
ook buiten de voorstelling een ware feeks.
Aan de leider van het gezelschap, tevens
hoofdrolspeler in „De getemde feeks", de
eer om haar voor het voetlicht en „achter
de coulissen", in werkelijkheid en in spel,
te temmen.
(Van onze correspondent)
DEN HAAG. Niet vaak zegt een
rechter dat de verdachte een „onschuldi
ge en zelfs aardige overtreding" begaan
heeft en even zelden komt het voor dat
hij de straf ter keuze van de verdachte
laat: elf gulden boete of minder. „Nee,
liever niet minder. Elf gulden, dan kun
nen we in hoger beroep", besliste ver-
dachtes raadsman. En elf gulden werd
het.
Voor het verdachtenhekje ter zitting
van de kantonrechter moest een 34-jarige
Haagse graficus zich verantwoorden voor
het feit dat hij eind februari vorig jaar
een namaakpostzegel had vervaardigd ter
gelegenheid van het huwelijk van prin
ses Beatrix en prins Claus.
In de consternatie rond „het" huwelijk
dacht de postale recherche eerst aan een
komplot. Ook het onderzoek van de Jus
titie richtte zich aanvankelijk op ver
denking van overtreding van artikel 220
Wetboek van Strafrecht (valse munterij
en dergelijke; maximum straf: zes jaar).
Doch al spoedig bedaarde de opwinding,
toen bleek dat het alleen maar ging om
een grap van een jongeman, die wilde
aantonen dat minister Suurhoff te pessi
mistisch was geweest en dat de uitgifte
van een herdenkingszegel voor hel huwe
lijk op korte termijn wèl mogelijk was.
De graficus stond dan ook wel terecht
voor overtreding van artikel 440 WSR,
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20
Lichte gramm muziek. 7.55 Deze dag. 8.00
Nws. 8.10 Morgenwijding 9.00 Gramm mu
ziek 9.35 Waterstanden. 9.40 Lichte gramm
muziek. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids
vitaminen. 12.00 Johan Willem Friso Kapel.
12.25 Beurs. 12.27 Meded. land- en tuinbouw.
12.30 Combo met zangsoliste. 12.50 Draai-
orgelmuziek. 13.00 Nws. 13.10 Journaal 13.30
Oude gewijde muziek. 13.45 Kerkorgelconcert
14.20 Een correctie op de literatuur (lezing)
14.30 Toeristisch progr. 15.00 Voor de zieken.
16.00 Nws. 16.02 Schakeringen. 17.00 Voor
de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20
Zendtijd politieke partij. 18.30 Licht instru
mentaal ensemble. 18.55 Gesproken brief.
19.00 Voor de kinderen. 19.05 Klassieke mu
ziek. 19.30 Waarheid en waarheden. 20.00
Nws. 20.05 Klassieke en moderne muziek.
21.15 Geen kwartier (hoorspel) 22.20 Klassie
ke pianomuziek 22.30 Nws. 22.40 Actualitei
ten. 22.55 Discotaria. 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Por
der: lichte gramm muziek. 7.55 Overweging.
8.00 Nws. 8.10 Klassieke gramm muziek. 8.30
Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.40 Schoolradio.
10.00 Klassieke opera en balletmuziek. 11.00
Voor de zieken. 11.30 Mensen geloven (le
zing). 11.45 Streeksgewijs. 12.27 Mede land
en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten
13.00 Pro memorie. 13.05 Gramm muziek.
13.45 Voor de vrouw. 14.15 Moderne engelse
liederen. 14.45 Van 1685 tot vandaag. 15.15
Voor de vrouw. 15.45 Klassieke aria's. 16.00
Bijbelverdenking. 16.30 Klassieke muziek.
17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor. 17.30
Lichte gramm muziek. 17.50 Koorzang. 18.10
Sport. 18.30 Voor de twintigers. 19.00 Nws.
19.10 Radiokrant. 19.30 Amusementsmuziek.
19.45 Op de man af. 19.50 Wij poetsen de
plaat. 20.10 De familie Leenhouts (hoorspel).
20.35 Samen uit-samen thuis (amusements-
progr.) 22.00 Licht instrumentaal kwintet.
22.15 Wijd als de wereld. 22.30 Nws. 22.40
Boekbespreking. 22.45 Klassieke muziek. 23.15
Signaal: eigentijdse muziek. 23.45 Vocaal
ensemble 23.55 Nws
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale muziek. 10.00
Nws. 10.02 Nieuwe langspeelplaten. 11.00 Nw
11.02 Lichte muziek. 12.00 Nws. 12.02 Va
riant. 13.00 Nws. 13.02 Top twintig. 14.00 Nws
14.02 Instrumentaal allerlei. 15.00 Nws. 15.02
Actualiteiten. 15.05 Sport. 16.00 Nws. 16.02
Actualiteiten. 16.05 Tienermagazine. 17.00
Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05-18.00 Platen-
programma.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer
bericht. 12.48 Orkestmuziek. 12.52 Gramm.
muziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 12.57
Gramm muziek. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmu-
ziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio (15.00 Nws)
15.30 Eigen-aardig. 16.00 Nws. 16.03 Beurs
berichten. 16.09 Dansmuziek. 16.58 Gramm
muziek. 17.00 Nws. 17.15 Lichte muziek. 17.30
Volksdansen en zang. 18.00 Nws. 18.03 Voor
de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse
les. 18.32 Amusementsmuziek. 18.45 Sport.
18.52 Taalwenken. 18.58 Gramm muziek.
19.00 Nws. 19.40 Gramm muziek. 19.50 Vrije
politieke tribune. 20.00 Openbaar kunstbezit.
20.15 Concert. 21.56 Gramm muziek. 22.00-
22.15 Nws.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
17.00-17.35 Voor de kinderen. 18.45 Pipo de
Clown. 18.50 Journaal. 18.56 Reclame. 19.00
Mona (TV-film). 19.25 Uitzending Stichting
Socutera. 19.30 De eerste uitslagen van de
2e Kamer-verkiezingen 1967. 19.56 Reclame
20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Ver
kiezingen. 22.45 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws in 't kort. 20.01 Reclame. 20.05
Inter-Milaan—Real Madrid te Milaan (on
der voorbehoud). 21.00 AVRO's Televizier
21.10 2e helft voetbalwedstrijd Inter-Milaan
Real Madrid (onder voorbehoud). 21.55
AVRO's Televizier 22.10 Reclame 22.15
Journaal .Teleac: 22.30-23.00 De Detaillist als
ondernemer (2).
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.56
Reclame. 19.00 De Verrekijker. 19.10 Van ge
west toti gewest. 19.30 Mensen in de sport.
19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Recla
me. 20.20 Attentie. 20.45 Kiss me Kate (musi
cal). 22.30 Rijk en arm: over ontwikkelings
hulp. 22.45-22.50 Journaal. 23.00-23.30 Teleac
Automatisering (2).
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Mogul (TV-
film). 20.55 Achter het nieuws. 21.20 Corona
tion Street (TV-film). 21.45 Verkenning in
wetenschap. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal,
22.30 Dichterbij.
dat is bestemd om te voorkomen dat het
plegen van bedrog aan anderen gemak
kelijk wordt gemaakt (maximumstraf:
600 boete)
De verdachte bekende volmondig dat
hij naar eigen ontwerp zestien namaak-
postzegels had gedrukt, voorzien van de
letters B C (Beatrix en Claus), met de
datum 10-111-1966 en het opschrift 18 12
cent „voor het geschenk". Hij had de ze
gels met de hand gedrukt op een proef-
persje, voorzien van tanding en aan de
achterzijde gegomd. Een aantal envelop
pen, met gewone postzegels èn de na
maakzegels stuurde hij aan zichzelf. Zij
kwamen normaal aan. De laatste envelop
beplakte hij alleen met de namaakzegel
Deze brief, geadresseerd aan een postze
gelhandelaar, met wie hij een wedden
schap had gesloten, werd door PTT onder
schept en in beslag genomen. Meteen
kwam een onderzoek op gang.
Verdachte verklaarde: „Er was vier
maanden tijd. Ik had mijn ontwerp in
vier uur drukklaar".
De officier van Justitie stelde in zijn
requisitoir voorop dat verdachte „popu
lair gezegd" een stunt wilde uithalen,
dat hij niet de bedoeling heeft gehad
iemand op te lichten en dat hij geheel
te goeder trouw was. De officier wilde
hiermee rekening houden. Wel bestond
het gevaar dat de zegels verhandeld zou
den worden als filatelistisch unicum. Zijn
eis luiddde: 25 boete en verbeurd ver
klaring van de in beslag genomen zegels
Mr. R. Oosterhof, vice-voorzitter van de
Haagse Philatelisten Vereeniging, hield
een gedocumenteerd betoog waarmee hij
door de kantonrechter hartelijk gecom
plimenteerd werd. Desondanks was de
kantonrechter het niet met pleiter eens
dat verdachte van alle rechtsvervolging
diende te worden ontslagen. Reden waar
om mr. Oosterhof aandrong op een
appella bel"-vonnis.
Mr. Oosterhof betoogde dat artikel 440
WSR alleen strafbaar stelt het vervaar
digen van een namaakpostzegel indien de
vervalsing sprekende overeenkomst ver
toont met een postzegel welke geldig is
ten tijde dat het delict gepleegd wordt,
Met andere woorden: het maken van de
„B- en C-zegel" is niet strafbaar omdat
deze zegel geen enkele overeenkomst ver
toont met enige op 10 maart geldige nor
male of bijzondere postzegel.
De kantonrechter luisterde belangstel
lend toe en bekeek met interesse de com
pie te verzameling van alle op 10 maart
vorig jaar gangbare postzegels, welke
pleiter ter zitting had meegebracht, maar
hij concludeerde tenslotte: Ik richt me
naar de tekst van de wet zelf. Daarin
staat niet dat de namaakzegel moet lij
ken op een momenteel in gebruik zijnde
zegel. Er staat alleen dat hij moet lijken
op een postzegel. Daarvan uitgaande ver
klaar ik de verdachte niet alleen schul
dig maar ook strafbaar.
Ik vind het overigens een aardige over
treding, héél onschuldig, en ik laat de
hoogte van de boete graag ter keuze van
de verdachte. Zoals gemeld „koos" de ver
dachte een boete van elf gulden. De
plaatsvervangende hechtenis werd door
de kantonrechter gesteld op één dag
Donderdag 16 februari, zendt de
NCRV-televisie via Nederland 1 de
musical „Kiss me Kate" uit in een
bewerking van Jaap Molenaar. Op
de foto een repetitiescène met Ma
rijke Merekens en Jules Hamei.
Nederland I: Het AVRO-kinderprogram-
ma bestaat uit „Kameleon", gepresen
teerd door Herman Broekhuizen. 'sAvonds
na het eerste journaal een aflevering van
de serie „Mona". Om half acht komen de
eerste uitslagen van de Tweede Kamer
verkiezingen op het scherm, afgewisseld
met korte films. Na het journaal wordt
het gehele avondprogramma gewijd aan
de verkiezingen. De uitslagen worden in
studio Bellevue in Amsterdam verwerkt
en op het scherm gebracht in samenwer
king met de verkiezingsdienst van het
A.N.P. De presentatie wordt verzorgd
door Koos Postema. De uitslagen worden
gegeven door Eugenie Herlaar. Aad van
den Heuvel en Leo Kool nemen politieke
figuren interviews af. Voorts zullen onder
meer indrukken en interviews worden ge
bracht van de verschillende partijbijeen
komsten, die 's avonds in het centrum van
Amsterdam worden gehouden. Ook is een
reportageploeg van de N.T.S. op het Bin
nenhof in Den Haag aanwezig. Vooraan
staande politieke figuren geven hier hun
indrukken weer over de uitslagen. Aan de
hand van gegevens, verstrekt door een al
daar opgestelde computer zal naar ver
wachting omstreeks tien uur een progno
se gegeven worden over de nieuwe ze
telverdeling. Ok kwart voor elf wordt de
verkiezingsuitwerking onderbroken voor
het laatste N.T.S.-journaal. Ook worden
tussentijds de standen en de uitslag van
de voetbalwedstrijd Inter Milaan-Real
Madrid bekend gemaakt.
Herman Broekhuizen houdt van
avond zijn eigen verkiezingen in
het AVRO-jeugdprogramma „Ka
meleon".
Nederland 2: Na het nieuws een recht
streekse reportage van de Europa Cupwed
strijd voor landskampioenen tussen Inter
Milaan en Real Madrid in het kader van
de kwartfinales om de twaalfde Europa
Cup. De wedstrijd wordt gespeeld in het
San Siro Stadion in Milaan. In de rust
en na de tweede helft afleveringen van
AVRO's Televizier. Na het laatste jour
naal een les uit de Teleac-cursus ,,De de
taillist als ondernemer".