V POP-ARTBALLET MET GEREGLEMENTEERDE TOEVALLIGHEID UITGAAN IN HAARLEM en t.v.- immas Schilderijenkopers- zonder-geld in Parijs gepakt Nieuw maandblad voor de vrouw Johan Kaart 10 Boekenweek met verrassingen TOOT TIJLTO'S VRIJDAG 17 FEBRUARI 1967 9 Charles Boost t,Ready-made"-experiment van Hans van Manen cfortgenó David Koning „Regina mode" voor alle leeftijdsgroepen TENTOONSTELLINGEN De radio geeft zaterdag l elevisieprogramma's MUZIEK BALLET TONEEL POPPENTHEATER VOLKSUNIVERSITEIT DIVERSEN INTERNATIONALE FILMWEEK UTRECHT VAN 16 TOT EN MET 22 FEBRUARI heeft in de Utrechtse theaters Camera en Studio een van die plaat selijke filmfestivals plaats die de laatste tijd erg in de mode zijn gekomen. Groningen heeft het vorige jaar zo'n min of meer privéfilmmanifestatie gehad, Eindhoven zette er van 3 tot en met 7 januari het nieuwe jaar mee in en in Utrecht is de Internationale Film week al een traditie geworden, waaraan nu al voor de vierde maal wordt bijgedragen. De bedoeling van dit soort lokale be drijvigheden op filmgebied is het met enige nadruk lan ceren van enige opvallende filmwerken die ook wel nor maal in roulatie zouden zijn gekomen, maar een extra steuntje bij hun entree, wat meer dan normale publici teit en wat uitvoeriger aandacht in de pers best kunnen gebruiken. Er worden dan, zoals nu ook in Utrecht ge- Behalve naar de Nederlandse film die door Pim en Wim wordt aangekondigd als een technisch perfect meesterwerk dat met een overduidelijk scenario en een sterbezetting, een eerste stap van het duo betekent naar de publieksfilm, zal de be langstelling van de Utrechtse bezoekers vooral uitgaan naar „Chappaqua" van Conrad Rooks, waarin de Amerikaanse filmer ons deelgenoot maakt van zijn vi sioenen en hallucinaties als alcoholist en als intensief gebruiker van LSD en peyote. Rooks irok het vorige jaar in Venetië sterk de aandacht, zowel door zijn naar het experiment neigende film als door zijn persoonlijke verschijning van cowboy- in geklede jas en zijn onthullingen op persconferenties over een leven van ver slaving. Volgens eigen verklaring was Conrad Rooks van zijn achttiende jaar af verslaafd aan alcohol, later afgewisseld met verdovende en hallucinerende mid delen die hem aan de rand van krankzin nigheid brachten. Na de dood van zijn vader in 1962 is Rooks een ontwennings kuur in Zwitserland begonnen die hem, volgens zijn zeggen, geheel genezen heeft van het gebruik van LSD en andere, soortgelijke „drugs". Als een voltooiing van dit genezingsproces heeft Rooks toen de autobiografische film „Chappaqua" ge maakt, waarvan de titel ontleend is aan de naam van een Indianennederzetting in de buurt van New York en waarin de ma ker vooral getracht heeft een beeld op te roepen van de wereld van angstvisioe nen, hysterie en extase, waarin de ver slaafde komt te verkeren. Werkend met eigen geld afkomstig van zijn vaders erfenis en van hypotheken en leningen, besteedden Rooks en zijn cameraman Robert Frank twee jaar aan het maken van de film die tegelijk ook het proces van genezing beschrijft. Want aan het be gin van de film ontvlucht de hoofdper soon in vergevorderd stadium van ver doving de Verenigde Staten om zich onder behandeling te stellen van een Franse psychiater (Jean-Louis Barrault) in de omgeving van Parijs die hem met behulp van gesprekken en injecties geneest. „CHAPPAQUA" is een chaotische en tegelijk beklemmende en in ieder geval originele film. waarin de amateurfilmer Rooks naar allerlei stijlen grijpt en in allerlei richtingen zoekt om tot suggestie ve beelden te komen die enigszins op zijn hallucinaties en visioenen lijken. In hoe verre hij daarin geslaagd is zal alleen een LSD-gebruiker exact kunnen beoordelen, beurt, aan de voorstellingen discussiemogelijkheden verbonden, de komst van een regisseur zet wat extra- luister bij en in persconferenties met de geïnviteerde filmmakers kan informatie uit de eerste hand over hun vertoonde werk verkregen worden. Deze en andere at tracties stimuleren een levendige sfeer, waarin de film belangstelling goed kan gedijen. Utrecht, in de personen van de heren Wolff en Bals, heeft ook dit jaar voor een interessant programma gezorgd, waarop een Zweedse, een Franse, een Italiaanse, een Tsjechische, een Spaanse en een Amerikaanse film voorkomen en dat besloten wordt met de première van de nieuwe Nederlandse film „Liefdesbekentenissen" van Pim de la Parra en Wim Verstappen, internationaler kan het dus al niet. rmm Conrad Rooks in een van de hallu cinaties in „Chappaqua". IBfffl maar de neutrale toeschouwer zal zich niet kunnen onttrekken aan de indruk dat het Rooks voor een goed deel gelukt is de onzekerheid, de aan een werkelijkheid gebonden irrealiteit en de losgeslagenheid, waarin een „addict" verkeert, met zijn barokke beelden in kleur, zwart-wit en tint op fascinerende wijze op te roepen. Op hetzelfde festival van Venetië, waar „Chappaqua" opgang maakte, werd ook de Tsjechische film „Moed voor elke dag" vertoond die in Utrecht aanwezig is, even als de Spaanse film „El verducho" („De beul") van L. G. Berlanga. Deze werkte samen met de Spaans-Italiaanse scenario schrijver Rafael Azcona, met wie even eens de Italiaanse filmer' Marcö Ferreri („Het wagentje", „De vrouw met de baard", „Het huwelijksbed") zich veelvul- Het echtpaar uit de Zweedse film. „Tillsammans med Gunilla". dig geassocieerd heeft, onder andere ook bij het maken van zijn bijdrage aan de Filmweek Utrecht, de film-in-sketches „Marcia Nuziale" („Huwelijksmars"). Erg gelukkig is die samenwerking ditmaal niet geweest, zijn vier korte films over eroti sche aangelegenheden, beginnend met een ironisch verslag van het ceremonieel dat aan het samenbrengen van twee rashond jes voorafgaat en eindigend met een toe komstbeeld dat een lusteiland laat zien, waar de mannen zich afzonderen met na tuurgetrouwe rubberpoppen, i's van een bedachte „sick humor" die het beste om schreven kan worden met „ongein". Aan zienlijk serieuzer gaat Pierre Kast in op liefde en erotiek in „Vacances Portugai- ses", waarin hij een aantal mannen en vrouwen, gedeeltelijk getrouwd, gedeel telijk loslopend of alleen maar bevriend samenbrengt op een Portugees kasteeltje in de buurt van Lissabon en hen daiar een weekend aan het toeval van ontmoetingen en onverwachte situaties overlevert. Pier re Kast, een in Frankrijk gewaardeerde, maar hier geheel onbekende filmfiguur, heeft van dit interessante uitgangspunt een droge praatfilm gemaakt met niet bijster belangrijke personen, wier eroti sche wederwaardigheden weinig boeiend Twee Italianen zijn door de Franse po litie gearresteerd toen zij op het punt stonden Parijs te verlaten met een Pi casso, een Chagall, twee doeken van Braque en schilderijen van Italiaanse meesters. Voor een waarde van tiendui zend gulden. Het tweetal had vijf schil derijenhandelaar overbluft met „zaken brieven" waaruit hun connecties met mu sea overal ter wereld moesten blijken. Na hun keus gemaakt te hebben betaalden zij hun aankopen met ongedekte cheques. De aangekochte werken waren een „por tret van Max Jacob" van Picasso, „La Tasse a café" en „Le ciel bleu" van Braque, „l'Offrance" van Chagall en verscheidene waardevolle doeken van Barberie en Severini. zijn. In iets mindere mate geldt dit ook voor het liefdespaar uit de Zweedse film „Tillsammans med Gunilla" („Samen met Gunilla") dat een dag lang door de came ra gevolgd wordt en tenslotte het ge heim van hun liefde-haatverhouding prijsgeeft in de bekentenis dat een auto ongeluk dat de dag tevoren het leven van een ontvluchte zwakzinnige gekost heeft, door de man veroorzaakt is, hoewel deze er de vrouw de schuld van wil geven. Een uiterst trieste film, waarin zelfs uitvoerig verfilmde liefdesscènes van een uitzicht loze banaliteit en een vreugdeloze plicht matigheid zijn. Waarmee dan al enigzins de gevarieerdheid van het programma in Utrecht is aangegeven, hoewel er hier nog slechts de helft van onder de loep geno men is. Nederland 1: Het voorprogamma van de AVRO vermeldt afleveringen van Pop- peye en The Thunderbirds. Na het jour naal en AVRO's Televizier volgt een nieu we aflevering van de The Fugitive. Tot slot het progamma „Voor de vuist weg", gepresenteerd door Willem Duys. Nederland 2: Na een aflevering van Pa trouillewagen 54 volgt het literair pro gamma „Muzen in spijkerbroek". Aan deze aflevering werken mee: Jos Ruting, Ewald Vanvugt, Riekus Waskowski en Jan Elburg. In het progamma „Jazz uit Haarlem" komen trompettist Nelson Wil liams', tenorsaxofonist Nathan Davis en vibrafonist Dave Pike voor het voetlicht. Na „Een mens is maar een mens" ziet men „Blik op morgen", een ballet van Hans van Manen, gedanst door Willy de la Bije, Kathy Gosschalk, Jaap Flier en Han Ebbelaar. Na het laatste journaal volgt nog een Teleac les uit de serie Kernfysica. HUMOR in het ballet is bijzonder schaars. Lachen kon men tot dusver ei genlijk alleen om een stuk of wat gemak kelijk te tellen anekdotische divertisse menten, meestal met een parodistische in slag. Het is stellig niet de bedoeling ge weest van Hans van Manen om daarin nu eens verandering te brengen, toen hij op het idee kwam het door hem artistiek geleide Nederlands Danstheater improvi saties binnen een door hem vastgesteld stramien te laten uitvoeren onder de titel Ready made". Dat is woensdagavond in de Koninklijke Schouwburg gebeurd voor een grote schare belangstellenden van her en der. Wij zagen temidden der vele toe schouwers het vrijwel complete Scapino Ballet, toonaangevende figuren van Sigma en zelfs een tweetal speciaal uit Duits land overgekomen critici. Kennelijk heeft men dus gedacht, dat er iets van belang zou plaatshebben. HET EIGENAARDIGE van dit „ballet" is dat de vierentwintig daaraan mede werkenden, waaronder alle solisten, er pas op de dag van de première aan zijn begonnen. Als wij Hans van Manen mo gen geloven en waarom zouden wij niet? wisten zij tevoren van niets. Hij zelf had alleen een paar uitgangspunten en motieven in zijn hoofd. Eerlijk ge- ADVERTENTIE i3cud - fileer - 3forio$e* - Gr. Houtstraat 6, Haarlam, Tal. 02500 -10616 zegd vind ik dit nogal onzinnig, maar men mag dus spreken van invuloefenin gen. Want laten wij nu even wèl wezen: er is geen kunst denkbaar zonder een ge- structueerde vorm. Dat heeft de vrijwil lig kwasi-buitenspel-staande choreograaf natuurlijk goed begrepen en daarom koos hij muziek met een uiterst simpele rit miek. Daarmee is „Ready made" als ex periment eigenlijk al veroordeeld, het geen niet wegneemt dat de toeschouwers zich desgewenst kostelijk konden amuse ren. Want wat was er aan de hand? Men zag in de eerste episode een jongeman zich onder het motto „Strip" uitvoerig aankleden. Daarna voltrokken zich diver se tafrelen, die gedurende ruim een kwar tier door The Rolling Stones en The Byrds werden begeleid Werkelijk heel gek was het onderdeel „Gedragen" met allerhan de variaties op het thema van zich ge zamenlijk voortbewegen, desnoods met een last op de rug of een blok aan het been. En het einde was een leeg toneel, met zich nadrukkelijk uitslovende knech ten. Al met al stelde het eigenlijk niets voor. En bovendien is er niets bewezen, omdat er niets werd ondernomen zeker niet meer dan op een hedendaags dans feest, de toegevoegde gekheid daargela ten. De met grote woorden geschreven voor nemens tot vrijheid van improvisatie enerzijds en directe gerichtheid ander zijds nebben voorlopig geen nieuws opge leverd. Het geheel zou men kunnen ken schetsen als een soort pop-art-ballet met gereglementeerde toevalligheid. Als men het resultaat van de gezamenlijke inspan ning niet au sérieux neemt, wat echt niet hoeft, dan kan men er zich best mee vermaken aangenomen dat zoiets voor herhaling vatbaar is. AMSTERDAM —„Regina Mode". Dit is de naam van een gloednieuw maand blad voor de vrouw, waarvan vandaag het eerste nummer is verschenen. Het is een uitgave van de NV Uitgeveri] de Spaarnestad in Haarlem. Deze begint er een offensief mee tegen „buitenlandse in filtranten" op dit gebied, zoals het duitse „Burda". De opzet van „Regina Mode" is met die van dit laatste blad te verge lijken. Onder de naam „Regina" heeft de Spaarnestad eerder incidenteel een tijd schrift over mode uitgegeven. „Regina Mode" is hier een voortzetting van. „Het is een maandblad van internationaal for maat en internationale allure", zegt Spaarnestad-directeur M. Baltussen. Hoofdredacteur van „Regina Mode" is de heer D. Hendrikse, die ook de hoofdredac tie voert over het weekblad „Libelle". „De Nederlandse vrouw is meer modebe wust geworden. Niet alleen de minimeis- jes, maar de vrouw in alle leeftijdsgroe pen. Voor deze vrouw bestond er nog geen goed Nederlands informatieblad. Tot nu toe moesten dergelijke bladen geïmpor teerd worden" zegt hij. „Regina Mode" is vooral een blad voor de vrouw die zelf haar kleren wil maken. Niet minder dan één derde van de Ne derlandse vrouwen schijnt dit te doen. In ieder nummer zullen dan ook ongeveer tachtig patronen gepubliceerd worden, waarvan er 30 in een bijgevoegd rader blad zijn opgenomen. Daarnaast wordt aandacht besteed aan koken, wonen en de verzorging van het uiterlijk. „Regina Mo de" start met een oplage van 180.000 exemplaren. Vandaag viert de onvermoeibare er. onverwoestbare acteur Johan Kaart zijn zeventigste verjaardag. Hij maakt er geen feest van, maar werkt gewoon: vanmor gen repeteren voor de televisie en van avond optreden in Eindhoven in het stuk „Je kunt het toch niet meenemen." Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79): Permanente expositie van oude reli gieuze kunst, schilderijen, middeleeuwse beeldhouwwerken, handschriften en kunstnijverheid. Dagelijks, behalve maandag, geopend van 10 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17 uur. Vishal (Grote Markt): Van 11 februari af expositie van schilderijen, grafiek en beeldhouwwerken uit het bezit van het Frans Halsmuseum. Dagelijks van 10 tot 17 u.; op zondagen van 13 tot 17 u. Tot 13 maart. Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62): Permanente tentoonstelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de tot en met de 19de eeuw, waaronder Hals' meesterwerken. Dagelijks 10 tot 17 uur, zon- en feestdagen 13 tot 17 uur. (Van onze correspoi^lent) AMSTERDAM. De Commissie voor de Collectieve Propaganda van t.et Neder landse Boek heeft voor de 32s)e boeken week die van 25 februari tot en met 4 maart wordt gehouden een gróct aantal pijlen op de boog. Er is het door lan den Hartog geschreven gratis boekenweekboek ,Jierinneringen van een Bramzijcprtje". Er is een door Hans Keiler en Daniël de Lange samengestelde speciale botken- weekuitgave Theater in de tijd". Ir is een boekenweekfilm Fahrenheit -151" van Frangois Truffaut. Er is de première door de Associatie Studententoneel Utrecht (ASTU) van de eenakters „Code" van Henk Sparreboom en „Darts" vai Lodewijk de Boer. De Boekenweek wordt volgende week vrijdagavond in het RAI-Congrescentrum in Amsterdam geopend door Dr. M. A. M. Klompé. Daarna volgt een grote „feesta vond van de boekgeneratie" die haar einde vindt in het traditionele boekenbal. De boekenweek wordt besloten met de pre mière van het toneelstuk „Een man, een man" van Bertold Brecht door „Centrum" in Haarlem. Woensdagmiddag 1 maart reikt de Am sterdamse boekverkopersvereniging haar vijfjaarlijkse prijs uit aan Simon Carmig- gelt voor zijn gehele oeuvre. De VARA-televisie zendt het eerste deel van de opening „live" uit en de KRO het tweede deel de volgende avond. Op het boekenbal zullen enkele dames de hier voor speciaal uit de Verenigde Staten over gebrachte eerste papieren kledingstukken dragen. Ook zal de best-geklede auteur worden uitgeroepen» HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Gramm. muziek. 7.55 Voor de kinderen. 8.00 Nws. 8.10 Gramm. muziek. 8.30-8.35 Van de voorpagina. 8.50 Wegwijs. 9.00 Gramm. mu ziek 9.35 Waterstanden 9.40 Vrouwenkoor. 10.00 Z.O. 135: gevarieerd progamma. 11.00- 11.02 Nws. 12.15 Loon naar werken. 12.27 Me dedelingen land- en tuinbouw. 12.30 Sport. 13.00 Nws. 13.10 VARA-varia. 13.15 Tijd voor teenagers. 14.15 Uitlaat. 14.55 Jazz. 15.25 Kunst of vliegwerk? 16.00 Nws. 16.02 Jazz. 16.30 Franse les. 17.00 Amusementsmuziek. 17.30 Radioweekjournaal. 18.00 Nws. 18.20 Licht muziekprogamma. 18.45 Semi klassieke orkestmuziek. 19.40 Boekbespreking. 20. 00 Nws. 20.05 Moderne en semi klassieke mu- Jek. 20.45 Revolutie in Duitsland. 21.30 Weer klank, muziekrevue. 22.05 In marstempo h»orspel). 22.30 Nws. 22.40 Licht instrumen tal kwartet. 22.50 Rakelinks. 23.25 Babysit ten. 23.55 Nws. HILVERSUM H. 7.(0 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Mo dern*. muziek. 7.30 Nws. 7.32 Geestelijke lie deren. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn. 8.30-8.31 Nws. 12.25 Marktberichten. 12.27 Me dedelingen land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoorlichting. 12.50 Zonder grenzen 13.00 Vliedende schijven. 14.00 Familiepro- gamma. 1700 Progamma voor tieners. 18.00 Licht enseixble met zangsoliste. 18.20 Licht orkest. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Zingening. 2030 Verzoekplaten. 22.10 Roulette 22.30 Nws. 2240 Overweging. 22.45 Goal 23.55 Nws. HILVERSUM in. 9.00 Nws. 9.02 G-kestraal allerlei. 9.30 Le ger de Heils. 10.00 Nws. 10.02 Amusements muziek. 10.30 Lichte muziek. 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.02 Variant. 13.00 Nws. 13.02 Tiener- ama. 14.00 Nws. 14.02 Velvet voices. 14.30 Top pers van toen. 15.00 Nws. 15.02 Kiosk. 15.30 Lagelanders. 16.00 Nws. 16.02 Licht ensem ble. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Sportshow. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Orkestmuziek. 12.40 Weer bericht. 12.45 Gitaarmuziek. 12.52 Gram.mu- ziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 12.57 Gram.muziek. 13.00 Nws. 13.15 Radiomatinee (14.00 en 15.00 Nws.i. 16.57 Gram.muziek. 17.00 Kleinkunst. 17.35 Dansmuziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde- sport. 18.30 Franse les. 18.32 Zang. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.58 Gram.muziek. 19.00 Nws. 19.40 Gram. platen. 20 00 Jazz. 21.00 Show-time. 21.50 Gram.muziek. 22.00 Nws. 22.15 Dansmuziek. 23.55 Nws. ADVERTENTIE ZIJLWEG S7 HAARLEM Telefoon 11036 KLEINE PIANO'S (ook voor huur) BECHSTEIN FÖRSTER PLEYEL IBACH en andere VOOR VRIJDAG NEDERLAND I 10.20 Schooltelevisie 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.56 Reclame. 19.00 Popeye, (tekenfilm). 19.05 The Thunderbirds (T.V.- tekenfilm). 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 AVRO's Televizier. 20.45 The Fugitive (T.V.-film). 21.35 Voor de vuist weg. 22.45-22.30 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Patrouille wagen '54..... antwoord (T.V.-film). 20.30 Muzen in spijkerbroek, literair programma. 20.55 Jazz uit Haarlem. 21.25 Een mens is maar een mens (filmreportage). 21.55 Bal let. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. 22.30-23.00 Teleac. Kernfysica (18). VOOR ZATERDAG NEDERLAND I 14.00 Wereldkampioenschappen schaatsen - dames, te Deventer. 14.50 Nws. 14.51 Re clame 14.54 Weekjournaal voor slechthoren den. 15.17 Reclame 15.20-16.45 Wereldkam pioenschappen schaatsen - dames, te Deven ter. 16.45 Vrouwelijkheden. 17.20-17.55 Ja zuster, nee zuster, (kindermusical). 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal 18.56 Re clame. 19.00 Mrs. Thursday (TV-film). 19.50 Reaktie op reakties. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Muzikale soiree. 21.25 Tel uit je winst. quiz). 22.00 Opus 13 (showprogram ma). 23.00 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Blues en volksliedjes 20.15 Politiemuseum (TV-thril- ler). 21.30 Farce Majeure, licht programma. 21.50 Druk-werk: gespr. over geloof, kerk en christenen. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. Woonhuis Jacobus van Looy, geopend op donderdag van 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur. Zon- en feestdagen van 14 tot 17 uur. In 't Goede Uur (Nieuwe Kerksplein) Dagelijks van 10 tot 18 uur en van 20 tot 22 uur, op zondag van 14 tot 17 en 20 tot 22 uur: Expositie van tekeningen van J. Ploos van Amstel. Artificia (Binnenweg, Heemstede): Van 17 februari af expositie van schilderijen en grafiek van Aat Veldhoen. Dagelijks, behalve zondags en maandags geopend van 9.30 tot 18 uur. Museum van Looy (Kamperlaan): Exposi tie van de groep 65 met werken van Ger Daniëls, Mieke van Dijk, Gerrit van Dijk, Berend Pasman en Pieter Zwaans- wijk. Dagelijks van 10 tot 17 uur, zon dag en zaterdag van 10 tot 21 uur, zon dag van 13 tot 17 uur. Tot 19 februari. De Kastanjeloot (Santpoort-Zuid): Expo sitie van tekeningen van Jet Schregar- dus. Dagelijks van 10 tot 18 en van 19 tot 21 uur. Op zondag van 13 tot 17 uur. Tot 27 februari. Kennemer Sporthal (Van Riebeecklaan) Expositie van werk van prof. V. P. S. Esser en Kees Verkade. Van maandag t/m vrijdag geopend van 9 tot 24 uur. Tot 20 februari. Vrijdag 17 februari, Frans Halsmuseum, 20.15 uur: Concert door de pianist Sas Bunge. Programma: Debussy en Spaan se tijdgenoten. Vrijdag 17 februari, Concertgebouw, 19.45 uur: Jeugd concert door het Noordhol lands Philharmonisch Orkest o.l.v. Hen ri Arends. Programma: Wagenaar, Sme- tana, Weinberger, Glazounow en Dikas. Maandag 20 februari. Concertgebouw, 20.15 uur: Kamermuziekconcert door het Guarneri Trio. Programma: Brahms en Ravel. Dinsdag 21 februari, Concertgebouw, 20.15 uur: Concert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest o.l.v. Hein Jor- dans. Soliste: Johanna Nartzy. Pro gramma: Brahms Orthel en Tsjai- kovsky. Woensdag 22 februari, Waalse Kerk, 20 uur: Concert door de gezamenlijke Her vormde Kerkkoren. Donderdag 23 februari, Concertgebouw, 20 uur: Kamermuziekconcert door het Burian Kwintet. Maandag 20 februari. Stadsschouwburg, 20 uur: Optreden van Het Nationale Ballet. Programma: Het Zwanenmeer. (Heemsteedse Kunstkring). Vrijdag 17 februari, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep Centrum met „Alleen op vrijdag" van Keith Waterhouse. Re gie: Arik van der Moer. M.m.v. Ann Ha- sekamp, Wim van den Heuvel, Allard van der Scheer en Els van Rooden. Zaterdag 18 en zondag 19 februari, Stads schouwburg, 20 uur: Toneelgroep Cen trum met „De Thuiskomst" van Harold Pinter. Regie: Walter Kous. M.m.v. Guus Hermus, Ton van Duinhoven, Ann Hasekamp, John Koch, Wim van den Heuvel, Allard van der Scheer. Dinsdag 21 februari, Stadsschouwburg, 20 uur: De Nederlandse Comedie met „Wie is bang voor Virginia Woolf" van Ed ward Albee. Regie: Henk Rigters. M.m.v. Han Bentz van den Berg, Ank van der Moer, Will van Seist en Femke Boersma. Woensdag 22 februari, Stadsschouwburg, 20 uur: Haagse Comedie met „Je kunt het nooit weten" van G. B. Shaw. Re gie: Joris Diels en Dolf de Vries. M.m.v. Anny de Lange, Trins Snijders, Max Croiset, Joris Diels, Gijsbert Tersteeg, Guido de Moor, Wim van Rooy, Steye van Brandenberg e.a. Donderdag 23 februari, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep Ensemble met „Je kunt 't toch niet meenemen" van G. S. Kaufman en Moss Hart. Regie: Jan Re- tèl. M.m.v. Johan Kaart, Mieke Ver- straete, Ine Veen, Henk Molenberg, Chris Baay, Guus Verstraete, Arnold de Gelderman. Adèle Bloemendaal e.a. Vrijdag 24 februari, Stadsschouwburg, 20 uur: Haagse Comedie met ,,'n Zondag in New York" van Norma Krasna. Regie: Jules Royaards. M.m.v. Manfred de Graaf, Do van Stek, Jules Royaards, Nanni Vermeer, Guido de Moor en Dolf de Vries. Poppentheater Merlijn (Hasselaersplein 35), 14.30 uur, toegang 4 j.: zaterdag 18 februari „Het sprookje van de zon" en woensdag 22 februari „Het Toren haantje". Maandag 20 februari, Frans Halsmuseum, 20 uur: „Franse Kathedralen" door drs. F. F. A. Henkels. Woensdag 22 februari, Lourens Costerly- ceum, 20 uur: „Bouwen en wonen" door prof. J. B. Bakema. Donderdag 23 februari, Frans Halsmu seum, '20 uur: „Spaanse natuurreserva ten" door G. K. C. van Tienhoven. Vrijdag 24 februari, Frans Halsmuseum, 20 uur: „De huidige stand van de Euro pese integratie" door drs. H. C. Posthu mus Meyjes. Waagtaveerne (hoek Spaarne-Damstraat), vrijdag 17 en zaterdag 18 februari, 21 uur: Cobi Schreijer met haar internationaal programma. Gasten: Doris Henderson en Johnny Renbourn. Zondag 19 februari, 21 uur; Hootenan- nyavond.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 9