K
Kunstvormen in het oude Hemelse Rijk
en in Mao's paradijs
li?
15
ZATERDAG 18 FEBRUARI 1967
9»r Erbij W
Spreekt voor zichzelf! In iedere commune treft
men dergelijke kunstwerkenaan, vervaardigd
door beroemde schilders.
Opwekking tot de strijd tegen kapitaal, impe
rialisme, fascisme en kolonialisme. Affiche voor
Afrika.
Deel van een schildering, dienend om de ge
schiedenis uit te leggen. Een oude meester schil
derde hier voor zijn regering een historisch ver
antwoorde voorstelling van een geschiedkundig
totaal verdraaide gebeurtenis!
rmm g—r
Tsjin Kwei, terechtgesteld voor
zijn verraad tegenover een ge
neraal. Gietijzer. 1136.
Portret van een hoge mandarijn
in inkt en kleuren op zijde.
=fc 1783. Collectie A.A.T.
Kleine bronzen groep, boeddhis
tisch, elfde eeuw. De maker is
onbekend.
„DE KUNST moet worden ingepast in de gehele revolutionaire
machinerie. In de kunst kent men slechts twee criteria: de poli
tieke en de artistieke waarde. Het doel: de massa's te dienen, is niet
los te maken van het effect: hun goedkeuring te verwerven. Ar
tistieke werken die blijk geven van opvattingen die indruisen tegen
het belang van de wetenschap, het volk en het communisme moet
men ten strengte afkeuren en volledig verwerpen. Wij eisen een
heid van politiek en kunst; van de revolutionaire politieke inhoud
en de hoogste graad van artistieke perfectie".
MAO TSE-TOENG
(Gesprekken voor het forum van Yenan over
kunst en letterkunde 23 mei 1942 j.
WIE IN het huidige China kunstenaar is, op welk gebied dan
ook, mag slechts één doel voor ogen staan: door zijn scheppingen
de revolutie te dienen. Alleen op deze grondslag berustend heeft
de kunst bestaansrecht en vecht de kunstenaar naast zifn kame
raden op de barricades gedurende zijn arbeid.
„ALLEEN wanneer ik rustig terneer zit, in vrede ben met de
wereld en alle zorgen uit mfj verdreven zijn, kan ik in de stemming
komen om mooie lijnen te begrijpen, om voortreffelijke gedachten
te hebben en om de daarin gelegen subtiele gevoelens te verstaan.
Als ik in volmaakte overeenstemming ben met mijn omgeving, als
ik volmaakte samenwerking heb bereikt tussen hand en geest, eerst
dan begin ik vrijelijk en met de grootste ervaring mp penseel te
gebruiken, zoals de hoge standaard van de kunst dat eist".
EEN SCHILDER UIT DE SOENG-
DYNASTIE; 960-1279).
„ZES PUNTEN vormen een criterium voor iedere schildering. Het
zjjn:
1. De inspiratie die het geheel harmonie en geestelijke diepte geeft.
2. De techniek der penseelstreek.
3. De weergave van het onderwerp.
4. De passende kleur.
5. De compositie, perspectief en indeling.
6. De studie en het copèëren der oude meesters".
(SJIE-HO; 485)
Een wonderlijke verheerlijking van de ideologie.
Op glas schilderde men de krachtcentrale, he
mel en vogels. De „rode zon in ons hart" (Mao)
werd uitgespaard en kreeg een rode elektrische
lamp er achter. De bloemen ervoor zijn van zil
verdraad en gekleurde zijde, de zwarte tak is
van smeedijzer.
Oud en nieuw op het Tien An-men Plein in Pe
king. Oud zijn de leeuw en de gevleugelde zuil
16e eeuw), nieuw is de architectonisch niets
zeggende Grote Hal van het Volk.
Chinese meisjes brengen de moderne tijd naar
de joerte in Mongolië. Landmeten wordt door
een dankbaar besje beloond met thee met klon
ten boter.
r