L i Met losse krullen de lente in wm Isabelle Constantinescu haalde Roemeense volkskunst in huis Permanente expositie in Den Haag Klein broertje JAPANSE POPPEN MET LOOD IN DE ROKKEN NAAR NEDERLAND Erbij 19 I W m t! niniiiiiiiiniiiHiiiiiiiHiiiiiiiiiniiniiiniiiiniiiiininiiiiiniiininiiii Een fraai halssieraad annex oorhangers van Roger Jean-Pierre. Asymmetrisch kapsel van Roger Pasquier. DE HAARMODE ziet er voor de komende lente en zomer liefjes uit. Losse krullen en glanzende golven bedekken de hoofden van de mannequins. Luc Traineau noemde zijn nieuwe haarlijn „Baby Bird", of hij er associaties met een vogelnestje mee wil oproepen is niet bekend. Het kapsel met losse krullen doet in elk geval wel voorjaarsachtig aan. Roger Pasquier maakte een asymmetrisch kapsel van half lang haar, met aan de rechterkant een pikante pijpekrul. Jeanne Lanvin vindt echter dat al die mooie haren maar onder een hoed moeten verdwijnen en ontwierp een „toque" van groen stro voor de zomer. Het asym metrisch effect wordt hier bereikt met een groot sie raad in de vorm van een bloem. Ook de oorsieraden vertonen een bloemmotief. Wie zich kan beroemen op een profiel a la Nefertete kan een dergelijk hoofddeksel proberen. Wie meer voelt voor de Cleopatrastijl, om bij Egypte te blijven, kan terecht bij Roger Jean-Pierre. Hij maak te een kraag en oorhangers van topazen en parels. Dat hierbij geen krullen passen spreekt vanzelf. „Krullen? Goed! Maar dan onder een zomerhoedje", zegt Jeanne Lanvin. „Baby Bird" van Luc Traineau. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiimiiiiiiiit KUNT U TWEE Roemeense schrijvers noemen, een componist, een schilder en een beeldhouwer? Wat is de hoofdstad van Roemenië? Wij Nederlanders weten het meestal niet. Mevrouw Isabella Kerkhoven— Constantinescu in Den Haag is begonnen daar iets aan te doen. Elke woensdagochtend van 9 tol 1 uur staat voortaan haar huis in de Emma- straat 30 open voor iedereen die belang stelt in Roemeense volkskunst. DE PARTERRE VAN dat woonhuis heeft zij ingericht als expositieruimte voor haar privécollectie, textiel, aar dewerk, hout, leer en metalen. Wie nu aan lapjes met kruissteken denkt, maakt een vergissing. Op de openingsbijeenkomst van het museum aan huis sprak ondermeer professor dr. Stefan Teodorescu uit Stuttgart. Hij maakte duidelijk waar om de kunst van Roemenië uit de volks kunst voortkomt. Een prille staatsvor ming in de dertiende eeuw is er ver stoord door achtereenvolgende over heersingen en verdeling, door Turken, Russen, Hongaren. Alleen de volks kunst bleef onaangetast en daar vindt de moderne Roemeen zijn nationale identiteit, zei de professor. MEVROUW KERKHOVEN, is inte rieursontwerpster en illustratrice. „Ik houd van grote werken" zegt zij. Dat geldt ook voor haar expositieplan. Zij heeft enkele ikonen en kleine, ou de achterglasschilderingen. Maar het talrijkst in de groeiende Haagse ver zameling zijn weef- en borduurwerken en keramiek: beschilderd boerengoed. De klederdrachten in Moldavië en Walachije bestaan uit hoog ontwikkel de weef- en borduurkunst. Mevrouw Kerkhoven werkt aan een reeks van 32 gouaches voor een boek over de volksdrachten. ZE IS VOL plannen. Haar huis moet een salon worden, een Roemeens cul tureel contactcentrum. Bij de opening waren 128 mensen aanwezig. Annie Zui- dema droeg er gedichten van Gheorye Cosbuc voor in de vertaling van G. P. de Ridder. Mevrouw Isabella Kerk hovenConstantinescu heeft veel vrienden in ons land, waarvan ze de nationaliteit heeft verkregen door haar huwelijk. Kort nadat zij in 1941 met haar man in Indië aankwam werden daar de Japanners heer en meester. In een Japans kamp heeft zij beter nog dan later in Nederland haar nieuwe landgenoten leren kennen. Ze spreekt onze taal vlot zonder pedante nauw keurigheid. In kennis van de volks mond is zij haar man de baas. SEDERT KORT heeft Nederland een cultureel uitwisselingsakkoord met Roemenië, maar het initiatief van me vrouw Kerkhoven is strikt particulier. „Er is mij zo vaak gevraagd, hoe is dat bij jullie in Roemenië. Daarom wil ik daarvan iets bij ons in Nederland laten zien." Het hart van deze levens lustige vrouw is groot genoeg om van twee vaderlanden te houden. Voor een Roemeense ocntend kunt u 's woensdags bij haar in Den Haag terecht. DE KOMENDE WEKEN is er in Nederland een reizende tentoon stelling te zien van 47 kostbare Japanse poppen. De poppen wer den met de hand gemaakt en zijn op tournee door Europa, voor zo lang dat duurt tenminste, want het ziet er wel naar uit dat de poppen aan het einde van hun reis ontoon baar zullen zijn door alle loodjes en douanestempels. De poppen kwamen uiterst zorgvuldig ver pakt op Schiphol aan. Maar met dat „uiterst zorgvuldig" konden de moderne E.E.G.-douanes geen re kening houden. In de douaneloods van Schiphol werden de zeven gro te ijzeren containers geopend, daarna werden de 47 kartonnen dozen open gemaakt, waarin de poppen in massa's vloeipapier gewikkeld verpakt waren. Stuk voor stuk klemde men een loodje onder de kostbare rokken, waarna alles weer werd ingepakt voor verder transport. DE DIRECTEUR van Japan Air Lines in Nederland, de heer T. Ha- zu vertelde, dat de collectie het eigendom van zijn maatschappij is en dat deze in Japan door de allerbeste poppenmakers is ver vaardigd. Per stuk kosten de pop pen circa f 750,-. In Japan is het maken van pop pen verheven tot een ware kunst, die vooral door de vrouwen als hob by of als broodwinning wordt be oefend. De collectie van de J.A.L. bestaat uit exemplaren, die stuk voor stuk oude sagen, legenden, sprookjes, klassieke tragedies of blijspelen uitbeelden. „Generaties lang hebben Japanse poppen de wereld met hun charme betoverd", aldus de heer Hazu. „Deze tentoonstelling is op een tournee door geheel Europa en zal de komende 6 tot 8 weken voor Ne derland beschikbaar zijn". Eerst zullen de in gewaden van de fijnse zuivere natuurzijde gehul de poppen, die alle ongeveer een halve meter lengte hebben, bijeen komsten van de J.A.L. met hun statische aanwezigheid opluisteren. De Japanse maatschappij gaat na melijk de komende opening van een „round-the-world" service vieren. Daarna zullen ze voor andere ge gadigden beschikbaar zijn. IN DE HISTORIE van het speelgoed zal het jaar 1966 een heel bijzonder jaar zijn. Toen kwamen er voor het eerst „Jongetjes-poppen". Men had er nooit zo bij stil gestaan, maar de pop pen waar kinderen al eeuwen lang mee spelen mochten dan wel in kle ding verschil maken tussen een jonge tje of meisje, in uitgeklede staat was er geen verschil. DE FRANSE VERENIGING voor sexuele hervorming heeft aan de hand van Freud geconstateerd dat de grond slag voor een evenwichtig sexuele groei en vorming tijdens de kleuter leeftijd gelegd moet worden. En daar om moest ook die correctie op het poppengebied aangebracht worden. De Franse vereniging heeft haar taak niet lichtzinnig opgevat. Het bestuur heeft eerst de grote musea in de wereld af gereisd om zich te laten inspireren. En jawel hoor, in Florence viel de keus op een mannelijk engeltje van Verocchio, dat wat dat speciale onder deeltje betreft model moest staan. En toen kwam „Petit Frère" op de markt. Voor de kerstdagen waren er al een half miljoen „Kleine Broertjes" ver kocht. DE ZWEDEN, zoals altijd er snel bij als het om zulke zaken gaat, bedon gen het monopolierecht van verkoop voor de rest van de wereld. Natuurlijk heeft het „Kleine broer tje" al tegenstanders gekregen. Een brave huisvader uit Rouaan schreef een vlammende protestbrief aan de mi nister onder wiens hoede de poppen vallen, en vroeg het Franse speelgoed weer in staat van onschuld te herstel len. De minister heeft nog niet geant woord. Men vermoedt dat hij op zijn beurt nu ook eerst enkele deskundige adviezen in wil winnen. Hij hoeft niet ver te zoeken, hij is vader van zeven dochters.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 19