PREMIERE IN DE ROTTERDAMSE SCHOUWBURG
Leonardo da Vinci's portret
van Ginevra dei Benei voor
vijf miljoen dollar verkocht
TONEEL IN HAARLEM
alius Hermus terug in „De thuiskomst"
li
Vier schilderijen
in Zürich geroofd
NEGEN MUZEN
Arp-expositie in
Haags museum
Geen rookverbod in
Britse bioscopen
MAANDAG 20 FEBRUARI 1967
mem
Luc Lutz in kluchtig
Engels blijspel
Première van „Of love
rememberedslecht in
New York ontvangen
Henri Perruch t overleden
In deels nieuwe bezetting een topprestatie van Centrum
Eeuwfeest van de wals „An
der schónen blauen Donau
Corrie Gallas overleden
Etsen van Ensor geveild
Prix de l'Unanimité voor
Jean-Baptiste Rossi
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma's
„STRIKT GEHEIM"
vertoond die zo wemelen van onwaar
schijnlijkheden als dit en waarin het toe
val zó dikwijls en tevens zó onverbloemd
te hulp moet schieten om de handeling op
gang te houden. Jules Royaards heeft in
zijn regie danook terecht de nadruk ge
legd op wat het stuk aan kluchtige moge
lijkheden biedt, ook al heeft de schrijver
(vergeefs) geprobeerd die kluchtelemen
ten onder een dun laagje komedie en zelfs
halve ernst te verbergen. Wat dat laatste
betreft had Arthur Watkyn in de leer kun
nen gaan bij Luc Lutz, die in de rol van
de provinciaal Lancelot Dodd (in Londen
gespeeld door niemand minder dan Sir
Redgrave) de moeilijke middenweg tussen
blijspel en klucht met meesterlijke pre
cisie bewandelt. Zijn vertolking van de
„Strikt geheim" („Out of bounds"),
blijspel van Arthur Watkyn. Vertaald
door Anty Westerling. Nederlandse
première bij het Nieuw Rotterdams
Toneel op 18 februari in de Rotterdam
se Schouwburg. Regie: Jules Royaards.
Hoofdrollen: Luc Lutz, Wim Hoddes,
Robert Sobels, Camille de Vries, Pie-
ter Lutz. Decor: Frans Vossen.
DE BRITSE geheime dienst is al
talloze malen een dankbaar onder
werp geweest voor de schrijvers van
detectiveromans, thrillers, blijspelen,
drama's, moord-en-doorslag-films, en
wat men maar meer wil. De Engelse
schrijver Arthur Watkyn van wie
in ons land onder meer het blijspel
„Een moordverhaal" is opgevoerd
heeft er nu stof in gevonden voor een
stuk dat het midden houdt tussen
blijspel en klucht, met nog wat
thrillerelementen op de koop toe. On
der de titel „Strikt geheim" (oor
spronkelijk heet het „Out of bounds")
heeft het Nieuw Rotterdams Toneel
er het afgelopen weekeinde de eerste
Nederlandse voorstellingen van ge
geven in een vlotte en vaak geestige
vertaling van Anty Westerling.
DE HANDELING draait om een hoogst
geheime militaire kaart van een deel van
de Engelse kust, waar de situering van af-
weerinstallaties tegen vijandelijke raket
ten op staat aangegeven. Een verraderlijk
lid van de geheime dienst heeft een ge
filmde kopie van die kaart in handen ge
speeld van de beroepsmisdadiger Anton
Loesch, die het filmpje aan de meestbie
dende wil verkopen. Die meestbiedende is
in dit geval een in Amerika wonende
Britse miljonair, die bij wijze van hobby
de wereldvrede tracht te dienen door Oost
en West eikaars militaire geheimen te
verraden en zo het „machtsevenwicht" in
de wereld te handhaven. De geheime
dienst staat klaar om zowel Loesch als de
miljonair te arresteren op het moment dat
de transactie zal plaatshebben, maar de
miljonair laat verstek gaan ten gevolge
van een ongeval. Een hoogst onwaar
schijnlijk toeval wil, dat de dienst aan een
dubbelganger van de miljonair weet te ko
men in de persoon van Lancelot Dodd,
leraar geschiedenis en aardrijkskunde aan
een kostschool in de provincie. Om de
transactie te laten doorgaan en zo de ge
fotografeerde kaart in handen te krijgen,
lokt de geheime dienst Dodd naar Londen
en krijgt van hem gedaan dat hij tegen
over Loesch de rol van de miljonair wil
spelen. Natuurlijk valt hij daarbij zo
als iedereen behalve de Britse geheime
dienst verwacht halverwege door de
mand. Maar dankzij enige slimmigheidjes
Luc Lutz in „Strikt Geheim"
weet Dodd de situatie toch nog voor een
belangrijk deel te redden, al ontsnappen
de misdadige lieden daarbij stuk voor stuk
aan de greep van de politie.
Er zijn de laatste jaren weinig stukken
NEW YORK (AP) De Newyorkse
bladen hebben een weinig gunstige recen
sie gegeven over het nieuwe toneelstuk
van Arnold Sundgaard „Of love remem
bered". De première ging zaterdagavond
in het ANTA-theater.
Walter Kerr schrijft in de New York Ti
mes dat de decors en de acteurs voldoen
de haalden, maar het stuk en de regie
niet. John Chapman schrijft in de Daily
News dat het stuk „soms een kunstzinnig
en soms een kunstmatig drama is over
jonge liefde en oude verbitterdheid. Het
gezelschap en zijn regisseur brengt het
er zeer goed af beter, misschien dan
de sombere schrijver".
De hoofdrollen worden vertolkt door
William Traylor, Torald Maurstad. Ingrid
Thulin, Georges Gaunes, Manes Olson en
Janet Ward.
De Franse schrijver Henri Perruchot,
die grote bekendheid kreeg door zijn bio
grafieën van Van Gogh, Cézanne, Gau
guin, Toulouse-Lautrec, Monet en Renoir,
is op vijftigjarige leeftijd in Parijs over
leden.
bescheiden leraar die miljonairsallures
moet aannemen terwijl hij zich voortdu
rend bezorgd maakt over zijn school, is
een kostelijke creatie waardoor het zeer
middelmatige stuk voor een groot deel
wordt gered.
Verder kon de opvoering vooral steunen
op de komische talenten van Bas ten Ba
tenburg (een vermakelijke perfide gang
ster in kelnerskostuum), Pieter Lutz als
ongure lijfwacht van de beroepsmidadiger
Loesch, en Gerard Hartkamp als de dom
ste zaakwaarnemer die ooit in een Engels
stuk is voorgekomen. Robert Sobels was
een aannemelijke handelaar in militaire
geheimen en Wim Hoddes een weinig over
tuigende maar uiterlijk correcte kolonel
van de geheime dienst. Zijn secretaresse
de enige vrouwelijke figuur in het stuk
werd voortvarend en met humor gespeeld
door Camille de Vries. Jan Kruyk slaagde
er niet in, de assistent van de kolonel tot
een levend wezen te maken. Aan de ove
rige rollen viel weinig eer te behalen
Frans Vossen had voor een verrassende
decor-oplossing gezorgd.
Als geheel een redelijke, zij het weinig
briljante opvoering, die voornamelijk
dankzij het spel van Luc Lutz genoeg
vermaak opleverde om het stuk over zijn
vele zwakke plekken heen te helpen.
Simort Koster
&CT m
Voor- en achterzijde van Leonardi
da Vinci's schilderstuk „Portret van
Ginevra dei Benei".
WASHINGTON (AP) De National
Gallery of Art te Washington heeft vol
gens Amerikaanse persberichten vijf tot
zes miljoen dollar betaald om in het be
zit te komen van Leonardo da Vinci's
beroemde „Portret van Ginevra dei Ben
ei", tegenhanger van de „Mona Lisa"
uit het Louvre van Parijs.
Het museum, dat deel uitmaakt van het
Smithsonian Instititution, heeft het por
tret gekocht van prins Franz Josef II
van Liechtenstein.
Het zou de hoogste prijs zijn die ooit
Inbrekers hebben uit een handelshuis in
de Zwitserse stad Zürich vier schilderijen
gestolen, die voor anderhalf miljoen Zwit
serse franken 1.250.000) waren verze
kerd. De gestolen doeken zijn „De ont
hoofding van Cyrus" van Rubens, „Hoofd
van een apostel" van Jacob Jordaens, een
Ferdinand Hodler en een Daumier.
-!
NA EEN LANGDURIGE afwezig
heid, veroorzaakt door ziekte, stond
Guus Hermus zaterdag- en zondag
avond weer op het toneel van de
Haarlemse Stadsschouwburg in de rol
van de oude Londense slager Max in
„De thuiskomst" van Harold Pinter,
de rol waarin hij op nieuwjaarsdag
van het vorige jaar voor het eerst, en
met zoveel succes, is opgetreden. Het
was een gebeurtenis die vooral zater
dagavond een feestelijk karakter
kreeg door het ovationele applaus van
de stampvolle zaal en de bloemen
waarmee Hermus en de andere mede
werkenden werden gehuldigd.
Tot die medewerkenden behoorden
deze keer ook Wim van den Heuvel en
Allard van der Scheer, die geen aandeel
hadden gehad aan de opvoering van ver
leden jaar. Zij namen de plaatsen in van
respectievelijk Piet Römer, die moest
worden vrijgemaakt om binnenkort de
hoofdrol te kunnen spelen in Bertolt
Brechts „Man is man", en Peter Oost
hoek, die nu op zijn beurt wegens ziekte
verstek moet laten gaan. De opvoering
DE ALLES overheersende creatie blijft
echter de Max van Guus Hermus, een
diep-tragische figuur, bezeten van een on
uitputtelijke mengeling van haat, wraak
zucht, voorgewende sentimentaliteit en
tot even vóór het slot onderdrukte
zinnelijkheid; een grandioze vertolking,
die tijdens Hermus' afwezigheid van het
toneel nog lijkt te zijn gegroeid en ver
diept. Ook in de andere vertolkingen
de prachtige, ijskoude en glibberig-amo-
rele Lenny van Ton van Duinhoven, de
ongrijpbare, in raadselen gehulde Ann
van Ann Hasekamp en de zielig-keurige
Sid van John Koch leken nog verfij
ningen te zijn aangebracht.
Het is niet te veel gezegd dat deze door
Walter Kous uitermate gevoelig geregis
seerde opvering van „De thuiskomst"
hoe moeilijk het stuk voor vele toeschou
wers ook te verwerken mag zijn een
der gaafste en belangrijkste is die ons
toneel op het ogenblik te bieden heeft.
De Toneelgroep Centrum heeft er een
topprestatie mee geleverd.
Simon Koster
„De thuiskomst" („The home
coming"), toneelspel van Harold Pin
ter. Vertaling en regie: Walter Kous.
Nederlandse première bij de Toneel
groep Centrum op 1 januari 1966; her
opvoering met gedeeltelijk nieuwe be
zetting op 18 februari 1967 in de Haar
lemse Stadsschouwburg. Medewerken
den: Guus Hermus, Ton van Duinho
ven, Ann Hasekamp, Wim van den
Heuvel, Allard van der Scheer, John
Koch. Decor: Roger Chailloux.
heeft door deze gedeeltelijk nieuwe rol
bezetting bepaald niet geleden; eerder is
het tegenovergestelde het geval.
DAT LAATSTE geldt in het bijzonder
voor de vertolking die Wim van den Heu
vel geeft van Joey, de zwijgzame, wel
licht ietwat achterlijke jongste zoon van
de slager. Minder de domme branie, die
Römer van deze figuur maakte, maar
meer de zielige, hopeloze levensmislukke
ling, werd deze nieuwe, ontroerend ge
speelde Joey bepaald een aanwinst voor
de voorstelling. Allard van der Scheer,
als de maatschappelijk geslaagde intel
lectuele zoon Teddy deed evenmin voor
zijn voorganger in die rol onder. In plaats
van de enigszins sullige machteloosheid
waarmee Teddy in de vertolking van
Oosthoek de gevreesde terugval van zijn
vrouw in haar vroegere milieu verwerk
te, stelt Van der Scheer een beheerste
verbetenheid, even machteloos maar met
meer innerlijke reserve.
Guus Hermus
voor een enkel schilderij is betaald Het
record stond tot dusverre met 2,3 miljoen
dollar op naam van het Metroplitan
Museum of Art te New York, dat in 1961
voor dat bedrag de hand legde op Rem-
brandts „Artistoteles mijmerend bij de
buste van Homerus".
Het portret van de jonge patricische
Florentijnse Ginevra dei Benei is op
hout geschilderd en moet tussen 1474 en
1480 ontstaan zijn. De kwaliteit wordt
vergeleken met die van Leonardo da
Vinci's wereldberoemde „Mona Lisa"
Op de achterzijde zijn bloemen geschil
derd alsmede de Latijnse spreuk „Virtu-
tem Forma Decorat".
Wenen staat deze dagen in het teken
van het honderdjarig jubileum van de
wals „An der schonen blauen Donau" van
Johann Strauss. Op 15 februari 1867 werd
deze wals voor het eerste gespeeld. In de
Oostenrijkse hoofdstad is een tentoonstel
ling „Honderd jaar Donauwalsen" ge
opend, waarbij dr. Josef Strauss, achter
neef van de walsenkoning, de familie
Strauss vertegenwoordigde. De expositie
geeft niet alleen een overzicht van de
Dónadv/alsen, maar ook van de Weerise
walsen van Schubert tot Weber.
In Den Haag is op 82-jarige leeftijd de
schilderes Corrie E. Gallas overleden
Corrie Gallas, die op 22-jarige leeftijd
de Prix de Rome won, schilderde vooral
portretten, bloemen en dieren. Zij was
een bekende figuur in de Haagse society
Enige maanden geleden nog voltooide zi;
een schilderij van het hondje van me
vrouw Luns.
De volledige reeks etsen van James
Ensor, getiteld: „Tonelen uit het leven van
Christus" heeft op een veiling in Brugge
95.000 frank (ƒ6800) opgebracht. Een
reeks getiteld „La gamme d'Amour"
bracht het tot 45.000 frank (ƒ3250).
Smiley Bumette overleden. Smiley Bur-
nette, vele jaren lang een komisch fi
guur in cowboyfilms, is op 55-jarige
leeftijd overleden In de jaren veertig
behoorde hij tot de tien best gehono
reerde cowboysterren. Hij trad meestal
op in films waarin Gene Autrey de
hoofdrol speelde. Hun samenwerking
begon in 1934.
Schadevergoeding. De kunstschilder Alika
Watteau eist van de zanger Charles
Aznavour een schadevergoeding van
250.000 franc, omdat zonder zijn toe
stemming op een platenhoes een door
hem vervaardigd portret van Aznavour
was afgebeeld. Watteau is vooral verbol
gen over het feit, dat zijn handtekening
niet op de hoes te zien is.
Voor de meest volledige overzichtsten
toonstelling van het werk van de beeld
houwer, schilder en dichter Jean Arp zijn
in het Haagse gemeentemuseum meer dan
150 werken bijeen gebracht, meer dan
voor de herdenkingsexposities, die in
Hamburg, Stuttgart en Mulhouse werden
gehouden. Voor Den Haag werd deze ex
positie met meer werken uit de dada-
tijd van Arp uitgebreid. De tentoonstelling
duurt tot en met 16 april. De expositie
geeft een indruk van de veelzijdigheid
vqn Arp, algemeen beschouwd als één
van de begaafdste kunstenaars van zijn
generatie. Zijn werk is van grote beteke
nis geweest voor de ontwikkeling van de
moderne kunst.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.0 Ochtendgymnastiek. 7.20
Gram.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10
Actualiteiten. 8.15 Gram.muziek 8.50 Mor
gen wijding. 9.00 Moderne muziek. 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen.
12.00 Orkestmuziek. 12.25 Beurs. 12.27 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Over
heidsvoorlichting. 12.40 Orkestmuziek. 13.00
Nws. 13.10 Journaal en beurs. 13.30 't Mu
zikantenuur. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de
vrouw. 15.40 Moderne en klassieke muziek.
16.00 Nws. 16.02 Moderne liederen. 16.15 Voor
de jeugd 17.15 New York calling 17.20
Gram.muziek voor tieners. 18.00 Nws. 18.15
Actualiteiten. 18.25 Liedjes 18.55 Gesproken
brief uit Parijs. 19.00 Voor de kinderen. 19.05
Hersengymnastiek. 19.30 Voor de jeugd. 20.00
Nws. 20.05 Hoe je aan je woord. 20.45 Muz,
programma. 21.15 Achter de muur (hoor
spel). 21.50 Gram.muziek. 22.00 Volksliedjes.
22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.50 Muzikale
lezing. 23.30 Licht instrumentaal septet. 23.55
Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Gram.mu
ziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Gram.
muziek. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw.
10.00 Operamuziek. 11.00 Voor de zieken.
12.00 Musette-orkest. 12.18 Marktberichten
voor schippers. 12.20 Voor de landbouwers.
12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Lichte gram.
muziek. 13.30 Musiesta. 14.20 Schoolradio
14.40 Licht ensemble. 15.00 Pizzicato. 17.00
Overheidsvoorlichting. 17.10 Voor de jeugd.
18.00 Country and Western. 18.20 Uitzending
van de A.R.P. 18.30 De springplank. 19.00
Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Conciliepost
bus. 19.35 Geestelijke liederen. 19.45 Zoekend
geloven. 20.00 Moderne muziek. 20.35 Klas
sieke en moderne liederen. 21.00 Voordracht.
21.15 Oude muziek. 21.45 Klassieke muziek.
22.00 Kunst. 22.30 Nws. 22.40 Overweging.
22.45 Gram.muziek. 23.15 Context. 23.45 Licht
vocaal ensemble. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.07 Platen-
programma. 10.00 Nws. 10.02 Lichte muziek
12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten 12.05 Muzi
kaal VARA-Varia. 13.00 Nws. 13.02 Actuali
teiten. 13.05 Gast-vrij. 14.00 Nws. 14.02 Actua
liteiten. 14.05 Voor de vrouw. 150.0 Nws. 15.02
Actualiteiten. 15.05 Electronisch orgelspel.
15.25 Gram.muziek. 16.00 Nws. 16.02 Actuali
teiten. 16.05 Zorro-programma voor tieners.
17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 Verzoek
platen.
BRUSSEL
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer
bericht. 12 48 Gram.platen. 12.55 Overzicht
buitenlandse pers. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmu-
ziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.30 Lich
te muziek en zang. 16.00 Nws. 16.03 Beurs.
16.09 Lichte muziek. 16.30 Voor oudere luiste
raars. 16.56 Platen. 17.00 Nws. 17.15 Jazz.
17.45 Koperensemble. 18.00 Nws. 18.03 Voor
de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse
les. 18.32 Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52
Taalwenken. 19.00 Jazz.19.50 Syndicale kro
niek. 20.00 Volksliedjes. 20.30 Hoorspel. 21.46
Liederen van Richard Strauss. 22.00 Nws.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.56
Reclame. 19.00 Kenmerk. 19.30 De Held (TV-
film). 19.56 Reclame. 20.00 Journ. 20.16 Re
clame. 20.20 Attentie. 20.45 David Copperfield
(TV-film). 21.35 Arm en rijk: dl. 2 Ontwik
keling in N.O. Brazilië (filmreportage). 22.25
Klassiek zangrecital. NTS: 22.30 Journ.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Coronation
Street (TVfeuilleton). 20.55 Achter het
nieus. 21.20 Openbaar debat Concertgebouw
orkest. 21.56 Reclame. 22.00 Journaal. 22.30
Teleac: Automatisering (3).
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
10.20 Schooltelevisie. 12.00 Teleac: De de
taillist als ondernemer (3). 18.45 Pipo de
Clown. 18.50 Journaal. 18.56 Reclame. 19.00
The Monkees. 19.25 Zoo Zoo, dierenprogram
ma. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Re
clame. 20.20 Muziekprogramma. 21.00 AVRO
Televizier. 21.30 De fantastische avonturen
van het ruimteschip Orion, (TV-film). 22.30
Journaal. 23.00 Teleac: Kernfysica (19).
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Mensen
tussen hemel en aarde: Openlucht-circus.
20.30 Inburgeren. 21.00 Léon Morin, priester
(speelfilm). 22.51 Reclame. 22.54 Journaal.
Jean-Baptiste Rossi, die de Prix de
l'Unanimité drieduizend franks
groot) heeft ontvangen voor zijn
boek „Les mal partis". Deze prijs
wordt alleen toegekend als de jury
eenstemmig (unaniem) tot toeken
ning besluit.
De Britse minister van Gezondheid,
Kenneth Robinson, heeft op vragen uit
het parlement geantwoord dat hij geen
reden ziet het roken in de Britse film- en
andere theaters wettelijk te verbieden.
Gezien het stijgend aantal Britten dat
met roken is opgehouden, vindt hij het
wel toe te juichen dat zovele bioscoop
eigenaars het publiek verzoeken tijdens
de voorstelling niet te roken. Het aantal
niet-rokers in Groot-Brittannië is nu tot
meer dan veertig percent gestegen. Wei
nigen van hen, aldus de minister, voelen
echter voor een rookverbod in bioscopen,
restaurant en theaters.
Nederland 1: Na de rubriek „Kenmerk"
zendt de NCRV de film „De held" uit.
Na het journaal en „Attentie" wordt een
nieuwe aflevering uitgezonden van de
serie „David Copperfield". Daarna volgt
de voortzetting van de reportage van Kees
van Langeraad over de hulp aan de on
derontwikkelde gebieden. Dit keer is
Brazilië aan de beurt. Laatste programma
onderdeel is een cantate van Handel, ge
zongen door de sopraan Ille Strazza-
Brinkman.
Nederland 2: De VARA begint de avond
met een aflevering uit de Engelse serie
„Coronation Street". Na „Achter het
nieuws" volgt een programma rond de
teach-in die in december werd gehouden
over het programma-beleid van het Con
certgebouworkest. Er was een conflict
situatie ontstaan doordat een aantal jonge
musici meer aandacht wilden voor het
moderne repertoire, terwijl anderen die
experimentele muziek minder ruimte wil
den geven. Na het laatste journaal volgt
nog een les uit de Teleac-cursus over
automatisering.