Kunst op afbetaling in Groningen Oostduitse gastregisseur bij Centrum voor stuk van Brecht URUYS&CO HAAR JOURNAAL Bata International: kleding en schoeisel in tropenkleuren 1 Dertien Oscars voor „Virginia Woolf" Ui REISAGENTEN Binnenkort vijf boutiques in Nederland DINSDAG 21 FEBRUARI 196 7 7 S'ortcjenó „Arsenicum en oude kant" in Haarlem NVSH geeft psychische hulpverlening UW HOTELPLAN VAKANTIE NU AL VEILIG BELEGGEN BIJ 1400 voor brief van Willem de Zwijger De radio geeft woensdag T elevisie programma's - Léon Morin, priester C. B. wijn is niet duur! Rideau rouge van de Amsterdamse stadsschouwburg vernieuwd GRONINGEN. Niet alleen was machines, koelkasten, radio's, kos tuums en jurken op afbetaling, maar ook kunst is nu tegen gemakkelijke betalingsvoorwaarden te koop. Pier Tania, cultureel coördinator van de gemeente Groningen, onthulde dat dit voor Nederland unieke initiatief is genomen in samenwerking met de gemeente Groningen, de Raad voor de Kunst, de plaatselijke directie van een groot warenhuis en de kunst galerij „De Mangelgang". In een zaal van het warenhuis hangen grafieken, gouaches en tekeningen van vijfendertig Nederlandse kunstenaars, bij een vergaard door Leendert van Lage- stein en zijn vrouw, beheerders van de Mangelgang, op verzoek van Pier Tania en met de belangeloze medewerking van B. en W. van Groningen. Niet alleen door de beeldende kunst te exposeren in of vlak bij de dagelijkse stroom van het gro te publiek, maar ook door invoering van gemakkelijke betalingsvoorwaarden wordt gehoopt de kunst dichter bij het publiek te brengen. De Raad voor de kunst van de gemeen te Groningen zal op verzoek van de heer Tania de rente- en administratiekosten, die betaald moeten worden aan de finan cier, voor zijn rekening nemen. Financier is de financieringsmaatschappij Mahuko NV, een dochter van de Amro-bank. De ze maatschappij heeft een afbetalings- voorwaarde vastgesteld overeenkomstig de voorwaarden, die gelden voor persoon lijke leningen, met dit verschil dat voor kunstwerken al van 100 af krediet wordt gegeven. Krediet zal alleen worden gege ven voor aankoop van kunstwerken waar voor ook een rijksaankoopsubsidie wordt toegekend. Deze subsidie van de staat 25 percent van de prijs van het kunst werk wordt door de financieringsmaat schappij beschouwd als de eerste aanbe taling op het kunstwerk. De koper kan betalen in zes of meer maandelijkse ter mijnen. Naar zijn financiële omstandighe den wordt een summier onderzoek inge steld. Een voorbeeld van de bijdrage die de Raad voor kunst geeft: op een kunststuk van bijvoorbeeld 800 betaalt het rijk 25 percent subsidie, oftewel 200. De reste rende 600 wordt door de koper betaald in zes maandelijkse termijnen van 100 De administratiekosten 8.40) en de ren te (7 percent per jaar) van ƒ21 worden betaald door de Raad voor de kunst. Het warenhuis heeft belangeloos mede werking verleend in de advertentiecam pagne en de inrichting van tentoonstel lingsruimte van 200 vierkante meter. De afbetalingsregeling is een experiment, maar zal niet alleen voor deze tot 5 maart durende tentoonstelling gelden. Ook bij volgende gelegenheden, zo is de bedoeling, zal er van kunnen worden ge profiteerd. De opbrengst van de verkoop van deze tentoonstelling gaat naar De Mangelgang, omdat deze galerie, die evenals andere galerieën in Groningen „op de rand van de rentabiliteit wankelt" (aldus Pier Ta nia), te helpen. DE REALITEIT omspeelt een karakter met zoveel niet wezenlijke aspecten dat de essentie ervan vaak niet te door schouwen valt. Bertolt Brecht, die het theater zag als een mogelijkheid om de realiteit te doorlichten, eiste daarom van de acteur „so wenig Charakter wie mög- lich, so viel wie nötig". Inleving in een rol achtte hij dan ook van minder be lang dan het zuiver ambachtelijk bestu deren, tot in het kleinste gebaar, van el ke wezenstrek die een karakter kan ver duidelijken. Dat eist tijdens de repetities van de acteur een technische arbeid, ver gelijkbaar met de voorbereidingen van de musicus, die eindeloos zijn moeilijke passages moet oefenen. Een repetitietijd van een jaar is voor het Berliner En semble van het Oostberlijnse Brecht- theater dan ook een normale zaak, zoals Hagen Müller Stahl maandagavond in de Haarlemse sociëteit Teisterbant uiteen zette voor de leden van de Vereniging Vrienden van Toneelgroep Centrum. MüLLER-STAHL regisseert bij Cen trum Brechts Man is Man, in de verta ling van Hans Roduin, dat ter gelegen heid van de Boekenweek 1967 op 4 en 5 maart in de Haarlemse Stadsschouwburg te zien zal zijn, met in de voornaamste rollen Karin Haage, Piet Romer, Jules Hamel, Peter Aryans, Jeroen Krabbé, Joop Admiraal en Lou Steenbergen. MAN IS MAN, een blijspel op een soci aal thema, toont de algemeen menselijke tragedie van een kleinburgerlijk, vreed zaam en in wezen antimilitaristisch man, die van compromis tot compromis ge rakend door de omstandigheden wordt vervormd tot een militairistische super- slechtaard, en tenslotte zelfs het contact met de eigen identiteit verliest. De ar me Ierse pakknecht Galy Gay ontmoet tijdens een „straatje om" waarvan hij vredig bij zijn vrouw denkt terug te ke ren, een Britse patrouille (het stuk speelt in Voor-Indië), die tijdens een rooftocht zijn vierde man is kwijt geraakt en Galy Gay voor een sigaar en een glas bier weet te bewegen de plaats van de vierde in te nemen om moeilijkheden met een gevrees de korporaal te voorkomen. Galy Gay, wiens enige „ondeugd" is dat hij tuk is op een voordelig handeltje, zet hiermee zijn eerste stap op het pad van het compro mis, dat hem tenslotte zal voeren naar het moment waarop hij in aard en identiteit een volslagen ander is geworden: de „man die man is" en het spel, van harte zelfs, meespeelt. BRECHT heeft in Galy Gay niet de mens getekend in wie bepaalde, in aan leg reeds aanwezige, kwade tendensen door toevallige omstandigheden de kans krijgen zich verder te ontwikkelen. De Galy Gay uit het begin van zijn stuk is een man met veel kwaliteiten en zonder kwade eigenschappen; juist daardoor be licht hij zo duidelijk de realiteit van dè mens, die, eenmaal op de weg van het compromis en gegeven de geëigende om standigheden, altijd en overal tot „Man" kan worden: een onherkenbaar vertekend schaduwbeeld van zichzelf. Hagen Müller-Stahl legde vooral op dit aspect de nadruk in zijn praatje voor de Vereniging Vrienden van Toneelgroep Cen trum, waarin hij verder nog vertelde over zijn werk in het Brecht-Theater en bij Centrum. In een gedachtenwisseling met de aanwezigen, na de pauze, sprak Mül ler-Stahl o.m. zijn tevredenheid uit over zijn samenwerking met de spelers van Centrum en over de vertaling van Hans Roduin, die volgens hem Brechts taalei gen goed tot zijn recht doet komen. Ver der haalde Müller-Stahl nog enkele per soonlijke herinneringen op aan Brecht, waarbij hij als saillant detail meedeel de dat Brecht een verwoed consument van speurdersverhalen was, met een ster ke voorliefde voor Raymond Chandler. ADVERTENTIE <§cud-jïltoer - 3{cdoges - ^Ceftuy^plat Gr. Houtstraat 6, Haarlam. Tal. 02500* 10616 Het Nieuw Rotterdams Toneel zal op zaterdagavond 25 februari in de Stads schouwburg te Haarlem een voorstelling gevan van „ARSENICUM EN OUDE KANT" (Arsenic and old lace) van Joseph Kesselring. Onder regie van Jan Teulings werken mede: Enny Meunier, Elly van Stekelen burg, Camille de Vries, Pieter Lutz, Jan Teulings, Piet van der Meulen, Bas ten Batenburg, Adolf Rijkens, Sacco van der Made, Frans Kokshoorn, Hans Polman, Henk Uterwijk. De Nederlandse Bewerking is van Joeki Broedelet en het decor: Hep van Delft. De met de NVSH gelieerde Nederlandse Stichting Consultatiebureaus voor Huwe lijks- en Geslachtsleven gaat bij wijze van proef op twee van de rond vijftig consultatiebureaus het consultatieve werk uitbreiden met de psychische hulpver lening. Het experiment zal hoogstens twee jaar duren aangezien de stichting financieel niet in staat is deze kostbare uitbreiding permanent te financieren. Zij hoopt in deze proefperiode evenwel overtuigende argumenten te vinden voor voortzetting van deze voor Nederland nieuwe vorm van consultatief werk waardoor het,door de overheid kan worden gesubsidieerd ADVERTENTIE HOLLYWOOD (AP) „Who's afraid of Virginia Woolf" is voorgedragen voor dertien Oscars, het record van het jaar. De vier hoofdrolspelers werden voorge dragen, en voorts de beste film, de beste regie, en de beste fotografie. Tweede op de ranglijst staan „A man for all seasons" en „The sand pebbles" met ieder acht stuks. Deze films staan op de lijst van beste films, samen met „Alfie" en „The Russians are coming, the Russians are coming". Op de lijst voor beste hoofdrolspeler staan Richard Burton (Virginia Woolf), Alan Arkin (The Russians are coming), Michael Caine (Alfie), Steve McQueen (The sand pebbles) en Paul Scofield (A man for all seasons). Voorgedragen voor beste hoofdrolspeel ster: Elizabeth Taylor (Virginia Woolf), Anouk Aimee (Een man en een vrouw), Ida Kaminska (Het winkeltje aan het Corso), Lynn Redgrave (Georgy girl) en Vanessa Redgrave (Morgan, a suitable case for treatment). Beste mannelijke bijrol: George Segal (Virginia Woolf), Mako (The sand pebbles), James Mason (Georgy girl), Walter Mat- thau (The fortune Cookie), Robert Shaw (A man for all seasons). Beste vrouwelijke bijrol: Sandy Dennis (Virginia Woolf), Wendy Hiller (A man for all seasons), Jocelyne Lagarde (Hawaii), Vivien Merchant (Alfie en Geraldine Page (You're a big boy now). Dr. J. Gerbrandy (48 jaar), thans hoofd van de afdeling inwendige geneeskunde in ziekenhuis Dijkzigt te Rotterdam, is be noemd tot buitengewoon hoogleraar in de inwendige geneeskunde aan de medische faculteit te Rotterdam. De benoeming is van kracht met ingang van 1 december 1966. yy,eO mmm- °%a<\ a HAARLEM KRUISSTRAAT 43 TEL 1 53 04 (Van onze correspondent LONDEN Maandag is bij Sotheby een door Willem de Zwijger geschreven brief verkoch' aan de firma N. Israël in Amsterdam. Deze brief, die in Ameri kaans bezit was. bracht een bedrag van 140 pond sterling (1400 gulden) op. De brief, gedateerd „Dillenburg 7 mei 1572", was gericht aan „De gouverneurs, kapiteins, raadsleden en burgers van Vlis- singen", de eerste grote stad in de Neder landen, die in de revolte tegen Spanje de zijde koos van de prins van Oranje. In deze brief wenst hij hen geluk met het feit, dat zij de eersten zijn, die in opstand komer tegen de tirannie van de hertog van Alva en met het afwerpen van het juk der slavernij. Wie meent dat de naam Bata alléén nog maar schoenen betekent komt be drogen uit. Bata International, zoals de naam voluit is, had al eerder een boutique de zogenoemde „Beat- saloon B.I." geopend in Amsterdam, maar zoals gisteren tijdens een show in het Amsterdamse Hilton hotel werd bekendgemaakt, gaat Bata Internatio nal nu ook vijf boutiques beginnen elders in het land, onder andere in Amstelveen en Den Haag. Behalve de nieuwe schoenenmode zagen we gisteren dus ook een bou- tiquecollectie, helemaal op de jeugd afgestemd. Qua kleur en model waren de schoenen volledig aangepast aan de kleding. Men had verschillende attri buten uit het Tropenmuseum laten ko men om het geheel een exotisch Afri kaans accent te geven. Ook het décor van een rieten hut, drie Surinaamse mannequins en een tamtamorkestje moesten de safarisfeer oproepen, die echter niet duidelijk in kleding of schoeisel tot uiting kwam. Niettemin hebben de (mini)jurkjes kleuren „van de ondergaande tropenzon", zoals Bata International vermeldt. De stofjes ver toonden kleurige motieven in oerwoud achtige dessins, maar de echte African- print was er toch niet bij. Dat deed echter aan de kleurrijkheid niets af. Het is zelfs de vraag of er ooit in de mode zoveel kleur is geweest als dit jaar het geval is. De schoenen trekken zich als het ware aan de jurken op. Bij gestreepte modellen worden eveneens gestreepte schoenen gedragen. Bata presenteerde badstofschoentjes De leren schoenen hebben een langgerekte leest met veel uit snijdingen en spaghetti-bandjes. HILVERSUM I. 44)2 M. 7.00 Nws. 7.23 Lichte gramm.muziek. 7.55 Deze dag 8.00 Nws. 8.10 Gramm.muziek. 9.00 Operette. 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Semi-klassieke muziek. 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nws 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Oude muziek. 12.00 Lichte gr. muziek. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Tango rumba orkest: 13.00 Nws. 13.10 Actua liteiten. 13.25 Instrumentaal sextet. 13.50 Ge sproken portret. 14.05 Oude kamermuziek en moderne muziek. 15.00 Voor de jeugd. 17.00 Voor de zieken. 17.30 Dansorkest. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de CHU. 18.30 dansork. 19.00 Liedjesprogrmma. 19.30 Artistieke staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Gramm.muziek 20.15 Klassieke muziek. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Jazz. 23.55 Nws. HILVERSUM 11.298 M. 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7,15 Moderne gramm.muziek. 7.30 Nws. 7.32 Gramm.mu ziek. 740 Radiokrant. 8 00 Nws. 8.10 Gewij de muziek. 8.30 Nws. 8.32 Klassiek piano concert. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gramm. muz. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Hervormde kerkdienst. 13.00 Variant. 13.30 Metropole orkest. 14.00 De fa milie Leenhouts (hoorspel) 14.25 Moderne gramm.muziek. 15.25 Moderne muziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Fwe o'clock. 17.15 Russische volksmuziek. 17.35 Gramm.muziek. 17.50 Overheidsvoorlichting: De politie nu. 18 00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd. 18.30 Nws. uit de protestants christelijke organi saties. 18.50 Gramm.muziek. 19.00 Nieuws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Leger des Heils. 19.45 Wereldpanorama. 19.55 Licht ensemble. 20.10 Klassieke kamermuziek. 21.10 Litterair programma. 21.30 Cabaret. 22.15 Avondover denking. 22.30 Nws. 22.40 Geestelijke liede ren. 22.55 Aftakeling en wat eraan te doen? (lezing). 23.10 Klassieke pianomuziek. 23.15 Platennieuws. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 240 M. 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Kaleidos- koop: muziekprogramma 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitaminen. 12.00 Nws. 12.02 Operette. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Vrolijk programma. 15.00 Nws. 15.02 Lichte muziek 16.00 Nws. 16.02 Toerbeurt: platen voor de jeugd. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 Rhythm and blues. 17.35 Country and Wes tern. BRUSSEL 324M. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer bericht. 12.48 Lichte muziek. 12.53 Buiten landse pers. 13.00 Nieuws. 13.20 Ta- felmuziek 14.00 Nws. 14.05 Schoolradio. 14.20 Koorzang. 15.15 Kinderprogr. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09 Jazz. 17.00 Nws. 17.15 Beat. 18.00 Nws. 18.03 V. de soldaten. 18.30 Leken- moraal en -filosofie. 18.50 Sport. 18.55 Taai- wenken. 19.00 Nws. 19.40 Musical- en film muziek. 20.00 Amusementsmuziek. 21.00 Ge varieerde muziek. 21.50 Pedagogische advie zen. 22.00 Nws. VOOR DINSDAG NEDERLAND I 10.20 Schooltelevisie. 12.00 Teleac: De de taillist als ondernemer (3). 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.56 Reclame. 19.00 The Monkees. 19.25 Zoo Zoo, dierenprogram- ma. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Re clame. 20.20 Muziekprogramma. 21.00 AVRO Televizier. 21.30 De fantastische avonturen van het ruimteschip Orion, (TV-film). 22.30 Journaal. 23.00 Teleac: Kernfysica (19). NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Mensen tussen hemel en aarde: Openlucht-circus. 20.30 Inburgeren. 21.00 Léon Morin, priester (speelfilm). 22.51 Reclame. 22.54 Journaal. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I 17.00-17.35 Voor de kinderen. 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.56 Reclame. 19.00 Mona (TV-film) 19.25 Openbaar Kunstbezit. 19.41 Stichting Socutera. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame 20.20 Zendtijd Poli tieke Partijen. 20.30 Songfestival 1967. 21.00 Opstanding (speelfilm). 22.40 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame 20.05 Voyage to the bottom of the sea (TV-film). 20.55 Kom- pas:actualiteiten. 21.05 Straatspelletjes (bal let). 21.30 Overdenking. 21.35 Kunstzinnighe den: cultureel kijkschrift. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. 22.30 Teleac: De detaillist als ondernemer (3-herh.). Gestreept tienerhansop in wit en blauw met bijpassend strandhes in effen marine, dat met een grove rits wordt gesloten. De linnen sneakers zijn eveneens in in strepen en bloemetjes met een crêpe-zool voor de harde kiezel aan de Zuideuropese stranden. De leren schoenen zijn meest effen in tal van kleuren: appelgroen, okergeel, tur quoise, bleu en alle schakeringen roze en paars. Het open-hielmodel blijft ook voor deze zomer gehandhaafd met uiterst dunne spaghettibandjes en kunstig uitgesneden voorbladen. De hak is plat of iets opgehoogd en vier kant. De maximale hakhoogte is niet meer dan 5 cm, maar dit treft men slechts aan bij de avondschoentjes die soms zijn „opgetuigd" met pailletten. Tegenhanger hiervan vormden de kleurige sportieve veterschoenen, ge ïnspireerd op de basketbalschoen. De prijzen liggen tussen de 14 en 89. Ónder de kleding viel een tieneren semble op, bestaande uit een hemdje met halve mouwen en broekje waar van de ruches net even onder het hemdje uitpiepten. Verder werden er plezierige recht-toe-recht-aan jurkjes Kleurig gestreepte badstof schoentjes met crêpe-zolen voor de kiezelstrandjes van Zuid- Europa. gepresenteerd in allerlei kleuren en kleurcombinaties. Er zijn minirokjes met brede ceintuurs in zuurstokstre- pen en bijpassende „poor boy"-truitjes. Wat nieuwer zijn de zeer modieuze jurkjes in kantmotief met tweekleurig gestreepte bovenstukjes, waarvan één kleur in de rok terugkomt. Jean-Paul Belmondo is de hoofd rolspeler in de film „Léon Morin, priester", die vanavond via Neder land 2 wordt uitgezonden. Van de Franse filmer J. P. Melville werd sinds zijn „Le silence de la mer" uit 1949 in ons land weinig vernomen tot hij ruim tien jaar later, in 1961, de aandacht op zich vestigde met „Léon Morin, prêtre", een verfilming van de roman van Beatrice Beck waarmee zij in 1952 de „Prix Gon- court" won. Roman en film beschrijven een reeks ontmoetingen tijdens en direct na de oorlog tussen een jonge oorlogs weduwe en een plattelandspastoor. Een eerste contact tussen beide zo geheel ver schillend geaarde mensen wordt afge dwongen door de .vrouw die in een op standige bui behoefte gevoelt een pries ter te beledigen in zijn geloof. Toevallig kiest zij daarvoor uit Léon Morin, een geestelijke die midden in het leven staat en niet in clichés denkt en die met zijn strijdlustige opponente een gesprek aan durft over de raadselen van het mense lijke bestaan en van het geloof. In die gesprekken raakt Barny, zoals de vrouw heet, langzaam overtuigd van het gelijk van Morin. In hoeverre bij die bekering al andere gevoelens een rol meespelen, is dan niet zeker, maar later kan Barny haar liefde voor Morin niet langer verbergen, wat voor de priester aanleiding is hun regelmatige contacten te verbreken. Het einde van de oorlog betekent trouwens al een beëindiging van de ongewone om standigheden, waaruit hun samenkom sten logisch waren voortgekomen. Met Jean-Paul Belmondo als Morin en Emmanuele Riva (bekend uit „Hiroshima mon amour") als Barny heeft Jean-Pierre Melville een sobere filmversie van de destijds opzienbarende roman gemaakt. Voor de vele dialogen heeft deze geeste lijke vader van de „nouvelle vague" een houdbare oplossing gevonden en daarbij niet vergeten de achtergronden, waar tegen zich de gebeurtenissen afspelen, duidelijk te tekenen. Het provinciestadje, waarheen Barny geëvacueerd is en dat eerst door Italiaanse troepen, later door strenger optredende Duitsers is bezet, is een onderdeel van deze achtergronden. Nederland 1: De AVRO begint met de belevenissen van The Monkees. Hierna de dierenfilm Zoo Zoo. Na het journaal een programma met Gert en Hermien Tim mermans. Na een aflevering van AVRO's Televizier de fantastische avonturen van het ruimteschip Orion. In deze aflevering gaat het om de zon, die ongewoon warm begint te worden en de aarde dreigt te verschroeien. Na het laatste journaal een les uit de Teleac-cursus over Kernfysica. Nederland 2: In een aflevering van „Mensen tussen hemel en aarde" ziet men berendressuur, vliegende mensen, sensationele jongleurs, koorddansers en een evenwichtsoefening. In het program ma „Inburgeren" wordt de procedure toe gelicht over de gecompliceerde en weinig doorzichtige kabinetsformatie. De toelich ting wordt onder meer gegeven door twee politici die zelf bij het formatiewerk nauw betrokken zijn geweest. De hoofdfilm is getiteld „Léon Morin, priester". De hoofd rollen worden gespeeld door Emanuele Ri va en Jean Paul Belmondo. ADVERTENTIE AMSTERDAM (ANP) De Amster damse Stadsschouwburg heeft weer een nieuw „Rideau rouge", een rood gordijn met daarop in reliëf geschilderde draperie met gouden stiksels, franje en kwasten. Chef decorateur Num de Vries van de Stadsschouwburg heeft dit doek, dat het toneel afsluit, in het eigen atelier vervaar digd naar het origineel dat in 1894 in ge bruik was genomen en totaal versleten was. Het oude doek zal naar schatting in de afgelopen zeventig jaar ongeveer twintigduizend maal op en neer zijn ge gaan. Het werd destijds in Brussel ge maakt. Het „rideau rouge" heeft een dubbele functie. Behalve dat het een sierdoek is, moet het tevens geluiden, die bij het op bouwen van decors op het toneel worden gemaakt, uit de zaal bannen. Nog slechts enkele schouwburgen in Eruopa kunnen bogen op het bezit van een doek als dit, dat beschouwd kan worden als een nala tenschap uit een kleurrijk theaterverle- den.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 7