BLIJ GLANZENDE OGEN Kouwenaar en A. Brotherton kregen Martinus Nijhoffprijzen Ver r de opa van de Provo's Amsterdam legt het fundament voor een nieuw operagebouw Ned. Danstheater brengt nog vier wereldpremières Erik Vos alleen als gastregisseur 160.000 tekort bij de Utrechtse Stadsschouwburg KRO ontslaat Henk ter Lingen van A'dam 67" Amerikaanse „Anne Frank" voor de Britse televisie 11 MIELE WASAUTOMATEN DONDERDAG 23 FEBRUARI 1967 Aanvoerder van het viertal dat het boekenbal versiert ixxxxxxxxxxxxxxxxxxjuxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx: Sukkelige sul Dag koninginnedag Journalist of leraar Schandelijk programma HARTENDORP De radio geeft vrijdag Televisieprogramma's Jan Vrijman (Van onze correspondent) I geven. Ik ben nu „sadder" en „wisen' sadder tussen aanhalingstekens en wiser AMSTERDAM „Het is het meest tussen dubbele. ut i Nog steeds staat mij'voor ogen dingen cntische publiek dat er is. R te veran(jeren en |e doorbreken, maar nu komt eigenlijk voor het bal na afloop, minder illusies. Ik zie dat het mijn Men is dus geneigd te gaan zitten en natuur is en dat ik mijzelf probeer uit te te zeggen van: kom maar op, tot het dr"kke2; ,ir 1n.„ SP Na ,,De Waarheid in 1946 deed ik ook zover is ga ik me wel zitten vervelen nQg vyj anderen met een marionet- Aan het woord is Jan Vrijman. On- ten-theater mijn eerste entree in de thea- derwerp van gesprek: het boekenbal terwereld. Het was een eerste poging om en de gala-avond die daaraan vooraf met simpele middelen tot theater te ko- men. Commercieel werd het een debacle, gaat. Dat gala moest de laatste jaren I jQgjj g;ng jk weer in de journalistiek. Ik tussen steeds grotere aanhalingste- had veel geleerd van de hoofdredacteur kens geplaatst worden. Jan Vrijman, van „De Waarheid" Koejemans. Hij was aangetrokken door de vooruitstreven- 06 directeur Vein het bure&u van de j geïnspireerd. Commissie voor de Collectieve Pro- ADVERTENTIE noemt. „Provo probeert dit schoon te pra ten door witte pakken en witte plannen, maar er is een relatie en een nuttige re latie. Stelen en verdovende middelen, je kunt er een andere visie op hebben, maar de samenleving zal zich er tegen keren. Maar tot een verlegging van de grenzen zullen de provo's zeker bijdragen. Er zijn nu twee mogelijkheden. Ze worden totaal onmogelijk of ze worden opgenomen in 't maatschappelijk bestel. Dat laatste is met een Bernard de Vries (Provo gemeente raadslid) aan de gang". paganda van het Nederlandse Boek iCPNB) Frans de Smit als producer, heeft het idee van een gala-avond ge- n1Daarna de t.v. Ja, „dag koninginnedag heel laten vallen. „Wij trekke ik wilde een historisch beeld van Neder- als de propaganda voor het boek, de land geven onder het regime van Wilhel- populaire kant op; de kant van de po- mina. Ik had niet de bedoeling om te pulaire feestavond. In het programma kwetsen. Ik ben geen jongen die kwetst f rj„ Dat kan ik met. Ik schrik al als ik iemand heet het „grote feestavond van del yn dog ^js iemand kwets, dan gaat boekgeneratie", zoiets als de grote dat onbewust. Zo maakte ik na „Dag ko feestavond van de Speeltuinvereni- ninginnedag" kennis met de bezwaren te- ring-Noord Maar wij doen het met gen de verborgen werkelijkheid van Ne- biu& J o Cv,l derland, zoals de opkomst en de emanci- een dubbele bodem. en patie van het socialisme. Die personifieer- gaat natuurlijk niet. Wij doen Snip de ik in het programma in „Klaas Ver en Snap met een „sophisticated" ele- laan". In 1888 werden zijn huis en hijzelf ilj-t „„u r.iiltnnrrlT-nopr<;" in Delft, omdat hij socialist was, oranje ment, zodat ook de cultuurdragers geverfd 'd0Qr oranjekianten. Later werd met begrip kijken. Zo hopen wij de I burgemeester van Zaandam. Een stuk zaal te pakken en over het hoofd van koloniale geschiedenis personifieerde ik de zaal het grote publiek". in 'n oud-Lombokstrijder, die ik liet ver- I tellen hoe een veldtocht onder Van Heutz Wij dat zijn behalve Vrijman: Rinus ging. De opkomst van het fascisme perso- Ferdinandusse. Jan Blokker en Gijs Stap- nifieerde ik in een van de muiters van de pershoef Regisseur is Frans Boerlage. „Zeven Provinciën Die muiterij in 1934 Vrijdag gaat het in het congrescentrum was een geweldig signaal. Getoond werd RAI. in Amsterdam gebeuren. Die avond hoe zwak Nederland als koloniale mo- zendt de VARA het eerste deel over de gendheid was. Kort na de muiterij waren tv uit de volgende avond doet de KRO er verkiezingen en kwam het links- en dat met het tweede deel. rechts-extremisme op. In „Dag koningin- nedag" vertelde een van de muiters van Vrijman, eerder auteur van een door de de eerste en de derde dag toen Colijn een CPNB uitgegeven witboek van de boekge- bom op het schip liet gooien, neratie „Er werd nog nooit zoveel gele- Het erge was, dat de voormalige gou- zen" vertelt: „Het eerste deel wordt een verneur van Nederlandsch-Indië, Tjarda presentatie door verschillende artiesten Van Starkenborch Stachouer in de studio van de tien meest verkochte boeken in was. Hij hield een inleidend woord en 1966. In het tweede deel komen dertig be- volgde daarna via een monitor in de re kende schrijvers aan bod onder het mot- giekamer het programma. Hij heeft toen to van Eric Satie ,,In mbeweeglijke de minister-president gebeld om te vra- ernst". Dat deel heet „Verveel u met vol- gen het programma uit te draaien. Het le teugen". I bestuur van de VPRO was erbij. Wij za- En wijzend op zijn drie naaste mede- ten in een live-uitzending en dachten dat werkers: „Het wordt geweldig door de het lekker liep. Op het einde kwam Wim samenwerking van een aantal bijzonder Kan. Dat was de enige keer dat hij op de spitse jongens. Ik heb veel neezeggers ge- televisie kwam. Daar heeft toen niemand had. Ik ben een jongen die afgeremd moet over geschreven. De volgende dag riep worden, anders doe ik de gekste dingen, iedereen „schande. Ik moet beschermd worden tegen mij Door mijn hele verschijning in Neder- zelf. Ik heb mensen nodig die me laten land en door wat ik deed in de journa- uitpraten en die dan het raam uit gaan listiek, ondermeer in „Vrij Nederland'" zitten kijken. Vooral met Rinus en Stap- als Jean Journaille aanvallen op de ge- pershoef gaat dat goed. Die zijn erg selec- vestigde orde, zijn de wortels gelegd tief. Zo is iets heel merkwaardigs ont- voor de Provo beweging. Ik ontmoette in staan. Het mikt ontzaglijk hoog. De ver- die tijd een jonge glazenwasser Robert wachtingen zijn waanzinnig. Nog nooit Jasper Grootveld. Die heb ik opgeleid was er zo'n run op de kaarten". Wie is Vrijman? In 1925 werd hij in de Jordaan in Amsterdam geboren. Hij be zocht de hlfs en werd in de oorlog com munist en medewerker van het illegale I de Haagse Post. Hilterman vond het een partijblad „De Waarheid". Een jaar na schandelijk progamma, maar heel knap de vrede is het gedaan met het commu- Twee jaar lang heb ik daar met plezier nisme en gaat hij als free-lace journalist gewerkt. Ik liet de geest van Koejemans werken. Daarna de VPRO-tv, waar hij waaien. Toen ging ik filmen. Mijn eerste na de geruchtmakende uitzending „Dag film was een documentaire over de ge- koninginnedag" op de zeventigste verjaar- volgen van het Dagboek van Anne Frank dag van prinses Wilhelmina schielijk moet Daarna kwam de film „De werkelijkheid verdwijnen. Dan wordt hij een succesvol van Karei Appel". Dat was een nieuwe filmer („De werkelijkheid van Karei Ap- mijlpaal, ik wist dat het zo niet langer pel" en „Op de bodem van de hemel") kon met de film. Er was een nieuwe vi- en filmproducer (ondermeer het „Gang- taliteit nodig. In Nederland werd de film stermeisje"). Hij is voor de tweede keer niet zo goed ontvangen, maar toen kwam getrouwd, nu met ex-Dior modinette Ni- het waanzinnige. Een maand later kreeg cole Holt en heeft twee zoons en twee ik in Berlijn de Gouden Beer. Toen was dochters. ik op slag een gediplomeerd filmer. Ik Achter een grote pils in een van de schrok van het succes. In Duitsland rou vele kroegjes in de wijk waar hij geboren leren nu nog steeds 250 kopieën van de werd zegt hij zelf: „In mijn jeugd wist ik film. Dat is waanzinnig. Ik krijg ook nog goed wat ik wilde worden. Journalist of steeds prijzen. leraar. Dat hoorde bij elkaar en dat zat Na Appel ging ik drie jaar experimen- hem in Theo Thijssen, een geweldige fi guur voor onze generatie.Een leraar, een journalist en schrijver. Ik wilde de men sen iets brengen: wat, heb ik nooit begre pen in die eerste tijd. In de oorlog was het een boodschap. Daarom ben ik commu nist geworden. Tot 1946. Daarna ben ik in de journalistiek verder gegaan met mijn boodschap". Zo tussen mijn twintigste en dertigste ging het hoofdzakelijk om het probleem van de jeugd. In „Vrij Nederland" heb I hiLVERSU MI. ik het woord nozem gelanceerd. Ik wilde 7 00 nws. 7.23 Gram.muziek. 7.55 Deze iets veranderen in de samenleving. De dag. 8 oo Nws. 8.10 Gram.muziek. 9.00 Klas- filosoof Feuerbach, een leermeester van sieke kamermuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Marx heeft gezegd „De filosofen hebben Klassieke kamermuziek. 10.(X) Schoolradio, de wereld verklaard, nu gaat het erom 10.20 Gram.muziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor haar te veranderen". Die spreuk had ik de vrouw 11.30 Opera. 12^ Uchte orkest muziek. 12.25 Beurs. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlich- Jan Vrijman teren met film voor de VARA-telvisie-, de serie „Jan Vrijman ontmoet". Toen kwam ,,Op de bodem van de hemel". Op het ogenblik ben ik co-producent van een Bel gische film „De vijanden" die geregisseerd wordt door Hugo Claus. Ik heb drie films in voorbereiding. Wat vindt hij als „Grootvader" van de provo's? Hij aarzelt en zegt zorgvuldig formulerend: „De provo's vormen een so ciale, morele en culturele avant garde die als zodanig revolutionaire betekenis heeft, maar die gedoemd is onder te gaan omdat zij hun normen nooit zullen kun nen onderbrengen in de normatiek van de samenleving. Er is een verwevenheid van provo en criminaliteit. Provo predikt „ei gendom is diefstal". De wetten van de samenleving zijn gericht tegen de crimina liteit. Toch is misdaad belangrijk voor de ontwikkeling van de samenleving". Hij wijst op Jean Genét en Sartre, die de moordenaar de meest volmaakte artiest voor de journalistiek daarna is hij de vader van de provo's geworden. Ik ben eigenlijk de opa van de provo's. Na „Dag Koninginnedag" ging ik naar Wat stemt hij? „Voor het eerst van mijn leven P.v.d.A. als ik die sukkelige sullige Den Uyl op de tv zie, die hulploos tegenover gladakkers als Schmelzer en Toxopeus zit dan zie ik dat de P.v.d.A. ondanks de sukkeligheid de meeste inte griteit en speelruimte herbergt. Ik doe het uit een zekere ontroering". Waar leeft hij voor? „Het klinkt heel sentimenteel: om te proberen nog eens gelukkig te worden. Vroeger zou ik ge zegd hebben voor de „kicks", de sterke gewaarwordingen, om iets te veranderen, weet ik veel. Ik geloof dat als je gelukkig bent dat anderen ook doet. Oh, wat klinkt dat lullig. Oh, wat is het moeilijk. Ik be doel met gelukkig niet tevredenheid. Ik bedoel het gevoel dat je als jongen had als je over straat liep of holde en ineens heel warm werd en ineens begon de zon heel erg te schijnen. Dat gevoel heb ik nooit meer gehad. Ik ben een onrustig man. Ik sta voortdurend op voet van oorlog met ijet leven, maar daar heb ik nu vre de mee". ADVERTENTIE kijken verrukt naar Goud-Glanzende CLAUDIA- RINGENGELUKSSYMBOLEN voor het leven". Alle klassieke en moderne modellen, met en zonder Brillant vindt u bij GROTE HOUTSTRAAT 49 - HAARLEM - TEL. 20049 DAGELIJKS DEMONSTRATIE Gen. Cronjéstraat 43 - Telefoon 52760 De gemeenteraad van Amsterdam is ak koord gegaan met een voorstel van B. en W. om de architect ir. B. Bijvoet opdracht te geven tot het maken van een bestek en een begroting voor de bouwkundige werken voor het operagebouw. Dit betekent dat Amsterdam, in afwach ting van een akkoord met Den Haag over de financiering en de exploitatie van het te bouwen operagebouw, zich gereed maakt om, als dit akkoord is bereikt, met een met de bouw te kunnen beginnen. De raad voteerde voor deze voorziening een bedrag van ruim 1 miljoen gulden. Met de bouw van de nieuwe Amster damse muziektempel zal een bedrag van 30 miljoen gulden gemoeid zijn. Els van Rooden en Donald Jones spelen vanavond het stuk „Buren" van James Saunders. (KRO - Nederland 1) Nederland l:De avond begint met het jeugd- en regionaal journaal, waarna het programma „Mensen in de sport". Na het journaal het Kunstmaanorkest met het vierde pianoconcert in G. van Ludwig van Beethoven Dan volgt een korte inlei ding over de rassendiscriminatie naar aan leiding van het toneelstuk van vanavond „Buren" van James Saunders. Els van Rooden en Donald Jones spelen daarin de rollen van de blanke en de zwarte, die elkaar dagelijks ontmoeten omdat ze in hetzelfde huurhuis wonen. Zij voelen zich beiden eenzaam en er ontwikkelt zich een gesprek waarin niet zozeer de problematiek van het verschil in huids kleur aan de orde komt, als wel de toe nadering van de blanke die de kleurling uit medelijden vriendelijk benadert om zijn benarde positie in de maatschappij. De vrouw in het stuk wordt zich bewust dat er zo van een echte gelijkstelling geen sprake is. De avond wordt beslo ten met Brandpunt en een les uit de Tele- ac-cursus over Automatisering. Nederland 2. De AVRO begint met een aflevering van „Run Buddy run". Hierna „Wij willen wel eens weten", een pro- g^mma waarin jonge mensen vragen §tellen over zaken die bij hen in de be langstelling staan. Gespreksleider is dr. A. van Alphen. Vervolgens een aflevering uit de serie „Slattery's people". Na het laatste journaal ziet men het program ma „Dichterbij", over een aantal gods dienstige begrippen die we dagelijks han teren. Het Nederlands Danstheater brengt vóór het Holland Festival nog vier we reldpremières in de Koninklijke Schouw burg in Den Haag. Op 21 maart wordt een „ready-made"-ballet uitgevoerd, dat Hans van Manen zal ontwerpen en waarin de dansers een zo groot mogelijke improvi satievrijheid wordt gelaten. Ook op 15 februari heeft het balletgezelschap een dergelijk ballet in een dag uitgevoerd. Het trok, ondanks de concurrentie van de t.v. met voetbal en verkiezingen, een volle zaal. Op 10 april gaat in première een werk van Job Sanders, waarvoor als uitgangs punt zijn genomen de „Zeven studies op een thema van de schilder Paul Klee" van de componist Gunther Schuller. Het decor en de kostuums worden ontworpen door de danser Joop Stokvis. Benjamin Harkarvy heeft een drama tisch ballet ontworpen op elektronische muziek van Luciano Berio. Dit ballet, „Visage" genoemd, wordt voor het eerst uitgevoerd op 26 april. Décors en kos tuums ervoor worden ontworpen door Jan van der Wal. Zijn debuut als choreograaf maakt op 9 mei Frans Vervenne. Hij ontwierp „In terludes" op de Sea Interludes en de Pas- sacaglia uit Peter Grimes van Benjamin Britten. Het wordt een in vier delen ge danst verhaal van jonge mensen tussen jeugd en volwassenheid. Frans Vervenne is sedert maart 1965 aan het Nederlands Danstheater verbonden als danser. De Martinus Nijhoff-prijzen voor verta lingen zijn gisteravond in de raadzaal van de gemeente Den Haag uitgereikt aan de in Australië geboren en in Nederland wo nende A. Brotherton en aan Gerrit Kou wenaar. De voorzitter van de jury, profes sor dr. S. Dresden, die ook het juryrap- mm boven mijn bureau hangen Dat van die boodschap heb ik heel lang üng 124Q Sport J3 0Q Nwg mo Journaal gehad. Misschien heb ik het nog wel. In I n ^eurs 13 30 Semi-klassieke muziek. 14.00 ieder geval was het heel sterk tot en met Muzikaie lezing. 14.15 Bij de tijd en bij de het programma „Dag koninginnedag". Dat thee 1530 Thuis. 16.00 Nws. 16.02 Klassieke was een poging om op de tv iets nieuws en moderne muziek. 17.00 Voor de jeugd, tot stand te brengen. Het was te vroeg. Het heeft mij een enorme terugslag ge- 17.25 Muzikale aanwinsten. 17.45 Actualitei ten. 18.00 Nws. 18.15 Amerika in termijnen (lezing). 18.20 Gram.muziek. 18.30 Jazz. 18.50 Informatie. 19.00 Ronduit: voor jonge men sen. 19.30 Lezen en schrijven. 20.00 Nws. 20.05 Jazz. 21.00 Der Freischütz, opera v. Weber. 23.30 Orkestmuziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II. I 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Gram.mu- Erik Vos zal het komende toneelseizoen ziek- 1 eJTwegk2%o8,0-°'Nw',s' 8/10- Gram~ niet vast verbonden ziin aan een van de muzlek- 830 Nws' 832 Voor de huisvrouw, niet vast vernonaen zijn aan een van ue 4() Schoolradio 1000 Klassieke gram.mu- toneelgezelschappen Hij heeft een con- ziek n 0Q Voor de zieken 12 Q0 Ljcht or_ tract afgesloten voor een of twee gasti e- kest 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. gieën in San Francisco (Verenigde Sta- 123o Nws. 12.40 Achialiteiten. 12.50 Platen- ten). Hij voert in ons land nog onder- nieuws. 13.00 Liedjes. 14.00 Muziek kent handelingen met enkele gezelschappen geen grenzen. 14,30 Schoolradio. 15.00 Pizzi- over een mogelijke gastregie. I cato. 17.00 Voor de tieners. 18.30 Sjook: voor de twintigers. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 De wijsbegeerte van Ludwig Wittgen stein, door prof dr. C. A. van Peursen. 20.00 Uit Amerikaanse musicals. 21.00 Lezing. 21.15 Gram.muziek. 21.35 Radiorama. 22.05 Parle mentair weekoverzicht. 22.25 Humanistisch Verbond. 22.30 Nws. 22.40 Volksmuziek. 23.00 Moderne en klassieke muziek. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Vrolijk ochtendprogramma. 10.00 Nws. 10.02 Arbeids vitaminen. 12.00 Nws. 12.02 Uit de buiten landse pers. 12.05 Een uurtje Frans. 13.00 Nws. 13.02 Uit de buitenlandse pers. 13.05 El- pée. 14.00 Nws. 14.02 Uit de buitenlandse pers. 14.05 2 x Top 10. 15.00 Nws. 15.02 Lichte muziek, 16.00 Nws. 16.02 Ik draai voor u, wat ik graag hoor. 16.30 Sorbet. 17.00 Nws. bericht. 12.48 Gram.platen 12.55 Buiten- 17.02 Actualiteiten. 17.05 Pop-party. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.05 Lichte muziek. 12.40 Weer- lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel- muziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.30 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.04 Beurs. 16.09 Lichte muziek. 17.00 Nws. 17.15 Lichte mu ziek. 17.30 Etnische muziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardensport. 18.30 Voor automobilisten. 18.45 Sport. 18.52 Taai- wenken. 18.55 Gram.platen. 19.00 Nws. 19.40 Echo's uit de natuur. 20.00 Lichte muziek. 20.30 Trammelant. 22.00 Nws. 22.15 Dans muziek. 23.55 Nws. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.56 Reclame. 19.00 De Verrekijker. 19.10 Van ge west tot gewest. 19.30 Mensen in de sport. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Klassieke muziek. 20.55 Gesprek over discriminatie. 21.00 Buren (t.v.-spel). 22.00 Brandpunt. 22.45 Journaal. 23.00-23.30 Teleac: NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Run Buddy, run, (t.v.-film). 20.30 We willen wel eens weten. 21.20 Wat is eer? Wat is sterven?, (t.v.-film). 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. 22.30 Dichterbij: over de Bijbel. VOOR VRIJDAG NEDERLAND I 10.20-12.00 Schooltelevisie. 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.56 Reclame. 19.00 Twien: voor tieners en twens. 19.56 reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Attentie. 20.45 De Lucy Show (TV-film). 21.10 Arm en rijk: dl. 3: Nederlandse vrijwilligers in Colombia (filmreportage). 21.50 David Cop- perfield (TV-film). 22.40 Overdenking. 22.45 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Achter het nieuws. 20.30 Boekenfeest 1967. 21.30 Mies en scène. 22.15 Journaal. 22.30 Teleac: Kern fysica (19 - herh.). Gerrit Kouwenaar, A. Brotherton en professor mr. W. F. de Gaay Fort man, die de Martinus Nijhoffprijzen uitreikte als voorzitter van het Prins Bernhardfonds. port voorlas, zei te hopen dat de prijs van 2.000 niet volgend jaar wordt terugge stuurd, zoals de winnaar van vorig jaar, de Brit James Brockway heeft gedaan. Volgens professor Dresden betreurde de jury het met Brockway dat er zoveel slechte vertalingen zowel in als uit het Nederlands verschijnen. Nadrukkelijk werd gesteld dat de jury zich niet uitlaat over de kwaliteit van de Britse vertaling van „Een roos van vlees" van Jan Wol kers, waarover misbaar wordt gemaakt. De heer Brotherton is de prijs toege kend voor zijn vertalingen van werken van onder meer Helman, Vestdijk, Bor dewijk, Gijsen, Elsschot en Walschap. De heer Brotherton is docent aan de oplei ding tolk/vertaler in Amsterdam en stu deert Javaans in Leiden. De heer Kouwenaar is de prijs toege kend voor zijn vertalingen van onder meer werken van Goethe, Schiller, Wede- kind, Brechts, Dürrenmatt, Hochhuth, Ten nessee Williams, Carlino en Sartre, veel al toneelstukken, maar ook poëzie. B. en W. van Utrecht hebben de ge meenteraad voorgesteld met ingang van dit jaar een jaarlijkse subsidie toe te ken nen aan de Stadsschouwburg N.V. in Utrecht ter dekking van haar exploitatie tekort. onder verplichting van terugbeta ling indien en voor zover toekomstige winsten daartoe de mogelijkheid bieden. Voor dit jaar gaat het om een bedrag van 160.000. (Van onze correspondent) HILVERSUM. Aan Henk ter Lin gen, medewerker aan het derde net van de KRO-radio en medesamensteller van het programma „A'dam 67", een pro gramma dat op maandag van 11.00 tot 12.00 uur wordt uitgezonden, is eervol ontslag verleend. Henk ter Lingen had hierom verzocht vanwege verschil van in zicht met de programmaleiding afdeling radio van de KRO over de uitzendingen van „A'dam 67". De programmaleiding meende de voortzetting van deze rubriek niet voor haar verantwoordelijkheid te kunnen nemen, nadat zij zich verschil lende malen niet had kunnen verenigen met inhoud en karakter van „A'dam 67". Henk Bongaarts, free lance-producer, heeft medegedeeeld om dezelfde reden als Henk ter Lingen niet langer aan de pro gramma's te zullen medewerken. (Van onze correspondent) LONDEN. Voor de Britse commer ciële televisie is deze week een door Alex Segal geregisseerde Amerikaanse versie vertoond van het Dagboek van Anne Frank. Anne Frank werd gespeeld door Diana Davila, een Zuidamerikaanse, die in Griekenland en Italië is opgevoed. De rol van Otto Frank werd vertolkt door de Zweedsè acteur Max von Gydow. Lilli Palmer was mevrouw Frank en de be kende Britse acteur Donald Pleasance, die in de oorlog krijgsgevangene is ge weest, speelde de rol van tandarts Dussel. Wel wat al te Amerikaans van sfeer, zal het schrijnende verhaal ook in deze zo sober mogelijk gehouden vorm onge twijfeld diepe indruk op de miljoenen hebben gemaakt die het begrip onder duiken en het leed van de weggevoerden niet van nabij kennen. Wat ontbreekt is de bijna voortdurende angstige beklemming welke op de zolder heeft geheerst en het besef van doodsge vaar, omdat de luchtige momenten te veel overheersen. Diaha Davila, wel een sensitieve actrice is een iets al te vlotte en gepolijste Anne en evenals Peter van Daan (Peter Beiger) een typische Ameri kaanse teenager. Een fout in deze produktie is ook dat de slecht ingelichte toeschouwer niets van de buitenwereld te zien krijgt zonder welke de spanning op de zolder in een vacuum blijft. Het was misschien goed dat de ver schrikkelijke climax van de ontdekking niet is uitgesponnen. Maar de paniek die zich van de verborgenen meester maakte kon niet hoger, evenmin als de beklem ming door het begrip „Grüne Polizei" (die onzichtbaar blijft). Men hoort slechts in de verte een paar bonzen op de straat deur en het woord „Aufmachen".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 11