k CINECENTRUMS „GEHEUGENWONDER" BEHEERT KELDERS VOL SCHIMMEN De Monkees werden „gewoon gemaakt R UIMTE- PRAAT W. J. Steenbergen, steun en toever laat van de NTS, t.v.-secties en het filmjournaal, weet iedere shot terug te vinden. Nieuwe detective serie op het eerste net ZATERDAG 25 FEBRUARI 1967 Erbij 18 (Van onze correspondent) HILVERSUM „Steen, ik zit voor een filmpje ver legen om wat shots van kale bomen, hebben we het?" Drie rimpels verschijnen, drie seconden verdwijnen en dan spuit het antwoord: „Ja, in de begrafenis van prinses Wilhelmina!" Cinecentrums witgejaste W. J. Steenbergen (bijna 60) is het wandelend visueel ge heugen van het journaalbedrijf en daardoor ook de steun en toeverlaat van NTS en alle omroepen, die voor televisie-uitzendingen veelvuldig moeten terug vallen op het door hem beheerde, in celluloid gecon serveerde verleden: Polygoons tot in het begin der twintiger jaren terugreïkende archief van journaal opnamen. „Steen" in zijn filmcatacomben. Peter Tork Mickey Dulenz Mike Nesmith David Jones en Peter Tork (Van onze rtv-medewerkster) „GEZOCHT: allerlei folk- en rollmuzïkanten, zangers voor ac- teerrollen in een nieuwe tv-serie. Rollen voor vier gekke jongens in de leeftijd van 17 tot 21 jaar. Wie kan er op onze auditie komen jullie moeten wel zin hebben in hard werken!" Ejgeel iiiiiiiiiiiiimssttasssui hi'iiiwiiiiiiiitssssssssi WAAROM sturen wij kunst matige satellieten de ruimte in? Een van de voornaamste drijf veren is eenvoudig: nieuws gierigheid. Iets minder huiselijk uitgedrukt: ten behoeve van het zuiver-wetenschappelijke onder zoek van de buitenaardse ruim te. Wat wij op aarde uit die ruim te op ons af zien komen, is alleen het licht van zon en sterren. Licht is een vorm van straling, elektromagnetische straling van zeer korte golflengte (enkele tienduizendste delen van milli meters) Maar het zichtbare licht vormt slechts een heel klein onderdeel van het totaal aan straling. Het zogenaamde elek tromagnetische spectrum als ge heel omvat zowel straling van langere golflengten dan die van het licht (infrarood, radiostra ling) als straling van nog kor tere golflengten (ultraviolet, röntgen, gammastraling, kosmi sche straling). Daardoor krijgen wij op de aardbodem maar een eenzijdig, onvolledig en dus onjuist beeld van het ons omringende heelal. DOOR nu automatisch-wer- OP ZOEK NAAR DE WARE AARD VAN DE RUIMTE Maar de meeste daarvan kun nen wij op de aardbodem niet waarnemen. De dampkring die onze planeet omhult, werkt als een soort filter, dat de meeste stralingen niet doorlaat. kende meetinstrumenten in te bouwen in toestellen die wij buiten de dampkring brengen, zijn wij in staat, daar ter plaatse de ontbrekende gegevens over de natuurkundige toestanden die aldaar heersen, te verzame len. Op die manier krijgen wij een veel beter inzicht in de ware aard van de buitenaardse ruim te. Het ruimte-onderzoek heeft in de laatste jaren onze kennis op dit gebied al aanzienlijk ver groot en is daardoor een wel kome aanvulling van de sterren kunde geworden. Eén van de belangrijkste ont dekkingen was die, welke het bestaan onthulde van de zo genaamde Van Allen-gordels, een enorm stralingsgebied waar van de vorm wordt bepaald door het magneetveld van de aarde. Het strekt zich uit tot meer dan 80.000 kilometer buiten de aarde (aan de zonzijde) en tot nog aanzienlijk verder aan de nachtkant van onze planeet. Jacht per vuwer IN DE CC-bunker aan de Catharina van Renesselaan, in „radiostad" en de BB- schuilkelder op het Langgewenscht al daar rijen zich de filmtrommels aan een tot lange linten van blik, miljoenen meters schimmenspel van mensen en zaken, die ééns nieuws waren en hier een spookachtig eeuwig leven leiden: het bloemencorso dat op een stralende dag in 1935 de Beverwijkers in be wondering bracht, gaat er, allerminst verwelkt, nog altijd rond, de SA mar cheert er nog steeds met de vanen hoog langs een snorretje onder een prollige pet en Pijnenburg peest er permanent door zijn beroemde bocht. HET IS een bezit van onschatbare waarde, dat hier te ruste is gelegd, maar allerminst begraven: de functie van het archief is dank zij de tv de laatste jaren steeds belangrijker ge worden. Het komt dan ook herhaalde lijk voor, dat een filmfragment voor korte tijd naar het laboratorium ver huist omdat er 'n 35 mm of 16 mm kopie van moet worden getrokken. En dan is het altijd de heer Steenbergen, die aan de hand van de kartotheek, de zorgvuldig bewaarde commentaartek sten en vooral zijn fabelachtig, zelden falend geheugen in de kortste keren de opsporing en voorgeleiding regelt. 'uv^MV^A"AfVV/WWWV»AnAM/VV\A/WWWVfVUWW'.'VWUWVW\A(VV'Al. W»Y VY'V <V A#V DEZE ADVERTENTIE, geplaatst in een van de Amerikaanse kranten, le verde de groep de Monkees op, ge selecteerd uit een gezelschap van ruim 500 jongelui. De Monkees, „het Ameri kaanse antwoord op de Beatles", zijn als groep „gewoon gemaakt". Zij heb ben kans gezien, binnen een half jaar de toptien in Amerika en in Europa te bereiken. Ze zijn geesteskinderen van Bon Rafelson en Bert Schneider. Rafelson' is toneelschrijver en t.v.- producer uit New York, Schneider is filmproducer, eveneens uit New York. Beiden zijn verenigd in de produktie- maatschappij die op het idee kwam een nieuwe beatgroep samen te stel len, die dan bekendheid moest krijgen door een met grote frequentie herhaal de t.v.-serie. AMERIKA kent dagelijks honderden audities en de kranten staan er vol advertenties die soms de weg openen naar een groot, maar helaas vaak kortstondig ster-zijn. Schneider en Ra felson speurden naar nieuw talent op een andere manier. Zij schakelden geen Theatre Workshops in, maar de den het via de genoemde vreem de advertentie, „wij waren niet in het minst geïnteresseerd in jonge would- be acteurs, dat zijn, over het algemeen zeer eigenwijze jongelieden, die alleen maar teenager „spelen", maar het niet zijn. Wat wij zochten was iets totaal anders: jonge mensen die echt muzikaal waren en die zouden passen in pen show die wij op papier allan? rond hadden jongelui met oorspron kelijkheid, die niet zouden vervallen in het exploiteren van hun teenerschap. En uit die 500 werden na lang wikken en wegen vier jongens gehaald: David Jones, Peter Tork, Mickey Dolenz en Mike Nesmith". DAVID JONES is een Brit. Uit Man chester. Aanvankelijk was hij leerling jockey. Op school legde hij echter reeds bij amateur-toneeluitvoeringen een gro te ijver aan de dag. Zo verzeilde hij in hoorspelen van de B.B.C. Tijdens paardencourses kwam het echter bij hem op, dat hij, die mgar 1,37 meter lang was bijzonder geschikt zou zijn als jockey. Een kans in die richting kwam en al gauw debuteerde hij op de Newmarket racebaan, bij Londen. Als jockey namelijk kwam hij in contact riiet verschillende theatermen sen die vaak zelf renpaarden bezaten. Zo kwam hij terecht in de musical „Oliver". David deed dit zo goed dat hij werd uitgenodigd mee te gaan naar Broadway, waar deze musical twee jaar lang draaide. Later kreeg hij een belangrijker rol in de musical „Pick wick", verhuisde naar Hollywood, vond werk in Hullabaloo en andere t.v. beat- programma's. Hij kreeg ook toneelrol- wwiMfwwwvuvviwvwwvwwwuuvuvM/wvuuuvuuvuvvwvvuvuinAnAMvwiMMWMA/wvuvuvwwwwwwwvuvuvvvvui in de militaire dienst moesten, brach ten hem toch weer in de folksongs. Zijn bekendheid met beat- en folkmu ziek bepaalde de kans van Schneider en Rafelson. Ook hij kreeg een plaats in de Monkees. PETER TORK wilde leraar Engels worden. Maar dat lukte niet. Tweemaal werd hij van school gestuurd, veertien maanden werkte hij in een fabriek, maar wat hij ondernam, niets lukte. Muziek bleek tenslotte het enige te zijn waarmee hij zijn brood kon ver dienen. In New York deed hij in kof- fietenten van Greenwich-Village, de ar tiestenwij k, muzikale ervaringen op. Met een beroepsgezelschap trok hij naar Hollywood, waar hij ontdekt werd tijdens de auditie van Rafelson en Schneider. Peter bespeelt: banjo, gi taar, piano, bas, blokfluit en Franse hoorn. MICKEY DOLENZ is geen vreemde voor de t.v.-kijkers. Als Mickey Brad- dock, was hij de ster van de bekende serie „Circusboy", die gemaakt werd ■éan 1955 tot 1958 éh in Amerika nog steeds draait. Mickey's vader, George Dolenz, was een acteur die aan talloze Hollywoodse produkties meewerkte o.a als de graaf van Monte Christo. Mickey maakte normaal zijn middel bare school af, ging naar de hts om zich daar te bekwamen in de architec tuur. Want, zegt Mickey, „ik heb al genoeg van de show-business gezien om te weten dat je niet alles op één paard moet zetten". Ook hij kwam via clubjes en koffiehuizen bij de Monkees terecht. Na hun eerste platensucces, „Last train to Clarksville", stond hun twee de single „I am a believer" enkele weken no. 1 op de Nederlandse hit lijsten. Voorts hebben zij ook een l.p. uitgebracht die ook in ons land ver krijgbaar is. len van het meer serieuze slag voor dat hij bij De Monkees terechtkwam. Nu tot 1,57 meter uitgegroeid, is hij toch het kleinste lid van dit viertal. MIKE NESMITH is een geboren Texaan, een rustige jongen die de mis leidende indruk wekt dat alles in dit leven hem „zo maar" is aangewaaid. Zijn interesse in muziek werd gewekt toen hij in zijn jonge jaren een gitaar kreeg. Hij kon geen noot lezen, maar presteerde het om binnen enkele jaren veel teksten en muziek te schrijven. Jarenlang is hij opgetreden als folk- singer. Een contract met een andere manager bracht hem in het beatge- woel. Moeilijkheden met collega's die DAMPKRING ULTR.VIOLET/RÓNTGEN GAMMA/ KOSMISCHE RADIO INFRAROOD STRALEN ROOD ORfiNJE GROEN BLAUW VIOLET ZICHTBAAR LICHT DIE ALLERMINST uitgediende oud gediende van Polygoon als het aan hem ligt gaat hij er tot zijn zeventig ste jaar mee door was vorige week veertig jaar aan het bedrijf verbon den, reden waarom hij maandag in de bij Cinecentrum uiteraard ruim voor handen schijnwerpers stond. Eigenlijk heeft de jubilaris er meer dan veertig Polygoon-jaren opzitten (als 17-jarige was hij voor vijf gulden per week al klusjesknaap in het toen nog beschei den Haarlemse filmfabriekje), maar omdat er een onderbreking is geweest, wordt 1927 nu maar als jaar van zijn aanstelling aangenomen. „STEEN" zorgt in deze jubileum- dagen natuurlijk nog wel eens voor flash-backs naar die beginjaren toen het Nederlands filmjournaal met 3 ko pieën rouleerde (maar die waren tien weken later nog in provincie-projecto ren te vinden.en tien blikken bus sen het gehele archief uitmaakten. As sisteert hij nu nog bij de journaalmon tage, destijds zette en drukte hij de tussentitels voor stomme films, vleide de door de „operateurs" afgeleverde opnamen van branden in „virage"-ba- den om ze, vlekkerig oranje gekleurd, realistischer te maken en prikte, twee meter van een gloeiende kachel op een houten zolder, de ontwikkelde reepjes zéér ontvlambare nitraatfilm van des tijds met punaises op de droogtrom- mel. Hij en Polygoon hebben het overleefd. STEENBERGEN is zo'n man die ei genlijk niet met pensioen kan gaan om zich aan zijn puzzelhobby te wijden. Want wat dan te beginnen als er een opname van Schreieder, de leider van het England-Spiel, nodig is, om maar een buitenplaats te noemen? In het kaartsysteem komt deze niet voor, maar „Steen" weet het heerschap on middellijk te lokaliseren en nog wel op twee plaatsen: bij het proces-Rauter en in het proces tegen de beul van Amersfoort. Niet altijd gaat het overi gens zo gemakkelijk. In sommige ge vallen moeten honderden meters film door de viewer worden gejaagd, b.v. om een meesterlijke pass van „us Abe" in de veelheid van verfilmde voetbalwedstrijden terug te vinden. „Het is voor mij ontzettend leuk als ik de mensen kan helpen", aldus de jubilaris, die in zijn vrije tijd graag naar de bioscoop gaat om bij spanning ont spanning te vinden. „En ik heb de pee in als ik eens neen moet verkopen om dat 't gevraagde er eenvoudig niet is of wanneer ik het hele archief zou moeten omspitten om bijvoorbeeld een kruiwagen op een landweggetje te ont dekken". ZATERDAGAVOND 4 maart start d« NCRV op Nederland 1 een nieuwe se rie „Van nul uur één tot Middernacht". Een Duitse reeks in dertien afleverin gen over avonturen die de Interpol-de tective Mark Lissen tijdens een vakan tie in Zuid-Europa beleeft. „Van nul uur één tot middernacht" is duidelijk anders dan de Amerikaanse serie in dit genre. Dat was ook de opdracht van het ZDF (Duitsland II) aan de auteurs Edward Maria Solger, Walter Forster en Stefan Commermann. De serie moest een tegenwicht zijn tegen de harde en vaak vrede Amerikaanse de tectivefilms, maar desondanks toch de nodige spanning en afwisseling be vatten. Voor de hoofdrol, de vakantiehouden de inspekteur Mark Lissen van Inter pol, werd de Nederlandse acteur Jack Gimberg geëngageerd. Gimberg, in het buitenland en met name in de V.S. be ter bekend als de filmster John van Dreelen, was een paar jaar geleden voor de laatste keer in Nederland om de titelrol in de NCRV-musical „Vader tje Langbeen" te spelen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 18