PARIJS HAALT HET TROPENZONNETJE IN HUIS I VROUW wvt IS ZATERDAG 25 FEBRUARI 1967 Erbij 19 Zomers broekpak van bedrukte zijde en bleu van Tiktiner. raai Jas-jurk van Carven in groengele ruit (materiaal Tercryl). I p pi 1 tiplp i|r; - - Sportief ensemble van Jean Patou in wit met groene ruit (materiaal Eur al-Ter gal). Jas van Tiktiner in roze wol. De jas loopt naar beneden soepel wijd uit. Cocktailjurkje van Pierre Cardin in bor deaux, bleu en groen met zilver-effecten Tunique-jurk van Castillo in citroengeel broderiegedragen op een Bermuda-short. Jersey jurkje van Louis Feraud, geïnspi reerd op rugby-hemden. EXOTISCH AFRIKA Is het wachtwoord voor de lente- en zomermode van 1967. Bou Bou-dessins, luipaardhuid-effecten, jungle- en safari-jasjes, oorringen, schakelceintuurs, primitieve sandalen met houten inlegwerk, amuletten en talis mannen, stoffen met afgoden en totempalen bedrukt, en papoea-kapsels zijn de ingrediënten van een mode die Parijse ontwerpers de vrouw van 1967 willen aan meten en daarmee heeft men het Afrikaanse tropenzonnetje in huis gehaald. De Bou Bou-rage die verleden jaar al in St. Tropez opgang maakte vond snel zijn weg: in verscheidene kledingmagazijnen in Nederland worden de African- print-stof jes verkocht, maar er begint zich toch een tendens te ontwikkelen waar bij de stofdessins duidelijk Westerse invloeden ondergaan: zij hebben weliswaar hetzelfde patroon, maar de kleuren hebben niets meer van het oerwoudachtige, het geheimzinnige, uit donker Afrika. ONDANKS ALLE TAM TAM rond deze mode mag de vrouw van 1967 ook iets anders dragen dan haar Afrikaanse seksegenoten. Balmain en Molyneux, die altijd 'v y/-W V S*. s Ontwerp van Nina Ricci in elektrischblauw (materiaal Nyl- francemet bijpas sende stijlvolle Spaanse hoed. Bermuda-combinatie van flanel (Tercryl) in rood en wit van Madeleine de Rauch. als wat conservatief beschouwd worden, propageren romantische witte koor- knaapstrikken en idem manchetten. Guy Douvier, Maggy Rouffs ontwerper, heeft gezegd: „In deze harde zakelijke tijd moeten we zoeken naar een nieuwe roman tiek". Die romantiek vinden we ruimschoots terug in kleine-meisjesjassen in pasteltinten, m de jurkjes met smokwerk en in de tentmodellen met bijpassende pofbroekjes. HET SPORTIEVE GENRE vinden we terug bij de jurken met strepen, ge ïnspireerd op rugby-hemden van Feraud. Courrèges wil de vrouw met kniekousen zien hoewel hij ook de romantiek in zijn huis haalde met geschulpte randen aan jas- en rokzomen. Nauwelijks sportief, maar veel meer koel en zakelijk zijn de kosmonautenkostuums van Cardin; een gestroomlijnde „ligne près-du-corps", die een perfect figuur noodzakelijk maakt. Natuurlijk zijn er ook buitenissigheden als de Afghaanse pyjama's van Esterel en de kolossale sombrerohoeden van Pipart. LANG ZOU MEN nog voort kunnen gaan met het opsommen van stijlen, „look"-en, lignes en rages, want in 1967 kan men veel kanten op, vooral wat de kleuren betreft. Maar ondanks de kniekousen, avondpyjama's, extravagante kap sels, ruimtevaart-lijn en lieve kleine-meisjesmode is men het over één ding wel eens: wie de oorlog verklaart aan de mini-lengte is hopeloos ouderwets. Het is óf tot op de grond, óf bóven de knie: daartussen is niets!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 19