Laatste glans van een stervend keizerrijk WERELDTENTOONSTELLING ANNO 1867 IN PARIJS uPs „Airbus"-plan voor Europa m Hf rv~j. Courant en Met een nieuwe Expo tin Montreal, opening 26 april) in zicht, laten we nog eens een histo rische Wereldtentoon stelling (in Parijs, april 1867) de revue passeren. Pijnlijk incident tijdens de Pa- rijse Expo 1867: de aanslag op tsaar Alexander II toen deze, in gezelschap van zijn gastheer keizer Napoleon III, in een open kales een rijtoer maakte door het Bois de Boulogne. De dader, een Poolse réfugié, verwondde alleen zichzelf. éMSÉ Nog een topsensatie: de stoom- Meubelen en siervoorwerpen in het Oostenrijkse paviljoen: een tijdsbeeld DE TOEKOMST van de lucht vaart „is reeds begonnen". Niet zo zeer op de vliegvelden als wel op de tekentafels van de luchtvaart industrie. En het is een geenszins verre toekomst: binnen enkele jaren zullen reusachtige Ameri kaanse jumbo-jets de oceanen over steken met rond 400 passagiers aan boord. Tegen die tijd wil Europa voor de dag komen met een Het monsterkanon van Krupp, een der spektakelstukken op de wereldtentoonstelling. Korte tijd later ervoeren de Fransen aan den lijve zijn vernietigende vuurkracht. gemeenschappelijk Duits-Engels- Frans produkt: een „airbus" met een capaciteit van ongeveer 300 passagiers. TOT DE GROTE ATTRACTIES van de Wereld tentoonstelling die op 1 april 1867, dus nu honderd jaar geleden, door keizer Napoleon III te Parijs werd geopend, behoorde een 1 i f t. Dagelijks vergaapten on- telbaren zich aan dat wonderbaarlijke geval, dat ons als volgt wordt beschreven: „In het midden der Fran- sche afdeeling verheft zich een eigenaardige toestel, namelijk: eene machine om menschen naar boven te brengen en het vervelende trappenklimmen aan arme menschenbeenen te besparen. Twee groote kooien van EEN MISSCHIEN nog grotere aan trekkelijkheid van de tentoonstelling was, dat zij zoveel gekroonde hoofden naar de Franse hoofdstad lokte. En dat was voor Napoleon een aangelegen heid van het allergrootste gewicht. Sinds 1860 was zijn positie zowel na tionaal als internationaal voortdurend zwakker geworden. Aanvankelijk steunde de geestelijkheid en het grote kapitaal hem. Maar de geestelijkheid wendde zich van hem af toen de Paus in de Italiaanse oorlog de helft van zijn gebied verloor en de industrie nam hem een handelsverdrag met En geland kwalijk dat een einde maakte aan de protectie. En juist in de perio de onmiddellijk voorafgaande aan de opening van de tentoonstelling, leed de Keizer enige ernstige diplomatieke nederlagen tegen Bismarck en werd het duidelijk dat het „Mexicaanse avontuur" op een catastrofe zou uitlo pen. De positie van Maximiliaan van Habsburg daar in het verre Mexico werd hoe langer hoe benarder en Na poleon had reeds onder de dreiging der Verenigde Staten moeten besluiten de handen van hem af tedrekken. Tegen deze sombere achtergrond nu wilde hij laten zien waartoe Frankrijk op veler lei gebied in staat was. De Wereld tentoonstelling moest bewijzen dat Frankrijk nog steeds de leiding van Europa in handen had, dat het nog steeds de machtigste staat op het vas teland was, machtiger dan Pruisen, al had dit Oostenrijk verslagen, mach tiger dan het uitgestrekte, maar nog feodale czarenrijk en dan het piepjon ge koninkrijk Italië. De wereldtentoon stelling zou Parijs opnieuw tot het cen trum van Europa maken, militair, in dustrieel, kunstzinnig. De machtigen der aarde zouden samenkomen; het Franse keizerschap zou een verblin dende glans ten toon spreiden en ieder een zou geloven in Napoleons macht, kracht en heerlijkheid. En als men ziet welke gasten hij in zijn hoofdstad mocht begroeten, krijgt men sterk de indruk dat zijn streven de hele wereld te imponeren met succes bekroond werd. Daar kwamen ze uit alle oorden der wereld, aangetrokken als door een magneet. Waarschijnlijk was de beeld schone Hortense Schneider wel de krachtigste magneet. Zij zong en speelde de titelrol in Offenbachs nieuw ste operette La Grande Duchesse de Gérolstein en zij deed dat zo innemend zo lieftallig, zo hartveroverend dat ge heel Parijs aan haar voeten lag. Alex ander II, tsaar van Rusland, die zelfs telegrafisch van Keulen uit zijn am bassade opdracht had gegeven plaat sen voor de voorstelling te reserveren, raakte evenzeer onder de bekoring van haar charme als zijn zoon Wladimir en in de boulevardbladen van de vol gende dag kon men lezen dat het na de voorstelling heet was toegegaan, tussen de tsaar en de prins wel te verstaan. Wie van beiden tenslotte tot de kleedkamer der verleidelijke vedet te was doorgedrongen, meldden de cou ranten evenwel niet. Amoureuze con currentie behoefde noch vader noch zoon te vrezen van de puriteinse koning van Pruisen, de volgende belangrijke gast op de tentoonstelling. Niet alleen liep hij altijd braaf in de huwelijkspas, maar ook was hij vergezeld van Von Moltke en Von Bismarck, wiens witte kurassiersuniform en glimmende kap- laarsen de lachlust der spotzieke Parij- zenaars wekten. Maar wel vonden bei de Russen spoedig een andere mede ijzeren staven, iedere voorzien van twee banken, in evenwicht hangende, stijgen op en neer tusschen vier ijzeren stangen ter dikte van een arm, welke tot aan het dak reiken. Door middel van die kooien kan men zich, zonder eenige moeite, laten ophijschen tot op het dak der tentoonstelling, om vandaar een heerlijk pano rama te genieten over het gansche Champ van Mars, de stad Parijs en hare fraaie omstreken. Het is wel der moeite waard deze „hemelvaart" („ascension") eens te beproeven". len met grote gestrengheid had onder drukt en reeds enige malen had Alex ander als hij langs de Parijse boula- vard reed, de kreet „Vive La Polog- ne" moeten horen. Een evenzeer pijnlijk situatie ont stond korte tijd later toen keizer Franz Jozef van Oostenrijk de tentoonstelling bezocht. Hij was immers de broer van de ongelukkige Maximiliaan van Habs burg die zich in 1863 door de Franse „plannenmaker" had laten verleiden de kroon van Mexico te aanvaarden en die op 19 juni 1867, op het hoogtepunt der Parijse feestelijkheden door de Mexicanen was gefusilleerd. Zijn dood had enige dagen een schaduw ge worpen over de hoofdstad, maar ieder een de pers vooraan spande zich in de droevige gebeurtenis zo snel mo gelijk te vergeten. Maar de Franse keizerin zal nog wel eens hebben te ruggedacht aan het gesprek dat zij in 1864 met de gezant der Verenigde Staten had gevoerd. In haar enthou siasme voor de grootse onderneming had zij hem verzekerd: „Als Mexico niet zo ver weg was en mijn zoon was geen kind meer, dan zou ik willen dat hij zich aan het hoofd van het Franse leger stelde om met zijn zwaard een der schoonste bladzijden uit de ge schiedenis van deze eeuw te schrijven". „Mevrouw", antwoordde de Ameri kaan droogjes, „dank God dat Mexico ver weg en uw zoon een kind is." Wellicht hééft Eugénie nu God gedankt. WAT WAS er allemaal op de ten toonstelling te zien behalve de lift en dinger naar de gunsten der schone Hor tense en wel in de persoon van de prins van Wales. Men fluisterde weldra dat hij de meest fortuinlijke was van de drie. GASTEN die de aandacht trokken, waren voorts koning Luiz van Portu gal met zijn schone gemalin Maria Pia, koningin Sophie der Nederlanden, Leopold II van België, Isabella van Spanje, de sultan van Turkije, de khe- dive van Egypte, de Italiaanse kroon prins Umberto en de broer van de Ja panse keizer. Natuurlijk wandelden talloze Duitse vorstjes en vorsten rond, onder wie de beide Lodewijken van Beieren, grootvader en kleinzoon. Opa had in 1848 afstand van de regering moeten doen wegens zijn tedere rela ties met de Ierse avonturierster Lola Montez; de kleinzoon was de Maecenas van Richard Wagner en zou zijn leven krankzinnig eindigen. Het was alle maal één schittering van uniformen, ridderorden, gepluimde helmen en fraaie steken. De dames droegen geen crinolines meer maar de „gladde" japonnen die nu „in" waren, bestonden uit wolken tulle en kant. De harten der heren klopten sneller. OOK DE HARTEN van de twee kei zers, Napoleon en Alexander, klopten sneller toen zij op 6 juni 1867, in een open rijtuig terugkerend van een para de in het Bois de Boulogne, plotseling een jonge man de revolver op zich za gen richten en de kogel langs hun oren hoorden fluiten. Dankzij de tegenwoor digheid van geest van een officier te paard die zich bliksemsnel tussen de boosdoener en de vorstelijke persona ges wierp, werd niemand gewond, maar de situatie was natuurlijk uiterst pijnlijk. Napoleon, die als gastheer verantwoordelijk was voor het leven zijner gasten, verklaarde onmiddellijk dat de aanslag hém gegolden had, maar toen bleek dat de dader een Pool was, kon de schijn niet meer wor den gered. Het was immers nauwelijks drie jaar geleden dat Rusland een na tionalistische beweging in Russisch Po- de vorstelijke gasten? Wanneer wij de illustraties bezien, moet het oordeel luiden: ontzettend veel lelijks. Het was de tijd van krullen en tierlantijnen, van gietijzeren beelden en protserige ornamenten. Midden op het Champ de Mars verhief zich een geweldig ijzeren circus met tien „generateurs" die de stoomkracht aanvoerden voor de tentoongestelde machines. De Parij- zenaars noemden het gebouw „de rhi noceros", „de schildpad" of „de reu- zentaart." Beleefderen spraken van „het Colosseum van de arbeid" of van „het Babyion der Industrie." Tegen over dit gebouw verrees een paviljoen in Moorse stijl met een spits toelo pende koepel die in het midden wijder en aan de basis weer nauwer werd. Het geheel, een horreur volgens de plaatjes, was van hout, maar in het voor de Keizer bestemde hoofdver- trek was dit bedekt met marmeren en geëmailleerde platen. In een brede kring lagen daaromheen de nationale „partijen", zoals men ze noemde. „Daar opende zich voor de verbaas de blik eene gansche wereld als in eene lijst gevat", schrijft een opge wonden toeschouwer. „Alle bekende volkeren zijn daar in eene of andere van hunnen eigenaardigheden vertegen woordigd." Het zal niet verbazen dat Nederland er met een boerderij acte de présence gaf. Verder waren er lusttuinen, moskeeën wigwams, aqua ria, koffiehuizen en wat niet al. De Franse minister van onderwijs had de buitenlandse regeringen uitgenodigd deel te nemen aan een soort vergelij kende beschavingstentoonstelling. Daarop zond men uit Engeland..een exemplaar van elk der bijna 2000 in het Verenigde Koninkrijk verschijnen de dagbladen. „De Drukpers immers", aldus John Buil, „wordt door ons be schouwd als het machtigste bescha vingsmiddel." Voor Frankrijk met zijn aanvankelijk gemuilkorfde en in 1867 toch nog steeds gecensureerde pers, was dit wel een klein bitter pil letje. AAN DE Wereldtenttonstelling heeft een componist wereldroem te danken. Johann Strauss was in die jaren nog zo weinig bekend dat zijn walsen onop- gemerkt bleven. Maar Fürstin von Metternich bleek bereid haar landge noot de helpende hand te reiken. Zij nodigde hem uit voor een bal in de Oostenrijkse ambassade, waar ook Napoleon en Eugénie verschenen en na de voorstelling Hortense Schneider met haar hele hofstoet. Strauss speelde zijn nieuwste compo sities; in de Figaro werd er over ge schreven en in minder dan geen tijd speelden alle strijkjes in de Parijse café's en restaurants de Schone blaue Donau en de G'schichten aus dem Wie- nerwald. MAAR de blinkende en schitterende médaille had haar keerzijde. Die werd gesymboliseerd door de inzending van Krupp. In het Pruisische paviljoen verhief zich dreigend zijn nieuwste schepping, een monsterkanon dat 90.000 kilogram woog en dat desondanks zo snel kon manoeuvreren dat het met succes een voorbij zeilend schip onder vuur kon nemen. Drie jaar later zou Frankrijk de kracht van het Duitse gescv.ut leren kennen. Het gehele Twee de Keizerrijk zou er door worden weg- gevaagd. R IVtlWMI/tAIUWMV/WWVWWIAfVWMWWIAftAAWWWWWWWWWWI/WI/WWWWWMWWXAIWWWWWWWWIftAAfW DEZE „AIRBUS" zal grote verschil len met de lange-afstands-vliegtuigen vertonen. Het ligt niet in bedoeling om hem hiermee te laten concurreren. Ook in de Verenigde Staten bestaan plan nen voor de bouw van een dergelijke „airbus". Zij moeten zoveel mogelijk passagiers binnen zo kort mogelijke tijd van de ene stad naar de andere ver voeren. Boekingsformaliteiten en het wegen van de bagage zullen bij voor keur electronisch worden afgehandeld. Hierdoor zal het publiek op elk ge wenst ogenblik en zonder van te voren een plaats te hebben gereserveerd van de „airbus" gebruik kunnen maken. Ook wil men er voor zorgen, dat de verhouding tussen nuttig draagvermo gen en dood gewicht gunstiger uitvalt dan tot dusver gebruikelijk is. EEN ONDERZOEK heeft uitgewezen dat er in de komende jaren alleen in Europa behoefte aan meer dan 200 „airbussen" zal bestaan. Zij zullen als reusachtige horzels boven onze hoof den brommen iets logger dan de enorme intercontinentale vliegtuigen, maar toch uiterst snel in vergelijking met het verkeer op de aarde, dat dan nog slechts zal voortkruipen met een soort slakkegangetje. Juist hierom is het nodig, bijtijds voor een oplossing te zorgen. Gezien de omvang en de kosten van dit project kon men niet ontsnappen aan (moeizame) inter nationale onderhandelingen. Uiteraard zullen de airbussen diensten onder houden met alle Europese landen, die hier belang bij hebben. HET SUCCES van dit project is ge heel afhankelijk van de snelheid waarmee men passagiers en vracht naar de „busstations" zal kunnen ver voeren. Zo lang de tocht naar het vlieg veld nog evenveel tijd kost als door de „airbus" wordt gewonnen is het ver standiger om gewoon de trein te nemen. Reeds vandaag de dag is de vraag hoe men naar het vliegveld of er weer vandaan komt een ware nachtmerrie voor iedere passagier. Waarschijnlijk zal men dit vraagstuk met behulp van helikopter-taxi's moeten en kunnen oplossen. j

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 15