Andriessen en Bernlef over hun „Souvenirs d'Enfance" „Alles kan en alles mag" Minister wijst christelijke oranjeverenigingen terecht EHBO-behandeling in ons land wordt gemoderniseerd BEZOEK 2e PAASDAG ONZE GROTE intermeubel paasshows VANAVOND Sannes-expositie in Arnhems museum moderne woninginrichting de ruijter marktplein Klassieke wotii ngi n rich ting Affichewedstrijd in Arnhems filmfestival ZATERDAG 2 5 MAART 1967 9 Onbekende Rembrandt? Bij hoestbuien niet meer op rug kloppen geopend van 10—5 uur intermeubel 'ZO APART... intermeubel MARKTPLEIN 30 - IJMUIDEN KENNEMERLAAN 38 - IJMUIDEN De radio geeft zondag De radio geeft maandag De radio geeft dinsdag Televisieprogramma's NEDERLANDI (Van een onzer verslaggevers) Ongeveer twee weken geleden deed de pianist Reinbert de Leeuw in een Amsterdams en een Utrechts museum een nieuwe compositie in collage- vorm, „Souvenirs d'Enfance" van de musicus Louis Andriessen (27) en de dichter J. Bernlef (30) klinken ten aanhore van een talrijk publiek. Via twee bandapparaten passages uit het stuk, de pianist er tussen in aan de vleugel. Drie fragmenten uit Souvenirs, gelijktijdig vertolkt. Dat is het opmerkelijke van het werk: alles kan en alles mag. „Souvenirs d'Enfance" is een werk, geschreven voor de gevorderde ama teur. Het is niet bedoeld voor de concertzaal, maar moet „gewoon in de huiskamer" uitgevoerd kunnen worden. De partituur, of hoe je het noemen wilt, bestaat uit een hoeveelheid losse bedrukte vellen in een doos. Door de muziek heen lopen teksten, maar er zijn ook bladen bij, die voor drie kwart uit tekst bestaan. De muziek in Souvenirs is voor een deel van An driessen zelf onder meer Rondo opus één, dat hij schreef toen hij veer tien jaar was bevat voor een ander deel citaten uit werken van Stra- winsky en tenslotte stukjes a la Fauré en Van Delden. De uitvoerder kan het werk naar eigen smaak en goeddunken ten ge hore brengen. Hij kan de vellen verwisselen, gedeeltes van de citaten spelen, teksten opzeggen met pianobegeleiding of alleen maar de teksten zeggen. Kortom, de makers voegen aan de conventionele manier van inter preteren nieuwe vrijheden toe. Een verzamelaar heeft in de Spaanse stad Sevilla een schilderij ontdekt, dat in 1606 door Rembrandt zou zijn geschil derd. Het doek dat 1,92 bij 1,07 m groot is, stelt Christus aan het kruis voor. Andriessen vertelt over zichzelf en de Souvenirs: Het stuk is geen compositie op zichzelf maar een verzameling van al lerlei kleine losse stukjes. Daar komt nog bij, dat ik in de tijd toen het idee ont stond net aan het denken was, dat in de muziek alles bruikbaar is en alles wat ik leuk vond, leuk is. Wanneer ik vind, dat iets actueel is, dan is het actueel. Dat is ook de reden, waarom ik kontakt voel met schilders van het pop-genre. Maar op die pop-art komen we nog wel terug. Om even wat over het litteraire aspekt van Souvenirs te zeggen. Bernlef maakte tek sten, die hij niet gebruikelijk acht in de litteratuur. VRAAG: Het lijkt mij van belang te weten, waarom u juist de titel Souvenirs d'Enfance (Kinderherinneringen) voor uwe werk hebt gekozen. Is de inhoud te projekteren op uw eigen jeugd? ANDRIESSEN: Niet helemaal, of liever gezegd, slechts zeer incidenteel. Ach wat (nu zeer beslist), eigen herinneringen zijn het eigenlijk helemaal niet. De titel slaat op een muzikale wereld, die volgens mij absoluut verouderd is. Een herinnering aan een afgelopen muzikale tijd. Ik heb er zelf helemaal niets mee te maken. Toen we het echter zo noemden, vond ik het voor de hand liggen om er een meer lit terair aspekt aan toe te voegen. Ik ben de mening toegedaan, dat een pianoboek voor amateurs opgevrolijkt wordt, als er wat teksten tussen de muziek staan. De teksten die door de muziek heenlopen zijn bijvoorbeeld muzikale aanwijzingen. VRAAG: Meneer Bernlef, aan u is het toch om de litteraire kant van de zaak toe te lichten? (Andriessen staat op, komt even later binnen met een fles citroen limonade en drie glazen). BERNLEF: Behalve de muzikale aan wijzingen waar Louis over sprak en wat werk van mezelf citeer ik uitspraken van de componisten Charles Ives, Strawinsky, Eric Satie, en John Cage niet te verge ten. Dat zijn over het algemeen citaten die over het citeren zelf gaan, zoals het citaat van Ives: „I don't quote but recog nize myself". Dat is de juiste houding die je moet aannemen tegenover hel citeren. Men denkt nog teveel dat het pikken is. Gebrek aan creativiteit en zo. Een aan tal citaten houdt zich bezig met de ver houding tussen de muziek en de wereld daarbuiten. Ik gebruikte verder gedeelten van brieven van Louis Andriessen. De hele Souvernirs zijn eigenlijk ironisch bedoeld hoewel de teksten minder dan de. .muziek. ANDRIESSEN: Ik schreef bijvoorbeeld een stukje in octotoon-techniek. Een vol gens mij volkomen verouderde muzikale vorm, die echter vandaag de dag nog veel gebruikt wordt, bijvoorbeeld door Van Delden en ook Henkemans. Het blijft natuurlijk een werk vol kontrasten. Zelf schreef ik in 1960 een Ricercare voor piano in twaalftoonszetting, dat ik nu in de col lage gevoegd heb Ook actueel, tenminste men noemt het zo: ik maakte een grafi sche partituur met blokken. Die heet dan ook „Blokken voor piano". Wij noemen zulke blokken „clusters". Alle noten bin nen de aangegeven grenzen moeten te gelijk worden aangeslagen. Voorts zijner drie pagina's, waar alleen maar losse no ten op staan. De uitvoerder moet zelf maar weten, welke van die noten hij speelt, op welke manier en in welke volg orde. Hij mag er een beetje mee com poneren. Hij mag ze zelfs voor fluit en piano arrangeren, als hij er zin in heeft, Deze pagina's vormen een stuk apart, meet de naam „As you like it"; de ti tel spreekt voor zich. Het is een typisch voorbeeld van een vrijblijvend werk, niet zo'n afgeronde meesterwerk-affaire. VRAAG: Speelt Pop ook een duidelijk aantoonbare rol in de Souvenirs? BERNLEF: Natuurlijk, dat is juist erg belangrijk. Neem bijvoorbeeld dat werk van Andriessen toen hij veertien was. Dat stelt nauwelijks iets voor. ANDRIESSEN: Je vindt het ook op het" Nederland 1: In het middagprogramma onder meer om vier uur „The Monkees" Na het eerste nieuws om half acht een af levering van de Dick van Dyke-show. De AVRO brengt in het avondprogramma de vierde aflevering van de show „Een avond je uit met Corry", een programma rond de zangeres Corry Brokken, waarin onder meer optreden Johan Meesters, The Luck berries en AVRO's Kinderkoor. Om vijf voor elf zendt de KRO de paasnachtwake uit. De nachtmis wordt opgedragen in de Benedictijner abdij Sint Paulus in Ooster hout. Nederland 2: Hoogtepunten van het tweede net-programma zijn een toneelop oering van de beroemde Engelse straf zaak „De zaak Sir Roger Casement" en „Mik" uit het Cultureel Centrum „Or pheus" in Apeldoorn. ZONDAG Nederland 1: Om vijf voor twaalf wordt de paastoespraak van de paus uitgezonden Monitor in het middagprogramma. In „Paaspoëzie" worden 's avonds gedichten, die betrekking hebben op het pa'asgebeuren voorgedragen. Om negen uur presenteert de VPRO de voor tv bewerkte „Rovers symfonie" van Friedrich Véher. Nederland 2: Hoogtepunt van het avond programma is de opvoering van het toneel stuk „Iwanow" van Tsjechov. Hierna brengt de Eurovisie momenten van de Europese kampioenschappen turnen voor heren in Finland. MAANDAG Nederland 1: Om tien voor^half zes 's middags de Rudi Carrell Show, die ook door de Duitse tv wordt uitgezonden. Het hoogtepunt van de avond-uitzending is de opera „De barbier van Sevilla" Nederland 2: Vico Torriani ontvangt on der anderen Conny Froboess in „Hotel Victoria". De bond van christelijke oranjevereni gingen in Nederland heeft op een brief, die hij de regering had geschreven over de gezagshandhaving in ons land, een te rechtwijzend antwoord ontvangen. De bond had de minister-president, de minister van Binnenlandse Zaken en de minister van Justitie om hun medewer king gevraagd voor een definitieve oplos sing van het gezagsprobleem en daarbij gezegd van oordeel te zijn, dat slechts één middel ten dienst staat om dat doel te bereiken, te weten zware bestraffing, inzonderheid langdurige vrijheidsstraffen voor degenen, die zich aan gezagsonder mijnende activiteiten in het openbaar, het Andriessen (rechts) en Bernlef zijn pop-minded. Op het wandje achter hen prenten van de Amerikaanse schilder Roy Lïchtenstein. gebied van de mode. Bijvoorbeeld het plotseling aktueel worden van de Jugend stil. Het was eigenlijk altijd erg lelijk, maar nu krijgt het weer zijn waarde, zij het een heel andere dan oorspronke lijk het geval was. VRAAG: Vormt dit het kriterium van uw persiflage? BERNLEF: Persiflage zou ik het he lemaal niet willen noemen, dat gaat mij te ver. Er zit voor mij wel ironie in, maar wat er vooral uit blijkt is een koude on verschilligheid tegenover de esthetiek. Op een gegeven moment is dat er gewoon en dan breng je dat gewoon. Als je die mu ziek persiflerend gaat benaderen is het net of je tegen salonstukjes aangaat trap pen. Dat hoeft helemaal niet meer, want die muziek is al lang overleden. ANDRIESSEN: Verder komen er in Souvenirs letterlijke Strawinskycitaten voor, ik geloof een stuk of vijftien. Nu is het voor de bezitters van het stuk de moeite waard om uit te zoeken, welke stukken dat zijn. Ze kunnen er een prijs van honderd gulden mee winnen, te be steden bij de muziekboekhandel. De werkkamer van Louis Andriessen (studio noemt hij het zelf) is ingericht in een herenhuis aan de Keizersgracht in Amsterdam, niet ver van de Utrechtse Straat. Daar op de derde verdieping heb je een prachtig uitzicht over het grachtenwater, vanaf deze hoogte lijken 's avonds de lantaarns nog op gas te branden, de patriciërs huizen aan de overkant 'tonen een goed geconserveerde waardigheid. In deze zolderkamer heeft „Souvenirs d'Enfan ce" zijn uiteindelijke vorm gekregen. Bernlef en Andriessen begrijpen el kaar met een half woord. Ze zijn sym pathiek, bereid om de meest lastige vragen te beantwoorden en over zich zelf en hun werk te vertellen. De jon ge componist schenkt koffie. Alles ademt een sfeer van gemoedelijke za kelijkheid. Gistermiddag is in het gemeentelijk mu seum in Arnhem een tentoonstelling ge opend van het werk van de internationaal bekende Nederlandse fotograaf Sanne Sannes, die donderdag bij een auto-onge luk in Bergen om het leven is gekomen. De expositie, die een zestigtal foto's om vat, wordt ingericht te zijner nagedachte nis. Enkele exemplaren van de collectie, die in het bezit is van het museum, heb ben een omvang van 1 bij 1,50 meter. Vorige week had de fotograaf zich nog in verbinding gesteld met het museum om een gedeelte van zijn eigen werk terug te kopen. De waarnemend directeur J. Mekking heeft dit verzoek toen afge wezen. De expositie zal ongeveer een maand duren. verstoren van de openbare orde in het al gemeen en het beledigen van leden van het vorstenhuis in het openbaar schuldig maken. In zijn brief brengt minister Struycken de bond zijn aandacht, dat het bepalen van de strafsoort en de strafmaat in on ze rechtsstaat aan de onafhankelijke rech ter is toevertrouwd. „Ik meen" aldus de minister „dat er alle grond is te vertrou wen dat onze rechterlijke macht de fei ten, die haar door het openbaar ministe rie ter berechting worden voorgelegd met wijsheid en, indien daartoe aanlei ding bestaat, met strengheid zal beoorde len en bestraffen". De bewindsman merkt nog op, dat het stellen van hogere dan de thans in de niet voorkomende strafmaxima de in druk zou kunnen wekken, dat de handha ving van de openbare orde of de eer bied voor het koninklijk huis slechts met machtsmiddelen zou kunnen worden af gedwongen. In de Oranjevaan, het orgaan van de bond, schrijft het bondsbestuur thans, dat het met zijn brief de bedoeling heeft ge had aan te dringen op een opdracht aan de officieren van justitie tot een scher per vervolgingsbeleid. We hebben ons in per vervolgingsbeleid. „We hebben ons in ons schrijven hierbij ongelukkig uitge drukt door te spreken van een verzoek om zwaardere straffen in gevallen van ernstige gezagsondermijning en terecht heeft de minister van justitie onder onze aandacht gebracht dat het bepalen van de strafsoort en de strafmaat uitslui tend aan de onafhankelijke rechter is toe vertrouwd", zo erkent het bestuur, dat echter toch gaarne wil blijven aandringen op een scherper vervolgingsbeeld van de zijde van de staande magistratuur. De moderniseringen van de laatste ja ren bewijzen dat EHBO een springlevende wetenschap is. De EHBO-opleiding is echter nog te lang, namelijk 52 uur. EHBO-ers kunnen ook in 18 a 20 uur worden opgeleid. De artsen en instruc- ADVERTENTIE X Interieur ctaitw HILVERSUM I 00.00 Hervormde Paasnachtdienst. 8.00 Nws. 8.18 Gevarieerd programma. 9.45 Nws. 10.00 Klassieke en moderne orkestwerken. 11.00 Amusementsmuziek 11.30 Cabaretprogram ma. 12.00 Muzikaal Onthaal. 13.00 Nws. 13.07 De toestand in de wereld (lezing). 13.20 Knipperlicht. 14.00 Lichte orkestmuziek. 14.25 Moderne gewijde liederen. 14.45 Voordracht van gedichten. 15.20 Klassieke muziek. 16.30 Oude gramm. platen. 17.00 Tango-rumba or kest met zangsolisten. 17.30 Voordracht en muziek. 17.50 Nws. 18.15 Licht vocaal en in strumentaal ensemble. 18.30 Toespraak. 18.40 Amusementsmuziek. 19.30 Paasbrieven. 20.00 Nws. 20.05 Paasprogramma 21.15 Gesprek ken over kernoorlog. 21.55 Moderne muziek. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Musi cal. 23.05 Platen. 23.20 Show. 23.55 Nws HILVERSUM II 7.00 Paaszangdienst. 8.00 Nws. 8.15 Klas sieke gram. muziek. 8.25 Levende liturgie. 8.30 Eucharistieviering. 10.00 Kinderdienst. 10.30 Hervormde kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.04 De Open Deur. 12.00 De ze gen Urbi et Orbi. door Paus Paulus VI. 12.30 Nws. 12.37 Buitenlands commentaar. 12.45 Een woord van bezinning. 13.00 Bel Canto programma. 13.30 Voor de kinderen. 14.00 Harrewarren. 14.30 T-67. 17.00 Gerefor meerde kerkdienst 18.00 Gewijde muziek. 18.30 Praatje. 18.45 Kerk veraf en dichtbij. 19.00 Nws. 19.07 Oude gewijde muziek 19.26 Lezing. 19.30 Geestelijke liederen. 20.00 LEï ZING. 20.15 Klassieke en moderne muziek 21.00 Liedjes 22.30 Nws. 22.40 Geloven in morgen. 32.00 Kruispunt. 23.35 Amusements muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Muziek Mozaïk 10.00 Nws. 10.02 Verknipt. 11.00 Nws. 11.02 Koffie met Kees. 12.00 Nws 1202 Loco 1300 Nws 1307 Popshow. 13.45 Manfred Mann. 14.00 Nws. 14.02 Rome - Athene 14.32 Filmmuziek. 15.00 Nws. 15.02 Ankara - Madrid. 15.30 Rhythm and Bues. 16.00 Nws. 16.02 Muzikaal allerlei. 16.35 Discobal. 1700 Nws. 17.02 Nederlandse artiesten op de plaat BRUSSEL 324 M 12.00 Nws. 12.03 Klassieke muziek. 12.30 Ne derlandse muziek. 13.00 Nws. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.03 Opera. 15.00 Lich te muziek. 16.00 Lichte muziek. 17.00 Nws. 17.10 Dansmuziek. 18.00 Nws. 18.03 Orgel. 19.00 Nws. 19.30 Gevarieerde muziek 20.00 Operette. 22.00 Nws. 22.15 De muze musiceert. 23.55 Nws. HILVERSUM I. 8.00 Nws. 8.13 Gram.muziek. 9.00 Klassie ke muziek. 10.00 Programma voor kinderen. 11.00 Nws. 11.02 Amusementsmuziek. 11.40 Volksmelodieën 12.27 Med. t.bv land- en tuinbouw. 12.30 Licht instrumentaal en semble. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.20 Licht platenprogr. 14.00 Klankbeeld. 14.30 Langs de lijn: sport. 17.00 Voor de kinderen. 17.30 Lichte orkestmuziek 17.50 Nws. 18.05 Langs de lijn: sport. 18.30 Het Leids zolder cabaret. 18.55 Picasso, mythe en werkelijk heid (documentair klankbeeld). 19.30 Licht instrumentaal trio. 19.40 Humanistisch Ver bond. 19.50 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Nws. 20.05 Moderne muziek. 20.35 Strijd om de toekomst, klankbeeld over 10 jaar Verdrag van Rome. 20.50 Tien jaar EEG (discussie). 21.10 Tien jaar Europese eenheid (discus sie). 21.30 Amusementsmuziek. 22.10 Volks muziek. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Het huishoudboekje sinds de EEG. 23.15 Gram.muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II '8.00 Nws. 8.15 Klankbeeld over de ortho doxe kerk van Ethiopië. 8.37 Mededelingen. 8.50 Gesprek. 9.00 Morgengebed. 9.45 Muziek. 10.00 Hoogmis. 11 15 Klassieke gram.muziek. 12.30 Nws. 12.40 Variant 13.30 Paas-Parade. 14.55 Gedichten. 15.10 Klassieke gewijde mu ziek. 16.00 Bijbeloverdenking en geestelijke liederen. 16.30 Klassieke muziek. 17.10 Voor de kleuters. 17.25 Voor de jeugd. 17.40 Gram. muziek. 18.20 Uitzending van de C.P.N. 18.30 Paasliederen. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Lenteliedjes. 19.50 Lichte gram.muziek 21.15 Muziek en dienst: moderne gewijde muziek. 22.10 Opstandig 22.30 Nws. 22.40 Boekbespreking. 22.50 Gram.muziek. 23.00 Studio 2300. 23.55 Nws HILVERSUM III 900 Nws. 9.02 Platenprogramma. 10.00 Nws. 10.02 Actualiteiten. 10.05 Gram.muziek. 11.00 Nws. 11.02 Actualiteiten. 11.05 Volksmuziek. 12.00 Nws. 12.02 Toppers uit de jaren 1945- 1955. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Tweede pijp 14.00 Nws. 14.02 Dansmuziek. 15.00 Nws. 15.02 Platenprogramma. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05-18.00 Paas-beat BRUSSEL 324 m 1200 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.08 Land- bouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.55 Pro gramma-overzicht. 13.00 Nws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.02 Kamermuziek 14..45 Gevarieerd programma. 15.25 Gevarieerde muziek. 16.00 Programma voor de zieken. 17.00 Nws. 17.10 Lichte muziek. 18.00 Nws. 18.03 Lichte muziek. 18.28 Paardesport 18.30 Klassieke muziek. 19.00 Nws. 19.40 Gram. muziek. 19.45 Missieklankbeeld. 20.00 Opera 22.00 Nws. 22.15 Grammuziek. 23.00 Lichte muziek. 23.30 De nachtvlinders. 23.55 Nws. 24.00-0.45 Uitzending voor zeelieden HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Gramm.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Gramm.muziek. 8.50 Mor genwijding. 9.Ó0 Gramm.muziek. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.02 Honderd jaar het Nederlandsche Roode Kruis 12.00 Lichte orkestmuziek. 12.25 Beurs- ber. 12.30 Uitzending voor de landbouw. 12.40 Lichte orkestmuziek 13.00 Nws. .13.10 Jour naal en beurs. 13.30 Klassieke en moderne muziek. 13.55 Lezing. 14.30 Voor de kinde ren. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Noorse lie deren. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Gramm.muziek ovor de tie ners. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Ro- antische muziek. 18.55 Gesproken brief uit Parijs. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Ont moetingspunt. 19.40 Orkestmuziek. 20.00 Nws. 20.05 Amusementsprogramma. 21.15 U kunt verzekerd zijn (hoorspel). 22.00 Gonk. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.50 lassieke en moderne muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Lichte gramm.muziek. 7.55 Overweging 8.00 Nws. 8.10 Gramm.muziek. 830 Nws 832 Voor de huisvrouw 10..00 Aubade. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Musette-orkest en zangsolist. 12.18 Marktberichten voor schippers. 12.20 Voor de landbouwers. 12.27 Meded. (.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actua liteiten. 12.50 Gramm.muziek. 13.30 Musiësta 14.25 Mandolineconcert. 14.40 Licht instru mentaal ensemble. 15.00 Pizzicato. 17.00 Over heidsvoorlichting. 17.10 Voor de jeugd. 18.00 Verplichte coneourswerken. 18.20 Uitzending van de V.V.D. 18.30 Edelweisskapel. 18.50 Ondernemend. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Conciliepostbus 19.35 De zingende kerk. 1945 Zoekend geloven. 20.00 Klassieke ge wijde uziek 21.30 Voordracht. 21.45 Moderne muziek. 22.00 Cultureel programma. 22.30 Nws. 22.04 Overweging. 22.45 Maandag begint alles opnieuw (hoorspel). 23.20 Klassieke en moderne Franse muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.07 Gramm.- platen. 10.00 Nws. 10.02 Lichte muziek. 12.00 Nws. 12.02 Actualiteiten 12.05 Muziekprogr. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Gramm - platen. 14.00 Nws. 14.02 Actualiteiten 14.05 Voor de vrouw 15..00 Nws. 15.02 Actualitei ten. 15.05 Lichte muziek en zang. 15.30 Pla tenprogramma. 16.00 Nws. 16.02 Actualitei ten. 16.05 Voor tieners. 17.00 Nws. 17.02 Ac tualiteiten. 17.05 Piatenprogr. BRUSSEL 324 m 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer bericht. 12.48 Gitaarmuz 12.55 Buitenlands lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel- muzie. 14.00 Nws. 14.03 Muziek. 14.25 Ka mermuziek. 15.00 Nws. Voor zaterdag NEDERLAND I 15.00 Rep. boot-race Oxford-Cambridge 15.30 Nws. in 't kort. 15.31 Reclame. 15.34 Weekjournaal v. slechthorenden. 15.57 Re clame. 16.00 The Monkees. 16.25 Dennis the Menace (TV-film). 16.50-17.40 Voor de kin deren. 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Moef Gaga: voor de tieners. 19.30 De Dick van Dyke-show 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Recla me. 20.20 Een avondje uit met Corry (showprogramma). 21.10 AVRO's Televizier. 21.35 Een beetje Pasen vieren. 22.40 Jour naal. 22.55-01.30 Paasnachtwake. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 De zaak Sir Roger Casement (vijfde aflevering in de serie beroemde Engelse processen). 20.55 Mik, licht amusementsprogramma. 21.45 Kijk op Kunst. 22.15 Reclame. 22.20 Jour naal. VOOR ZONDAG NEDERLAND I 10.00-11.00 Hervormde Paasdienst. 11.55 Paastoespraak door Paus Paulus VI. 15.30- 17.00 Monitor 19.00 Bijbelvertellingen voor de kinderen. 19.05 Opspraak. 19.30 Russisch cir cus, (filmreportage) 20.01 Journaal. 20.05 Paaspoëzie: voordracht van gedichten. 20.35 Gesprekken. 21.00 Roverssymphonie, (TV- spel) 22.55 Journaal. NEDERLAND II 19.30 Thierry, (TV-feuilleton). 20.00 Jour naal. 20.05 DR. Kildare. (TV-feuilleton) 20.30 Iwanow (TV-spel) 21.50 Reportage van de Europese Kampioenschappen Ternen voor Heren te Tampere (Finland). 22.25 Journaal. VOOR MAANDAG 16.30 Uitslagen betaald voetbal. 16.32 Billy Smart's kindercircus. 17.20-18.05 De Rudi Carrell-Show. 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame 19.00 Kenmerk. 19.30 De Flinstones. 19.56 Reclame 20 00 Journaal 20.16 Reclame. 20.20 De barbier van Sevilla. opera van Rossini. 22.20 Epi loog. 22.30 Journaal. NEDERLAND II 19.00 Sport. 20.00 Nws. 20.01 Reclame 20.05 Hotel Victoria (show). 21.35 AVRO's Televizier. 21.56 Reclame. 22.00 Journaal. VOOR DINSDAG NEDERLAND 1 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Kunstprogramma 19.56 Re clame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 2020 Attentie. 20.45 Annette Roco (zang). 21.10 The Glass Murder (thriller). 22.10 Gesprek ken over de ontwapening. 22.30 Journaal 23.00 Teleac: Kernfysica. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Nieuwe films. 20.35 Amerika zonder masker (speel film). 22.00 Journaal. teurs zouden dat toejuichen? Bovendien kunnen er dan jaarlijks meer EHBO-ers worden opgeleid met betere resultaten en minder verloop tijdens de cursussen. Dit schrijft dr. R. van Hamersveldt van het Philips gezondheidscentrum in Eind hoven in de jongste uitgave van het maandblad „Gezondheidszorg" van het Groene Kruis. In het artikel geeft dr. Van Hamersveldt een uitgebreide beschouwing over de EHBO in ons land, waarbij hij de huidige Engelse EHBO-behandeling als vergelijkingsobject gebruikt, aangezien men in dit land met een drastische ver nieuwing van de EHBO be^ig is. Over verslikken zegt dr. Van Hamers veldt dat het min of meer krachtdadig op de rug van het slachtoffer inslaan vol gens de nieuwste inzichten volkomen on juist is en zelfs dodelijk kan zijn. Het slachtoffer moet de hoestprikkel rustig la ten uitwerken en zich volkomen ontspan nen. De Nederlandse EHBO-ers wordt bo vendien geleerd, met de vingers diep in de keel van het slachtoffer het voorwerp te pakken. In de meeste gevallen lukt dit evenwel niet, zodat snel de mond-op-mond of mond- op-neus beademing moet wor den toegepast. In ons land is men het niet eens met de richtlijnen, die in Engeland worden gege ven voor hulp bij vergiftiging. Daar advi seert men als braakmiddel actieve kool (norit), maar in Nederland laat men het kind water drinken (altijd aanwezig en bovendien ongevaarlijk). Vervolgens laat men het kind braken door eenvoudig de vinger in de keel te steken. Bij de behandeling van brandwonden worden zowel in Engeland als in ons land tegenwoordig nieuwe methoden toegepaste Het werken met zalfjes noemt men nu uit den boze. Vaak kan dadelijk na h«st ver branden met ijskoud water veel worden bereikt. Blaren mogen niet worden open gemaakt. Ook een bloeding wordt tegen woordig anders behandeld, namelijk door onder meer een stevige druk met de vin gers op de wond uit te oefenen. Bij geïn fecteerde wonden propageert men in En geland het gebruik van water en zeep in plaats van de jodiumoplossing, die scha delijk kan zijn. In ons land wordt een waterige oplossing van cetavlon en chloorhexide geadviseerd. In Amerika, zo schrijft dr. Van Ha mersveldt, lopen jaarlijks 750 zwemmers door een halswervelbreuk letsel op. Het jarenlang toegepaste spalkverband wordt nu in ons land afgeraden, omdat dit zelden goed zit en veel pijn bij het aanbrengen en losmaken veroorzaakt. Dr. Van Ha mersveldt is voorstander van het eenvou dig steunen tussen zachte voorwerpen, zo als kleren. Om ook de jeugd bij de internationale filmweek Arnhem 1967 te betrekken heeft het Nederlands filminstituut, in samen werking met het stichtingsbestuur van de filmweek een filmweekaffichewedstrijd uitgeschreven, waaraan alle leerlingen van het voortgezet onderwijs kunnen deel nemen. Het werk van de prijswinnaars die film- en fotocamera's krijgen zal worden opgenomen in een expositie van bijzondere filmaffiches uit binnen- en bui tenland, die in de verbouwde Arnhemse Korenbeurs zal worden ingericht. Door aan de wedstrijd de bepaling te verbinden, dat de affiche betrekking moet hebben op een film, die de laatste twaalf maanden in de Nederlandse theaters heeft gedraaid hopen de organisatoren een in zicht te krijgen in het soort films, dat de Nederlandse jeugd het meest boeit. De inzendingen zullen naar zij hopen tevens aan het licht brengen, welke film bij de jeugd het hoogst staat genoteerd. Een jury bestaande uit onze filmcri ticus de heer Boost, J. de Vaal en drs. Th. van Velzen, zal de affiches beoorde len. (inlichtingen over de wedstrijd zijn te krijgen bij het Nederlands Filminsti tuut, Oude Hoogstraat 24 in Amsterdam).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 9