Première bij Haagsche Comedie I Gekke strip van Pim van Boxsel „De dans van Sergeant Musgrave" Teleurstellende opvoering van John Ardens parabel Unaagsman meubelexpositie stouteiibeek uw matras een heerlijke sigaret, pittig en toch zacht Nederlandse kunst historicus museum directeur in VS NEGEN MUZEN Schouwburg kijken in Eindhoven I 0 Haarlems matrassenhuis „De Brillenspecialist" Wegens enorme belangstelling voor onze paasexpositie kunt Uook deze week nog de volledige kollektie meubelen kijken (ook Topform) op de 2etages250modelkamers met o.a. de volledige Topform kollektie. Ukomt toch ookBreestraat82, Beverwijk DINSDAG 28 MAART 1967 TRADE/I MARK Origineel Beklemmend S"ortgenó f* /Trbrillenspecialist De radio geeft woensdag T el evisie pro gr am ma's EXAMENS Kerkelijk nieuws i i vwwwvwwwwwwwwwwwwwwwvwwwwx „De dans van Sergeant Musgrave" („Serjeant Musgrave's dance"), een onhistorische parabel in drie bedrijven (8 taferelen) door John Arden. Ver taald door Bert Voeten. Nederlandse première bij de Haagsche Comedie op 25 maart in de Koninklijke Schouwburg, Den Haag. Regie: Paul Steenbergen in samenwerking met Guido de Moor. Hoofdrollen: Ko van Dijk, Wim van Rooij, Ingeborg Elsevier, Dolf de Vries, Kees Coolen. Decors: Hep van Delft. Kostuums: Hans Noordhoek Hegt. wwwwwwwwwwvwwwwvwvwwwwwwwwwwv TOEN JOHN ARDEN in 1959 zijn „Sergeant Musgrave's dance" schreef, noemde hij het „een on-historische parabel". Hij had daar een dubbele reden voor: hij wilde de betekenis van het stuk losmaken van de periode tus sen 1870 en 1880, waarin de handeling zich heet te voltrekken, maar even zeer van de actualiteit van 1959, toen het conflict over Cyprus een zo bran dende kwestie was, dat men in Enge land het thema van het stuk daarmee vereenzelvigde. Maar Arden zelf wil de dat thema noch aan de tijd van koningin Victoria, noch aan die van de kwestie-Cyprus gebonden zien, om- ADVERTENTIE Ko van Dijk in „Sergeant Mus grave". de vertolking van Frans van der Lingen. niet de door Arden voorgeschreven pseu- do-joviale slimmerik, maar een typische schurk in de „Dreigroschenoper"-stijl. Louis Borel zalfde er op los als een echte toneeldominee, hetgeen Arden zelfs uit drukkelijk verbiedt. Er waren ook wel een aantal knap gespeelde rollen, met name de zeer intense Annie van Ingeborg Elze vier, de felle soldaat Hurst van Wim van Rooij en de groteske schipper van Kees Coolen, maar daarmee kreeg de opvoering als geheel uiteraard nog niet de vereiste suggestieve kracht. In kleinere rollen was goed spel te zien van Eric van Ingen, Dolf de Vries, Steye van Brandenberg, Annie Leenders en Gerard de Groot. Simon Koster De 37-jarige Nederlandse kunsthistori cus Jan van der Marck, is met ingang van 15 april benoemd tot directeur van het nieuwe museum voor moderne kunst, dat dit jaar in Chicago zal verrijzen en in de herfst officieel zal worden geopend. De kunsthistoricus studeerde aan de univer siteit van Nijmegen en is werkzaam ge weest aan de universiteiten van Utrecht. Columbia en New York. In 1954 ontving hij een beurs van de Nederlandse organi satie voor Zuiver Wetenschappelijk On derzoek en in 1957 een beurs voor twee jaar van de Rockefeller Foundation. Daarna werd hij curator aan het ge meentemuseum in Arnhem. In 1961 werd hij benoemd tot assistent-directeur van de kunstexposities op de wereldtentoon stelling in Seattle. Sinds 1963 was hij curator aan het Walker Art Center in Minneapolis. dat het een thema van alle tijden is: de afschuw van geweld, onderdruk king en oorlog, en het falen, om aller lei redenen, van goed-bedoelde po gingen om daar een eind aan te maken. Arden heeft aan dat thema een zeer ori ginele vorm gegeven: de beroepsserge ant Musgrave, een religieus maar tevens autoritair man, is zo geschokt door de gewelddaden die hij ergens in eenBrits protectoraat door de soldaten tegen de in heemse bevolking en vice-versa heeft zien begaan, dat hij met drie van zijn man nen deserteert en naar Engeland terug gaat. In een door sneeuw en ijs geïsoleerd mijnwerkersstadje wendt hij voor, dat hij manschappen voor het leger komt wer ven, maar in feite hoopt hij er aanhan gers te vinden voor een bloedige afreke ning met de heersende klasse, die hij aan sprakelijk stelt voor het geweld, voort vloeiend uit de Britse veroveringslust. Musgraye's hoop daarop groeit nog, als hij verneemt dat de mijnwerkers zijn gaan staken voor hoger loon en dat de burgemeester-mijneigenaar de mijn heeft laten sluiten. De arbeiders hebben dus des te meer reden om zich met de ser geant tegen de heersende klasse te wen den. Maar Musgrave kan hen niet over tuigen, omdat hij geweld met geweld wil bestrijden, een soort heilige oorlog-tegen de-oorlog predikt en daardoor van een werkelijk pacifisme even ver verwijderd is als de machten waartegen hij zich keert. Hij noemt de stakingsleider broe der, maar er is geen enkele overeen komst tussen wat hèm beweegt en wat de stakers beweegt. De stakers zien dan ook onverschillig toe, als Musgrave en zijn enige overgebleven soldaat (de twee anderen zijn gedood) door dragonders ge vangen worden genomen. Toen ik verleden jaar (21 april 1966) in dit blad over „Sergeant Musgrave's dance" schreef, nadat ik de opvoering in het Londense' Royal Court Theatre had gezien, erkende ik, dat de ietwat ver warrende, indirecte wijze waarop Arden zijn pleidooi voor absolute geweldloosheid presenteert, voor veel toeschouwers moei lijk te begrijpen is. Maar door de nacht merrie-achtige atmosfeer, die prachtig volgehouden was, ging er van het stuk een zo beklemmende werking uit, dat ook zij, voor wie de moraal ervan duister bleef, onder de indruk kwamen. Iets der gelijks was helaas niet het geval bij de Nederlandse opvoering, waarvan de Haag se Comedie dit weekeinde in de Kor.ink lijke Schouwburg de première heeft ge geven. Paul Steenbergen, die deze keer in samenwerking met Guido de Moor de regie had gevoerd, had klaarblijkelijk ge streefd naar een modernistische, enigs zins Brechtiaanse vormgeving. John Ar dens eigen woorden (in de inleiding bij de Engelse tekst) „This is a realistic, but not a naturalistic, play" had hij min der ter harte genomen dan wat de auteur verder opmerkt over een „in zekere zin gestileerde" uitvoering van decors, kos tuums, regie en spel. In plaats van een realistisch stuk was het een „Dreigroschenoper"-achtig geval geworden, dat vervreemdend werkte waar het hallucinerend had moeten zijn De manier, waarop de liedjes quasi volksliedjes, geen Brecht-ballades! werden gebracht, was daar kentekenend voor: ze welden niet op uit het hart, maar werden tot het publiek gezongen door de acteur of actrice rtie nu eenmaal aan de beurt was. De aankleding was hier daar zelfs Volstrekt ongeloofwaardig: bij voorbeeld de dragonders in de slotscène die er, na een mars over sneeuw en ijs zo piekfijn uitzagen alsof ze enkele minu ten tevoren nog voor Buckingham Palace op wacht hadden gestaan Ko van Dijk speelde Musgrave streng en met overtuiging maar veel te redeli," om geloofwaardig te maken dat deze man bezeten is van iets dat aan godsdienst waanzin grenst. De burgemeester was Gracia. Prinses Gracia van Monaco de voormalige filmster Grace Kelly gaat weer filmen. Zij zal een kleuren- documentaire over het vorstendom in leiden, die voor een Amerikaanse tele visiemaatschappij zal worden ge maakt. De opnamen beginnen op 6 mei. De muziek wordt geschreven door Gil bert Bécaud die zelf ook zal optreden, met Frangoise Hardy ,en Ferry Tho mas. ADVERTENTIE §cud - - Sferlcgefi - Si"e(tu^<rplect Gr. Houittrea' 6 Ttl 02500- 0616 Drieduizend exemplaren rolden dezer dagen in Hilversum van de persen van een merkwaardig strip verhaal van Pim van Boxsel. Het „meisje Philomène"dat tevens haar naam aan het niet in de boekwinkel verkrijgbare boek leent, beleeft de meest libertijnse avonturen in de merkwaardige tekenstijl van de 42-jarige Van Boxsel, die wekelijks onder meer het weekblad De Nieuwe Linie illustreert. Het boek is verschenen in de serie Kwadraat bladen, die uitgeverij De Jong sinds 1953 drukt en verspreidt. Op de foto de val van Philomène en een van .JuwJimants. Toscanini. In drie Italiaanse steden is zaterdag het feit herdacht, dat de be roemde dirigent Arturo Toscanini hon derd jaar geleden werd geboren. De plechtigheden vonden plaats in Parma, waar hij werd geboren, in Milaan, waar hij lange tijd het orkest van de Scala leidde, en in Florence, waar jaarlijks een naar hem genoemd festival wordt gehouden. ADVERTENTIE te dun of versleten aat het ons even weten prijsopgave aan huis s morgens 9 uur gehaald s avonds 6 uur thuis. h. de graaff grote houtstraat 103 haarlem, telefoon 11485 profiteer van onze inruilactie ƒ10.— tot 25.— voor uw oude spiraal of ledikant Ongeveer achthonderd personen heb ben op tweede Paasdag een bezoek ge bracht aan de stadsschouwburg van Eind hoven. Ter viering van Wereldtheaterdag had de directeur, de heer B. Ullings, het gebouw voor het publiek ter bezichtiging opengesteld. De meeste belangstelling van de bezoekers bleek uit te gaan naar de grote zaal, waar men getuige kon zijn van een repetitie van het stuk „Dallas door het toneelgezelschap Ensemble. Ook werden er oude films vertoond waarin Nederlandse artiesten een rol speelden, 's Avonds konden de gasten ter gelegenheid van Wereld theaterdag twee voorstellingen bijwonen, nl. „Ondine' door Ensemble en „Die ene dag" door de toneelwerkgroep Proloog. ADVERTENTIE •whloB 9)si9de36[6lstr if 30%> korting op ALLE monturen en voor IEDEREEN if ziekenfondsleden BOVENDIEN de gebruikelijke vergoedingen if Leden Co-op Haarlem 5 extra korting. if 2 jaar verzekerd tegen breuk en verlies. Jansstraat 56, telefoon 10180 (tegenover Gerechtsgebouw) Rijksstraatweg 86 c, tel. 51254 NEDERLAND 1. Om zeven uur presen teert de NCRV het programma „U ziet maar", waarin Pim Jacobs, Gwen van Gelder en Gerard Hitman aandacht be steden aan tekenen en schilderen als vrijetijdsbesteding. De research voor dit programma werd verricht door Gerard Oskamp. Annette Roco zingt vervolgens vanuit het Rotterdams Piccolo-theater Nederlandse, Franse en Jiddische liedjes. „De moordzaak Glas" is een thriller, ge schreven aan de hand van authentieke processtukken. Om tien over tien spreekt de heer W. L. Brugsma als besluit van de NCRV-uitzending over de ontwapenings conferentie in Genève. HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.23 Gram.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek. 9.00 Ro mantische orkestwerken. 10.00 Klassieke en moderne orkestwerken. 10.45 Voor de kleu ters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Oude en moderne liederen. 12.00 Filmmu ziek. 12 22 Voor het platteland. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Licht instru mentaal ensemble. 13.00 Nws. 13.10 Actua liteiten en kalender. 1.25 3 Kamermuziek. 13.50 Gesproken portret. 14.05 Klassieke ge wijde muziek. 14.50 Oude muziek. 15.00 Voor de jeugd. 17.00 Voor de zieken. 17.30 Mili tair commentaar. 17.40 Amateursprogram ma. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uit zending van de P.v.d.A. 18.30 Nwe gram. platen. 19.10 Licht instrumentaal kwartet. 19.30 Artistieke staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Trammelant in Loeren aan de Hor (radio feuilleton). 20.55 Licht programma. 21.10 Liedjes van overal. 21.35 Evangelie en wel vaart. 21.50 Lichte orkestmuziek. 22.30 Nws 22.40 Actualiteiten. 22.55 Klassieke muziek: en moderne liederen. 23,55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Gram mu ziek 7.30 Nws. 7.32 Orkestmuziek. 7.40 Radio krant. 8.00 Nws 8.10 Gewijde muziek. 8.30 Nws. 8.32 Klassieke orkestmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw. 10.30 De één zijn dood11.00 Gram.muziek. 12.27 Meded. t.b.v land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.40 Hervormde kerkdienst. 13.00 Variant. 13.30 Lichte orkestmuziek. 14.00 De familie Leenhouts (hoorspell. 14.25 Klassieke en mo derne muziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 17.00 Voor de jeugd. 17.00 Praatje. 17.15 Jazz en Blues. 17.50 Overheidsvoorlich ting: Geestelijke liederen. 18.30 Spektrum. 18.50 Gram.muziek. 19.00 Nws. 19.10 Radio krant. 19.03 Leger des Heils. 19.45 Wereld panorama. 19.55 Orkestmuziek. 20.15 Moder ne muziek. 21.15 Je kan hier geeneens spe len! 21.35 Oorzaken. 22.15 Zelf leren Bijbel lezen. 22.30 Nws. 22.40 Samenzang. 22.55 Pedagogische etherleergang. 23.15 Platen- nws. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Gevari eerde muziek. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvita minen. 12.00 Nws. 12.02 Operette. 13 00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Platen. 15.00 Nws. 15 02 Lichte muziek. 16.00 Nws. 1602 Platen 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 „Rhythm and Blues. 1735 Country en Western. BRUSSEL 324 m 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer bericht 12.4.8 Lichte muziek 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel- muziek. 14.00 Nws. 14.30 Schoolradio. 14.20 Koorzang. 14.30 Zweedse muziek. 14.50 Koor zang. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nws. 1603 Beurs 1609 Jazz 17.00 lswN.715 Beta 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Le- kenmoraal en filosofie. 18.50 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muziek 20.00 Operette. 21.15 Letterkundige uitzen ding. 21.35 Lichte muziek. 22.00 Nws. VOOR DINSDAG NEDERLAND 1 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Kunstprogramma. 19.56 Re clame 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 2020 Attentie. 20.45 Annette Roco (zang). 21.10 The Glass Murder (thriller). 22.10 Gesprek ken over de ontwapening. 22.30 Journaal. 23.00 Teleac: Kernfysica. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Nieuwe films. 20.35 Amerika zonder masker (speel film). 22.00 Journaal. WOENSDAG NEDERLAND I 17.00 Voor de kinderen. 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Mona (TV-film). 19.25 Internationaal agra risch nieuws. 19.51 Stichting Socutera. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Uitzending van de V.V.D. 20.30 Rio Bravo (speelfilm). 22.45 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Journaal. 20.01 Reclame. 20.05 Waauw 20.35 Amerikaanse documentaire. 21.20 Ha zel, (TV-film). 21.45 Een wereld van herin nering. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. ADVERTENTIE DE GEHELE MAANDAG GESLOTEN Annette Roco zingt Franse, Neder landse en Jiddische liedjes. (20.45 uur, Nederland 1). NEDERLAND 2: Na het eerste journaal een uitzending van de rubriek „Première" waarin films, die binnenkort in de Ne derlandse bioscopen gaan draaien, bespro ken worden. Om vijf over half negen de hoofdfilm van vanavond: „Amerika zon der masker". Amsterdam (V.U.). 'Geslaagd voor het doctoraalexamen rechten: A. Hidajattoellah (Amsterdam), A. Keuning (Overveen); kan didaatsexamen pedagogiek: A. van den Ak ker (Hillegom). Amsterdam (Gem. Un.). Geslaagd voor de examens: kand. fysische geografie R. F. van Iterson Scholten (Amsterdam); kand. examen economie: W. L. Bronkhorst, D. van Gelder, J. G. Groeneveld, B A. de Haan, H. G. Hagen, N. C. J. Stam, E. A. G. Wegelin en R. J. Kailer (Amsterdam), A. P. Buur (Hoorn), K. Egas (Heiloo), A. Harm- sen (Hilversum) en B. N. Hoogenbhout (Abcoude). Groningen. Doctoraal econ. wetenschap pen: H. A. Muurlink (Haarlem). Kandidaats psychologie: mej. G. C. E. Kuipers (Heem stede). Aangenomen naar Zuidwolde (Gr.) D. Dijkstra te Een (Dr.) Bedankt voor Groningen-Helpman (vac. H. Alting) H. A. v. Bottenburg te Noord- wijk aan Zee, die geen verdere beroepen in overweging kan nemen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 7