Zaak-Jacopetti in Cinétolboek
volledig gedocumenteerd
UITGAAN IN HAARLEM a
Eindelijk Amsterdamse première van „Africa addio
Modversie van
,The Rake's
progress
NEGEN MUZEN
VRIJDAG 31 MAART 1967
13
Relletjes
Roerig
Teksten
Bloemlezing
Gesprek
Publiciteit
Charles Boost
Kaartenverzameling
gemeentebruikleen
TENTOONSTELLINGEN
De radio geeft zaterdag
S~ortc)enó
T elevisieprogramma's
TONEEL
POPPENTHEATER
DIVERSEN
BALLET
MUZIEK
Er volgen nog andere berichten uit het
buitenland, o.a. over de weigering van
minister Corona om aanwezig te ziin bij
de prijsuitreiking van het Siciliaanse
filmfestival te Taormina, waar onder an
dere „Africa addio" zou worden onder
scheiden met de premie „David" van
Donatello, en een afgelasting van een te
levisie-uitzending van deze slotplechtig-
heid, die door Eurovisie zou worden over
genomen.
Inmiddels zijn er al relletjes geweest in
West-Berlijn, waar studenten protesteer
den tegen de vertoning van Jacopetti's
film, maar dat alles is van geen invloed
geweest op de Nederlandse keuring, die
,op 18 augustus 1966 „Vaarwel Afrika"
goedkeurt voor openbare vertoning in
Nederland. Er worden geen coupures
voorgeschreven en de leeftijdsgrens wordt
op 18 jaar gesteld.
Van die datum af wordt ook in ons
land „Africa addio" aanleiding tot tegen
strijdige meningen, verhitte discussies,
protesten, demonstraties, relletjes en be
schuldigingen over en weer. Een verzoek
van de Nederlandse Studentenraad aan
minister Vrolijk om de vertoningen van
de film te verbieden, brengt de strijd in
een nieuwe fase. In verschillende krante
commentaren wordt het grijpen naar het
middel van de censuur terecht afgewezen.
„De censuur is een wapen, dat wij toch
liever maar laten roesten in het raritei
tenkabinet van het verleden", schrijft bij
voorbeeld het Nieuwsblad van het Noor
den en als op verzoek van burgemeester
Van Hall de vertoningen vap „Africa
addio" in Amsterdam („het toch al roeri
ge Amsterdam") voorlopig afgelast wor
den, spreekt het Algemeen Handelsblad
van een verkapte en uiterst riskante vorm
van censuur. „Het toegepaste middel is
erger dan de kwaal, die zich bovendien
nog niet eens heeft geopenbaard", is het
oordeel van dit Amsterdamse dagblad.
Regisseur Jacopetti
OP 13 APRIL zal eindelijk ook
Amsterdam de omstreden film „Afri
ca addio" te zien krijgen en de ijve
rige directie van Cinétol, waar de
première plaatsvindt, heeft ter ge
legenheid van dit evenement een
boekwerkje het licht doen zien, dat
is samengesteld door de Amsterdam
se filmcriticus Hans Saaltink en dat
een uiterst volledig overzicht gepft
van „de zaak Jacopetti", zoals ook de
titel van deze Cinétol-uitgave luidt.
Cinetol heeft al eerder uitvoerige
programmaboekjes en brochures ver
zorgd naar aanleiding van bijzondere
voorstellingen-series of manifestaties,
het is een onderdeel van zijn beleid
geworden, maar „De zaak Jacopetti"
is een volwaardig boekwerk gewor
den, dat 208 pagina's bevat (ongeveer
vijftien uur leesstof, zoals de directie
ons exact meedeelt) en dan ook f 4,90
aan de kassa gaat kosten. Maar voor
dit naar verhouding geringe bedrag
komen voor- en tegenstanders van de
film en ook die van een eventueel
verbod van „Africa addio" zo uitvoe
rig en overzichtelijk aan het woord
en wordt het fenomeen Jacopetti zo
indringend „doorgelicht", dat men
geneigd zou zijn de nieuwste aan
winst van de „Cinétol bibliotheek"
onmisbaar te noemen voor wie in de
aangeroerde kwestie mee wil spreken.
En dat zou dan in de eerste plaats
kunnen gelden voor de deelnemers
aap de teach-in, die in de nacht van
woensdag 12 april, aansluitend op
een openbare voor-première, in Ciné
tol zal worden gehouden onder voor
zitterschap van Nico Scheepmaker,
die daarbij door Renate Rubinstein
(Tamar) en Jan Blokker zal worden
geassisteerd.
„De zaak Jacopetti" «s voor het grootste
deel uit kranten- en tijdschriftartikelen
recensies, beschouwingen en interviews
samengesteld, maar bevat ook bijvoor
beeld fotokopieën van de keuringsrappor
ten, teksten van de actualiteitenrubriek
„Achter het nieuws", een lijst van onder
werpen, die in „Africa addio aan de orde
komen, het commentaar van Jacopetti bij
de film en een complete filmografie, die
overigens maar vier films omvat: de beide
„Mondo cane's", het tussendoor gemaakte
„La donna nel mondo" uit '62 en de ge
wraakte film.
De samensteller Hans Saaltink draagt
zelf slechts een korte inleiding bij, waar
in hij stelt: „Dit boekje gaat niet alleen
over Jacopetti, zijn werkwijze, zijn mon
tagemethode en „Africa addio", maar ook
over berichtgeving, filmkritiek. Neder
landse filmcritici, over politiek, liefde
voor film, filmbeschouwing, het standpunt
dat een filmmaker inneemt bij het filmen,
het standpunt dat de criticus inneemt bij
het kijken naar een film, over objective
teit en subjectiviteit zowel van de filmma
ker als van de criticus en over persoon
lijke keuze en voorkeur."
Hiermee is de opzet van deze bloemie
zing van persknipsels vrij exact weerge
geven, zonder dat er nochtans iets gezegd
wordt over de vorm van het boekje, dat
niet alleen door gebruik te maken van
verschillend gekleurd papier, maar ook
door een logische opbouw van een grote
overzichtelijkheid is. Begonnen wordt met
het krantebericht, dat de zaak op gang
bracht. Het is gedateerd 22 april '65 en
afkomstig van dagbladcorrespondent
Luydjens, die uit Rome aan het Algemeen
Handelsblad bericht, dat „Mondo Cane"-
regisseur moet terechtstaan". Volgens de
Italiaanse journalist Gregoretti, die aan
het weekblad L'Espresso als reizend re
dacteur is verbonden, had Jacopetti nl.
voor zijn film „Africa addio" opnamen
gemaakt van het fusilleren van neger-
;dngétjes iri Kongo door Züidafrikaa'n'sè
huurlingen in dienst van Tsjombe. Gre
goretti legde daarbij vooral de nadruk op
het feit, dat de drie jonge Kongolezen
geen enkele vijandige bedoeling hadden
en dat ze alleen maar werden gedood om
een sensationele opname mogelijk te ma
ken. Het verhaal van Gregoretti werd
natuurlijk door Jacopetti en zijn camera
mensen ontkend, er volgde een proces
wegens laster, voorafgegaan door een pro
ces tegen Jacopetti wegens drievoudige
moord, maar de beschuldigingen bleken
onbewijsbaar en de zaak raakte in de doof
pot.
Een negermeisje in Jacopetti's film.
Een jaar later, op 15 maart '66 is de
première van de film in Rome en weer
laat Hans Saaltink de Romeinse corres
pondent Luydjens aan het woord, die nu
in het Utrechtsch Nieuwsblad over de
film schrijft en een gesprek heeft met de
regisseur. De eindconclusie van Luydjens
is „Een bijna sadistische film, meesterlijk
van fotografie en met een uitermate ge
slaagde muzikale begeleiding. De gespro
ken tekst daarentegen is bijzonder zwak
en vaak ergerlijk."
Zo, bladerend door „De zaak Jacopetti1
ontrolt de hele roerige geschiedenis rond
Jacopetti's film over ontwakend Afrika
die als racistisch en fascistisch is geka
rakteriseerd, zich als een film voor de
ogen van de lezer, die weer herinnerd
wordt aan vragen van kamerleden, aan
onregelmatigheden bij vertoningen in Den
Haag en Leiden, aan woedende ingezon
den artikelen van verontwaardigde lezers
en aan de ammoniakmaniak, die de ver
toning in het Haarlemse Luxor trachtte
te verstoren. („Terreur" is het commen
taar van De Telegraaf op, dit incident).
Na dit voorspel wisselt het boekje van
kleur en het nu blauwe gedeelte heeft als
titel „Kritiek en reactie", waarin de lezer
een boeketje vaderlandse kritieken op
„Africa addio" wordt aangeboden. ..Een
kleurige zwart-witfilm" noemt Paul Beu
gels de film in De Volkskrant, „Politieke
feiten geraffineerd vervalst" staat er
boven de recensie van Constant Wallagh
in Het Algemeen Dagblad, „Met de objec
tiviteit van aasgieren" noemt D. Ouwen-
dijk zijn artikel in De Nieuwe Linie
„Sensatie primair" vindt C. B. Doolaard in
Het Parool.
„Meer truc dan documentatie" schrijft
Luydjens in De Haagse Courant, waarin
hij tegelijk nog eens terugkomt op het
doodschieten van de Kongolese jongetjes
en het proces tegen Jacopetti. Volgens
zijn informaties is de betreffende scène
niet opgenomen in de uiteindelijke film
maar wel gebruikt als bewijsstuk tijdens
het proces. Op grond van Jacopetti's onder
ede gedane verklaring, dat de episode
kunstig gereconstrueerd was, zijn hij en
zijn medewerkers toen vrijgesproken,
maar ze hebben uiteraard weinig rucht
baarheid gegeven aan de motieven van hun
vrijspraak, omdat dan de betrouwbaar
heid van de hele film op losse schroeven
zou komen te staan. Hoe het overigens
met die betrouwbaarheid gesteld is, daar
van geeft Luydjens nog enige saillante
voorbeelden.
Als iedereen in oktober van het vorige
,,aar zo zijn zegje gedaan heeft, volgen in
'de week- en maandbladen gedurende de
daarop volgende maanden nog wat scher
pe achterhoedegevechten, o.a. een discussie
in hun beider Vrij Nederland tussen Rob
du Mée, die de film verdedigt, en Renate
Rubinstein (Tamar) die pleit voor tegen
demonstraties voor de betrokken bioscoop
„net zo lang tot de eigenaar er genoeg van
krijgt"; en verder een hooglopende ruzie
tussen E. van Moerkerken in Skoop en
H. Wielek in Critisch Film Forum, nadat
de eerste in een misselijk stukje vol
naamgrapjes en insinuaties op Wieleks
Duitse afkomst gereageerd had op de eis
van verbod die Wielek in zijn beschou
wing over „Africa addio" had gesteld.
Enfin, „De zaak Jacopetti" toont dui
delijk aan en Saaltinks opdienen van
het archiefmateriaal bewijst zijn gevoel
voor dramatiek dat het in Nederland
roerig en schreeuwerig is geweest rond de
film van Jacopetti, reacties, die de filmer
altijd uitgelokt heeft en die steeds de
beste en voortdurende publiciteit voor
zijn films hebben uitgemaakt. Of de ru
zies weer zullen oplaaien bij en na de
Amsterdamse première met voorafgaande
teach-in, zal moeten worden afgewacht,
maar veel meer dan in de uitgave van
Cinétol voorkomt, zal er niet gezegd kun
nen worden, zodat een aanvullend ver
volg op het boekje onwaarschijnlijk moet
worden genoemd.
Nederland 1. Ook de KRO doet iets
voor tieners, zij het op een wat serieuzere
manier dan verschillende andere omroe
pen. Dat zal vanavond uit Telixer weer
blijken. Een half uur, daarna pater Luc
Grollenberg met Christus voor Alleman.
Na het journaal Piste, weer een circus
programma uit Treslong, ditmaal o.m.
met het bekende clownstrio the Rubati's,
verder een nummer hondendressuur, de
onvermijdelijke trapezewerkers, jong
leurs en een fietsnummer. Bonanza is er
ook nog steeds. Vader en zoons Cartright
van de Pondorosa-ranch schillen een ap
peltje met kolonel Tyson, die een wat
ruwe rondreizende smid in de weg staat.
De man meent nl. recht te hebben op een
stuk grond en doet z'n best dat te kopen.
Als gastacteur Claude Akins, die we eer
der deze week zagen in de film Rio Bra
vo. Om tien uur in Brandpunt een twee
uur durende televisiereportage over
Zuid-Vietnam. Er zijn in deze uitzending
drie hoofdaspekten belicht: de macht in
materieel opzicht van de Amerikanen, de
schade, die de bevolking zowel aan men
sen als aan materiaal lijdt en tenslotte
het vacuüm tussen het volk en de huidige
Vietnamese regering. De brandpuntploeg,
die op 3 februari naar het Verre Oosten
vertrok en daar eerst de opzienbarende
reportage heeft gemaakt over Soekarno
en over de hongersnood in het Indische
Bihar is van begin maart af in Zuid-Viet
nam geweest. Vorige week is men terug
gekomen van de reis, die een halve ton
heeft gekost.
Nederland 2: Weer de tieners eerst, nu
in een AVRO programma. In het „open
hartige" Vjoew o.m. de Belgische beat-
groep The Klan. Vervolgens wat rustiger
muziek van Willy Schobbe en z'n orkest bij
AVRO's Danstest, die deze keer komt uit
Krasnapolsky in Amsterdam, waar de
beste paren uit Noord-Holland tegen el
kaar in het strijdperk treden. Daarmee
zijn we al een heel eind van de avond
gevorderd, want na AVRO's Televizier
krijgen we eigenlijk alleen nog de Dean
Martinshow. De vriendelijke zanger de
ze week was hij nog te zien in een wes
tern Rio Brave als aan de drank verslaaf
de cowboy ontvangt gasten. Nieuwe en
oude. Een nieuwe is de musicalzanger Ro
bert Goulet, die ons ons land vrijwel on
bekend is, maar in Amerika furore heeft
gemaakt; een oude: Louis Armstrong.
Good old Satchmo is een beetje op de ach
tergrond geraakt de laatste jaren. De jon
ge generatie is niet meer zo gek op zijn
muziek en als echte jazzmusicus heeft hij
niet veel te betekenen. Niettemin blijft
Armstrong een heel bijzondere persoon'
lijkheid, die muzikaal genoeg is om velen
te boeien. Wie hem ziet optreden verge-
te niet, dat hij 67 jaar is. Na het laatste
journaal een herhaling van de Teleacles
over Kernfysica.
Louis Armstrong
De Atlas Van Stolk, een collectie van
veertigduizend historische prenten, teke
ningen, documenten en foto's over de
geschiedenis van Nederland ter waarde
van drie a vier miljoen gulden, gaat in
bruikleen naar de gemeente van Rotter
dam, die zal bijdragen in het onderhoud
en jaarlijks tienduizend gulden zal geven
aan de Stichting Atlas van Stolk, bestemd
voor het doen van nieuwe aankopen.
De grondslag van de verzameling werd
in 1834 gelegd, toen de Rotterdamse hout
handelaar Abraham van Stolk een kleine
verzameling historische prenten kocht en
deze systematisch begon uit te breiden.
Na hem hebben vier generaties van de
familie Van Stolk, vaak ten koste van
aanzienlijke financiële offers, dit werk
voortgezet. Zij voegden aan de collectie
belangrijke boeken en oude topografische
atlassen toe.
Als resultaat van hun werk mag de
Atlas Van Stolk nu gerekend worden tot
de belangrijkste historische prentenver-
zamelingen van de wereld. De collectie is
op wetenschappelijke wijze geordend en
geïnventariseerd, zodat zij als bron van
historische gegevens gemakkelijk toegan
kelijk is.
ADVERTENTIE
BIJ VERKOUDHEDEN
HIERTOE GERECHTIGD
VOOR VADER, MOEDER EN KIND
De Ark (Nieuw Heiligland): Expositie
van gouaches en tekeningen van Kiek
Schrieken. Dagelijks van 10 tot 20 uur.
Op dinsdag gesloten.
Artificia (Binnenweg, Heemstede): Expo
sitie van grafische werken van o.s. Wim
Worm. Dagelijks, behalve zondags en
maandags geopend van 9.30 tot 18 uur.
Vleeshal (Grote Markt)Expositie van
werk van grafische kunstenaars. Dage
lijks van 10-17 uur. Op zondag en feest
dagen van 13 tot 17 uur. Tot 2 april.
Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62)
Permanente tentoonstelling van werken
uit de rfaarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. Dagelijks 10 tot 17 uur,
zon- en feestdagen 13 tot 17 uur.
Museum Van Looy (Kamperlaan): Expo
sitie van werken uit de Haagse School
en van Boot en zijn leerlingen. Dage
lijks van 10 tot 17 uur en op zon- en
feestdagen van 13 tot 17 uur.
Woonhuis Jacobus van Looy, geopend op
donderdag van 10 tot 12.30 en 13.30 tot
17 uur. Zon- en feestdagen van 14 tot
17 uur.
ADVERTENTIE
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.23 Gramm muziek. 7.55 Voor
de kinderen. 8.00 Nws. 8.10 Frammuziek. 9.35
Waterstanden. 9.40 Oude en klassieke liede
ren. 10.00 Z.O. 135. 12.15 Lezing. 12.27 Meded.
land en tuinbouw. 12.30 Actueel sportnws.
13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Tijd voor
teenagers. 14.15 Uitlaat, programma voor
twintigers. 14.55 Radio Jazz-magazine. 15.25
Rond de tafel in het Huis van Bewaring
(klankbeeld). 16.02 Radio Jazz-magazine.
16.30 Franse les. 17.00 Salonorkest. 17.30 Ra
dio weekjournaal. 18.00 Nws. 18.20 Melodieën-
Expres. 18.45 Opera. 19.40 Boekbespreking.
20.00 Nws. 20.05 Promenadeorkest. 20.45 De
;e ii
.30
Rakelinks. 23.25
23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15
Grammuziek. 7.30 Nws. 7.32 Geestelijke lie
deren. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Dj inn
gevarieerd programma. 12.25 Marktberich
ten. 12.27 Meded. land en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.40 Overheidsvoorlichting. 12.50 Zon
der grenzen. 13.00 Vliegende schijven. 14.00
P.M. 17.00 Carionca: radio voor tieners.
18.00 Licht instrumentaal ensemble. 18.15
Licht orkest. 18.50 Wielerronde van Noord-
Holland. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30
Liedjes. 20.30 Verzoekplaten. 22.10 Roulette.
22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Goal
sport. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Orkestraal allerlei. 9.30 Le
ger des Heils. 10.00 Nws. 10.02 Opera. 10.30
Lichte muziek. 12.00 Nws. 12.02 Variant. 13.00
achtarmige inktvis (hoorspel). 22.00 Muziek
revue. 22.30 Nws. 22.40 Dansmuziek. 22.50
Licht platenprogramma.
Nws. 13.02 Tienerama: platenshow voor tie
ners. 14.00 Nws. 14.02 Velvet voices. 14.03 Op
tiener toeren. 15.00 Nws. 15.02 Kiosk. 15.30
Lagelanders. 16.00 Nws. 16.02 Weekend melo
die. 17.00 Nws. 17.02 Sport.
BRUSSEL 324 m
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer
bericht 12.45 Lichte muziek. 12.55 Buiten
lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.15 Radio
matinee. 17.00 Nws. 17.10 Kleinkunstprogr.
17.35 Lichte muziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor
de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse
les. 18.32 Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.52
Taalwenken. 18.55 Gram muziek. 19.00 Nws
19.40 Lichte muziek. 20.00 Jazz. 21.00 Xicht
muzikaal programma 22.00 Nws. en berich
ten. 22.15 Dansmuziek. 23.55 Nws.
ADVERTENTIE
v
(§oud-*[,lloer - 3itorlogee - 3£eltu>*cPleet
Gr. Houtstraat 6. Haarlam, Tal. 02500-10616
Censuur. Rechercheurs hebben in Boston
beslag gelegd op de Zweedse film „My
sister, my love" met het argument dat
hij onzedelijk is. Een rechter vaardig
de een bevel tot beslaglegging uit na
klachten over de film. De film heeft
ook in Nederland gedraaid.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND 1.
18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.55
Reclame. 19.00 Telixer, tijdschrift voor de
jeugd. 19.30 Christus voor Alleman? 19.56 Re
clame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20
Piste. (Variété-progamma) 21.05 Bonanza.
21.55 Brandpunt. 22.45 Journaal.
NEDERLAND 2.
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Vjoew. voor
tieners. 20.30 AVRO Danstest '67. 21.10 AVRO
Televizier. 21.20 De Dean Martin Show. 22.10
Reclame. 22.15 Journaal. 22.30 Teleac: Kern
fysica.
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
15.30 Nws. 15.31 Reclame. 15.34 Weekjour
naal voor slechthorenden. 15.57 Reclame
16.00 Onder de loep. 16.20 Voor de kinderen.
18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.55
Reclame. 19.00 Aap, Snor, Swiep. 19.45 Reli
gieus programma. 19.56 Reclame. 20.00 Jour
naal. 20.16 Reclame. 20.20 Attentie. 20.40 De
Lucy Show. 21.05 Het blijft Hollands (show
programma). 21.55 Close-up (gesprekken)
22.15 Satirisch programma 22.35 Meditatie
22.45 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Mrs. Thurs
day (TV-film). 20.55 Achter het nieuws. 21.20
Franse chansons. 21.50 Voordracht van ge
dichten en zang. 22.10 Reclame. 22.15 Jour
naal.
Galerie-T (Bakenessergracht 67): Grafiek
van Wout van Heusden. Dagelijks van
II tot 17 uur. Zondags van 13-17 uur.
Tot 3 april.
Teylers Museum (Spaarne 16): Tijdelijk
exposities van tekeningen waaronder
werken van Goltzius, Rembrandt, en
Michelangelo. Permanente expositie
van schilderijen, fossielen, mineralen,
en historische natuurkundige instru
menten. Geopend op werkdagen, behal
ve maandag van 10-17 uur. De eerste
zondag van de maand van 13-17 uur.
In 't Goede Uur (Nieuwe Kerksplein):
Dagelijks van 10 tot 18 uur en van 20
tot 22 uur: expositie van grafiek van
Frans de Jong. Zondag van 14-17 en 20-
22 uur.
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79):
Permanente expositie van oude reli
gieuze kunst, schilderijen, middeleeuw
se beeldhouwwerken, handschriften en
kunstnijverheid. Dagelijks, behalve
maandag, geopend van 10 tot 12.30 u. en
van 13.30 tot 17 u.
Vishal (Grote Markt). Expositie van col
lages, grafiek en tekeningen van Kees
Okx. Dagelijks van 10-17 uur. Op zon
dag en feestdagen van 13 tot 17 uur.
T/m 16 april.
Vrijdag 31 maart. Stadsschouwburg, 20 u:
Nieuw Rotterdams Toneel met „Mada
me Princesse" van Félicien Marceau.
Regie: Pim Dikkers. M.m.v. Jules Roy-
aards, Rie Gilhuys. Pim Dikkers, Ga
mille de Vries, Thea Verheugen en
Frans Kokshoorn.
Zaterdag 1 april, Stadsschouwburg, 20 u:
Nieuw Rotterdams Toneel met „Arseni
cum en oude kant" van Joseph Kessel-
ring. Regie: Jan Teulings. Met medew. v.
Enny Meunier, Elly van Stekelenburg,
Jan Teulings, Pieter Lutz, Bas ten Ba
tenburg, Camille de Vries, Adolf Rijken
Piet van der Meulen, Frans Kokshoorn
en Sacco van der Made.
Maandag 3 april, Stadsschouwburg, 20
uur: Nieuw Rotterdams Toneel met „Ma
dame Princesse" van Félicien Marceau
Voor verdere gegevens: zie vrijdag 31
maart.
Donderdag 6 april, Stadsschouwburg, 20
uur: toneelgroep Ensemble met „Ondine"
van Jean Giraudoux. Regie: Jan Retèl.
M.m.v. Sigrid Koetse, Koen Flink, Mag-
da Janssens, Jan Retèl, Cor van Rijn,
Guus Verstraete, Heieen van Meurs
e.v.a.
Poppentheater Merlijn. Hasselaersplein
35, 14.30 uur, toegang 4 jaar: zaterdag 1
april: „Het sprookje van de zon";
woensdag 5 april: „De Apebroodboom."
Vrijdag 31 maart en zaterdag 1 april,
Waagtaveerne (hoek Spaarne-Damstraat)
21 uur: Cobi Schreijer met haar interna
tionaal programma. Gast: David the
red singer Zondag, 21 uur: Hootenan-
nyavond.
Vrijdag 31 maart, Muziekzaak Brink-
mann (Grote Markt), 20 uur: Lezing door
H. Th. Achterberg over „Het bloemenland
Meinau in de Bodensee".
Woensdag 5 april, Minerva Theater
(Heemstede), 20.15 uur: Cabaret Adam en
Eva „Tussen tafel en bed."
Keukenhof Lisse. Tot half mei van acht
uur tot een half uur na zonsondergang:
voor j aarsbloemen.
Woensdag 5 april, Staddschouwburg, 20
uur: Nederlands Dans Theater met „Re
cital voor cello en acht dansers." Cel
list: Anne Bijlsma. Soliste: Mêa Vene-
ma.
Zondag 2 april 14.30 uur: Waalse Kerk
Restauratieconcert door de Parijse orga
nist André Isoir.
Zondag 2 april, Teylers Museum, Spaar
ne 16, 15 uur: Zweedse folkloristische mu
ziek.
Maandag 3 april, Concertgebouw, 20 uur
Kamermuziekconcert door „Het Danzi
Kwintet."
Vrijdag 7 april, Concertgebouw, 20.15 uur
Concert door het Noordhollands Phil
harmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waard
Soliste: Fredell Lack, viool. Program
ma: Mozart, Dvorak, van Vlijmen en
Beethoven.
De opera van Boston heeft woensdag
avond een „mod-versie" van Igor Stra-
winsky's opera „The rake's progress" op
het toneel gebracht. Tot de kostuums be
hoorden mini-rokken en leren renvesten,
de belichting was psychedelisch. Stra-
winsky had zijn opera oorspronkelijk ge
situeerd in de 18e eeuw.
Als de hoofdpersoon, Tom Rakewell, in
de eerste akte naar de stad wordt gelokt
door Nick Shadow, komt hij niet terecht
in een bordeel, zoals in het oorspronke
lijke werk, maar in een discothèque. Zijn
bruid, in het oorspronkelijke libretto een
vrouw met een baard, heeft in de nieuwe
versie slechts een halve baard. De helft
met de baard draagt mannenkleren, de
andere zijde een oorring en een japon.
De kostuums waren geheel in zwart en
wit gehouden en de decors in grijzen.
Daardoor deed het totaalbeeld denken
aan de serie etsen van Hogarth, waarop
de opera van Strawinsky is geïnspireerd.
De opera werd geregisseerd door Ro
bert Craft, die vele jaren met Strawins
ky heeft samengewerkt. De muziek bleek
zijn kracht ook in deze versie te behou
den hoewel een aantal van de uitvoeren
den er niet in slaagde de tekst verstaan
baar te maken.
Sovjetlitteratuur. Na felle aanvallen op
het veel gekritiseerde liberaal-getinte
litteraire Russische maandblad Novy
1 Mir heeft de bond van Sovjet-schrijvers
drie nieuwe lede n in de redactionele
leiding benoemd. Op een recente verga
dering gispten vakbondsfunctionaris
sen de „ideologische en artistieke fou
ten en tekortkomingen en de eenzijdi
ge presentatie van het Russische leven
in Novy Mir". Een van de nieuwe leden
is de schrijver Jefim Dorosj, die in het
verleden zelf aan zware kritiek bloot
stond, omdat hij volgens zijn tegenstan
ders een te grauw beeld van het Rus
sische-platteland schilderde.