„Kurzfilmtage in Oberhausen
Haagse lauweren voor
Louis Paul Boon
sUITGAAN IN HAARLEM^
VANAVOND
Presser kreeg prijs voor „Ondergang
VOOR DE DERTIENDE MAAL
■mmmm
crortcjené
tmmmm
VRIJDAG 7 APRTL 1967
13
Ironisch
Luchtig
V errassing
1 llli Mil
Mist
C. Boost
Miskend
Bloemen
brengen
sfeer
15 d
vli~
9 dagen per luxe -fouringGSir
naarde BEIERSE ALPEN
DIRK VAN DEN BROEK n.v.
Boontje
TENTOONSTELLINGEN
De radio geeft zaterdag
Een nieuwe
wereldburger?
Zeg het met bloemen
Televisieprogramma s
TONEEL
Bloemen
brengen 9
sfeer
AMATEURTONEEL
MUZIEK
POPPENTHEATER
DIVERSEN
VOOR DE DERTIENDE MAAL
heeft Frau Oberbürgermeister Luise
Albertz zondagmiddag jl. het festival
van de korte film in Oberhausen ge
opend en in haar welkomswoord aan
de talrijke deelnemers, onder wie
meer dan 500 buitenlandse gasten,
direct ingehaakt op het omineuze ge
tal 13 dat, volgens haar, ditmaal
slechts geluk had gebracht. Want kon
het vorige jaar een krant uit Frank
furt nog schrijven: „Oberhausen is als
Festival-plaats een cultureel en poli
tiek succes voor de Bondsrepubliek
geworden, misschien dat daarom geen
officiële vertegenwoordiger van de
regering in Oberhausen te zien was
en dat ook geen overheidssubsidie
werd toegekend", dit jaar werd dan
eindelijk de vrede met Bonn getekend
door een toezegging van de Bonds-
minister van Binnenlandse Zaken tot
financiële steun.
Met een ironisch applaus van de aan
wezigen werd dit einde van een twaalf
jarige interne ruzie, waarin ook de bui
tenlandse habitués van het festival stel
ling waren gaan nemen, begroet.
Al die tijd is het Frau Oberbürger
meister en haar beide adjudanten, de fei
telijke organisatoren van het Festival, Hil-
mar Hoffmann en Will Wehling, een doorn
in het oog geweest dat Bonn geen inte
resse toonde voor wat er zich jaarlijks in
Oberhausen afspeelde, geen persoonlijke
en geen financiële interesse. Of, zoals het
geciteerde dagblad uit Frankfurt het stel
de: Van de manifestatie in Oberhausen
zijn Moskou, Tokio, New York, Parijs, Lon
den en Delhi beter op de hoogte dan Bonn.
De oorzaken van die afwijzende houding
van de Westduitse autoriteiten waren
niet onbekend. Oberhausen ging door voor
een „rood" Filmfestival dat met zijn slag
zin „Weg zum Nachbarn" levendige con
tacten met de Oosteuropese landen on
derhield en deze tot deelname stimuleer
de en zelfs de D.D.R. als afzonderlijke
deelnemer en inzender van films erken
de. Vooral deze laatste consequentie van
het internationaal gerichte Festival-motto
moet Bonn dwars gezeten hebben. Ze hield
een soort erkenning van een zelfstandig
tweede Duitsland in en het lag dus voor
de hand dat de afschaffing dit jaar van
de z.g. „landenprogramma's" de aan
dacht zou trekken van argwanende be
zoekers.
Is er verband, zo werd al dadelijk na het
welkomstwoord van Frau Albertz gevraagd
tussen de subsidie van Bonn en de nieuwe
samenstelling van programma's die niet
langer naar nationaliteit gebeurde en
dus ook niet meer dwong het land van
NEDERLAND I. De tweede VPRO-
avond van deze week. Een uitzending in
de reeks Hollywood and the Stars brengt
stukjes uit musicals uit de jaren tussen
1930 en 1940. Dan alweer een stukje Rus
sisch circus met de berentemmer Valentin
Filatov. Na het journaal een tweede pro
gramma met filmsplintertjes. Ter ere van
zijn oude Draaidoos ging Simon van Col-
lem naar Wenen om een gesprek te voe
ren met de 73-jarige Paul Hörbiger. Hij
laat stukjes zien uit de films, waarin deze
in betere jaren optrad. Hierna komt dr.
Lucas van der Land voor de camera's met
zijn uitzending Ja, nee, geen mening. Hon
derd mensen in de zaal en twee sprekers,
die zullen proberen de meningen van de
toehoorders te veranderen. Jazz uit de
States brengt ons al weer stukjes uit een
oude draaidoos: muziek uit vervlogen ja
ren. Bij de bands die spelen, is o.m. die
van Woody Herman. Tot slot van de
avond een film van E. van Moerkerken
over de Far-Oer. Dit minuscule eilanden
groepje in het hoge noorden is bijzonder
fotogeniek. Er wonen stoere mensen, die
niet veel praten, maar mooie koppen heb
ben. Een ideaal oord voor filmers die op
mooie plaatjes uit zijn.
Uit de Russische poppenfilm „Le
gende üb er Grieg".
met gemiddeld 5 6 uur vertoningen per
dag nog maar een kleine keuze betekent
uit de wereldproduktie. Voor wie geldt al
die inspanning? Veel van het werk is be
stemd voor de televisie en voor beperkt
gebruik in de direct betrokken kring van
de opdrachtgever, maar dit relatief kleine
effect kan nooit erg stimulerend op de
professionele makers van de korte film
werken. Denemarken heeft een oplossing
gezocht in een al jaren geleden in Cannes
gelanceerd voorstel om ook internatio
naal sterke bioscoopprogramma's van
korte films samen te stellen. Voorlopig
hebben de Deense initiatiefnemers zich
beperkt tot eigen produkties en zij kunnen
zich dit op het ogenblik, nu de veranderde
omstandigheden in eigen land met zijn
gloednieuwe bioscoopwet en royaal pro-
duktiefonds al vruchten begint af te wer
pen, permitteren.
Het sterke Deense programma, waarin
nagenoeg alle genres in de korte film op
vallend goed vertegenwoordigd waren,
was de verrassing van die eerste dagen
in Oberhausen en men vraagt zich af of
de prijs voor het beste landenprogram
ma want men blijft in die categorieën
denken, ondanks de subsidie uit Bonn
ditmaal in West-Europa terecht zal ko
men, inplaats van, zoals in vorige jaren
vaak gebeurde, naar Polen of Tsjecho-
slowakije zal gaan.
De herinnering aan de grote dagen van
de Tsjechische film die in Oberhausen
met films als „Josef Killian" en Jan Ne-
mecs „Der Bissen" ingeluid werden,
wordt op deze dertiende Westduitse film
dagen levendig gehouden door een uit
voerig retrospectief, dat in de ochtenduren
en 's avonds na half 12 de onverzadigba-
ren nog voedt met een serie opvallende
speelfilms uit Stjechoslowakije. waar de
opbloei van de nationale filmbedrijvig
heid na de destalinisatie van 1956 en later
een feit werd.
En aan de Poolse hoogtijdagen van de
korte film wordt herinnerd door een ten
toonstelling van tekeningen, gouaches en
gekrabbelde notities van de tekenfilmer
Walerian Borowczyk, die in '58 met
„Dom" („Het huis") in Oberhausen de
buteerde en het vorige jaar met „Engels-
spiele" de toeschouwers in twijfel en ont
zetting bracht. Evenals vorige jaar de ten
toonstelling over Jan Lenica, een jaren
lange medewerker van Borowczyk, werk
te ook nu de mogelijkheid om origineel
werk van een tekenfilmer te kunnen bekij
ken bijzonder verhelderend en instructief,
zoals trouwens ook een persconferentie
met deze gesloten Pool die momenteel
(evenals Lenica) in Parijs werkt en op
een vraag hoe zijn samenwerking met Le
nica verlopen was, stug antwoordde dat
deze van de meest tegen-natuurlijke aard
was geweest en met deze cryptische uit
spraak zijn bewonderaars in onzekerheid
achterliet.
Een tweede gelukkige omstandigheid
voor deze dertiende „Kurzfilmtage" in
Oberhausen was volgens mevrouw Albertz
het feit dat twee maanden later dan vo
rige malen was begonnen, zodat de be
zoekers ditmaal ook eens van een Ober
hausen in het groene voorjaar zouden kun.
nen genieten.
Maar de regen en mist, waarin deze in
dustriestad zich op het ogenblik hult, ver
schilt niet veel van de winterse omstan
digheden, waarin de geregelde bezoeker
van het Festival deze omgeving van staal
en kolen placht aan te treffen. Omstan
digheden die Oberhausen uiterlijk tot de
minst aangewezen stad voor een film
festival maken, maar in de praktijk de
ideale voorwaarden betekenen tot een in
tensief contact met de film, doordat ze
de bezoeker dwingen tot binnenblijven.
Wat neerkomt op filmkijken of het gezel
schap zoeken van Cinéfielen, want veel
anders is er niet te doen in de destijds
royaal ontworpen Stadthalle die nu al
aan alle kanten te klein dreigt te worden
voor het stijgende bezoekersaantal.
herkomst nadrukkelijk aan de betrokken
voorstelling te koppelen? Men was achter
de voorzitterstafel bedacht op de vraag en
antwoordde luchtigjes dat de nieuwe for
mule een grotere verscheidenheid van de
programma's garandeerde en bovendien
een versterking van het vertoonde zou
kunnen betekenen doordat een zwakke
landeninzending aangevuld en doorscho
ten zou kunnen worden met inzendingen
uit andere landen.
Het klonk bijna overtuigend, maar in de
praktijk bleef alles nagenoeg bij het oude.
Het eerste avondprogramma op zon
dag was nog een mengelmoes van al
lerlei nationaliteiten met de Japanse te
kenfilm van Yoji Kuri als uitspringer en
de Nederlandse inzending, door de Tsjech
Jan Nemec gemaakte „oeder en Zoon"
als een gemiste kans, de drie program
ma's van maandag waren weer keurig
respectievelijk aan de korte films van de
Sovjet-Unie, van Denemarken en van
Tsjechoslowakije gewijd en dat gaf toch
aan de overzichtelijkheid van nationale
prestaties de beste kansen.
De korte film, het is steeds weer op
vallend dat dit in de bioscopen zo mis
kende genre in alle landen dermate druk
beoefend wordt, dat een week Oberhausen
ADVERTENTIE
echt'
Fr is nog zo wein.9
in deze zakelijke tijd
Beeld uit de in opdracht van de
Deense regering gemaakte film „De
rommelplaats" van Sune Lund-
S0rensen, waarvan de zelfwerk
zaamheid van de jeugd op plaatsen,
waar bouwafval gestort wordt, het
onderwerp vormt.
ADVERTENTIE
9-12-l3ofl8dager, ®|P50
per luxetoumgosrva.^#»
ZON^t-VERMAAKinons gezellig
vaksntiep9rk-\ra"-al!e-leeftijden
dired aan hel GARDAMEER
met verblijf va.
inons vriendelijke. hotel in Inet
prachtige dal wande Ftegnrfz
VEAAQGBMIS FOLDS2S!
reisorganisatie
bi Iderdijkstr-125 Amsterdam
iel 020-1:22756 Fbstbuseo2Si
NEDERLAND 2. De NCRV begint met
opnamen van de avond „A Matter of
Choice", die Sarah Churchill vorig jaar
verzorgde in het Mickery Theater in Loe
nersloot. Sarah, dochter van de grote Win
ston, is een legendarische figuur. Tijdens
haar bezoek aan Nederland bracht ze een
avond gewijd aan allerlei kunsten, waar
op de critici niet zo heel erg positief rea
geerden. Niettemin zal het interessant
zijn deze merkwaardige vrouw over zich
zelf te horen vertellen en haar eigen ge
dichten te horen lezen. Ze zingt ook en
speelt enkele toneelfragmenten, o.m. van
Shakespeare. De rubriek Overal en Er
gens brengt ons kleine nieuwtjes uit Ne
derland; daarna gaan we naar Indonesië
waar Henk Mochel een Wajangspel film
de. Merkwaardig genoeg een spel op een
bijbels thema, nl. het verhaal van Saul
en David. Attentie is het laatste onder
deel van het NCRV-programma. Daarna
nog het journaal en een herhaling van
de Teleacles over Kernfysica (radio-iso
topen en ioniserende stralen in de land
bouw).
Burgemeester Kolfschoten met de
prijswinnaars Boon, Michaëlis en
Presser.
(Van onze kunstredacteur)
De burgemeester van Den Haag,
mr. H. A. M. T. Kolfschoten, heeft
gisteren de jaarlijkse litteraire prij
zen uitgereikt, die door de Jan Cam-
pertstichting waren toegekend. De
Constantijn Huygensprijs ging naar
Louis Paul Boon voor zijn hele werk,
de Vijverbergprijs „bij verstek" naar
W. F. Hermans, die de bijbehorende
gelden aan de actie Eten voor India
heeft toegedacht, de Jan Campert-
prijs naar Hanny Michaëlis voor haar
bundel gedichten „Onvoorzien", en
een bijzondere prijs naar prof. J.Pres-
ser voor „De Ondergang".
De reactie van Hermans (Ik zal een
boek oVer u schrijven met de titel „Wel
terusten mijne heren") op de toekenning
van de Vijverbergprijs gaf gisteravond in
de raadzaal van het Haagse stadhuis aan
leiding tot een ironische reactie van de
voorzitter van de Jan Campertstichting,
mr. A. Mout, die vond dat het besluit
van de „authentieke en belangrijke
schrijver" om niet aanwezig te zijn
moest worden gerespecteerd.
Secretaris G. Kamphuis las het jury
rapport voor. Boons werk is bekroond
vanwege de vernieuwing, die hij na 1940
in het Nederlandse proza heeft teweegge
bracht, maar ook vanwege de „krachtige
homogeniteit van zijn schrijverspersoon
lijkheid". Denkende onder het schrijven
heeft Boon, zich kantende tegen een ver
starde dogmatische moraal, een samen
hangend oeuvre geschapen, waarin door
de beschreven ellende heen de essentiële
werkelijkheid van het menszijn wordt ge
toond.
Hermans was volgens de stichting een
prijs waard, omdat hij met name in zijn
roman „Nooit meer slapen" de misluk
king van elk streven, de zinloosheid van
elk handelen, de machteloosheid, weer
loosheid en vervangbaarheid van de mens
heeft beschreven. Er werd op gewezen,
hoe de hoofdfiguur, van de mogelijkheid
tot menselijk contact afgesneden, in merk
waardig lyrische passages een relatie
vindt tot de natuur.
Hanny Michaëlis werd bekroond vanwe
ge het schrijven van zuivere bekentenis-
poëzie rond de levensgeheimen en de be
perkte mogelijkheden tot contact.
Professor Presser kreeg zijn litteraire
extra-prijs niet alleen in verband met de
herinnering aan Jan Campert, die in de
oorlog omkwam, maar ook voor de kwali
teiten, die zijn levenswerk behalve als
verslag heeft als sober verhaal, voor zijn
persoonlijke betrokkenheid bij het ver
haalde, die blijkt uit wrange humor, bit
tere ironie en vlijmscherpe spot.
Louis Paul Boon reageerde op de prijs
met een geestig speechje. Hij wees op de
twee Nederlandse bekroningen, een in
Amsterdam „voor het kleinste boekje dat
ik ooit geschreven heb, De kromme Eva,
en nu deze in Den Haag voor al die dui
zenden bladzijden van mijn hele werk".
Liefst wilde hij nu een plooi in de kaart
leggen om Erembodegem een plaats te
geven tussen beide steden. Het was an
ders wel lastig een prijs te krijgen met
al die interviews: Belgen die kwamen
vragen waarom hij toch alsmaar in Ne
derland werd bekroond, en Nederlanders
die wilden weten, waarom hij in België
niet werd gelauwerd. Lauweren hadden
voor hem de smaak van oude klare met
cola. Men moest er niet teveel van krij
gen. Als hem dit jaar de Nobelprijs zou
worden geschonken, zou hij die afwijzen
met de woorden „ik moet nog rijden".
Maar de Huygensprijs was „net genoeg
om te genieten zonder dronken te wor
den".
Hanny Michaëlis las lief een paar me
lancholieke gedichten.
Laureaat Presser citeerde Bertraud
Russell: „Ons werk is nooit zo slecht als
het op slechte dagen lijkt en nooit zo goed
als het op goede dagen lijkt". In alle be
scheidenheid verwees hij een deel van
de hem geschonken lof naar Oorlogsdocu
mentatie en de Staatsdrukkerij en maak
te vervolgens duidelijk, naar het waar
om van zijn werk „De ondergang" slechts
te kunnen gissen, want „ondanks Socra
tes heeft zelfkennis nog geen plaats onder
de mensenrechten".
Een voorlezing van onder meer een
Grimmig Sprookje van Boon besloot de
plechtigheid. Zijn uitgever de Arbeiders
Pers heeft ter gelegenheid van de bekro
ning een aardig Boonboekje doen ver
schijnen.
ADVERTENTIE
Gr HoMtktrait 6. Te' 07.5O0 '0616
De Ark (Nieuw Heiligland): Expositie
van gouaches en tekeningen van Kiek
Schrieken. Dagelijks van 10 tot 20 uur.
Op dinsdag gesloten.
Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62)
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. Dagelijks 10 tot 17 uur,
zon- en feestdagen 13 tot 17 uur t.m.
21 mei dagelijks van 20.30 tot 22.30 uur
lextra avondopenstelling.
Museum Van Looy (Kamperlaan): Expo
sitie van werken uit de Haagse School
en van Boot en zijn leerlingen. Dage
lijks van 10 tot 17 uur en op zon- en
feestdagen van 13 tot 17 uur.
Woonhuis Jacobus van Looy, geopend op
donderdag van 10 tot 12.30 en 13.30 tot
17 uur. zon- en feestdagen van 14 tot
17 uur.
HILVERSUM 1.
7 00 Nws. 7.23 Lichte gramm. muziek. 7.55
Voor de kinderen. 8.00 Nws. 8.10 Gramm.
muziek. 8.50 Tips voor trips en vakanties.
9.00 Gramm. muziek. 9.15 Klassieke gramm.
muziek. 10.00 Z.O. 135. 12.15 Lezing. 12.27
Med. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Sport.
13.00 Nws. 13.10 VARA-varia. 13.15 Voor de
jeugd. 14.15 Voor twintigers. 14.55 Jazz. 15.25
Klankbeeld over oude straatliederen en mo
derne smartlappen. 16.00 Nws. 16.02 Oost
europese kroniek. 16.20 Joegoslavische zang
en dansensemble. 16.30 Franse les. 17.00 LEï
zing. 17.15 Licht orgelspel. 17.30 Radioweek-
journaal. 18.00 Nws. 18.20 Licht gevarieerd
muziekprogamma 18.45 Opera. 19.40 Boe
kenwijsheid 20.00 Nws. 20.05 Amusements
muziek. 20.45 Ik zoek voor mijn zuster
(Hoorspel). 21.40 Jazz. 21.50 Discussie over
muziek. 22.30 Nws. 22.40 Amusement. 23.45
1,2,3 Finale Eurovisie Songfestival 1967 in
Wenen. 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.10. Meditatie. 7.15 Pianoreci
tal. 7.30 Nws. 7.32 Gewijde muziek. 7.55 Over
weging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn. 12.25 Markt
berichten. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoorlichting.
12.50 Zonder grenzen. 13.00 Vliegende schij
ven. 14.00 P.M. 17.00 Carionca: radio voor
tieners. 18.00 Lichte orekestmuziek. 18.20
Licht instrumentaal combo. 18.40 Volkslied
jes. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Lied
jes. 20.30 Verzoekplaten. 22.10 Roulette. 22.30
Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Goal sport-
progamma. 23.55 Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Orkestmuziek. 9.30 Leger
des Heils. 10.00 Nws. 10.02 Operette. 10.30
Lichte gevarieerde muziek. 12.00 Nws. 12.02
Variant. 13.00 Nws. 13.02 Voor tieners. 14.00
Nws. 14.02 Velvet voices. 14.30 Op tiener
toeren 15.00 Nws. 15.02 Kiosk. 15.30 Platen-
progamma. 16.00 Nws. 16.02 Weekend melo
die. 17.00 Nws. 17.02 Sport.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Nws. 12.03 Amusement. 12.40 Weer
bericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buiten
lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.15 Geva
rieerd progamma. 17.00 Nws. 17.10 Klein
kunst. 17.35 Lichte muziek. 18.00 Nws. 18.03
Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30
Franse les. 18.32 Lichte muziek. 18.45 Sport.
18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00
Nws. 19.40 Gramm. muziek. 20.00 Jazz. 21.00
Musical. 22.00 Nws. 22.15 Dansmuziek. 23.55
Nws.
ADVERTENTIE
het °m^ende leven
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.56
Reclame. 19.00 Hollywood en de sterren.
19.25 Russisch circus (filmreportage).
19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.15 Reclame.
20.20 De oude draaidoos. 21.00 JA Nee -
20.20 De oude draaidoos. 21.00 Ja - Nee
Geen mening. 21.50 Jazz. 22.15 Bergtoppen in
de Oceaan (reportage) 22.45 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Sarah
Churchill in Mickery: bloemlezing uit het
programma A Matter of choice. 20.45 Overal
en ergens. 21.35 Saul en David, wajang
spel uit Indonesië. 21.45 Attentie. 22.10 Recla
me. 22.15 Journaal. 22.30 Teleac-Kernfysica.
VOOR ZATERDAG.
Nederland 1.
15.30 Nws. 15.31 Reclame. 15.34 Weekjour
naai voor slechthorenden. 15.57 Reclame.
16.00 Klokke Vier. 16.50-17.30 Voor de kinde
ren. 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal.
18.56 Reclame. 19.00 De Flintstones (Teken
film). 19.25 Mensen tussen hemel en aarde:
Openlucht-Circus. 19.50 Une femme du vent,
(reportage). 19.56 Reclame. 20.00 Journaal.
20.16 Reclame. 20.20 Het Gulden Schot. 21.20
Brandpunt. 22.00 Eurovisie-Songfestival 1967
te Wenen. 23.30 Journaal.
Nederland II.
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Wie van
de drie. 20.35 AVRO's Televizier. 20.55 Run,
Buddy, run (TV-film). 21.20 Cilla Black. 22.10
Reclame. 22.15 Journaal.
Teylers Museum (Spaarne 16): Tijdelijk
exposities van tekeningen waaronder
werken van Goltzius, Rembrandt, en
Michelangelo. Permanente expositie
van schilderijen, fossielen, mineralen,
en historische natuurkundige instru
menten. Geopend op werkdagen, behal
ve maandag van 10-17 uur. De eerste
zondag van de maand van 13-17 uur.
In 't goede Uur (Nieuwe Kerksplein):
Dagelijks van 10 tot 18 uur en van 20
tot 22 uur: expositie van grafiek van
Frans de Jong. Zondag van 14-17 en 20-
22 uur.
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79):
Permanente expositie van oude reli
gieuze kunst, schilderijen, middeleeuw
se beeldhouwwerken, handschriften en
kunstnijverheid. Dagelijks, behalve
maandag, geopend van 10 tot 12.30 u, en
van 13.30 tot 17 u.
Vishal (Grote Markt). Expositie van col
lages, .grafiek en tekeningen van Kees
Okx. Dagelijks van 10-17 uur. Op zon
dag en feestdagen van 13 tot 17 uur.
T/m 16 april.
Galerie-t, (Bakenessergracht 67), Tot 9
mei vijfde manifestatie „L'Oeil de
boeuf", expositie van werken van 50 in
ternationale hedendaagse kunstenaars.
Dagelijks geopend van 11-17 uur. zon
dags van 13-17 uur.
Cruquius Museum, Cruquiusweg, Heem
stede, Historische stoommachines en ma
quette van Nederland met waterstanden
en overzicht ramp 1953. Dagelijks ge
opend van 9-12.30 u. Op zaterdag van
9-12 uur. Op zon- en feestdagen geskf
ten.
Zaterdag 8 april, Stadsschouwburg, 20 u.:
„Een avond met Max Tailleur". M.m.v.
Conny van den Bos, Pauline Johnson
en Leslie Davis.
Dinsdag 11 april, Stadsschouwburg, 20 u:
Toneelgroep Theater met „Hoe groen is
Julia" van Paul Ableman. Regie: John
van de Rest. M.m.v. Henk van Ulsen
en Eric van der Donk.
ADVERTENTIE
Planten
geven uw venster
een persoonlijke noot
Donderdag 13 april, Stadsschouwburg,
20 u.: „S(peciaal) P(rogramma)" over
bloomsdag" van John Vandenberg door
Toneelgroep Theater. Regie: Elise Hoo-
mans. M.m.v. Mia Goossen, Hans Tie-
meijer, Arthur Boni, Jan Gorissen.
Vrijdag 14 april, Stadsschouwburg, 20 u.:
Theater Terzijde: „Over Vietnam".
Voorbereiding en medewerking: Nelly
Frijda, Annemarie Prins, Bep Visser,
Peter de Baan e.v.a.
Vrijdag 7 April, Stadsschouwburg, 20 u.:
Lions club m,et „Het witte schaap van
de familie". Regie Wim Paauw (liefda
digheidsvoorstelling)
Vrijdag 7 april, Concertgebouw, 20.15 u.:
Concert door het N.Ph.O. o.l.v. Edo de
Waard. Soliste: Fredell Lack, viool.
Programma: Mozart, Dvorak, van Vlij
men en Beethoven.
Maandag 10 april, Minerva Theater,
Heemstede, 20.15 uur: Recital door Ruth
Hesseling, viool en Stanley Hoogland,
piano. Programma: Mozart, Schubert,
Weber, Penderecki en Janacek.
Dinsdag 11 april, Grote of Sint Bavokerk,
20 uur: Orgelspeling door Albert de Klerk
Programma: Buxtehude, Bach, Mozart,
e.a.
Woensdag 12 april, Minerva Theater,
Heemstede, 20.15 uur: Mozartconcert door
het Noordhollands Philharmonisch Or
kest o.l.v. Henri Arends. Solist: Dick
de Reus, .viool.
Woensdag 12 april, de Ark (Nieuw Heilig
land), 20 uur: Christiaan Ingelse speelt
pianostukken van Ravel, Debussy, Bach
en Beethoven.
Poppentheater Merlijn, Hasselaersplein
35,14.30 uur: toegang 4 jaar: Zaterdag
8 april; „De Toverhoed"; woensdag 12
april: „Het blauwe water".
Vrijdag 7 april, Waagtaveerne (hoek
Spaarne-Damstraat), 21 uur: grammo
foonplaten. Zaterdag 8 april, 21 uur:
Cobi Schreijer met haar internationaal
programma. Gasten: Collin Wilkie en
Shirley Hart. Zondag 9 april, 21 uur:
grammofoonplaten.
Dinsdag 11 april, Minerva Theater,
Heemstede, 20 uur: „In de schaduw van
de Himalaya".
Woensdag 12 april, Brinkmann (Grote
Markt), 20.15 uur: Lezing voor de Ne
derlandse Genealogische Vereniging door
Mevr. Drs. E. P Polak-de Booy.
Keukenhof, Lisse, Tot half mei van acht
uur tot een half uur na zonsondergang
voorjaarsbloemen.
t