Film van Fernhout „als bekroning" naar Cannes 1 Is prijsvoordeel werkelijk een voordeel alleen voor een kwaliteitsprodukt Hollands spijkerschilderij op Expo in Montreal 1 DA PO Sky over Holland, licht en lucht gevangen in de ruimte van het cineramadoek Stendhalprijs voor Observer journalist Fellini in ziekenhuis De onverzoenlijker! NEGEN MUZEN We wilden niet karig zijn Onderzoek naar „oorlog op tv" Spih Spierpijn VPRO-radio schrapt dure programma's Batman in Haagse ballingschap MacBird vervalst in Londen 1.25 WOENSDAG 12 APRIL 1967 15 (Van onze kunstredacteur) VOLGENDE WEEK zal de Neder landse pers in Den Haag en Amster dam kennis kunnen maken met „Sky over Holland", de zojuist gereedge komen cineramafilm van John Fern hout, die op verzoek van het ministerie van Cultuur door de or ganisatoren van het filmfestival in Cannes is uitgenodigd voor vertoning daar De uitnodiging kwam nogal on verwacht, omdat eerder was meege deeld, dat geen enkele Nederlandse film goed genoeg was bevonden om in Cannes te kunnen meedingen. Tegen dit oordeel hebben de pers- grage cineasten De la Parra en Ver stappen heftig geprotesteerd. Opdracht Stom Toorop 25 stuks A ssociaties ei 3 kg wasmiddel in voordeeh* normale prijs 9.25 0 75 trek at. «m» *-• u betaalt netto 6.50 voor alle wasmachines Twee maal zekerheid voor voldoening. Achter elk Dobbelman wasmiddel: vele proeven èn 234 jaar ervaring. Uw eerste en tweede zekerheid voor uitstekende was- resultaten, En toch talloze guldens besparing. Geen dure cadeautjes, verpakking en geen overbodige reclame. Dat bespaart u heel wat guldens! 3 kg matig schuimend voor de trommelwasmachine. Normale prijs 9.25; u verdient u betaalt slechts 6.50 3 kg schuimend voor de normale wasmachine. Normale prijs 9.40; u verdient 3.50: u betaalt slechts 5.90 DOBBELMAN - VAN BUITEN ZO GEWOON, TOCH ZO BUITENGEWOON C. B. 4 Mm* im (Van een medewerker) NIET HET fraaie uitzicht over de St. Laurensrivier en Montreal, maar een hamerend op haar knieën rond kruipende kunstenares trekt de mees te aandacht in de Canadazaal van het Nederlandse paviljoen op de Expo '67. Bé van der Heide is, luidruchtig spijkerend, een wat aparte verschij ning onder de tallozen, die deze laat ste weken voor de opening van de Canadese wereldtentoonstelling hard aan het werk zijn om alles voor deze monstershow in de puntjes voor el kaar te krijgen. Daarom moeien we ons nu matigen met adverteren Toegegeven. U zou er niets van geweten hebben als we de kwaliteit van Navy Club *n tikkeltj'e kariger hadden aangepakt. Of als die 25 smakelijke Amerikanen wat minder verzorgd waren ingepakt. Wij wel. Want Navy Club zou dan nooit zo'n suc ces zijn geworden. Zelfs niet voor die in teressante prijs van 1,25; lage prijs alleen zegt tenslotte niets. Misschien hadden we Navy Club toch voor 1,50 moeten brengen. Voor die prijs was het óók 'n bijzonder goede sigaret geweest. En dan hadden we •dat ook met lekker grote advertenties kunnen vertellen. Enfin. Met zo'n krap kleintje gaat 't ook. Navy Club. 25 pure Amerikanen. U rookt er goed van voor 1,25. Punt. De radio geeft donderdag Televisieprogramma s O Fernhout heeft zijn film gemaakt in op dracht van de Stichting Wereldtentoon stelling Montreal 1967. Het scenario, „ei genlijk de grote lijn, daar het geen speel film betreft" schreef onze toneelcriticus de heer Simon Koster, die ons wat over de film heeft verteld. Fernhout heeft met de panoramische wijze van filmen ervaring opgedaan in een in het buiten land hooggeprezen, maar hier nog niet vertoonde film Fortress of Peace, die han delt over de Zwitserse verdediging. Als een schilder die aan een groot doek bo ven een klein de voorkeur geeft en er de bijzondere mogelijkheden van explo reert, heeft Fernhout eerst Fortress en nu zijn Sky-film vanuit de geweldige ruimte gecomponeerd. Het thema was in de nieuwe film de ruimte van de Holland se luchten (de Engelse titel is gekozen vanwege de associatie van luchten met geuren). Met gebruikmaking van de hele techniek van kleur, tempo en wijdheid van beeld heeft hij meer de sfeer van Holland willen treffen dan een toeristi iche leidraad geven. Leitmotiv zijn schilderijen van Hol landse meesters vanaf de zeventiende eeuw tot en met Mondriaan. In een voort durend rijm van werkelijke en artistiek verwerkte ruimte groeit Nederland van uit de panoramische beelden onontkoom baar om de toeschouwer heen. Daarbij is ieder gesproken commentaar verme den. „Commentaar beschouw ik eigenlijk als een overblijfsel van de stomme film", zegt de heer Koster, die weet wat hij zegt, als hij het over de oudere film heeft: al vóór de Hitlertijd schreef hij scenario's voor onder andere UFA-films in Duitsland. Hoogtepunten uit zijn film ADVERTENTIE Fernhout geeft aanwijzingen tijdens opnamen in de glasfabrieken van Leerdam. carrière waren de Nederlandse speel films Dood Water (over de drooglegging van de Zuiderzee) uit 1934 van Gerard Rutten, met Jan Mus in de hoofdrol, en Lentelied, die hij zelf schreef én regis seerde en waarin de jonge Ank van der Moer met Jan Teulings furore maakte. Kosters samenwerking met Fernhout dateert van de oorlogsjaren, toen beiden in de Verenigde Staten verbleven. Zij maakten er in opdracht van de Neder landse voorlichtingsdienst in Londen de film „Buiten de grenzen", een documen taire over de Nederlandse bijdrage tot de geallieerde oorlogvoering. Een kopie van deze film moet „ergens op een mi nisterie" zijn. De Franse schrijver Pierre d'Harcourt, die als kroniekschrijver verbonden is aan het Britse zondagsblad „The Observer" heeft de eerste Stendhalprijs gekregen voor zijn werk „Le Véritable Ennemi". In deze autobiografische roman over de concentratiekampen stelt de schrijver, die al vijftien jaar in Engeland woont, dat de intelligentie en het scheppend vermogen in de kampen ten onder gingen en dat al leen de menselijke waarde overbleef. D'Harcourt krijgt een medaille met het portret van Stendhal, de volledige wer ken van Shakespeare in het Engels en de eerste twee tot dusver verschenen delen van een nieuwe uitgave van de verza melde werken van Stendhal. John Fernhout, een zoon van de schil deres Charley Toorop en dus een klein zoon van Jan Toorop, kan terugzien op een meer dan dertigjarige filmcarrière. Na de bevrijding maakte hij voor de Rijksvoorlichtingsdienst films over de bevrijding van Nederland in het alge meen en ook over de inundatie van Wal cheren. Later was hij onder meer in Frankrijk werkzaam, waar hij opvoed kundige films maakte. Sky over Holland duurt slechts tweeën twintig minuten. Het tekent de degelijke werkwijze van de geroutineerde Fern hout, dat hij in nauwe samenwerking met de heer Koster sinds augustus van het jaar 1965 aan zijn film heeft gewerkt. Er is geen sprake geweest van een uit gewerkt geschreven draaiboek. In plaats daarvan komt een picture-board: een soort getekend draaiboek dat grote series kleine schetsjes bevat. De film is improviserend en associërend gemaakt. Er zitten twee bewegingen in: die naar de lucht toe, en die vanuit de j lucht naar de aarde. Voor de laatste shots is een speciale camera ingebouwd in de neus van een straaljager. In die neus filmden cameralieden Robert Gaff- ney en Fernhouts zoon Douwes. Modem- dynamische muziek van Robert Heppe- ner zorgt voor een adequate begeleiding van de filmbeelden. De Italiaanse regisseur Federico Fellini is maandagavond met spoed in een zieken huis in Rome opgenomen in verband met een longaandoening. Fellini zelf zegt, dat zijn toestand niet ernstig is. Hij hoopt spoedig verder te kunnen gaan met zijn nieuwe film getiteld „II viaggio dl G. Mastorna". Spectator. De Spectator, het 139 jaar oude tijdschrift voor politiek en letter kunde, is gisteren verkocht aan Harold Creighton, president-commissaris van de Scottish Machine Tool Corporation. ADVERTENTII 2.75 Hoewel John Huston bekend staat om zijn mannelijke enigszins Hemingway-ach- tige films, heeft hij zich op „De schat van de Sierre Madre" na, nooit met het wildwest-genre ingelaten. Behalve dan toen hij in '59 „The unforgiven" maak te, die geheel in de stijl van de „wes tern" uit die dagen, iets meer wilde zijn dan alleen maar een avonturenverhaal. De aanwezigheid van actrices als de toentertijd 63-jarige Lilian Gish en de zeer prille Audrey Hepburn wezen al enigszins in de richting van een meer psychologische behandeling van het gen re. Lilian Gish speelt de moeder van het gezin Zachary, dat zich op het einde van de vorige eeuw in een onherbergza me streek van Texas vestigt en moei lijkheden met de afgelegen buren en de rondtrekkende Indianen begint te krij gen, als het gerucht de ronde doet, dat hun pleegdochter Rachel (Audrey Hep burn) een Indiaanse is, die destijds bij een overval op de Kiowa-stam geroofd zou zijn. Rond het mysterie van Rachels af stamming en de genegenheid, die haar pleegbroer Ben (Burt Lancaster) voor haar begint te koesteren, spitst zich het verhaal toe naar de climax van een grootscheepse aanval der Kiowa-Indianen op de boerderij der Zachary's met de bedoeling de zuster van het tegenwoordi ge stamhoofd terug te voeren naar haar eigen volk. Dat John Huston in „The un forgiven" meer heeft willen leggen dan al leen maar wat avontuur en strijd, bewijst het racistisch thema van zijn film, dat zich aandinet als de blanke pioniersbe- volkin een vijandige houding gaat aanne men, zodra de geruchten over Rachels afkomst de ronde beginnen te doen. Maar daarnaast blijven de bekende elementen van de „western" gehandhaafd, die on der Hustons bekwame leiding tot uiterst boeiend filmamusement gesmeed worden. De vijf jaar geleden na haar studie aan de kunstacademie te Enschede naar Mont real geëmigreerde Bé van der Heide is al een maand bezig met het maken van een ruim veertien vierkante meter groot spijkerschilderij. In lijnen, die aan arabesken doen den ken, hamert zij spijkers van verschillen de afmetingen en verschillende metalen „„„Kt „f cfhnin in ppn liehteriize achter grond, bestaande uit lagen zachtboard en multiplex. De kunstenares gebruikt voor haar schepping spijkers, in grootte varië rend van IV2 tot 20 centimeter, met een totaal gewicht van 250 pond. Op de grond van de Canadazaal ontstaat zo uit vele duizenden spijkers een abstrakt metaalre liëf van 3.40 bij 4.20 meter, dat binnen kort een van de wanden van plafond tot vloer zal beslaan. Behalve dit spijkerschilderij van Bé van der Heide zullen als uitingen van he dendaagse Nederlandse kunst op de Expo onder andere te zien zijn een door car toonist Opland geschilderd culturele wand in de officiële receptieruimte en een foto- wand van Cas Oorthuys elders in het pa viljoen. Arp. De tentoonstelling van werk van Jean Arp in het Haags Gemeentemuse um is verlengd tot 2 mei. Dit is moge lijk gemaakt door de medewerking van het museum in Straatsburg, waar de tentoonstelling in juni en juli te zien zal zijn. In Den Haag is de grote over zichtsexpositie inmiddels bezocht door meer dan vijfduizend personen. De minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk, dr. M. A. M. Klom- pé, heeft op voorstel van de adviescom missie studieopdrachten televisie aan drs. B. J. Th. ter Veer, drs. Fenna van den Burg en drs. P. M. Hendriksen een studie opdracht verleend om, onder auspiciën van het polemologisch instituut in Gro ningen en met medewerking van de afde ling studie en onderzoek NRU-NTS, de eerste fase uit te voeren van een onder zoek naar de invloed van oorlogsprogram ma's op de televisiekijker. HILVERSUM I. j 7 00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek 7.20 Gram.muziek. 7.55 Deze dag. 800 Nws. 8tlO Actualiteiten. 8.15 Gram.muziek. 8.50 Mor genwijding. 9.00 Klassieke gram.muziek 9.35 Waterstanden. 9.40 Gram.muziek. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen 12.00 Orkestmuziek. 12.25 Beurs 12.27 Meded. tbv land- en tuinbouw. 12.30 Orkestmu ziek 12.50 Draaiorgelmuziek. 13.00 Nws. 13.10 Journaal en beurs. 13.30 Engelse en Ierse liederen. 13.50 Kerkorgelconcert. 14.15Voor dracht 14.35 De horizon voorbij. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Van vier tot vijf. 17 00 Voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Actua liteiten. 18.20 Uitzending van het G.P.V. 18.30 Lichte orkestmuziek. 18.55 Gesproken brief. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Moderne en lichte muziek. 19.30 Ecclesia Politica. 20 00 Nws. 20.05 Klassieke gewijde muziek. 21 04 De Dageraad (hoorspel). 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Discotaria: nieuwe gramm.platen. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7 00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Porder. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Klassieke gram. muziek. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9 40 Schoolradio. 10.00 Aubade. 11.00 Voor de zieken. 11.30 Mensen geloven (lezing). 11 45 Streeksgewijs. 12.27 Meded. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 13.00 Praatje. 13.05 Gram.muziek 13.45 Voor de vrouw 14.15 Ronsard en de muziek. 14.45 Muzikale lezing. 15.15 Voor de vrouw. 15.45 Walsmuziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Klavecimbelrecital. 17.00 Voor de jeugd. 17 15 Kinderzang. 17.30 Gram.muziek. 17.50 Klassieke en moderne muziek voor blazers. 18.10 Sport. 18.30 Halte: programma voor de twintigers. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Klassieke gewijde muziek. 19.45 Praatje. 19.50 Wij poetsen de plaat. 20.10 De familie Leenhouts (hoorspel). 20.35 Samen utt samen thuis 22.00 Gewijde muziek. 21.15 Be antwoording van vragen over de rubriek Bijbellezen. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespreking 22.45 Kerkorgelconcert. 23.15 Signaal. 23.45 Lichte gram.muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9 00 Nws. 9.02 Lichte vocale muziek. 10.00 Nws. 10.02 Nwe langspeelplaten. 11.00 Nws 11.02 Muziek bij de koffie. 12.00 Nws. 12.02 Variant. 13.00 Nws. 13.02 Top Twintig. 14.00 Nws 14 02 Instrumentaal allerlei. 15.00 Nws. 15 02 Actualiteiten. 15.05 Klein chanson. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten 16.05 Tiener - show. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 Verzoekplaten. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer bericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel- muziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.30 Eigen-aardig. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09 Lichte muziek. 17.00 Nws. 17.15 Lichte mu ziek. 17.30 Vlaamse romantische muziek. 18 00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paar- desport 18.30 Franse les. 18.32 Frans-Cana- dese chansons. 18.45 Sport. 18.52 Taalwen- ken 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.40 Zweedse muziek. 19.50 Politieke uitzending. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.15 Klassieke muziek. 21.45 Voordracht. 22.00 Nws. ADVERTENTIE en reumatische pijnen wrijft U eveneens weg met VOOR WOENSDAG NEDERLAND I 17 00 Voor de kinderen. 18.45 Pipo de Clown 18.50 Journaal. 18.56 Reclame. 19.00 Mona (TV-film). 19.25 Amsterdam bouwt een weg door het IJ (reportage). 19.43 Het muzikale varken (tekenfilmpje). 19.51 Uit zending Stichting Socutera. 19.56 Reclame. 20 00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Uitzen ding van de P.S.P. 20.30 De onverzoenlijken (speelfilm). 22.30 Klassieke gitaarmuziek. 22.45 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Het Me dium (opera). 21.00 Engelse documentaire over de geschiedenis van het luchtschip. 21 55 Eine kleine Nachtmusik. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. 22.30 Teleac: De detaillist als ondernemer. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I 18.45 Pipo de Coown. 18.50 Journaal. 18.56 Reclame. 19.00 De Verrekijker. 19.10 Van gewest tot gewest. 19.30 Mensen in de sport. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Attentie. 20.45 Het derde pianoconcert. (TV-spel). 22.10 Documentaire over de in vloed van reclame. 22.55 Journaal. 23.00 Teleac: Atutomatisering. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Coronation Street (TV-film). 20.30 Zigeunermuziek 20.55 Achter het nieuws. 21.20 Mogul, (TV- film). 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. 22.30 Gesprekken over het geloof. (Van onze correspondent) UTRECHT. In verband met een aan zienlijk tekort op de begroting zal de VPRO met ingang van één mei een reeds vaste radiorubrieken schrappen, waarvan de kosten te hoog worden geacht. Tot ver dwijnen gedoemd zijn allereerst enkele zondagavondrubrieken, die met een fre quentie van eens in de vier weken wor den uitgezonden. Dat zijn: „Sater op zon dag" (een satirische programma), „Gewoon anders" (waarin gewone mensen over zichzelf en hun hobbies aan het woord worden gelaten) en „Overstag". Ook de op elkaar aansluitende pro gramma's „Mensen geloven" en „streeks gewijs" waarin elke donderdag omstreeks half twaalf tot half een een bepaalde streek in Nederland wordt doorgelicht, en de wekelijkse rubriek „Informatie over informatie" van Han Lammers op vrij dagavond, zullen na 1 mei niet terug keren. In de plaats van deze rubrieken komen platenprogramma's en herhalin gen. Bij de VPRO noemt men de opheffing van de genoemde rubrieken „even adem halen om straks weer de winter in te kunnen gaan". Onder naam „Scarabee" vat een nieu we werkgroep voor een nieuwe vorm van theater, het metafysisch-realistisch thea ter, zijn experimenten samen. Het eerst- volgend experiment zal onder de titel „Batman in ballingschap" in juni in pre mière gaan in het gebouw van de Haagse kunstkring, die 75 jaar bestaat. Het idee van deze vorm van theater is van Adri Boon. Nadat hij samen met Tito Cruis een pophappening bij de Haagse kunstkring had ontworpen, groeide uit deze initiatieven de metaphysisch-realis- tische triptiek „Spiraal", waaraan Raf Thunissen als ontwerper meewerkt. De vierde promotor werd Jan van As, die samen met Adri Boon een experimenteel declamatorium met veertig lyceïsten in Voorburg uitvoerde. In Londen is deze week een Engelse versie van de Amerikaanse politieke sa tire MacBird in première gegaan. De pers kritieken zijn zeer slecht. Het oorspron kelijke stuk van Barbara Garson is her schreven door producer Joan Littlewood. De critici omschrijven het stuk als „een parafrase van een parodie" en „een tra- vesti van een travesti". De Times schrijft: „In feite heeft juffrouw Littlewood een gemelijk politiek parodietje omgewerkt tot een uitbundig variétéstuk en heeft daarmee het reeds enigszins breekbare, lekke scheepje grondig getorpedeerd.' Mona, voor het laatst op het scherm. Nederland I. Een van de bekende Ame rikaanse series loopt vandaag ten einde. Het is „Mijn naam is Mona". Het duo Mona en Mike McCluskey beleeft zijn laatste avontuur. Mona belooft Mike een leuk cadeautje op zijn verjaardag. Hij trekt verkeerde conclusies uit de inder daad wat wonderlijke geheimzinnigheid, die Mona aan de dag legt. Zou het een baby worden? De tijd tot acht uur wordt hierna gevuld met een Polygoon-filmpje over de vorderingen bij de bouw van de IJtunnel in Amsterdam, een tekenfilmpje en een stukje Socutera-liefdadigheid over de TBC-bestrijding. Na het journaal tien minuten politieke zendtijd voor de PSP en de hoofdfilm „De onverzoenlijken". Nog een kwartiertje muziek na afloop: de Australische gitarist John Williams speelt klassieke muziek. Scène uit het Medium, opera van Menotti. Emmy Greger als Medium en Hirofumi Inoue als Toby. Nederland 2. De AVRO verzorgt het programma op het tweede net. Het wordt een goede avond voor liefhebbers van gitaarmuziek, want ook hier kunnen zij een kwartier dit instrument horen be spelen. Vlak voordat John Williams op het eerste net zijn instrumenten ter hand neemt speelt zijn Nederlandse collega Dick Visser moderne en klassieke Spaanse muziek. Voordat de gitaar aan de beurt is een uitvoering door leden van de Nederlandse Opera-stichting van de moderne opera Het Medium van de Ame rikaanse componist Gian Carlo Menotti, wiens De Telefoon eerder op het scherm te zien was. In Het Medium voert hij een pseudo-waarzegster ten tonele, die handig gebruik maakt van de fantasie van haar klanten en van zichzelf, totdat ze op zeker moment zo in de ban van haar werk raakt, dat ze werkelijk gees ten denkt te zien. Medewerkenden zijn jonge solisten, zoals Emmy Greger. Ma ria Boender, Nelly Mopurgo en Marco Bakker. Frans Boerlage heeft de regie, Leo Driehuys de muzikale leiding. Tus sen de twee muziekprogramma's een BBC documentaire onder de titel Scha duw op de Wolken. Harry Hastings re construeert hierin de geschiedenis van de luchtschepen. De oudere kijkers zullen zich de Zeppelins herinneren, die tot in de dertiger jaren door het luchtruim zweefden. Een aantal dramatische onge lukken deed ze echter verhuizen naar de geschiedenisboeken. Het luchtschip was te gevaarlijk en trouwens ook te langzaam en te oneconomisch. Het vliegtuig won.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 15