Nick van den Boezem vraagt
aandacht voor Amsterdam
Nederland is nog geen
duur kampeerland
Voor uw
buitenlandse vakanoe
6
ff
VANAVOND
Elke veertien dagen Plein en publiek
Mini-Jayne in het
Britse Lagerhuis
Kort geding dient
morgenochtend
Poolse opening van
zevende Stutofes
Carrell-shows
zonder
Piet Bambergen
Secretaris Kampeerraad:
Veel bedrijfjes
niet rendabel
NEGEN MUZEN
koop
Chinees musicus
vlucht naar VS
DONDERDAG 13 APRIL 1967
15
Heijermans
Toneelman
Talent
Arti
Ritme
Haags toneelconflict
Shell-Station.Haa' 1967 pak straks onder achterzijde
!he„ van Europa n,at op
""'tueÏÏaar 6e „„deren en een
ïStfflfef?" 'trrTen aan.reKke.ijk en e«ra
",mbestelkaart voor ee
^ordel.9 vakantie-artikel.
N*3
De radio geeft vrijdag
Televisieprogramma's
MODECOSTUUMS
van DICK HOLTHAUS
225.—
_i Claque!
wwii?*
ïSfMï':
yy
(Van een medewerkster)
AMSTERDAM. Je hebt nu een
maal van die mensen die, wat ze ook
aanpakken, het ogenblikkelijk tot een
succes maken. Een van die lieden is
Nick van den Boezem, die voor de
VARA het programma „Plein en pu
bliek" maakt, een radioprogramma,
dat eens in de veertien dagen op
zaterdagavond wordt uitgezonden.
Nick van den Boezem is een liefheb
ber en kenner van Shakespeare, jazz
en Amsterdam. Anderen zwaaien hem
bovendien nog lof toe voor zijn ken
nis van alles wat Herman Heijer-
mans betreft. Jarenlang is hij assis
tent-regisseur bij de Nederlandse
Comedie geweest. Die functie om
vatte het assisteren van de regisseur,
het bijwonen van de repetities, het in
scène zetten van een stuk, het corri
geren van vertalingen, het samenstel
len van programma's, het bijwonen
van decorbesprekingen en het toe
zicht op de ateliers. Maar dat was in
die tijd nog niet alles. Behalve dat hij
al free-lance medewerker was bij de
VARA en de VPRO, voor wie hij o.a.
poëzieprogramma's en documentaires
samenstelde, organiseerde hij ook
enige tentoonstellingen in de Amster
damse Stadsschouwburg.
Een daarvan was die over Herman
Heijermans. Dat was in die tijd nog iets
opzienbarends: er was nog maar weinig
aan Heijermans gedaan, behalve door de
Amerikaan Flexman, die ook op Heijer
mans promoveerde. Van den Boezem boor
de een grote bron aan: gegevens en brie
ven in bezit van het toneelmuseum, het
letterkundig museum en van de weduwe
Heijermans. Daarna organiseerde Van
den Boezem een tentoonstelling over Sha
kespeare, die zo bijzonder in de smaak
viel, dat hij van de British Council een
beurs kreeg om zich in het Shakespeare-
jaar in deze toneelschrijver te gaan ver
diepen.
„Hoewel ik lang en met groot plezier
bij de Nederlandse Comedie heb gewerkt,
ik heb trouwens nog steeds veel contact
met de mensen daar, werd het werk op
den duur zo veelomvattend, dat ik het
gevoel kreeg in een tredmolen te zitten.
Plotseling heb ik tegen Guus Oster ge
zegd: ik ga weg. Ik heb toen gesollici
teerd naar het directeurschap van een
schouwburg ergens in Nederland, maar
tegelijkertijd hoorde ik, dat er bij de
VARA een functie vacant was. Toen
dacht ik: waarom zal je je begraven in
een administratieve functie, terwijl je bij
de omroep kunt doen waar je zin in hebt.
Zo ben ik in januari 1966 bij de Vara te
recht gekomen. Mijn programma „Plein
en publiek" gaat over de stad waar ik in
woon en waar ik van houdt. Dat idee ont
stond praktische tegelijk met het idee voor
A'dam'66, ook al een Amsterdams pro
gramma. Ik vind niet dat die twee pro
gramma's elkaar overlappen of dat er
daardoor te veel aandacht aan Amster
dam besteed zou worden. Nog steeds
vind ik, dat Amsterdam te weinig in
de belangstelling staat op een plezierige
manier. Tenslotte is het een stad, 'waar
veel interessante en plezierige dingen ge
beuren.
„Plein en publiek" is een programma,
waar alles in kan. Een vaste formule
heeft het niet, daar heb ik enorm de ziek
te aan. Het uur is het enige wat altijd
weer vaststaat, maar daar heb ik niets
tegen: het ligt bepaald gunstig. Ik heb
nooit een vast combo, vaste items of
vaste andere dingen. Steeds probeer ik
weer iets nieuws van mijn programma
te maken.
ADVERTENTIE
Haute Couture
verkrijgbaar bij
GROTE HOUTSTRAAT 49
HAARLEM
E63
Toen de Amerikaanse actrice Jayne
Mansfield gisteren het Britse Lagerhuis
binnenwandelde, moest de voorzitter om
stilte verzoeken. Jayne betrad in een diep
uitgesneden mini-jurk de tribune die voor
gasten van parlementsleden bestemd is en
ging op de plaats van mevrouw Mary
Wilson zitten. Zodra ze binnenkwam steeg
er een gemompel uit het Huis op, eerst
alleen aan de conservatieve kant van de
zaal, die tegenover de tribune ligt.
Is er wel voldoende talent in Amster-
dan om iedere 14 dagen weer een nieuwe
aflevering te maken? „Het lijkt me wel.
Tot nu toe heb ik steeds andere mensen
en andere onderwerpen bij de kop gehad,
en die waren van de meest uiteenlopende
aard. Om eens een paar mensen te noe
men: ik heb hier Ramses Shaffy gehad,
Liesbeth List, hoofdcommissaris Koppe-
jan in een gevecht met Harry Mulisch
over het boek „Bericht aan de rattenko
ning", ik heb Sarah Churchill gehad,
Paul van Vliet, Sieto Hoving, Wim Sonne-
veld, ik heb alle mogelijke mensen uit
de film- en balletwereld gehad, ik heb ge
praat over de leefbaarheid van deze stad,
heb een programma gewijd aan ban
de bom en natuurlijk heb ik ook veel
aan de jazz gedaan, want dat is nu een
maal mijn hobby.
Vrijwel iedereen die iets van plan was
of die iets wist wat ook maar van enig
belang wa,s heb ik in de Continental Bo
dega in Amsterdam, waar het program
ma wordt opgenomen, ontvangen. Soms
ontstaan er tijdens de uitzending open
bare en spontane discussies. Dat komt om
dat ik hier een bepaald publiek heb, dat
helemaal is ingesteld op het Leidsche
Plein: zowel de mensen die er uit ver
veling rondhangen, als de mensen die in
deze omgeving hun brood verdienen. De
leukste programma's vond ik de avond
met Fiesta Gitana, het Jordaanprogram-
ma in café Nol in de Westerstraat, het
oudej aarsprogramma met Donald Jones
en Ann Burton en de uitzending over por
nografie die ik heb gemaakt tijdens de
boekenweek. Ik heb in dat laatste een in
terview gehad met een man van de
N.V.S.H., die in die tijd daarover in een
proces verwikkeld was, met een strip-
tease-juffrouw, met mensen die pornogra-
ische gedichten hebben voorgedragen en
met een aantal „inne" figuren, die over
dit onderwerp ook hun zegje hebben ge
zegd."
Een enkele keer is het wel eens ge
beurd, dat er iets leuks voortvloeide uit
Plein en publiek" :Ann Burton bijvoor
beeld, die in het laatste programma is
opgetreden, gaat samen met Ben Webster
naar Engeland, en dit weekeinde is er
in Amsterdam een jazz-societeit geopend,
Jazz-art geheten. Jazz-art heeft onderdak
gevonden in het oude gebouw van Arti
et amicitiae. Jazz-art is ontstaan uit een
gemeenschappelijk idee van Dolf Ver
spoor, Michiel de Ruyter, Guus Dijkhui
zen en Nick van den Boezem.
„Een jazz-sociëteit, niet alleen bezocht
door jonge mensen, bestond niet in Am
sterdam en wij voelden dit duidelijk als
een gemis. We genieten nu iedere don
derdag tussen acht en twee gastvrijheid
in Arti. Voor Jazz-art is bijzonder grote
belangstelling: binnen een week heb
ben we meer dan zeventig leden. Ik zelf
ben jazz-fan, al moet-ik er bij zeggen dat
ik ook gek ben op barok en op de ultra
modernen."
Is „Plein en publiek" een moeilijk pro
gramma? „Ja en nee. Ik ben erg afhan
kelijk van de actualiteit en daarom weet
ik van tevoren niet hoe het programma
er uit zal gaan zien. Een week voor de
uitzending weet ik, aan welke actualiteit
ik mijn programma ga ophangen en dan
is het een kwestie van mensen bij elkaar
zoeken en eindeloos schuiven met tijden,
items en artiesten. Het moeilijkste is:
soms denk je dat iets leuk is, maar dan
is het het niet. Het is ook belangrijk om
een goed ritme in het programma te krij
gen, anders duurt „Plein en publiek" te
lang. Het fijnste compliment dat men
mij kan maken is: je programma is zo om
Een voordeel vind ik zelf, dat alles er
live uitgaat. Ik houd niet van die ingeblik
te toestanden, waaruit achteraf ieder
hoestje en iedere vergissing weggesneden
kan worden. Het hindert niet of er hier
en daar een kleinigheidje de mist in gaat
maar juist de combinatie van het rumoe
rige publiek met artiesten, die toch eigen
lijk een echte voorstelling geven voor
komt alle steriliteit van bandprogramma's
Het vereist wel een grotere concentratie
van mij zelf en van de artiesten, maar
ik vind nog steeds, dat als je banden gaat
zitten monteren, je de werkelijkheid ver
valst. Ik denk dat dit komt omdat ik
van het toneel kom: ik houd nu eenmaal
van theater."
Dat blijkt ook wel uit het volgende:
Nick van den Boezem regisseert het stu
dententoneel van de Vrije Universiteit,
Is de radio voor hem een definitief eind
punt? „Nee, dat denk ik niet. Ik blijf
altijd tegen mijzelf zeggen: wat ga je
hierna doen. Dat is de enige manier om
jong te blijven. Ik houd niet van een
omschreven toekomst, ik zit niet zo gre
tig naar het eindstation te kijken."
(Van onze correspondent)
DEN HAAG Het kort geding, dat
regisseur Bert Dijkstra heeft aangespan
nen tegen de tichting Nieuw Jeugdto
neel, dient morgen om half twaalf voor
de president va de Haagse arrondisse
mentsrechtbank. Bert Dijkstra wil alsnog
de gelegenheid krijgen zich te presente
ren als regisseur van „Een huwelijk on
der Lodewijk XV", waarvan de première
vorige week woensdag werd afgelast, om
dat de artistieke leiding van het gezel
schap de kwaliteit van deze produktie be
neden het toelaatbare minimumpeil acht
Maandagavond opent in Junushoff te
Utrecht het Pools pantomimetheater
Gest" uit Wroclaw (het vroegere Bres-
lau) het zevende Stutofes (studentento
neelfestival) met een voorstelling. In ge
bouw K. en W. te Utrecht heeft gisteren
een voornamelijk uit studenten bestaand
Nederlands publiek kennis kunnen maken
met deze Poolse groep, waarin studenten
van de polytechnische school uit Wroclaw
nieuwe vormen van „mime" tot uitdruk
king brengen.
De Polen geven voorstellingen in
Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Gro
ningen in het kader van een culturele
uitwisseling met de „Astu" (Associatie
Studenten-Toneel Utrecht), die volgende
maand een tournee zal maken in Polen
met „De verhuizing", een eenakter van
Lodewijk de Boer en met diens nieuwste
stuk „Darts". Ook in Oost-Berlijn en
Tsjechoslowakije gaat de „Astu" voor
stellingen geven. In Zagreb (in Zuid-Sla-
vië) heeft de „Astu" tijdens een toneel
festival de prijs voor het meest avant-
gardistischestuk gekregen met „De ver
huizing".
(Van onze rtv-medewerkster)
HILVERSUM Piet Bambergen zal
waarschijnlijk in het komende seizoen
voor de Avro-televisie werken, tezamen
met zijn partner René van Vooren. Bespre
kingen over vorm en frequentie van het
optreden zijn nog aan de gang.
Bambergen heeft een aanbod van Rudy
Carrell afgeslagen om met hem op te tre
den voor de Vara-televisie. Carrell gaat
acht shows maken voor de Vara-televisie
en had Bambergen zijn makker van
het eerste tv-uur, graag in deze shows
laten optreden.
Klacht journalist. De klacht, die de NTS-
journalist Wiebo van der Linden bij de
officier van justitie te Amsterdam
heeft ingediend over het optreden van
de marechaussee tegen hem, zal wor
den doorgezonden naar de procureur-
generaal en fungerend directeur van
politie in Amsterdam, mr. M. H.
Gelinck.
NEDERLAND 1. In de vooravond aller
lei bekende programma's, zoals Pipo de
clown, het internationale jeugdjournaal
De Verrekijker, van Gewest tot Gewest,
Sport Midweeks en het Nieuws. Daarna
een NCR V-avond, die begint met een af
levering van Attentie. Het belangrijkste
programma is een t.v.-spel. Een door onze
Parijse correspondent Frank Onnen uit
het Frans vertaald stuk, waarvoor regis
seur Gerard Rekers veel werk heeft ver
zet. Hij heeft er zelfs een hele dag voor
met een compleet orkest in het Concert
gebouw gefilmd. „Het derde pianocon
cert" is een stuk uit de muziekwereld.
Frangois Regis-Bastide voert een beroem
de pianiste ten tonele, die op het toppunt
van haar roem staat. Ze is echter niet ze-
Dit jaar worden op de Nederlandse
kampeerterreinen meer dan 25 miljoen
overnachtingen verwacht. Ruim 3500
kampeerplaatsen zijn thans geregisteerd
met ruim 500.000 slaapplaatsen. Toch is
het bezettingspercentage, afgezien van de
drie topweken in juli-augustus, voor vele
bedrijven nog niet bevredigend. De in
vloed van de weekendrecreatie doet zich
op de kampeerplaatsen in gunstige zin
voelen, maar in het algemeen moet wor
den geconstateerd, dat vele bedrijven en
bedrijfjes niet of nauwelijks rendabel zijn
Dit zei de heer K. Fabius, voorzitter
van de „Nederlandse Kampeerraad" op
de woensdag in Amersfoort gehouden
voorlichtingsbijeenkomst van de Kam
peerraad.
De vraag of Nederland een duur kam
peerland is beantwoordde de secretaris
van de raad, de heer H. Verdouw, ont
kennend. Kampeerbedrijven zijn kapi
taalintensief en ze staan doorgaans voor
grote exploitatiekosten, terwijl zij econo
misch uitermate gevoelig zijn. Op grond
van een vergelijking van bedrijven in
binnen- en buitenland zei de heer Ver
douw, dat ons land voor het publiek nog
geen duur kampeerland is, maar wel voor
de ondernemer. De Nederlander moet le
ren voor zijn recreatie te betalen. Nie
mand is gebaat bij een kampeerbedrijfs
tak, die ten onder dreigt te gaan aan
een menslievend prijsbeleid. Hij voorzag
een stijging van de kampeertarieven in
Nederland tot een peil dat de onderne
mingen behoedt voor de economische on
dergang. De ondernemer kan slechts dan
zijn diensten aan de recreatie blijven le
veren, als hij een redelijke beloning ont
vangt voor zijn prestaties. De prijzen moe
ten betaaibaar blijven, maar de exploita
tie haalbaar, aldus de heer Verdouw.
De kampeerraad heeft voorts gesproken
over het probleem van vaste standplaat
sen voor tenten en caravans. De behoefte
aan een vaste standplaats is op een kam
peerterrein groot, vooral voor caravans
waarvan er op het ogenblik 80.000 in ons
land zijn. Het probleem ontstaat wanneer
dezelfde kampeerruimte wordt begeerd
door de toeristische kampeerder en door
de „statische" kampeerder. De Kampeer
raad zal een onderzoek naar dit verschijn
sel doen instellen.
Warenhuiskunst. Onder auspiciën van
het Haags Gemeentemuseum en met
medewerking van het schilderkundig
genootschap Pulchri Studio maakt een
warenhuis (V. en D.) in Den Haag het
mogelijk, dat van 29 april tot en met
21 mei zestig werken van hedendaagse
Italiaanse kunstenaars worden geëxpo
seerd in de zalen van Pulchi Studio.
Nietig. Een Romeins hof van beroep heeft
een veroordeling van de Italiaanse
filmster Gina Lollobrigida, twee maan
den voorwaardelijk wegens onzedelijke
scènes in de film „Le Bambole" nietig
veiklaard. Het hof bracht de motivering
terug tot „scènes in strijd met de open
bare zedelijkheid, een geringe overtre
ding, waarvoor zij wegens een recente
amnestie niet kan worden veroordeeld"
Opdracht. De toneelgroep Theater is door
het ministerie van Cultuur, Recreatie
en Maatschappelijk werk in staat ge
steld de opdracht tot het schrijven van
een toneelstuk te geven aan Louk
Diercks. Van Louk Diercks is kort ge
leden een bewerking van de „Gijsbrecht
van Amstel" verschenen.
ADVERTENTIE
Hilversum 1.
7 00 Nws. 7.23 Gramm. muziek. 7.55 Deze
dag. 8.00 Nws. 8.10 Gramm. muziek. 9.00
Gramm. muziek. 10.00 Schoolradio. 10.20. Gr.
muziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.30
Klassieke opera fragmenten. 12.00 Amuse
mentsmuziek. 12.25 Beurs. 12.27 Meded. voor
de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws.
13.10 Journaal en beurs. 13.30 Fluit en piano.
14.00 Poëzie. 14.15 Bij de tijd en bij de thee.
15.30 Progamma voor thuiszittenden. 16.00
Nws. 16.02 Klassieke en moderne muziek.
17.00 Voor de jeugd. 17.25 Muzikale aanwin
sten. 17.45 Aktualiteiten. 18.00 Nws. 18.15
Amerika in termijnen. 18.20 Uitzending v. d.
P.S.P. 18.30 Jazz-combo. 18.50 Informatie
over informatie. 19.00 Ronduit: progamma
voor jonge mensen. 19.30 Kunstkroniek. 20.00
Nws. 20.05 Klankbeeld. 20.30 Licht instru
mentaal kwartet. 20.45 Geloven met of zon
der kerk. gesprek. 21.00 Moderne en klas
sieke muziek. 22.30 Nws. 22.40 Aktualiteiten.
22.55 Platen. 23.55 Nws.
Hilversum II.
7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Lichte gr.
muziek. 7.30 Nws. 7.32 Gramm. muziek. 7.40
Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde muziek.
8.30 Nws. 8.32 Lichte gramm. muziek. 9.00
Voor de zieken. 9.35 Gramm. muziek. 10.00
Klassiek vioolconcert. 10.30 Morgendienst.
11.00 Gramm. muziek 12.27 Meded. t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Variant.
13.30 Lichte Spaanse muziek. 14.05 School
radio. 14.25 Klassiek septet. 15.10 Voordracht.
15.30 Progamma voor oudere luisteraars.
16 30 Moderne liedern. 17.00 Gramm. muziek.
17.30 Nederlandse militaire orkesten. 18.00
Gevarieerde muziek. 18.55 Lezing. 19.00 NQA.
19.10 Radiokrant. 19.30 R.V.U. 20.00 Gianni
Schicchi (Komische opera). 20.55 Twee ge
neraties. 21.15 Volksmuziek uit India. 21.35
Lichte gramm. muziek. 22.05 Parlementair
weekoverzicht. 22.25 Humanistisch Verbond.
22.30 Nws. 22.40 Avondconcert. 23.20 Radio-
rama. 23.55 Nws.
Hilversum III.
9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Plaat
maar raak. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitami
nen. 12.00 Nws. 12.02 Uit de buitenlandse
pers. 13.05 Gevarieerd platenprogamma. 14.00
Nws. 14.02 Uit de buitenlandse pers. 14.05
2 X Top 10. 15.00 Nws. 15.02 Licht muziek-
progamma. 16.00 Nws. 16.02 Oude gramm.
platen. 16.30 Licht platenprogramma. 17.00
Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 Pop-party.
Brussel 324 M.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.05 Land-
bouwrubrieK. 12.15 Lichte muziek. 12.40
Weerbericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55
Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws.
13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03
Schoolradio. 14.30 Klassieke muziek.
Klassieke muziek. 15.00 Nws. 15.03 School
radio. 15.30 Eigen-aardig. 16.00 Nws. 16.09
Lichte muziek. 17.00 Nws 17.15 Etnische mu
ziek. 17.45 Lichte' muziek. 18.00 Nws. 18.03
Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30
Tips voor het weekend-verkeer. 18.45 Sport.
18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00
Nws. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Lichte mu
ziek. 20.30 Amusement. 22.00 Nws. 22.15 Dans.
23.55 Nws.
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
18.45 Pipo de Coown. 18.50 Journaal. 18.56
Reclame. 19.00 De Verrekijker. 19.10 Van
gewest tot gewest. 19.30 Mensen in de sport.
19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame.
20.20 Attentie. 20.45 Het derde pianoconcert.
(TV-spel) 22.10 Documentaire over de in
vloed van reclame. 22.55 Journaal. 23.00
Teleac: Atutomatisering.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Coronation
Street (TV-film). 20.30 Zigeunermuziek.
20.55 Achter het nieuws. 21.20 Mogul, (TV-
film). 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. 22.30
Gesprekken over het geloof.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
10.45 Schooltelevisie. 18.45 Pipo de Clown.
18.50 Journaal 18.56 Reklame. 19.00 Popeye
(tekenfilm). 19.05 The Thunderbirds (T.V.-
tekenfilm). 19.56 Reklame. 20.00 Journaal en
weeroverzicht. 20.16 Reklame. 20.20 AVRO's
Televizier. 20.45 The Dean Martin Show. 21.30
Voor de vuist weg. 22.45 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reklame. 20.05 Voor
dracht. 20.30 Dokumentaire over de 80-jarige
oorlog. 21.00 Bonanza. 21.50 Onze man in
Washington. 22.10 Reklame. 22.15 Journaal.
22.30 Teleac: Kernfysica.
ADVERTENTIE
ADVISEUR
VOOR
HERENKLEDING
BARTELJORISSTRAAT 5 - HAARLEM
WASHINGTON (AFP) De directeur
van het conservatorium in Peking, Ma
Szoe-Tsoeng, heeft op zijn verzoek politiek
asiel in de VS gekregen voor zichzelf,
zijn vrouw en twee kinderen.
Ma Szoe-Tsoeng is 54 jaar. Hij heeft in
1928 aan het conservatorium in Parijs ge
studeerd en stichtte kort daarna het mu
ziekinstituut van Kanton waar hij docent
is geweest. In 1955 was hij lid van een
Chinese delegatie naar de Sovjet-Unie.
Ank van der Moer met minnaar in
„Het derde pianoconcert".
ker van zichzelf. Ze weet, dat er geen „ho
gerop" meer voor haar is weggelegd en
dat ze, naarmate ze ouder wordt, meer
moeite zal hebben zich op het peil te
handhaven, dat ze door bovenmenselijke
inspanning heeft weten te bereiken. Roem
is vergankelijk in haar dromen ziet
de pianiste het noodlot naderbij komen.
Ze moet een haar onbekend stuk spelen en
ze weet er geen raad mee. Die angst wordt
een obsessie, waarin ze ten gronde zou
zijn gegaan, als niet een journalist haar
minnaar was geworden en haar leven
nieuwe inhoud had gegeven. De rol van
de pianiste wordt gespeeld door Ank van
der Moer, Eric Schneider is haar jonge
minnaar, Ko van Dijk speelt de rol van
de dirigent. Hij heeft les in het dirigeren
genomen, voordat hij zich aan deze moei
lijke opgave zette. Na dit stuk het tweede
deel van de documentaire van Jan Scha
per en Jan van Hillo over de verborgen
verleiders in de reclame, waarvan zondag
de eerste aflevering werd uitgezonden. Na
het laatste journaal een herhaling van de
zevende Teleacles over automatisering.
NEDERLAND 2. De VARA maakt zich
er op het tweede net aanzienlijk makke
lijker vanaf dan de NCRV op het eerste.
Twee buitenlandse produkties. Eerst een
aflevering van Coronation Street. Klets
praatjes bedreigen het geluk van twee
jonge paartjes in de straat. Een halfuur
tje Nederlands als tussenspel. Maar Ne
derlands met een bijzonder klankje. Er
wordt nl. onder regie van Rinus Spoor ge
musiceerd door het Amsterdams „zigeu
nerorkest" Kabani. De jongelui zijn net
zomin zigeuners als u en ik, maar ze heb
ben zich gespecialiseerd in het spelen van
r
Ko van Dijk dirigeert.
Balkanmuziek met violen, cello's en cym-
balen. Vijfentwintig minuten Achter het
Nieuws en dan de tweede buitenlandse
serie, Mogul. Ondertitel de Vuurdoop.
Alex Stuart en Jane Webb zijn toevallig
in de buurt van een nieuwe boorinstalla
tie van Mogul ergens in de Arabische we
reld, als daar brand uitbreekt. Het is een
bijzonder hachelijke zaak en Alex laat
geen minuut verloren gaan. Als hij in
grijpt, haalt hij zich evenwel de boosheid
.op de hals van Peter Thornton, die liever
zelf handelend was opgetreden. Enfin,
Mogul is een serie van menselijke con
flicten, dus zal het allemaal wel weer in
orde komen. Na het journaal nog een
RKK-programma, de laatste aflevering
van Verklaar U Nader, getiteld de Man
tel van de Hemel, de aflevering, die vo
rige week moest vervallen.
Costerhuis. Het Willem Kloosfonds, een
instelling tot het verlenen van steun
aan letterkundigen die uitsluitend van
hun pen leven, heeft tot het gemeente
bestuur van Delft een verzoek gericht
de woning Voorstraat 101 te Delft te mo
gen verhuren aan een bekend Neder
lands letterkundige. In deze woning
heeft de Delftse letterkundige Dirk
Coster gewoond. Kort voor zijn over
lijden in 1956 bood Coster de woning
met inboedel gratis aan het gemeente
bestuur van Delft aan, dat het aanbod
echter niet aanvaardde op grond van
financiële consekwenties. Daarna is de
woning aangeboden aan het Willem
Kloosfonds, dat de schenking wel accep
teerde.