WEEK VOL NEDERLANDSE FILMS TONEEL IN AMSTERDAM Knap spel van Kamerman als „Krapp" van Beckett UITGAAN IN HAARLEM NEGEN MUZEN Eerder kleuren-tv in Engeland KOOT TIAHO'S VRIJDAG 21 APRIL 1967 19 Fernhout, Ditvoorst en Van der Heyden op verschillend niveau HET IS een druk en rumoerig weekje geweest in verband met de Nederlandse film, die de laatste dagen een lente-achtige activiteit van nieuw leven in allerlei vormen en kleuren aan de dag heeft gelegd en op ver schillende niveaus danig van zich heeft doen spreken. Het meeste van die activiteit drong tot de buiten wereld door dank zij het vertonings verbod, dat de Centrale Filmkeuring aan „Ongewijde aarde" van Jef van der Heyden oplegde, een maatregel die al vele pennen in beweging heeft gebracht en de betrokken film een publiciteit bezorgde, die hij ver moedelijk anders nooit in die mate zou hebben gekregen. Daarbij is de publieke aandacht weer eens geves tigd op het instituut van de film keuring en een juridische medewer- :er heeft jl. dinsdag in dit blad de bezwaren tegen deze officiële vorm van „betutteling" van het volwassen bioscooppubliek in ons land opnieuw zrachtig samengevat. Nu doet zich bij onze filmkeuring op het ogènblik een merkwaardige gang van zaken voor. Enerzijds blijken haar opvat tingen omtrent wat mogelijk zeden- kwetsend zou kunnen zijn, de laatste jaren aanmerkelijk soepeler te zijn geworden, waardoor „blote"- en bed scènes gemakkelijker dan ooit in het verleden doorgelaten worden, aan de andere kant valt haar oordeel onver wacht negatief uit in gevallen, die moeilijk door het criterium „goede zeden of openbare orde" gedekt wor den, maar de betrokken leden van de commissie toch niet aanstaan. Andere overwegingen gaan dan een rol spe len, zoals bijvoorbeeld bij Van Gas- terens „Omdat mijn fiets daar stond" en nu weer bij de film van Van der Heyden, en de formulering van het keuringsrapport introduceert dan mo tieven die op bedenkelijke wijze een ontoelaatbaar ingrijpen moeten goed praten. Mager Volksdeel Onlogisch Ontroerend Sensationeel Charles Boost Vaardig Studio zette luisterspel op de planken (Van onze kunstredacteur) IN het Amsterdamse theater de Brakke Grond heeft de toneelgroep Studio gisteren een goede eerste voor stelling gegeven van Becketts een akter „Krapp's laatste band". Vóór de pauze waande men zich in een radio studio, waar het luisterspel „Allen die vallen" van dezelfde Ierse schrijver werd uitgevoerd door tien dames en heren, dié als ze wat zeiden een schijnwerper op zich gericht kregen en zo met hun mimiek de tekst kon den verdiepen. Of dit laatste nodig was geweest waag ik te betwijfelen, dat het vaardig gedaan werd met name door Loudi Nijhoff is onbe twistbaar. Evenals in andere stukken van Beckett ik denk aan „Eindspel" en „Gelukkige Dagen" was van een toneelhandeling geen sprake. Er wa ren alleen woorden, in dit geval ge zegd door een soort orgel van paral lel opgestelde acteurs, die gelijkge richt over het publiek de ruimte in spraken. De luidsprekers verzorgden natuurgeluiden, die de ruimte van het door de stemmen vertelde ver haal moesten oproepen. De onbe perkte suggestiemogelijkheden van het luisterspel werd geconcretiseerd door boven hun stoelen zwevende ge zichten van Studiospelers. Duet Burlesk TENTOONSTELLINGEN De radio geeft zaterdag cfortcjenó Televisieprogramma's TONEEL MUSICAL MUZIEK POPPENTHEATER DIVERSEN m 1111 i m n 11111111111111 i1 I I I I I I I I I I M I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I 'Mllillïiill,'.! II Nog vóór „Ongewijde aarde" afgekeurd werd, had de Utrechtse Filmliga „Een avond met Jef van der Heyden" georga niseerd, zijnde een nachtvoorstelling in het Camera-Theater, waarop behalve de première van diens nieuwe film ook de vorig jaar gemaakte korte speelfilm „Blauw licht" gebracht zou worden. Het inmiddels afgekomen verbod zorgde dins dag jl. voor een uitverkocht huis en voor een daverend applaus na afloop, dat ook ontstaan kan zijn uit sympathie met de gedupeerde filmer, die zelf al bij een ge sproken inleiding te verstaan had gege ven. dat zijn werk niet meer „onbevan gen" bekeken kon worden. Wie dit tóch probeerde door zo veel mogelijk los te komen van keuringsrapporten en perscom mentaren, zag een matig amusante film, waaraan een anekdote met mogelijkhe den ten grondslag lag en waarin hier en daar een goed getroffen dorpse sfeer te ontdekken viel, maar die in zijn geheel wat armzalig en magertjes in zijn goede opzet is blijven steken. Uit het interview met de filmer van jl. maandag zal men zich de inhoud van „Ongewijde aarde" waarschijnlijk herinneren. Een kermisex ploitant (Ton Lensink) die het niet kan verkroppen dat zijn vader (wegens zelf moord) door de pastoor van zijn geboor teplaats in ongewijde aarde is begraven, probeert tevergeefs bij zijn jaarlijks be zoek aan het dorp de als vernederend er varen maatregel ongedaan te maken. Als de pastoor onverwacht sterft, neemt deze Louis Martinelli het Vecht in eigen han den door 's nachts in het versgedolven graf van de zielenherder de opgegraven kist van zijn vader te deponeren, waar door deze bij de uitvaart van mijnheer pastoor meeprofiteert van de gebruikelij ke en voor deze gelegenheid extra uit voerige kerkhof-ceremoniën. Terecht heeft collega Bertina er in een beschouwing op gewezen, dat hetzelfde verhaal in Italiaanse filmvorm door de keuring ongemoeid zou zijn gelaten, hoe wel daarbij dient te worden aangetekend, dat de film er dan waarschijnlijk wat an ders, wat voller, levendiger en menselij ker zou hebben uitgezien .Maar dat staat verder buiten de keuring, die kennelijk de bedoeling heeft gehad „een bepaald volksdeel" in bescherming te nemen, wat dan altijd gebeurt door een ander volksdeel, dat er niet van op de hoogte is, dat in de betrokken kring aan dit soort spot en kritiek heel wat minder zwaar getild wordt dan door de bezorgde buitenstaanders. Dat de keuring door der gelijke willekeurige beslissingen (boven dien gemotiveerd met onware omschrij vingen als „gesol met lijken") haar eigen graf graaft, om in de sfeer van de ge wraakte film te blijven, is duidelijk. Of „Ongewijde aarde" bij openbare verto ning met rust zou worden gelaten door familie en vrienden van de overleden pas toor, wiens begrafenis door Van der Hey den is aangegrepen voor het maken van authentieke opnamen ten behoeve van zijn film, is ook een kwestie, die de keu ring niet in haar bemoeienissen hoeft te betrekken. Dat ook langs deze weg een vertoningsverbod kan worden uitgelokt, is met Kees Brusse's „Mensen van mor gen" zo overtuigend bewezen (de kwes tie Loekie), dat het onbegrijpelijk is hoe de filmer dit risico heeft willen nemen. Montreal. De NTS zal op donderdag 27 april van 21.50 tot 22.05 uur op Neder land 1 via de communicatie-satelliet „Early Bird" een rechtstreekse reportage geven van de officiële opening van de wereldtentoonstelling te Montreal. Nederland I. Na Pipo en het nieuws de tienerrubriek Twien, waarin twee Neder landse beatgroepen zullen optreden. Roek Williams and the fighting Cats en de nieu we Groep 1850. Na het journaal en At tentie Lucille Ball. Tien over negen dan één van de belangwekkendste produkties van het afgelopen jaar, nl. De Zaak van der Lubbe. Zoals bekend heeft de Duitse televisie onlangs twee grote documentaire progamma's uitgezonden over de Rijksdag brand van februari 1933, die de inleiding vormde tot de machtsovername van Hitier Ouderen zullen zich die brand en het pro ces tegen de Nederlander Van der Lubbe herinneren. Van der Lubbe was een met selaar met uiterst linkse ideeën, die er- an beschuldigd werd het Rijksdaggebouw in brand te hebben gestoken. Hij zweeg voor de rechter als het graf en maakte de indruk een hersenspoeling te hebben ondergaan. Hoewel hij beschouwd werd al niet helemaal geestelijk volwaardig, stierf hij op het schavot. De Duitse schrijver Michael Mansfeld heeft zich serieus aan het reconstrueren van het proces gezet, maar er is niettemin veel kritiek op zijn werk gekomen, zowel uit Rusland, Frank rijk als uit Nederland. De NCRV zendt het eerste deel van de Duitse versie uit, dat vooral over Van der Lubbe gaat. Men ziet in die rol de Nederlandse acteur Jules Hamel. Hij was er vier maanden voor in Duitsland. De NCRV laat op het documen taire spel een discussie volgen. Behalve Mr. Stomps nemen hieraan deel Jef Last, Dr. L. Horstra, Bernard Verduyn en Art- rur Lenning. Gespreksleider is W. L 3rugsma. Nederland 2. Een VARA-progamma waarover weinig te vertellen valt. De he iende vrijdagse uitzendingen. Eerst voor de tweede keer deze week een uurtje met de bewoners (en bewoonsters) van Coro nation Street. Hierin speelt thans het wo iingprobleem een rol. Dan Achter het ieuws en tenslotte Mies en Scène uit ge bouw Frascati in Amsterdam. Minister Luns zit deze keer nog niet in de stoel, dat is wel zeker. Helemaal aan het slot van 't VARA-programma nog vijf minuut jes met nieuws voor de consument Uitge rekend. De herhaling van de 27ste les kernfsica volgt nog op het allerlaatste nieuw*. (Van onze correspondent) LONDEN De BBC zal op 1 juli op het tweede net op beperkte schaal met kleurentelevisie beginnen, vijf maanden eerder dan verwacht. Dit is de aanloop voor de uitgebreide kleurentelevisie, wel ke in Engeland officieel op 2 december zal starten. Vanaf 1 juli zullen wekelijks vijf uur per week kleurenprogramma' worden uitgezonden. Kijkers die in het be zit zijn van kleurenontvangers, welke on geveer drieduizend gulden kosten, maar waarschijnlijk ook gehuurd kunnen wor den, zullen in staat zijn de tweede week van de tenniskampioenschappen te Wim bledon geheel in kleur te zien. Minder moeilijkheden en minder duis tere zaken bij „Paranoia" een filmbewer king door Adriaan Ditvoorst van de ge lijknamige novelle van W. F. Hermans, een gedurfde onderneming voor deze jon ge filmer, die nog alleen de korte speel% film „Ik kom wat later naar Madra" op zijn naam had staan. Zijn debuut als re gisseur van een avondvullende speelfilm behandelt het ziektegeval, dat Arnold Cleever heet, een jongen van ongeveer 25 jaar, die aan zijn kortstondig contact met de oorlog een blijvend geestelijk lit teken heeft overgehouden, waarvan ach tervolgingswaan een van de uiterlijke kentekenen is. Hermans schreef „Para noia" kort na de oorlog en liet zijn ver haal ook omstreeks '48 spelen, maar de film heeft zich aan geen tijd willen bin den, wat tot ernstige verstoring van de logica aanleiding geeft. Want - Arnold Cleever staat als jongeman van dit ogen blik, en uit de film blijkt aan alles dat deze zich in het heden afspeelt, onder in vloed van oorlogsgebeurtenissen, die hij nooit persoonlijk heeft kunnen meemaken waardoor de logische grond aan zijn pa ranoïde instelling ontnomen wordt. Nu kan natuurlijk gesteld worden, dat Ar nold zich identificeert met een oorlogs slachtoffer uit een generatie vóór hem, maar dan wordt het de toeschouwer wel extra moeilijk gemaakt zich met zijn ziektebeeld vertrouwd te maken, wat toch al in het algemeen als een probleem bij het zien van deze film gevoeld wordt. Dat het resultaat niettemin bijna voort durend boeit en intrigeert komt doordat Adriaan Ditvoorst na een wat moeizame inzet een krachtige greep op de stof krijgt en vooral de tragische kant van de liefde De onder het pseudoniem Pamela Rose spelende actrice in Ditvoorsts Hermans-film Paranoia. tussen Arnold en Anna weet over te brengen. De cntroerende Anna (gespeeld door een actrice onder de schuilnaam Pamela Rose), die door haar vader van de ziekte van haar vriend op de hoogte is, tracht deze op aandoenlijke wijze terug te brengen tot de werkelijkheid van het leven en haar verschijning is een licht punt en tegelijk een bindend element in deze sombere en ook enigszins onsamen hangende film. Een ander lichtpunt is het camerawerk van Jan de Bont, dat er in slaagt allerlei bizarre aspecten aan Amsterdam te ontdekken, waardoor het juiste decor is ontstaan voor Arnold's vreemde gedragingen. De film beleeft nu zijn première in Kri- terion in Amsterdam, op allerlei details van dit merkwaardige werkstuk komen we terug als „Paranoia", hopelijk spoe dig, in Haarlem vertoond zal worden. Vertoond zijn dezer dagen ook twee korte Nederlandse films, die voorlopig voornamelijk in het buitenland te zien zullen zijn. Allereerst is dat de voor de wereldtentoonstelling in Montreal be stemde „Sky over Holland" van John Fernhout een felle bewegelijke bijna sensationele documentaire van de „stunt man" onder de Nederlandse filmers; en verder „Ireland" van George Slui- zer, een onafhankelijke produktie, die jaren nodig heeft gehad om te kunnen worden voltooid. Sluizer heeft afgezien van alle cliché's, die in verband met Ierland bestaan en ons een afwisselend en door zijn originaliteit frapperend beeld gegeven van een samenleving, die er nu pas toe komt een gezond econo misch leven op te bouwen. Landschap, historie, eigenaardigheden en huidige op bouw zijn de elementen, waaruit de do cumentaire bestaat en die ongemerkt in elkaar overgaan tot een sluitend en vi sueel bevredigend geheel. Om die visuele bevrediging is het Fern- hout's film in de eerste plaats te doen. De maker van „Fortress of peace", een film over de Zwitserse defensie die ook in Montreal vertoond zal worden, is er vooral op uit de toeschouwers te epateren en met meeslepende beelden bezig te hou den. Zijn diverse duikvluchten door de wolken naar het Nederlandse landschap, waarmee de film begint, zijn daarvan een treffend voorbeeld en vormen een op windende inzet, de dramatische kracht waarvan in het verdere verloop nauwe lijks vol te houden is. Maar ook dan, als schilderijen uit onze gouden eeuw ver mengd worden met actuele opnamen, ADVERTENTIE ZIJLWEG 5 7 HAARLEM Telefoon 11036 KLEINE PIANO'S (ook voor huur) - BECH- STEIN - FÖRSTER - PLEYEL - IBACH en andere. waarbij de luchten boven het land als verbindingselement fungeren, weet Fern hout door zijn technisch meesterschap en een feilloos gevoel van „timing" bij de montage een ongelooflijk knap spel met fraaie en opwekkende beelden te bedrij ven, dat straks voor ons land een niet te onderschatten bijdrage tot het algemeen vlagvertoon zal betekenen. Krapp met zijn laatste band Als Beckett het allemaal zo bedoeld had, was hij een toneelhater. Dat hij dat niet is, blijkt uit Krapp, een soort „schets voor één heer", knap gespeeld door Piet Ka merman. In het opmerkelijke dekor, be staande uit een keukentafel met twee la den en een kamerscherm, waarachter de doorgezopen Krapp zich terugtrekt voor het nuttigen van zijn alcoholica, had hij als tegenspeler een (in samenwerking met de Avro opgenomen) op de geluidsband gesproken dagboek uit de jaren dat hij de helft jonger was. De vergane zwerver, die Kamerman vooral in de scènes van stil spel aan het begin helemaal „is", re ageert met grommen en lachbuien op de waanwijze enormiteiten van zijn vroe ger ik en zwelgt met een soort auditief voyeurisme in het liefdestafreel, waarin hij indertijd een van de handelende per sonen moet zijn geweest. Na herhaald fragmentarisch afdraaien van dit gedeelte van de band zet de nogal „eng" gesmink- te, roodneuzige Krapp zijn conclusies op wat „Krapps laatste band" zal worden. Zijn grimmig commentaar, doorspekt met dronkemansliedjes, toont hem in de staat van levend lijk, waartoe Beckett zijn per sonages bij voorkeur laat vervallen. Het pubüek bleef tot in het applaus rustig. Scherpe geestigheden kregen nau welijks respons. Het was weer als bij „Wachten op Godot", waar ook maar weinigen de burleske lol van konden in zien. Te shockeren bleek niemand, al thans niet merkbaar, gisteren in de Am sterdamse Nes. Ook in Haarlem zou een dergelijk „modem" stuk geen weglopers krijgen, misschien wel vooral, omdat, naar de recente ervaring leert, „het Haarlemse publiek" bij „modern toneel" pleegt weg te blijven. Intussen zijn de stukken van Beckett theatertechnisch allesbehalve vooruitstrevend. Op geen enkele manier worden de mogelijkheden van de klassie ke toneelkijkdoos, met zijn nog altijd boeiende ruimtelijke tegenstellingen van spelers en publiek, overschreden. Een gro te voorganger als Pirandello, die de hoog tepunten van zijn werk schreef in de der tiger jaren, had er al meer van begrepen. Beckett heeft zijn naam te danken aan zijn uitzichtloze en in zijn absurditeit ko mieke leefwereld, waarmee we ons een avond goed kunnen amuseren zonder er de aansluitende nacht van wakker te lig gen. De Ark (Nieuw Heiligland): Expositie van gouaches en tekeningen van Kiek Schrieken. Dagelijks van 10 tot 20 uur. Op dinsdag gesloten. Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62) Permanente tentoonstelling van werken uit de Haarlemse school van de 16e tot en met de 19e eeuw, waaronder Hals' meesterwerken. Dagelijks 10 tot 17 uur, zon- en feestdagen 13 tot 17 uur t.m. 21 mei dagelijks van 20.30 tot 22.30 uur extra avondopenstelling. Museum Van Looy (Kamperlaan); Expo sitie van werken van leden van kunst Zij Ons Doel. Dagelijks van 10 tot 17 uur en op zon- en feestdagen van 13 tot 17 uur. Woonhuis Jacobus van Looy, geopend op donderdag van 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur, zon- en feestdagen van 14 tot 17 uur. Teylers Museum (Spaarne 16): Tijdelijk exposities van tekeningen waaronder werken van Goltzius, Rembrandt, en Michelangelo. Permanente expositie van schilderijen, fossielen, mineralen, en historische natuurkundige instru menten. Geopend op werkdagen, behal ve maandag van 10-17 uur. De eerste zondag van de maand an 13-17 uur. HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.23 Gram.muziek. 7.55 Voor de kinderen. 8.00 Nws. 8.10 Gram.muziek. 9.15 Klassieke gram.muziek. 10.00 Z.O. 135. 12.15 Voor nu en later. 12.27 Meded. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Sport. 13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Tijd voor teenagers. 13.15 Uitlaat, een programma voor twintigers. 14.50 Radio Jazz-Magazine 15.25 De Utrechtse Politie. 16.00 Nws. 16.02 Oosteuropese kro niek. 16.20 Lichte orkestmuziek. 16.30 Franse les. 17.00Lezing. 17.15 Gram.muziek. 17.30 Radioweekjournaal. 18.00 Nws. 18.20 Licht muziekprogramma. 18.45 Opera. 19.40 Boek bespreking. 20.00 Nws. 20.05 Amusementsmu ziek. 20.55 Nu zal ik even glimlachen (hoorspel). 21.30 Orkestenparade. 21.55 Spon tane reacties: muzikale discussie. 22.30 Nws. 22.40 Amusementsprogramma. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Klassieke muziek. 7.30 Nws. 7.32 Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Dj inn. 12.25 Marktberichten. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoor lichting. 12.50 Zonder grenzen. 13.00 Vliegen de schijven. 14.00 P.M. 17.00 Carionca: ra- diomagezine voor tieners. 18.00 Lichte or kestmuziek. 18.20 Licht instrumentaal com bo. 18.40 Volksliedjes. 18.55 Concertgebouw orkest in Amerika. 19.00 Nws. 19.10 Actuali teiten. 19.30 Liedjes. 20.30 Verzoekplaten. 22.10 Roulette. 22.40 Overweging. 22.45 Goal. 23.55 Nws, HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Lichte orkestmuziek. 9.30 Leger des Heisl. 10.00 Nws. 10.02 Koorwer ken. 10.30 Licht gevarieerd muziekprogram ma. 12.00 Nws. 120.2 Variant. 13.00 Nws. 13.02 Platenshow voor tiners. 14.00 Nws. 14.02 Velvet voices. 14.30 Op toener toeren. 15.00 Nws. 15.02 Kiosk. 15.30 Licht platenprogram- ma. 16.00 Nws. 16.02 Weekend-Melodie. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Sport. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Amusement. 12.40 Weer bericht 12.45 Piano. 12.55 Buitenlands pers overzicht. 13.00 Nws. 13.15 Radiomatinee. 17.00 Nws. 17.010 Kleinkunstpr. 17.35 Lichte muziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32 Corry Brokken. 18.45 Sport. 18.52 Taalwen- ken. 18.55 Gram.muziek. 19.00 Nws. 19.40 Amusement. 20.00 Jazz. 21.00 Amusement. 20.00 Jazz. 21.00 Amusement. 22.00 Nws. 22.15 Dansmuziek. 23.55 Nws. ADVERTENTIE - fileer - ^lorlogeó - ^Kéltum^teet Gr. HouKtraat 6. Haarlam. Tal. 02500 10616 VOOR VRIJDAG NEDERLAND I 10.20 Schooltelevisie. 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.56 Reclame. 19.00 Twien, maandelijks magazine voor tieners. 19.56 Te- clame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Attentie. 20.45 De Lucy Dhow (TV-film). 21.10 Een brandende kwestie: Het Rijksdag brandproces. 22.10 Discussie over het Rijks dagproces. 23.10 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Coronati on Street, (TV-film). 20.55 Achter het nieuws 21.20 Mies en scène. 22.05 Consumentenru briek. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. 22.30 Teleac: (Kernfysica). NEDERLAND I 15.30 Nws. 15.31 Reclame. 15.34 Weekjour naal voor slechthorenden. 15.57 Reclame, voor slechthorenden. 15.57 Reclame. 16.00 The Monkees. 16.25 Dennis, the Menace (TV- film). 16.50 Voor de kinderen. 18.45 Pipohde Clown. 18.50 Journaal. 18.56 Reclame. 19.00 Moef Ga Ga: TV-magazine voor de jeugd. 19.30 Dick van Dyke-show. 19.56 Reclame 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.16 Re clame. 20.20 De weekend-show. 21.10 'n Avondje uit met. showprogramma. 22.00 The Fugitive (TV-film). 22.45 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 De zaak Sir Charles Dilke (TV-spel). 20.55 MIK: licht muziekprogramma. 21.40 Kijk op Kunst. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. In 't goede Uur (Nieuwe Kerkspiein): Dagelijks van 10 tot 18 uur en van 20 tot 22 uur: expositie van grafiek van Frans de Jong. Zondag van 14-17 en 20- 22 uur. Gemeentehuis Overveen (Bloemendaalse- weg 158): Expositie van kunstwerken van het echtpaar Jorritsma. Dagelijks van 14-17 uur. Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79): Permanente expositie van oude religi euze kunst, schilderijen, middeleeuwse beeldhouwwerken, handschriften en kunstnijverheid. Dagelijks, behalve maandag geopend van 10 tot 12.30 u, en van 13.30 tot 17 u. Vleeshal (Grote Markt): Stedebouwkun- dige tentoonstelling uit Osnabrück, t.m. 30 april. Dagelijks van 10-17 uur. Op zon- en feestdagen van 13-17 uur. Vishal (Grote Markt). Dagelijks van 10-17 uur. Op zondag en feestdagen van 13 tot 17 uur: t.m. 21 mei werken van kunste naars uit Osnabrück. Galerie-t, (Bakenessergracht 67), Tot 9 mei vijfde manifestatie „L'Oeil de boeuf", expositie van werken van 50 in ternationale hedendaagse kunstenaars. Dagelijks geopend van 11-17 uur, zon dags van 13-17 uur. Cruquius Museum, Cruquiusweg, Heem stede, Historische stoommachines en ma quette van Nederland met waterstan den en overzicht ramp 1953. Dagelijks geopend van 9-12 u. Op zaterdag van 9-12 uur. Op zon- en feestdagen geslo ten. Artificia (Heemstede): expositie van werk van Max Bueno de Mesquita en Wim Worm. Op werkdagen van 9.30 tot 18 uur. Vrijdag 21 april, Stadsschouwburg, 20 u: Nieuw Rotterdams Toneel met „Wie kan er twee heren dienen?" van Carlo Gol- doni. Regie: Ton Lutz en Nicolaas Wijn berg. M.m.v. Luc Lutz, Annet Nieuwe- huyzen, Eric Schneider, Eli Blom, Ge rard Hartkamp, Martine Crefcoeur, Wim Hoddes, Edmond Classen, Simone Rooskens e.a. Maandag 24 april, Stadsschouwburg, 20 u: Nederlandse Comedie met „Een appel voor de dorst" van Marcel Mithois. Re gie: Fons Rademakers. M.m.v. Mary Dresselhuys, Karin Meerman, Rudolf Lucieer, Willem Nijholt, Peter van der Linden, Elly Weller, Joan Remmelts, Carola Gijbers van Wijk, Paul Cammer- mans, e.a. insdag 25 april, Stadsschouwburg, 20 uur Nederlandse Comedie met „Een appel voor de dorst" van Marcel Mithois. Zie verder maandag 24 april. Dinsdag 25 april, Minerva-Theater, Heem stede, 20.15 uur: Toneelgroep Ensemble: Caro van Eyck in „Elisabeth, de vrouw zonder man". Woensdag 26 april, donderdag 27 april, en vrijdag 28 april, Stadsschouwburg, 20 uur: Nederlandse Comedie met „Een appel voor de dorst" van Marcel Mithois. Zie verder maandag 24 april. Zaterdag 22 april, Stadsschouwburg, 20 uur: Nederlandse musical „Heerlijk duurt het langst" van Annie M. G. Schmidt en Harry Bannink. Regie: Gordon Marsh. M.m.v. Conny Stuart, Tom van Beek, Leen Jongewaard, Francine ter Linden, Jos Bergman. Zondag 23 april, Stadsschouwburg, 20 uur: Nederlandse musical „Heerlijk duurt het langst" van Annie M. G. Schmidt en Harry Bannink. Zie verder zater dag 22 april. Vrijdag 21 april, Concertgebouw,- 20 uur: Eeuwfeestconcert van het Ned. Roode Kruis door het N. Ph. O. o.l.v. Henri Arends. Solisten: Aafje Heynis, alt; Emmy Verhey, viool; Hans Henke- mans, piano. Programma: Clarke, Mo zart, Saint Saëns, Brahms en Bruch. Zaterdag 22 april, Concertgebouw, 15 uur: Piano-recital door Ruben Lifschitz. Progamma: Brahms, Schubert en Cho pin. Zaterdag 22 april. Grote of Sint Bavo kerk 19.30 uur: Orgelbespeling door Klaas Bolt. Zondag 23 april, Waalse Kerk, 14.30 uur: Restauratie-concert door het viool-duo Jeanne de Vos en Bouw Lemkes. Orga nist: Haite van der Schaaf. Dinsdag 25 april, Grote of Sint Bavokerk, 20 uur: Orgelconcert door Albert de Klerk. Woensdag 26 april, De Ark (Nieuw Hei ligland) 20.30 uur: Recital door Marian ne Jéru. Vrijdag 28 april, Concertgebouw. 20.15 uur: Concert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest o.l.v. Henri Arends, Solist: Theo Bruins, piano. Pro gramma: Haydn, Bartok, Verdi, Casel- la en Tsjaikowski. Poppentheater Merlqn, Hasselaersplein 35, 14.30 uur, toegang 4 jaar: zaterdag 22 april: „Het Torenhaantje", woensdag 26 april: „De Toverhoed". Waagtaveerne (hoek Spaarne-Damstraat) vrijdag 21 en zondag 23 april, 21 uur: Jonge artisten. Zaterdag 22 april, 21 uur: Dick Poons: „Stoel in de hemel". Zaterdag 22 april. Concertgebouw, 20 uur: Slotavond van Jong Haarlem vooruit! Maandag 24 april, Concertgebouw, 20 uur: Concert door de Haarlemse Klavar- scribo accordeon club. Linnaeushof, Bennebroek, tot en met ok tober: Openluchttentoonstelling van voor- jaars- en zomerbloemen. Keukenhof Lisse: Tot half mei van acht uur tot een half uur na zonsondergang voor j aarsbloemen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 19