een nieuwe teint ZACHTE -■ avv WAT DOEN WE MET ZON k> 1' '0 OUDER WETSE PIjPENLA Kijkkastje in kleuren 17 WOENSDAG 26 APRIL 1967 'Mil Willi Min jlUlltlïllïll DE GROTE KOSMET1KAHU1ZEN van Parijs en van Amerika brengen veel nieuws voor het a.s. zomerseizoen. Men kan dat nieuwe vanzelfsprekend maar niet klakke loos aannemen, maar moet de verschillende kleuren en preparaten aanpassen aan eigen huid- en haartype. Het is aan te raden bij een te goeder naam en faam bekend staand huis een huidanalyse te laten maken. Dit be spaart veel kosten en narigheid, daar de huid dan geen crèmes en watertjes te verwerken krijgt die er niet voor geschikt zijn. Elke moderne vrouw wil met behulp van de juiste make-up er natuurlijk zo goed mo- ■■mm üi** 4 Als we in Nederland aan wonen denken, zien we in de eerste plaats „blokken". Blokken flats, blokken eengezinswoningen, blokken enzovoort! Maar er is nog altijd een groot gedeelte Nederlanders, dat in degelijke vooroorlogse huizen woont, met al hun voor- en nadelen. Eén van die nadelen zouden we het „ver schijnsel pijpenla" willen noemen. In be paalde typen oudere huizen zijn nog van die kamers, die smalend de bijnaam „pij penla" kregen. Nu kun je zo'n kamer altijd wel ergens voor gebruiken, maar als we verplicht zijn om hierin te wonen (en dat zal in onze huidige woningnoodtij d nog heel wat mensen overkomen), dan wordt het moeilijker en we kunnen ons indenken, dat de aspirantbewoners wel even met de handen in het haar zitten als ze deze woon ruimte in ogenschouw nemen. Waarschijn lijk zijn die vreemde smalle kamers te wij ten aan het feit, dat men vroeger met de psychologische kant van het wonen nog niet zoveel rekening hield. Maar diegene, die erin moet wonen zit er maar mee en moet maar proberen om deze ruimte ge zellig in te richten. Will Simons i 11 i1 EEN NIEUWE LENTE, De kapsels voor het ko mende seizoen zijn bij zonder krullig, bewijs hiervan deze coiffure gelijk uitzien. Nog belangrijker dan make up is het schoonhouden en voeden van de huid en de juiste verzorging van het haar. Een droge huid moet vocht en vet toege voegd hebben in de juiste verhouding, een te vette huid moet weer heel andere schoon- maakmelk en stimulerende lotions hebben. Daarom hangt een frisse en gezonde huid voornamelijk af van de juiste preparaten. Make-up is een kwestie van mode. Met de nieuwe mode, die elk half jaar verschijnt, komt een nieuwe make-up in het modebeeld, tegelijk met een nieuwe haarstijl. OM MAAR met de A van Ar den te beginnen: het huis Eliza beth Arden brengt voor voorjaar en zomer een make-up in Vene- tiaanse Zonnetinten. Zoals Ar den het zelf uitdrukt: „Teder blozende wangen, ogen gescha duwd met neutrale tinten, zacht gekleurde lippen". Arden wenst haar make-up aan te passen zoals ook andere huizen dat doen aan de felle kleuren die deze zomer zullen worden gedragen. Daartoe geen felle kleuren make-up maar juist zachte tinten, die een mooi contrast Wr< "ijjöJSöti The unforgettable face", deze benaming gaf Revlon aan een nieuwe make-up, die men speciaal voor Pierre Balmain creëerde. vormen. De kleuren van founda tion en poeder zijn teer goudach tig roze en de nieuwe lippenstift „Venetian Coral" heeft een ros- sig-gouden tint met parelglans. Die parelglans wordt ook aan de rest van de make-up toegevoegd door die te mengen met „Pear ling". Daardoor krijgt ook de foundationcream een parelglans, wat voor de moderne make-up voor deze zomer zo geliefd is. OOK PIERRE ROBERT brengt een speciale glinsterende (heel bescheiden glinsterend dan al tijd) make-up in lipstick en foundationcream. De foundationcream komt in een aerosolflacon en doet in sub stantie sterk aan een chocolat mousse denken. Men heeft er maar heel weinig van nodig en moet eerst met de spuitflacon le ren omgaan. Ook Pierre Robert komt met een lippenstift met zil verglans. VOOR VERZORGING brengt dit huis een herstelkuur en een onderhoudskuur. De nieuwe make-up heeft de veelzeggende naam „Charme en Tederheid" gekregen gn bestaat uit de be kende crème Tayane in „Topaze nacré" en „Beryl". Het eerste wordt gecombineerd met parel- moerroze poeder „Moira" en is speciaal geschikt voor een bru nette. Het is een okerkleurig beige met een vleugje roze, dat met een voller kleur beige poeder moet worden aangevuld. Voor de ogen komt hierbij een oogschaduw in de kleur van de iris, voor 's avonds vervangen door zilver of goud. De lippen worden vol getekend in heel jeugdige kleuren met romantisch klinkende namen „Tamaris na cré", „Naturel nacré" en „Ba- hia". HUBBARD AYER komt ook met extra-glans: pearling. Deze parelglans wordt in de make-up gebracht in de vorm van een heel fijne, parelachtige crème met iriserende glans. Deze pear ling kan over de foundation worden aangebracht en veran dert onmiddellijk elke make-up in iets zacht glinsterends, dat een heel bijzondere allure heeft. De hele Ayer make-up heeft een roze-beige tint met glinsteringen, de oogschaduw is parelmoer of wordt verlevendigd door pastel oranje lipstick en parelglanzend oranje nagellak. ALS LAATSTE iets over de tendens van de Guerlain make up. Dit huis schrijft voor: leven digheid overdag, schittering voor 's avonds. Overdag een natuur- 'v lijk kleurschema met oogscha duw van Veronees groen en don kergroene eyeliner, een beige poeder en een dieprood lippen stift. De lippen worden voor de avond lichter met lippenstift „Rose nacré", er komt een heel zacht rouge op de wangen, nau welijks merkbaar, de eyeliner is bruin, de oogschaduw zilver. Revlon IN HOTEL GEORGE V in Pa rijs prefsenteerde Revlon de nieu we make-up die Guy Nicolet heeft gecreëerd voor de voor- jaarscollectie van Pierre Bal main. De Revlon make-up is ge baseerd op een spel van licht en schaduw in het gezicht, dat de contouren het best doet uitko men. Het is een make-up, die uitstekend aansluit bij de ver fijnde collectie van Balmain. Ultima 2 De nieuwe make-up heeft de naam „Ultima II" gekregen en bestaat uit een voedende foun- dation-cream, die over het hele gezicht en de hals wordt aange bracht in een tint voor ieder persoonlijk gekozen, die ervoor zorgt, dat alle kleine foutjes in de kleur van de huid worden weggewerkt. Dat betekent „na turelle" voor een bijna volmaak te huid, „Aquafleur" als er een teveel aan kleur uit de huid weg gewerkt moet worden en „Mau- vesse", die een kleurloze of wat grauwe huid opfleurt en er kleur aan geeft. Dan wordt het gelaat licht gepoederd met een honing- beige poeder. De ogen worden zacht opgemaakt onder rond ge bogen wenkbrauwen (voor wenkbrauwen houtskool grijs of lichtbruin). Het ooglid krijgt bij zondere kleur door een dubbele streep eyeliner, die de boog van de oogharen volgt. De ooglidscha- duw is bleu of avocadogroen. Parelmoerachtig is de make-up van Harriet Hubbard Ayer, waarbij de befaamde kapper Alexandre deze luchtig krullende coiffure ver zorgde. De mond van het onvergete lijk gezicht gaat aan de buiten kant iets omhoog en de eventue le boog van de bovenlip wordt bijna niet geaccentueerd. Het ef fect is heel jong en vrolijk. De finishing touch van deze make-up wordt aangebracht door een luchtig poederen met Ultima II-blospoeder over wan gen, voorhoofd en kin. Illllllllllllllll lllllllllllllllllllllllllillllllllllll IN DE EERSTE PLAATS moeten we trachten de langgerekte vorm te camoufleren en dat kan op verschillende manieren. Heel belangrijk zijn hierin de wanden en de vloer. De oudere pijpenla heeft vaak één of meer kleine ramen in de smalle wand. Het mooiste is natuurlijk om hier één groot raam in te laten plaatsen. Maar mocht u daar voorlopig nog niet aan willen beginnen, hangt u dan wel één groot gordijn voor het raam. En niet alleen voor het raam, maar langs de gehele wand. Want een groot gordijn doet 's avonds de wand groter schijnen en dat is het eerste deel van de camouflage. Voor dit gordijn kunt u het beste een accent- kleur kiezen, dus een kleur, die warm en in dringend is, zoals geel, oranje of zacht-rood. OMDAT DEZE WAND zo in het oog zal lopen, moeten we hiervoor een mooie gordijnstof kie zen. Een goed advies van uw woninginrichter, zowel wat kleur als kwaliteit betreft, is onont beerlijk. De lange wanden geeft u een afwij kende, onopvallende kleur, waardoor hun lengte minder zal opvallen. De tinten gebroken wit, grijs, lichtblauw of zachtgroen zijn hiervoor geschikt. In een kleine of smalle kamer neemt u bij voorkeur geen losse vloerbedekking. In de eerste plaats zal het al moeilijk zijn om een passende maat te vinden, maar in de tweede plaats geeft het in uw geval gauw een rommelige indruk en vaste vloerbe dekking zal uw kamer groter doen lijken! NU HET PROBLEEM van de meubelen. Uw lange smalle kamer kan misschien niet alle meubelen bergen, die u graag hierin gehad zou hebben en daar moet u zich bij neerleggen, maar dat wil niet zeggen, dat u uw kamer niet gezellig zou kunnen inrichten! Het klassieke dressoir, of dit nu ouderwets of modern van uitvoering is, kunt u beter achter wege laten, want u zult zien, dat u daarvoor geen ruimte hebt. Geen dressoir dus. „Maar wat dan?" zegt u misschien. Wel, wat dacht u van het o zo prak- v tisch wandmeubel, dat voor u zeer geschikt is, omdat u dit dwars op de wand kunt plaatsen, waardoor de ruimte in twee delen uiteen valt. De smalle lange kamer zal hierdoor plotseling verdwenen zijn en dat was toch ons plan. Door de aanschaf van een aanbouwmeubel, zult u andere meubelen, zoals boekenkast, bureau, serveerwagen en naaimeubel waarvoor u im mers toch geen ruimte hebt kunnen laten vervallen, omdat deze meubelen, als onderdelen in uw wandmeubel gemonteerd kunnen worden. IN DE TWEE DELEN van uw smalle kamer plaatsen we nu de eet- en zithoek, waarbij we het mooiste gedeelte natuurlijk reserveren voor de zithoek. Neemt u een rechthoekige eetkamer tafel, dan plaatst u deze dwars op de wand, zo dat u vijf zitplaatsen beschikbaar heeft, zonder de tafel te verplaatsen. Een ronde tafel moeten we u afraden, omdat deze te veel ruimte in neemt in uw smalle kamer. ALS LAATSTE ONDERDEEL van de inrich ting van een smalle kamer, willen we de ver lichting noemen. Verlichting en sfeer zouden we eigenlijk in één adem moeten uitspreken, want 's avonds wordt de sfeer van uw interieur bepaald door de verlichting. De mooiste materialen en de fijnste meubelen kunnen daar echt niets aan veranderen. In uw kamer, die behalve smal, ook vaak nog hoog is, moeten we eraan denken, dat hoe lager de lichtconcentratie is, des te lager zal ook de kamer lijken en dit verhoogt de beslotenheid! U kunt dit bereiken door de lampen zo laag mo gelijk te hangen en het licht naar beneden te richten. Boven de eettafel hangen we een hang- of verstelbare wandlamp, die het licht naar bene den werpt, zodat het eethoekje sterk wordt verlicht. Boven de zithoek hangen we een laaghangende bol of enkele kelken. Geven deze lampen uit drukkelijk slechts licht naar beneden, dan i* het beter om de kelken boven de bank te han gen, daar het licht uw krant of boek anders juist niet zal kunnen bereiken. OVER EEN PAAR JAAR hebben wij wellicht „allemaal" kleuren-tv in huis. Maar een ander „kijkkastje" in natuurlijke kleuren wint oók aan populariteit: het tropische aquarium met exotische visjes. Tegenwoordig stelt zo'n tro pische „bak" geen problemen meer. Automa tische thermostaten, neonverlichting, elektrische filters en zuurstofpompen houden de vissen ge zond en de huisvrouw content. Hinderlijke geurtjes produceren alleen koudwatervissen; de tropische soorten zijn bij goede verzorging „reukloos", en bovendien veel kleurrijker en mooier dan de inheemse. Duur hoeft zo'n „levend schilderij" ook niet te zijn. Er zijn al tropische visjes voor een paar kwartjes. Zeld zame importsoorten moeten echter vaak vele tientallen, of zelfs honderden guldens op brengen, maar die vormen dan een mooi status symbool. De goede soorten eisen minder aorg en zijn daarom zeer geschikt om een begin te maken met deze mooie liefhebberij.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 17