NIEUWE FILMS IN AMSTERDAM Bioscooppubliek schrikt niet meer van modernismen Morgen „Electra" van Euripides op de t.v. Kunst uit Osnabrück in de Haarlemse Vishal Werken van Moore naar Tate Gallery „Ongewijde aarde" voor vertoning toegelaten Nieuwe Elckerlyc Te veel moordfilms op Belgische tv? Zilver voor Dorus in Montreux Wisselende kwaliteiten NEGEN MUZEN ZATERDAG 29 APRIL 1967 7 tig in de Amsterdamse premiei theaters, opwindend nieuws wordt er I gebracM bydVdochter van'èeiThem per- niet aangeboden en er is hier en daar soonlijk onbekende, mede-strijder. Dit zelfs een tendens succesvolle films meisje, dat zijn dochter kon zijn, is lid Hit het verleden teruf? te brengen van een jongerenorgamsaüe dl.e 9°k tege" uit net erieaen terug te g Franco samenspant en activiteiten ont- „Nooit op zondag van Jules Dassin wibkelt. met Melina Mercouri is weer op het programma genomen, evenals „Gold- finger" en naar aanleiding van de gewonnen Oscars „Un homme et une femme" van Claude Lelouch. Twijfel Tuschinski achter zich. R es na is Kluchtig Franco Salon MOLENDIJK Charles Boost Het middel van de wraak erger dan de kwaal Het gegeven van Electra en haar broer Orestes is voor ieder van de drie grote Griekse tragedieschrijvers aantrekkelijk geweest. Aeschylus maakte het tot onderwerp van zijn „Oresteia"-trilogie, Sophocles en Euri pides schreven beiden een „Electra", terwijl de laatste er nog een „Ores tes" aan toevoegde. Dit drama, dat Euripides 2300 jaar geleden ten doop heeft gehouden, zal men op morgen avond om negen uur via de AVRO- televisie kunnen zien. Terwijl Ae schylus het motief gebruikte om het bankroet van het oude kosmische en sociale rechtsstelsel aan te tonen, wil Sophocles aanduiden, dat een mis daad een natuurlijk evenwicht ver stoort en onvermijdelijk een andere daad oproept om dat evenwicht te herstellen. Euripides heeft de meest eigenzinnige en misschien ook de meest actuele benadering, omdat hij duidelijk laat merken, dat hij wraak ziet als een middel, dat erger is dan de kwaal. De radio geeft zondag De radio geeft maandag Televisieprogramma's Hein Steehouwer HET IS op het ogenblik nogal rus- terug is in Parijs en zijn vriendin Ma- r I A TV-.ii 11in -rim» or*mon Iran Maar destrijdmethoden der jongeren zijn radicaler dan de ingewikkelde con spiratie-technieken der oud-strijders en Zelfs De Uitkijk beschikt momenteel ook op dit gebied wordt Diego geconfron- i T ün teerd met de twijfel of zijn bestaan nog met over \vaarde\olle p k wel zin heeft. Behalve dat de nieuwe film geeft een reprise van Bunuels „riet van Resnais een situatie behandelt, waar dagboek van een kamermeisje". Ver- in alle vragen die de man van veertig der is er veel long run". Om er en- kunnen overvallen, in verhevigde mate 7;:,,,,zich aandienen, geeft „La guerre est finie" kele te noemen. „Dok er Zj g gen boeiend en tragisch beeld van het houdt voor de 24ste week Bellevue- m;iieu van Spaanse emigranten die nog Cinerama bezet, „Nattlek" is voor de altijd op de bevrijding van hun land ho- tiende week in Amsterdam en een pen en voor dit ideaal vijfentwintig jaar j i-7 -j f.-i™ Ti, na datum hun leven nog altijd in de andere Zw eedse film, waagschaal willen stellen. vrouwT" gaat zijn elfde week m, de gen jaar geieden werd deze nobele en Franse klucht „La grande vadrouille", mannelijke film door de organisatoren hier beter bekend als „Samen uit, van het filmfestival in Cannes afgewezen ,-u j„ i,„„:_i,ö_ uit vrees, dat de Spaanse deelnemers hun samen thuis met de drie komieken, inzending (0rson Welles' „Fallstaf") zou- Bourvil, Louis de Funes en lerry den terugtrekken. Op dat festival van de Thomas, heeft nu al weer vijf weken lafheid, zoals het toen wel genoemd werd, m. -iI kreeg Pietro Germi's „Signore signori" de Gouden Palm, een verschrikkelijke vergissing die overigens geheel paste in dit halfslachtige beleid, want Germi's Tegen al die successen steken de drie weken Leidseplein Theater van „La guerre est finie" misschien wat mager af, maar niettemin mag van een hoopvolle inzet van deze nieuwe film van Alain Resnais gesproken worden, die tegen alle verwachting in onmiddellijk contact heeft gehad met de bezoekers van het theater en als de tekenen niet bedriegen nog enige tijd programma zal houden. Dat zou dan prijzenswaardig begrip en waardering betekenen voor een filmwerk, dat zich ogenschijnlijk moeilijk uitlevert aan een willekeurig publiek, maar Jat tegelijk in het oeuvre van Resnais de film, die thans in Alhambra te zien is onder de goedkope titel „Versieren op z'n Italiaans" is een stuk luidruchtig Ita liaans amusement, waarin de filmer als in vroegere komedies van zijn hand de draak steekt met de wat achterlijke toestanden en opvattingen op huwelijksgebied en in het algemeen op het terrein van de om gang der seksen in Italië. De satiricus die Germi vroeger nog wel eens was, heeft plaats gemaakt voor een gemakzuchtig maker van populaire kluchten, die weliswaar profiteren van plaats inneemt van de minst dogmatische I de gewraakte achterlijkheid in de huwe en de meest directe film van deze stijl- lijksmoraal, maar nauwelijks de bedoe- vernieuwer. Waarbij moet worden aange- ling hebben er iets aan te veranderen. De tekend, dat als de toeschouwer na „Hiro- drie bedrijven, drie op zichzelf staande •hima mon amour", „Mariënbad" en „Mu- U-1v,0uvonic. riël" minder moeite heeft met „La guerre est finie" dit mede veroorzaakt kan zijn door een gewend-zijn aan bepaalde stijl figuren, die sinds Resnais ze introduceerde langzamerhand gemeengoed zijn gewor den van de filmindustrie. Het inlassen bij voorbeeld van korte herinnerings- of ge verhalen, waarin verschillende belevenis sen van een stel getrouwde en ongetrouw de vrienden verteld worden, munten uit door overdreven spel en karikaturale si tuaties en zullen daardoor van tijd tot tijd wel tot grote vrolijkheid inviteren. Onderhoudend in een soort ouderwetse gemoedelijke stijl is „Hote4" van Richard dachtenflitsen in de handeling en het be- Quine (in Cineac Damrak) die een fraai handelen van verleden en heden en even- Victoriaans hotel in New Orleans als tueel toekomst in hetzelfde tijdsvlak wa- plaats van handeling heeft uitgezocht voor ren eens overrompelende vernieuwingen, maar ze stellen nu nauwelijks meer enig probleem. Toch kan ook in het geval „La guerre est finie" geconstateerd worden, dat Resnais zich met groter gemak en soepelheid dan ooit tevoren van zijn cine matografische vondsten bedient en er een vanzelfsprekendheid van maakt, zodat nauwelijks opvalt, dat hij ditmaal ook on zekere elementen als „blik in de toe komst" en fantasieveronderstellingen op neemt in de reeksen reële beelden. „La guerre est finie" handelt min of meer over een man van veertig, die de balans van zijn leven opmaakt. Hij is een Spaanse banneling, die al sinds het einde van de Spaanse burgeroorlog in Parijs woont en vandaar door is blijven gaan met zijn pogingen het bewind van Franco ten val te brengen. Hij gaat regelmaiig onder valse naam de grens over, heeft zijn illegale contacten in zijn vroeger vaderland en probeert met pamfletten en cfndergrondse acties de revolutionaire geest van zijn landgenoten levend te hou den. Het is een moedeloze strijd, want Franco zit al meer dan 25 jaar vast in het zadel en het internationale toerisme heeft in bepaalde delen van Spanje een soort welvaart gebracht, waardoor voor de oppervlakkige bezoekers verschil met de Westerse democratieën nauwelijks meer merkbaar is. La guerre est finie, de oorlog is ten einde, heeft het nog zin zijn leven in te zetten en misschien op te offeren aan een zo ver verwijderd ideaal als de omver werping van het Franco-regime? Het zijn vragen die Diego (Yves Montand) zich half en half bewust stelt, als hij na een moeilijke grensoverschrijding weer eens (Van onze correspondent) De Britse premier Harold enige op zichzelf staande drama's van verschillend formaat, waarin enige gas ten van het hotel, het personeel of du bieuze randfiguren als een hoteldief en ADVERTENTIE Ter gelegenheid van de INTERNAT. DAGEN DER SCHOONHEID verwacht onze specialiste u gaarne voor advies en behandeling bij: Haute coiffure - Salon de Beauté Santpoorterplein 1 - Tel. 6 06 43 een louche huis-detective de rollen spe len. Centraal is het drama van het drei gende faillissement van het hotel en de pogingen van de toegewijde manager (Rod Taylor) om uit de geboden mo gelijkheden om het hotel te redden, de beste te kiezen. Er is bij deze opzet een sterk gevarieerde handeling ontstaan van in elkaar grijpende intriges, die stuk voor stuk tot een min of meer afrondende op lossing worden gebracht en waarin naast Rod Steiger een uiteenlopende cast op treedt met o.m. Catherina Spaak. Karl Malden, Melvyn Douglas, Michael Rennie en Merle Oberon. Het geheel levert een vlot verlopende film op, die zich ge makkelijk laat verteren, maar overigens ook weer niet de verrassing brengt, die men wat veeleisend wekelijks op zijn bioscoopagenda verwacht. (Van onze correspondent) DEN HAAG De Centrale Commissie voor de Filmkeuring heeft de film „On gewijde Aarde" van Jef van der Heyden voor vertoning toegelaten, nadat in eerste instantie deze nieuwe Nederlandse speel film niet was aanvaard. Dit gebeurde on dermeer omdat er met lijken zou zijn .gesold". Nadat „De Nederlandse Comedie" ge durende zeventien jaar het vijftiende- eeuwse spel „Elckerlyc" jaarlijks te Delft had gespeeld, heeft de directie van dit gezelschap onlangs besloten deze traditie niet langer te handhaven. De stichting Delfesta" in Delft heeft de heer Wim Bary, directeur van het Cultureel Cen trum te Maastricht en free lance regis seur, bereid gevonden dit jaar de regie op zich te nemen van een nieuwe versie van „Elckerlyc". Wim Bary maakt ge bruik van de tekstbewerking van het spel door de dichter Jan Engelman. Men poogt hiermee een groter publiek te bereiken daar deze tekst beter verstaanbaar is dan de vijftiende-eeuwse tekst. De voorstel lingen worden niet langer door een vast gezelschap gebracht. De bezetting is nu samengesteld uit acteurs en actrices van verschillende toneelgezelschappen. In de Belgische Kamer van volksver tegenwoordigers is van socialistische zij de geklaagd over een teveel aan films op de Belgische tv, waarin sadisme, moord en geweldpleging de boventoon voeren. De Britse inzending „Frost over Eng land", met David Frost, heeft gisteren de Gouden Roos van Montreux gewonnen op het zevende wereldtelevisie-festival. De Zilveren Roos ging naar de Nederlandse „Dorus"-show van Tom Manders, de bron zen roos naar de Sovjet-Unie voor „rood, blauw, groen". Nederland 1. De NCRV maakt er een gevarieerde avond van. Swiebertje gaat met zomervakantie maar hij zal vast en zeker terugkomen en ook het populaire Het Blijft Hollands komt voor de laatste keer op het scherm. Het programma Mor gen is het Zondag loopt vooruit op de grote documentaire aan het eind van de avond: Grensrechters in de Biesbosch. Adriaan de Keizer en vlootpredikant Van de Wall, die beiden in 1945 deel uitmaakten van de crossliners in de Biesbosch, vertellen hoe de verjaardag van koningin Juliana 22 jaar geleden werd gevierd. In Het blijft Hollands zingt Adèle Bloemendaal enkele óan haar liedjes. Conny Vink zingt in dit programma Bosanova Boy. Farce Majeur krijgt twintig minuten, dan is het tijd voor de crossers van de Biesbosch. Nederland 2. Op het tweede net laat de VARA Mrs. Thursday nieuwe avonturen beleven. Ze probeert een oude vriendin uit de put te helpen, maar komt daardoor zelf in een moeilijke positie te verkeren. Vijf entwintig minuten actualiteiten vervolgens van Achter het Nieuws en de La-la-la, een Franse show met Petula Clark. Zij wordt in dit programma, waarin ze haar beste liedjes zingt, bijgestaan door het ballet van Barbara Pearce. ZONDAG Nederland 1. De eucharistieviering komt uit de Mariakerk in Deventer, Monitor is het gebruikelijke zondagmiddagprogram ma. De avond begint met Opspraak (een discussie over de apostolische geloofsbelij denis) en Woord voor Woord, gevolgd door de jeugduitzending Thierry la Fronde. Na de uitgebreide sportberichten van Sport in Beeld eerst een half uurtje Kunstgrepen met Pierre Janssen en dan is het tijd voor Electra. Nederland 2. Vanavond de laatste afle vering van de serie De man die God zag. Het getekent niet, dat Kildare verdwijnt, maar wel, dat we afscheid moeten nemen van de evangelist Andrew Webb, de voor malige atheïst Justin Post en diens mooie dochter Amy, die verliefd is geworden op de jonge dokter. Nog een serie op het twee' de net en wel de Engelse reeks The Vil lains. Deze keer is de hoofdpersoon de zoon van een juwelier, wiens vader door boeven is overvallen. Hij gaat achter de daders aan, maar die zoeken ook hem, omdat ze best een knaapje kunnen gebruiken, dat hen hel,pt bij het verwerken van de ge stolen juwelen. De goede jongen komt le lijk klem te zitten, want het stelletje die ven ontziet hem bepaald niet. De NTS houdt het ook hierna bij het buitenland, zij het dat de spanning verdwijnt. We gaan nl. kijken naar een Duitse opera, getiteld Bartleby. Vele kijkers zullen het verhaal van Melville, waarop deze opera is geba seerd, al kennen, want eerder in dit jaar werd hetzelfde gegeven gebruikt voor een tv-spel. In de Haarlemse Vishal is tot 21 mei lijk te kijken zonder te vergelijken en de tentoonstelling van Osnabrückse schil-1 daarna een balans op te maken. Wel ders en beeldhouwers te zien. In die tijd exposeren Haarlemmers in Osnabrück in het kader van het „culturele verdrag" tussen beide steden. De tentoonstelling is blijkens het voorwoord onder meer be doeld als culturele stimulans voor de kun stenaars uit beide steden en ook om in Haarlem acte de présence te geven, te laten zien, welke stromingen er in Osna brück leven. Ik neem aan, dat de jury in Osna brück heeft getracht het beste werk dat daar voorhanden is uit te schiften om hier te hangen. Omdat de kunst ook een wed strijdelement herbergt is het niet moge- LONDEN HILVERSUM I. 8 00 Nws. 8.15 Sportmeded. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Weer of geen weer. 9.45 Nws. 10 00 Onderweg. 10.30 Remonstrantse kerk dienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.45 De kerk in de spiegel van de pers. 12.00 Muzi kaal onthaal. 13.00 Nws. 13.07 Lezing. 13.20 Radar. 14.00 Dansorkest. 14.30 Deense com posities. 15.35 Voordracht. 15.50 Nederlands Koorfestival 1967. 16.30 pude muziek. 17.00 Lichte muziek voor de jeugd. 17.30 Voor dracht en muziek. 17.50 Nws. 18.05 Langs de lijn: sport. 18.30 Zigeunerorkest. 18.50 Bij nader inzien. 19.30 Balans. 20.00 Nws. 20.05 Djamileh (komische opera). 21.15 Korte boekbesprekingen. 21.40 Voordracht. 22.00 Lichte muziek. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Cabaretesk portret. 23.10 Platenpro- gramma. 23.30 Gramm.muziek. 23.55-Nws. HILVERSUM II. 8.00 Nws. 8.15 Klassieke gramm.muziek Wils"on heeft deze week aan het jaarlijkse I ^5 ^vend^it^ banket van de Koninklijke Akademie strumentaal ensemble 12.30 Nws. 12.37 Bui- voor Schilderkunst in Londen meege- teniands commentaar. 12.50 Operamuziek. deeld, dat zijn regering een bedrag van 13.30 voor de kinderen. 14.00 Harrewarren. tweehonderdduizend pond ter beschikking 14.30 Langs de lijn: sport. 17.00 Gereformeer- zal stellen voor onderbrenging, waar- de kerkdienst. 18.00 Gewijde muziek. 18.30 tfhiinllik in He T nndense Tate Gallerv Zingt het voorbedachte >lied. 18.50 Kerk ver- schijnlijk in de Londense late Gallery dichtbij. 19.00 Nws. 19.07 Moderne ge- van de vierentwintig belangrijkste werken muziel^ 19 26 Brusselse kanttekenin- van de Engelse beeldhouwer Henry gen 19.3o Jeugdkoren. 20.00 Lezing. 20.15 Moore, op voorwaarde dat de Tate min- Werken van Nederlandse componisten. 21.00 stens eenzelfde bedrag bijeenbrengt voor Doornroosje. 22.00 Liedjes 22.30 Nws 22.40 uitbreiding van het museum. Het plan I Geloven in morgen. 23.00 Rome en Moskou bestaat dit te doen door middel van een loterij. Moore heeft zijn werken, welke waarschijnlijk een miljoen pond waard zijn, onlangs aan de staat geschonken. Het was de eerste maal sinds de ban 23.30 Jazz. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Lichte muziek. 10.00 Nws. 10.02 Verknipt. 11.00 Nws. 11.02 Koffie met Kees. 12.00 Nws. 12.02 Nederlandse Artiesten ketten in 1770 begonnen, dat vrouwen Revue op de plaat. 13.00 Nws. 13.07 Ringo: waren uitgenodigd. Onder hen bevonden Beat en Pop. 14.00 Nws. 14.02 Rome-Athene zich Lady Churchill, en twee vrouwelijke 14.32 Lichte gramm.muziek. 15.00 Nws. 15.02 ministers, mevr. Jenny Lee (de weduwe Ankara-Madrid. 15.32 Rock and Roll. 16 00 van Aneurin Bevan) minister vap kunst, I Nws. 16.02 Zorro, programma voor tieners en mevr. Barbara Castle, minister van transport. De 78-jarige barones Asquith, dochter van de beroemde liberale pre mier beter bekend onder haar vroegere naam Lady Violet Bonham-Carter, zei in een rede, dat de toelating van vrouwen het einde betekent van het kloosterachti- ge karakter van het genootschap. 17.00 Nws. 17.02 Verzoekplaten. BRUSSEL 324 m. 12.00 Lichte muziek. 13.00 Nws. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.03 Opera en Bel canto. 15.00 Sport. 18.30 Katholiek godsdien stige uitzending. 19 00 Nws. 19.30 Muzikaal programma. 20.30 Havenconcert. 22.00 Nws 22.15 De muze musiceert. 23.40 Nws. HILVERSUM I 7 00 Nws. 7.10 Gelukwens. 7.15 Marsmuziek 7.30 Nws. 7.32 Aktualiteiten. 7.50 Gramm. muziek. 8.00 Nws. 8.10 Gramm muziek. 9.00 Voordracht 9.15 Samenzang schoolkinderen te Kampen. 9.30 Amusementsmuziek. 10.10 Toespraak. 10.15 Mandoline-orkest. 10.30 Pla ten. 12.00 Lezing. 12.10 Amusementsmuziek. 12.27 Meded voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Nederlandse volksliedjes. 12.55 Toespraak. 13.00 Klassiek platenprogramma. 13.40 Schilders van de Koningin. 14.00 Voor de kleuters. 14.30 Het Wilhelmus. Rede door Anton van Duinkerken. 15.45 Moderne mu ziek. 16.25 Toespraak. 16.50 Fanfare-orkest. 17.10 Toespraak. 17.15 Instrumentaal en vo caal ensemble met zangsolist. 17.45 Spiegel tje, spiegeltje aan de wand. 18.30 Dansmu ziek. 19.00 Nws, 19.10 Aktualiteiten. 19.30 Klassieke en moderne muziek. 19.50 Open baar Kunstbezit. 20.00 Amusementsprogram ma. 21.00 Klassieke muziek. 21.35 Anneke Jans van Nieuw-Amsterdam (hoorspel). 22.05 Lichte orkestmuziek. 22.30 Nws. 22.40 Platen. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.23 De eerste mei in vroeger jaren 7.30 Lichte gramm muziek. 8.00 Nws. 8.10 De eerste mei en de klassenstrijd (le zing) 8.15 Licht orkest. 8.40 Lichte gramm. muziek. 9.00 De eerste mei en de werke loosheid. 9.05 Klassieke gramm muziek. 10.00 De eerste mei en de werkeloosheid (lezing). 10.05 Muziek uit Israël. 11.00 Nws. 11.02 1 mei bijeenkomst te Utrecht. 12.00 Militair orkest. 12.10 Licht orgelspel. 12.27 Meded. t.bt.v. land- en tuinbouw. 12.30 Tango orkest. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.20 De eerste mei en de toekomst' van de arbeid 13.25 Operetteprogramma. 14.00 Gesproken portret. 14.15 Feestelijke Zangersdag te En schede. 15.00 De eerste mei en de democra tie. 15.05 De geweren van Mevrouw Carrar (hoorspel). 16.00 Nws. 16.02 De eerste mei gezien door gepensioneerden. 16.07 Frans ope raconcert. 17.00 De eerste mei in de geria trische inrichting (lezing). 17.05 Hongaarse melodieën. 17.15 Dansorkest. 17.45 Overheids voorlichting. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten 18.25 Rudi Carrellshow. 18.55 De eerste mei en het dagelijks brood (lezing). 19.00 Muziek uit België. 19.30 Lichte gramm muziek. 19.40 Klassieke kamermuziek. 20.00 Nws. 20.05 De eerste mei en de toekomst van de arbeid 20.10 Muziek uit Zweden. 20.40 Dit is Uw le ven. 21.45 Klassieke muziek. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Gramm muziek. 23.55 Nws. VOOR ZATERDAG Nederland I. 15.30 Nws. 15.31 Reklame. 15.34 Weekjour- naal. voor slechthorenden. 15.57 Reklame. 16.00 Onder de loep. 16.20 Die Scampagnata dokumentaire over Rome. 16.45 Kijk op de wereld. 16.55 Voor de kinderen. 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.56 Reklame. 19.00 Aap, snor, Swiep. 19.45 Overdenking. 19.56 Reklame. 20.00 Journaal. 20.16 Reklame. 20.20 Attentie. 20.40 Showprogamma. 21.30 Farce Majeure (amusementsprogamma). 21.50 Gr. rechters in de Biesbos 1944-'45 (dokumentai re). 22.45 Journaal. Nederland II. 20.00 Nws. 20.01 Reklame. 20.05 Mrs. Thurs day, (TV-film). 20.55 Achter het nws. 21.20 La-la-la: Franse succesliedjes. 22.10 Rekla me. 22.15 Journaal. VOOR ZONDAG NEDERLAND I 11.00 Eucharistieviering. 15.30 Monitor. 18.40 Opspraak, gesprekken over de apostolische geloofsbelijdenis. 19.05 Bijbelvertelling. 19.10 Thierry (TV-film 19.35 Sport 20.25 Journaal 20.30 Kunstgrepen. 21.00 Electra (antiek dra ma). 22.45 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Journaal. 20.05 Dr. Kildare (TV-film) 20.30 The Villains (TV-film). 21.15 Bartleby (TV-opera). 22.05-Journaal. VOOR MAANDAG NEDERLAND I NATIONAAL PROGRAMMA: 10.20 Geluk wens. 10.25 Reportage van défilé te Soest- dijk. 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.56 Reklame 19.00 Samenvatting van defi lé te Soestdijk. 19.30 Vakantie in Lipiza. (tv- film) 19.56 Reklame 20.00 Journaal 20.16 Re klame. 20.20 De Mikado, komische opera, 22.30 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reklame. 20.05 Joan Baez in de Expohal. 20.35 Cathy (TV-spel). 21.56 Reklame. 22.00 Journaal. 22.30 Teleac: Au tomatisering. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Programma met Netty Ro senfeld. 10.00 Nws. 10.02 Actualiteiten. 10.05 Lichte muziek. 11.00 Nws. 11.02 Actualiteiten 11.05 Nou en?!. 12.00 Nws. 12.02 Actualitei ten. 12.05 Knalmuziek. 13.00 Nws. 13.02 Actu aliteiten. 13.05 Knalmuziek. 14.00 Nws. 14.02 Actualiteiten. 14.05 Kick: muziek en sport 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Swing time. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 Platenshow. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. dan moet het ons van het hart, dat dit een expositie is met sterk wisselende kwaliteiten. Er hangt goed werk bij, ook betekenisloos. In het algemeen genomen zal een representatieve tentoonstelling met werk van 25 van de beste Haar lemmers er veel beter uit 'zien. Dit laatste wordt niet met leedvermaak gezegd en evenmin om uit chauvinisti sch oogpunt op de Haarlemse borst te slaan. De oorzaak van het achterblij ven van de beeldende kunst in Duits land is namelijk een ernstig probleem, te ernstig om met voldoening te zeggen dat we het hier gelukkig beter doen. Er is voor de oorlog namelijk een tijd geweest, dat in Duitsland heel goed werd gewerkt. De Bauhaus-beweging is een voorbeeld van, „Die Brücke" natuurlijk ook en dan kan ik wijzen op het noor delijk expressionisme, het belangrijke cen trum Worpswede, allemaal begrippen, die met grote namen en belangrijke stromin gen zijn verbonden. Dan volgt de Hit ler-Kultur, de „Alles Kaputt Bewegung" de heksenjacht op de ontaarde kunst, de vlucht van goede kunstenaars, hun bal lingschap en in de meeste gevallen hun dood Na de oorlog komt de Duitse beeldende kunst moeizaam op gang. Niet alleen dat de schakels met een groot verleden ka* pot zijn, de talenten zijn goeddeels ver dwenen. Duitsland moet moeizaam op nieuw beginnen. Osnabrück dus ook. Het resultaat? Ach, er zit groei in, heel lang zaam. Epigonisme is in het algemeen al een kwaal in de beeldende kunst. In Duitsland een ernstige ziekte. Het enige wat nodig is,-een aantal oorspronkelijke talenten die sterk stimulerend kunnen optreden, ontbreekt nog. Het is ondoenlijk het werk van bespreken. Het moet bij een algemene indruk blijven. Het werk is gematigd expressionistisch, zoals deze stijl voor de oorlog werd beoefend. Het hele naoor logse mêiee van stijlen is nagenoeg afwezig. Er zijn wel enkele mooie dingen. Wilhelm- Fritz Goerz werkt in een abstracte rich ting, die zo ongeveer te vergelijken met het werk van Ouborg en anderen in ons land. Het is gevoelig werk met mooie structuren en kleuren. Het is meestal toch de „Schönmalerei die hoogtij viert. Weinig protest, weinig reageren op de maatschappij, meestal huisje-boompje-beestje en dat dan be schouwelijk gezien. Wel de mens in beeld houwwerk van Hans-Gerd Ruwe, bijzon der esthetische vormen; verstilde figuren in keramiek van Walter Mellmann; ab stracte structuren in koper daarentegen van Bernhard Gewers, in ijzer van Lo thar Schmidt. Grote houtsneden, meestal met dieren als onderwerp, van Sybille Kringel zijn decoratief en onpersoonlijk. Beter zijn de houtsneden, ook dieren, van Margret Behnen Het meest oorspronkelijke en aanslui ting zoekend bij de modernste stromin gen is Johannes Eidt met een serie litho' met onderwerpen die tot „tekens" wor den, een vrij onbewogen kunst, maar wel knap, verwant aan de hard edge kunst van sommige Amerikanen. Sigrid Koetse met een „Electra". koor in De opvoering van zijn „Electra" in een eigentijdse vertaling van Hans de Vries zal bewijzen, dat er sinds het jaar 413 vóór Christus maar weinig in en rond de mens is veranderd. Zo weinig zelfs, dat de gesprekken over haat en liefde, over noodlot en oorlog, ook vandaag zouden kunnen plaatsvinden tussen een meisje in mini-rok en haar broer, tussen een zelfstandige dochter en haar genotzuchti ge moeder. Het verschil is hoogstens, dat de Electra van 2300 jaar geleden God bij een andere naam noemde, de doden an ders eerde en over Troje of Sicilië sprak in plaats van over Vietnam. Om de ge beurtenissen rond Electra te kunnen be grijpen is enige kennis van de voorge schiedenis wel nuttig, hoewel in de tele visiebewerking en de regie van Jan Retèl het stuk modern aandoet en voor zichzelf spreekt. Agamemnon en zijn broer Menelaos, zoon van Atreus, liggen met de Griekse vloot te wachten op een gunstige wind, die ze naar Troje moet brengen. In Troje verblijft de schone Helena Menelaos' vrouw, die hem voor Paris heeft verlaten. De expeditie heeft ten doel Helena terug te halen en Troje te straffen. De gunsti ge wind blijft uit; dat blijkt de schuld van de godin Artemis te zijn. Zij heeft een wrok tegen Agamemnon en zij is al leen maar te verzoenen, als deze bereid zal zijn Iphigeneia, zijn dochter te offe ren. Agamemnon doet dat, de wind draait en de vloot vaart naar Troje. Tien jaar later komt hij als overwinnaar terug, maar direct na zijn aankomst wordt hij vermoord door zijn vrouw Klytemnestra en haar minnaar Aegisthus. Electra en Chrysothemis, dochters van Agamemnon en Klytemnestra, wonen nog in het paleis, maar Orestes, hun broer, was door Electra ondergebracht bij vrien den in een ver land. Daar kreeg hij van Apollo de opdracht naar zijn land terug te keren en zijn vader te wreken. De daad wordt volbracht. Maar na Aegisthus wordt ook Klytemnestra op beestachtige wijze afgemaakt. Onmiddellijk na deze afschuwelijke moordpartij komt bij Elec tra en Orestes het gruwelijke besef op, dat deze wraakneming niets positiefs heeft opgeleverd, want broer en zuster worden enkele uren nadat zij elkaar heb ben teruggevonden weer van elkaar ge scheiden. De rol van Electra wordt gespeeld door Sigrid Koetse. De andere belangrijke rol len, die van Orestes, Klytemnestra en de Boer worden vertolkt door respectievelijk Coen Flink, Myra Ward en Ko van Dijk. De gestileerde dekors zin ontworpen door Massimo Götz. Tilburg. De Tilburgse stadsschouwburg heeft in het seizoen 1965-'66 meer dan een kwart miljoen bezoekers getrok ken, volgens het jaarverslag een abso luut rekord in het zesjarig bestaan. Het bezettingspercentage steeg tot 79.4, eveneens een rekord. In totaal werden er in het genoemde seizoen 485 evene menten georganiseerd, waaronder 153 toneelvoorstellingen, aldus onze corres pondent voor Tilburg.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 7