Vlaamse „Bruid in de morgen
vrijdag in Haarlem
m
Een muzikale tractatie
umoet
BEELEN
erbij heb
ff
en
Concert bij het jubileum van
de muziekbibliotheek
„Ik wil kerk niet afbreken",
zegt Manus van der Kamp
Nederlands-Belgische toneeluitwisseling
NEGEN MUZEN
WASSERIJ
TV-regisseur kan het bij de
KRO niet meer uithouden
"O
A
f Uoop
Kraaykamp clown
één telefoontje is voldoende
02500-80661
225.—
WOENSDAG 3 MEI 1967
15
*5
1 er schillen
T oorsprong
Overheid
Hoop
wyers
BLEKERSVAARTWEG 20-21, HEEMSTEDE
MODECOSTUUMS
van DICK HOLTHAUS
I YJocc|ues
De radio geeft donderdag
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma's
Ft et lot van een mens
C. B.
(Van onze kunstredacteur)
HET vaste gezelschap van de Ko
ninklijke Vlaamse Schouwburg in
Brussel begint deze week een tournee
door Nederland, waar „De bruid in
de morgen" van Hugo Claus zal wor
den opgevoerd. Voor het vijfde ach
tereen volgende jaar komen de Vla
mingen daarmee een afspraak na, die
een uitwisseling van ongeveer een
maand inhoudt met het Nederlandse
gezelschap Centrum. Zoals Centrum
al zijn premières in Haarlem speelt,
zal ook de Vlaamse „Bruid" vrijwel
het eerst (vrijdag) in de Haarlemse
Stadsschouwburg te zien zijn. Op de
dertiende en bovenste verdieping van
het Amsterdamse Havengebouw
met zicht op Haarlem en Velsen
vertelde de heer Victor de Ruyter,
directeur van de Koninklijke Vlaam
se Schouwburg, gisteren over de ver
schillen tussen het toneelleven in
België en dat in Nederland. Een der
gelijke uitwisseling brengt moeilijk
heden met zich mee, waar vele Neder
landse schouwburgbezoekers geen
Idee van hebben.
Wezenlijk is het verschil tussen de ge
zelschappen. In Nederland zijn het repen
toire-gezelschappen, in België vaste he
spelers van een schouwburg. Een Neder
lands gezelschap trekt van het ene thea
ter naar het andere, het kan zoveel stuk
ken op zijn repertoire nemen als het wil,
en in 'n bepaalde schouwburg wordt vaak
op iedere avond van de week iets anders
door een ander gezelschap gespeeld. In
België echter bepaalt een gezelschap
eens per jaar, wat er de komende twaalf
maanden zal worden gespeeld. Een flink
deel van de plaatsen wordt ingenomen
door abonnees. Het vaste gezelschap van
de Koninklijke Vlaamse Schouwburg bij
voorbeeld brengt per jaar zeven nieuwe
stukken op de planken, die elk vier weken
onafgebroken worden gespeeld en pas
twee jaar na die periode kunnen terug
komen. Dit heeft gevolgen voor de hou
ding van het publiek, dat niet gewend is
in de krant te kijken wat er op een be
paalde avond wordt gespeeld, maar een
jaar tevoren al weet wat er te doen is.
Overschakeling op het Nederlandse sy
steem zou zware eisen stellen aan de spe
lers, die veel meer stukken zouden moe
ten instuderen, en ook aan de financiën,
omdat dekor en belichting iedere avond
zouden moeten wisselen.
De heer de Ruyter vond het Nederland
se toneelleven overigens onvergelijkelijk
veel beter dan het Belgische, waar het
Vlaamse dan nog flink voorligt op het
Franstalige: dit is afhandelijk van de
Parijse boulevards, die alle nieuwe stuk
ken opkopen, zodat ze vaak pas na jaren
in het Frans in België mogen worden ge
speeld. In het Nederlands is Virginia
Woolf bijvoorbeeld in Brussel wél ge
speeld, in het Frans moet men er voor
ADVERTENTIE
UW BABY IS ZOVEEL MOOIER
IN EEN LUXUEUS GEBREID
DELANA LU1ERTRUITJE VAN
DE FIJNSTE GLANSGARENS.
WAS- EN KOOKECHT.
MATEN 62-74 HET MOOISTE
VAN DELANA VOOR SLECHTS
4,95.
Loren. Een hof van beroep in Rome heeft
bepaald, dat het huwelijk, dat Sophia
Loren en Carlo Ponti in Mexico heb
ben gesloten, nooit juridische geldings
kracht heeft gehad. Dit betekent, dat
de reeds lang lopende beschuldiging
wegens bigamie tegen de producer of
de filmster niet houdbaar is. In april
1966 zijn de actrice en de producer nog
maals getrouwd, nadat Ponti het Fran
se staatsburgerschap had gekregen.
Prijs. De roman „Kosmos" van de Pool
se schrijver Witold Gombrowicz is gis
teren in Tunis onderscheiden met de in
ternationale literatuurprijs 1967. Een in
ternationale jury koos 't boek uit zestien
werken, waaronder „Speak memory", de
autobiografie van Nabokov, en „Le De
luge" van Jean Marie le Clézio. De
geldprijs van twintigduizend dollar is
door een internationale groep uitgevers
beschikbaar gesteld.
naar Parijs. Nederland heeft volgens de
Brusselse directeur een soort spionnen
in Londen, New York en Parijs, waar
door elk nieuw stuk ogenblikkelijk na de
wereldpremière in de wereldsteden in
eigen land wordt ingestudeerd.
Dan „zijn er weinig landen waar de
overheid zoveel waarde hecht aan toneel
spreiding als Nederland". In België toont
zij geen enkele belangstelling voor het
toneel, in dat opzicht wordt zelfs bij uit
zondering het Vlaams niet achtergesteld
bij het Frans. Daarom kan Centrum
maar in een paar plaatsen spelen, waar
een vaste toneeltraditie bestaat, terwijl
hun Brusselse collega's heel Nederland
zullen afreizen.
Toch is er hoop voor het Vlaamse thea
ter en ook voor een uitwisseling als deze.
Steeds meer jonge Vlamingen beginnen
Nederlands te verstaan en te spreken in
plaats van hun dialect. De heer de Ruy
ter heeft nog Nederlandse les gehad van
een dialectspreker. Nu zijn vele Vlaamse
leraren Nederlandstalig opgevoed. In
Brussel brengen jonge tweetalige afge
studeerden een mondain leven op gang,
en dat kan nu eenmaal niet in dialect.
Steeds meer jongeren beneden de vijf en
twintig ziet men daar in de schouwburg
verschijnen.
Liefde voor de groot-Nederlandse cul
tuurtraditie beweegt Victor de Ruyter, als
hij contact zoekt met het Noorden. Dat
spreekt uit alles wat hij zegt.
De Haarlemse Muziekbibliotheek
vierde gisteravond haar vijfentwin
tigste verjaardag, waarbij gebleken is
dat deze gemeentelijke instelling een
heel aparte plaats inneemt in het
Haarlemse muziekleven. Meer dan
driehonderd leden van de bibliotheek
zijn gisteravond naar de Vishal ge
togen om getracteerd te worden op
een concert en zij hebben ervan ge
noten. Iedereen zat te glunderen en
te genieten yan de speciale „muzikale
versnaperingen", die werden uitge
deeld. Het „O, wat zijn wij heden
blij", viel van de gezichten af te lezen.
De directeur van de Stadsbiblio
theek, de heer C. van Dijk, opende
het concert en dankte mejuffrouw
Reeser voor haar initiatief tot dit
feestconcert. Op buitengewoon gees
tige wijze werden de te spelen wer
ken vervolgens door mejuffrouw Ree
ser ingeleid. Een vijftiental jeugdige
muzikanten voerde met verve en
groot enthousiasme een kamermu
ziekprogramma uit, dat bijzonder
boeiend was.
De zangeres Elly Jens, begeleid door
Bob van Asperen, begon met een viertal
Engelse liederen uit de 17e eeuw. Het
lieflijke luitregister van het klavecimbel
ondersteunde de met aandoenlijke teder
heid gezongen liederen van Morley, Dow-
land en Rosseter. Daarna volgde de Klei
ne Kantate von Wald und Au (bos en
beemd) van Telemann. De obligaat fluit
partij werd door Renée Hesmerg zeer de
licaat en met fraaie toonvorming ver
tolkt. Vervolgens hoorden wij de sonate
in g. kl. terts van J.S. Bach voor fluit
en obligaat cembalo, gespeeld door Henk
van Lier en Marion van Harreveld, en
ook deze twee jonge kunstenaars wisten
hun gehoor te boeien door hun gave en
onderhoudende wijze van musiceren.
Het concert voor Clavecimbel en strij
kers in D majeur van J. S. Bach was een
grote verrassing. Deze transcriptie van
het vioolconcert in E majeur bewees, hoe
sterk en volkomen de absolute muziek van
de grote Johann Sebastian blijft klinken,
ook al komt zij in een totaal andere zet
ting tot ons. Bob van Asperen speelde de
klavecimbel-partij op meesterlijke wijze.
Vermoedelijk heeft Bach deze zetting voor
een van zijn zonen geschreven, maar wij
zijn ervan overtuigd dat Bach, zo hij nog
ADVERTENTIE
Het internationale
merk voor goedgekeurde
tapijten.
Intertest tapijt wordt
geleverd via de erkende
woninginrichter.
leefde deze partij met plezier opgedragen
zou hebben aan Bob van Asperen.
Deze jonge klavecinist is nu reeds een
meester op zijn instrument. De begelei
ding was in goede handen bij de strij
kers: Helène Verkozen en Frieda Walda,
viool, Jan Sijmen de Jongh, alt, Lodewijk
Spanjaard, cello, en Bruno de Greeve,
contrabas.
Na de pauze kwamen de blazers aan 't
woord allereerst in een trio voor fluit,
clarinet en fagot van Willem Pijper, ge
speeld door Renée Hesmerg, Ben van
Cranenburgh en Frans Robert Berkhout.
De waarschuwing van mejuffrouw Reeser
voor deze „moderne" muziek bleek volko
men overbodig. Wij genoten van de ran
ke toon en de zeer gevoelige expressie
van deze jonge houtblazers, die wel be
wezen dat Pijper ons nog steeds veel te
zeggen heeft.
Het trio van Darius Milhaud voor ho
bo, klarinet en fagot, gespeeld door Cor-
rie Kerkhoff en de beide hierboven ge
noemde jonge solisten was een lust voor
het oor. Ook de hoboïste bleek al volko
men opgewassen te zijn tegen de grillige
klankbuitelingen van deze boeiende com
positie. De chromatiek en de snelle triolen
in het Scherzo van Ed. Bozza vormden
ook geen probleem voor deze blazers.
Het programma werd besloten met een
deel uit de Balletti van J. Novak, waar
voor een tiental blazers en strijkers aan
traden, namelijk de eerder genoemde bla
zers, bijgestaan door Jeroen Vermeulen
hoorn. Ingrid de Vries en Jeroen van de
Kruijf viool, Jan Sijmen de Jongh, alt,
Lodewijk Spanjaard en Bob van Asperen.
violoncel. Dit ritmisch moeilijke, maar
in sluitend samenspel uitgevoerde stuk
moest gebisseerd worden.
Gelukkig is op dit concert gebleken, dat
wij ons geen zorgen behoeven te maken
over de muzikale toekomst van Haarlem.
Deze jonge spelers hebben bewezen, dat
zij de ware liefde koesteren voor de mu
ziek en voor hun instrument.
J. H. Moolenijzer
ADVERTENTIE
(Van onze correspondent)
HILVERSUM „Ik heb geen afbraak
van de kerk willen plegen. Je moet deze
echter zien als geloofsgemeenschap en
niet als geloofsinstituut, waarin vijf kar
dinalen het doen en laten van miljoenen
gelovigen betuttelen en bedillen".
Dat zegt televisieregisseur Manus van
der Kamp, aan wie met ingang van 27
april op eigen verzoek door de KRO ont
slag is verleend. Aanleiding tot de ont
slagaanvrage vormde de weigering een
door Van der Kamp vervaardigde docu
mentaire over geboorteregeling uit te
zenden. Hierin zouden voor de KRO te
progressieve uitspraken worden gedaan.
De documentaire, waaraan Van der
Kamp negen maanden met volledige in
zet heeft gewerkt, stoelde op de vraag:
Waarom heeft de paus indertijd wel de
periodieke onthouding goedgekeurd en
waarom wordt gewacht met een uitspraak
over de pil?
Om deze vragen te beantwoorden heeft
de nu werkloze regisseur gesproken met
binnen- en buitenlandse deskundigen op
het gebied yan het wereldvoedselpro
bleem, met moraaltheologen, kenners van
de kerkelijke leer, sexuologen, artsen, so
ciologen en vele andere deskundigen. Het
resultaat is, aldus Van der Kamp, een
ADVERTENTIE
ADVISEUR
VOOR
HERENKLEDING
W7 HERENKLEDING
BARTELJORISSTRAAT 5 - HAARLEM
wetenschappelijk belangrijk rapport ge
worden.
Van der Kamp zegt: „Het enige dat de
kerk kan zeggen is dat man en vrouw van
elkaar moeten houden. Verder moet men
zelf bepalen wat men doet wat betreft ge-
boortenregeling. De kerkbehoeft niet gede
tailleerd te zeggen welke middelen men
al dan niet moet gebruiken".
De voorgeschiedenis van de weigering
de documentaire uit te zenden begon twee
jaar geleden, toen op het laatste moment
een forum over hetzelfde onderwerp werd
afgelast. Volgens KRO-voorzitter Van
Doorn zou men toen nog op het onder
werp terugkomen. Na diverse interne
moeilijkheden kreeg Van der Kamp, van
wie drie jaar geleden ook reeds een prq-
gramma over het concilie geweigerd werd,
de opdracht een documentaire te maken.
Nadat de heer Van Doorn kennis geno
men had van het script, zou hij volgens
Van der Kamp gezegd hebben: „Dit is
zeer onaanvaardbaar, hoewel belangwek
kend. Als het een buitenlandse documen
taire betrof, zouden we deze misschien
wel uitzenden. Maar de KRO kan dit niet
doen. Dit zou ons ernstige schade berok
kenen".
Daarbij kwam dat de regisseur verwe
ten werd tijd, geld en vertrouwen te heb
ben misbruikt. Van der Kamp: „En dat
was net iets te veel". Daarna had hij nog
aangeboden te tekst te veranderen, maar
dat werd niet geaccepteerd. „In het be
staande vacuüm is het beter 75 percent
te geven dan niets", verzekert hij. „Ze
hebben mijn materiaal echter aan twee
collega's beschikbaar gesteld. En dat acht
ik journalistiek gezien onaanvaardbaar"
Van der Kamp bood toen aan drie
maanden op non-actief te gaan, maar dat
werd geweigerd. De vraag of hij behoefte
gevoelde aan ziekteverlof beantwoordde
hij ontkennend. Daarna volgde de ontslag
aanvrage.
De regisseur, over wiens toekomst op
het ogenblik nog niets met zekerheid valt
te zeggen, verwijt de KRO niet meer mee
te gaan in het denken en alleen te
proberen door middel van neutrale pro
gramma's als Het Gulden Schot en MIK
de huidige gestalsterkte te behouden.
Officieel geeft de KRO geen commen
taar of toelichting op deze affaire. De
KRO-persdienst wist hierover te weinig,
aldus werd daar gezegd.
HILVERSUM I.
8.00 Nws. 8.15 Klassieke muziek. 8.55 In
leiding Hoogmis. 9.00 Hoogmis. 10.00 Gram.
muziek. 10.30 Hervormde kerkdienst. 11.30
Klassieke muziek. 12.27 Meded. voor land
en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Praatje. 12.45
Lezing. 13.00 Moderne muziek. 13.45 Voor de
vrouw. 14.15 Moderne liederen cabaret. 15.15
Muzikale lezing. 15.40 Aktualiteiten. 15.45
van Klass. muz. 16.00 Politieke teach-in van
de Bond v. Gereformeerde jeugdverenigin
gen. 16.30 Lichte gram.muziek. 18.00 Sport.
18.30 Halte: voor twintigers. 19.00 Nws. 19.10
Radiokrant. 19.30 Verzoekprogramma van
gewijde muziek. 20.00 Lichte orkestmuziek.
20.10 De familie Leenhouts, (hoorspel). 20.40
Operette. 21.20 Klassieke gewijde muziek.
22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40
Boekbespreking. 22.45 Orgelconcert. 23.15
Gram.muziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Bejaar
den concert. 8.25 Gram.muziek. 8.50 Morgen
wijding. 9.00 Oud-Engelse muziek. 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Populaire gram.muziek.
11.25 Historische opnamen. 13.00 Nws. 13.10
Actualiteiten. 13.25 Nederlands Koorfestival
1967. 1400 Voordracht. 14.10 Klassieke mu
ziek. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02
Programma over Medemblik. 17.00 Langs de
lijn: sport. 17.30 Weense amusementsmuziek.
18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzen
ding van de K.V.P 18.30 Praatje. 18.55 De
gesproken brief. 19.00 Klassieke muziek.
19.30 Mens en bijbel. 19.55 Kerk veraf en
dichtbij. 20.00 Nws. 20.05 Klassieke muziek.
21.20 Remise. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten.
22.55 Gram.muziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Lichte vokale muziek. 10.00
Nwe langspeelplaten. 11.00 Nws. 11.02 Mu
ziek bij de koffie. 12.00 Nws. 12.02 Variant.
13.00 Nws. 13.02 Top Dertig: Nederlandse
hitparade van deze week. 14.30 Orkestraal
allerlei. 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05
Klein chanson. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten.
16.05 Tienershow. 17.00 Nws. 17.02 Actuali
teiten. 17.05 Verzoekplaten.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 13.00 Nws.
13.15 Voor de soldaten.14.00 Nws. 14.03 Voor
de jeugd. 14.30 Opera- en Belcanto. 16.00
Voordracht. 16.10 Musical. 17.00 Nws. 17.10
Amusement. 17.30 Koorzang. 18.00 Nws. 18.05
Gevarieerde muziek. 18.28 Paardesport. 18.30
Katholiek-godsdienstige uitzending. 19.00 Nw
19.40 Lichte pianomuziek. 19.50 Vrije politie
ke tribune. 20.00 Klassieke muziek. 20.51
Boekbespreking 21.04 Oedipus Rex. 22.00
Nws. 22.15 Voordracht. 23.00 Lichte muziek.
23.15 Lichte muziek. 23.40 Nws.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Gramm.muz.
7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Gramm.muz.
8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Moderne
orkestwerken. 11.00 Voor de zieken. 12.00
Amusementsmuziek. 12.27 Meded. voor land
en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten.
12.50 Platennws. 13.00 Lichte orkestmuziek
en zangsolisten. 13.30 Muziek uit vakantie
landen. 14.00 Promenade orkest en zangso
list. 14.30 Schoolradio. 15.00 Pizzicato. 17.00
Coda: voor tieners en twens. 18.20 Uitzen
ding van D'66. 18.30 Sjook: voor twintigers.
19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Muzikaal
Spectrum. Nationaal programma: 20.00 Lich
te orkestmuziek. 20.30 Met een bosje narcis
sen: klankbeeld over de 4-mei-herdenking.
20.45 Elektronisch orgel. 21.00 Rede van dr.
S. L. Mansholt. 21.30 Lichte gramm.muziek.
22.00 Hoe vrij is Nederland? 22.30 Nws. 22.40
Volksmuziek. 23.10 Oude liederen. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.23 Lichte gramm.muziek. 7.55
Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Gramm.muziek. 9.00
Gramm.muziek. 9.05 Gramm.muziek. 9.25
Gramm.muziek. 10.00 Schoolradio. 10.20 Gr.-
muziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw 11.30
Lezing over volksmuziek. 11.55 Beurs. 12.00
Licht instrumentaal ensemble. 12.15 Draaior
gelklanken. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.40 Sport. 13.00 Nws. 13.10 Actuali
teiten. 13.30 Muzikale lezing. 14.10 Poëzie.
14.20 Slotakkoord. 14.50 Hou je aan je woord.
15.30 Thuis. 16.00 Nws. 16.02 Klassieke en
moderne muziek. 17.00 Voor de kinderen.
17.10 Muzikale aanwinsten. 17.45 Actualitei
ten. 18.00 Nws. 18.15 Amerika in termijnen
(lezing). 18.20 Licht pianospel. 18.30 Jazz-
rondo. 19.00 Ronduit: voor de jongeren. 19.25
La Traviata (opera). 22.40 Nws. 22.50 Actua
liteiten. 23.05 Gramm.muziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws 9.02 Actualiteiten. 9.05 Plaat
maar raak. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitami
nen. 12.00 Nws. 12.02 Uit de buitenlandse
pers. 12.05 Een uurtje Frans. 13.00 Nws. 13.02
Uit de buitenlandse pers. 13.05 El pée. 14.00
Nws. 14.02 Uit de buitenlandse pers. 14.05 2 x
Top 10. 15.00 Nws. 15.02 Muziekkantjes: licht
muziekprogramma. 16.00 Nws. 16.02 Ik draai
voor u, wat ik graag hoor. 16.30 Lichte pla-
tenprogramma. 17.00 Nws. 17.02 Actualitei
ten. 17.05 Pop-party.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer
bericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buiten
lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Amuse
ment. 14.03 Schoolradio. 15.30 Lichte muzik.
16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09 Lichte muziek.
17.00 Nws. 17.15 Indiaanse muziek. 17.45 Vo
cale muziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de solda
ten. 18.28 Paardesport. 18.30 Tips voor het
weekendverkeer. 18.45 Sport. 18.52 Taalwen-
ken. 18.55 Gramm.muziek. 19.00 Nws. 19.40
Operette. 20.00 Lichte muziek. 20.30 Feuille
ton. 22.00 Nws. 22.15 Dansmuziek. 23.40 Nws.
VOOR WOENSDAG
Nederland I.
17.00 Voor de kinderen. 18.45 Pipo de Clown.
18.50 Journaal NATIONAAL PROGAMMA.
18.55 Reportage van de herdenkingsplechtig
heid bij het Nationale Monument op de Dam.
19.25 Bericht aan de levenden: muzikaal her-
denkingsprogamma. 19.52 Dodenherden
king op de Waalsdorpervlakte. 20.05 Pauze.
20.15 Journaal en weeroverzicht. 20.30 Het
lot van een mens (speelfilm). 22.05 Open
baar Kunstbezit. 22.20 Journaal.
Nederland II.
18.45 Zie Nederland I. VARA: 20.30 Coro
nation Street (TV-film). 21.20 Achter het
nieuws. 21.45 Nederland strijkorkest Bene
detto Marcello: klassieke muziek. 22.35 Jour
naal. 22.50 Teleac: De detaililst als onder
nemer.
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
11.00 Eucharistieviering. 18.45 Pipo de Clown
18.50 Journaal. 18.55 Uitreiking van de Karei
De Grote Prijs. 19.05 Van gewest tot ge
west. 19.25 Sport. 20.00 Journaal. 20.16 AVRO
's Televizier. 20.45 Bonjour Tristesse, (speel
film). 21.55 De Wolga, (reportage). 22.40
Journaal. 23.00 Teleac: Automatisering.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Russisch circus, (repor
tage). 20.30 Cinema: een programma over
films en filmmakers. 21.15 Kunstprogr. 21.35
Cello en piano: klassieke en moderne mu
ziek. 21.55 In het Leerhuis. Gesprekken.
22.15 Journaal. 22.30 Dichterbij: program
ma over de Bijbel.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND 1
10.20 Schooltelevisie. 18.45 Pipo de Clown.
18.50 Journaal. 18.56 Reklame. 19.00 Fanclub.
19.56 Reclame. 20.00 Journaal en weerover
zicht. 20.16 Reclame. Nationaal programma:
20.20 Vrijblijvend (amusementsprogr.l. 21.10
Rawhide (t.v.-film). 22.00 Mies-en-scè ne.
23.30 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Rendieren
en lasso's. 20.20 Sherlock Holmes. Marinege
heimen (t.v.-film). 21.10 Jazz. 21.40 Avond
overdenking. 21.45 Attentie. 22.10 Reclame.
22.15 Journaal. 22.30 Teleac: Kernfysica.
Het lot van een mens bevat het triest
levensverhaal, dat de eenvoudige Rus
sische burger Sokolof vertelt aan een toe
vallige voorbijganger, met wie hij een
korte ontmoeting heeft als hij met een
jongetje aan de hand door het land zwerft.
Sokolof heeft in de oorlog alles verloren,
zijn vrouw, zijn kinderen, zijn huis en zelf
heeft, hij ternauwernood alle ellende van
Duitse gevangenissen en vernietigings
kampen overleefd. Eenzaam, ontredderd
en lichamelijk een wrak, weet Sokolof
niets beters te doen dan een oorlogswees
je te adopteren om althans enige inhoud
aan zijn leven te geven. Maar, zo ver
trouwt hij de voorbijganger toe, geen
ogenblik verlaat hem de angst dat een
hartaanval hem zal verrassen en hij het
kind zal doen schrikken door dood naast
hem te liggen.
Deze Russische film van Sergej Bon-
dartsjoek, die zelf de hoofdrol speelt in
zijn verfilming van een verhaal van Mi-
chaïl Sjolochof, de auteur van „De stille
Don", is een aanklacht tegen de onmense
lijke wreedheid van een oorlog en is te
gelijk een film over een individu. In
tegenstelling tot vroegere Sovjetfilms, die
het algemeen belang en het lot van het
collectief boven het lijden van de enke
ling stelden, is Bondartsjoeks film geheel
geconcentreerd op de centrale figuur en
dit maakt „Het lot van een mens" tot een
aangrijpende, humane film. Een film ook
die pas na de „dooi", na de periode van
de-stalinisatie, gemaakt kon worden. Het
is de tijd geweest, zo tegen het einde van
de jaren vijftig, dat de Russische film-
produktie de wereld kwam verrassen met
uitzonderlijke prestaties als „De een-en-
veertigste", „De ballade van een soldaat",
„Als de kraanvogels overtrekken". Tot die
verrassingen behoorde toen ook „Het lot
van een mens", waarin zelfs de verdedi
gingsoorlog der Russen tegen het nazi
beest niets heroïeks meer heeft en alle
mededogen uitgaat naar de eenvoudige
burger, die het slachtoffer van de machts
strijd wordt.
Nederland 1. In het programma van deze
derde mei geen reclame. Al vóór zeven
uur schakelt de NTS over naar Amster
dam, waar een reportage wordt gegeven
van de plechtige dodenherdenking op de
Dam, waar koningin Juliana en prins Bern-
hard een krans legden. Het vooravondpro
gramma bestaat voorts uit Bericht aan de
Levenden, zoals dit 's middags werd uitge
voerd in het Concertgebouw in Amsterdam.
Bericht aan de Levenden is een cantate,
die Hans Henkemans componeerde op tekst
van de vorig jaar overleden schrijver H.
M. van Randwijk. Drie illegale bladen, nl.
Trouw, Vrij Nederland en Het Parool, na
men het initiatief tot het doen componeren
van dit werk en tot de uitvoering, waaraan
het Amsterdams Kunstmaandorkest, het
Nederlands Philharmonisch Koor en het
NCRV Vocaal Ensemble meewerkten. Hans
Eentz van den Bsrg declameerde. Rond de
klok van achten zijn de kijkers weer getui
ge van de dodenherdenking op de Waals
dorpervlakte. Het avondprogramma wordt
voornamelijk gevuld met de Russische film
Het Lot van een Mens.
Anton Kersjes, die het Kunstmaand
orkest zal leiden in Bericht aan de
levenden".
Nederland 2. Het tweede net-programma
begint om half negen, omdat de reportages
van de kranslegging, van de uitvoering
van Bericht aan de Levenden en de doden
herdenking op de Waalsdorpervlakte ook
hier worden uitgezonden. De VARA maakt
er overigens maar een gewoon woensdag
avondprogramma van met eerst Coronation
Street (problemen rond het huwelijk van
Annie Walker), dan Achter het Nieuws en
tenslotte Uil Bellevue. In deze kunstru
briek richt Henk de By de schijnwerpers
op het ensemble Benedetto Marcello. Dit
uit Nederlandse musici samengestelde or
kest heeft dank zij zijn vele plaatopnamen
een grote reputatie opgebouwd tot ver bui
ten onze landsgrenzen. Het ensemble werd
in 1956 opgericht door Jean Antoinetti. Het
speelt voornamelijk werken uit de acht
tiende eeuw, zoals van de man naar wie
het werd genoemd, Benedetto Marcello. Het
bijzondere van het ensemble is, dat het
geen dirigentheeft. Violist Willy Busch
treedt op als repetitor. Tijdens deze uit
zending ziet men de repetities voor een
plaatopname van het concerto grosso van
de Nederlandse componist Pieter Hellen-
daal. Na het laatste nieuws nog een Teleac-
uitzending en wel uit de cursus de Detail
list als Ondernemer.
(Van een onzer verslaggevers)
TILBURG Komiek Johnny Kraay
kamp heeft gisteravond om tien minuten
voor negen in Tilburg zijn debuut als cir
cusartiest gemaakt. Precies 23 minuten
lang heeft hij een paar duizend bezoekers
van het circus Toni Boltini beziggehouden
met een repertoire van conferences, mop
pen en mimiek, dat met een daverend ap
plaus is beloond.