COMMUNICATIE
Filmsterren in
IN MINI-ROBE
de Sint Pie ter
VARA wil speciale bijdragen
voor kleurentelevisie
Heeft Haarlem operapubliek
Whitings „Duivels" iets
te statisch gespeeld
Schipliol-
centrum
nieuwe
kantoor
RUYS&CO
Ongeveer 1.000,- extra
Theaterdirecteur
verongelukt
Picasso-expositie
gesloten
Koningin en prins
openden „Het
Zilveren Schor"
Concert in de
Waalse Kerk
Monstertoneel op Nijenrode
NEGEN MUZEN
Vara-leden blij
met einde van
Eerdmans-quiz
RE1SMSENTI
MEDEWERKSTERS
4
MAANDAG 8 MEI 1967
5
Batman
Pronk
Verlegen
Liefde
GLANSNUMMERS VAN BEL CANTO ZATERDAG IN DE SCHOUWBURG
Echt
Historie
Primeur
Franse t.v.-uitzending
in kleuren
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma's
C. B.
De Ruys Co. service
nu ook in de vertrekhal van het
Daar staan wij volledig tot uw
dienst met ons
(Van onze correspondent)
ROME. Paus Paulus heeft zater
dagochtend in de Sint Pieter beroem
de filmsterren als Claudia Cardinale,
Gina Lollobrigida en Mastroianni
ontvangen. In het Vaticaan en ook in
de St. Pieterskerk zijn anders mini
rokjes en andere blotigheden streng
verboden. Zaterdagochtend voor het
eerst zijn alle regels met voeten ge
treden.
Toneelspelers, filmsterren, regisseurs,
zangers, zangeressen, journalisten, schrij
vers, dichters, musici, producers, uitge
vers, in totaal meer dan vierduizend men
sen, waren aanwezig op de audiëntie in
verband met de dag gewijd aan de socia
le communicatiemiddelen. Van de groten
misten wij alleen Sophia Loren, die niet
in Italië vertoeft. Maar Gina Lollobrigi
da, Claudia Cardinale en Giulietta Masi-
na waren er en allen in zeer korte rokjes
die gezien de statiekledij, die zij toch wel
degelijk droegen, misschien zou moeten
worden aangeduid als mini-robes. We za
gen verder Adam West, de vertolker van
Batman.
Voor de dames was zoals gebruikelijk
een zwarte sluier voorgeschreven; allen
hadden prachtige sluiers vervaardigd van
fraaie kant. Lollobrigida misschien wel de
mooiste van antieke Brusselse. Maar An-
tonietta Lualdi droeg een witte sluier,
hetgeen zeer de aandacht trok, omdat er
tot dat ogenblik slechts een vrouw in de
wereld bestond, die in tegenwoordigheid
van de Paus met een witte sluier mocht
verschijnen, namelijk koningin Fabiola
van België. Dit is namelijk een voor
recht, dat beperkt blijft tot regerende
katholieke vorstinnen.
De paus deelde mee, dat hij een zekere
verlegenheid had moeten overwinnen om
tot een zo uitgelezen gezelschap het '.voord
te richten, maar tenslotte was hij tot de
overtuiging gekomen, dat ook hijzelf ter
dege met de communicatiemiddelen te
maken heeft en hij vergeleek zich met
Johannes de Doper. „Evenals de voorgan
ger van Christus", zei hij, „ben ik een
stem, een die roept van de daken, een
aankondiger. En wanneer mijn woorden
vaak zijn als die van de roepende in de
woestijn, dan komt dit door de toestanden
in de wereld en door de onvolledigheid
juist van de communicatiemiddelen. Maar
als roepende en als stem ben ik in zeke
re zin een collega van u allen. Ook al
voelen wij de afstand, die ons scheidt van
het werkterrein dat gij hebt gekozen. De
afstand, die er ligt tussen het heilige en
het profanè".
De paus vermaande de kunstenaars en
journalisten, dat zij in hun werk vooral
ADVERTENTIE
afhankelijk van salaris, ontvangen alle
bij haar huwelijk na ongeveer 3 jaar
werken op ons kantoor.
Ook U komt daarvoor in aanmerking,
indien U MULO en type-diploma bezit
en komt werken op onze afdelingen
Boekhouding en Secretariaat-Binnen
land.
Geboden wordt: een prettige werk
kring in een uiterst modern kantoor,
prima sociale voorzieningen en goede
honorering.
Sollicitaties gelieve V te richten aan
dit blad onder nummer 429 of tele
fonisch onder 0 2510 - 24644, toestel
30 (gedurende kantooruren)
De 68-jarige Amsterdamse theater-di
recteur Eduard van Kinsbergen is zater
dag op de autosnelweg bij Keulen dode
lijk verongelukt. Hij was bezig met zijn
auto te keren toen een andere auto, door
een Duitser bestuurd, de zijne in de flank
greep. De heer van Kinsbergen was op
weg naar een toneelopvoering in Keulen.
In Nederland genoot hij in toneelkringen
grote bekendheid als een van de oudste
exploitanten, die zijn carrière begon in
de tijd van de beide Davidsen en nog
voordien zelfs kermisvoorstellingen
verzorgde.
Gisteravond is de Picassotentoonstelling
in het Stedelijk Museum te Amsterdam
gesloten. De tentoonstelling trok tijdens
de negen weken durende openstelling het
recordaantal van 188.835 bezoekers. Er
werden ruim 25.000 catalogi verkocht.
Toen de laatste bezoekers het museum
hadden verlaten en de deuren van de
expositie waren gesloten, zei de directeur
van het Stedelijk Museum, mr. E. L. L.
de Wilde, dat hij zeer tevreden was over
het bezoek en enthousiast over de reac
ties uit binnen- en buitenland.
de liefde moesten naar voren brengen.
Niet de hartstocht, die zo vaak in boeken
en toneelstukken en films hoofdzaak
schijnt te zijn, maar de liefde tot de
mensheid, tot de misdeelden, tot de kin
deren.
Het was aanvankelijk de bedoeling, dat
zeven personen tot de handkus zouden
worden toegelaten, in werkelijkheid zijn
Claudia en de paus.
het er eerder zevenhonderd geworden,
daar de orde ver te zoeken was en ieder
naar voren drong en zich in de rij opstel
de. De paus begroette hen een voor een,
Claudia Cardinale, die ongehuwde moe
der is, spoorde hij aan moedig te zijn en
een voorbeeld voor alle moeders van Ita
lië.
Koningin Juliana en prins Bernhard
hebben zaterdagmiddag in Arnemuiden
„Het Zilveren Schor" in gebruik gesteld,
het tweede van de „zilveren jeugdcentra",
die de Nederlandse, Surinaamse en An
tilliaanse jeugd van het koninklijk paar
ten geschenke hebben gekregen. Twee
jaar geleden is in Uddel het andere ont
moetingscentrum, „De Hunneschans" ge
opend.
De koningin en de prins arriveerden
met een helikopter aan de rand van het
Veerse Meer. In het ontmoetingscentrum
voerden jongeren onder meer een spel
op dat „Ontmoeting" symboliseerde.
Veel applaus volgde op een telegram
met gelukwensen van prinses Beatrix, die
lid is van de Raad van Advies van de
stichting Zilveren Jeugdcentra. Het tele
gram was ook ondertekend door prins
Claus.
Op donderdag 18 mei, 's avonds om
acht uur, heeft in de Waalse Kerk in
Haarlem een concert plaats door het „Col
legium Musicum St. Martini" uit Bre
men. Het concert, dat geheel met histo
rische instrumenten tot de luisteraar ge
bracht wordt, staat onder auspiciën van
de Haarlemse afdeling van de Vereniging
voor Huismuziek.
Het Collegium Musicum is samenge
steld uit een ensemble voor oude muziek,
het Heinrich Schütz-koor en een kameror
kest. Op hun repertoire treft men oude
werken aan die niet gebruikelijk zijn in
het doorsnee-programma.
Op de concertavond in de Waalse Kerk
worden onder meer werken uitgevoerd
van Schütz, Muffat, Geist, Fiocco, Holbor
ne en de Visée.
De verenigingsraad van de VARA vindt
dat als gevolg van de beslissing der rege
ring om per 1 januari 1968 met kleuren
televisie te beginnen belangrijke bedragen
beschikbaar moeten komen voor appara
tuur en programma's. Dit mag niet ten
koste van de verdere ontwikkeling van
zwart-wittelevisie gaan.
Een resolutie in deze zin werd tijdens de
jaarvergadering op de tafel van het VAR A-
(Van onze kunstredacteur)
ZATERDAG aanstaande 13 mei
geeft de Nederlandse Volksopera in
de Haarlemse Stadsschouwburg een
uitvoering van operafragmenten. De
leiding van dit jonge operagezelschap
gaat van de gedachte uit, dat de be
langstelling voor en de kennis van
het Bel Canto bij het grote publiek
sterk leeft, wat is gebleken in een
bloeiperiode van kort na de tweede
wereldoorlog tot 1951. De vraag bleef
bestaan, maar het aanbod hield op.
Dat wil de Nederlandse Volksopera
bewezen zien. De directeur van de
Stadsschouwburg, de heer Peter
Lohr, stelt zich achter dit streven,
omdat hij van meningis, dat experi
menteren met theater- en dus ook
met operavormen pas verantwoord is,
als het publiek weet, waarmee ge-
experimenteer d wordt, op welke „ge
wone" vorm het experiment een va
riatie is.
Het wordt zaterdag een spectacle coupé,
maar wel met een echt orkest in de
orkestbak, terwijl de fragmenten in kos
tuum worden gespeeld. Het programma
geeft een doorsnee van wat de operalief
hebber kent en zo veronderstelt men
eindeloos wil terughoren. Het Am
sterdams promenadeorkest onder leiding
van Jan Ros begint met de ouverture tot
Die Entführung aus dem Serail van Mo
zart. Dan wordt het Duet tussen Contes-
sa en Susanna uit de Nozze di Figaro
gezongen door Rosy Parrish (Contessa)
en Petra Bogaerde. De bas Eddy Dubois
zingt het derde nummer: de Aria van
koning Filippo uit Don Carlos van Verdi.
Duet en aria uit de tweede en derde
akte van Rigoletto ronden het programma
voor de pauze af. Daarin is Lyong Chung
Gilda, Bert van Delden Duca, Hannelore
Wolf Maddalena, Paul Gorin Rigoletto en
Eddy Dubois Sparafucile. Na de pauze de
derde akte van Faust van Gounod. Rosy
Parrish speelt Margaretha, Hannelore
Wolf Marthe, Petra Bogaerde Siebel,
Chris Scheffer Faust en Gerard Groot
Mephisto.
Het is nu maar de vraag, of er op deze
uitvoering een publiek afkomt en hoe dat
zal zijn samengesteld. Dit zal de organi
satoren uitsluitsel geven over de vraag,
of op de ingeslagen weg moet worden
voortgegaan. De Nederlandse Volksopera
wil zeker hele opera's gaan brengen. Het
gezelschap wil daarmee het westelijk
deel van Nederland afreizen, zoals Forum
dit vanuit Enschede het oostelijke doet,
terwijl ook in het zuiden een opera be
staat. Aan een reizende opera bestaat
volgens de leiding behoefte naast de gro
te Nederlandse opera. Dat blijkt uit de
voorgeschiedenis.
Veertien jaar geleden nam de Utrechtse
opera een grote vlucht. Hij kreeg subsi
die van gemeente en Rijk. Eenmaal op
het idee van subsidie gekomen, ging hij
echter zoveel vragen, dat het Rijk nee
INCASSO WEEKABONNEMENTEN
De incasso van het abonnementsgeld
iedere week kost veel tijd en moeite,
aan u en aan onze bezorgers.
Er zijn twee mogelijkheden om het
ongemak in dit opzicht te vermijden
a. Overgang op een kwartaalabonne
ment.
b. Betaling aan de bezorger voor een
periode van 4—5 weken. U krijgt
dan een door de bezorger onder
tekend ontvangstbewijs. Misver
stand over de betaling is daardoor
uitgesloten.
Het resultaat voor u Minder geloop
naar en gebel aan de deur; in uw wijk
daardoor een vlottere bezorging. Voor
de bezorger minder last. Probeert u
het eens.
DE ADMINISTRATIE.
zei. Het gezelschap werd opgedoekt, maar
een aantal solisten, onder wie John van
Kesteren, Anneke de Graaff en Guus
Hoekman, richtten de Nederlandse Reis
opera op. Daaruit ontstond uiteindelijk
Forum, de gewestelijke opera die nu drie
miljoen subsidie geniet. De Nederlandse
Volksopera krijgt geen cent. Voorzitter
Ferdinand Sterneberg probeert het te
redden met giften van particulieren.
Een van de doelstellingen van deze
opera is ook het opvangen van de vele
jonge zangers, die in de conservatoria
worden opgeleid, maar na hun examen
maar moeilijk aan de slag kunnen komen.
In West-Duitsland hebben ze nauwelijks
een kans meer: de markt wordt er over
stroomd met Amerikaanse zangers, die
door hun regering met toelagen worden
gesteund. In de Nederlandse Volksopera
kunnen ze naast oudere vakmensen er
varing opdoen. Ze worden er niet met
een paar gulden per avond afgescheept.
Zolang de voorbereidingen van dit pro
gramma hebben geduurd, ongeveer twee
maanden, kregen ze een salaris. Naast
opera's wil het gezelschap ook de meer
klassieke operette op de planken zetten.
Haarlem wordt de eerste opvoering in
deze vorm. In concertvorm is al gespeeld
in Slotania, Marcanti en in cabaret Tin
gel Tangel, alle in Amsterdam. Jammer
genoeg had het Haarlems Operakoor het
te druk om aan de voorstelling van zater
dag mee te werken. Ook zonder die ge
zongen Haarlemse medewerking zal dan
blijken, of het grote operapubliek van
Haarlem bestaat, dan wel een hersen
schim is van de organisatoren.
(Van een correspondent)
BREUKELEN. De toneelschrijver-
criticus John Whiting is geen volslagen
onbekende voor de Nederlandse toneel
wereld. Zijn derde toneelstuk „Marching
song" werd in de jaren vijftig door de
Haagse Comedie voor het voetlicht ge
bracht met in de hoofdrollen Myra Ward
en Paul Steenbergen. Zaterdag maakten
we kennis met Whitings stuk „The Dev
ils", een van de stukken, die hij kort
voor zijn dood in 1963 schreef. Studenten
van .Nijenrode speelden het onder regie
van studio-acteur Bram van der Vlugt op
een toneel van 450 vierkante meter in de
openlucht. Het was het hoogtepunt in
de viering van het vierde lustrum van
het Nederlands Opleidings-Instituut voor
het Buitenland.
In 1951 werd „The Devils" voor het
eerst in Londen opgevoerd. New York en
Wenen volgden het Londense voorbeeld.
Het thema van „The devils", ontleend
aan het boek „The devils of Loudon" van
Aldous Huxley, is bijzonder actueel. Het
stuk speelt zich af in 1634 en geeft de
ondergang weer van de priester Urbain
Grandier. Deze fel levende en voor zijn
tijd veel te moderne man wordt kapot
gemaakt door hetzerijen, hypocrisie en
bijgelovigheid van anderen. De duivelse
bezetenheid van enkele kloosterzusters,
met name die van de jonge priores zuster
Johanna van de Engelen, is voor kerke
lijke en wereldse autoriteiten aanleiding
om Grandier op de brandstapel te bren
gen.
Behalve deze menselijke tragedie wor
den de wantoestanden in de katholieke
kerk en het celibaat door de auteur aan
de kaak gesteld. De regisseur wilde de
bedoelingen van de toneelschrijver over
brengen door sec maar flitsend toneel
spel. Dat is hem ten dele gelukt. De 47
verschillende scènes werden ietwat te sta
tisch gespeeld, waardoor twee eerste be
drijven veel te lang duurden. Een pauze
na het hoogtepunt, de grote ommekeer
van Grandier, zou beter op zijn plaats
geweest zijn.
Chirico. Negentien schilderijen en 20 te
keningen van de hand van Giorgio de
Chirico en Alberto Savinio, die met Pa
sen uit de woning van de weduwe van
De Chirico waren ontvreemd, zijn terug
gevonden. De kunstwerken, die een
waarde van 600.000 gulden vertegen
woordigen, zijn vrijdag door de politie
aangetroffen in een woning in Rome,
waarvan de eigenaar, een advocaat, is
aangehouden.
hoofdbestuur gedeponeerd om een en an
der ter kennis te brengen van de bevoeg
de instanties.
VARA-voorzitter J. B. Broeksz zei in te
genstelling tot hetgeen in Televizier steeds
opnieuw maar weer wordt geschreven in
de omroepwet geen anti-Televizierwet te
zien, omdat volgens hem Televizier in ar
tikel 22 zelfs uitdrukkelijk wordt be
schermd op het punt dat ze steeds naar
voren heeft gebracht, namelijk dat ze de
programma's zou verkrijgen uit vrije
nieuwsgaring.
De heer Broeksz wilde niets zeggen ten
nadele van de Nederlandse rechtspraak,
maar zo voegde hij hieraan toe, het recht
is wel duur in Nederland. Zo krijgen wij,
aldus de VARA-voorzitter, misschien in
1969 de uitspraak dat de omroepen in 1962
gelijk hadden toen ze vanwege die weder
rechtelijke verkrijging van programma
gegevens een rechtsprocedure aanspan
den. Ook de wijze waarop de AVRO-leden
worden geworven via het blad Televizier
achtte de heer Broeksz een zaak die de
aandacht van de minister moet hebben.
Ten slotte sprak hij nog van een kom
mervolle financiële situatie bij de radio.
In dit verband vroeg hij een spoedige be
slissing over de invoering van reclame in
de radio.
Om tot een redelijke uitbreiding van de
zwart-wittelevisie te kunnen komen zal de
regering volgens VARA-televisiesecreta-
ris de heer Rengelink, moeten komen tot
uitbreiding van de reclamezendtijd, die al
leen maar mogelijk is bij uitbreiding van
de totale zendtijd. Verder zal ze het kijk
geld moeten verhogen van 36 tot 40 gul
den.
Hoewel hij om meer dan één reden
overtuigd is van de noodzaak van kleu
rentelevisie kan, aldus de heer Rengelink,
toch de vraag gesteld worden of de haast
om tot kleurentelevisie te komen, op zich
zelf wel verantwoord is. Men had volgens
hem beter eerst kunnen proberen te ko-
hnen tot één technisch systeem voor Eu
ropa. Met dit eenheidssysteem zou ook de
consument, die het toestel moet kopen,
zeer gediend zijn geweest.
De regering, zo zei hij tenslotte, zal
spoedig de middelen moeten vinden om
tot kleurentelevisie te komen, hetzij bij
voorbeeld door apart kijkgeld voor kleu
rentelevisie, of door het bestrijden van
de aanloopkosten via de schatkist, of door
invoering van een weeldebelasting.
Vele sprekers hebben zaterdag tijdens
de vergadering van de Vara-verenigings
raad het besluit toegejuicht om te stoppen
met de oudste Nederlandse quiz, „Tel
uit je winst" van Theo Eerdmans. Dit
programma stond de laatste tijd aan veel
kritiek bloot, onder meer door vergissin
gen van Eerdmans.
ORLEANS (AFP) In Frankrijk is
de eerste directe kleurentelevisie-uitzen
ding, die buiten de studio's werd opgeno
men, een succes geworden. De weinige
bezitters van een kleurenontvanger kon
den gedurende een half uur een recon
structie zien van de historische tocht die
Jeanne d'Arc op 6 mei 1429 te paard langs
de Loire bij Orleans maakte om het
Engelse beleg om deze stad te breken. De
uitzending kon met een conventioneel ont
vangapparaat in zwart-wit worden opge
vangen.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.10 Lezing. 7.15 Lichte gram.mu-
ziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte
gram.muziek. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huis
vrouw. 10.00 Aubade. 11.00 Voor de zieken.
12.00 Musette orkest. 12.18 Marktberichten
voor schippers. 12.20 Voor de landbouwers.
12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Mik! 13.30 Mu-
siesta. 14.20 Schoolradio. 14.40 Licht ensem
ble. 15.00 Pizzicato. 17.00 Overheidsvoorlich
ting. 17.10 Voor de jeugd. 18.00 Uitslag SUS-
actie. 18.20 Uitzending van de V.V.D. 18.30
Fanfare orkest. 18.50 Ondernemend. 18.55
Concertgebouworkest in Amerika, (reisim
pressies). 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30
Conciliepostbus. 19.35 Moderne muziek. 19.45
De zingende kerk. 20.00 Klassieke muziek.
21.00 Fatima, goud of klatergoud?, (docu
mentaire). 21.20 Operamuziek. 21.55 Klassie
ke gram.muziek. 22.00 Kunst. 22.30 Nws. 22.40
Overweging. 22.45 De dame die het misschien
niet was, (hoorspel). 23.30 Klassieke muziek.
23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20
Lichte muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10
Aktualiteiten. 8.15 Lichte gram.muziek. 8.50
Morgenwijding. 9.00 Klassieke gram.muziek
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami
nen. 11.00 De laatste benen van het balletsei
zoen. 11.55 Beurs. 12.00 Amusementsmuziek.
12.27 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.40
Dansmuziek. 13.00 Nws. 13.10 Journaal. 13.30
Moderne ogram.muziek 14.40 Schoolradio.
15.00 Voor de vrouw. 15.40 Harprecital. 16.00
Nws. 16.02 Semi-klassiek vioolconcert. 16.15
Voor de kinderen. 17.15 New York calling.
17.20 Lichte gram.muziek. 18.00 Nws. 18.15
aktualiteiten. 18.30 Orkestmuziek. 18.55 Ge
sproken brief uit Parijs. 19.00 Muziek Mo
zaïek. 20.00 Nws. 20.05 Liedjes. 20.35 Op de
Zomertoer. 22.00 Gonk-satirische programma.
22.30 Nws. 22.40 Aktualiteiten. 22.55 Oude
muziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Aktua. 9.07 Platen. 10.00
Nws. 10.02 Kwink: Popmuziek. 12.00 Nws.
12.02 Lichte platen. 14.00 Nws. 14.02 Verzoek
platen. 15.00 Nws. 15.02 Gevarieerd platen-
programma. 17.00 Nws. 17.02 Verzoekplaten.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer
bericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buiten
lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel-
muziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 15.30
Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09
Lichte muziek. 16.30 Programma voor oudere
luisteraars. 17.00 Nws. 17.15 De keuze van
Brenders. 17.45 Voor de kinderen. 18.00 Nws.
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport.
18.30 Keurig Frans. 18.32 Lichte muziek. 18.45
Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek.
19.00 Nws. 19.40 Amusement. 19.50 Syndicale
kroniek. 20.00 Hand in hand met Nederland.
2.030 Hoorspel. 21.34 Amusementsmuziek.
22.00 Nws.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.56
Reclame. 19.00 Kenmerk: wekelijkse actua
liteitenrubriek over kerk en samenleving.
19.30 De Dick van Dyke-Show, TV-film.
19.56 Reclame. 20.00 Journaal en weerover-
zicht. 20.16 Reclame. 20.20 Sport. 20.50 De
vluchteling (TV-film). 21.40 Liedjesprogram
ma. 22.05 Gesprek met Dr. De Koos. 22.30
Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Jazz 625.
20.25 De doodkist (Tsjechische poppenfilm).
20.35 Jeanne d'Arc (speelfilm). 21.56 Recla
me. 22.00 Journaal. 22.30 Teleac Automati
sering.
NEDERLAND I
10.20 Schooltelevisie. 18.45 Pipo de clown.
18.50 Journaal. 18.56 Reclame. 19.00 De Lucy
Show, (TV-film). 19.25 Koning Klant. 19.56
Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20
Achter het nieuws. 20.45 De jonge onderzoe
kers (3). 21.35 Z-Cars: „Kraak"-Mat, (TV-
film). 22.25 Achter het nieuws: discussie over
abortus provocatus. 22.55 Journaal. 23.00 Te
leac: Kernfysica.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Schotland in
vogelvlucht, (TV-film). 20.30 Mr. Moto: De
Slag bij de Marco Polo Bridge, (TV-film).
21.30 Het Bauhaus, (documentaire). 22.00
Reclame. 22.05 Journaal.
De film die de KRO vanavond op
het beeldscherm brengt is de klas
sieke Jeanne d'Arc-film van Carl
Dreyer uit 1929, waarvan later met
toestemming van de nu 77-jarige
cineast een geluidskopie gemaakt is
met muziek van Bach, Vivaldi, Scar
latti en Albinoni. Bovendien werden
toen, dat is ongeveer tien jaar ge
leden, de vele tussentitels door foto's
van kerkramen en domportalen wat
opgesierd, dit alles onder luide pro
testen van de filmliefhebbers die met
de zwijgende versie van de film
waren opgegroeid.
In 1926 kwam de Deen Carl Dreyer
naar Frankrijk, waar hem de keus werd
gelaten uit drie historische figuren om
als onderwerp voor een film te dienen.
Dreyer koos Jeanne d'Arc, maar beperkte
zich tot het proces en de daarop volgende
executie op de brandstapel, een project,
waaraan hij in '27 en '28 werkte. In het
resultaat kan men drie delen onderschei
den: de installatie van het tribunaal,
voornamelijk bestaande uit lange came
ra-rijders langs de rechtbank en de
plaatsnemende rechters; het proces, de
veroordeling en de voorbereidingen tot
het vonnis, die grotendeels in close-ups
zijn vastgelegd en tenslotte de tocht naar
de brandstapel, de reacties van het toe
gestroomde publiek en de uitvoering van
het vonnis, waarbij een zeer beweeglijke
en geëmotioneerde camera aan het werk
is. Van het begin af aan is „La passion de
Jeanne d'Arc", zoals de volledige titel
luidt, als een uitzonderlijk meesterwerk
beschouwd en in zijn tijd als niet minder
revolutionair van vorm dan Eisenstein's
„Potemkin", waardoor Dreyer trouwens
beïnvloed was. Het consequent en doel
matig gebruik van de close-up, maar ook
de camerabewegingen en camerage
zichtshoeken zijn van een volstrekte ori
ginaliteit, terwijl de acteursprestaties on
der Dreyer's dwingende leiding ongeëve
naard zijn. Vooral Marie Falconetti als
Jeanne d'Arc geeft een menselijke inter
pretatie van haar rol die onvergetelijk is.
NEDERLAND I. Na Pipo, het journaal
en de kerkelijke rubriek Kenmerk wordt
de Dick van Dyke-show uitgezonden,
waarin Rob te kampen krijgt met zijn
opkomende kaalheid. Na het journaal en
Sportpanorama onder redactie van Koen
Verhoef weer een uitzending van „The
Fugitive", waarin Dr. Kimble lelijk in het
nauw komt te zitten. Een straatfotograaf
maakt van hem een plaatje en uitgere
kend inspecteur Gerard krijgt die foto in
handen. De jacht wordt dan in volle he
vigheid geopend. Na deze spannende af
levering komt Mieke Telkamp aan de
beurt. Ze zingt en wordt hierbij begeleid
door Gerard van Krevelen en het orkest
van Ger van Leeuwen. Voor het laatste
journaal heeft Willem Duys dan nog een
gesprek met dr. De Koos, die met vele
grote kunstenaars op het concertpodium
heeft gestaan en met velen van hen be
vriend is.
Dr. G. de Koos
NEDERLAND 2. Op het tweede net na
het nieuws de KRO met een aflevering
van „Jazz 625", waarin het Coleman
Hawkins Quintet optreedt met Coleman
Hawkins, Harry Edison, Sir Charles
Thompson, Jimmy Woode en Joe Jones.
Via de korte Tsjechische poppenfilm De
Doodkist arriveren we bij de hoofdfilm
„La passion de Jeanne d'Arc", welke hier
boven uitvoerig door onze criticus be
sproken wordt. Na het laatste journaal
de elfde les van Teleac's cursus Automa
tisering.
ADVERTENTIE
HAARLEM
KRUISSTRAAT 43
TEL 183 04
Brecht. De werkgroep Haagsche Come
die heeft zaterdagmiddag in haar eigen
theatertje boven de Koninklijke Schouw
burg een Brecht-programma met mu
ziek van Kurt Weill en Paul Dessau
in première gebracht. Elke vrijdag
nacht en zaterdagmiddag zal dit pro
gramma worden uitgevoerd.