Henny Vonk, dienares van twee Muzen: de jazz en de poëzie R UIMTE- PRAAT 'ftmt- VsÉM. "'""S 11 m WOENSDAG 17 MEI 1967 21 Oude reeks was groot ste troef der B.B.C. in oorlog om gunst der Engelse kijkers. Toch wordt formule her zien en de bemanning gewijzigd. Naar Nederland? IN DIT stadium van de produktie van de nieuwe Z-Cars-serie zijn er nog geen contacten met eventuele buitenlandse kopers geweest, maar bij de BBC heeft men de ervaring opgedaan dat de landen waar Z- Cars succesvol is geweest, overgin gen tot aankoop van nieuwe afle veringen, zodat de kans dat Neder land kennis zal maken met Z-Cars, nieuwe-stijl, vrij groot is. AMSTERDAM Het gaat goed met Henny Vonk, een jazz-zange- resje dat in de publiciteit kwam doordat zij als nieuwelinge in 1965 op het jazz-concours in Loosdrecht de tweede prijs behaalde. Dat was de start van haar carrière, want na zo'n prijs regent het uitnodigingen. i/7?i sf? s £- DE RUIMTEVAART ver schaft ons niet alleen de sen satie, dat mensen in anderhalf uur een tocht om de aarde ma ken, maar ook een stuk kennis, dat vroeger onmogelijk te ver werven zou zijn geweest. Bij zijn pogingen om het weerbericht betrouwbaarder te maken, heeft de meteoroloog een nieuw hulp middel gekregen in de weer- satellieten; de eerste daarvan was de Amerikaanse Tiros I, in 1960 gelanceerd. Het grote voor deel van het gebruik van zulke satellieten is, dat hun camera's in één oogopslag óók gebieden overzien waar geen enkel weer station is gevestigd de oceaan bijvoorbeeld waardoor vroe ger geen waarnemingen uit zulke gebieden beschikbaar waren. gekenmerkt door een karakte ristiek spiraalvormig wolken patroon, dat op de foto's uit de ruimte duidelijk herkenbaar is. WEERSATELLIETEN ZIEN DE BUI ALTIJD AANKOMEN Vooral bij het signaleren van tropische wervelstormen hebben weersatellieten hun nut be wezen. Deze orkanen worden De omvangrijkste evacuatie uit de geschiedenis der Verenig de Staten is te danken geweest aan een Tiros-satelliet, die in september 1961 op de oceaan het begin van de orkaan Carla waar nam. In de zuidelijke kustgebie den der Verenigde Staten vluchtten 350.000 mensen uit een streek waar een soortgelijke storm eens duizenden levens had gekost. Weersatellieten zijn vooral nuttig wanneer ze een baan om de aarde beschrijven die over de poolgebieden loopt, zoals het type Nimbus doet. Doordat de aarde vrijwel loodrecht onder zo'n baan door wentelt, bestrij ken de camera's van een polaire satelliet in de loop van 24 uur het gehele aardoppervlak. Nieuwe serie „Z-Cars' in Engeland op stapel EEN VAN ENGELANDS meest populaire tv-acteurs van dit ogenblik is Joseph Brady, een wat luidruchtige, goedlachse Brit, verstoken van alle „glamour" van een ster. Na een onderbreking van een jaar is hy deze maand weer op de schermen verschenen in de rol, die hem de afgelopen jaren wereldbekendheid bezorgcfe: lid van de bemanning van een Z-Car, Sinds korte tyd kunnen de Britten hun hart weer ophalen aan de typische humor van Liverpool en zijn bewoners, aan de fascinerende sfeer rond de monding van de Mersey en aan het levensechte spel, dat de tv-serie Z-Cars beroemd maakte. „IK BEN BLIJ te horen, dat Z-Cars het ook in Nederland goed doet. Hoe doen ze dat eigenlijk bij jullie, nage synchroniseerd?", vraagt Brady in de theepauze tussen twee opnamen in de BBC Riverside Studio. Hij is zichtbaar teleurgesteld als hij hoort, dat Z-Cars met ondertitels op de Nederlandse schermen verschijnt. „Dan moeten jul lie veel missen van de typische hu mor en de woordspelingen", zegt hij en zelfs de verzekering, dat vrij veel Ne derlanders in staat zijn de oorspronke lijke tekst voor een groot deel te vol gen, neemt zijn bezorgdheid niet weg. „Dat geloof ik niet. Dit Liverpoolse of zo je wilt, dit Lancashire accent, dat kun je haast niet volgen als buiten lander, lijkt me. Wel verstaan mis schien, maar vast niet met alle grap jes en woordspelingen. En die zijn juist zo belangrijk in deze serie". Joseph Brady/Police Constable Jock Weir in de serie is een van de twee oude Z- Cars acteurs, die overstappen naar de nieuwe serie, die onlangs in Engeland van stapel is gegaan. Alleen hij en Ja mes Ellis (Sergeant Bert Lynch) zijn oude „maat" op de Z-Car ma ken deel uit van een verder geheel nieuwe rolbezetting, waarmee de al «ven nieuwe producer Collin Morris (50) gaat trachten de faam van de vo rige series voort te zetten. „HET IS nooit van tevoren te zeggen of het vervolg op een goedlopende se rie even goed zal worden ontvangen door het publiek. Je kunt wel zeggen: we kopen de beste tekstschrijvers, de beste acteurs en we kiezen het onder werp misdaad dat gaat erin maar dan nog ben je niet zeker van succes. Het publiek beslist in aller laatste instantie of een tv-serie succes vol is of niet. Het is net zo bij de film. Neem een geldverslindende produktie als „Cleopatra". Een regelrechte mis lukking. Nee, als je wist wat het pu bliek graag wil hebben, zou je in kor te tijd rijk zijn", aldus Joseph Brady. VOLGENS het draaiboek voor de nieuwe Z-Cars-serie is Jock Weir (Joseph Brady) een van het platte land afkomstige Schot met een zeer kalm karakter. Hij weet de namen van vrijwel alle bomen en vogels en zijn hobby is jagen. Brady's rol was in de oude afleve ringen van Z-Cars altijd wat beschei den en zo kent Nederland hem ook op het ogenblik. Maar in de nieuwe serie is zijn collega in de Z-Car wat minder De oude Z-Car bemanningen van links naar rechts de agenten Herb Lynch (James Ellis), David Graham (Colin Welland), „Jock' Weir (Joseph Brady) en „Fancy" Smith (Florian Blessed) gaan uiteen. Alleen „police constable" Weir stapt over naar de nieuwe reeks, samen met rechercheur-in-burger sergeant Bert Lynch. Kardinale vraag: zal het kijkerspubliek de nieuwe bezetting „slikken"? ervaren en daardoor krijgt Brady de kans een meer leidende rol te spelen. „Nee, ik vind het niet vervelend om zo lang achter elkaar dezelfde rol te doen. Bovendien: in de Z-Cars-serie is geen aflevering dezelfde en een van de belangrijkste taken van de acteur is daardoor het instandhouden van het karakter van de figuur, die je uitbeeldt De kijkers zijn aan je gewend, je kunt niet van de ene op de andere week veranderen. Elke aflevering wordt door een andere schrijver geleverd en daar door bestaat altijd de kans op een der gelijke wisseling in de karakters" al dus Brady. Hij is in de periode dat hij in Z-Cars speelt ontzettend populair geworden in Engeland. Te populair vindt hij zelf, omdat hij vrijwel ner gens meer kan komen zonder herkend te worden. Waaraan schrijft hij het grote succes van Z-Cars toe? „DAT IS natuurlijk moeilijk te zeg gen van een serie waaraan jezelf mee werkt. Maar ik geloof dat een van de belangrijkste redenen wel is, dat Z- Cars écht is. Daar streeft ons team voortdurend naar: realisme en men selijkheid." COLLIN MORRIS de nieuwe pro ducer van de t.v.-serie zegt: Z-Cars is echt! Dat is de rede waarom de oude serie zo goed liep en daar ben ik van overtuigd dat is ook de reden waar om de nieuwe serie zo goed zal lopen. Ik heb mijn tekstschrijvers opgedragen uit te zoeken hoe zich een bepaald ver haal in werkelijkheid zou afspelen. Ik heb ze ook allemaal het zijn er zo'n stuk of twaalf naar Liverpool ge stuurd om er sfeer op te doen en om daar contact op te nemen met onze ad viseur in politiezaken, de ex-sergeant van de Liverpoolse politie William Prendergast". De nieuwe Z-Cars-serie gaat ruim 3,5 miljoen gulden kosten Het aantal afleveringen staat nog niet vast, maar de serie moet ongeveer een half jaar gaan lopen. Z-Cars bestaat nu uit twee gedeelten die kort na elkaar wor- denuitgezonden. 's Maandags het eerste deel (24 minuten), dinsdag de ontkno ping. OP DIE MANIER krijgt het verhaal meer kans zich te ontwikkelen, maar een andere reden voor deze splitsing is volgens insiders in Britse tv-kringen de felle (maar zeer sportieve) strijd om de gunst van de kijker tussen de verschil lende Engelse t.v.-stations. Als Z-Cari erin slaagt de kijkers naar de BBC te doen overschakelen niet een avond, maar twee avonden achter elkaar zijn de producenten pas echt tevreden. (Van onze RTV-medewerkster) WAT ZE vóór 1965 deed? „Van alles en niets. Ik heb op kantoor gezeten en in 1960 ben ik getrouwd. Voor die tijd liep ik maar met mijn ziel onder mijn arm. Ik had het gymnasium niet afge maakt, ik heb maar wat aangeklun- geld. Maar in 1962 heb ik staatsexamen gedaan. Eigenlijk belachelijk dat je je zelf met zo'n papiertje moet bewijzen En op een goed moment ben ik opeens gaan zingen. Vroeger had ik wat aan piano en solfège gedaan. Maar dat heb ik toen ook weer in de lap laten han gen. Ik heb een jaar zang gehad van Ellen Stroïnk, ik zit nu op het conser vatorium met hoofdvak zang en heb zangles van Jan Keizer. Mijn presta ties zijn wel goed, maar de vorderingen gaan me eigenlijk te langzaam. Een kwestie van geduld en hard werken. Ik neem mijn werk serieus, want ik weet waarom ik het doe: ik heb er nu tenminste zin in. Wat musiceren bete kende, is pas tot me doorgedrongen toen ik jazz ging zingen. Ik heb nu eenmaal een grote affiniteit tot jazz muziek en het samenspelen met ande re mensen, het naar elkaar luisteren en het met je allen een geheel maken i» een geweldige zaak. Echt samenspe len had ik namelijk nog nooit eerder gedaan. HENNY VONK krijgt het drukker. Ze doet onvermoeid de ronde langs vele jazz-clubs en doet er ook radio en televisie bij. TV vindt ze druk, ver moeiend, maar erg fijn. Haar laatste TV-opname vond ze zelf wel aardig, maar ze zit nog steeds vol aanmer kingen, omdat ze zelfcritiek heeft. „Applaus van buitenstaanders of vrien den doet me overigens toch wel goed, je verwarmt je eraan". Henny Vonk heeft nog een interes se: ze schrijft poëzie. Twee jaar gele den won zij met een kleine gedich tenbundel de Herman van Kuilen burg-prijs. „Ik schrijf al sinds lang, zij het met grote tussenpozen. Als kind schreef ik hele verhalen. In 1964 heb ik mijn eerste gedichten geschreven". Ik heb die gedichten ingestuurd, maar omdat ik niets hoorde ben ik met de muziek aan de gang gegaan. Ik heb mijn dehuut in een schoolband ge maakt en kort daarna een eigen trio bij elkaar gescharreld, toen kwam de tweede prijs in Loosdrecht. Op het mo ment dat ik hoorde dat ik de Van Kui lenburg-prijs gewonnen had, dacht ik: hé, nu wordt het leven ingewikkeld, twee dingen waar ik op letten moet. Muziek is nog steeds mijn hoofdpunt. Met muziek kun je ieder moment van de dag bezig zijn, bij gedichten heb je een flits nodig". MIJN stijl? Die is moeilijk te om schrijven. Er wordt vaak verband ge legd tussen deze twee activiteiten ik zie het maar niet. Poëzie is compact schrijven. Zingen, en dan vooral im proviseren, wal ik doe, is exact het tegenovergestelde. Poëzie is vastleg gen, muziek is uitspuiten, wellicht zijn het eikaars tegenpolen. In mijn poëzie zie je voornamelijk de levenservarin gen van de auteur zelf, die op een be paalde manier geabstraheerd, op papier gezet zijn. Het opschrijven van die er- varingen is misschien een rancune, maar dan een waarmee ik heb afgere kend. Misschien is het ook een klein verzoek om begrip, dat onbeantwoord mag blijven. En dat blijft het meestal ook". „CRITIEK is inconsequent, het be dreigt je, als ze tegen je schrijven. Sommige critici hebben vreemde denk wijzen. De een noemt mij cynisch, de ander te oppervlakkig, een derde te zielloos. De waarheid zal wel in het midden liggen. Iedereen die mijn ge dichten leest reageert weer op zijn eigen manier. Dat heeft op de een de uitwerking dat hij boos wordt, de an der vindt het leuk, de derde kan het niets schelen. Dat heb ik ook in een van mijn gedichten gezegd. „Poëzie is belletrie, zegt men. Ik noem het meer belletje trekken en dan direct suspect weglopen. De lezer denkt zich dwars tussen de regels door de dichter op het spoor, houdt met een grijns het blad tegen het licht maar in zijn hand, haha, het enkele gedicht een piepklein robotje dat wanneer je heel goed kijkt een beetje op hem lijkt, maar dat zich los en heel alleen op avontuur begaf God-weet-waarheen. Er zijn mensen die uit mijn gedich ten alleen de agressie gehaald hebben, met voorbijzien van de rest. Het is niet waar. maar het zou ook een manier zijn. Het vreemde van dit land vind ik dat je extreme emoties hier nooit legaal kunt uiten. Het zal wel aan het klimaat liggen. Wanneer het zich uit dan zijn het illegale erupties. Vandaar dat de mensen weieens kwaad worden als het over jazzmuziek gaat. Per slot van rekening is jazz een explosie van emoties waartoe de een wel en de an der niet in staat is. IK VIND het overigens jammer dat de jazz zo verandert. Swing „hoeft" met meer tegenwoordig. Maar ik vind: zonder swing geen jazz. Daar heb ik het tenminste altijd aan kunnen her kennen. Simplistisch wellicht, maar ik houd me erbij. Het is geen ramp als je voor jezelf blijft voortbouwen op een idee dat dan wel niet gloednieuw is, maar als je dat idee artistiek kunt waarmaken, dan moet je dat niet nala ten. Je moet niet iets nieuws maken omwille van het nieuwe, maar omdat jezelf van binnenuit iets nieuws wilt". I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 21