I Meeslepende Sovjet-Hamiet bereikte eindelijk Amsterdam Ingrijpende veranderingen in programma's van het N.Ph.O. Wereld-t.v.-programma gaat vijf miljoen dollar kosten KEUKENCENTRUM IJMUIDEN VANAVOND Boosaardige prins terug naar zestiende eeuw VPRO-profiel van Van Hall op 3 juni Kortere seriesrangenloze zaal «V VRIJDAG 19 MEI 1967 15 Vroegrijp Legio Pasternak Charles Boost U itgaansavond Jeugd korting Breed De radio geeft zaterdag „DE UILENBOOM" HOOFDSTRAAT 204 - SANTPOORT Telefoon 0 2560 - 8623 Iel evisieprogra m ma's 3"ortaenó Moderner Al A li origineel FORMICA U L IJ ft DROOMKEUKENS upneua in de Russische Hamlet. STERK verlaat, na een Haagse première van ongeveer anderhalf jaar terug, is de Hamlet-film van Gri- gori Kozintsef eindelijk ook in Am sterdam gearriveerd en wel in Ciné- tol. Men vraagt zich bij het zien er van af wat de oorzaak van die ver traging kan zijn geweest. Naar onderwerp mag een Hamlet-film dan misschien niet tot het populaire amu sement gerekend worden, de Russi sche verfilming heeft een formidabel kijkspel opgeleverd, dat zonder aan het oorspronkelijke drama iets af te doen een meeslepende enscènering van een bewogen stuk historie is ge worden, waaraan ook de gemiddelde bezoeker zich graag zal willen over leveren. Grigori Kozintsef, die in 1905 werd ge boren, bevindt zich naar leeftijd tussen de generatie van de Russische filmpio niers (Eisensitein, Pudovkin) en de gene ratie der veertigers, die voor de verras singen in de periode kort na Stalin heb ben gezorgd (Sergei Bondartchouk, Gri gori Tchoukhraï). Toch heeft Kozintsef als vroegrijp jongeling nog contact gehad met de eerste revolutiefilmers en toneel vernieuwers. Met Leonid Trauberg en Sergei Youtkewitsj, die in '56 een befaam de Othello-verfilming zou maken, vormde hij op zestienjarige leeftijd een avant- garde-theater, de Toneelgroep voor de Excentrieke Acteur en een paar jaar la ter, toen hij negentien was, assisteerde hij Trauberg bij het maken van de film „Nieuw Babyion". Kozintsef ontwikkelde zich tot een ver maard filmer in eigen land, wiens werk spaarzaam tot het westen doordrong (o.a. „Don Quichote" uit 1957 met de onlangs overleden acteur Nicolai Tsjerkassow, be kend uit Eisensteins „Iwan", in de titel rol) en wiens Shakespeare-ensceneringen in het Poesj kin-Theater van Leningrad geheel tot binnenlands gebruik beperkt bleven. Uit zijn Hamlet-verfilming kan men hoogstens afleiden, dat hier iemand aan het werk is, die over een grote ken nis van het Shakespeare-theater beschikt en de „Hamlet" van binnen en van bui ten kent. Shakespeare-verfilmingen zijn langza merhand legio. Laurence Oliver heeft zich enige malen aan het avontuur ge waagd met „Hamlet" en „Richard III" als resultaten, Orson Welles heeft „Othel lo" en „Macbeth" op het witte doek ge bracht en in „Chimes at midnight" de Fal- staff-figuur belicht, Hollywood heeft „Ro meo en Julia", „Midzcxmernachtsdroom" en „Julius Caesar" (met Marlon Brando) verfilmd, terwijl „De getemde feeks" met Burton en Liz Taylor binnenkort in onze bioscopen te verwachten is. In al die ver schillende versies varieerde het uitgangs punt, dat afwisselend door de acteur, de Shakespeare-regisseur of de showman werd bepaald. Bij Kozintsef kan men spreken van een gelukkige combinatie van de drie opvattingen. Het schouwspel komt op grandioze wijze aan zijn trek ken, de verfilming is geconcentreerd op de acteur die Hamlet speelt (Innokenti Smoktoenofski) en wordt bepaald door de plaats die Hamlet in het drama inneemt en tenslotte blijkt uit alles, dat de regis seur alleen maar zo heeft kunnen filmen vanuit een langdurige ervaring met en intensieve kennis van de theatrale en filmieke mogelijkheden, die Shakespeare te bieden heeft. Hij is daarbij uitgegaan van de Shake- speare-vertaling van Boris Pasternak die meer een vrijmoedige interpretatie blijkt te zijn dan een letterlijke vertaling van het Engelse origineel, waardoor ook Ko zintsef over een grotere bewegingsvrij heid kon beschikken, die hij vooral vi sueel heeft uitgebuit. De film opent met de aankomst van Hamlet op Elsinore, nadat hij het doods bericht van zijn vader heeft ontvangen. Het is een dynamische inzet met de prins, die te paard voortijlt langs een kasteel, waar men bezig is rouwvlaggen uit te hangen, een stuwende beweging die voortgezet wordt als Hamlet de trappen opsnelt, zijn moeder hem halverwege te gemoet komt en hem in haar armen sluit op het ogenblik dat achter haar vanuit de hoogte een baan zwarte stof naar beneden wordt afgerold als een onheilspellend voorteken. Deze inzet met zijn stormachtige hori zontale en verticale bewegingen en snel verspringende handeling wijst al op be paalde opvattingen van de regisseur, die van Hamlet een levendig, barok schouw spel wil maken, zich niet wil laten bin den door speciale inzichten in de wankele figuur van de Deense prins en in ieder geval dit interieure drama van de twijfel zich wil laten afspelen tegen de achter grond van een bont en afwisselend hofle ven. In deze enigszins romantische opvat ting past het kasteel van Elsinore zoals het in de film voorkomt, een imponerend en somber bouwwerk met zware muren, torens, trappen en nauwe doorgangen, dat door Gustave Doré ontworpen had kun nen zijn. En in diezelfde stijl is een scène als Hamiets ontmoeting met de geest van zijn vader gehouden, met mist vanuit zee, onzeker maanlicht en een geestverschij ning met wapperende mantel en het ge zicht wegvallend in de schaduw van het open vizier. Naar moderne trant is de fi guur van Hamlet niet uitsluitend afge stemd op de zwakke, beschouwende kan ten van het karakter. In de vertolking van Innokenti Smok- toenowski is zelfs een bijzonder vitale, snel reagerende, driftig levende en bij tijden boosaardige Hamlet ontstaan, waarin vooral de achterdocht en de ver volgingswaan geaccentueerd zijn. Het wordt een geweldige creatie die voortdu rend het beeld beheerst, prachtig van plastiek is, zoals vooral de beslissende eigenlijke tragiek mist, doordat de figuur te veel ontdaan is van meegevoel en zelfs in de liefdesscène met Ophelia warmte mist. Het probleem van verfilmd toneel heeft Kozintsef, beter dan het Laurence Oliver destijds lukte, grotendeels opgelost door de hoofdfiguur voortdurend in beweging te houden en in druk bevolkte scènes te laten optreden, waarbij de monoloog tekst met een „voix intérieure" gesproken wordt. Maar ook door beschrijvende pas sages te visualiseren, zodat bijvoorbeeld Hamiets mislukte verbanning naar Enge land, zijn terugkeer naar Denemarken en zijn ontmoeting onderweg met de Noorse prins Fortinbras uitvoerig in beeld worden gebracht. En ook het optreden van de kermistroep, die de moord op Hamiets vader over zal spelen, is uitgegroeid tot een bont en levendig geheel, dat hier en daar sterk aan Ing- mar Bergman doet denken. Zo biedt de Russische versie van de Hamlet-tragedie veel attracties, die zowel te vinden zijn op het terrein van enscenering en visua lisering, als in de poging de Hamlet-fi- guur te vermenselijken en uit de legende in de werkelijkheid van de zestiende eeuw te brengen, waar ze het centrum wordt van een zeer menselijk drama. De V.P.R.O. is van plan op zaterdag drie juni een t.v.-profiel van Amsterdams burgemeester G. van Hall uit te zenden. Dick Verkijk zal in dit programma de aftredende burgemeester op verscheidene schermscène met Laertus laat zien, maar punten van „zijn" stad ondervragen. (Van onze kunstredacteur) Gisteren heeft de leiding van het Noordhollands Philharmonisch Or kest haar muzikale en aanverwante plannen voor het komende seizoen bekendgemaakt. Twee punten onder gaan ingrijpende wijzigingen: de serie-indeling en het abonnementen systeem. Er komen drie concertseries in plaats van twee en het rangonder- scheid annex prijsverschil in de toe gangsbewijzen zal worden opgeheven. Door het eerste hoopt men zich aan te passen bij een onderverdeling, die men bij het publiek heeft menen op te merken; het tweede heeft niet al leen tot gevolg, dat de zaal die overal een uitstekende akoestiek heeft gelijkmatig bezet wordt, zonder „gaten" tussen de rangen, maar er gaat zeker ook een demo cratisch appeal uit van deze ver nieuwing. Allereerst de serie-indeling. In totaal worden er achttien concerten gegeven, zes op dinsdag en twaalf op vrijdag, de nieu we uitgaansavond. Serie A, op dinsdag, zal met zijn overwegend klassieke pro gramma en grote solisten de vaste abon nees trekken. De B-serie is populair ge houden en beoogt hen, die zich nu mu zikaal beperken tot het aanschaffen van klassieke tophits op grammofoonplaten, over de drempel van de concertzaal te lokken. De derde serie, waarin de muziek van deze eeuw overweegt (met bewuste uitzondering van de aktuele muziek) moet met name een wat jonger publiek inter esseren. In verband met de draagkracht van de jeugd is deze serie het laagst in prijs gehouden: zes concerten voor vijf tien gulden. De dinsdagavonden eisen het dubbele, de populaire landenserie twintig gulden. Nu moet wel even worden opgemerkt, dat scholieren van het voortgezet onder wijs en alle werkende jongeren tot een en twintig jaar zich bijzonder goedkoop kun nen abonneren. Zij hoeven maar de helft van de netto abonnementsprijs te beta len, netto, dat wil zeggen, omzetbelasting en bespreekgeld moeten normaal worden voldaan. Serie A kost dan nog geen negen tien gulden, serie B nog geen dertien en serie C nog geen tientje. Werkende jon geren moeten daarvoor in het gemeente huis e en cultureel jeugdpaspoort halen. Dit is pas een jaar mogelijk en er is in dat jaar nog veel te weinig gebruik van gemaakt, hoewel zo'n paspoort ook ande re voordelen heeft. Er zijn nog twee veranderingen in het abonnementenstelsel. Het tweepersoons abonnement wordt afgeschaft en ook het loot-systeem, dat bij het plaatsbespreken voor de abonnementen lange tijd is ge volgd. Vanaf heden kunnen abonnementen worden opgegeven, op negen juni begint het plaatsbespreken. Het programma is in grote lijnen be kend. Het is breed opgezet, al valt de na druk dit jaar wat minder op de barok muziek. Speciale liefhebbers van Beetho ven en Mozart kunnen terecht in de jaar lijkse concertcyclussen respectievelijk in Haarlem en Heemstede na afloop van de series. In serie A zullen drie grote werken wor den uitgevoerd: Mahlers eerste symfonie, Brahms' tweede en Bruckners vierde. Het eerst A-concert bevat werken van Bach en Schumann, maar ook Petroeschka van Strawinsky. Het tweede een première van een werk van de jubilerende cellist van het orkest, Van Marken, en verder mu ziek van Méndelssohn en Mahler. Com ponisten in het derde zijn Bizet, Debussy, Ravel en De Falla. In het vierde een vroeg laatromantisch werk van Schönberg, en composities van Bruch en Brahms. Dit concert zal ook in Alkmaar en Beverwijk worden gegeven, evenals verscheidene an dere. Als vijfde een concert door het Bra bants Orkest, dat „klassieke modernen" speelt, van Bartok, Mozart en Prokofieff. Henri Arends, de vaste dirigent van het N.Ph.O. (Van onze rtv-medewerkster) Op zondag 25 juni van acht tot tien uur 's avonds zullen de televisiekijkers van dertig landen, verspreid over vijf werelddelen naar hetzelfde programma kunnen kijken. Er komt geen meter film aan te pas. De landen zullen alle via Rus sische en Amerikaanse communicatiesa- ADVERTENTIE Fqggkfflnsfoffenj HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Moderne mu ziek. 7.30 Nws. 7.32 Gewijde muziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn. 12.25 Markt. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoorlichting. 12.50 Zonder grenzen. 13.00 Vliegende schijven. 14.00 P.M. 17.00 Franse les. 17.30 Carionca: radio voor tieners. 18.00 Licht platenprogam- ma. 18.55 Concertgebouworkest in Amerika, reisimpressies. 19.00 Nws. 19.10 Actualitei ten. 19.30 Operette. 20.30 Verzoekplaten. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Goal 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.23 Lichte gramm. muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gramm. mu ziek. 9.40 Klassieke gramm. muziek. 10.00 Z.O. 135. 12.15 Voor nu en later (lezing), 12.27 Meded. voor land en tuinbouw. 12.30 Aktueel sportnws. 13.00 Nws. 13.10 VARA- Varia. 13.15 Tijd voor teenagers. 14.15 Uit laat voor twintigers. 14.55 Radio Jazz Maga zine. 15.40 Vragenvuur. 16.00 Nws. 16.02 Die het vegetarisme heeft, heeft de toekomst, (vraaggesprek). 16.15 Opera-aria's 17.10 Lichte muziek. 17.30 Radioweekjournaal. 18.00 Nws. 18.20 Licht orkest. 18.45 Salonor kest. 19.10 Lichte gramm. muziek. 19.20 Ar tistieke staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Klassie ke muziek. 20.30 Schaduwen van twijfel, (hoorspel.). 22.30 Nws. 22.40 Een mens moet er eens uit. 23.10 Plein en publiek. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Klassiek ochtendconcert. 10.00 Nws. 10.02 Opera. 11.00 Nws. 11.02 Hil versum 3 vertissement. 11.30 Leger des Heils. 12.00 Nws. 12.02 Variant. 13.00 Nws. 13.02 Platenshow voor tieners. 14.30 Ram blers Radio Reprises. 15.00 Nws. 15.02 Mo dern Amerikaans amusement. 15.30 Licht muziek. 17.00 Nws. 17.02 Sport. BRUSSEL 324 M. 12.00 Nws. 12.03 Amusementsm. 12.40 Weer bericht. 12.45 Zweedse muziek. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.15 Radio matinee. 17.00 Nws. 17.10 Voor veilig verkeer. 17.35 Dansmuziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Taalwen- ken. 18.32 In de kijker. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Nederlandse liedjes. 19.00 Nws. en radiomagazine. 19.40 BRT. 20.00 Jazz. 21.00 Musical 22.00 Nws. 22.15 Dans muziek. 23.40 Nws. ADVERTENTIE Hotel Restaurant Taveerne vanouds Een van onze specialiteiten FONDUE BOURGUIGNONNE een gezellig pruttelende maaltijd in Oud-Hollandse omgeving. FORELLENBASSIN in het Restaurant »WWUUWIA<WIA<WUIAAftAIWtfKIIIIWIiyiAlliyWWIA<WWmAA<I WIAIWIAA<IIMMIIIAAIWWyyWMIIUIAAIIA<yilUWUI«MMWIA<W> VOOR VRIJDAG NEDERLAND 1. 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Paulus van Tarsus (TV-film) 19.30 The Nashville Show. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 De Lucy Show. 20.45 Toonshoogte, parodisch feest- concert t.g.v. het éénjarig bestaan van het concertgebouw De Doelen te Rotterdam, door Rotterdams Philharmonisch Orkest en solist. 21.55 Attentie. 22.40 Meditatie. 22.45 Journaal. NEDERLAND II. 20.20 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Russisch Circus. 20.30 Een mens is maar een mens. 20.55 Onaantastbaar Brouwerij in de wolken (documentaire). 21.40 Politiek beke ken. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal 22.30 Te- leac: Kernfysica. VOOR ZATERDAG NEDERLAND I. 15.30 Nws. 15.31 Reclame. 15.34 Weekjour- naal. voor slechthorenden. 15.57 Reclame. 16.00 The Monkees. 16.25 Dennis the menace (TV-film). 16.50 Voor de jeugd. 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Moef ga ga. 19.30 De Dick van Dyke Show. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Willy en Willeke: muzikaal progamma. 21.10 De weekend-show. 22.00 De vluchteling (TV-film). 22.50 Journaal. NEDERLAND II. 14.30 Eurovisie: Cup-final te Londen. 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 De zaak (TV- film) .20.55 Mik, gevarieerd progamma. 21.40 Kijk op kunst. 22.10 Reclame. 22.15 Jour naal. tellieten met elkaar in verbinding staan. Nederland is niet bij de negentien landen, die de uitzending verzorgen. Wel zullen de beelden in onze huiskamers te zien zijn; de signalen bereiken ons land via de zenders van de Eurovisie in Brussel. Er zal worden uitgezonden vanuit twee en veertig plaatsen in de negentien lan den. Tienduizend technici werken mee om het programma, dat zeker vijf miljoen dollar gaat kosten, tot een succes te ma ken. Men schat dat de beelden, die door ongeveer driehonderd camera's worden opgenomen, door zeshonderd miljoen men sen kunnen worden gezien. Door de tijds verschillen zullen echter velen van hen midden in de nacht of 's morgens vroeg moeten kijken. Het programma is niet-politiek. De eer ste beelden zullen pasgeboren babies in Japan, Warschau, Mexico, Samarkand en Montreal laten zien. Van de babies wordt overgeschakeld op de wereld van van daag. Vanuit een satelliet zien we een nog niet vastgesteld stukje aarde. Dan komen er beelden van de luchthaven van Sverd lovsk, vervolgens zien wij de groei van Leningrad, staalfabrieken uit Linsz, Souk uit Tunis, de verkeersellende in Parijs, tonijnvissen in Huelva (Spanje), en een kijkje in de dierentuin van New York. Verder kunnen we in dit onderdeel nog zien het omhakken van bomen in Vancou ver, de groentemarkt in Tokio, de rijden de tram of het weerbericht uit Melbourne, de Trans-Siberian Railway in Wladiwos- tok en tot slot weer een kijkje in Sverd lovsk en een plaatje van een der satel lieten. Aan de hongerende en overbevolkte we reld wordt ook aandacht besteed. Sport mensen uit Winnipeg, Italië, Zweden, het Tatragebergte en Frankrijk zullen aan het kijkersoog voorbijtrekken. Ook het ar tistieke kunnen van de verschillende lan den is niet vergeten: de Duitsers laten de Bayreuther Festspiele zien in de scène voor de kerk uit Lohengrin van Wagner. Verder een paar tentoonstellingen in Frankrijk, filmer Fellini in Rome, een kijkje op Odessa, Tanglewood, Mexico en uit Londen de Beatles. Het laatste onderdeel is de telescoop bij Jena, de lanceerplaats Cape Kennedy in de VS, een andere in de Sovjet-Unie en de telescoop in Parkes. Het programma zal worden gecoördineerd in Londen, waar een centrale studio zal worden ingericht. ADVERTENTIE Gr. Houtstraat 6, Haarlem, Tel. 02500-10616 Tenslotte een programma met Mendels sohn, Boieldieu en Bruckner. De concerten in de serie B zullen achter eenvolgens gewijd zijn aan Russische, Franse, Amerikaanse, Italiaanse, Hon gaarse en Oostenrijkse muziek. De solis ten zijn uit die landen afkomstig. De po pulaire werken zijn van de hand van men sen als Moussorgsky, Rachmaninoff, Tsjai- kofsky, Offenbach, Gershwin, Liszt, Schu bert en Johann Strauss. Gershwin eist zelfs het hele Amerikaanse programma voor zich op, een wens van velen, meent de orkestleiding. De wat modernere serie C laat in zijn eerste concert muziek horen van Mozart, Webern, Martinu, Halffter en Ravel, in zijn tweede van Bartok (de rest staat nog niet vast), in zijn derde van Prokofieff, Bloch, Tsjaikofsky en Sedje Hémon (deze Nederlandse componiste schrijft haar wer ken op grond van de compositie van schil derijen, zoals zij ook schilderijen heeft gemaakt, die compositorisch overeenko men met bepaalde muziekstukken; een boek van haar hand over de door haar ontdekte wetmatigheden verschijnt binnen kort in het Engels en het Duits). In het vierde C-concert kan men luisteren naar werk van Roussel, Henkemans, De Falla en Debussy, in het vijfde onder andere van Van Otterloo en Richard Strauss en in het laatste van onder andere Kox en Moussorgsky. ADVERTENTIE Wij tonen u 12 keukens van 9 binnen- en buitenlandse keukenfabrikanten Tevens een ongekend grote sortering HANG-, LEG- en WANDKASTEN. KENNEMERLAAN 165 - 159 - IJMUIDEN Telefoon 0 2550 - 11428 of 10770. Nederland 1. De NCRV opent het vrij dagavondprogramma op het eerste net met de tweede aflevering (van de tien) van Paulus van Tarsus over de handelingen der apostelen. In De Weg naar Damascus wordt de vervolging van de Nazareners in beeld gebracht. Voor de derde maal vervolgens de (stokoude) Duitse serie the Nashville Sound, die werd gemaakt toen Jim Reeves met enkele collega's een be zoek aan Europa bracht. Rieke van Epen praat de uit elkaar geknipte en weer aan elkaar geplakte stukjes aaneen. Jim zingt San Antonio Rose, Chet Atkins speelt een deuntje en de Anita Kerr singers stelen de show met hun wijsjes. Dan is het tijd voor het journaal en een gekke belevenis van Lucille Ball. Ze gaat naar Palm Springs, een bekend uitgaanscentrum. Een heel bijzondere uitzending is vervolgens Toonshoogte: de uitzending van het feest- concert ter gelegenheid van het eenjarig bestaan van het concertgebouw De Doe len in Rotterdam. Het Rotterdamsch Fil harmonisch Orkest musiceert onder lei ding van onder anderen Toon Hermans. Toon Hermans als dirigent. Voor deze gelegenheid zij ner 'n paar ex tra instrumenten aan het orkest toege voegd, zoals drie stofzuigers en een elek trische vloerwrijver. Er is ook een se rieus gedeelte. Daarbij staat Franz Paul Decker voor het orkest en treden als so listen op Daniël Wayenberg (piano), de bas Rom Kalma en de tenor Willy Haese. Tot slot van de avond Attentie en de dag sluiting. Nederland 2. De VPRO verzorgt het programma op het tweede net. Ze gaat van start met de laatste aflevering van de filmserie over het circus in Rusland. Van avond naar de Krim. Netty Rosenfeld en Lies Westenburg presenteren hierna hun rubriekje „Een mens is maar een mens". Het langste programmaonderdeel is een aflevering van de onuitputtelijke serie „Onaantastbaar". Brouwerij in de Wol ken, luidt de ondertitel. Het gaat uiter aard weer over sterke drank, want per slot van rekening verdient de hoofdper soon, Eliot Ness, zijn brood met het be strijden van de brouwers tijdens de perio de van de drooglegging. Dr. Nico Cra mer, parlementair redacteur van het Pa rool, duikt tenslotte in politieke proble men. Na het journaal tenslotte nog de herhaling van de Teleacles uit de cursus Kernfysica.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 15