Nederlandse voorprogramma's
in Arnhemse filmweek
TROCAL*
TROCAL*
HOUTWERF
STEENWERF
Schrijverscongres in Moskou
na veel uitstel begonnen
iSÈaranka
meubelen
uw matras
Overvloed van oude en nieuwe cinematografie
Pinter-première
in Mickery
Nederlands dans-
succes in Londen
Tros benoemt een
tweede directeur
Nieuw geding tegen
„Ongewijde aarde"
Richter-Haaser in
laatste concert
Beethovencyclus
Sieto Hoving over
zijn Tingel Tangel
Radio-race met
de Uiver
9
jrortaenó
Haarlems
matrassenhuis
DINSDAG 23 MEI 1967
(Van onze correspondent)
ARNHEM Elf nieuwe hoofdfilms
uit binnen- en buitenland vormen de
hoofdmoot van de zesde tweejaarlijk
se internationale filmweek, die van
12 tot en met 17 juni wordt gehouden
in het Rembrandttheater te Arnhem.
In dit theater zullen ook de nacht
voorstellingen worden gegeven, waar
voor tijdens de vorige filmweek het
Saskiatheater was gereserveerd.
Evenals twee jaar geleden zullen Ne
derlandse films in het voorprogramma
de boventoon voeren. Belangrijke
werken als het in Cannes bekroonde
„Sky over Holland" van John Fern-
hout, ,.Een film voor Lucebert" van
Joan van der Keuken en „Ireland"
van George Sluizer trekken hierbij
vooral de aandacht.
Godard
DAKGOTEN
V.'
en BUIZEN
SLAGVAST ook bij
VORST
of GROTE HITTE
thirties
mmm
m>W
(Van onze correspondent)
MOSKOU. In de grote zaal van
het Kremlin zijn gisteren vijfhonderd
Russische schrijvers begonnen aan
hun vierde grote congres. Dat het
juist in het vijftigste jubileumjaar
van de Sovjet-Unie valt, is het gevolg
van allerlei gebeurtenissen. Het con
gres is namelijk enkele keren uitge
steld. Dat het niet vorig jaar werd
gehouden en vervolgens dit voorjaar
ook nog eens werd uitgesteld, is on
getwijfeld mede beïnvloed door de
veroordeling van de dichters Sin-
javski en Daniel vorig jaar. Veel Rus
sische kunstenaars vinden dit ex
treme voorbeeld van ingrijpen in het
werk van collega's niet werkelijk
representatief voor het overheidsbe
leid, maar zo'n veroordeling is niet
temin geen gebeurtenis om over het
hoofd te zien.
Eensgezind
„Helden
Beiden
Examens
De radio geeft woensdag
T elevisieprogramma's
In het hoofdprogramma treft men de
namen aan van Jean-Luc Godard met
„Deux ou trois choses que je sais d'elle" en
Bo Widerberg met „De verloedering van de
iwieps". Verder: „Sla nooit een vrouw,
zelfs niet met bloemen" van Zdenek Pod-
skalsky, „Privilege" van Peter Watkins, „La
collectionneuse" van Eric Rohmer, „Mahl-
zeiten" van Edgar Redtz, „Mijn prinses"
van Ake Falck, „You are a big boy now"
van Koppola en „The Russians are comin'
van Norman Jewison, welke twee laatste
ADVERTENTIE
Vraagt uw loodgieter.
Het beste tot nu toe
Importeurs N.V. de
Kampersingel 22, Haarlem
Tel. 02500- 11932
Spaarndamseweg 48
Tel. 0 2500 -58211
films respectievelijk op de openings- en
slotavond worden vertoond.
De andere Nederlandse films in het voor
programma zijn: „Holland terra fertdlis"
van Ronny Erends, „Trein N.S. anonymus"
van Paul Schneider, „Crosow" van Peter
Kreutzberg en Boeli van Leeuwen, „De
bloemen" van Rupert van der Linden,
Summer in the fields" van Wim van der
Linden en Wim Schippers, „Spelen in het
donker" van Corinpe van Moorselaar, „De
Hoge Veluwe" van Nico Crama en „Li
chaam en ziel" van René Daalder.
Op het programma van de nachtvoor
stellingen prijken achtereenvolgens: „Tien
duizend zonnen" van Ferenc Kosa, „Ucce-
lacci-Uccelini" van Pasolini, „The shooting"
van Hellman, „De man die zijn haar kort
liet knippen" van André Delfaux en „Une
affaire de coeur" van Dasdu Makavejev.
Op acht juni zal in het Mickery Thea
ter te Loenersloot de première voor Ne
derland worden gegeven van „De dwer
gen" (The Dwarfs) van Harold Pinter. De
regie van deze eenakter is in handen van
Lex Schoorel. Het stuk, dat een vrije pro
duktie is, zal voor het voetlicht worden
gebracht door Luc Boyer en Jerome Ree
huis, beiden free lance, en John Smit van
de Nieuwe Komedie. Na een serie in het
Mickery Theater op 8, 9, 10 en 11 juni
zal het onder andere eind juli in Den
Haag en Rotterdam in serie gaan. Het
ligt in de bedoeling in het seizoen '67/'68
„De Dwergen" elders in het land als
„uitkoop" te gaan spelen. De voorstelling
in Mickery zal worden gecombineerd met
de vertoning van tekenfilms uit Joegosla
vië. Elders zal een nader te bepalen een
akter het programma moeten complete
ren.
Het Nederlands Dans Theater heeft
gisteravond bij zijn debuut in Londen
succes geoogst. De vier balletten, die in
het Sadler's Wells theater werden uitge
voerd, zijn enthousiast ontvangen. Na het
slotballet, „Carmina Burana", werden de
dansers en danseressen twaalf maal terug
geroepen.
Het Saskiatheater fungeert ditmaal als
verzamelplaats voor de liefhebbers van
oude Nederlandse speelfilms. In dit theater
worden een aantal uit de jaren 1934 tot 1936
gedraaid. Daaronder is „Lentelied", ge
schreven en geregisseerd door onze toneel
criticus de heer Simon Koster.
Verder wordt in het kunstcentrum De
Korenbeurs een expositie ingericht van
werk van de Poolse affiche-ontwerper,
graficus en filmer Jan Lenica, welke expo
sitie 12 juni om elf uur in het bijzijn van
Lenica wordt geopend. In deze tentoon
stelling zullen tevens de beste filmaffiches
zijn opgenomen, die zijn ontworpen door
leerlingen van het voortgezet onderwijs in
het kader van een wedstrijd, uitgeschreven
door het stichtingsbestuur van de film
week en het Nederlands filminstituut.
Tijdens de filmweek zullen de volgende
prijzen worden uitgereikt: de staatsprijs
voor de beste Nederlandse korte film, de
Zilveren Roos voor de beste Nederlandse
cameraman en de Van der Rijnprijs, die
dit jaar ten deel valt aan een Nederlandse
filmer. Andere activiteiten zijn een dis
cussie onder auspiciën van de Katholieke
Film-Actie met als motto „De film als be
geleiding van het godsdienstonderwijs",
een filmweek van de Raad van Europa, een
België-dag en een gesprek tussen filmers
en vertegenwoordigers van het filmbedrijf,
terwijl de Stichting Film en Wetenschap en
het Filmcentrum een deel van het ochtend
programma zullen vullen.
BSSEraSöëkënboëkënEöëk
boefcenboekenboekenboeke
boekenboefcenboekenboeke
boeken boeken boe ken boe ken I
boekenboeken
boekenboeken WIJ ONTVINGEN
boekenboeken
boekenboeken boekenboe keni
boekenboekenboekenboekenl
boekenboeken boe kenboe k enI
boekenboekenboekenboeken!
„HET WERELDVENSTER" in Baarn
verzorgde in de serie „Wijsgerige mono
grafieën" de uitgave „Galilei" van prof.
dr. P. van der Hoeven, buitengewoon
hoogleraar aan de Tèchnische Hogeschool
in Delft en wetenschappelijk hoofdmede
werker aan de Rijksuniversiteit in Gro
ningen.
In de reeks Prisma-boeken zijn het
In de „Bibliotheek Teilhard de Char-
din" is bij Het SPECTRUM in Utrecht
verschenen in de vertaling van M. Mok
„Vroegere geschriften 2". verschenen.
ymmt.
Nederland 1. Het trio Hellénique heeft
een nieuwe langspeelplaat gemaakt en zal
daar vanavond iets uit zingen. De tijd tot
acht uur wordt verder gevuld met de der
de aflevering van de serie Paulus van
Tarsus. Na het journaal volgt Attentie.
Drs. P. is de titel van een half uur ca
baret, waaraan behalve de Leidse doc
torandus met zijn ouderwetse, pikante le
vensliedjes ook nog meewerken Gerard
Cox (Lurelei) en Jan Willem ten Broeke.
Van de BBC wordt het TV-spel „A game
like only a game", dat de Nederlandse ti
tel meekreeg ,,'t is maar een spelletje"
uitgezonden. John Hopkins koos als the
ma de jeugdcriminaliteit in een grote
stad. Een bejaarde dame, die alleenwo
nend met haar poes een eenzaam leven
leidt, dreigt het slachtoffer te worden van
de bikkelharde wreedheid van een paar
knaapjes, die op geld uit zijn. Het is
geen vrolijk spel, maar toch geschreven
met humor van de cynicus. Als dagslui
ting twee spirituals. Na het laatste nieuws
volgt Teleac met een les over Kernfy
sica.
Nederland 2. Het NTS programma op
het tweede net bestaat uit een film uit
de serie „The Virginian" en een afle
vering van het kunstprogramma „Bewe
ging". Onder redactie van René van Nie
komen in „Beweging" verscheidene on
derwerpen aan de orde. Hierin worden
onder meer gesprekken gevoerd met de
bioloog D. Hillenius, de uitgever van
rijmprenten Thomas Rap en de Israëli
sche schrijver en Nobelprijswinnaar S. I.
Agnon. Voorts vertelt de heer Peter Dia
mant, medewerker aan het Edinburgh
Festival, het een en ander over interna
tionale festivals. Eveneens komt in de
ze uitzending de nieuwe beeldencollectie
van de Technische Hogeschool in Eind
hoven aan de orde.
OF DE schrijvers nu in alle openheid
hun litteraire ploblemen zullen willen be
spreken, ondanks de politieke jubileum
stemming, moet worden afgewacht. In ie
der geval zal echter een poging worden
gedaan om een duidelijke eensgezindheid
naar buiten te demonstreren. Nog altijd
geldt voor de kunstenaars officieel het
parool, dat hun werk moet zijn gericht
op volk en partij, een regel, die reeds
bestond toen in 1934 het eerste schrij
verscongres plaatshad. Dat was in de
postrevolutionaire periode, waarin de
vaak sterk uiteenlopende litteraire stro
mingen nog niet alle in één gerichte
stroom warën samengebracht en aan de
schrijvers niet allen even duidelijk voor
ogen stond, dat zij zich dienden in te
zetten voor het „socialistisch realisme".
Op het ogenblik herinnnert ook in de
Sovjet-Unie niemand meer aan Stalins
uitspraak, dat schijvers en dichters „de
ingenieurs van de menselijke ziel" dienen
te zijn. Dat men hen echter nog steeds
wenst te beschouwen als trouwe diena
ren van de partij, is in het recente ver
leden duidelijk gebleken uit de vele kri
tieken vooral op dichters en op litteraire
tijdschriften.
Kritiek en vermaningen schijnen voor
de partij noodzakelijk te zijn geworden,
omdat de destalinisatie onder Chroesjtsjov
een periode van „dooi" heeft ingeleid, die
vooral in de litteratuur de twijfel aan
het dogma van het „socialistisch realis
me" heeft doen toenemen. De litteraire
afrekening met het Stalinisme vertoonde
verschillende accenten, hetgeen al op het
tweede en derde congres van Russische
schrijvers (in 1954 en 1959) is gebleken
Vooral om het Moskouse tijdschrift „No-
vy Mir" verzamelde zich een groepje libe
rale schrijvers, die de „kleine held", de
mens in zijn alledaagse leven met zijn
successen en nederlagen, in het middel
punt van hun litteraire werk wilden plaat
sen.
De discussie of de Russische littera
tuur (overeenkomstig de politiek) de
„grote held" centraal zou moeten stellen
dan wel inderdaad de nadruk zou mo
gen gaan leggen op de „kleine", wordt
nu al enkele jaren gevoerd. Met het ver
schijnen van de „kleine held" werd het
ontpolitiseren van de Russische litera
tuur onvermijdelijk. En in verband hier
mee dook de vraag op naar de litteraire
waarheid. Bestaat er een „grote" en een
„kleine" waarheid? De „grote", die is
gericht op het ideaal van een toekomsti
ge maatschappij en daarbij voor het ge
mak alle huidige moeilijkheden over het
hoofd ziet, en de „kleine", die zich con
centreert op de dagelijkse gebeurtenissen
en daardoor het grote idealistische doel
van het communisme volkomen uit het
oog verliest?
Het is niet zo, dat de Sovjet-kunste
naars praten over het één of het ander.
Algemeen vinden zij, dat de litteratuur
zich moet bezighouden met de kleine the
ma's met de „kleine helden" dus. Maar
zo wordt geargumenteerd, deze mogen
niet tegenover de „positieve" helden ge
steld worden. Het lijkt misschien niet
geweldig interessant, maar dat het tot
zo'n discussie kon komen is naar Sovjet
begrippen wel degelijk van betekenis. On
langs schreef het vooraanstaande tijd
schrift „Voprossy Literatury" dat in het
kader van het „socialistisch realisme",
zal moeten worden gezocht naar nieuwe
cheppende werkwijzen, waarbij men zich
niet zou moeten schamen ook openlijk
te schrijven over de gecompliceerde pro
blemen, waarmee men te maken heeft.
In dit verband werd ook gewezen op Ma
xim Gorki's pleidooi voor een veelvoud
van litteraire vormen. Op een andere
manier hebben voorts schrijvers en dich
ters afzonderlijk gepleit voor aanpassing
van de litteratuur. Uiteenlopende denk
beelden werken op elkaar in. Waar het
op uitloopt is niet duidelijk. Tot een te
rugkeer naar de oude dogmatische stijl
zal het echter niet gauw komen.
Dat zich naar de mening van de po
litici een ontwikkeling voordoet, kan on
der andere worden opgemaakt uit het
ADVERTENTIE
<$}eud - 5Li/uer - ^torlogeó - 3Cettum<~Pleet
Gr. Houtatraal 6, Haarlam, Tel. 02500 -10616
Gezien het feit, dat de Tros op een ok
tober meer zendtijd krijgt heeft het be
tuur het directoraat een meer definitie
ve vorm gegeven. Het bestuur heeft naast
de algemeen directeur, mr. J. M. Landré
de heer H. F. van Loon benoemd als
directeur van het televisiebedrijf, tevens
hoofdredacteur van het programmablad
Tros-compas".
feit dat nu al twee jaar achtereen geen
Leninprijs voor proza is uitgereikt. Dit
betekent namelijk niet, dat de Sovjet-Unie
geen verhalende litteratuur bezit die een
prijs waard is, maar dat de sterk poli
tiek oordelende commissie geen enkel
werk geschikt acht voor de onderschei
ding. Zal het vierde grote schrijvers
congres een uitweg weten te vinden voor
problemen als deze?
(Van onze correspondent)
ALKMAAR Donderdag zal voor de
Alkmaarse rechtbank opnieuw een kort ge
ding dienen tegen de cineast Jef van der
Heijden. Het geding tegen de in Hoorn
wonende cineast is aangespannen door de
familieleden van de in 1965 overleden pas
toor van Hilvarenbeek, dr. K. de Beer. Van
der Heijden heeft van diens teraardebestel
ling bij een door hem gemaakte speelfilm
gebruik gemaakt. Deze film is onder de
naam „Ongewijde aarde" in roulatie ge
bracht, na aanvankelijk te zijn afgekeurd.
Een herkeuring viel echter in het voordeel
van de filmmakers uit. Volgens de nieuwe
aanklacht is de film een onduldbare in
breuk op de privacy van de familie en
wordt de nagedachtenis van de pastoor
door de film geschaad.
Konstantin Fedin opent het vierde
congres van Russische schrijvers.
Op woensdag 24 mei, 's avonds om
kwart over acht, geeft het Noordhollands
Philharmonisch Orkest onder leiding van
Henri Arends het laatste concert in de
Beethovencyclus. De pianist Hans Rich
ter-Haaser zal hieraan solistische mede
werking verlenen. Uitgevoerd worden de
Ouverture Coriolan", de „Pastorale" en
het Vijfde Pianoconcert.
Hans Richter-Haaser begon zijn inter
nationale loopbaan in het Kurhaus te
Scheveningen in de zomer van 1954. Daar
na trad hij met alle grote Europese or
kesten op. In oktober en november 1959
maakte hij zijn eerste Amerikaanse toer-
nee, die dermate succesvol was, dat hij
sindsdien deze elk jaar herhaalt.
Behalve zijn vele concerten in Euro
pa maakte hij in 1963 een tournee door
Japan, met aansluitend concerten in
Hongkong en Manilla. Ook deze tournee
bracht hem zoveel succes, zodat hij met
een weer werd uitgenodigd voor de zo
mer van 1965. Hans Richter-Haaser treedt
regelmatig op tijdens beroemde festi
vals zoals in Edinburg en Luzern. In het
seizoen 1964-1965 maakte hij een concert
reis door Australië en in 1966 een tour
nee naar Zuid-Afrika.
Utrecht. Prof. J. P. Th. de Bruyne uit
Antwerpen is gepromoveerd tot doctor in
de letteren op het proefschrift getiteld
„Antisemitisme bij Pio Baroja".
ADVERTENTIE
LOOP VRIJ IN EN UIT
bij
Anegang 39 - Haarlem
1800 m2 MEUBELSHOW
HILVERSUM 1
7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Klassieke
gramm.muziek. 7.30 Nws. 7.32 Radiokrant.
7.50 Lichte gramm.muz. 8.00 Nws. 8.10 Ge
wijde muz.. 8.30 Nws. 8.32 Gramm.muz. 9.00
Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor
de huisvrouw. 10.30 Morgendienst. 11.00
Gramm.muz. 12.27 Meded. voor land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Variant. 13.30
Opera. 14.00 De wilde vaart (hoorspel). 14.25
Lichte gramm.muz. 15.05 Klassieke en mo
derne muz. 15.50 Bijbelvertelling voor de
jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Praatje.
17.15 Lichte gramm.muz. 17.50 Overheids
voorlichting. 18.00 Harmonie- en fanfare
orkest. 18.30 Spektrum. 18.50 Lichte gramm.
muz. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Mu
ziek van het Leger des Heils. 19.45 Wereld
panorama. 19.55 Reportage van de 2de helft
van de voetbalwedstrijd FinlandNeder
land. 20.50 Moderne muziek. 21.15 Land te
water. 21.30 Oorzaken. 22.15 Avondoverden
king. 22.30 Nws. 22.40 Lichte gramm.muz.
22.55 Seksuele voorlichting op school? 3,15
Lichte gramm.muz. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte gramm.muz. 7.55 Deze dag. 8.10 Lich
te gramm.muz. 9.00 Klassieke gramm.muz.
9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gramm.muz.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor
de vrouw. 11.40 Klassieke muz. 12.00 Lichte
gramm.muz. 12.22 Voor het platteland. 12.27
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Amu
sementsmuziek. 13.00 Nws. 13.10 Actualitei
ten en kalender. 13.25 Waar de wijsjes zijn.
13.50 Gesproken portret. 14.05 Moderne muz.
14.50 Moderne muz. 15.00 Voor de jeugd.
16.00 Nws. 16.02 Lichte gramm.muz. 16.30
Voor de zieken. 17.00 Simbel. 17.30 Lichte
gramm.muz. 18.00 Nws. 18.1 5Actualiteiten.
18.20 Uitzending van de P.v.d.A. 18.30 Dans-
muz. 19.00 Elektronisch orgel. 19.30 Artistie
ke Staarlkaart. 20.00 Nws. 20.05 Akkoord.
20.45 Spreekt u maar 21.15 De Rovers-
symphonie. 22.00 Uitkomst van vraag en
antwoord. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten.
22.55 Moderne muziek. 23.20 Radio Jazz Ma
gazine. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 A\RO-
solisten en -orkesten. 10.00 Nws, 10.02 Ar
beidsvitaminen. 12.00 Nws. 12.02 Operette.
12.45 Internationaal Politie Muziek Festival
1967. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Vro
lijk platenprogramma. 15.00 Nws. 15.05 Lich
te muziek voor een Hollands publiek. 16.00
Nws. 16.02 Toerbeurt. 17.00 Nws. 17.02 Ac
tualiteiten. 17.05 Rhythm and Blues. 17.30
Country and Western. 17.45 Reportage In
ternationaal Politie Muziek Festival 1967.
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer
bericht. 12.48 Lichte muz. 12.55 Buitenlands
persoverzicht. 13!00 Nws. 13.20 Tafelmuz.
14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Radio-
schoolkoor 1967. 15.15 Voor de kinderen.
16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09 Jazz. 17.00 Nws.
17.15 Tophits. 18.00 Nws. 18.03 Voor de sol
daten. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50
Sport. 18.55 Taalwenken 19.00 Nws. 19.40
Lichte muziek. 20.00 Muziekconcours Konin
gin Elizabeth. 23.00 Promenadeconcert. 23.40
Nws. 23.45 Voor de zeelieden.
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
10.20 Schooltelevisie. 12.00 Teleac: De de
taillist als ondernemer. 18.45 Pipo de Clown
18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Griek
se en Spaanse liedjes. 19.25 Pauls van Tar
sus: dis 3: Simon Petrus, TV-spel v.d. BBC
19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Recla
me. 20.20 Attentie. 20.45 Liberté. égalité
21.10 't Is maar een spelletje (TV-spel v.d
BBC). 22.25 Negro-Spirituals. 22.30 Journaal
23.00 Teleac: Kernfysica.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 The Vir
ginian (TV-film). 21.15 Concertgebouwor
kest in USA-Canada. 21.56 Reclame. 22.00
Journaal.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
17.00 Voor de kinderen. 8.45 Pipo de
Clown. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00
Vakantie in Lipiza (tv-filmi. 19.25 Interna
tionaal agrarisch nieuws. 19.51 Stichting So
cutera. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16
Reclame. 20.20 Uitzending van de K.V.P
20.30 Lindbergh's Non Stop vlucht over de
oceaan (film). 22.40 Journaal. 22.45 Olympia
Tour.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Voyage to
the bottom of the sea (film). 20.55 Kompas
actualiteiten. 21.05 Geboorteregeling en de
katholieke kerk: het proces van een gewe
tensvraag. 22.25 Reclame. 22.30 Journaal
22.45 Teleac: De detaillist als ondernemer.
ADVERTENTIE
te dun of versleten
laat het ons even weten
prijsopgave aan huis
's morgens 9 uur gehaald
's avonds 6 uur thuis.
h. de graaff
grote houtstraat 108
haarlem, telefoon 11485
profiteer van onze inruilactie
10.— tot 25.— voor uw oude
spiraal of ledikant
DAT Nederland de afgelopen tien jaar
een ander land is geworden, ruimer van
blik, met minder gevestigde eerbied en
meer lak aan uitgeholde normen, criti-
scher kortom, is voor een deel aan het
cabaret te danken. Het politieke cabaret
dan wel te verstaan, eertijds alleen door
Wim Kan gediend, die inmiddels zelf
bijna een instituut is geworden, en meer
recent door een groot aantal groepjes
waarvan Lurelei, Tingel Tangel en Pepijn
de bekendste en meest succesvolle zijn.
Tingel Tangel, begonnen in het Leidse-
pleintheater (dat toen nog een echt thea
ter was), later verhuisd naar een kelder
tje op de Oude Zijds Voorburgwal en
sinds 1963 in de voormalige Prinsenschool
even verderop, bestaat tien jaar. Naar
aanleiding van dit jubileum heeft Sieto
Hoving, die met zijn vrouw Marijke de
initiatiefnemer en spil van het gezelschap
is, een boekje gepubliceerd dat, uiter
aard, Tien jaar Tingel Tangel heet.
Hoving, zoon van een gereformeerd
ouderling en kleinzoon van een mars
kramer die op het Friese platteland rond
trok en de huisvrouwen de stuipen op het
lijf joeg met zijn griezelverhalen, schrijft
in de vlotte puntige trant van de confé
rencier die zijn ambacht en zijn pappen
heimers kent. Hij praat over de verande
ringen in de politieke constellatie die van
jaar tot jaar voedsel aan nieuwe pro
gramma's gaven, over de wisselende
medewerkers die met hem en zijn vrouw
op het toneel stonden, over de reacties
van het publiek, over zijn opvattingen
omtrent cabaret. Verbonden door anec
dotes en bespiegelende terzijdes krijgt
men een aantal van de beste en nog
lezenswaardig teksten uit zijn tien pro
gramma's vanaf „Niet voor lange tenen"
tot het laatste „Zotten en wijzen bijeen",
dat nog steeds loopt. Er blijkt uit, dat zijn
thematiek, die aanvankelijk sterk politiek
gericht was, nu meer afwisseling vertoont
door aandacht voor diverse maatschap
pelijke toestanden.
Een voorbeeld daarvan is het laatste
in het boek opgenomen nummer, „Cock
tail", (uit: „Je blijft lachen", 1964) waar
in een man en een vrouw, conversatie
makend op een van die partijen waarop
mensen „staan te staan met glazen sherry,
pratend, babbelend in de herrie, beleefd
zijn geïnteresseerd voor wat een man
naast je beweert", elkaar en de anderen
opeens hartgrondig gaan zeggen wat ze
denken. Zoiets ligt helemaal in de lijn
van wat Hoving met zijn satirisch caba
ret sinds tien jaar probeert wakker te
roepen: door lachend de waarheid te zeg
gen. In plaats van gekwetst te zijn, zou
het publiek eerder dankbaar moeten zijn
dat een ander zijn zwakke plek ontdekt
heeft. Want op het cabaret-toneel (aldus
Hoving) kan men alles behandelen mits
het een functie heeft in het protest of
als blikvanger in de lachspiegel.
Tien jaar Tingel Tangel is, met een in
leiding van Wim Kan. uitgegeven bij Het
Wereldvenster, Baarn.
S.B.
De NCRV-radio wil in september in
tien uitzendingen van een kwartier de
race naar Melbourne met de Uiver (1934)
doen herleven.