„Nicht versöhnt", omstreden
Böllfilm van purist Straub
FOTOPRIJS AMSTERDAM 67
VOOR FRED DEN OUDEN
De Steenwerf
VANAVOND
-UITGAAN IN HAARLEM-
Kinderlijk „Ganzenborden
bij Studio in Amsterdam
HAMLETS TEGENPOOL IN AMSTERDAM
in,
Noord-Holland-film
VRIJDAG 26 MEI 1967
15
Miskend
Intrigerend
Immobiel
C. Boost
Simon Koster
cfortgenó
TENTOONSTELLINGEN
De radio geeft zaterdag
helpt altijd
Televisieprogramma s
TONEEL
MUZIEK
POPPENTHEATER
DIVERSEN
Tot ieders ongetwijfeld grote verbazing
heeft de indrukwekkende verfilming van
Hamlet door de Russische regisseur
Grigori Kozintsjev, die met lyrische be
schouwingen in de pers begroet werd, het
niet langer dan een week in het Amster
damse Cinêtol Theater uitgehouden. Het
publiek is weggebleven, heeft bijna de
monstratief verstek laten gaan en de
theater-exploitant kan in zo'n geval maar
één ding doen: met de dood in zijn hart
de betrokken film uit de roulatie nemen
en zo snel mogelijk zorgen voor een rem-
placant. Het toeval heeft gewild dat de
plaatsvervangende film, die oorspronke
lijk enige weken later aan bod zou ko
men, de scherpst denkbare teegenstelling
vormt met de Russische „Hamlet" die zo
onverhoopt snel van het programma
moest worden afgevoerd. Want terwijl
Kosintsjev een geweldenaar is die in een
stortvloed van met beweging en dekor
volgepakte beelden de historie van de on
gelukkige Deense prins wil doen herleven,
is Jean-Marie Straub die „Nicht ver
söhnt" maakte en daarmee de film lever
de die vroegtijdig in Cinétol werd ingezet,
een purist, wiens filmbeelden kaal zijn
en wiens acteurs als slaapwandelaars
over het doek gaan en eentonig en emo
tieloos hun lesje opzeggen.
Niettemin is „Nicht versöhnt" gaan be
horen tot de meest besproken films van
de laatste jaren: al in '65 werd hij onder
scheiden op diverse festivals, o.a. van
Berlijn, New York, Bergamo en daarna
ook in Londen, Pesaro (waar hij de
„Juryprijs" kreeg van een jury die be
stond uit Jean-Luc Godard, Joris Ivens
en Pier Paolo Pasolini) en in Montreal in
de prijzen viel. De „Cahiers du Cinéma"
gaven Straubs film ongeveer een maxi
mum aan sterretjes in de tabel „Le con-
seil des dix", waarin vijf der deelnemen
de critici de film vier sterren meegaven,
wat betekent dat hier sprake is van een
meesterwerk, terwijl de resterende vijf
volstonden met drie sterren te geven, wat
altijd nog wil zeggen, dat men de film
absoluut moet gaan zien („a voir abso-
lument").
Die Franse bewondering voor Straub is
intussen niet zo verwonderlijk.
De Duitse filmer, die in Metz ge
boren werd (in 1933), in Straatsburg
studeerde en in '54 naar Parijs ging,
waarna hij bij verscheidene Franse re
gisseurs (Gance, Renoir, Bresson) stage
liep, vond financiële steun voor zijn eer
ste speelfilm bij Chabrol en Godard. De
voorbereidingen tot die film vonden eind
'64 plaats en omvatten allereerst het
zorgvuldig ontleden van de roman „Bil-
lard um halbzehn" van Heinrich Böll,
die Straub als uitgangspunt voor zijn
speelfilmdebuut gekozen had. Hoe Böll
zelf het resultaat heeft gevonden is niet
bekend, maar een feit is, dat Bölls uit
gever destijds de eis stelde, dat de eni
ge kopie van de film vernietigd zou
worden, zodat de filmer met zijn geeste
lijk kind naar Zwitserland moest vluch
ten om vandaar uit „Nicht versöhnt"
naar de verschillende festivals te kun
nen zenden. Daar, in het buitenland,
heeft de Duitse kritiek het eerst kennis
kunnen maken met het toen al veelbe
sproken werk en haar oordeel was in
eerste instantie afwijzend. Vooral het
emotieloze praten over een besmet ver-
Piccolo en
barkeeper
versöhnt".
„Nicht
leden, de grote kracht van de film, heeft
de Duitse pers slecht kunnen verdragen,
evenmin als het ver doorgevoerde ver
vreemdingseffect, dat Straub aan Brecht
ontleende, zoals hij ook de ondertitel voor
zijn film bij Brecht gevonden heeft, n.l.
de zin uit de „Heilige Johanna der
Schlachthöfe", die Johanna uitspreekt als
ze tot de conclusie is gekomen dat met
passieve deugden de heersende machten
niet te bestrijden zijn: „Es hilft nur Ge-
walt, wo Gewalt herrscht". Onder in
vloed van de Franse bewondering voor
Straubs film is de Duitse pers wel bijge
draaid, zo sterk zelfs, dat men het nu
wil doen voorkomen alsof Straub de ver
nieuwing van de Duitse film heeft inge
zet en de eerste golfslag is in „die neue
Welle"
Het altijd aktieve Nederlandse Filmmu
seum heeft al in februari '66 een verto
ning van „Nicht versöhnt" op het pro
gramma gezet en toen zelfs de maker van
de film naar Nederland .uitgenodigd, wat
aanleiding gaf tot een boeiende uiteenzet
ting tussen Straub en de geïnteresseer
den, die na afloop van de voorstelling
nog behoefte hadden aan nadere uiteen
zettingen. Dat waren er velen, wat ener
zijds bewees dat de film zonder onderti
tels de nodige moeilijkheden had opge
leverd, anderzijds aantoonde dat de film
voloende intrigerend had gewerkt om ge
ïnteresseerden te dwingen naar nadere
verklaringen te luisteren.
De roman van Heinrich Böll, die Jean-
Marie Straub gekozen heeft als stof voor
zijn eerste speelfilm, behandelt in grote
trekken de nawerking van de oorlog op
enige Duitsers die geen gewillige slacht
offers van de Führer zijn geweest. Voor
namelijk gaat het om drie geslachten van
de architectenfamilie Fahmel, die bij el
kaar twee wereldoorlogen hebben meege
maakt en tot een soort afrekening met
De 23-jarige Amsterdamse fotograaf Fred
den Ouden heeft donderdagmiddag uit han
den van de wethouder voor Kunstzaken,
de heer W. Polak, de Fotoprijs Amsterdam
1967 ontvangen. Het gemeentebestuur van
de hoofdstad heeft deze tweejaarlijkse aan
moedigingsprijs, bestaande uit vijfhonderd
gulden en een opdracht tot een bedrag van
vijftienhonderd gulden, ingesteld om jonge
beroepsfotografen te stimuleren hun beel
dend vermogen te ontwikkelen in de vrije
fotografie.
Er waren ditmaal 24 inzendingen binnen
gekomen. Uit tien daarvan heeft de jury,
bestaande uit de fotografen Paul Huf en
Aart Klein, en foto-„conservator" L. Kloet
van het Stedelijk Museum, een keus ge
maakt die thans in het museum wordt ten
toongesteld. Een te kleine keus misschien,
want van de circa dertig foto's die per deel
nemer moesten worden ingezonden, zijn er
slechts enkele gehangen, die wellicht niet
alle facetten van ieders „beeldend vermo
gen" recht doen wedervaren. Afgaande op
wat er in die mini-collecties te zien is, lijkt
de bekroning van Fred den Ouden geen on
aanvechtbare beslissing. Het handvol bro
mides dat van hem getoond wordt, heeft
zekere kwaliteiten, maar weinig eenheid
van stijl en visie; het rammelt van foto
tot foto allemaal nog een beetje en laat
veel vaagheid bestaan omtrent de bedoe
lingen van zijn maker. Een veel sterker en
geslotener indruk geeft het werk van en
kele andere exposanten, met name (naar
mijn smaak) van de jonge Beverwijker
René van der Meulen, die nu hij zich heeft
losgemaakt van de beïnvloeding van zijn
grote voorbeeld, wijlen Sanne Sannes, een
eigen stijl begint te ontplooien die vooral
boeit door een fanatiek soort eerlijkheid.
Wat bij andere jongeren vaak uitmondt
in een maniertje of in holle effectjagerij,
begint zelfs bij vergelijkbare motieven
bij Van der Meulen al wezenlijke inhoud
en psychologische diepgang te krijgen.
Kijkt u daar, in het Stedelijk, zijn tere bui
tenlicht-variaties op het thema moeder-en-
kind maar op na.
Maar goed: de alleszins tot oordelen be
voegde jury gaf de voorkeur aan Fred den
Ouden. Een andere, even bevoegde jury
had wellicht het werk van Van der Meu-
uitverkoren. Het blijft tenslotte allemaal
een subjectieve keuze en daarmee moet
men vrede hebben. Verheugend is, dat vrij
wel al deze jonge vaklieden werk kunnen
aanbieden dat althans een belofte voor de
toekomst inhoudt, ook al is er nu nog veel
onvolgroeids en veel pathos bij. Daarmee
heeft de Fotoprijs Amsterdam als instituut
zijn waarde bewezen.
Herman Croesen
het verleden gedwongen worden. De terug'
blik op de achterliggende jaren wordt al
lereerst ondernomen door de veertigjari
ge Robert Fahmel, die zijn herinnerin
gen aan de oorlog en de jaren daarvoor
begint te vertellen, terwijl hij biljart, aan
de piccolo, die zijn verteringen komt op
nemen.
Uit deze mededelingen en uit latere
verklaringen van anderen komt het ver
haal op gang van Robert Fahmel, die als
achttienjarige gymnasiast door zijn school
kameraad Schrella betrokken raakt bij
een samenzwering tegen hun nazistische
gymnastiekleraar Vacano en tegen hun
schoolkameraad Nettlinger. Beide sa
menzweerders het is 1934 vluchten
naar Nederland, maar Robert Fahmel
komt al na twee jaar terug en maakt
de oorlog mee. Zijn vriend Schrella wordt
bij thuiskomst na de oorlog gevangen
gezet omdat hij tien jaar eerder een
strafbaar feit heeft gepleegd, en hij komt
eerst vrij door tussenkomst van zijn vroe
gere '/rienden in-politiek-opzicht
grote figuur in het nieuwe Duitsland is
geworden. Het samentreffen van de vroe
gere vrienden in politiek opzicht.
Fahmel en Schrella, wordt aanleiding
de nazi-periode nog eens te overzien en tot
de conclusie te komen, dat er weinig ten
goede veranderd is, een inzicht, waartoe
ook de herinneringen van Fahmel's vader
en moeder leiden.
Ten einde die onverantwoordelijkheid
in de Duitse samenleving tot uitdrukking
te brengen heeft Straub in zijn film he
den en verleden zo samengeweven, dat
ze onopvallender dan bijv. in „Hiroshima,
mon amour" gebeurde, een doorlopende
en continue eenheid vormen, waarin men
sen uit het heden zonder uiterlijke ver
andering zichzelf in het verleden kunnen
spelen. Maar een dergelijke visualisering
van het begrip onveranderlijkheid levert
al dadelijk moeilijkheden op voor de
onervaren en oningelichte kijker, die ook
met andere stijlfiguren van de filmer de
grootste moeite zal hebben. In eerste in
stantie dient „Nicht versöhnt" zich dan
ook aan als een bijna ontoegankelijke
film, die eerst bij herhaald bekijken door
zichtiger wordt en de bedoelingen van de
maker eerst langzaam prijs geeft. Het ar
gument dat film als massacommunicatie
middel niet het recht heeft zijn publiek
voor onoplosbare problemen te plaatsen
kan weersproken worden met het argu
ment, dat bijna ieder authentiek kunstwerk
in eigen tijd voor de massa ontoeganke
lijk was en pas later algemeen geaccep
teerd werd. Een treffend voorbeeld i:
Picasso of de muziek van Webern of
Ulysses van Joyce, en op die voorbeel
den doordenkend kan men verwachten, dat
de film van Straub voor een volgende
generatie van bioscoopbezoekers zelfs
geen punt van discussie zal opleveren
Tegen die tijd zullen dan Filmmuseum en
Cinetol geëerd kunnen worden als de
promotors van een nieuwe filmstroming
ADVERTENTIE
de vinyl-vilt-vloerbedekking
die zich onderscheidt!
Vraaat Uw wonln#»nrtcmar
Spaarndamseweg 48 - Haarlem
Telefoon 0 2500-58211
Nederland 1. Het eerste halfuur van
het KRO programma is voor de jeugd.
In Telixer zal met name aan het examen
aandacht worden besteed. Voor wat min
der penibel vermaak zorgt het Leidse
cabaretgroepje Wiegewaai. Tussen half
acht en acht uur Pater Grollenberg met
(voor het laatst in dit seizoen) zijn ru
briek Christus voor Alleman? Na het
journaal nog een afscheid en wel van de
show Rue Brique, waarmee talenwonder
Jan Theys uit België dit jaar de Neder
landse schermen heeft proberen te ver
overen. Vanavond laat hij weer een fiks
aantal assistenten opdraven, zoals Karin
Kent, Adèle Bloemendaal, Huub Matron,
twee Franse zangeresjes en zeven manne
quins. Dat alles duurt drie kwartier. Dan
komen vader en zoons Cartwright opdra
ven om te laten zien, dat ze korte metten
kunnen maken met mannen, die hun het
vuur na aan de schenen willen leggen.
Er is een man, die de familie een stuk
van haar land afhandig wil maken, maar
dat gaat uiteraard niet door. Na het laat
ste journaal opnieuw beelden van Olym-
pia's Tour door Nederland.
DE Toneelgroep Studio heeft gister
avond in het theatertje De Brakke Grond
te Amsterdam de première gegeven van
Ganzenborden", een publieke vermake
lijkheid die blijkens het programma als
toneelstuk is bedoeld. Immers, in dat pro
gramma staat te lezen: „Als er een to
neelstuk had bestaan, waarin de ontwik
kelingen in Nederland van het laatste
jaar een verstaanbare weerslag hadden
gevonden, zouden we dat opgevoerd heb
ben; maar zo'n stuk bestaat niet, en dus
vonden we dat we er zelf een moesten
maken." Met andere woorden: „Ganzen
borden" pretendeert een toneelstuk te
zijn en bovendien „een verstaanbare
weerslag" te geven van de ontwikkelin
gen in Nederland van het laatste jaar. In
het ene zowel als in het andere opzicht is
het een volslagen mislukking. Het is blij
ven steken in een kinderlijke en vaak
kinderachtige poging om een soort deels
documentair, deels satirisch politiek im
provisatietoneel te maken, maar zonder
dat men beschikte over kundige tekst
schrijvers die hun vak verstaan.
Om het programma verder te citeren:
„In de afgelopen weken hebben wij (d.i.
vermoedelijk de Toneelgroep Studio,
want niemand wordt als auteur van het
vertoonde werk genoemd) getracht ons
zo diepgaand mogelijk bezig te houden
met de ons omringende problemen." Die
problemen blijven uiteraard voornamelijk
beperkt tot de provo's, de verhouding
politie-publiek en de opinie van onze po
litieke partijen over Vietnam: overigens
heeft Nederland immers geen problemen
en geen ontwikkelingen, waarvan ,een
verstaanbare weerslag" wenselijk en nut
tig zou kunnen zijn. Maar met de genoem
de problemen hebben de scheppers van
het oeuvre zich althans zo „diepgaand"
bezig gehouden dat zij er geen enkel,
maar dan ook absoluut geen enkel nieuw
aspect aan hebben weten te ontdekken.
Ze hebben het allemaal een beetje kolde
riek voorgesteld, vaak op het infantiele af,
met geen andere merkbare bedoeling dan
de toeschouwers erom te laten lachen.
Hetgeen echter lang niet altijd lukte. Een
extra-„probleem" of „ontwikkeling" ont
dekten de schrijvers overigens nog in een
kerstrede van de koningin, waarin even
eens krampachtig naar komische effecten
werd gezocht.
Dit alles speelde zich af in het midden
gedeelte van het theater, waar de vloer
was beschilderd met een groot ganzen
bord. Maar van enig toepasselijk, sym
bolisch of humoristisch gebruik van dat
ganzenbord was nauwelijks een ogenblik
sprake. De dramaturgische mogelijkhe-
„Ganzenborden"met Louis Andries-
sen, Wilbert Bank, Krijn ter Braak,
Paul Brandenburg, Marielle Fiolet,
Lou Landré, Lennaert Nijgh, Frank
Raven, Nico Scheepmaker, Elsje
Scherjon, Bram van der Vlugt. Pre
mière bij de Toneelgroep Studio op
25 mei in De Brakke Grond te Am
sterdam.
den, die hier voor het grijpen lagen, liet
men vrijwel geheel verloren gaan. on
danks de in dit opzicht toch wel iets be
lovende titel van het produkt.
Het ontbreken van een werkelijk gees
tige of politiek krachtige satirische tekst
is in dit geval nog bedroevender, omdat
de uitvoering, zoals doorgaans bij Studio,
in vele opzichten lofwaardig was. Paul
Brandenburg, Marielle Fiolet, Lou Lan
dré, Elsje Scherjon en Bram van der
Vlugt spanden zich enorm in om het
publiek de illusie te geven, dat er werke
lijk iets van enige betekenis aan de hand
was. De lang niet eenvoudige technische
presentatie klopte uitstekend. En men zou
het geheel wellicht hebben kunnen appre
ciëren, als het op nieuwjaarsdag als na-
stukje was opgevoerd bij wijze van ge
moderniseerde Thomasvaer en Pieternel-
terugblik op het afgelopen jaar, in plaats
van als een pretentieus „theater-experi
ment".
Toneelvernieuwing kan een prachtige
artistieke stimulans zijn, maar men moet
er toch wel iets meer voor in zijn mars
hebben dan dat waarmee de makers van
dit kinderachtige gedoe gisteravond voor
de dag zijn gekomen.
Aan de Haagse cineast Otto van Neijen
hof is door een grote oliemaatschappij
opdracht gegeven een kleuren-documentai-
re te vervaardigen van de provincie Noord-
Holland.
Dit wordt de zevende van een serie pro
vinciefilms waarin van Neijenhoff eerder
reeds documentaires over Limburg, Fries
land, Zuid-Holland, Groningen, Noord-
Brabant en Gelderland voltooide. Zijn
jongste produktie „Dit is Gelderland" zal
op 5 juni a.s. in Arnhem in première gaan.
Bij de vervaardiging van deze docu
mentaire kan de cineast geheel ongebon
den zijn visie geven. Iedere vorm van re
clame of verwijzing naar de opdrachtge
ver wordt uit de film geweerd.
Monica Hoogstraate presenteert
„Telixer", het jongerenmagazine
van de KRO.
Nederland 2. Ook op het tweede net
voorrang voor de jeugd. Lex de Rooi
komt met zijn rubriek Vjoew, waarvan
hij doorgaans helemaal niets wenst te
vertellen. AVRO's Televizier als AVRO-
RTN programma vraagt 25 minuten de
aandacht voordat we overschakelen naar
Leiden, waar in de stadsgehoorzaal het
ballroomorkest van Willy Schobben
speelt. Nederlandse amateurdanspa
ren zullen elkaar de eer betwisten van
het Nederlands kampioenschap ballroom-
en Latijns Amerikaanse stijl. Bovendien
zullen de zes hoogst geplaatste paren uit
de AVRO Danstest het opnemen tegen zes
nieuwelingenparen uit Engeland. Er blijft
hierna alleen nog tijd over voor het laat
ste nieuws en de 32ste les Kernfysica van
Teleac.
ADVERTENTIE
(Soud -lültoer - ^Icrloget - P'eet
Gr. Houtstra*! 6, Haarlem I«i. 02500 -10616
De Ark (Nieuw Heiligland): Dagelijks
van 10 tot 20 u.: Expositie van kunst
smeedwerk en tekeningen van Ab Ver
meulen en schilderijen en beeldhouw
werken van Jan le Noble.
Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62):
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. Dagelijks 10 tot 17 u.,
zon- en feestdagen 13 tot 17 u.
Teylers Museum (Spaarne 16): Tot 1 juni
exposities van tekeningen, waaronder
werken van Goltzius, Rembrandt en
Michelangelo. Permanente expositie
van schilderijen, fossielen, mineralen en
len, Jacques Huinck of Marianne Zijlstra I sweet. 23.55 Nws.
HILVERSUM 1.
7 00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 KI.
muziek. 7.30 Nws. 7.32 Gewijde muziek. 7.55
Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Dj inn. 12.25
Marktberichten. 12.27 Meded. voor land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoor
lichting. 12.50 Zonder grenzen. 13.00 Vliegen
de schijven. 16.30 Franse les. 18.00 Carionca
voor tieners. 18.00 Licht gevarieerd platen-
programma 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten.
19.30 Operetteklanken. 20.30 Verzoekplaten.
22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Goal!
23.55 Nws.
HILVERSUM 11.
7.00 Nws. 7.23 Lichte gramm. muziek. 7.55
Voor de kinderen. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr.
muziek. 9.40 Schoolkoren. 10.00 Z.O. 135.12.15
Lezing. 12.27 Meded. t.b.v. land en tuinbouw.
12.30 Sport. 13.00 Nws. 13.10 VARA-varia
13.15 Lichte gramm. muziek. 14.15 Voor de
twintigers. 14.55 Radio Jazz Magazine. 15.30
Ritmisch klankbeeld, no. 2. De zee. 15.55
Het Europees kampioenschap turnen voor
dames te Amsterdam. 16.00 Nws. 16.02
Oosteuropese kroniek. 16.25 Lichte gram.
muziek. 17.05 Licht instrumentaal kwartet.
17.30 Radioweekjournaal. 18.00 Nws. 18.20
Licht gevarieerd muziekprogramma 18.45 Het
Europees kampioenschap turnen voor da
mes te Amsterdam. 18.50 Vibrato platenpr
voor stereoliefhebbers. 19.20 Artistieke staal
kaart. 20.00 Nws. 20.05 Amusementsmuziek.
20.45 We vinden nog wel wat (hoorspel).
21.15 Voorjaarsliedjes. 21.35 Lichte gramm.
muziek. 22.00 Klassiek vioolconcert. 22.30
Nws. 22.40 Lichte gramm. muziek. 22.50 Ra
kelings: actueel programma. 23.25 Swing en
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Klassieke gramm. muziek.
10.00 Nws. 10.02 Opera. 11.00 Nws. 11.02 Lich
te gramm. muziek. 11.30 Leger des Heils.
12.00 Nws. 12.02 Variant. 13.00 Nws. 13.02
Tienerdrama. 14.00 Nws. 14.02 Rhythm and
blues. 14.30 Dansorkest. 15.00 Nws. 15.02 Mo
dern Amerikaans amusement. 15.30 Lichte
muziek. 17.00 Nws. 17.02 Sportshow.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40 Weerber.
12.45 Pianomuziek. 12.55 Buitenlands pers
overzicht. 13.00 Nws. 13.15 Gevarieerd pro
gamma. 17.00 Nws. 17.10 Progamma voor
veilig verkeer. 17.35 Lichte muz. 18.00 Nws.
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport.
18.30 Franse les. 18.32 In de kijker. 18.45
Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Gramm. mu
ziek. 19.00 Nws. 19.40 Gevarieerde gramm.
muziek. 20.00 Muziekconcours Koningin Eli
sabeth. 23.40 Nws.
ADVERTENTIE
K2r
Imp. Brocades. Amswda»
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
10.20 Schooltelevisie. 18.45 Pipo de Clown.
18.50 Journaal, 18.55 Reclame. 19.00 Telixer,
een jong tijdschrift. 19.30 Christus voor Alle
man? 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16
Reclame. 20.20 Rue Brique (showprogram
ma). 21.05 Bonanza (TV-Western). 21.55
Brandpunt. 22.45 Journaal. 22.50 Samenvat
ting Olympia Tour.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Vjoew,
voor de tieners. 20.35 Avro's Televizier. 21.00
Nederlandse danskampioenschappen ama
teurs 1967. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal.
22.30 Teleac: Kernfysica.
VOOR ZATERDAG.
NEDERLAND I
15.30 Nws. 15.31 Reclame. 15.34 Weekjour
naal v. slechthorenden. 15.57 Reclame. 16.00
Onder de loep. 16.20 Voor de jeugd. 18.45
Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.55 Recla
me. ,19.00 Rond de aarde in een brigantijn,
(reportage). 19.45 Onderweg. 19.56 Reclame
20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Attentie.
20.35 Oude Glorie. Voetbalwedstrijd Oud-In
ternationals Nederland Engeland. 21.20 Jij
en ikke (TV-musical). 22.50 Avondoverden
king. 23.00 Journaal. 23.05 Samenvatting
Olympia Tour.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Reclame.
20.05 Mrs. Thursday. (TV-film). 20.55 Achter
het nieuws. 21.20 Liedjes. 21.40 La-La-La:
Frans muziekprogamma met succesliedjes.
22.10 Reclame. 22.15 Journaal.
historische natuurkundige instrumen
ten. Geopend op werkdagen, behalve
maandag van 10 tot 17 u. De eerste zon
dag van de maand van 13 tot 17 u.
In 't Goede Uuur (Nieuwe Kerksplein):
Expositie van grafiek van Frans de
Jong. Dagelijks van 10 tot 18 u. en 20
tot 22 u. en zondag van 14 tot 17 en
20 tot 22 u.
Galerie T (Bakenessergracht 67) Tot
25 juni expositie van werken van de
Griekse schilder Yannis Gaïtis. Dage
lijks van 11 tot 17 uur en zondags van
13 tot 17 u.
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 19):
Permanente expositie van oude reli
gieuze kunst, schilderijen, middeleeuw
se beeldhouwwerken, handschriften en
kunstnijverheid. Dagelijks behalve
maandag geopend van 10 tot 12.30 u.
en van 13.30 tot 17 u.
Vishal (Grote Markt): Dagelijks van 15
tot 17 u. Op zondag en feestdagen van
13 tot 17 u. Tot en met 28 mei werken
van kunstenaars uit Osnabrück.
Cruquiusmuseum Cruquiusweg, Heem
stede: Historische stoommachines en
maquette van Nederland met water
standen en overzicht ramp 1953. Dage
lijks geopend van 9 tot 17 u. Op zon- en
feestdagen gesloten.
Artificia (Heemstede):Dagelijks van 9.30
tot 18.30 u-: Expositie van schilderijen
en grafiek van Michel Overbeeke en
beeldhouwwerken van Johan Jorna. Tot
4 juni.
Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend op
donderdag van 10 tot 12.30 en 13.30 tot
17 u. Zon- en feestdagen van 14 tot 17 u.
Gemeentehuis Bloemendaal, Bloemen-
daalseweg 158, Overveen: Van 20 mei
tot en met 11 juni dagelijks van 14 tot
17 u.:Expositie van aquarellen en teke
ningen van Joop Dam en etsen en me
taalplastieken van Frans Verpoorten.
Galerie Judasoog, Westkolk, Spaarndam:
Op zon- en feestdagen van 13 tot 17 u.
expositie van aquarellen van Jan van
Geem.
Duystergast, Strandhotel, Zandvoort:
Tot en met 4 juni op zaterdag- en zon
dagmiddagen van 2 tot 4 u.: Expositie
van werk van Jenny Prins.
Wijkcentrum Schalkwijk (Laan van An
gers), dagelijks (behalve dinsdags) van
19 tot 22 u. en zondag van 14 tot 17 u.:
Expositie van moderne beeldhouwkunst.
Tot 19 juni.
Vrijdag 26 mei. Stadsschouwburg, 20 uur:
Toneelgroep Centrum met „De reis om
de wereld in 80 dagen" van Pavel
Kohout. Regie: Paul Vasil. M.m.v. Ton
van Duinhoven, Piet Römer, Ina van
der Molen, John Koch, Broes Hartman,
Dries Krijn, Ferd. Sterneberg, Peter
Aryans, en vele anderen.
Zaterdag 27 mei, Stadsschouwburg, 20 u.:
Toneelgroep Centrum met „Alleen op
vrijdag", blijspel van Keith Waterhouse
en Willis Hall. Regie: Ank van der
Moer. M.m.v. Ann Hasekamp, Els van
Rooden, Wim van den Heuvel, Allard
van der Scheer.
Zondag 28 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
Toneelgroep Centrum met „De Thuis
komst" van Harold Pinter. Regie: Wal
ter Kous. M.m.v. Guus Hermus, Ton
van Duinhoven, Ann Hasekamp, John
Koch, Wim van den Heuvel en Allard
van der Scheer.
Maandag 29 mei, Stadsschouwburg, 20
uur: Toneelgroep Centrum met „De
draak" van Jewgenij Schwarz. Regie:
Peter Oosthoek. M.m.v. Ton van Duin
hoven, Jules Hamel, Piet Römer, Je
roen Krabbé, Broes Hartman, Sara
Heyblom, Nell Knoop, Lettie Oosthoek
en vele anderen.
Dinsdag 30 mei, Stadsschouwburg, 20 uur
Toneelgroep Centrum met „Alleen op
vrijdag". Zie verder zaterdag 27 mei.
Woensdag 31 mei, Stadsschouwburg, 20
uur: Toneelgroep centrum met „Man
is man" van Bertold Brecht. Regie:
Hagen Müller-Stahl. M.m.v. Karin
Haage, Margreet Heemskerk, Peter
Aryans, Jules Hamel, Joop Admiraal,
Piet Römer, Dries Krijn, en vele ande
ren.
Vrijdag 26 mei, Conertgebouw, 20.15 uur:
Concert door het Koor Katholiek Haar
lem, o.l.v. Albert de Klerk. M.m.v. het
Noordhollands Philharmonisch Orkest;
Eric Ingwersen, orgel; Annette de la
Bije, sopraan;, Sibylle Raaphorst, alt
e.a. Programma: Haydn, Bach.
Dinsdag 30 mei, Grote of Sint Bavokerk,
20 uur: Orgelconcert door Piet Kee.
Donderdag 17 juni, Grote of Sint Bavo
kerk, 20 uur: Orgelconcert door Albert
de Klerk.
Poppentheater Merlijn, Hasselaersplein
35, 14.30 uur. Toegang 4 jaar. Zaterdag
27 mei: „De apebroodboom"; Woens
dag 31 mei: „Het torenhaantje".
Linnaeushof, Bennebroek, tot en met
oktober: Openlucht-tentoonstelling van
voorjaars- en zomerbloemen.
Maandag 29 mei. Raadhuis Bennebroek,
20.30 u.: Gemeenteraadsvergadering.
Donderdag 1 juni. Raadhuis Hoofddorp,
14.30 u.: Gemeenteraadsvergadering
Haarlemmermeer.