Ds. Huizinga en het militairisme Nog volle zalen voor Krisjnamoerti De Bazuin: de kerken willen modern doen Discussie met een vooraanstaande predikant der baptisten Ontmoeting Nieuwe Primaat ZATERDAG 2 7 MEI 1967 Erbij 16 Ds. Keers overleden (Door Rik Valkenburg) Ds. F. E. Huizinga, bekend baptistenpredikant in Twente, maar ook daarbuiten bekend als jarenlang voorzitter van de Unie van Baptisten-gemeenten en van de Europese Baptisten-federatie, tevens vice-presi dent van de wereld-federatie, werd onlangs in Neder land voorpaginanieuws, omdat hij de Hengelose be lastingsinspecteur liet weten, dat hij een deel van zijn belastingen (bestemd voor oorlogsdoeleinden) niet lan ger zou betalen. Ds. Huizinga werd in 1907 te Borger (Drente) geboren en werd in 1930 predikant in Leeuwarden. In 1942 vertrok hij naar Rotterdam. In 1943 werd hij predikant in algemene dienst bij de Unie, standplaats Arnhem. Hij evacueerde in 1944 naar Veen- dam, waarnemend in Nieuwe-Pekela. Van 1946 tot 1950 werkte hij in Leeuwarden en verhuisde toen naar En schede. In 1953 werd het Hengelo, waar hij in 1961 een nieuwe wykgemeente stichtte. Want deze dominee ver richt graag pioniersarbeid. Door zijn diverse functies heeft hij in zijn leven heel wat Europese lan den, ook in Oost-Europa, bezocht. Dat ds. Huizinga een dynamische figuur is zal blijken uit onderstaand interview. Drukken wij echter eerst de complete, originele tekst af van zjjn brief aan de inspecteur van de directe be lastingen in Hengelo fOv.): „Na langdurig beraad ben ik, ziende op de on menselijkheid van het oorlogsbedrijf en bemer kende hoe wij als christenen daarop niet een duidelijk gesproken en hoorbaar woord zeggen, dat naar mijn gevoelens gezegd moet worden, tot het besluit gekomen om u mee te delen, dat ik met ingang van het jaar 1967 aan u over mijn inkomen te betalen belastinggelden, ervan uitgaande dat tenminste 15 percent van de ge- inde belastinggelden besteed wordt op een het ge weten verontrustende en kwetsende wijze, namelijk voor het onderhouden van een leger en van wat een krijgsmacht tot krijgsmacht maakt, 15 percent niet zal voldoen, maar dat bedrag zal reserveren, tot mij door u of anderen bericht wordt gedaan, waar het door mij ingehouden bedrag kan worden gestort voor een doel, waartegen ik als christen geen bezwaar kan maken". Wij spraken ds. Huizinga over zijn standpunt: Dominee, u hebt dus in december 1966 de inspecteur van belastingen be richt dat u 15 percent van het belas tingbedrag zou aftrekken omdat u niet wilde meebetalen aan militaire uitga ven. Hoe verdedigt u dat?... Ik vind het als christen niet ver antwoord het doden van medemensen geldelijk te steunen. Maar de bijbel zegt toch dat wij de overheden moeten gehoorzaam zijn? De overheid legt ons dit toch op?. Dezelfde bijbel zegt ook dat wij God meer gehoorzaam moeten zijn dan de mensen. Dat behoeft nog geen anti-milita- risme in te houden. Toen de soldaten, die als beroep de krijgsdienst hadden, volgens Lukas 3:14, tot Johannes de Doper kwamen met de vraag: mees ter, wat moeten wij doen?.ant woordde de doper (de baptist) heus niet dat zij militair-af moesten wor den, maar hij zei alleen dat ze niet moesten plunderen en niemand afper sen en tevreden zijn met hun soldij. U gaat dus verder?. We hebben in de oorlog kunnen constateren dat soldaten toch blijven plunderen en afpersen. Ik heb er zelf genoeg van beleefd bij Arnhem. En Johannes de Doper was Jezus niet!!!" Die soldaten zullen dan geen chris ten-soldaten geweest zijn. Overigens is hier mijn vraag niet mee beant woord, meen ik. „Christen-soldaten" kunnen eigenlijk niet bestaan. U gebruikte straks Lukas 3:14. Ik zou Mattheüs 26:52 kunnen citeren, waar Jezus Zelf nadrukkelijk zegt: Breng uw zwaard weder op zijn plaats, want allen, die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard omkomen. Dit zegt Hij nog wel tot Petrus, die uit een defensief oogpunt naar het zwaard greep. Ik ge loof dus niet dat wij een tekst, zoals u citeerde, moeten laten spreken, zon der erbij te bedenken wat de Geest van Christus ons wil zeggen. Dan be schouw ik de tekst als voertuig van de boodschap. Terwijl de Geest van Christus de boventoon moet voeren. Maar Jezus ontpopt zich toch ner gens als anti-militarist, terwijl Hij in Zijn gelijkenis van het koninklijk bruiloftsmaal in Mattheüs 22 zelfs spreekt in het zevende vers: en de koning werd toornig en hij zond zijn legers uit en verdelgde die moorde naars, en stak hun stad in brand. Als probleem was het anti-mili- tarisme in die tijd uiteraard nog niet aan de orde gesteld. Daarom zeg ik ook dat wij moeten handelen in de Geest van Christus. Ik zal een con creet voorbeeld noemen: Ik ontmoette in Kassei een Duitser, over wiens uit latingen ik mij ergerde. Hij liet uit komen dat hij behoorlijk had deelge nomen aan oorlogshandelingen. Ik vroeg hem of hij een Christen was „Wiesp denn? Ich bin ja Baptist". Het was dus een broeder van mij. Ik vroeg hem hoe hij zich zou voe len wanneer hij als vliegofficier een paar atoombommen op Mos kou zou moeten werpen. Ik stel de voor dat hij eerst wel zou gaan bidden om een behouden vlucht. Dan zou hij boven Moskou wel weer gaan bidden om zelfbehoud, te midden van de om hem heen exploderende grana ten van de luchtafweer en dan bij het neerlaten van de bommen nog maar weer eens bidden of ze goed terecht mogen komen en tenslotte, thuisge komen, voor het welslagen van de op dracht, terwijl de miljoenen in Mos kou van de aarde zijn weggevaagd. Toen ik uitgesproken was zat mijn broeder er toch echt wel even mee. En persoonlijk zit ik er eerlijk gezegd al jaren mee. Het is voor mij geen stunt maar een gewetenskwestie! Dat zal best zo zijn. Maar als in diezelfde oorlogstijd de geallieerden ons in de puree hadden gelaten, wa ren we waarschijnlijk nu nog onder het Duitse juk. Voor ons was het dus mooi dat zij aan militarisme deden. Of beziet u dat anders?. Volgens mij mag de zaak niet zo gesteld worden. Het gaat in het Ko ninkrijk Gods niet in de eerste plaats over bevrijdingen van landen of hoe dan ook. Als gelovigen zijn wij kolo nisten van de hemel en behoren de ge aardheid van de hemel hier te intro duceren. Daarom ben ik ook in de al lereerste plaats Christen en dan pas Nederlander. Wij moeten in dezen uni verseel denken. Van God uit denken Ds. Huizinga dus. En wat betekenen landsgrenzen voor het Koninkrijk Gods? Ik wil best weten dat ik mij vlak na de oorlog vaak geërgerd heb aan de toespraken welke gehouden werden bij de graven van gesneuvelden en bij dodenherden kingen. Natuurlijk is hun de hemel gegund. Maar op grond van sneuvelen voor het vaderland zal niemand het hemelse leven in bezit kunnen nemen. Ik vond het vaak een Walhalla-achtig gedoe. Vaderlandsliefde kan een deugd zijn, maar wat heeft het met Christen dom te maken? De vraag blijft hoe het dan met ons gegaan zou zijn. U bent voor afschaf fing van het leger. Moeten wij dan eventuele vijanden zomaar ons land laten binnenvallen? Buiten mijn principiële bezwaar om, zou ik reeds kunnen opmerken dat een klein land zich net zo goed niet dan wel verdedigen kan. De Denen zijn er in de oorlog eerder beter dan slechter afgekomen dan wij. Zij had den zich niet verdedigd. Wat het prin cipe betreft: wij moeten het met God durven wagen! Maar dat is toch onverstandige taal? We moeten onze rede toch ook terdege laten spreken?. Gehoorzaamheid aan God is pri mair! Beter mèt God in de moeilijk heden dan tégen God zomaar eigen machtig optreden. Trouwens wie weet wat God zou doen; hoe Hij ons zou ze genen als wij het met Hem durfden wagen Verwacht u veel succes van uw pro vocatie? Toen ik de inspecteur van belas tingen schreef dat ik van plan was 15 percent van mijn belasting niet te betalen, bedoelde ik dat niet als een protest of als een provocatie, maar meer als een persoonlijke gewetens daad. Het gaat mij dus niet om succes, maar ik hoop wel dat ik hiermee iets wakker geschud heb, wat reeds slui merde. Ik vraag me soms af of wij als christenen in deze tijd nog „vreem delingen en bijwoners" zijn, zoals ik in mijn bijbel lees. Ervaren we als christenen en als kerken het Evangelie nog wel als een verontrustende bood schap? Weet u, ik heb zo langzamer hand het gevoel dat we als kerken het rode achterlichtje zijn geworden, in plaats van het witte, wegwijzende licht. We nemen als christenen deze wereld en wat daarin gebeurt maar al te gemakkelijk zoals het reilt en zeilt. En denken dat God het zo gewild heeft of wil. Maar van de kansels wordt toch voortdurend gebeden om vrede? Dat is toch ook een bepaalde activiteit? We moeten met onze neus ge drukt worden op het hele probleem van oorlog, vrede en ontwapening. We kunnen heel stichtelijk preken en we kunnen heel oprecht bidden voor de vrede. Maar wat doen we voor bijzon ders als we alleen maar preken en bidden? Ik ben bij mezelf nagegaan: stel je zelf eens een concrete daad. Deze vraag bleef in mij gisten totdat ik op oudejaarsdag mijn daad stelde. Waren er personen die u als voor beeld tot deze daad inspireerden? Inderdaad. In de eerste plaats de grote dadensteller Christus. Maar ik dacht ook aan Ghandi en aan Martin Luther King. De Bergrede inspireerde mij eveneens. Hoe nam de Hengelose inspecteur van belastingen het op? Deze keek heel vreemd, toen hij in het begin van dit jaar mijn brief ontving. Hij belde mij en zei dat ik hem in een lastig parket had gebracht. Ik antwoordde dat ik dat werkelijk vervelend vond! Ik begreep dat die in specteur, (een heel beminnelijk mens) er echt mee in zijn maag zat, als hij eventuele maatregelen tegen mij zou moeten nemen. Had het verder nog persoonlijke ge volgen voor u? Wat ik deed, was geheel voor eigen verantwoording. Daarom meen de ik te moeten bedanken als voorzit ter van de Baptisten Unie. Omdat dit alles door mijn geweten was opgelegd, wilde ik de Unie er niet mee belasten. Mijn collegea, J. v. Dam uit Sneek, eindredacteur van ons weekblad, bracht mijn daad in de openbaarheid. Sindsdien heb ik enorm veel journa listen op bezoek gehad, terwijl tal van kranten erover gingen schrijven. Ook kreeg ik bijzonder veel instemmende reacties! Verwacht u nog verdere gevolgen? Ik heb de consequenties van mijn daad pogen te overzien en ik weet, dat mij dwangbevelen en eventueel de deurwaarder te wachten staan. Waar schijnlijk zal men beslag leggen op mijn salaris. Hoe dan ook, ik moet de stem van mijn geweten volgen! Bent u ook een tegenstander van de politie? Beslist niet. Zelfs niet tegen een internationale politiemacht! Er moet een zekere orde heersen. Een orde, die soms zal moeten worden afgedwongen. Daar keert het Evangelie zich nergens tegen. Dan is de overheid „dienaresse Gods". Maar wel zijn wij als christe nen verplicht een duidelijk en hoor baar woord tegen het onmenselijke oorlogsbedrijf te laten horen. Wij moe ten tonen, dat de krachten van de geest sterker zijn, dan die van de wa penen! Zonder leger is een land weerloos. Dat verwekt vrees en angst. Hoe zou u dat psychologisch willen oplossen? Er moet niet het geloof zijn in de „balance of terror", van het zekerheid zoeken dus in een machtsevenwicht van de vrees. We moeten onze zeker heid op iets geheel anders stellen. Op „Iemand" Ik weet dat je dan niet meer past in het gebruikelijke schema van deze wereld, deze kerk en deze maatschappij. Dat lijkt misschien „burgerlijke ongehoorzaamheid" maar het is in wezen „Christelijke gehoor zaamheid." Maar als Christus zelf tot de fari- zeeën zegt, naar aanleiding van het be talen van belasting aan de bezettende, Romeinse overheid: Geef de keizer wat des keizers is en God wat Godes is, hoe verklaart u dat dan? Zou er iemand in staat zijn deze tekst op de juiste manier te interpre teren? Deze uitspraak geeft immers geen enkele richting aan? Best moge lijk dat de Heer zijn geraffineerde te genstanders alleen maar schaakmat wilde zetten. Immers, ze dropen be schaamd af en waren waarschijnlijk niets wijzer geworden. Jezus was altijd de situatie meester. En een Meester in situaties! Duidelijk wil ik stellen dat ik geen revolutie wil maken, maar po sitie wil kiezen! Was er in de pers nog een reactie die uw bijzondere aandacht had? Ik kon het erg waarderen dat Bruins Slot in Trouw zich er niet van wilde afmaken „Want dat is heel goedkoop. Waar het om gaat is, dat hier een gewetensbezwaar aan de orde is tegen oorlogstoerusting. En de oor log is een gruwel. Daar zijn pacifist en niet-pacifist het zo langzamerhand wel over eens"aldus Trouw. Hebt u nog een slotopmerking? - -WC V Ik hoop dat de gelovigen zich zul len gaan bezinnen op hun positie in de wereld. Men moest vaker Rom. 12:1 en 2 lezen, met name vers 2: „En wordt niet gelijkvormig aan deze we reld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van Uw denken!" De nieuwe primaat van Grieken land, aartsbisschop leronimos (r.) in gesprek met een journalist. Hij heeft verklaard te hopen dat het Vaticaan zijn pogingen zal beëin digen rooms-katholieke bekeer lingen te maken in het orthodoxe Griekenland. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM. Krisjnamoer ti is weer in Nederland en ofschoon aan zijn komst nauwelijks rucht baarheid is gegeven heeft hij in het RAI-congrescentrum in Amster dam volle zalen getrokken. Zon dagmorgen en dinsdagavond zal hij daar opnieuw spreken en wie ver zekerd wil zijn van een plaats doet er goed aan een uur voor het begin van de bijeenkomsten aanwezig te zijn. Zij die geloven dat Christus zich be dient van deze wijze man uit het oos ten zullen stellig aannemen dat die duizenden mensen dóór hoger hand naar de RAI zijn gezonden. Onder het gehoor bevonden zich echter ook vele honderden theosofen, want hoewel Krisjnamoerti reeds tientallen jaren heeft gebroken met deze groep blijft men nieuwsgierig naar zijn woord. Is Krisjnamoerti, inmiddels een wat schuwe, vergrijsde tengere man van zeventig jaar, de nieuwe wereld leraar, een profeet of een zeer mense lijk wijsgeer? De mystiek, die hem omringt, en de herinneringen aan de vermaarde ster-kampen, die het Over ijsselse Ommen tussen 1920 en 1930 wereldbekend maakten, prikkelen ken nelijk velen om meer van hem te we ten te komen. De komende dagen is daartoe nog gelegenheid dankzij het Krisjnamoerti-comité dat de bijeen komsten organiseert. Krisjnamoerti is als dertienjarige ontdekt als een in Madras in het voor malige Brits-Indië geboren wonder kind. Die ontdekking is te danken aan dr. Annie Besant, de toenmalige pre sidente van de theosofische vereniging, die in Adyar het hoofdkwartier heeft. De jonge knaap, achtste kind van een theosofische vader, schreef op die leeftijd reeds een boekje „Aan de voet van de meester" waarin hij zijn op vattingen over het geestelijk leven neerlegde. Wat het bescheiden hindoe-jongetje deed zou in het westen abnormaal wor den genoemd, maar het heette toen dat hij in een toestand van inspiratie leefde. Mevrouw Besant zag in hem onmiddellijk een groot geestelijk le raar, die de mensheid een nieuwe re ligieuze impuls zou kunnen geven. Op haar kosten werd Krisjnamoerti naar het westen gezonden, waar hij onder andere in Oxford en aan de Sorbonne studeerde. Het onttrekken van het kind aan het gezin gaf in het jaar 1910 een klein schandaal. Het nieuws van het proces, dat de vader tegen mevrouw Besant voerde en dat hij tenslotte ver loor, bereikte alle kranten van de we reld. Mevrouw Besant had zulke grote Krisjnamoerti In het stationsgebouw van het nieuw Schiphol is geen ruimte voor kerkdien sten. Zo heeft de direktie van de lucht haven meegedeeld aan het bisdom Haarlem en aan de hervormde en ge reformeerde classis. Blijkens de be richtgeving hebben deze drie kerken Paus Paulus VI begroet de Armeen se orthodoxe patriarch Khoren 1, een historische ontmoeting. De samenkomst paste in het kader van de pogingen van de paus de diverse kerken in de wereld dichter bijeen te brengen. daartoe een verzoek ingediend bij de direktie van Schiphol, misschien niet in de eerste plaats ten behoeve van de doorgaande en wachtende reizigers, maar van het personeel. Wij waarde ren daarin de bereidheid tot dienstver lening der kerken, die per se niet on der doet voor de service van elkaar beconcurrerende luchtvaartmaatschap pijen, aldus schrijft De Bazuin. „Ons lijkt dit verzoek echter wel wat prematuur! Het bericht wekt minstens de suggestie dat de kerken erbij wil len zijn, modern willen doen. Natuur- .S^X: - ••"A lijk, als het gezamenlijke personeel van Schiphol, voor zover kerkelijk ge ïnteresseerd, via zijn direktie de wens te kennen zou geven dat het graag op dit areaal, zo ver van de bewoonde stad, een kerkdienst zou willen hebben, dienen de kerken op een dergelijk ver zoek in te gaan en voorzieningen te treffen. Maar als de kerken zelf daar toe een verzoek richten aan de direk tie, zou men wel eens een behoefte kun nen suggereren die eigenlijk niet be staat en de indruk kunnen wekken dat de kerk daar een plaats opeist, waarop zij geen enkel recht heeft. Wij zouden ons nog eerder kunnen indenken dat er een ruimte wordt beschikbaar gesteld voor moslims om er hun (verplichte) gebeden te verrichten en waar pries ters, kloosterlingen en christenen stil te vinden voor hun brevier of overpein zingen. De directie van onze nieuwe lucht haven is waarschijnlijk tot alle facili teiten bereid, waaraan een reële be hoefte bestaat. Dat zij evenwel nogal critisch en sceptisch staat tegenover een officieel verzoek van drie kerken, lijkt ons niet enkel getuigen van nuch terheid maar ook van begrip voor de reële mentaliteitsverandering in de kerken zelf." Aldus De Bazuin. In Arnhem is op 74-jarige leeftijd overleden de hervormde emeritus Ds. A. Keers, oud-predikant van het dia- konessenhuis in deze plaats. Ds. A. Keers werd in 1920 predikant te Rottum-Stitswerd en stond nadien te Breskens en Roermond. Hij werd in 1935 benoemd tot predikant-directeur van het Arnhemse diaconessenhuis. Vanuit deze functie ging hij in 1953 om gezondheidsredenen met vervroegd emeritaat. verwachtingen van haar ontdekking, dat zij reeds in 1911 de orde van de Ster van het Oosten oprichtte die de leer van Krisjnamoerti moest uitdra gen. Deze beweging groeide inderdaad uit tot een wereldomspannende orga nisatie, die op haar hoogtepunt meer dan honderdduizend leden had. In 1921 begon Krisjnamoerti zijn reizen in India, Australië, Amerika en Europa. Zijn toespraken trokken grote belangstelling. In dat jaar werd ook een begin gemaakt met de jaarlijkse sterkampen op kasteel Eerde in Om men, die konden worden gezien als een internationaal congres van aan hangers van de leraar. Krisjnamoerti, wiens mysterieuze aantrekkingskracht en oosterse inne mendheid in Nederland ook buiten de kring van volgelingen er toe hebben bijgedragen dat hij hier een populaire figuur werd, heeft nooit bevestigend ge antwoord op de vraag of hij de Messias, de Christus of de wereldleraar was. Dat hij door Mevrouw Besant en an dere hem omringende figuren wel de gelijk als de belichaming van de we reldleraar werd gezien bracht een scheuring in de theosofische wereld. In H)29 maakt Krisjnamoerti korte met ten met de mystiek die hem omgaf: Hij ontbond de orde van de Ster van het Oosten. Hij haatte persoonsverheerlijking. Over het opheffen van de omvangrijke organisatie zei hij: „Zodra er een or ganisatie van leden bestaat streven zij niet meer, maiar laten zij zich als een kudde leiden. Daarom is zo'n or ganisatie een onding". Het heeft mevrouw Besant groot ver driet gedaan.De breuk was kennelijk onherstelbaar. Mevrouw Besant bleef volhouden dat zij dankzij haar occulte gaven had vernomen dat Krisjnamoer ti het voertuig van de wereldleraar was. Maar Krisjnamoerti ging zijn ei gen weg en kwam ondanks herhaalde verzoeken zelfs niet aan het sterfbed van de vrouw, die van hem een we reldbegrip had gemaakt. Desondanks heeft hij later wel toe gegeven dat hij veel aan zijn opvoed ster te danken heeft gehad en dat dank zij haar bemoeienis zijn lichaam en geest zich in bijzondere harmonie heb ben kunnen ontwikkelen. Sindsdien heeft Krisjnamoerti over de wereld gezworven. Zijn woorden hebben inmiddels miljoenen bereikt.Hij ziet als doel van zijn optreden in zijn toehoorders de eigen intelligentie wak ker te roepen, opdat zij het blijven de inzicht verkrijgen dat hen in staat stelt hun problemen spontaan schep pend en bewust tegemoet te treden. Eigenlijk verwerpt Krisjnamoer ti het geloof in God. In het boek „The first en last freedom" een van de vele die hij heeft geschreven zegt hij: „Geloof is een ontkenning van de waarheid. Geloof staat de waarheid in de weg. Geloven in God is niet God vinden". En een van zijn latere uitspraken: „De mensen die zeggen in God te ge loven hebben de halve wereld vernield en de andere helft in ellende gedom peld. Indien gij werkelijk in God zoudt geloven indien dat een werkelijke er varing voor u zou zijn dan zou uw gelaat een glimlach dragen en ge zoudt geen menselijk wezen vernietigen". Steeds weer houdt hij zijn gehoor voor: „De gelukkige mens is hij die zijn eigen waarheid heeft gevonden niet de waarheid van een ander de mens die de stem van zijn eigen intuïtie volgt, waarmee de eeuwige in hem spreekt. De geesteshouding van Krisjna moerti is vrij van elke discipline en vrij van elk geestelijk gezag. Of zoals hij zegt: „De geest van de mens moet zwijgen. Eerst dan zal de liefde gaan functioneren. En als er liefde is be staat er geen sociaal probleem". Hij is na 1929 nog vele malen in Nederland geweest, na de oorlog in 1948 en in 1955. Tussen zijn bezoeken aan de diverse landen waar hij spreek beurten houdt woont hij in Californië of op zijn landgoed in Adyar, dat grenst aan het terrein van de theosofische beweging. Hij schrijft er zijn geschrif ten als een gewoon, zij het zeer wijs man, die dogma's en volgelingen •chuwt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 16