Yannis Gaïtis schildert met
de directheid van volkskunst
Maigret komt terug
in het najaar
Maandag laatste Eerdmansquiz
Veel Nederlandse kunst
op Expo in Montreal
EEN GRIEKSE KUNSTENAAR IN GALERIE-T
Rolls Royce voor
Beatle Lennon
Geschil rond Dans-
Theater in Londen
„Na tien jaar zvilden ze wat nieuws
Cultuur in Tiel
als bouwproject
Amateurtoneel in
Delft en Baarn
Franse eerlijkheid
op Moskous
congres
ZATERDAG 27 MEI 1967
8
Volkskunst met een plus
Plezierig
Peil
Filmer
N iveaii
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
1 el evisieprogramma's
Het is een gedrongen, nogal vierkante veertiger, Yannis Gaïtis. Zijn handen
spelen met een snoer kralen, want hij is een Griek. Hij is een boer van afkomst,
later kunstschilder geworden, die zijn oorsprong niet verraadt. Zijn kunst is even
direct aansprekend als hijzelf is: rustig vriendelijk, maar met een ernstige onder
toon, die soms door een gulle lach wordt weggevaagd. Hij is doodeenvoudig,
ondanks zijn roem, die hij dankt aan veel tentoonstellingen in de halve wereld.
„Er staan nog zeven schilderijen van me in Athenezegt hij. De vorige regering
had ze gekozen als inzending voor de Biennale te Sao Paulo. Ik kan niet terug
naar Athene. Theodorakis is een vriend van me. Mijnheer Van Hasselt ook, die
schrijft in Nederlandse kranten. Ik ben nogal een rebel, ik denk niet dat ik m'n
schilderijen spoedig terug krijg".
Yannis Gaïtis lacht weemoedig, als hij dit vertelt. Even later lacht hij gul
en hard als ik hem verzeker dat zijn werk te goed is voor een fascistisch regime.
Hij kan zich dat lachen gelukkig veroorloven, want hij woont vaker in Parijs
dan in Athene.
„Les Saints Georges" heet dit grote
doek in heldere, primaire kleuren.
„Kijk", zegt Yannis Gaites, Sint
Joris is een belangrijke heilige in
Griekenland. Eigenlijk zijn er drie,
één voor de Grieks Katholieken,
één voor de Rooms Katholieken en
ik heb er de protestanten ook maar
een gegeven, met z'n drieën op één
paard". Naast het paard, met daar
onder de draak, een processie en
boven en helemaal rechts kijkt het
publiek toe, alsof de oude mythe
van Sint Joris zich afspeelt als een
kermistafereel.
Gaïtis heeft een „gewone" klassieke
schilderopleiding genoten in Athene. Hij
heeft zich van het academisch schilderen
vrij gemaakt, niet door filosofie of psy
chologie in zijn kunst te betrekken, maar
door terug te keren naar een vorm van
volkskunst; volkskunst met een plus, met
een extra. Van nature is volkskunst on
persoonlijk. Een volk, een stam, een clan,
een dorp vervaardigt voorwerpen en ver
siert die volgens een traditioneel pa
troon. Soms gaat dat heel primitief, soms
heel ingewikkeld, maar meestal niet zo,
dat de persoonlijkheid van de één sterk
onderscheiden is van die van de buur
man. Zelden is het eeji individuele kunst.
Bij Yannis Gaïtis is dat natuurlijk wel
zo. Er leeft nog veel volkskunst in Grie
kenland, maar daarnaast is dat land de
bakermat van de gehele Europese kunst,
die juist het individuele, het persoonlij
ke, tracht te benadrukken. Wel, door bei
de stromingen is Yannis Gaïtis heenge
gaan en hij is weer bovengekomen met
zijn persoonlijke stijl; een sterk indivi
dueel denken, doch dat ingebed in vor
men, die hun verwantschap met volks
kunst hebben behouden.
Op zijn doeken verschijnen veel men
sen als nauwelijks aangeduide marionet
ten. Heel vaak is het een verzameling
koppen met weinig of geen individuali
teit en die omringen dan één figuur, die
er duidelijk en „geportretteerd" uit
springt. Die éne figuur kan een worste
laar zijn of een andere kermisfiguur.
Soms zijn het er twee, bij voorbeeld een
bruidspaar. Dat bruidspaar dan weer heel
nauwkeurig gedetailleerd de bruid met
een japon van bloemetjesbehang maar
de getuigen, familie en belangstellenden
weer onpersoonlijk door een paar snelle
penseelvegen aangeduid. Bloemen, dieren
en dingen behandelt hij ook zo.
Zijn „Tour de France" is teruggebracht
tot een aantal simpele marionetachtige
figuren achter fietsen, die uit één voor
wiel met stuur bestaan. De hele rest acht
hij overbodig. Hij werkt dus eigenlijk
met gereduceerde symboliseringen van
zaken die we allemaal kennen en hij doet
dat met zo weinig mogelijk middelen, zo
weinig mogelijk kleuren ook: helderrood,
heldergroen, blauw en daarnaast veel wit
en zwart. Hij bereikt zijn doel, het schep
pen van zijn eigen wereld dus, zo een
voudig en direct mogelijk.
Gaïtis slaagt in zijn opzet en niet om
dat hij zo weinig mogelijk middelen no
dig heeft om goed gecomponeerde doeken
te maken, maar door de kracht van zijn
persoonlijkheid die er doorheen straalt in
de vorm van een grote levensvreugde en
zijn gevoel voor humor, waardoor zijn
kunst verwant raakt aan die van de bes
te cartoonisten of karikaturisten, met
dien verstande, dat zijn kijk op de mens
veel goedmoediger is.
Wie zijn eigen kijk op mens en maat
schappij wil vergelijken met die van
Yannis Gaïtis, zal een verfrissend geeste
lijk bad ondergaan. Tot 25 juni kan dat,
in Galerie-T, aan de Haarlemse Bakenes-
sergracht.
Hein Steehouwer
'vmy.m'.
(Van onze r.t.v.-medewerkster)
AMSTERDAM. Maigret is voor
dit seizoen afgelopen, maar in oktober
gaat het weer op de oude voet door.
De VARA is van plan door te gaan
met de verhalen van Simenon. We
zullen dezelfde vaste mensen op het
scherm zien. Alleen inspecteur Jan
vier, die in de laatste aflevering is
doodgestoken, is en blijft wijlen. Jan
Velseboer zal dus niet meer mee
werken.
Regisseur Eimert Kruidhof heeft een
heel plezierig jaar gehad met het maken
van zijn Maigrets. „De ervaringen met
Jan Teulings zijn bijzonder goed, deze
man zet zich enorm in voor zijn werk en
hij heeft ook veel eigen ideeën. Hij be
schouwt zijn optreden voor de tv niet als
een zaak van even gauw geld verdienen,
maar interesseert zich hevig voor alles wat
wij doen en hij werkt er zeer gewetens
vol aan".
Over het algemeen zijn de Maigrets
zeer goed ontvangen. De kijk en waarde
ringscijfers liggen zeer ver boven het ge
middelde. Alleen op de laatste Maigret is
nogal wat kritiek geweest. Sommige cri
tici vonden de rollen te zwak gespeeld,
anderen daarentegen vonden de laatste
juist een bijzonder goede aflevering. Ei
mert Kruidhof zegt hiervan: „Het moei
lijke bij de laatste aflevering was, dat er
zo weinig in te spelen viel. Er waren wei
nig dramatische situaties, het stuk be
rustte voornamelijk op de tekst. De scè
nes op zichzelf hadden weinig verhaal,
alleen in hun totaliteit waren ze aan
vaardbaar. Het publiek kijkt op verschil
lende manieren: de een heeft genoeg aan
het woord met een plaatje erbij, de an
der wil alleen het beeld met als toegift
waf tekst".
„Zelf was ik het eens met een criticus,
die zei dat er misschien hier en daar wel
slecht geacteerd was, maar dat het ni
veau van de hele Maigretserie op een der
mate hoog peil staat, dat er hier alleen
nog maar sprake is van een keertje iets
meer of iets minder gelukkig. Dat is vol
gens mij juist en we werken ons te plet
ter om het hoge niveau te handhaven. En
och: Simenon is toch ook weer niet de
eerste de beste: soms mag hij dan wat
merkwaardige situaties voorschotelen,
maar daar hebben wij nu eenmaal part
noch deel aan, omdat wij het hoogstens
bewerkt hebben, niet geschreven.
Alle vorige Maigrets zijn in Parijs op
genomen, maar Eimert Kruidhof is van
plan er ook een paar aan de kust op te
nemen. Dat is om te beginnen het geval
met de eerste aflevering van het volgend
seizoen: Maigret op vakantie. Men is al
bezig met de opnamen, al wordt er niet
voor begin oktober gestart. Zes afleverin
gen in een serie mag wat weinig lijken,
maar Kruidhof verzekerde ons, dat iedere
Maigret ontstellend bewerkelijk is. Het is
een kwestie van eerst een script, dat je
«elf moet uitzoeken en bewerken, dan de
hele organisatie van het filmen, het fil
men zelf en het monteren. Drie weken
repetities, drie dagen opnamen, vier da
gen rust en dan weer de volgende afle
vering.
„Het is wat dat betreft net een bakke
rij, een soort continu-bedrijfje met heel
korte rustperiodes tussendoor. Ikzelf", al
dus Eimert Kruidhof, „houd bijzonder veel
van dit werk. Van huisuit ben ik filmer,
daarom trekt mij het werken op deze
manier zo aan. Ik ben overigens wel van
plan om na afloop van de serie '67-'68
even een frisse neus te gaan halen. Ik wil
dan zélf een film gaan maken.
„Ik ben op het ogenblik bezig samen
met Wies Andersen een eigen verhaal te
schrijven, met hulp van een echte schrij
ver. We hebben al verschillende persona
ges in het hoofd, die onze ideeën dekken.
Het gaat geen komedie worden, maar een
modern actueel probleem, dat we toch
met de nodige humor willen brengen, zon
der op het speciale comedy-effect te mik
ken.
Beatle John Lennon heeft de door hem
bestelde kleurige Rolls Royce in ontvangst
genomen. Het voituur kost hem elfduizend
pond sterling. De overheersende kleur is
geel, maar er zijn ook blauwe, rode, groe
ne en witte vlakken. Op de deuren zijn
boeketten bloemen geschilderd en op het
dak de dierenriem.
Het Nederlands Dans Theater is ge
dwongen er van af te zien de reeks voor
stellingen in 't Londense Phoenix te ver
lengen als gevolg van geschillen met de
vakbond van musici. Het besluit van het
gezelschap, zaterdag de slotvoorstelling te
geven, volgt op stappen van de vakbond
zijn veto over de groep uit te spreken,
omdat zij gebruik maakt van muziek op
de band. Sadlers Wells, die als impres
ario optreedt heeft vier en vijftig musi
ci in dienst, maar de orkestbak van
Phoenix biedt slechts plaats aan zestien
musici en voor het Nederlandse program
ma is een volledig orkest nodig.
Havenprijs. Ter gelegenheid van haar
vijftigjarig bestaan heeft de scheep-
vaart-vereeniging Noord (Vereeni-
gihg van ondernemers in de haven- en
vervoersbedrijven te Amsterdam) in
januari een havenprijs voor beeldende
kunstenaars uitgeschreven, met als on
derwerp: „de haven van nu", waarvoor
tweehonderd werken zijn ingezonden.
De prijs voor een schilderwerk 3500)
is toegekend aan de heer H. Huig te
Amsterdam, de prijs voor de categorie
tekenkunst en aanverwante technieken
1500) aan de heer O. J. Prinsen te
Soest. Verder heeft de jury een eervol
le vermelding gegeven aan de Heer D.
Zwier (Amsterdam).
yy
(Van onze r.t.v.-medewerkster)
HILVERSUM. Maandag ziet u
ze voor het laatst: Theo Eerdmans,
zijn assistente Maud en de VARA-
quiz „Tel uit je winst". Na tien jaar
met alleen voor Eerdmans een
kleine onderbreking tijdens een ziek
te hebben beiden aan de quiz on
afgebroken hun medewerking ge
geven. In die tien jaar heeft het twee
tal zes verschillende quizes ge
maakt; dat waren „Wereldwijs", „Wil
lens en wetens", „TV-toto", „Je neemt
er wat van mee", „Weet wel wat je
waagt" en sinds drie jaren „Tel uit
je winst".
Eerdmans is rayonchsef van de afdeling
Amsterdam van het Vrije Volk, hij werk
te er in de tijd dat de eerste quiz begon
als algemeen verslaggever, later was hij
raadsverslaggever.
(Van onze correspondent)
TIEL Burgemeester en wethouders
van Tiel zullen de gemeenteraad woens
dag voorstellen over té gaan tot de bouw
van een cultureel gesprekscentrum. Men
wil hiermee de bouwwereld, die om werk
verlegen zit, tegemoetkomen. Het complex
waarin ook een schouwburg zal komen,
zal volgens een ruwe schatting ongeveer
drie miljoen gulden gaan kosten.
Men wil in de verenigingsraad van de
VARA nu wel eens iets anders. Eerdmans
zegt daar zelf over: „ik ben toch wel ver
baasd dat ik het tien jaar heb volgehou
den. Zelf had ik gedacht dat het niet lan
ger dan vijf jaar zou duren, omdat je bij
de tv nu eenmaal zo snel je populariteit
verbriukt. Ik vind het een goed teken,
dat de kijkdichtheid tot het laatste mo
ment hoog was.
Het eerste idee voor de quiz kwam van
Gijs Stappershoef. Hij had iets dergelijks
nog weer tien jaar eerder gezien in Ame
rika, maar hij wilde voor ons land niet
de harde Amerikaanse manier toepassen;
daarom kwamen de korte interviews
Voorlopig heeft Theo Eerdmans nog
geen plannen om na deze tien jaar weer
iets nieuws bij de tv te gaan doen. „Het
enige plan dat ik heb is dit: een lange,
rustige zomer, een fijne vakantie en voor
de rest heb ik er eigenlijk nog niet over
nagedacht".
Heeft Eerdmans nooit eens te horen
gekregen, dat het werk voor een derge
lijke quiz misschien een beetje onder zijn
journalistiek niveau zou zijn? „Nou, nee.
Een dergelijke kreet heb ik nog nooit
opgevangen van een van mijn collega's
en trouwens: de Amsterdamse journalis
ten hebben mij tot hun voorzitter geko'
zen.'Dat zouden ze toch niet gedaan heb
ben als ze me lichtelijk belachelijk had
den gevonden. Ik heb trouwens mijn
journalistieke en mijn tv-werk strikt ge
scheiden gehouden. Ik heb de tv alleen
maar beschouwd als een aangenaam ne-
renbedrijf, hoewel ik het beslist niet wil
kleineren".
Zijn deze quizes voor hem erg ar
beidsintensief geweest? „Nee, voor mij
eigenlijk niet. Wel voor het team van vas
te mensen. Ik heb maar één vergadering
altijd meegemaakt, een dag voor de uit
zending. Dan heb ik een gesprek met de
scriptgirl, de regisseur en alle verant
woordelijke mensen. We bekijken alle
vragen nauwkeurig: ten eerste op de re
dactie van de vraag, ten tweede op de
zwaarte ervan, ten derde op de ontsnap
pingsmogelijkheid. De mensen zag ik
vroeger pas op het moment van de uit
zending, de laatste tijd een half uurtje
eerder, omdat ons gebleken is dat het
vanwege de buitensporige camera-angst
beter is ze even op hun gemak te stellen
met een kopje koffie en een algemeen
babbeltje. Maar dan nog zie ik vaak men
sen voor mijn neus staan, die onherken
baar veranderen door de angst. Ze wor
den lijkwit, het zweet breekt door de
make-up heen, hun lippen trekken wit
weg. Dat vind ik altijd het moeilijkste
moment, omdat voor mij die drie minuten
die ik per persoon heb, gewoon te kort
zijn om de mensen op hun gemak te
stellep".
Zaterdag
Het avondprogramma gaat van start
met Rond de Aarde in een Brigantijn. Het
is een van de films, die het echtpaar
Irving Johnson maakte van zijn vele zeil
tochten rond de aardbol. Het laatste
kwartiertje voor de klok van achten ij
Onderweg: in het wegrestaurant in Bun-
nik kan men niet alleen eten, drinken en
zich verfrissen, maar ook ter kerke gaan.
Na het journaal en Attentie een uitzen
ding voor de sportliefhebbers. Dick van
Bommel trekt drie kwartier uit voor een
reportage van de voetbalwedstrijd, die
oud-internationals van Nederland en En
geland in Eindhoven spelen ten bate van
de Bond van Militaire Oorlogsslachtof
fers. Grote sterren van weleer spelen
mee, zoals Nat Lofthouse en Abe Lenstra.
Hoofdschotel van de avond is Jij en Ikke.
Jenny Arean en Piet Römer speelden de
hoofdrollen in deze vorig jaar mei uitge
zonden Nederlandse bewerking van de
musical Me and my Girl van Noel Gay.
Als ds. A. C. van den Bosch een avond
overdenking heeft uitgesproken, volgt nog
het laatste nieuws en een samenvatting
van de op deze zaterdag gereden etappe
van Olympia's Tour.
NEDERLAND 2. De VARA opent het
zaterdagavondprogramma met een afleve
ring van de Engelse serie Mrs. Thursday.
Vijfentwintig minuten Achter het Nieuws
hierna. Daarna een programmaatje van
Annemarie Oster, die haar werk voor de
televisie tot nu toe beperkt heeft tot een
gastvrouwenrolletje. Annemarie zal ge
heel alleen artiesten imiteren als Brigitte
Bardot, Liesbeth List, Oonny van den
Bosch, Rika Janssen en Martine Bijl.
Hoogtepunt van het programma is een
aflevering van de Franse amusementsse
rie La la la, waarin we op bezoek gaan
bij de Franse zanger Charles Aznavour.
Zondag
NEDERLAND 1. Zondagmiddag een
rechtstreekse reportage van de Europese
turnkampioenschappen voor dames en he
ren, die in Amsterdam worden gehouden
en een filmverslag van de gebeurtenissen
op de Expo in Montreal. Het avondpro
gramma begint met de rubrieken Op
spraak, Woord voor Woord en Thierry la
Fronde. Na het sportjournaal en het korte
nieuws Pierre Janssen met zijn Kunst
grepen. Het is de vijftigste maal, dat Jans
sen op de beeldbuis komt in zijn eigen
rubriek. Van negen uur af tenslotte de
Gala of the Year, zoals Lou van Rees zijn
show in het Concertgebouw noemde. Spe
ciaal voor deze show kwam de wereldbe
roemde zanger en showman Sammy Davis
Jr. naar ons land. Hij bracht enkele col
lega's mee en zijn eigen orkest van 42
man.
NEDERLAND 2. Natuurlijk ontbreekt
Dr. Kildare ook op deze zondagavond niet.
De vierde van zeven afleveringen van de
serie Een Zaak op Leven en Dood. De
doodzieke nierpatiënten wachten nog al
tijd op de keuze van de dokter: wie komt
in aanmerking voor de hulp van de kunst
nier? Na Kildare een aflevering van de
serie The Villains uit Engeland. Hoofd
persoon is een boerenjongen, die ten
onder gaat in de grote stad. In de uit
zending Première nieuwe films. Tot slot
van de avond het tweede deel van de
Amerikaans-Engelse serie over het we
reldbevolkingsvraagstuk. Richtte men in
de eerste uitzending de schijnwerper op
Brazilië, nu is India aan de beurt.
HILVERSUM I
8.00 Nws. 8.15 Klassieke gramm.muziek.
8.55 Inleiding Hoogmis. 10.00 Audio. 12.00
Country and Western Express. 12.37 Bui
tenlands commentaar. 12.50 Bel Canto. 14.00
Everybody happy???? 15.00 Klassieke en
moderne muziek. 16.00 Klassiek strijkkwar
tet. 16.25 Gevarieerd platenprogramma. 17.00
Kerkdienst. 18.00 Schriftnoten. 18.30 Zingt
het voorbedachte lied. 18.50 Kerk veraf en
dichtbij. 19.00 Nws. 19.07 Klassieke gram.-
muziek. 19.26 Brusselse kanttekeningen. 19.30
Gewijde muziek. 20.00 Lezing. 20.15 Klas
sieke en moderne muziek. 21.00 Het Passie
spel van Tegelen. 21.40 Paviljoen. 22.30 Nws.
22.40 Geloven in morgen. 23.00 Birma Road
(reportage). 23.30 Franse chansons.
HILVERSUM U
8.00 Nws. 8.15 Sport. 8.18 Voor het plat
teland. 8.30 Weer of geen weer. 9.45 Nws.
10.00 Onderweg. 10.30 Oecumenische kerk
dienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 Gram.-
muziek. 11.45 De kerk in de spiegel van
de pers. 12.00 Muzikaal onthaal. 13.00 Nws.
13.07 Toespraak. 13.20 Radar. 14.00 Volks
liedjes. 14.30 Langs de lijn: sport. 17.00 Zon
dagclub. 17.30 Voordracht en muziek. 17.50
Nws. 18.05 Langs de lijn: sport. 18.30 Wals-
orkest. 18.55 Bij nader inzien. 19.30 Balans.
20.00 Nws. 20.05 Rits. 21.15 Manneke Bis.
21.30 Franse chansons. 22.00 Combo met
zangsolist. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten.
22.55 We gaan naar Zandvoort. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Pyamissimo 10.00 Nws.
10.02 Verknipt. 11.00 Nws. 11.02 Koffie met
Kees. 12.00 Nws. 12.02 Nederlandse Arties
ten Revue op de plaat. 13.00 Nws. 13.07
Ringo. 14.00 Nws. 14.02 Rome - Athene.
14.32 Licht orkest. 15.00 Nws. 15.02 Ankara-
Madrid. 15.32 Country en Western. 16.00
Nws. 16.02 Zorro. 17.00 Nws. 17.02 Verzoek
platen.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 13.00 Nws.
13.15 Voor de soldaten. 14.00 Nws. 14.03
Opera- en Belcanto. 15.00 Sport. 18.30 Ka
tholiek godsdienstige uitzending. 19.00 Nws.
19.30 Filmmuziek. 20.30 Havenconcert. 22.00
Nws. 22.15 Muzikaal klankbeeld. 23.00 De
muze musiceert.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Lichte or
kestmuziek. 7.30 Nws. 7.32 Radiokrant. 7.50
Lichte orkestmuziek. 8.00 Nws. 8.10 NCRV-
lied. 8.15 Gewijde muziek. 8.30 Nws. 8.32
Lichte gramm.muziek. 9.00 Voor de zieken.
9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huisvrouw.
10.10 Klassieke muziek. 10.25 Is Barth ach
terhaald? 11.00 Moderne orkestmuziek. 12.22
Voor boer en tuinder. 12.27 Meded. voor
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Variant.
13.30 Lichte gramm.muziek. 14.05 Schoolra
dio. 14.35 Moderne muziek. 15.00 Semi-klas-
sieke muziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30
Lichte muziek. 17.00 Overheidsvoorlichting.
17.10 Voor de kleuters. 17.25 Voor de jeugd.
17.40 Lichte gramm.muziek. 18.20 Uitzending
van de B.P. 18.30 Lichte gramm.muziek voor
de tieners. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30
Muziek uit uw vakantieland. 20.15 De Maan
aanbidder (hoorspel). 21.10 Lichte gramm.
muziek. 21.20 Orgelconcert. 22.15 Avondover
denking. 22.30 Nws. 22.40 Literama. 23.00
Licht muziekprogramma. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20
Lichte gramm.muziek. 7.55 Dagopening. 8.00
Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte gramm.
muziek. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klassieke
en moderne orkestwerken. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.55 Beurs.
12.00 Amusementsmuziek. 12.27 Meded. t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Modern platteland.
12.35 Dansorkest. 13.00 Nws. 13.10 Actualitei
ten. 13.30 't Muzikantenuur. 14.30 Met het
oog op de toekomst. 15.00 Voor de vrouw.
16.00 Nws. 16.02 Licht ensemble. 16.15 Volks
muziek uit Joegoslavië. 16.45 Nederland -
Gitaarfestival 1967. 17.30 Brabant Journaal.
18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Ik ver
bind u door 18.30 Licht muziekprogram
ma. 19.40 Humanistisch Verbond. 19.50 Cur
sus Openbaar Kunstbezit. 20.00 Nws. 20.05
Klassieke muziek. 21.30 Alle hens 22.00
Let the peoples sing. 22.30 Nws. 22.40 Iks.
23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Programma met Netty Ro-
senfeld. 10.00 Nws. 10.02 Actualiteiten. 10.05
Licht platenprogramma. 11.00 Nws. 11.02 Ac
tualiteiten. 11.05 Nou en? 12.00 Nws. 12.02
Actualiteiten. 12.05 TNT. 13.00 Nws. 13.02
Actualiteiten. 13.05 TNT. 14.00 Nws. 14.02
Actualiteiten. 14.05 Kick. 15.00 Nws. 15.02
Actualiteiten. 15.05 Swing-time. 16.00 Nws.
16.02 Actualiteiten. 16.05 lORRRrrr17.00
Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 Verzoekpla
ten.
VOOR ZATERDAG.
NEDERLAND I
15.30 Nws. 15.31 Reclame. 15.34 Weekjour-
naai v. slechthorenden. 15.57 Reclame. 16.00
Onder de loep. 16.20 Voor de jeugd. 18.45
Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 18.55 Recla
me. 19.00 Rond de aarde in een brigantijn,
(reportage). 19.45 Onderweg. 19.56 Reclame.
20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Attentie.
20.35 Oude Glorie. Voetbalwedstrijd Oud-In
ternationals Nederland Engeland. 21.20 Jij
en ikke (TV-musicali. 22.50 Avondoverden
king. 23.00 Journaal. 23.05 Samenvatting
Olympia Tour.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Reclame.
20.05 Mrs. -Thursday, (TV-film). 20.55 Achter
het nieuws. 21.20 Liedjes. 21.40 La-La-La:
Frans muziekprogamma met succesliedjes.
22.10 Reclame. 22.15 Journaal.
VOOR ZONDAG
NEDERLAND I
15.30 Europese kampioenschappen turnen
te Amsterdam. 18.40 Opspraak. 19.05 Bijbel
vertelling voor de kinderen. 19.10 Thierry
(TV-film). 19.35 Sport. 20.25 Journaal. 20.30
Kunstgrepen. 21.00 Gala of the year: Sammy
Davis Jr., show en orkest. 23.00 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Journaal. 20.05 Dr. Kildare (TV-
film). 20.30 The Villains (TV-film). 21.15
Première: nws over films. 21.45 Het Bevol
kingsvraagstuk: India. 22.10 Journaal.
VOOR MAANDAG
NEDERLAND I
18.45 Pipo de clown. 18.50 Journaal. 18.55
Reclame. 19.00 Kenmerk. 19.30 Lucy Show.
19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame.
20.20 Achter het nieuws. 20.45 Tel uit je
winst. 21.20 De jonge onderzoekers. 21.45 Het
Peloton Anderson. 22.30 Samenvatting Olym
pia Tour. 22.35 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 De Misan-
throop of: De Eerliefde zwartkijker, kome
die v.d. Franse t.v. 21.50 Een spannende
tijd voor oud en jong. 21.56 Reclame. 22.00
Journaal. 22.30 Teleac: Automatisering.
t
In het Nederlands paviljoen op d
Expo '67 in Montreal wordt de laat
ste hand gelegd aan de expositie
„kerkelijk leven in Nederland". Wer
ken van tien beeldende kunstenaars
en een fotograaf zijn bijeengebracht.
In, aan en rond het paviljoen zijn
bovendien werken van meer dan vijf
entwintig kunstenaar^ en ontwerpers
te zien. Ons land leverde ook een be
langrijke bijdrage aan het thema
paviljoen „De mens als schepper".
Daar hangen oude meesters uit
Nederlandse musea, maar ook Neder
landse meesters uit buitenlands bezit.
Dagelijks staan op de Place des Arts,
waaraan het themapaviljoen ligt, de men
sen in rijen die vaak meer dan vijftig
meter lang zijn. Vele uren van de dag
kunnen de duizenden niet anders doen
dan schuifelen langs de kostbare schilde
rijen en beeldhouwwerken: Rembrandts
laatste zelfportreet „Het weefgetouw" van
Van Gogh, de compositie in rood van
Mondriaan en Rembrandts „Verlooche
ning van Christus". Uit Nederlands bezit
hangen er op deze overzichtstentoonstel
ling van schilder- en beeldhouwkunst
overigens nog de „dorpsbruiloft" van Jan
Steen en „Binnenplaats" van Pieter de
Hoogh.
„Kerkelijk leven in Nederland" in het
Nederlandse paviljoen toont prenten van
Wessel Couzijn, Jef Diederen en Aat Ver
hoog. Ben Guntenaar, Carel Kneulman,
Tajiri en Carel Visser maakten de beeld
houwwerken „Toren van Babel" en
„Kruis voor Dachau".
Van Lucebert en Schlomo Koren zijn
er „Toren van Babel" en „Stenen voor
Jeruzalem". Jan Noyons' zilveren voor-
De studieweek van de Nederlandse
Amateur Toneel Unie (NATU), die van
8 tot 15 juli op Drakenburgh in Baarn
wordt gehouden, werd gisteren en van
daag ingeleid met twee Natu-dagen in
Delft. Gisteren nam mr. P. Cleveringa
afscheid als voorzitter hij wordt opge
volgd door mr. H. J. Zeevalking van
daag worden in de aula van de technische
hogeschool op prosceniumtoneel opge
voerd „Darts" van Lodewijk de Boer,
„de minnaar" van Pinter en „the sport
of my mad mother" van Jellicoe. In aan
sluiting daarop wordt een teach-in gehou
den, waarin over het opgevoerde van ge
dachten wordt gewisseld. De zaterdag
wordt besloten met een demonstratie en
de opvoering van een fragment uit Ro-
denko's „Harten twee harten drie" in
het microtheater van „De Flits".
werpen voor de protestantse en rooms-
katholieke erediensten zijn in vitrines uit
gestald. Langs de wanden is voorts een
serie foto's gehangen, die Mike Schuyt
maakte van synagoges, rooms-katholieke
en protestantse kerken.
In de grote zaal in het Nederlandse
paviljoen hangen de negenentwintig por-
tetten, die Cécile Dreesmann borduurde
van leden van het Huis van Oranje. Van
Charlotte van Pallandt zijn er twee bron
zen studies van portretten van koningin
Juliana. „Monsieur Jacques" van Oswald
Wenckenbach siert de tuin bij het pavil
joen.
Aan de gevel van de overhangende zaal
is het 28 klokken tellende carillon gehan
gen. Verder zijn in, aan of' bij het pavil
joen nog een in polyester uitgevoerd
beeld van Jan Pieters en „De familie" in
brons van Loek van Meurs te zien. Elf
gravures en etsen zijn er van Herman
Berserik, Henk Huig, Harry van Kruinin-
gen, Frits Lensvelt, Wim Noordhoek, Wil
ly den Ouden, Ap Sok, Auke de Vries en
Ed van Zanden, alle geïnspireerd op de
Deltawerken. In het hofje liggen in het
plaveisel twintig tegels van Annemieke
Post over „De mens en zijn wereld". An
der aardewerk is er van Jan van der
Vaart en Betty van Lange. Aan de wan
den van de ontvangstzaal en andere re
presentatieve vertrekken hangen emaille-
werken van Hans Koetsier, geometrische
composities van Peter Struycken, een
compositie met spijkers van Bé van der
Heide en drie variaties met cirkels van
Ad Dekkers. Een samenstelling van gla
zen ballen heeft Andries Copier bijgedra
gen.
Armand Lanoux, Franse romanschrij
ver en winnaar van de „Prix Goncourt",
heeft op het congres van Sovjet-auteurs
in Moskou verklaard, dat de arrestatie en
opsluiting van twee Russische auteurs we
gens publikatie van hun werk in 't Wes
ten alleen maar nadelig voor de Sovjet-
Unie is geweest.
Lanoux, die geen namen noemde, doel
de op de schrijvers Sinjavsky en Daniel,
die het vorig jaar gevangen werden gezet
omdat zij boeken, waarin kritiek werd
geoefend op de samenleving in de Sovjet-
Unie, in het Westen hadden laten uitge
ven.
Lanoux zei, dat het hier mogelijk om
een persoonlijke aangelegenheid ging,
maar dat men zich in de Sovjet-Unie moet
realiseren, dat literatuur een zaak is die
de hele wereld aangaat. Velen van de
vijfhonderd afgevaardigden applaudis
seerden na de toespraak van de Fransman.