Sex en Vietnam de grote trekpleisters „Pardon" boekt succes bij de welvarende Duitse jeugd „V ervalsers", matig misdaadverslag OMEGA VAN NIEL WESTERSE TENDENS IN DE SOVJET-THRILLER A VANAVOND Einde kleuren-tv vanuit Waalre Johnny Kraaykamp getrouwd Jeroen Boschcircus in Brabants Heeze Tegelexpositie in het Rijksmuseum Zaterdag concert door het Haarlems Jeugd Orkest "#BsRnTlT PRIMATOUR WOENSDAG 7 JU NT 196 11 (Van onze correspondent) BONN Terwijl in West-Duitsland vele kranten en tijdschriften ten on der gaan aan economische problemen kortgeleden weren het nog het vertiendaagse „Deutsche Panorama" en het aloude „Simplizissimus" loopt het maandblad Pardon" nog steeds goed. Iedere maand vinden honderdtwintigduizend exemplaren van het satirische tijdschrift hun weg naar kopers en abonnees. Het succes van „Pardon" is te vergelijken met het succes van 't Westduitse „Twen"' Het wordt in hoofdzaak gelezen door een duidelijk omlijnde groep nieuwe koopkrachtigen, de jeugd tussen de twintig en dertig jaar. Politiek Rancune Dor Isolement Tussengeneratie Formule Stokpaarden Misdaad en spionage in Moskou en Amsterdam De. radio geeft donderdag T elevisieprogramma's Bert Japin LU Bang voor wagen ziekte? Elke dag voor het instappen: Primatour en u hebt een fijne reis. Sex en Vietnam zijn iedere maand de hoofdschotels op het Pardon-menu. De uitgevers komen er rond voor uit, dat hun voorplaten „met sex" het best wor den verkocht en daarom zijn alle voorpla ten „met sex". En terwijl men op het terrein van de binnenlandse politiek welis waar schrijnende tonen durft aan te slaan zijn dee redacteuren nergens zo schrij nend, om niet te zeggen bewust schof ferend bijvoorbeeld in het juni-num- mer -als wanneer het om Vietnam gaat. Men kan slechts raden welke koers het progressief-linkse blad in het conflict tus sen Nasser en Israël zal varen. Hoewel de „neutrale" en gedekoloniseerde wereld zijn sympatie heeft, speelt in de bonds republiek de wroeging om het in de oor log veroorzaakte leed een voorname rol. Juist het „jongste verleden" (zoals dit dikwijls eufemistisch wordt aangeduid) en de daaruit voor Duitsland ontstane si tuatie vormen in „Pardon" een steeds weerkerend thema. In het april-nummer DE VERVALSERS van Theodoor Kars (uitgave De Bezige Bij) opent met een waarschuwing aan de lezer, bedoeld om de indruk van een sleutelroman zo veel mogelijk weg te nemen. De schrij ver heeft mooi praten. Op de achterflap onder zijn foto vermeldt de uitgever, dat men hier het authentieke verslag heeft van een op lichtingsaffaire, ivaar- bij de auteur ten nauwste betrokken was en waarvoor hij in 1965 werd gear resteerd. Het ging om een zwendel met uit Duitsland meegenomen postwissels, waarop aan Nederlandse P.T.T.-kanto ren voor honderdduizenden guldens on rechtmatig werd geïnd. De opzet was even anti-sociaal als intelligent en de re alisatie getuigde van een geduld en or ganisatietalent, een betere zaak waar dig. De hoofddader was de auteur van het boek, die een gymnasium had afge lopen en enkele jaren rechten studeer de (nota bene!). Met het achterover ge drukte geld richtte hij een litterair blad op. „Tegenstroom" genaamd, dat het en kele nummers uithield en ongeveer het slechtste in zijn soort was sinds een eeuw. TEN opzichte van het boek is dit al les maar van beperkt belang, behoudens in zoverre het de nieuwsgierigheid prik kelt. Als staaltje van schrijfkunst (en daar gaat het om) is „De Vervalsers" een kruising tussen een detective, met dien verstande dat de gezichtshoek niet die van de speurder maar van de misda digers is, en een jongensboek, met dien verstande dat het avontuur met de rug naar de maatschappij wordt onderno men en ervaren. Dit laatste is voor de waardering van het geschrevene wél relevant. Het eigenaardige is namelijk dat de buitenwereld zo weinig bestaat in het boek. Met alle begrip voor de be wustzijnsvernauwing die bij het uitvoe ren van de perfecte misdaad vereist is, ontkomt men bij de waardebepaling van de letterkundige verwerking ervan toch niet aan een gevoel van dorheid. Het he le boek kan zich net zo goed afspelen in Stockholm als Rome als (grotendeels) in Amsterdam en de situering in de tijd be perkt zich ook tot de meest oppervlakki ge kentekenen als auto's, een bepaald jargon en meisjes die men gemakkelijk versiert. IN dit isolement dat een functie is van ieder on- en tegenmaatschappelijk ge drag leeft de groep van vier, die de „hoofdredactie" van het hele plan heeft en die men als de actieve, dynamische kern van de onderneming kan beschou wen, met als secondanten de tweede groep, het zgn. bediendewezen, de meelopers, belast met de vuile baantjes en het onder geschikte werk, dat zij in heilig respect voor de vertegenwoordigers van de brain- trust verrichten. Men volgt het hele spel van mee-, tegen- en samenwerking, deser tie en weer aanvaardworden, de soms be dekte, soms openlijk uitgesproken drei ging van woordbreuk en chantage. Men constateert, hoe de spelers in merkwaar dige onverschilligheid risico's nemen die een ander uit angst achterwege zou laten. Men ziet hoe het veroverde geld wezen loos weer uit de hand loopt. Men leest hoe ze bewegen, maar niet wat ze eigen lijk beweegt. Hun handelingen verschijnen de lezer geïsoleerd van hun drijfveren en door dit gemis aan identiteit is „De Ver valsers" niet zo volmaakt als de misdaad die er aan ten grondslag ligt. Sas Bunge wordt een persiflage gegeven van het he dendaags rancuneus Duits burgerdom on der de titel: „Sind wir die Deppen der Welt?" Met een aantal voorbeelden wordt „aangetoond", dat de Duitsers altijd de onderliggende partij 'zijn geweest- „De Duitse ridders waren de gesjochte jongens van het avondland, waarvoor ze het oos ten hadden gekoloniseerd. Nu stemt het avondland, in met de Oder-Neisse-lijn. En verder: „Johann Sebastian Bach werd voor gek gezet door de „Swingle Singers". Dit Franse ensemble heeft met zijn ver baal ten gehore gebrachte Bachcomposi- ties al een Rolls Royce bij elkaar gezon gen. Bach moest lopeen". „Pardon" verscheen in 1962 voor het eerst. Het is het geesteskind en eigendom van Erich Barmeeier en Hans Nikel, res pectievelijk geboren in 1928 en 1930. Ze behoren tot de generatie die „op de grens van twee generatie" (aldus Barmeier) leeft: „We hebben de oorlog meegemaakt, maar waren nauwelijks oud genoeg om er onder te lijden". Beide oprichters-eige naars waren journalist. In 1951 begonnen ze een „cartoon-bureau" en van de niet- verkochte cartoons maakten ze zelf boek jes, die een commercieel succesje wer den. In het tijdschrift „Pardon" komen zoals Barmeeier vertelt in de eerste plaats vragen aan de orde, die de na-oor- logse jeeugd aan de ouders stelde. „Bij ons in Duitsland was de allesoverheersende vraag, hoe alles had kunnen gebeuren. In Zwitserland bijvoorbeeld vroegen de kinderen hun vaders waarom de koe koeksklokken zo en niet anders werden geconstrueerd, dat was het grote ver schil." Barmeeier en Nikel zijn er trots op, dat hun journalistieke formule zo'n door slaand succes bleek. Bovendien beweren zij economisch onafhankelijk te zijn. Ze drijven nog een uitgeverij, waarin sati rische boekjes worden gemaakt, die bij na allemaal een verkoop-succes blijken te zijn. Bij „Pardon" rijdt de satire dan ook in een Mercedes: het is met een geerust- stellende hoeveelheid welvaarts-adverten- ties doorspekt (hoewel de adverteerders ook wel eens angst hadden hun goede naam door de bij de oudere garde dubieu ze faam van „Pardon" te schaden) en wordt op keurig papier en in veel kleu ren gedrukt. Steeds weerkerende onderwerpen in „Pardon" zijn nog de reclame in de tv, de pruderie van de oude garde, de men taliteit van de rijkgeworden zakenman en niet te vergeten de strijd om de zogenaam de „Notstandsgesetze". Nimmer ont breekt ook bondspresident Heinrich Lüb- ke, die een uitgelezen mikpunt voor spot is. Onlangs werd onthuld, hoe Lübke zich met koningin Elisabeth tijdens haar staat- siebezoek aan de bondsrepubliek in zijn pas geleerde Engels had onderhouden. Zo zei kort voor het opgaan van het vuur werk in de zomernacht rond het slot Brühl Lübke tegen zijn hoge gast: „Equal it goes": „gleich geht es los". Erich Barmeeier vindt, da thumor niet internationaal is: „Hitier kwam voort uit het minderwaardigheidscomplex van de kleine middenstand. Fascisme was een gebrek aan zelfbewustzijn. Deze kleine middenstand is nu zijn betekenis aan het verliezeen". Toch is het juist de geest van deze kleine middenstand, die de redacteu ren van „Pardon" te lijf gaan. In het blad ontbreekt alle „Understatement" die de Links Barmeier, rechts Nikel. kracht van de Engelse humor uitmaakt. Barmeier zegt zelf: „de Engelse humor komt voort uit een gevoel van zelfbe wustzijn" en hij voegt eraan toe: „Duit sers hebben net zo veel of zo weinig ge voel voor humor als andere volkeren". Vanavond worden de kleurentelevisie uitzendingen uit het natuurkundig labo ratorium in Waalre beëindigd. De laatste uitzeending, die om half negen begint, wordt verzorgd door het Zweites Deut- sches Fernzehen. Hiermee komt het einde aan een periode van bijna drie jaar, waar in van Waalre uit experimentele pro gramma's in kleuren werden uitgezonden, die in Eindhoven en omgeving konden worden gevolgd. Aanvankelijk organi seerde Philips deze uitzendingen, daarna kregen de Nederlandse omroepvereni gingen beurtelings de gelegenheid een programma te verzorgen en ervaring op te doen met kleurentelevisie. Over enkele maanden gaan de N.T.S. en de omroepen wat kleur in hun programma's doen, te beginnen tijdens de Firato-tentoonstelling in september. Van 1 januari 1968 af zul len zij zes tot acht uur per week kleu renprogramma's brengen. (Van onze correspondent) AMSTERDAM. De 42 jaar oude komiek Johnny Kraaykamp is gisteren in Amsterdam in het huwelijk getreden Johnny en zijn bruid. met de negentienjarige balletdanseres Tilly van Duikeren (van de Sleeswijk Revue). Het huwelijk werd in alle stilte voltrokken. Op het stadhuis waren slechts enkele familieleden aanwezig. Rijk de Gooyer was getuige voor zijn collega Johnny Kraaykamp. ADVERTENTIE Grote Houtstraat 86 - Haarlem Telefoon 10371 - Speciaalzaak sinds 1883 OP totalitaire bodem heeft het speur- dersverhaal nooit goed wortel willen schieten. Verwonderlijk is dat niet: dat het „particulier initiatief" van de privé- speurder het, zoals immers in het klassie ke deductieverhaal het geval placht te zijn, zou kunnen winnen van het politio nele overheidsapparaat, moet in de tota litaire gedachtengang ondenkbaar worden geacht. Hetzelfde geldt trouwens alleen al voor de veronderstelling dat de samen leving in kwestie a-sociale elementen zou herbergen, waaraan een detectiveschrij ver zijn verhaal zou kunnen ophangen. In Duitsland heeft zich na de val van het Derde Rijk een bescheiden „Krimi- nal"-produktie ontwikkeld, die echter noch tot grote bloei, noch tot een eigen vorm heeft weten te komen. Opmerkelijk daar bij is, dat het Duitse speurdersverhaal zich vrijwel beperkt tot wat men er de „Tatsachenroman" gelieft te noemen: een fictievorm, die het meest die van de „politieroman" nabij komt, maar waaraan men met een humorloze hang naar „Gründlichkeit" een etiket van realisme poogt te verlenen, onder meer door zo'n verhaal te voorzien van een kwasi-se- rieuze inleiding, die de lezer de indruk moet geven dat het aan officiële gerech telijke dossiers is ontleend. Ook het na-Stalinistische Rusland blijkt het speurdersverhaal niet meer te schu wen, al is het ook hier opvallend dat men zich vooral voelt aangetrokken tot het „politieverhaal" dus toch weer: de mis daad gezien en opgelost vanuit het stand punt van het officiële apparaat. Een pro cédé overigens, dat alle actuele kritiek op het gezag ten spijt ook in het westen meer en meer veld wint. Een van de eerste Russische auteurs in dit genre was de nog steeds niet in het Nederlands ver taalde Arkadij Adamow, van wie al in 1955 in de Sovjet-Unie een roman ver scheen, indertijd in een Duitse editie overgenomen onder de titel „Die bunte Bande von Moskou". Het verrassende van Adamows verhaal was vooral de openhar tige erkenning, dat de Sowjet-Unie geen volmaakt paradijs is, dat ook Moskou bochtige achterbuurtstraatjes kent, een wijdvertakte onderwereld, jeugdcrimina liteit en standsverschillen, dat het ook in de Sovjet-Unie mogelijk is te spreken van „betere-lui's-zoontjes", al blijken die dan bij Adamov allemaal rijp voor de crimi naliteit, dat er ook daar onverstandige ouders zijn die hun kinderen teveel zak geld geven, kortom: dat de Sovjetbur ger in wezen niet verschilt van de „Wes terling" en dat de Sovjetsamenleving veel met de onze gemeen heeft. GING Adamow naar onze maatsta ven gemeten nog al te zeer mank aan zwart-wittekening, moraliserende passa ges en een nu en dan geëxalteerd ideo logisch toontje, Joelian Semjonow (wiens Petrowka 38 vertaald door H. M. Was kowsky als Misdaad in Moskou in Bru- na's Zwarte Beertjes is verschenen ver telt een misdaadverhaal dat zich, afge zien van de plaats van handeling, in niets van het „westerse" onderscheidt. Ook Semjonow verbloemt de minder ideale kanten van de Sovjet-samenleving niet en ook bij hem het is opvallend vormt de criminaliteit van de jongere ge neratie weer het thema. Hoofdpersoon van dit verhaal is een HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord (lezing). 7.15 Lichte gram.muziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gram.muziek. 8.30 Nws. 8.32 Touringclub. 8.45 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Hongaarse kamermuziek. 11.00 Voor de zie ken. 11.30 Klassieke en moderne muziek. 12.27 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Pro memorie (praatje). 12.45 Voor de vrouw. 14.15 Moderne gram.mu ziek. 14.45 Van 1685 tot vandaag. 15.15 Sphinx. 15.40 Actualiteiten. 15.45 Musiciana. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Klassieke ka mermuziek. 16.55 Parade. 18.10 Sport. 18.30 Halte; Voor twintigers. 19.00 Nws. 19.10 Ra diokrant. 19.30 Vocaal ensemble. 20.00 Lichte gram.muziek. 20.10 De wilde vaart (detec tive-hoorspel). 20.35 Avondpermissie. 22.15 Dagsluiting. 22.30 Nws. 22.40 Boekbespre king. 22.45 Kerkorgelconcert. 23.15 Semi- klassieke kamermuziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte gram.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte gram. muziek. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klassieke muziek. 9.30 Toppers van toen. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.55 Beurs. 12.00 Dansorkest. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Licht instrumen taal ensemble. 13.00 Nws. 13.10 Actualitei ten. 13.30 Muzikale toeristenroute. 14.30 Voordracht. 14.45 Moderne muziek. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Canta America. Licht instrumentaal ensemble. 16.45 Engaged (komische opera). 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.30 Metropole-orkest. 18.55 Gesproken brief. 19.00 Klassieke en moderne muziek. 19.30 Gedichten rondom God. 20.00 Nws. 20.05 Kunstkroniek. 20.35 Samson. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Discotaria. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale muziek. 10.00 Nws. 10.02 Nwe langspeelplaten. 11.00 Nws. 11.02 Lichte gram.muziek 12.00 Nws. 12.02 Transistor. 13.00 Nws. 13.02 Top dertig: Ne derlandse hitparade. 14.30 Lichte muziek door Nederlandse artiesten. 15.00 Nws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Klein chanson. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 lORRRRrrrrr tienerprogramma. 17.00 Nws. 17.02 Actuali- tiegen. 17.05 Draaijijofdraaiik. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Liedjes. 12.40 Weerbe richt. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nws. 14.03 Lichte muziek. 15.00 Nws. 15.03 Pianomuziek. 15.32 Klassieke muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09 Dansmuziek. 17.00 Nws. 17.15 Kwartetmuziek. 17.30 Koor wedstrijd. 18.00 Nws. 18.03 Voor de solda ten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32 Amusement. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lied. 19.00 Nws. 19.45 Lichte muziek. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.15 Kamermu ziek. 21.15 Boekbespreking. 21.30 Israëlische godsdienstuitz,ending. 22.00 Nws. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I 17.00 Voor de kinderen. 18.45 Voor de kleu ters: Pe Minimolen. 18.50 Journaal. 18.59 Reclame. 19.00 Vakantie in Lipizza (T.V.- film). 19.25 Holland Festival Magazine. 19.41 Uitzending Stichting Socutera. 19.56 Recla me. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Uit zending van de V.V.D. 20.30 Sommerkrig, film van de Deense TV. 21.00 De vrouw die hij begeerde (speelfilm). 23.10 Journaal NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 The Beatles, tekenfilm. 20.25 Sport. 21.20 The man from U.N.C.L.E. (TV-film). 22.10 Recla me. 22.15 Journaal. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I 18.45 Voor de kleuters: De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 De Ver rekijker. 19.10 Van gewest tot gewest. 19.30 Mensen in de sport. 19.53 Toeristische tips. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Attentie. 20.45 De Ring. (blijspel). 22.15 Jazz met Jacobs. 22.45 Journaal. 23.00 Teleac: Automatisering. NEDERLOND II 20.00'Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Coronation Street (TV-filmi20.55 Achter het nieuws. 21.20 Werk in liedjes. 21.45 Filmreportage over de vulkaan Mount Burney. 22.10 Re clame. 22.15 Journaal. 22.30 Dichterbij. Joelian Semjonow Misdaad in Moskou, Noel Behn De infiltranten, G. M. Glaskin Zwart Beertje Zwart Beertje Achtervolging in Amsterdam, uitg. Elsevier jongen die, vlak voor het eindexamen van de middelbare school, wordt betrokken in de activiteiten van éen groepje bankro vers. Het begint met de moord op een politie-agent (zoals Semjonow de man te kent, zou hij een Londense bobby kunnen zijn), van wiens vuurwapen men zich meester wil maken en de zaken spitsen zich toe als de jonge hoofdpersoon na een bankoverval wordt geïdentificeerd door een kantoorbediende. Van dat mo ment af heeft men eigenlijk met een psychologische thriller te doen: de lezer kent de jongen van het begin af en wordt door Semjonow verder vooral geconfron teerd met zijn gemoedsbewegingen: de angst voor de gevolgen van zijn daad zijn verhouding tot een leraar bij wie hij vergeefs hulp zoekt, tot zijn ouders, uit wier gespannen verhouding zijn ontspo ring voor een groot deel valt te verklaren Dit alles gezien door de ogen van de jon ge misdadiger zelf, van de vader van de jongen en van de rechercheurs die met het onderzoek zijn belast. Semjonows boek is daarmee een ver haal geworden, dat de sfeer van een Amerikaanse „cop-story" paart aan de bewogen belangstelling voor de motieven van de misdadige mens, zoals men die vindt bij een Simenon zijn hoofdper soon een Raskolnikow-figuur op verklein de schaal en aangepast aan de termen van de thriller. OOK IN Moskou speelt The Kremlin Letter van Noel Behn. O. Falk vertaalde het voor Bruna onder de titel De infil tranten. Het is een spionagethriller van uitzonderlijk formaat, gebouwd op een origneel gegeven. Zes Amerikaanse spi onnen tot in hun tandvullingen toe aangepast aan het Sovjetpatroon ves tigen zich in Moskou om te trachten een door het Westen geschreven compro mitterende brief te ontfutselen aan een top-functionaris van het Kremlin. Het re sultaat is een hard verhaal, bijzonder sterk verteld en ondanks het avontuurlijk aspect overtuigend als een documentaire. HETZELFDE kan niet gezegd worden van G. M. Glaskins „The man who didn count", door J. W. F. Klein-von Baunhau- er voor Elsevier vertaald als „Achter volging in Amsterdam". Hoofdpersoon is een schrijver, gefrusteerd door gebrek aan erkenning, die voorgeeft dat hij be dreigd wordt en naar Amsterdam moet vluchten, zulks in de hoop op publiciteit In Amsterdam wordt hij, tegen zijn be doelingen in, betrokken in een werkelijk komplot en ontvoerd naar de Russische handelsdelegatie. Bij de hersenspoelingen die men hem daar laat ondergaan, wordt de lezer geen sadistisch trekje bespaard Het is een vlot verteld verhaal geworden maar de situaties zijn nauwelijks geloof waardig. evenmin als de monsterlijke sa disten die de schrijver van de Russen heeft menen te moeten maken. Ik zou daarbij nog willen opmerken, dat men tegenwoordig werkelijk wel beschikt over subtielere middelen tot hersenspoeling dan taferelen die de schrijver zinnen in de pen geven als: „Er knapte iets en de jongen sloeg tegen de muur terwijl hij aan één duim hing. Het andere touw bungelde nog aan de katrol met een bloederig stuk duim onderaan de knoop. De bewakers lachten over hun succes." Nederland 1. Met vakantie in Lipiza begint het woensdagavondprogramma, dat wordt verzorgd door de NTS. Julka zit weer in de nesten, want het paard Borej heeft een oude vrouw doen schrik ken, zodat ze is gevallen. Julka voelt zich een beetje schuldig. Verder in het uurtje tot achten de eerste van een aantal we kelijkse uitzendingen gewijd aan het Hol land Festival 1967. De plannen en de voor bereidingen. Na het journaal krijgt de VVD tien minuten van de regering toege wezen om politieke propaganda te ma ken. Dan wordt voor de rest van de avond de filmprojector ingeschakeld. Eerst voor een korte film van de Deen Palle Kja- rulff-Schmidt, Sommerkrig, die handelt over een jonge soldaat, die deelneemt aan een grote zomeroefening van het leger. Hij krijgt tijdens al dat drukke gedoe de indruk, dat men hem niet zal missen en neemt de benen om elders, onder meer bij een allerliefst meisje, wat vertier te zoeken. De hoofdfilm is al eens eer der aangekondigd. Het is de Vrouw die hij begeerde of in het Engels This Sporting Life. Hoofdpersoon in deze Engelse film is een jonge mijnwerker, die rugby speelt en het tot professional in deze sport breng. Hij krijgt een prachtig contact aangebo den en wordt het idool van duizenden sup porters. Maar toch is hij niet gelukkig. Hij zou op het persoonlijke vlak graag hetzelfde succes willen hebben. Helaas, de vrouw, die hij begeert, een weduwe bij wie hij in de kost is, moet niets van hem hebben. Zij is met hart en ziel gebonden aan haar eerste man en weigert een twee de keer te trouwen. De successen op het sportveld kunnen de held niet geven wat hij verlangt, wat huiselijk geluk. Hij gaat er op de duur aan kapot, want de roem van de sportman is vergankelijk. Nederland 2. De AVRO zet het tweede net-programma in met een Beatlefilmpje. Sportpanorama is vervolgens geheel ge wijd aan Amerika. Koen Verhoef laat eerst een film van David Wolper zien over de geschiedenis van het Amerikaan se „football", iets anders dan ons voetbal. Daarna de eerste van een serie Ameri kaanse filmpjes over beroemde boksont- moetingen De Duitse televisie heeft ze allemaal al uitgezonden. De rest van de avond komt ook uit Amerika. Het is een aflevering van the Man from UNCLE. Die man heeft het weer heel zwaar. Hij wordt er op uitgestuurd, als zijn bazen verden king hebben opgevat tegen een evange list, broeder Love. Die zou best eens min der christelijke bedoelingen kunnen heb ben dan hij voorgeeft en zijn getuigenis sen alleen maar gebruiken ter camoufla ge van spionageactiviteiten. Napoleon So lo wordt ook broeder en mengt zich tussen de aanhangers van broeder Love. Hij doet vreemde ontdekkingen, komt in moeilijk heden, maar redt uiteindelijk zijn land van de ondergang. ADVERTENTIE iA, BESCHERMT (Van onze correspondent) DEN BOSCH. Brabants beroemd ste kunstschilder, de 450 jaar geleden in Den Bosch overleden Jeroen Bosch, aan wie dit jaar in de Brabantse hoofdstad een unieke expositie wordt gewijd, zal het onderwerp zijn van een grote op tocht, die bij gelegenheid van de tiende Brabantse dag op 3 september in Heeze bij Eindhoven wordt gehouden. De wer ken van Jeroen Bosch zullen de samen stellers van de stoet inspireren tot een bonte karavaan, die onder het motto „Het circus van Jeroen Bosch" door de straten van Heeze zal trekken. ADVERTENTIE tabletten tegen reisziekte werken snel én langdurig Van 22 juni tot begin september zal in de oostelijke binnenplaats van het Rijksmuseum een tentoonstelling worden gehouden van Noordnederlandse, Ant werpse en Spaanse tegels van de late zestiende eeuw tot het begin van de negentiende eeuw. Veel polychrome (veelkleurige) en blauwe tegels, zowel in enkele exemplaren als in fraaie ta bleaux, met ornamenten, dierfiguren, bloemen, landschappen, wapens, kinder spelen en dergelijke zullen tentoongesteld zijn voor het eerst sinds 1939. Haarlems Jeugd Orkest zal zaterdag avond 10 juni in de Haarlemse Gemeente lijke Concertzaal onder leiding van zijn dirigent André Kaart een concert geven, waaraan door de violist Wybo van Bie- men en de pianisten Rinus Groot en Rob de Groot medewerking zal worden ver leend. Wybo van Biemen, de concertmeester van het orkest, zal het Vioolconcert in G, K.V. 216 van Wolfgang Amadeus Mozart ver tolken. Rinus Groot en Rob de Groot zijn de solisten in het Concert voor twee pia no's van Francis Poulenc, dat voorzover was na te gaan, voor het eerst te Haar lem ten gehore zal worden gebracht. Het concert zal beginnen met de uit voering van de Ouverture in Es voor blaasinstrumenten van Frangois De- vienne, een tijdgenoot van Hay dn, Mozart en Beethoven. Devienne was een virtuoos bespeler van fluit en fagot en vermaard als componist van werken voor blaasin strumenten. Na de pauze komt de 4e Symphonie in c kleine terts van Franz Schubert tot uit voering. Dit werk, dat door Schubert op 19-jarige leeftijd werd gecomponeerd, munt uit door een romantisch-klassieke schoonheid. Het krijgt de laatste tijd om zijn kunstzinnig gehalte steeds meer de aandacht, die het met Schuberts befaam de Symfonie in b (de „Unvollendete"), zijn 5e en zijn 7e Symfonie toekomt. Voor het concert van Haarlems Jeugd Orkest, dat gevormd wordt door muzikaal begaafde jeugd in de leeftijd van 13 tot 25 jaar uit geheel Kennemerland, wordt een grote belangstelling verwacht, te meer daar ook de drie solisten uit deze streek afkomstig zijn. V

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 11