Kerk en Vrede tegen blokvorming Drieluik uit boek Jona Vrienden van Toumliline Gereformeerd vredesberaad tegen totale oorlog Prof. De Graaf waarschuwt voor emotionele pro-lsrael-houding Conferenties Voor onderweg Oecumenisch pleidooi Kort nieuws SPRINC-PAUS fl! ZATERDAG JUNI 1967 Op de jaarlijkse Kerk en Vrede-conferentie op Woudschoten bij Zeist heeft de voorzitter, prof. dr. J. de Graaf, betoogd dat het thema „Noord- Zuid-Vrede", het vraagstuk van de groeiende kloof tussen arme en rijke landen en de gevolgen daarvan voor de veiligheid in de wereld, niet los gezien mag worden van de Oost-West-tegenstelling. Leek het misschien enkele maanden geleden dat de Noord-Zuid-tegen- stellingen de geschilpunten tussen Oost en West in ernst zouden gaan overtreffen, thans blijkt met name in het Nabije Oosten, hoezeer de oude Oost-West-tegenstellingen nog levend zijn. Verder sprekend over het Nabije Oosten waarschuwde prof. De Graaf voor een emotionele al te ongenuanceerde stellingname pro-Israel. Hij riep op tot voortdurende oriëntatie aan het bijbelse vredesvisioen en wees op de volgende tekst bij de profeet Jesaja: 24, 25: Kruispunten en mijlpalen Generale synode Den Alerdinck Moeder en zoon tot predikant bevorderd Eisenhower erevoorzitter bouwfonds Doopsgezind hulpwerk 1 T< £öcfjeth)oo?töcjfif ï)Cetï<e£ -IGgcfifjiebbe ten' anbeten nule tot 3>ita fegseitbc 2 JïJactfet u op/gaet nae be groore fiabtjgtnebe.-enbepiebicfettegen Ijacc bc p:cbjhinge bie it tot ufp?cfec. j ©oe maetfire fitfj jtonaop/ enbe guicïinaejjjinebe/'nae't tooo;t be,s #mcbc nu toaof eene grootc flabt 443obtji/5 ban b?ie bacijrcpfen. 4 «Cnbe 2«na begorji inbe flabt te gaen/ eene barfj-repfe: enbe fjp p?ebifbtc cnbe fepbe;6 fiaify becrtitïj bagen ban fal .$incbeJtoo?bcn7 omgcfieeri. r Cnbe bc1 Iiebcn ban #incbcge* loofbeit aen <0obtf: enbe fp riepen eetv '"baflcn upt/ enbe bebtebben fjacr met fatten ban fjarengwotfïen af rotfjarcit Wepnften toe. 6 Want11 bit tooo:t V geraeefcte tot ben «Comnch ban #mebe/ enbe fjp (lont op ban fijnen rfj/ooh cnbe bebe fijnfjeev- lirh oberbf/ebt ban ftcfjenbe &P bebccbte 'fj met eegen fath cnbe fatt ncbecJ in ■•ffiljen. *2nbe ïjp "liet upttoepen /enbe men j&inetoe/um",6-u-,k-- 3 1-10. Jona's prediking te Ninevé en hag/i uitwerking. 0Ü- Het woord des He#ien kwam 1 ten tweeden male tot Jona: Maak 2 u op, ga naar Ninevé, de gro/te stad, en breng haar de prediking/ die Ik tot u spreken zal./Ew Jorra 3 maakte zich op en ging naar Ni nevé, yEaar het woord des He/ren. Ninevé nu was een geweldig gro/te stad, van drie dagreizen. En Tona begon de stad in te gaan, 4 v r één^ dagreis, en hij predikte^seg- •£- gender Nog veertig dagen en Ni nevé wordt onderstboven ge keerd! En de mannen van Ninevé 5 geloofden God en riepen een vas- °n bekleedden zich, van zwaden. Jona? §J-a-*pV naar linaTa, die grote stad, en clot" f haar de-heodsuhup aan die- Ik u opdraag. utaaA.Jei>a ep en ging* volgens he-t-Aooogd ran de Heer. naar JLLna*». Nineve was inderdaad een zeer grote stad^ drie dagen waren nodig om er- door te trekken. By het binnengaan yen dt si da eftrate dag aEy/kondigde Jeaa aan: Rog veertig dagen en Nineve*wordt met de grond gelijk gemaakt. Be mensen van Hineve schonken geloof aan God; ze riepen een vasten uit en iedereen, groot en klein, boetekleed aan. O ran Nineve, icfLt i(K. j „Te dien dage zal Israël de derde zijn naast Egypte en Assur, een zegen in het midden der aarde, omdat de Here der heerscharen het gezegend heeft met de woorden: Gezegend zij mijn volk Egypte en het werk mijner han den, Assur, en mijn erfdeel Israël". Dr. De Lange wees op de opdracht, vervat in de zes aanbevelingen die de oecumenische Raad der Kerken, eind januari 1967 gedaan heeft ten aanzien van het vraagstuk van de verhouding tussen arme en rijke landen. Wij dienen ons ernstig te bezinnen wat dit voor ons praktisch betekent. Het neen op de vraag van 77 arme landen om open stelling van de markten, door de rijke landen uitgesproken op de wereldhan delsconferentie 1964, zal niet mogen worden herhaald wanneer in 1968 de ze conferentie opnieuw in New Delhi bijeenkomt. Wie in de Bijbel naar „toepasselijke teksten" voor allerlei levenssituaties wil zoeken, zal in de regel teleurge steld worden. Ze bestaan namelijk niet. Wel wil de bijbel voortdurend duidelijk maken, dat het gewone al ledaagse leven niet buiten God om gaat. Deze opmerkingen zijn vermeld in een heel bijzonder rooster „De bijbel bij kruispunten en mijlpalen", een nieuwe uitgave van het Nederlandsch Bijbelgenootschap. Na deze inleidende woorden geeft dit rooster een aan tal bijbelgedeelten, die bij verschillen de belangrijke levensgebeurtenissen gelezen kunnen worden: bij geboorte, verjaardag en doop, bij ziekte en on geval, bij genezing of overlijden, bij huwelijk en ook bij het betrekken van een nieuwe woning of het aanvaarden van een nieuwe werkkring. Maar deze gedeelten moeten gelezen worden in het grote verband van Gods bemoeienis met deze wereld, die zicht baar is in de geschiedenis van Isra el en pas goed duidelijk wordt door de komst van Christus. Een korte inleiding zet uiteen, waar om dit bescheiden hulpmiddel is uit gegeven en hoe het is te gebruiken. Het rooster is door zijn handig for maat gemakkelijk in de bijbel te be waren (en mee te nemen). Het is verkrijgbaar bij het N.B.G., Postbus 620 te Haarlem voor slechts 0.30 en voorziet in een algemene behoefte. Van 19 tot en met 22 juni 1967 zal in Hydepark te Driebergen de zomer vergadering van de Generale Synode der Nederlands Hervormde Kerk wor den gehouden, met als hoogtepunt een verdubbelde synode op woensdagmid dag ter behandeling van de nieuwe be rijming van de 150 psalmen. De gereformeerde synode komt die dag speciaal bijeen, eveneens voor de nieuwe psalmberijming. Andere belangrijke zaken die in de vierdaagse zomersynode van de Her vormde Kerk aan de orde komen zijn: Richtlijnen aan kerkeraden over het gemengde huwelijk, een concept-rap port over de leer der verzoening, be zwaren tegen een vaste paasdatum, plannen van de raad van Kerken in Nederland, vredesvraagstukken. De synode zal voorts een aantal be noemingen doen en een groot aantal kerkordelij ke zaken behandelen. Wij dienen ons vanuit onze verant woordelijkheid als christenen en staats burgers te bezinnen, welke opdracht onze Nederlandse delegatie daar zal moeten hebben. Dr. de Lange ging ook in op de nood zaak dat een sociaal-economisch we reldplan tot stand komt. Natuurlijk rijzen bij elk punt naast duidelijke antwoorden vele vragen als gevolg van de gecompliceerdheid der problemen. Al teveel echter worden deze moei lijkheden ten onrechte als voorwendsel gebruikt om niets te doen. Het ont breekt aan werkelijke politieke wil om de offers te brengen die worden ge vraagd. In onze kerken zijn de elementen aanwezig om de politieke wil tot inter nationale verbondenheid levend en ac tief te maken, die onmisbaar js om tot resultaten te komen. Geïnspireerd door protestzanger Boudewijn de Groot wordt op het vormingscentrum Den Alerdinck te Laag-Zuthem (Ov.) van 3-8 juli 1967 een vakantieweek voor jongeren gehou den met als thema: „er komen andere tijden". Rond het begrip non-konfor- misme is een programma opgebouwd, waarin men zich onder meer zal be zighouden met de „tegendraadse" mo tieven van de Amsterdamse provo's en van de Sjaloombeweging. Er zullen protestsongs beluisterd en besproken worden en naar aanleiding van een schokkende satyrische film „zelfmoord-school" komt de vraag aan de orde of het in onze samenleving met allerlei verschijningsvormen van massamaatschappij en welvaartsstaat nog wel mogelijk is non-konformist te zijn. „Kerk en Wereld" in Driebergen or ganiseert in de maanden juli en au gustus tien zomercursusweken, die zijn gewijd aan actuele onderwerpen. Aan deze conferenties kan door alle be langstellenden worden deelgeno men, ook door gezinnen met kinderen. Tijdens de zomerweken is kinderlei ding aanwezig die de jeugdige gasten bezighoudt als de ouders aan het pro gramma deelnemen. Eén van deze weken 15-22 juli is on der het thema „Leven en regeren in de welvaart" gewijd aan de verant woordelijkheden en de problemen die het leven in een welvaartsstaat met zich meebrengt. Inleidingen worden gehouden over „Hoe wordt een land welvarend?", over de nationale en in ternationale welvaartsverdeling, over jeugdproblematiek en protest houding in de welvaartsstaat. Aanmeldingen kunnen worden ge richt aan het conferentiesecretariaat van Kerk en Wereld, De Horst 1, Drie bergen, waar ook een speciale folder over alle zomerweken kan worden aangevraagd. De Internationale Liga voor Aposto lisch Geloof en Kerkorde organiseert van 3 tot 8 september 1967 te Fri- bourg, Zwitserland, een conferentie over de katholiciteit. Nog een foto van de historische bevestiging van moeder en zoon tot predikant in de Evangelisch Lutherse kerk in Nederland. Links mevrouw M. Mostert-Schen delaar, rechts haar zoon Gerard Johan Mostert in de Amsterdamse Maarte Lutherkerk. Het „Gereformeerd Vredesberaad" heeft zich tot de generale synode van de gereformeerde kerken gewend met de vraag of de synode wil uitspreken: dat elke oorlogvoering die inhoudt het verwoesten van bevolkingscentra en het onleefbaar maken van gehele gebieden een misdaad tegen God en tegen de mensheid is, en dat het willen instaan voor de zaak van gerechtigheid en vre de op aarde naar christelijke overtui ging niet met een dergelijke totale oorlogvoering in overeenstemming valt te brengen. Het „Gereformeerd Vredesberaad" zou daarom willen dat de gereformeer de synode er bij de Nederlandse rege ring op aandringt, af te zien van het bezitten, van het beheren en van het op eigen grondgebied toelaten van kernwapenen. De synode zou dan de regering moeten vragen om een spoed beraad over de vraag, hoe een ver dragsherziening van de NAVO kan worden benut om onze krijgsmacht los te maken van de huidige NAVO-kern- wapenstrategie. Overwogen dient te worden, zo voegt het „Gereformeerd Vredesberaad" hieraan toe, op welke wijze onze krijgsmacht het meest doel treffend kan worden omgebouwd tot een politieel en dienstverlenend instru ment in de samenleving der volkeren. In het „Gereformeerd Vredesbe raad", waarvan prof. dr. J. Verkuyl te Amsterdam de voorzitter is, hebben zich negentien leden van de gerefor meerden kerken verenigd; zij menen dat de algemene richting van het chris telijk denken en handelen ten aanzien van het huidige oorlogsvraagstuk drin gend om herziening vraagt. Naar hun overtuiging behoort de kerk van Jezus Christus een néén uit te spreken tegen het voorbereiden van, het dreigen met en het voeren van de moderne totale oorlog. In de brief van het „Gereformeerd Vredesberaad" komt ook het punt van een mogelijke dienstweigering aan de orde. Men denkt daar onderling niet gelijk over. Er zijn er die ervoor plei ten de huidige krijgsmacht nu niet te verlaten, omdat een ontwikkeling naar een internationale rechtsorde met poli tionele troepen bezig zou zijn en er stappen ondernomen zouden kunnen worden om de huidige situatie van onze krijgsmacht te wijzigen. „Maar", zo voegen zij eraan toe, „wanneer noch de kerk van Jezus Christus, noch de christen-politici vol doende stappen ondernemen of wan neer die stappen geen duidelijk resul taat boeken, zal hun aarzeling verval len en zullen zij tot een daadwerke lijk neen tegen déze dienstplicht moe ten overgaan". Al enige jaren verleent in Nederland een comité „Vrienden van Toumliline" op allerlei wijzen, maar vooral ook financieel, bijstand aan een poging om islam en christendom nader tot elkaar te brengen. Dit sociaal-culturele werk wordt voor namelijk verricht met als centrum het klooster Toumliline in Marokko, dat be woond wordt door monniken. Daarom heen schaarden zich leken, artsen, on derwijskrachten en andere helpers uit Nederland en andere landen, die leiding geven aan meisjes- en vrouwenwerk, huisbezoek, internaat, het verstrekken van maaltijden, kinderverzorging enz. In het pas verschenen jaarverslag wordt melding gemaakt van enige te- De voormalige president van de Verenigde Staten, Dwight D. Eisenhower, inspec teert een model van de kathedraal van Portsmouth (Engeland). Links zal een deel aan het gebouw worden toegevoegd. Eisenhower wordt erevoorzitter van een fonds, dat de gelden voor de uitbreiding zal bijeenbrengen. Het nieuwe deel is bestemd als herinnering aan D-Dag, de dag van de invasie. In dit „drieluik" ziet u afdrukken van werkexemplaren van bijbelvertalingen: de Statenvertaling, de NBG-vertaling en het Oecumenisch proefproject. De eerste is ontstaan in het begin van de zeventiende eeuw, de tweede in de eerste helft van deze eeuw en de laatste nu in zijn eerste begin nog als proef. Alle drie begonnen uit verlangen naar een vertaling voor het eigentijdse Nederland. De eerste bestemd voor de calvinisten, de tweede voor alle protestanten, de derde voor alle Neder landers. Voor het eerst vertalen rooms-katholieken en protestanten nu samen de bijbel. Dit drieluik is een uitgave van het huldigingscomité ds. J. H. Sillevis Smitt. genslagen. Enkele medewerkers wer den door de Sureté Nationale uitgewe zen nog voor hun geregeld werk was begonnen. Contact wordt thans gezocht met een al jaren in Marokko werkende instantie, het Comité Oecuménique d'Entraide du Maroc, teneinde voort zetting van het werk met werkcontract en verblijfsvergunning te verzekeren. Voorts hebben de monniken van het klooster besloten allen een functie in de Marokkaanse organisatie te aanvaar den om zo meer geïntegreerd hun aan deel in de opbouw van de Marokkaanse samenleving te kunnen leveren, waar door de communauteit een heel andere functie zal krijgen. Enkele Nederlandse medewerkers keerden het afgelopen jaar terug naar het zendingshuis in Oegstgeest. Hoewel men een andere koers zal moeten gaan varen, hoopt men nieuwe krachten te vinden, die het werk kun nen overnemen. Sinds maart treedt drs. F. A. N. Bruins, secretaresse van de Haagse Kamer van Koophandel op als penningmeester. Het secretariaat blijft gevestigd Fazantstraat 6 in Zaltbommel. In de zomermaanden worden voor mensen, die onderweg zijn of vakantie houden, voor allen, die er belangstel ling voor hebben op vele plaatsen spe ciale „onderweg-diensten" gehouden. Hieronder laten wij een lijstje van de tijden en plaatsen van deze samen komsten volgen: Blauwkapel (Utrecht-Hilversum), (alleen juni en juli), 10, 11 uur; Hervormde kerk Huis ter Heide (Amersfoort-Utrecht) 9 uur; Rotondekerk-Heerenveen (verkeers plein Heerenveen), wegwijzer op de wegen, j0 en 11 uur; Trefkerk De Klokkenstoel, Oud Ap pelscha (Prov. voorrangsweg Smilde- Drachten), 9.10 uur; Kapel, Hoog Soeren, 9, 11.30 uur; Hervormde Kerk, Spaarnwoude- Spaarndam, 9 uur; Kantine barakkenkamp Oosterland (Molenweg, vlakbij rijksweg naar Oos- terscheldebrug, 9 uur; Hervormde kerk, Kats, 11 uur; Kop Zeeweg, Bloemendaal, 9 uur. Kapel, Staverden, 11.30 uur; Kerk- en recreatieschip De Boei, Sneek, dagelijks in bedrijf, zondags 8 uur H. Mis. 9.30 oec. dienst; Stilte-centrum Groene Kerkje, Oegst geest, dagelijks open van 11.30-14.- uur (geen dienst); De Pieterman, Zwijndrecht (rijks weg 16 Rotterdam-Breda), 9.30 uur; Sint Jan, Gouda, 16 uur, glazen kij ken en toespraak; Drive-out diensten, Opstandingskerk Amsterdam; Toeristenkerk Gulpen, 9 en 10.30 uur Motel Bunnik, 10 en 11 uur. In verschillende gemeenten worden toeristendiensten gehouden, die ter plaatse worden bekend gemaakt. Het Landelijk Beraad van Onderwegkerken is gevestigd Boekelaan 117 te Utrecht. Het optreden van paus Paulus heeft me vrijwel altijd doen den ken aan de Echternacher spring processie: drie sprongen vooruit, twee sprongen achteruit, met dit verschil, dat ik bij Paulus vaak het gevoel had dat hij niet drie sprongen vooruit en twee achteruit deed, maar dat er bij hem op de drie sprongen vooruit altijd drie sprongen achteruit volgden. (J. J. Buskes in „Tijd en Taak") Gedurende het achtste doopsgezinde wereldcongres, dat in de laatste week van juli in het congres-centrum van de RAI gehouden wordt en waaraan ongeveer vierduizend doopsgezinden uit 32 landen zullen deelnemen, zal er in de glazen zaal van de RAI een tentoonstelling te bezichtigen zijn, die een beeld brengt wat de doopsgezin- zinden in de gehele wereld op allerlei gebieden doen. De bekende Amerikaanse oecumeni- cus Daniel O'Hanlon S. J. heeft tij dens een theologische discussie tussen katholieke en presbyteriaanse theolo gen gepleit voor katholieke erkenning der geldigheid van de wijding van pro testantse geestelijken. Hij hield zijn pleidooi tijdens de vijf- j de ontmoeting van presbyteriaanse en katholieke theologen van de St. John- I universiteit in Collegeville (V.S.). Volgens pater O'Hanlon kan men noch I in de historische feiten noch in het ge zonde verstand bevestiging vinden van het standpunt, dat de genade der apos tolische bediening exclusief gebonden zou zijn aan een strikt historische ke ten van gebeurtenissen door de eeuwen heen. Hij zei zijn stelling te hebben op gebouwd vanuit het conciliedecreet I over de oecumene waarin de protes- I tantse gemeenschappen als kerken wor- i den erkend. Deze erkenning biedt volgens pater O'Hanlon ook de mogelijkheid voor een I soortgelijke erkenning van de bedie ning in de protestantse kerken. De Nederduits Hervormde Kerk in Zuid-Afrika heeft besloten het lid maatschap te ontzeggen aan die kerk leden, die lid zijn van het Christelijk Instituut voor Zuidelijk-Afrika. In Afri kaanse theologische kringen be- I schouwt men deze stap als een van d» meest vèrreikende autoritaire beslis singen en een drastische interventie in het persoonlijk godsdienstig leven van de individuele christen, die ooit door een protestantse organisatie zijn genomen, zo staat te lezen in de Sun day Times van Johannesburg. t rrbfM* Jinj Kifï,; focijm bttar;-. ;c- fipitilucïpn ntjrrr» tij hJSxSteur v> Bot nirt tn mogm btfUn. i 3?.tttico"t:ttCr» Irljrttjr mtuius tortt: .zt - Irggr. t i-pit5f nigrl't-;» IJtttt OdtlpirïB» rat mtt m trwsp. toten met iijtm - fjo I>it5t «ftrrowGoA. I anrtnarvM aroatt dutje Ito»! im jtteofdt 9rtc. Verlat* taottt HE Eli. ofte God', tel* rrrdtmuqtBeiV- nrramtVOT ts> tt borgtn. £tn. tt. 39 0-1 - faaimqt bn» gtltjtltfnhtrttitfSfit numrrtbJii '(rata 3tfJ.iM.Str.-.;:. ortt 2. Co:. 1:. 2. ®tttajstr bran' tut Cost iur jm* graotprot a'tt r/rr. lirhttm rti cjfrprf (Oir l)i)frt's3tmoi» te)tn ptfti Hi to rv Vv*-A_A frin i /lo+u1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 14