Onderhouden blijspel met satirische inslag
Coppola's „Big boy" opende
het Arnhemse Filmfestival
m.
X
ledereen krijgt nu 6 mooie stuiters ^r)
bij IGLO patates frites!
>'ifc
Vakantie ook
voor uw huid
Ramses Shaffy zong
filmweek open
Reorganisatie van
de Britse
commerciële t.v.
Orfeo" zaterdag
flit
iil|i
NTS-uitzendingen
Holland Festival
Peter en Pavla
WIJ ONTVINGEN:
DINSDAG 13 J mi 196 7
9
HET LAG vooi de hand de zesde
internationale Filmweek Arnhem te
openen met Fernhouts „Sky over Hol
land'". de spectaculaire documentaire
over ons land, di^ eerst in Cannes de
Gouden Palm verwierf en vervolgens
het succes van het Nederlandse pavil
joen in Montreal ging uitmaken. Min
der eenvoudig was het een keuze te
maken voor de speelfilm, waarmee de
feestelijke openingsvoorstelling in het
Arnhemse Rembrandt Theater haar
„gezicht" zou. krijgen, wat betekent
dat de betrokken film licht en vrolijk
of een imponerend kijkspel zou moe
ten zijn en in ieder geval een aantrek
kelijk stuk bioscoopamusement be
hoorde te vertegenwoordigen. Met
„You're a big boy now" is een goed
compromis gevonden tussen de uiteen
lopende eisen, waaraan een openings
film moei beantwoorden. Het debuut
van de 2*-jarige New Yorkse filmer
Francis Ford Coppola is niet opzien
barend, naar uiterlijke maatstaven
gemeten, maar het is een vrolijk en
voortdurend onderhoudend en verras
send blijspel met een lichtelijk sati
rische inslag, dat tegelijk als voor
beeld van de „young American cine
ma" kan dienen. De film is in zijn 'ge
heel in New York opgenomen, waarbij
het Coppola zelfs gelukt is met zijn
camera door te dringen in de heilige
hallen van de openbare leeszaal aan
Fifth Avenue, de lichtreclames van
Times Square filmteksten te laten uit
zenden en de bewegende krant op
Times Tower te doen onderbreken
door een vermelding van de naam
Barbara Darling, die in de film de be
gerenswaardige vrouw is, achter wie
„big boy" vertwijfeld aanholt.
Persiflage
Losbandig
Bizar
C. Boost
"j
(Op zo'n moment denkt hij beslist niet aan WF)
Met nog 3 minuten te spelen
blijft elke gedachte aan IVi a
natuurlijk ver buiten de lijnen.
Tot het eindsignaal.
Dan wordt de overwinning
door 65.000 supporters en
5 miljoen tv kijkers uitbundig
gevierd met
JONGE S2Ê3 GENEVER
Want in de feestvreugde van
iedereen die de wedstrijd heeft
gezien speelt kVial van zelf mee.
4 D FOCKINK
C4rut& 1679
'"WAND FOCKlWf
Nu willen ze wel twéé keer in de week patates frites!
Zó lekker zijn ze van Iglo. En zó machtig vinden ze die
kleurige stuiters. In elk pak zitten er 6. Gauw halen!
De radio geeft woensdag
T elevisieprogramnias
C. B.
ADVERTENTIE
Als u met vakantie gaat laat dan uw
huid meeprofiteren maar zorg voor
een doelmatige bescherming tegen
schadelijke invloeden van zon en wind.
Voortom dat uw uiterlijk door uit
drogen aan frisheid verliest en ge
bruik daarom dagelijks Olie van Olaz
waErmee u het vochtgehalte van de
huid op peil houdt. Deze tropische olie,
verkrijgbaar bij drogisten en parfu
merieën, schenkt u een zachte elas
tische huid en zorgt ervoor dat ook
lang na de vakantie uw zomers-
gezonde teint bewaard blijft.
Margaret Merril
(Van onze speciale verslaggever)
De zesde internationale filmweek, het
tweejaarlijkse cinemagebeuren in het ka
der van het Holland Festival, is begon
nen. Burgemeester Matser van Arnhem,
die de filmweek in het Rembrandt Thea
ter met een korte rede opende, bleek zeer
verheugd. De filmweek werd ditmaal ook
„opengezongen". Door Ramses Shaffy om
precies te zijn, die samen met het trio
Louis van Dijk wat van de liedjes liet
noren, waarmee hij binnenkort op tour
nee door ons land hoopt te gaan. De keus
was vooral op hem gevallen, omdat hij bij
de jonge filmersgeneratie „in" is, zodat
*r haast geen Nederlandse film van de
laatste jaren te bedenken is of hij speelt
*r een hoofdrol in.
Niet in John Fernhouts Sky over Hol
land, maar dat wisten we al. Over deze
zeventig millimeter-documentaire is na
melijk al heel wat geschreven de laatste
maanden. Maar de organisatoren waren
kennelijk van mening, dat de film, die
m Cannes vorig jaar de Gouden Palm
voor korte films won, en die enkele da
gen later in Montreal door H.M. de ko
ningin werd gezien, geen slechte keus
mocht heten voor de openingsavond van
dit Arnhemse filmgebeuren. Een gedach-
'engang waarmee men zich best kan ver
enigingen, temeer, waar Fernhouts film
)ret „You're a big boy now" van Coppola
ln één programma draaide. In Cannes
was ai gebleken, dat dit voor het pu
bliek een ijzersterk koppel was.
Elizabeth Darling als Barbara Darling
„Big boy" is de centrale figuur in de
film, die een persiflage inhoudt op Ame
rikaanse opvoedingsmethodes! waarin
de combinatie van vaderlijke strengheid en
moederlijk apenliefde een reeks haast on
overkomelijke barrières vormt voor de op
groeiende zoon op zijn weg naar de vol
wassenheid. De superiere vader, die bo
vendien directeur is van de openbare lees
zaal en bibliotheek, waar Big Boy werkt
bezorgt de jongen een minderwaardig
heidscomplex, de verstikkende liefde
waarmee zijn moeder hem achtervolgt
frusteert zijn belangstelling voor meis
jes. Een eerste stap naar volwassenheid
wordt gezet, als Big Boy het ouderlijk
huis verlaat en op kamers gaat wonen,
maar daar blijkt een zorgzame hopita de
plaats van zijn moeder te willen innemen.
Met behulp van een loslopende haan, die
allergisch voor nylonkousen is en ver
woede aanvallen op vrouwenbenen onder
neemt, bewaakt zij de toegang tot de vrij-
gezellenkamer, waardoor de jongen op
nieuw zijn pleziertjes op straat moet zoe
ken. Een jong actricetje dat in een „off-
Broadway"-theater modern toneel be
drijft en in haar vrije tijd mannenhaat-
ster is, wordt de grote liefde van Big
Boy, waarvoor hij tijdelijk de warme ge
negenheid van een secretaresse van zijn
vader inruilt. Maar na wat teleurstellin
gen en verwikkelingen komt het ook met
de liefde in orde en mag Big Boy zich
eindelijk als volwassen beschouwen.
„You're a big boy now" is niet hele
maal het debuut van Francis Ford Cop
pola. In '64 maakte hij met Roger Cor-
man als producent in Ierland een grie
zelfilm „Dementia 13", die als „The
haunted and the hunted" o.a. in Enge
land vertoond is ep daar toch wel enige
aandacht trok, al betrof het een routine
filmpje uit de griezelfabriek van
Roger Corman. Daarvóór had Coppola in
Regisseur Coppola
dienst van Corman het vak geleerd door
het uitoefenen van allerlei functies als ca
meraman, tekstschrijver en geluidstech
nicus; en nog verder terug in het verle
den had de student Coppola om in leven
te blijven naaktfilms gemaakt. Iets van
het avontuurlijke, het onconformistische,
het losbandige, dat zijn korte carrière ken
merkte, is in zijn „You're a big boy now"
terug te vinden. Voor Europese ogen die
de nodige „nouvelles vagues" en „new
waves" hebben zien gaan en komen, is de
film misschien wat minder overrompelend
en vernieuwend dan de eerste reacties uit
Amerika deden vermoeden. Maar aan het
patroon van de Amerikaanse filmkome
die voegt Coppola's film een kleurig en op
zienbarend accent tce.
De filmer zelf schreef het scenario naar
een bestaand boek van David Benedictus,
maar is ongetwijfeld persoonlijk verant
woordelijk voor de vele dwaze invallen en
bizarre grapjes, waarmee de hoofdintri
ge opgeluisterd wordt. Coppola is op een
urbane manier geestig en zijn visuele
grappen, die vaag verband houden met
de komediestijl van de vroegste Ameri
kaanse kluchten, doen het meest denken
aan wat Richard Lester deed in „The
knack". In het rappe tempo, waarmee
grapjes gelanceerd worden en situaties
wisselen, krijgen de acteurs nauwelijks
kans iets van een rol te creëren, maar
Elizabeth Hartman als de vlees gewor
den verleiding Barbara Darling, Geraldi-
ne Page als de moeder, Rip Torn als de
vader, Julie Harris als de hysterische ka
merverhuurster en Peter Kastner als de
geremde jongeman passen als types uit
muntend in het satirische geheel, dat
een feestelijk Rembrandt in de beste fes
tival-stemming bracht die men zich kan
wensen.
(Van onze correspondent)
LONDEN De Britse commerciële
televisie zal met ingang van juli 1968 op
drastische wijze worden gereorganiseerd.
Voorgesteld wordt nieuwe regionale om
roepen voor Londen, Wales en Yorkshire
op te richten. Dit betekent dat enkele
bestaande groepen een veer zullen moeten
laten, hetgeen bij de betrokkenen op ver
zet is gestuit.
David Frost, ster van het vroegere we
kelijkse politieke cabaret en van het
tegenwoordige „frost report", en de ac
teurs Richard Burton, diens echtgenote
Elizabeth Taylor en Stanley Baker wor
den leidende aandeelhouders of commis
sarissen van de nieuwe televisiegroepen.
De Londense televisie-organisatie
krijgt een geheel nieuwe vorm door sa
mensmelting van Rediffusion en de Pro
vinciale A B C. voor de uitzendingen van
maandag t.m. vrijdag. Voor de weekend
programma's zal een nieuwe combinatie,
het Londense televisieconsortium, optre
den, waarbij David Frost een beslissende
rol zal spelen bij de samenstelling van
de programma's. De bedoeling is dat de
bladen „Daily Telegraph", „Observer" en
„Economist" hier kapitaal in zullen beleg
gen. De invloed van de Thomson-dagblad-
organisatie in de Schotse televisie, die tot
nu toe 55 percent bedroeg, wordt tot 25
percent teruggebracht.
De première van Monteverdi's „Orfeo"
in het Holland Festival vindt plaats aan
staande zaterdag en niet, zoals wij in Er
bij van 10 juni schreven, op vrijdag.
nl
nl
nl
boekenboekenboekenboeke:
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboeken
boekenboeken
boekenboeken
boekenboeken
boekenboeken
boekenboekenboekenboeken,
boekenboekenboekenboeken
boekenboekenboekenboeken
boekenboekenboekenboekenl
In de serie Carillon-paperback van de
Uitgeverij W. TEN HAVE N.V. in Am
sterdam is uitgekomen „Morgen zal alles
anders zijn", waarin de schrijver Thijs
Booy een visie geeft over de toekomst
van Nederland. Hij wijdt tevens een be
schouwing aan de veranderingen in de
laatste twintig jaar.
Het in een tijdschrift verschenen feuille
ton „Het journaal van de Takebora" van
de gepensioneerde Nederlandse luitenant-
generaal H. A. Maurenbrecher is als
boek bij de Uitgeverij A. J. LUITINGH
in Laren verschenen. De kapitein vertelt
van zijn tocht in zijn zeiljacht rond de
wereld.
De verzamelde werken van Dirk Coster
zijn in twee delen bij A. W. SIJTHOFF
in Leiden verschenen. In het ene deel zijn
opgenomen Marginalia I-II en een aantal
dialogen; in het andere deel Delft, De ro
mantische school en Willem van Oranje.
„Het uurwerk van de eenzaamheid"
van Theun de Vries is als Amstel literair
Vierkant verschenen bij L. J. VEEN's Uit
geversmaatschappij n.v. in Amsterdam.
Het zijn verhalen die in De Friese Koe
rier zijn gepubliceerd. Als Amstel Literai
re Paperback is bij L. J. Veen de tweede
druk uitgekomen van „De wonderlijke
avonturen van Zebedeus" van Jac. van
Looy. Pierre H. Dubois schreef een inlei
ding.
DE BEZIGE BIJ in Amsterdam ver
zorgde de uitgave „Gedichten" van C. B.
Vaandrager. Acht verhalen van A. Middel
dorp zijn gebundeld in „Het Dantemeisje"
eveneens „Misbruik wordt gestraft" is
een roman van C. Buddingh, verschenen
bij De Bezige Bij als Literaire Reuzen
pocket.
ADVERTENTIE
Een rondje WF, daar is iedereen vierkant voor.
JONGE CSU GENEVER in de handige" kneepfles" 10.45 per hete liter.
JONÓE EN OUDE WF GENEVER, CITROENBRANDEWIJN, WF HALF
EN HALF, BESSEN, KERSEN EN FRAMBOZEN VAN FOCKINK.
WF-SPECIALITEITEN: RUMBERRIES, ROYAL ORANGE, HUBERTINE.
JONGE
GENEVER
Van het achttiende Holland Festival,
dat plaatsvindt van 15 juni tot 15 juli,
zendt de NTS het eerste deel van het
openingsconcert uit, terwijl zij het Fes
tival voorts wekelijks begeleidt met een
magazine, waarin aandacht wordt ge
schonken aan actualiteiten die op de
kunstmanifestatie betrekking hebben.
Het eerste gedeelte Van het openings
concert, dat de NTS donderdag 15 juni
van 20.20 tot 21.00 uur op Nederland 1
uitzendt, bestaat uit Monteverdi's „Com-
battimento di Tancredi e Clorinda". Aan
de uitvoering van dit zangspel wordt me
dewerking verleend door het Residentie
Orkest, het Nederlands Kamerkoor, solis
ten van het Nationale Ballet (o.a. Maria
Bovet en Sylvester Campbell) en de so
listen Ilse Hollweg, Nelly Groenevelt,
Renato Capecchi en Otto Ottens.
Het geheel staat onder leiding van Fe
lix de Nobel. De choreografie is in han
den van Dimitri Parlio. Hans Citroen
geeft in de uitzending een toelichting op
deze artistieke gebeurtenis, die plaats
vindt in het Circustheater te Schevenin-
gen.
De Holland Festival Magazines, die in
de periode van 7 juni tot 12 juli weke
lijks \yorden uitgezonden, komen tot
stand in samenwerking met de kunstafde
lingen van de omroepverenigingen. De
eindredactie berust bij Jan Venema.
ADVERTENTIE
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Klassiek
fluitconcert. 7.30 Nws. 7.32 Radiokrant. 7.50
Lichte gram.muziek. 8.00 Nws. 8.10 Gewij
de muziek. 8.30 Nws. 8.32 Touringclub. 8.45
Licht instrumentaal ensemble. 9.00 Voor de
zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huis
vrouw. 10.30 Morgendienst, 11.00 Lichte
gram.muziek. 12.27 Meded. voor land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50
Operafragmenten. 14.00 De wilde vaart, (de-
tective-hoorsp. i. 14.25 Moderne amusements
muziek. 15.05 Klassieke muziek. 15.30 Mo
derne liederen. 15.50 Bijbelvertelling voor de
jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.00 Lichte
gram.muziek. 17.50 Overheidsvoorlichting:
Politie nu! 18.00 Muziek. 18.30 Spektrum.
18.50 Licht instrumentaal trio. 19.00 Nws.
19.10 Radiokrant. 19.30 Leger des Heilskwar-
tier. 19.45 Het probleem Aden, (Lezing).
19.55 Licht instrumentaal kwintet. 20.15 Mo
derne muziek. 21.20 Klankbeeld over wonen
en samenleven in een stadsgebied. 21.40 Lich
te orkestmuziek. 22.15 Avondoverdenking
22.30 Nws. 22.40 Oud-Engelse madrigalen.
23.00 Wonen zonder midden. 23.15 Lichte
gram.muziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte gram.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00
Nws. 8.10 Lichte gram.muziek. 9.00 Moder
ne pianomuziek. 9.15 Klassiek pianokwartet.
9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gram.muziek.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor
de huisvrouw. 11.40 Gitaarrecital. 11.55 Licht
orkest 12.22 Voor het platteland. 12.30 Tan
go-rumba-orkest. 13.00 Nws. 13.10 Actualitei
ten. 13.25 Waar de wijsjes zijn. 13.50 Gespro
ken portret. 14.05 Muziek uit Israël. 14.35
Viool en piano. 15.00 Raket: voor scholie
ren. 16.00 Nws. 16.02 Lichte gram.muziek.
16.30 Voor de zieken. 17.00 Simbel. 17.30
Dansorkest met solisten. 18.00 Nws. 18.15 Ac
tualiteiten. 18.20 Uitzending van de C.H.U.
18.30 Licht ensemble met zangsolist. 18.55
Voor de kinderen. 19.20 Artistieke Staalkaart.
20.00 Nws. 20.05 Akkoord. 20.30 Nederland-
Finland. 20.45 Spreekt U maar21.15
Samen uit - zelden thuis (cabaret). 20.00
22.00 Accent. 22.15 Franse chansons. 22.30
Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Klassieke en
moderne muziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Kaleidos-
koop. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitaminen.
12.00 Nws. 12.02 Operette-varia. 13.00 Nws.
13.02 Actualiteiten. 13.05 Plaatjes en praat
jes. 15.00 Nws. 15.02 Lichte muziek 16.00
Nws. 16.02 Toerbeurt. 17.00 Nws. 17.02 Actua
liteiten. 17.05 Rhythm and Blues. 17.35 Coun
try and Western.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer
bericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buiten
lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel-
muziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 14.20
Schoolk. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 School-
koren. 15-15 Voor de kinderen. 16-00 Nws.
16.09 Jazz. 17.00 Nws. 17.15 Tophits .18.00
Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekën-
moraal. 18.50 Sport.18.55 Taalwenken.19.00
Nws. 19.40 Lichte muziek uit Japan. 20.00
Operette.21.10 Lichte muziek. 21.50 Advie
zen. 22.00 Nws
VOOR DINSDAG
NEDERLAND I
18.45 Voor de kleuter. 18.50 Journaal. 18.55
Reclame. 19.00 Zoo, Zoo, dierenprogramma.
19.30 The Monkees. 19.56 Reclame. 20.00 Jour
naal. 20.16 Reclame. 20.20 Gert Timmerman
21.00 De fantastische avonturen v. het ruim
teschip Orion (TV film). 22.00 AVRO's Tele-
vizier. 22.30 Journaal. 23.00 Teleac: Kernfy
sica.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Première:
gewijd aan de filmweek in Arnhem. 20.30
Peter en Pavla (Tsjechische speelfilm). 21.56
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
17.00 Voor de kinderen. 18.45 Voor de kleu
ters. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00
Vakantie in Lipizza. (TV-film). 19.25 Open
baar Kunstbezit. 19.40 Schnurf, het egel
vrouwtje, (filmpje). 19.51 Uitzending Stich
ting Socutera. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal,
en weeroverzicht .20.16 Reclame. 20.20 Uit
zending van de P.v.d.A. 20.30 De poort naar
Amsterdam, (filmdokumentaire). 21.00 Zon
daars in spijkerbroek, speelfilm. 22.55 Jour
naal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Een ho
rizontaal. quiz. 20.20 Attentie voor sport: 2e
helft NederlandFinland. 21.10 Van nul uur
tot middernacht. (TV-feuilleton) 21.35 Medi
tatie. 21.40 Attentie. 22.15 Reclame. 22.20
Journaal.
DE Tsjechische regisseur Milos For-
man is hier bekend geworden door zijn
perfekte komedie „De liefde voor een
blondje" en het heeft dus alle zin een
vroeger werk van deze jonge regisseur op
het scherm te brengen, vooral waar geen
importeur er zich klaarblijkelijk voor in
teresseerde. Nu is het wel zo, dat men
even moet wennen aan de typische humor
van de Tsjechen en aan de merkwaar
dige opbouw van hun films, die geheel
verschillend is van een westerse filmcon
structie, maar als men zich onbevooroor
deeld overgeeft aan de verteltrant van
„Cerny Petr", zal men zich al gauw op
genomen voelen in een wereld van mis
schien iets anders reagerende, maar toch
zeer herkenbare mensen. Als in „De
liefde van een blondje" is het vooral de
intense aandacht, waarmee Forman ge
wone mensen observeert en het gemak,
waarmee hij overal de humor ontdekt en
in beeld brengt, die ook „Peter en Pavla"
tot zo'n genietelijke film maken. De film
behandelt niet meer dan de problemen,
waarvoor de jonge Peter zich geplaatst
vindt bij zijn eerste baantje in een zelf
bedieningszaak en de moeilijkheden die
hij daarover, maar ook over andere din
gen, met zijn wat autoritaire vader heeft.
Als zodanig behandelt de film ook het zo
in de mode zijnde generatie-conflict, maar
dat gebeurt zonder veel heftigheid en in
de gemoedelijke huiskamersfeer van een
gezin, waar het vaderlijk gezag nog in
tel is. Ook om dat aspekt, als blik op de
familieverhoudingen in dat Oosteurope-
se land is „Peter en Pavla" een interes
sante film.
Nederland 1. Het AVRO-programma i*
geheel in de luchtige zomersfeer gehou
den vanavond. Dat begint al om zeven
uur als de gebr. Jan en Antoon van Hooff
hun progamma Zoo Zoo wijden aan de
olifant. De tijd tot acht uur wordt gekort
met een aflevering van The Monkees. De
jongelui proberen een noodlijdend circu»
van de ondergang te redden. Na het jour
naal nog meer vermaak, al komt er ook
wel een traantje aan te pas: Gert en
Hermien Timmerman brengen een nieu
we show. Behalve het zingende ■smart-
lappenechtpaar dat tot de weinige pla-
tenmiljonairs van ons land behoort tre
den op de Duitse zusjes Jacobs. De da
metjes zingen lieve liedjes als Weil wir
so musikalisch sind en Wir haben zu Hau-
se kein Swimmingpool. 't Zijn echte zus
jes. Als „ontdekking" van Gert fungeert
deze keer het Limburgse meiske Irene
Lardenoye, dta over rode rozen zingt en
tot dezelfde school behoort als haar ont
dekker. Vervolgens een aflevering van de
Duits-Franse serie over het Ruimteschip
Orion. Er is na afloop nog tijd voor
AVRO's Televizier en na het journaal nog
voor de cursus Kernfysica van Teleac.
Het is de laatste les, die gewijd is aan de
rol, die de Nederlandse industrie in de
ontwikkeling van de kernfysica speelt.
Nederland 2. In het NTS-programma al
leen maar film. De rubriek Première van
Charles Boost is gewijd aan de filmweek
in Arnhem. De rest van de avond Wordt
gevuld met de speelfilm Peter en Pavla.
ADVERTENTIE
Gr. Houtitraat 6, Hêtrlam, 02500- 106 6