Grootste O'Neill „Emperor Jones" van door Haizlip-Stoiber „Monteverdi en de causerie-recital van anderen", Capecchi ■Mw'MmHi MIJH OLSTERN. V. schut Toewijzing van zendtijd Toneelprijzen 1967 voor klassieken Expositie „Haags zilver" geopend Wim Kan wèl op de Vlaamse televisie 7 stap niet verder, stap binnen bij Als ze op hun hoofd staan van blijdschap VIJFHUIZEN - TEL. 62508-4S6 ilfii»: OPLEIDING VOOR CENTRALE VERWARMINGSMONTEUR DINSDAG 2 0 JUNI 1967 v.a/13.^ 17.90 19.90 CAO symfonie-orkesten staat op stapel De radio geeft woensdag T elevisieprogrammas Chappaqua „The Emperor Jones", drama in acht taferelen door Eugene O'Neill. Opvoe ring door de Haizlip-Stoiber Company uit New York op 19 juni in de Amster damse Stadsschouwburg. Regie: Gene Frankel. Hoofdrol: James Earl Jones. Choreografie: Louis Johnson. Elektro nische muziek: Teiji Ito. Een New Yorks gezelschap van neger-acteurs, de Haizlip-Stoiber Company, heeft gisteravond in de Amsterdamse Stadsschouwburg een schitterende opvoering gegeven van Eugène O'Neills „The Emperor Jo nes", het korte drama waarmee de ADVERTENTIE wandelsandaal met microzooi voet bed muil, ook met hielband voetbed sandaal, ijzersterk maten 32-48 Deze modellen zijn een keuze uit onze uitgebreide kollektie. Gaarne tonen wij U deze. GROTE HOUTSTRAAT 153-HAARLEM i t.o. Proveniershuis Amsterdam (5 filialen) - Amstelveen Hilversum - Bussum - Alkmaar. Het contactorgaan van Nederlandse or kesten en de bij het overleg betrokken organisaties van musici over een CAO voor de leden van symfonie-orkesten, heb ben volgens „de kunstenaar", het orgaan van de algemene bond van kunstenaars ABK bijna een akkoord bereikt. Volgens de ABK staat er een CAO op stapel met enkele bijlagen, zoals een salarisregeling en een groepsindeling voor alle orkesten die de CAO willen afsluiten en daarnaast een reglement, waarin alleen huishoude lijke zaken en ordemaatregelen worden opgenomen. Dit reglement kan od een enkele bepaling na van orkest tot orkest verschillend zijn en moet in afzonderlijke onderhandelingen per orkest worden be keken. De voorgenomen datum van in gang 1 september 1967, zal daarvoor niet gehaald kunnen worden. Hoeveel orkest directies op basis van de CAO en het model-reglement bereid zullen zijn onder handelingen te beginnen, is volgens de ABK nog niet te zeggen. Amerikaanse toneelschrijver in 1920 zijn eerste beslissende succes be haalde. „THE EMPEROR JONES" is geïnspi reerd door de eerste kennismaking van O'Neill met de oerwouden van Midden- Amerika en door de geschiedenis van de Haitiaanse neger Jacques Dessalines, die zichzelf tot keizer II t\ I h hl n troonde en zijn ras- W l. L n Q genoten twee jaar terroriseerde. De voormalige treincon- F f P t I \l KV ducteur, versteke- I I i ling, valsspeler en moordenaar Brutus Jones werpt zich eveneens op tot „keizer" van een Caribisch eiland om zich te ver rijken door het uitbuiten van de bevol king negers zoals hijzelf. Als er een opstand dreigt, wil hij dwars door het oerwoud naar de haven vluchten, want het geld dat" hij zijrr „onderdanen" heeft afgeperst heeft hij in het buitenland op een bank gezet. Maar in het nachtelijke oerwoud, waar James Earl Jones in „keizerlijke" actie in het stuk van O'Neill. het angstaanjagende tromgeroffel van zijn achtervolgers hem overal omringt, krijgt hij hallucinaties die zijn misdadig verleden en zijn primitieve angstgevoe lens spookachtig gestalte geven. Van de in een opzichtig parade-uniform gestoken dictator wordt hij geleidelijk een half naakte bosneger en tegelijk daarmee ver liest hij ook het dunne laagje uiterlijke beschaving zodat hij ook geestelijk weer terugvalt tot het niveau van de door roofdieren opgejaagde oerwoudbewoner. Als de ochtend aanbreekt, blijkt dat hij, vluchtend voor de tom-toms, in een cirkel heeft gelopen en weer terug is op de plek waar zijn achtervolgers hem hebben op gewacht. Met een zilveren kogel hij heeft hen wijsgemaakt dat hij voor ge wone kogels onkwetsbaar is maken zij een eind aan zijn gruwelijke dwaaltocht door de eenzaamheid van zijn herinne ringen. HET is de grote verdienste van het New Yorkse ensemble, maar vooral die van zijn regisseur Gene Frankel, dat dit stuk in hun handen een verbluffende verjongingskuur heeft doorgemaakt. Bij vooroorlogse opvoeringen leek het werk al verouderd te zijn door de half-expres- sionistische stijl die aan het Duitse toneel van de jaren twintig herinnerde. In deze opvoering is daar niets van te merken. In de zes visioenen is de tekst tot een minimum gereduceerd, zodat er een bijna pantomimische dialoog is ontstaan tussen de steeds angstiger stamelende Brutus Jones en de woordloze visioenfiguren die door een dansgroep met William Louther (uit het ballet van Martha Graham) aan het hoofd prachtig worden uitgebeeld. Door de regie van Gene Frankel en de choreografische leiding van Louis John son is „The Emperor Jones" zodoende herschapen in een soort dansdrama, waar in de visuele elementen en de oerwoud geluiden, fascinerend weergegeven in de elektronische muziek van Teiji Ito, de boventoort voeren. HET middelpunt van dit alles is echter de negeracteur James Earl Jones ,die een onvergetelijke creatie heeft gemaakt van de eerst zo zelfingenomen machtswellus teling, die door de confrontatie met de schrikbeelden van zijn verleden ziender ogen aftakelt tot een bijna verdierlijkt individu. Met een geweldig plastisch uit beeldingsvermogen heeft deze echte Jones de dramafiguur Jones op aangrijpende wijze voor ons doen leven en sterven. De man die in de beginscène, brallend en schamper om zijn onderdrukte rasge noten lachend, in militaire laarzen door het paleis paradeert, zien wij dank zij zijn geweldige lichaams-expressiviteit langzaam ineenschrompelen tot hij zich vrijwel alleen nog knielend en kruipend over het toneel beweest. Een grandioze vertolking, waarmee James Earl Jones ongetwijfeld een plaats verdient onder de grote internationale figuren van de toneelkunst. De minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk heeft aan de ver eniging De Vrije Gedachte in Den Haag 15 minuten radiozendtijd per 4 weken, aan het Christian Science Committee on Publication for the Netherlands te Am sterdam 15 minuten radiozendtijd per 4 weken, en aan de orde van Vrijmetsela ren onder het Grootoosten der Nederlan den in Den Haag een uur tv-zendtijd per jaar en 2 uur radiozendtijd per jaar toe gewezen. Aan' het bestuur van de Academische Radio Omroep (ACRO) is in overweging gegeven contact op te nemen met de Ne derlandse Radio Unie, opdat de door de ACRO beoogde radiouitzendingen passen in het gezamenlijke programma. De verzoeken om tv- respectievelijk radiozendtijd van de Vereniging van Vol le Evangelie-zakenlieden te Zeist, de Joost de Draaijer-fanclub te Amsterdam, de Federatie van Werknemersorganisa ties FEWO te Heerlen, de Nederlandse Vegetariërsbond te Amsterdam en de Vereniging tot Verspreiding der Heilige Schrift te Amsterdam zijn afgewezen. ADVERTENTIE dan weet u, dat het gelukt is. Dat ze geslaagd zijn, zoals u, trotse ouders zult slagen bij de keuze van een beloning INDUS OF BAUME ET MÉRCIER GROTE HOUTSTRAAT 49 't huis met het carillon HAARLEM DE HERDENKING van Claudio Monteverdi's geboortedag vierhon derd jaar geleden n n I I 1 JU n werd hij te Cremo- W Z? na geboren heeft niet alleen f r - i \i K de betekenis van 0 I I zijn composities voor de ontwikke ling der toonkunst tot onderwerp van vele musicologische en muzikaal- esthetische beschouwingen doen wor den. Ook op het werk van de onmid dellijke voorlopers en tijdgenoten van de meester is meer dan anders de aandacht gevallen. DE zanger Renato Capecchi had aan hen en aan Monteverdi de zangvoordracht gewijd, die hij maandagavond als manifes tatie in het Holland Festival in de kleine zaal van het Concertgebouw te Amster dam heeft gehouden. Zijn programma vermeldde vocale dramatische composi ties van Emilio del Cavaliere (1550-1602), van Jacopo Peri (1561-1633) en Giulio Caccini (1550-1618), drie leden van de groep musici, dichters en edellieden, die zich te Florence onder de naam Camerata hadden verenigd met het doel zich door gesprekken te verdiepen in kunst en filo sofie. Deze gesprekken leidden tot een streven om de antieke tragedie tot nieuw leven te wekken met het herstel van de oorspronkelijke stijl. Goed beschouwd was dit een onmogelijke onderneming, want de juiste kennis omtrent het wezen van deze tragedie lag verborgen in het duister van een verre oudheid. Daardoor was wat zij met hun pogingen bereikten niet het her stel van de originele stijl. Er kwam een andere stijl, de monodie, welke een voor treffelijk resultaat van alle pogingen ge noemd kon worden. Deze monodie werd de grondslag voor een hechte eenheid van muziek en dichtkunst en zij bood de mo gelijkheid tot het reflecteren van vele zeer genuanceerde facetten van menselijke be wogenheid en tot het geven van een ver rassend scherpe karaktertypering. In dit opzicht werd deze „stile rappresentativo" van meer betekenis dan de in overwogen vorm beknelde opera-aria uit later eeuwen. Renato Capecchi is niet alleen een voor treffelijke zanger, hij is eveneens een uit nemende voordrachtskunstenaar, een groot acteur, die voor het laten gelden van het dramatische element van vele vertolkte composities geen toneelsituaties en geen décors behoefde om een diepe, aangrijpende indruk te maken of om een verfijnde humor te brengen. Bewogenheid klonk uit zijn fraaie, door vele uitdruk kingsrijke dynamische schakeringen uit muntende bariton-stem, die geleid werd door een voornaam, edel kunstenaarschap. Vele vocale werken werden door hem vertolkt. Naast die van del Cavaliere, Peri en Caccini waren er muzikale schat ten van Francesco Veneto, Bartolomeo Trombonico, da Viadana, Sigismondo d'In- dia en natuurlijk ook van Monteverdi. Van hem bracht Capecchi het Lamento uit „Orfeo", dat met het Lamento uit „Euri- dice" van Peri en het „Lamento di Gia- sone" van d'India hoogtepunten van ont roerende dramatische voordrachtskunst werden. Renato Capecchi werd voortreffelijk be geleid door de jonge claveciniste Maria Isabella de Carli, die als soliste een fraaie bezonken uitvoering gaf van een door pure schoonheid uitmuntend Ricercare van Adriaan Willaert, de Zuidnederlander, die tot 1562 kapelmeester was aan de San Marco te Venetië. Renato Capecchi gaf zelf een toelichting bij zijn programma, die sprankelde van humor, kunstzinnig begrip en historisch inzicht. Mevrouw E. van Hall-Nijhoff, de echt genote van de burgemeester, heeft gister middag in Amsterdam de toneelprijzen voor het jaar 1967 uitgereikt. De prijzen zijn dit keer terechtgekomen bij het klas sieke toneel. De jury heeft geconstateerd, dat de moderne trend naar ensemblespel en homogeniteit der voorstellingen de uit verkiezing van sterk op de voorgrond tredende acteurs bemoeilijkt. Bij het moderne toneel speelt vaak de regisseur als het ware de hoofdrol. Aan de andere kant zijn bij het moderne toneel de stuk ken vaak bijna uitsluitend bezet met hoofdrollen. Anne-Wil Blankers, sinds drie jaar ver bonden aan de Haagsche Comedie, kreeg de „Colombina" voor de rol van Agnes in Molière's „Ecole des femmes" De jury noemde haar vertolking allerbekoorlijkst en toch zeer doorwerkt, pril en kuis in de aanvang, maar geleidelijk ontluikend tot jonge vrouwelijkheid en strijdbare liefde. Luc Lutz kreeg de „Arlecchino" voor de rol van Polonius in Shakespeare's „Hamlet", uitgevoerd door het Nieuw Rotterdams Toneel. Eric Schneider voor de Hamlet-rol de „Louis d'or". Dè „Theo d'or" werd voor de tweede maal aan Anny de Lange toegekend, nu vanwege haar rol als koningin Hekuba in „De vrouwen van Troje", door Euripi des, in de bewerking van Sartre ten tone le gebracht door de Haagsche Comedie. De jury loofde haar sobere en van grote innerlijke spanning getuigende spel. Burgemeester mr. H. A. M. T. Kolf schoten van Den Haag heeft gisteren in het Gemeentemuseum de overzichtsten toonstelling „Haags zilver uit vijf eeuwen" geopend. ADVERTENTIE geeft aan jongelui met L.T.S.-opleiding gelegenheid tot Ruime kansen op een goede toekomst Arbeid op steeds wisselende plaatsen Volledige mogelijkheid voor een doeltreffende vakopleiding Grote zelfstandigheid bij het werk Inlichtingen VIJFHUIZERDIJK 157 (nabij Schalkwijk) HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Klassieke gramm.muziek. 7.30 Nws 7.32 Radiokrant. 7.50 Lichte orkestmuziek. 8.00 Nws. 8.10 Ge wijde muziek. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Lichte orkestmuziek. 9.00 Voor de zie ken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huis vrouw. 10.30 Morgendienst. 11.00 Lichte gramm.muz. 12.27 Meded. voor land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 De opera Acis and Galatea. 14.00 Lichte or kestmuziek. 14.20 Amusementsmuziek. 15.05 Jong talent. Klassieke muziek. 15.50 Bijbel vertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd 17.00 Lichte gramm.muziek. 17.50 Overheids voorlichting. 18.00 Kinderkoor en fanfare-or kest. 18.30 Spektrum: nws uit prot. christ. organisaties. 18.50 Lichte orkestmuziek. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muziek van Het Leger des Heils. 19.45 De positie van Enge land in Europa (lezing). 19.55 Klassieke ge wijde muziek. 21.35 Wonen zonder midden. 21.55 Lichte gramm.muziek. 22.15 Wijd als de wereld. 22.30 Nws. 22.40 Licht instrumentaal ensemble. 22.55 Wonen zonder midden. 23.15 Lichte gramm.muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.23 Uitgeslapen. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Uitgeslapen. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gramm.muziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 R.V.U. 11.32 Negro spirituals. 11.50 Lichte gramm.muziek. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Meded. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Actualiteiten en kalende 13.25 Liedjes. 13.50 Gesproken portret. 14.05 Klassieke muziek. 15.00 Voor de jeugd. 16.00 Nws. 16.02 Lichte muziek uit Zweden. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Simbel. 17.30 Lichte gramm.muziek. 18.00 Nws. 18.15 Actualitei ten. 18.20 Uitzending van de PvdA. 18.30 Dansorkest. 19.00 Licht orgelspel. 19.20 Arti stieke Staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Akkoord. 20.45 Spreekt u maar.21.15 Akkoord. 22.00 Gesprek. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Moderne muziek. 23.20 Radio Jazz Ma gazine. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Kaleidos- coop. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitaminen.12.0 Nws. 12.02 Operette. 13.00 Nws. 13.02 Actuali teiten. 13.05 Zet 'm op. 15.00 Nws. 15.02 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.02 Actualiteiten 16.05 Toerbeurt. 17.00 Nws. 17.02 Actualitei ten. 17.05 Rhythm and blues. 17.35 Country ans Western. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek 12.40 Weerbericht. 12.48 Filmmuziek. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel- muziek. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Radioschoolkoor-wedstrijd. 15.15 Voor de ki deren. 16.00 Nws, 16.09 Jazz. 17.00 Nws. 17.15 Tophits. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en filosofie 18.50 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.40 Filmmu ziek. 20.00 Operette. 21.25 Romantische mu ziek. 22.00 Nws. VOOR DINSDAG NEDERLAND I 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Ballet. 19.25 Paulus van Tar sus (TV-film). 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Attentie. 20.45 De droom van Bontsje Schweig (T.V.-spel). 21.05 In ternationaal rendez-vous. 22.15 Koorzang. 22.25 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 The Vir ginian (T.V.-film) .21.15 Concours Musical International Reine Elizabeth de Belgique. 21.56 Reclame. 22.00 Journaal. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I 17.00 Voor de kinderen. 18.45 De Minimo len. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Va kantie in Lipizza (TV-film). 19.25 Internatio naai agrarisch nieuws. 19.51 Stichting Socu- tera. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Re clame. 20.20 Uitzending van de PSP. 20.30 Edison (speelfilm). 22.15 Holland Festival 22.40-Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 München (filmreportage). 21.35 Eten in overvloed 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. MEER DAN gewone aandacht verdient in Studio vandaag en morgen de film Chappaqua" niet ten onrechte vorig jaar in Venetië bekroond met de prijs van de internationale critiek. Het is ten dele het auto-cinematografische verhaal van de bezeten Amerikaanse filmer Con rad Rooks, die niet alleen de regie voer de, maar ook de hoofdrol speelde. „Chappaqua", waarvan de titel ont leend is aan de naam van een Indianen- nederzetting in de buurt van New York, geeft het verloop weer van een ontwen ningskuur in een Franse kliniek. Chao tisch en beklemmend glijden de levens beelden van een wanhopig verslaafd mens aan de toeschouwer voorbij, als een soms onbegrijpelijke cocktail van angstvisioe nen, hysterie en extase. Een beoordeling van Rooks' verbeeldingskracht vergt meer dan verwacht mag worden van de neutrale filmbezoeker, maar wie bereid is onbevooroordeeld bijna anderhalf uur lang het „leven te leiden" in losgeslagen heid, die zal in de ban geraken van deze schrijnende beelden in kleur, zwart-wit en tint. „Chappaqua" is een geëvolueerde „Man with the Golden Arm" alleen al wanneer de toch niet onverdienstelijke West Coast jazz daarin vergeleken wordt met de fas cinerende muziek van Ravi Shankar in Rooks' film. Meeslepende geluiden die zich ongemerkt vermengen met beat en Indiaanse tom-tom-muziek. Rollen van Jean-Louis Barrault, Ravi Shankar en Al len Ginsberg geven de film een interna tionaal karakter. Nederland 1. De NCRV met een half uur ballet. Leden van het Nationaal Bal let dansen een polonaise en twee ver schillende choreografieën op het adagio in G van Thomas Albinoni. De ene ver sie is klassiek, de andere modern. De beide choreografen zijn Oleg Briansk en Oscar Araiz. Verder in het voorprogram ma de zesde aflevering van de Engelse TV-spelen over het leven van de apostel Paulus, getiteld Paulus van Tarsus. Pau- Scott Douglas danst vanavond op het eerste net. lus en Barnabas worden met stenen be kogeld. Na het journaal eerst een afle vering van de actualiteitenrubriek Atten tie, vervolgens een Duitse eenakter. Het is een bewerking van de novelle De Droom van Bontsje Schweig van de Joodse schrijver I. L. Peretz. Het is het levensverhaal van een schlemiel, een man die doodarm is en in zijn leven al tijd de klappen lijkt te moeten opvan gen. Niettemin is hij vol levenslust, al tijd opgewekt en bereid het leed te dra gen, dat hem toebedeeld is. Daarna In ternationaal Rendez-vous met bijdragen uit vele landen. Aandacht wordt be steed aan het tienjarig bestaan van het Nederlands Instituut in Parijs en Jac ques Brei zingt een chanson. Bij wijze van dagsluiting zingt vervolgens het Ur- ker mannenkoor enkele psalmen. Nederland 2. Twee buitenlandse pro- dukties in het NTS-programma. Eerst een aflevering van the Virginian. Een zaak voor rechter Garth is de titel. John ny Grimes heeft het voorzien op de rech ter. Hij wil zich wreken, omdat Garth zich bijzonder heeft ingespannen om vrijspraak te krijgen voor de moorde naar van zijn vader. The Virginian heeft er de handen vol aan om te voor komen, dat de man zijn snode plannen kan uitvoeren. Het tweede programma onderdeel is afkomstig uit België: een televisieregistratie van het slotconcert van het jaarlijkse Muziekconcours Ko ningin Elizabeth in Brussel. De winnaar van het concours, de 21-jarige Russische violist Philippe Hirschhorn, speelt Paga- nini's eerste vioolconcert in D grote terts opus 6. Hij wordt begeleid door het Symfonie-Orkest van de RTB onder leiding van Daniel Sternefeld. ADVERTENTIE (Van onze correspondent) BRUSSEL Deze zomer zal de Vlaam se televisie een opname maken van een optreden van Wim Kan en Corry Voiik. Het voor de cabaretier unieke optreden duurt een half uur en de BRT is met Wim Kan overeengekomen, dat de NTS geen gebruik zal mogen maken van het programma. Over de datum van de op name en de uitzending zijn de onderhan delingen nog gaande. Wim Kan heeft tot nu toe steeds elk verzoek van de Neder landse televisie voor een uitzending van zijn cabaretprogramma van de hand ge wezen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 7