Duizenden tegels op grote expositie in het Rijksmuseum Versukkelt ons orkestwezen? Olievaten musiceerden met het Radio Kamerorkest VANAVOND Niemöller ontving de Leninprijs Binnenkort komt nieuw boek uit over Spaarndatn Alvin Ailey: op zijn best amusement F£S Tl Hl- DINSDAG 27 JUNI 1967 WIJ ONTVINGEN crortgenó David, Koning P. Zwaanswijk De radio geeft woensdag T elevisieprogramma's STOP! Geen lessen meer, examens voorbij, diploma in de zak En als beloning na al dat zwoegen en zweten: EEN FIJN, WELVERDIEND INDUS OF BAUME ET MÉRCIER HORLOGE GROTE HOUTSTRAAT 49 't huis met het carillon HAARLEM (Van onze correspondent) AMSTERDAM. De belangstel ling voor oude tegels neemt de laatste tijd sterk toe. Bij antiquairs worden er prijzen voor betaald, die op kunnen lopen tot 1.500 gulden. Het Rijks museum in Amsterdam heeft dan ook in de roos geschoten met de tentoon stelling „Tegels uit eigen bezit", die tot begin september te zien is in de nog niet geheel voltooide nieuwbouw op de oostelijke binnenplaats. Het is een unieke expositie. De fraaiste exemplaren uit de collectie var. het museum zijn hier bijeenge bracht en het is bijna dertig jaar ge leden, kort voor het begin van de tweede wereldoorlog, dat de tegels van het museum voor het laatst ten toongesteld werden. Het is bovendien zeer de vraag o£ het Rijksmuseum in de toekomst nog eens een even uit gebreide expositie van tegels zal kun nen houden als het nu doet. Op on geveer vierhonderd tableaux zijn op deze tentoonstelling vele duizenden tegels bijeengebracht. DE expositie geeft een duidelijk over zicht van alle typen tegels, die in de noor delijke en zuidelijke Nederlanden en in Spanje zijn vervaardigd. De nadruk ligt echter op tegels uit de noordelijke Neder landen. waarvan het Rijksmuseum er on der meer door het verwerven van de col lectie van de verzamelaar Arthur Isaac zeer veel bezit. Bij de noord-Nederlandse tegels gaat het hoofdzakelijk om wandtegels. Na de val van Antwerpen (1585) en het uitwij ken van veel platteelbakkers uit die stad, kwam in de noordelijke Nederlanden Rotterdam, Delft, Gouda, Amsterdam, Haarlem, Hoorn, Harlingen en Makkum een belangrijke wand tegelindustrie op gang. Voordien had men zich hier voorna melijk beziggehouden met het vervaar digen van in slibtechniek versierde vloer tegels, die bedekt werden met loodgla- zuur. Uit Antwerpen brachten de immi granten de methode van kleurige schil deringen op wit tin-glazuur mee, die ont wikkeld was in Italië. De vroegste Noordnederlandse tegels De Westduitse predikant Martin Nie möller heeft zaterdag in Düsseldorf uit handen van professor Skobelzyn van de Russische Academie van Wetenschappen de Lenin-prijs voor de vrede ontvangen. Daarbij was ook de Russische ambassa deur in Bonn, Semjon Tsarapkin, aanwe zig. Niemöller een van de zes voorzit ters van de Wereldraad van Kerken deelde mee dat hij het aan de prijs ver bonden bedrag van 25.000 roebel onder een aantal vredesbonden uit oost en west zal verdelen. Niemöller, die kortgeleden een bezoek aan Vietnam bracht en het Amerikaanse optreden daar scherp ver oordeelde, heeft wegens zijn afwijkende opvattingen vaak het middelpunt van cri- tiek gevormd. Binnenkort verschijnt het boek „Drie baarsjes en een ham", een werk over Spaarndam, dat bijdragen bevat van dr. Tj. W. R. de Haan, S. W. Balm, H. J. Cal- koen, mr. S. J. Fockema Andreae, drs. R. C. Hekker, dr. G. H. Kurz, C. Stapel jr., F. A. van Velsen en H. B. E. Warnaars. Het boek, dat op dezelfde wijze wordt uit gevoerd als „Zeven heerlijkheden van de gemeente Schoten", staat onder redactie van dr. De Haan. De drie baarsjes is voor zien van een voorwoord van mr. O. P. F M. Cremers, Haarlems burgemeester. Het is verfraaid met een serie voorna melijk oude prenten en tekeningen. Het boek is een uitgave van de uitgeverij Kru- seman in Den Haag. „IK KAN NIET ZWIJGEN" van Masja Rolnikajte is een dagboek van een joods meisje. Zij maakte aantekeningen in de zelfde tijd als Anne Frank toen de bom men op Wilnioes (Litauen) vielen en de Duitsers de stad bezetten. De Nederland se uitgave is van BOSCH KEUNING n.v. in Baarn. De Boekerij verzorgde ook de Neder landse uitgave (vertaling Elisabeth Faas sen) van de roman „VIVA MARIA" naar het oorspronkelijke scenario van Louis Malle en Jean-Claude Carrière. Batmans Dante. Een Italiaanse geestelijke is bij restauratiewerk aan oude boeken die bij de overstromingen in Florence water schade opgelopen hebben een stuk per kament tegengekomen, dat vermoede - lijk het oudst bekende afschrift is van een werk van Dante. De ontdekking werd gedaan bij het schoonmaken van de kaft van een boek uit de 16e eeuw. Onder klei en modder vond hij een per kament met fragmenten uit „La vita nu- ova". In deze liefdesgedichten gaf Dante uiting aan zijn liefde voor Beatrice, voor hem de ideale vrouw. ADVERTENTIE HET Alvin Ailey American Dance Theatre is maandagavond in de Konink lijke Schouwburg zijn eerste Nederlandse tournee begonnen, die op 8 juli in Amsterdam besloten wordt. Velen zullen deze groep verleden jaar op het televisie scherm hebben ge zien met een uit voering van „Revelations" op overwegend religieus gestemde muziek, welke melo dieuze suite thans het gedeelte na de pauze vulde onder een motto van de be kende negerschrijver Langston Hughes: het beloofde land is aan de overkant van de laatste rivier. Alvin Ailey heeft met zijn voorstellin gen allerminst demonstratieve bedoelin gen. Wat hij blijkens zijn uiteenzettingen meent is waardering voor een samenge stelde kunstvorm. Aanvankelijk fungeer de hij als opvolger van de in 1953 gestor ven choreograaf Lenter Horton, sinds '58 staat hij aan het hoofd van een eigen gezelschap, verbonden aan het Clark Cen trum voor uitvoerende kunsten, gevestigd in New York, dat ook steun heeft ver leend bij de voorbereidingen van deze we reldreis, die ook een bezoek aan twaalf Afrikaanse staten zal omvatten. Na deze informatie is het tijd voor een poging tot waardering. Alvin Ailey com bineert in zijn repertoire niet alleen volks dans en ballet, maar evenzeer zang en toneel. Er heerst een opmerkelijk enthou siasme, ook in de zin dat men naar alle kant klaarblijkelijk voor invloeden open staat. Vooral het moderne expressionisme a la Martha Graham heeft de bewegingspias tiek van de jazz in deze gelederen aanzien lijk verrijkt. Op een aangename manier verrassend moet speciaal de uitwerking, van de Franse cultuur (via New Orleans) worden genoemd zoals die zich hier in een „Blues" cyclus manifesteerde: be haagzieke verfijning in mondaine genoe gens. De primitieve negerdansen hebben mede daardoor eveneens veranderingen ondergaan. Ze worden betrekkelijk gesti leerd en met soms geraffineerde variaties versierd. In deze aaneenschakeling van traditionele nummers kan men voorts ge nieten van een mooi soort naïeve humor afgewisseld met regelrechte „slapstick". Zonder de obligate weemoedigheid zou men zich in een Parijse revue hebben gewaand, welke indruk door de veeikleu righeid van aankleding en belichting werd versterkt. Daarmee wil tevens zijn aangegeven dat Alvin Ailey en de zijnen op hun best zijn. wanneer zij niet meer pretenderen dan amusement te leveren. Een proeve van verhalend ballet, zoals „Prodigal Prin ce" van Geoffrey Holder, over een pri mitieve priester-schilder op Haïti, is een bijna onaanvaardbare mengeling van na gebootste extase, gedenatureerde folklore met religieuze inslag en fantasieloos me lodrama. De medewerkenden zijn voor treffelijk getraind in veelzijdigheid, on derscheiden zich door verbazingwekkende verbindingen en souplesse. En daarmee is het voornaamste wel gezegd. Gekleurde tegel uit het huis Wijn haven 30 in Delft voorstellende een Portret naar een prent uit de School van Da Vind. zijn geïnspireerd op Italiaanse en Spaanse voorbeelden. Zij hebben een sterk orna mentaal karakter: Spaanse arabesken en moresken, uiteraard op een donker fond, of geschilderd in blauw en geel op tin- glazuur. Omstreeks de eeuwwisseling ko men, zoals op de tentoonstelling te zien is, typisch Hollandse motieven: diej-en, bloemen, menselijke figuren, naar voren. Deze worden geplaatst in een cirkel of in een ruit. De hoekvullingen blijven echter gedeeltelijk door Spanje beïnvloed. Ook komen andere zuidelijke motieven in zwang, zoals oranje- en granaatappelen, druiventrossen en tulpen, die tot zeer kleurige en gevarieerde decors worden samengevoegd. Aan deze veelkleurigheid van de decors komt tijdelijk een einde: in de tweede helft van de 17e eeuw gaat het monochro me dekor in blauw overheersen. De men selijke figuur wordt dan het belangrijkste motief: soldaten (te voet of als ruiter), spelende kinderen, mensen in hun beroep en dergelijke. Ook vormen de tegels dan niet meer tezamen een decoratief patroon, zoals in de eerste helft van de eeuw. Pas in de 18e eeuw komen dergelijke patro nen weer meer voor. Uit de tweede helft van de 17e eeuw en uit de 18e eeuw, toen tegelschilderijen in blauw populair waren, zijn op de ten toonstelling enkele bijzonder fraaie voor beelden te zien, zoals schepen op zee en landschappen van Cornells Boumeester, die van 1652 tot 1753 in Rotterdam werk zaam was, en bijbelse en allegorische voorstellingen van de eveneens Rotter damse familie Aalmis. Niet alleen mooi, maar ook instructief is een tegelschilderij, waarop een door snede te zien is van de plateelbakkerij Ti chelaar en Steensma in Bolsward en dat uit de 17e eeuw dateert. Hierop is duide lijk te zien, hoe men in een dergelijke bakkerij werkte. Uit Delft zijn enkele ta bleaux te zien, die dateren uit de periode in de 18e eeuw waarin men veel met mangaan werkte en op zoek ging naar mogelijkheden som meer kleuren toe te passen. Het aantal Spaanse tegels is op de ten toonstelling in vergelijking met dat uit de noordelijke Nederlanden tamelijk be scheiden. De verschillende technieken waarvan men zich met name in Sevilla en Toledo bediende worden echter duidelijk getoond. ONDER voorzitterschap van mr. Maarten Vrolijk werd zondagmiddag in gebouw „Frascati" te Amsterdam een teach-in gehouden over de vraag: Versukkelt ons orkestwezen? Het initiatief voor deze teach-in was uit gegaan van het „Verbond van leden en verenigingen van leden der Neder landse symfonie-orkesten", welk ver bond als inleiders op deze gedachten- wisseling had uitgenodigd (in alfa betische volgorde) drs. A. B. M. Brans in zijn kwaliteit van concertbezoeker, Lex van Delden als muziekcriticus, Henk Henkemans en Ton de Leeuw als componisten en Edo de Waart als dirigent. De meer officiële formulering van de vraag over de mogelijke versukkeling van onze orkesten en wat daarmee samen hangt luidde: Voldoet de structuur van het Nederlandse orkestwezen nog aan de eisen, die tegenwoordig worden gesteld aan beleid, bezetting en programma-sa menstelling? Dit was in wezen geen onbevangen, zakelijke vraag. Het ware nuttig geweest daarbij duidelijk te omschrijven door wie precies deze eisen gesteld werden: het pu bliek, de componisten, de dirigenten, de leden der orkesten, de orkestbesturen en last-not-least: de belastingbetalers, die als onvrijwillige maecenassen het orkestwe zen in stand moeten houden. De alge meenheid van de vraag heeft het karak ter van deze teach-in bepaald. Een golf van persoonlijke meningen, al naar de persoonlijke gerichtheid van de deelne mers aanvaardbaar of niet-aanvaardbaar, bedenkelijk ook, wanneer de propaganda voor de hedendaagse muziek aan de orde werd gesteld, stroomde door de bar-on- gezellige grauwheid van de veilinghal. De componist Ton de Leeuw zei bijvoor beeld, dat het orkest geen museum-stuk moet worden. Ieder zal begrijpen, waarom dit zo gezegd werd. Stelselmatig wordt hedendaagse muziek genegeerd, zei de Leeuw teleurgesteld. De kunstenaar wil toch zijn werk gerealiseerd zien? Ton de Leeuw wilde nieuwe ensembles en een ge leidelijke vernieuwing als een soort „ge- wennings-proces".- Het was mij liever ge weest, wanneer de Leeuw had gesproken van een aanvaardings-proces. Aan gif kan men ook gewennen. Het is duidelijk geworden op deze mid dag: de jonge componisten zijn ontstemd over de verwaarlozing van hun werk en over de onmiskenbare kloof, die er be staat tussen hun idealen en de behoeften van het Nederlandse publiek, dat blijk baar niet alles rijp en groen, accepteert of accepteren kan,, wat zij leveren. Dit zou dan te wijten zijn aan de genoemde „versukkeling". De dirigent Edo de Waart sprak als man van de praktijk over het teko't aan repetitie-tijd voor de orkesten. Hij keerde zich tegen het geopperde denkbeeld "van de vorming van orkesten met een exclusief muziek-stijlspecialisme. Dit zou voor de orkestleden op de duur stomvervelend wor den. Lex van Delden sprak een verstandig woord door te wijzen op de factor: het publiek. Hij constateerde dat van de ge produceerde hedendaagse composities er weinig overgebleven waren, die de moeite waard zijn. Hans Henkemans zag de eisen, aan het orkestwezen gesteld, bepaald door het pu bliek, organisatie en uitvoering, componis ten Qrkfist en dirigent moe ten eêh 'hechte- eenheid 'vormen. Van de isancties_ waardoor een_ .arkestbeleid kan worden getroffen, komt die van het pu bliek het zwaarst aan! Hij had geen klach ten over de tegenwoordige orkestsituatie. Zo kon, óók bij de discussies, ieder zijn mening zeggen. Misschien komen, vroeg of laat, de gunstige voorwaarden om de verstandigste opmerkingen van deze teach- in bij de ontwikkeling van het orkestwe zen in ons land praktisch te benutten. DE LEIDING van het Holland Festival heeft het nodig geoordeeld een concert van hedendaagse muziek te doen uitvoeren door het Radio Kamerorkest en het Radiokoor. De leiding van dit concert was toe vertrouwd aan Francis Travis een Amerikaans dirigent, die sinds 1948 in Europa vertoeft. De hedendaagse muziek is blijkbaar zijn lust en zijn leven, want hij heeft een actief aandeel in alle festivals op dit gebied. De sopraan Dorothy Dorrow en Meinard Kraak, bariton, droegen het hunne bij tot het welslagen van deze uitvoering. Van het eerste stuk, gecomponeerd door Carel Brons, kreeg ik een treurige HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Klassiek pianospel. 7.30 Nws. 7.32 Radiokrant. 7.50 Lichte orkestmuz. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde muz. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Lichte orkestmuz. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Water standen. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.30 Stu- diodienst. 11.00 Lichte gramm.muz. 12.27 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Kerkdienst. 13.00 Hoogtepunten uit de opera Falstaff van Verdi. 14.00 Lichte or kestmuz. 15.05 Klassieke muz. 15.30 Oude muz. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 17.00 Lichte gramm.muz. 17.50 Overheids voorlichting. 18.00 Muz. 18.30 Spectrum. 18.50 Lichte orkestmuz. 18.55 Verslag Wimbledon 1967 19.00 Nws 19.10 R^diokrant. 19.30 Het Leger des Heils. 19.45 De positie van Spanje in Europa (lezing). 19.55 Lichte gramm.muz. 20.15 Vocaal ensemble. 20,30 Moderne muz. 21.30 Documentaire over de Olympische Spe len. 21.50 Licht instrumentaal ensemble. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Koormuz. 23.00 Klankbeeld over wonen en samenleven in een stadsgebied. 23.15 Lichte gramm.muz. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Uitgeslapen. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8,10 Uitgeslapen. 9.00 Klassieke gramm.muz. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gramm.muz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 De actua liteit van de Dreigroschen Oper in de derde wereld. 11.40 Pianorecital 12.00 Lichte gramm.muz. 12.22 Voor het platteland. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Tan- go-Rumba-orkest. 13.00 Nws. 13.10 Actuali teiten. 13.25 Vrij entree: cabaret. 13.50 Ge sproken portret. 14.05 Klassieke orkestmuz. 15.00 Voor de jeugd 16.00 Nws. 16.02 Lichte Nederlandse muz. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Simbel. 17.30 VARA-Dansorkest. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de C.H.U. 18.30 Licht ensemble. 18.55 Voor de kinderen. 19.20 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Akkoord. 20.45 Spreekt u maar 21.15 Samen uit - zelden thuis .22.00 Accent. 22.15 Franse chansons. 22.30 Nws. 22.40 Ac tualiteiten. 22.55 Klassieke muz. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws 9.02 Actualiteiten 9.05 Kalei- doscoop. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitaminen. 12.00 Nws. 12.02 Operette. 13.00 Nws. 13.02 Actualiteiten. 13.05 Zet 'm op! 15.00 Nws. 15.02 Lichte muz. 16.00 Nws. 16.02 Toerbeurt. 17.00 Nws. 17.02 Actualiteiten. 17.05 Rhythm and blues. 17.35 Country and Western. BRUSSEL 324 M 12.00 Nws. 12.03 Muziek la carte. 12.40 Weerbericht. 12.48 Orgelmuz. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafel- muz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Ra- dioschoolkoor 1967. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.03 Beurs. 16.09 Jazz. 17.00 Nws. 1.715 Tophits. 18.00 Nws. 18.03 Voor de solda ten. 18.30 Lekenmoraal en filosofie. 18.50 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 nws. 19.40 Se renade. 20.00 Radioschoolkoor 1967. 21.00 Operette. 21.50 Adviezen. 22.00 Nws. VOOR DINSDAG NEDERLAND I 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Vergeten aarde, Spaanse filmimpressie. 19.10 Batman. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Zware geneeskundige risico's: Documentaire. 21.05 De Wrekers: Super Intellect. 21.55 Vanavond in Nieuwpoort. 22.25 Epiloog. 22.30 Jour naal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Premire over films. 20.35 Holland Festival Magazine '67. 21.00 Beslissende jaren (Speelfilm). 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I 17.00 Voor de kinderen. 18.45 De Minimo len. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Va kantie in Lipizza. (film). 19.25 Openbaar Kunstbezit. 19.40 Snurf, het egelvrouwtje (tekenfilm) 19.51 Stichting Socutera. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Uitzending van de C.H.U. 20.30 De Dubbel ganger (speelfilm). 22.00 Journaal. 22.05 Ge meenteraadsverkiezingen Zwolle. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Coronation Street. 20.55 Achter het nws. 21.20 Kunst kroniek. Ballet. In de pauze film over de Grand Prix-races in Zandvoort. 22.10 Recla me. 22.15 Journaal. indruk, dit was geheel in overeenstem ming met de benaming ervan: Epitaphium (grafschrift). Vervolgens hoorden wij Stunde eines Blocks van Bo Nilsson, een Zweedse componist, die opgegroeid is in Malmberget, een dorpje ten noorden van de poolcirkel. Zijn orkest was bijna uit sluitend samengesteld uit slaginstrumen ten: klokken, bellen, gongs, trommels, pauken, een xylophoon, een vibrafoon een celesta, klavecimbel, piano, enz. Hij had alle strijkers naar huis gestuurd op één viool na. Houtblazers kwamen er he lemaal niet aan te pas, wel een trompet en een harmonica. Van de zangers ver namen wij enkele ongearticuleerde klan ken. Een zeer bijzondere bijdrage in het klankgeheel werd geleverd door drie wel luidende olievaten en een meerpaal (zon der meeuw). De „Fünf Stücke fiir Orchester" en de cantate „Das Augenlicht" van Anton We- bern vielen op dit programma enigszins uit de toon. Niet zozeer door klankver schil, maar omdat het geen hedendaagse muziek meer genoemd mag worden. De componist overleed namelijk in 1945 op 62-jarige leeftijd. De „Fünf Stücke" ont stonden in 1913 en de Kantate in 1935 Dat deze composities eigenlijk geen ver ouderde indruk maakten, is wel een be wijs voor de geringe vooruitgang, die de componisten van nu gemaakt hebben Overigens kan nog in het voordeel van Webern het gezegde aangehaald worden „In der Beschrankung zeigt sich der Meis ter". Zijn 5 stukken voor orkest, die men het best muzikale telegrammen zou kun nen noemen, duren samen nog geen minuten. Indien Ton de Leeuw zich aan dit voor beeld gehouden had, was ons heel wat bespaard gebleven. Zijn compositie „Spa tial Music 3)" (ruimtelijke muziek) was zeer breedsprakig. Hij had er de hele breedte en de volle lengte van de zaal voor nodig. Het orkest was namelijk in de zaal opgesteld in een kruisvorm. Om ons geen minuut te kort te doen begon de dirigent zijn horloge gelijk te zetten en gaf vervolgens een teken aan de luid sprekers, die precies op tijd inzetten. Om dat de componist blijkbaar vreesde, dat de muziek vervelend zou worden, had hij bedacht dat de musici van plaats mochten verwisselen. Ze wandelden al spelende van de ene groep lessenaars naar de an dere. Voordat het stuk beëindigd was mochten een stuk of veertig orkestleden de zaal verlaten. Twaalf moesten er na blijven, maar ik had de indruk, dat zij het „echt niet gedaan" hadden. Het programma werd besloten met een kantate van de Zuidkoreaanse componist Isang Yun (geb. 1917). Ik kreeg sterk de indruk, dat deze toondichter uit het NEDERLAND 1. Na een kort natuur- filmpje uit Spanje vervolgt de KRO het dinsdagavondprogramma met een afleve ring van Batman. De Katvrouw is de ti tel van dit avontuur, waarin een paar gouden beelden van katten worden ge stolen uit een museum. Batman zal het zaakje wel even opknappen, maar zijn te genstanders blijken reusachtig gevaarlijk. Het lijkt er zelfs even op, dat Robin het loodje gaat leggen. Na het journaal eerst een uitgebreide documentaire van Jan Huyskens, Ad Zonneveld en Piet Franse over de wet zware geneeskundige risico's. De ondertitel van het programma is Soli dariteit met ernstig gedupeerde Neder landers. De avond wordt voortgezet met een aflevering van de Wrekers. Allerlei intellectuelen gaan merkwaardige din gen doen: spionage, moord en dergelijke. John Steed en Emma Peel gaan op onder zoek uit en ontdekken, dat er «en bende achter zit. De ontmaskering kost heel wat inspanning. Daarna Ad Langebent en Frits van der Poel met hun rubriek Van avond in Nieuwspoort. De epiloog wordt verzorgd door mgr. Bluyssen, bisschop van Den Bosch. NEDERLAND 2. In het NTS-program- ma allereerst de rubriek Première, waarin Charles Boost en Ben Klokman aandacht besteden aan nieuwe films, waarbij de Verloedering van de Swieps, de nieuwe film van Eric Terpstra, die tijdens het festival van Arnhem bijzonder gunstig werd ontvangen. Dan Holland Festival Magazine '67. Hoofdschotel van de avond is Beslissende Jaren, een Joegoslavische speelfilm van Dusan Matic. Hoofdperso nen zijn een jonge vrouw en haar gelief de, die dreigen ten onder te gaan in de ellende en leegheid van de grote stad. Ze zien geen kans een bestaan als indivi du op te bouwen. tegenstandster vrouw. ADVERTENTIE Verre Oosten veel naar Bruckner en Mah ler heeft geluisterd. Alle executanten hebben zich enorm ingespannen om de bedoelingen van de componisten te verwezenlijken. De onge veer tweehonderd bezoekers beloonden hun prestaties met een waarderend ap plaus. Ook uw verslaggever heeft zich alle moeite gegeven om goed te luisteren en u vervolgens zijn indrukken weer te geven, maar hij heeft er niet van genoten. H. J. Moolenijzer

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 11