FOTO INTERNATIONAAL 67 een interessant experiment Manuel Minces: Oesterkwekerij (Montpellier) René v. d. Meulen (Muggen) André Gibert (Montpellier) Joh. Scholten: Zolderkamers (Muggen). Bob ter Schiphorst: De schrijver (Montpellier). VANDAAG BEGINT in Haarlem weer een foto expositie. Een heel bijzondere ditmaal. Vijf Europese topclubs zullen er, zonder jury's, prijzen of plakken, keur- collecties van hun beste werk tonen. In totaal ruim 200 foto's, waarvan wij er hier enkele bij wijze van opwekkend voorproefje afdrukken. Wie met eigen ogen zien wil wat de crème de la crème van de Europese foto amateurs (met een enkele vakman ertussen) presteert, die zal deze krachtmeting der Azen, „Foto Internatio naal 67", de gehele maand juli, in de Haarlemse Vlees hal niet willen missen. UITDAGER is de Haarlemse fotogroep De Muggen, dertien fervente „salonwerkers" die continu eremetaal oogsten in drie werelddelen. Uit Frankrijk komt de gerenommeerde „Photo- Ciné Club Montpellier" (o.a. vijf maal winnaar van de Coupe de France), uit Oostenrijk de „Photogruppe TVN Graz", die eveneens haar sporen in tal van fotoveldslagen verdiend heeft. Twee prominente Tsjechische groepen, de „Klub Roh Mez" en „Profil Vsetin", sluiten de rij. ALLE VIJF zijn oude rivalen in de wedstrijd fotografie die eikaars krachten kennen, en dat hield in dat zij alleen hun beste „stukken" heb ben ingezonden om elkaar in Haarlem de loef af te steken. MEN KON dus topkwaliteit verwachten van deze tweehonderd vergrotingen. Maar bij alle kwaliteit zijn er toch ook markante verschillen van groep tot groep, en dat biedt interessante vergelijkingsmogelijkheden. De Tsjechen en de Haarlemmers tonen een uitgesproken voorkeur voor moderne dynamiek, het volle leven, zo men wil. Maar elk stukje realiteit dat zij isoleren, wordt omgevormd tot het een eigen „gezicht", althans een element van spanning of verrassing krijgt. Karakteristieke voorbeelden: de zware „low key"-landschappen van Muggenvoorzitter Offerhaus, de „psychologische portretten" van Böhme, de dynamische tegenlichtopname (hier naast afgedrukt) van het nieuwste Muggenlid, René van der Meulen, een jonge Beverwijkse vakfotograaf. DE FRANSEN, en in mindere mate ook de Oostenrijkers, pakken de zaken wat conventio neler aan. Hun voorkeur blijft nog goeddeels uit gaan naar het „mooie plaatje", ietwat statisch, soms hevig-monumentaal, een enkele keer uitge sproken zoetelijk. Wat u het mooiste vindt, Kunt u op deze expositie zelf uitmaken. Vast staat dat deze show als graadmeter voor het peil der vrije fotografie èn als „kijkspul" een gebeurtenis is, zowel voor de leek-plaatjeskijker als voor fotografische fijnproevers. U kunt van heden af terecht, van 11-17 en van 19-22 uur; des zondags van 13-17 uur, in de Vleeshal aan de Grote Markt in Haarlem. EEN WOORD voor waardering tenslotte voor De Muggen die met grote volharding telkens nieuwe foto-manifestaties tot stand brengen zo als men ze zelfs in de hoofdstad maar zelden te zien krijgt. Zij leveren daarmee niet alleen een belangrijke aanwinst tot het programma van zo- merattracties dat Haarlem annex de IJmond hun toeristen-te bieden hebben, maar ook een bijdra ge tot verhoging van het peil der amateur-foto grafie in Nederland, die echt nog wel zo'n rug duwtje gebruiken kan. H.C. Helmuth Trummer: Driehoek (Graz). Zd. Zemanek: Vóresjek („Profil"). H. J. Böhme: Machineniens (Muggen).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 11