Haarlemse orgel maand prachtig ingezet met Monteverdi-vesper Anton van Duinkerken ontving de Staatsprijs Kredietgaranties van het rijk voor de N.S. Gemengde kost op modern concert in Amsterdam ttUL *Ho Kurt Stuyf bedierf balletavond NEGEN MUZEN Sigarettensmokkel in Rotterdam Negen maanden voor LSD- en hasjisch-bezit Verlies dit jaar waarschijnlijk honderdveertig miljoen Twee wagons per dag: toch rendabel! Niet meer dan 160 eerstejaars-medici in Rotterdam WOENSDAG 5 JULI 196 7 7 DE OPENING van de Haarlemse Orgelmaand met een uitvoering in de oude Sint Bavo van de „Vespro della beata Vergine" van Monteverdi is een artistieke manifestatie van de eerste orde geworden. Het was in 1951 van Felix de Nobel reeds een hoogst verrassende prestatie om met zijn Nederlands Kamerkoor het on gewone en veel eisende werk voor het publiek te brengen, al moest dit dan gebeuren in een ruimte die er niet voor ge schikt was. Wat dit betekent was deze dinsdagavond te ervaren, nu de ruim tewerking van de Haarlemse Grote Kerk alles verschafte wat het werk toen in de Amsterdamse Bachzaal ontbeerde. Het wonderlijke opus kreej* nu de golvende kathedraal klank, die Monteverdi zich moet. ge droomd hebben en die hij nauwelijks beter in de San Marco te Venetië, al licht ter gelegenheid van een Dogen- feest, kan hebben waargenomen. Het moet voor de talloze belangstellenden die het schip van de Grote Kerk vul den, een belevenis geweest zijn te kunnen kennismaken met dit mees terwerk uit de Sturm und Drang-tijd die de barokperiode voorafging, werk van een genie dat het verleden niet loslaat maar het in nieuwgevonden vormen prangt, terwijl het daarnaast op verkenningen uitgaat buiten de kring van het westerse denken en zulks met de onstuimigheid en de durf van een veroveraar. Traditie I errassend Kleuren Jos de Klerk Ruimte „Kom nou mensen, ga mee! Is het nog niet afgelopen?" Na het uit roepen van deze zinnen verliet gister avond een heer het amfitheater van de Stadsschouwburg in Amsterdam om precies vijl mi tt I I j5 nuten voor half W \1 «- L 1 /I IJ twaalf, maar het was nog lang niet ff p t ,i k afgelopen. Op het 0 I I 1 D*" toneel was Kurt Stuyf met enige gasten bezig de voorstelling door het Nationale Ballet in het Holland Festi val heel vervelend te bederven. David Koning :V': (Van onze kunstredacteur) IN DE stampvolle ridderzaal van het Muiderslot heeft Anton van Duin kerken gisteravond uit handen van minister Marga Klompé de Staats prijs voor Letterkunde ontvangen voor zijn essayistisch werk. Het is traditie deze bekroning uit te reiken in dit slot, waar in de zeventiende eeuw P. C. Hooft, naar wie de prijs is genoemd, woonde, werkte en zijn gasten ontving, die bekend staan als de Muiderkring. Deze voorgeschiede nis was aanleiding tot een reeks gouaeneeuwse citaten, tot een ver gelijking van de laureaat met Hooft en tot een prachtig liederenrecital door Marie-Cécile Moerdijk. Hare ex cellentie Klompé liet na haar huldi gingstoespraak de overhandiging van de oorkonde vergezeld gaan van een kus op beide wangen. Drie arrestaties ANDERMAAL moest ik mij een avondje schrap zetten en luisteren naar hedendaagse muziek. Begin vo rige week een concert in de grote zaal door het Radio Kamerorkest, waar olievaten en wandelende orkesten aan te pas kwamen. Gisteravond een con cert in de kleine U l\ l L A M n zaal' waar welis~ W V) t- L n n U waar iedereen op zijn plaats bleef, C r 0 t maar waar ik sterk u T 1 i de neiging kreeg om te gaan wan delen. Want niet alleen viel er weinig te genieten, het was ook doodsaai. Nooit wordt er eens een componist uitgefloten, er is altijd applaus. Het Amsterdamse (Hollandse) publiek is uiterst lankmoedig, alles mag be halve in lachen uitbarsten. Stukken waar werkelijk geen touw aan vast te knopen is, worden verkocht met dodelijke ernst. De suppoosten schui ven piano's heen en weer met een uit drukking op hun gezicht, die doet vermoeden dat zij overdag bij een begrafenisonderneming werken. De lessenaars worden erbij gezet als bloemstukken en de executanten be treden het podium alsof zij bij de familie horen. Robotsopraan Engelenmuziek Wakker J. H. Moolenijzer Verzoek van Bonn tot uitlevering van Bormann was routine-zaak De radio geeft donderdag elevisieprogramma's Toch dwingt zijn natuur hem steeds terug te keren naar het uitgangspunt naar de gregoriaanse psalmodie, die dan weer wortelt in het oeroude joodse tem pelgezang, wat trouwens ook weer de bron is van de achttiende Vespers, het avondgezang, dat vanaf de eerste Christe nen, die uiteraard Israëlieten waren, tot op heden toe in stand is gebleven. Wat vertegenwoordigt zo'n kunstwerk van een Monteverdi al niet aan geestelijke en cul turele waarden, gezien in de oneindige cirkel gang der eeuwen! Maar naar de vorm die Monteverdi er aan gaf, betekent het een eindpunt waar niet op kon wor den voortgeborduurd, vandaar dat zijn „Vespro", als een Himalaia, door zijn eigen grootheid het gebied der toonkunst magistraal, maar vereenzaamd overheerst Felix de Nobel heeft het gevaarte niet ge schuwd en wij zijn er hem dankbaar voor. fecten. Dit werkte wel bijzonder treffend bij „Audi, Coelum" van de tenorsolist Ernst Haefliger, met echo-effect vanaf het koororgel door de andere tenor, John van Kesteren, tezamen met interjecties van het koor. Maar dat zijn tenslotte uiterlijke dingen, die overtroefd werden door mach tige of diep innige koorsatzen, door mi'.d samenzang van twee vrouwenstemmen (heerlijk, dat „Pulchra es" van Elly Ame- ling en Maria Suchel), door extatische en virtuoze soli van de eerste tenor, door een hachelijk moeilijk duet van de beide te noren of door een niet minder ingewik keld trio met Leo Ketelaars als derde man. Doch laat ik tevens wijzen op de schoonheid van de instrumentale kleu ren, het effect van een economisch aan wenden van het voorhanden materiaal, bij voorbeeld van een nobele trombone klank of van verfrissend luitgetokkel. Het houdt in het tweede gedeelte niet op met verrassingen. En toch blijft het steeds draaien rond de liturgische kern met or kestrale variaties op een Marialitanie, om dan de poëtische tekst van de hymne „Ave maris Stella" tot een verenigd hoog tepunt te maken, alles op de oude grego riaanse melodie. En dan dat stralende „Magnificat", dat zijn gregoriaanse reci- teertoon niet loslaat maar intussen naar alle kanten expansie zoekt. Het heeft allemaal geklonken zoals het kunstvaardig en bezield klinken moet. Dankzij de toegewijde executanten, onder de overtuigde en overtuigende leiding van Felix de Nobel, die met dit gedeelte van de Haarlemse bijdrage aan het Hol land-Festival een onbetwistbaar hoogte punt in de Monteverdi-herdenking gele verd heeft. De uitvoering vond plaats binnen de brede ruimte tussen koorhek en transept, een oppervlak dat genoeg afstand ver mocht te scheppen om bepaalde delen los van elkaar te laten klinken. Vandaar ook twee orgels, het ene bespeeld door Ber nard Bartelink, achteraf bij de blazers en tokkelinstrumenten van het orkest, het andere, rechts toevertrouwd aan Klaas Bolt, op de voorgrond maar tenslotte ook nog een derde, namelijk het koororgel van de kerk om voor echowerk te worden aan gewend. Het koor, achteraan tegen het koorhek opgesteld, zag men geregeld van plaats verwisselen naar gelang de vereis te bezetting: vier, vijf, zes tot achtstem migheid. De violen en alten van het Radio Kamerorkest zaten links voor het koor en de celli en bassen rechts. De beide vrouwelijke solisten zongen vanaf de voorgrond links, begeleid met het aldaar geplaatste klavecimbel. Met wat verder de staag wisselende or kestratie nog teweeg bracht was er dus een klankverdeling vol verrassende ef- Het duurde nog een kwartier of iets langer, aleer er een groep leeglopers op de planken verscheen, in gele reddings vesten op hun bonte maillots. Helaas was er toen niets meer te redden. Tientallen bezoekers hadden de zaal al verlaten, hetgeen waarschijnlijk de opzet was van deze zegenloze happening, maar een ver slaggever heeft nu eenmaal de taak om een voorstelling tot het einde toe bij te wonen, en daardoor werd het veel te laat om nog een recensie te schrijven die per trein naar Haarlem gestuurd zou kunnen worden. Wat Kurt Stuyf in „Visibilityby jeans" op muziek van onder anderen John Cage, Bob Dylan en The Rolling Stones heeft willen aantonen was de aan gename zinloosheid van het bestaan in een wereld van plastic, beat en neon licht, voor zover hij tenminste deze be doeling heeft gehad. Zeker is het, dat hij heel modernistisch alle grenzen van wat men tot voor kort „kunst" pleegt te noe men heeft doorbroken, ook die der wel levendheid, waarop die van het ballet is gebaseerd. ER WERD VEEL GEZOEND op deze vrolijke, Brabantse avond in het hoge huis van Muiden. Het gezelschap dat de vesting overstroomde leek een invasie uit zuidelijker regionen. „De mensen die men altijd bij prijsuitreikingen ziet" lie- Hals. De rijke graaf Maurits de Bendern heeft tien schilderijen ter waarde van verscheidene miljoenen Zwitserse francs geschonken aan de regering van Liech tenstein. De 88-jarige graaf, burger van Liechtenstein, heeft dit gebaar gemaakt ter gelegenheid van het huwelijk van kroonprins Hans Adam van Liechten stein met de Oostenrijkse gravin Maria von Kinsky, dat deze maand wordt ge sloten Een der schilderijen is de „Fluit speler" van Frans Hals, naar schatting een en een kwart miljoen gulden waard. Dit schilderij werd begin dit jaar uit een Zwitserse bank gestolen en zes weken later teruggevonden in een baga gedepot in het station van Genève. Bekroond. De Belgische film „Le Départ", geschreven door de 28-jarige Pool Jerzy Skolimovski, heeft de prijs van het filmfestival van Berlijn gewonnen. De door Elisabeth-films te Brussel geprodu ceerde film werd door de jury gepre zen om zijn „beweeglijkheid bij de uit beelding van het vraagstuk van de hedendaagse jeugd". „Le Départ" is een komedie over een jonge kapper (Jean- Pierre Léaud, vorig jaar winnaar van de prijs voor de beste akteur) die tot alles bereid is om een sportwagen te krijgen. Jeugdorkest. Met regeringssteun en in het kader van het cultureel akkoord tussen Nederland en Polen zal het Nationaal Jeugd Orkest van de vereniging jeugd en muziek Nederland een concerttour nee maken door Polen, daartoe uitge nodigd door de Poolse vereniging jeugd en muziek. Het NJO lelt ruim negentig leden. Dirigent is Nico Her mans. Anton van Duinkerken krijgt een kus van minister Klompé. pen wat verloren in de menigte studen ten, die met bussenvol hun hoogleraar naar zijn feest waren gevolgd. De kaarsen werden herhaaldelijk als uitgeblust door schelle filmerslampen, toen het juryrapport voor de eerste drie rijen verstaanbaar werd voorge lezen door de secretaris. Dr. Klompé begroette eerst de vroegere winnaars van de staatsprijs professor Rogier, A. Roland Holst en V. van Vries land. De Nederlandse letterkunde was voor haar vervolgens materiaal om een parallel te trekken tussen Van Duinkerken en de schim van Hooft, zoals die tachtig jaar gelden door Jacques Perk werd be schreven. Een improvisator als hij is er volgens haar niet geweest sinds Da Cos ta's vriend Willem de Clerq (van wiens spreektalent we geen technische repro- dukties bezitten). Een beschrijving door Erasmus van diens vriend Thomas More werd eveneens toepasbaar verklaard op Van Duinkerken, waarna de minister be sloot met een politiek getinte anekdote. Van Duinkerken had al etend, of zoals zij zei „aan de dis" een rede van Rom- me omgewerkt tot Schaepmanniaanse ver zen, terwijl de politicus zijn woorden met verbazing herkende „zoals hij ze had willen zeggen". De geestige zangeres zong het middel eeuwse Harba lori fa Jan I van Brabant, een lied op tekst uit de Carmina burana van Jan Mul, een bevrijdingsdicht op tekst van de bekroonde met muziek van Hendrik Andriessen en een uiterst be knopt puntdicht van Van Duinkerken op muziek van haarzelf. De goede wijn van de slotvoogd hield de feestvreugde in deze romantische omgeving nog lang op peil. De douanerecherche in Rotterdam heeft twee handelaren uit die stad aangehouden toen zij bezig waren met het overbren gen van 1650 sloffen Amerikaanse siga retten uit de Spaanse kustvaarder „San Paulo" in een bestelauto. Het schip had de sigaretten in Hamburg aan boord ge nomen. De handelaren hadden onder het voorwendsel dat zij gasflessen moesten ko men brengen toegang verkregen tot het haventerrein. De douanerecherche was kennelijk van de activiteiten van het twee tal van te voren op de hoogte. Het Spaanse schip heeft inmiddels de Rotterdamse haven verlaten. Dat kon ech ter pas gebeuren nadat de kapitein de ge bruikelijk tien cent boete per gesmokkelde sigaret had betaald: een bedrag van in totaal 33.000. Na de aanhouding van de twee handelaren werd ook nog de afne mer van de smokkelsigaretten gearrest- teerd, een 38-jarige handelaar, eveneens uit Rotterdam. Aan een 19-jarige HTS-scholier uit de hoofdstad heeft de Amsterdamse recht bank wegens het in zijn bezit hebben van bijna 30 gram hasjisch en acht doseringen LSD conform de eis negen maanden ge vangenisstraf waarvan zes maanden voor waardelijk opgelegd. De jongeman wordt onder toezicht gesteld van het Medisch Consultatiebureau voor Alcoholisme. In mei was de jongeman in de voormalige Apollobioscoop aan de Haarlemmerdijk, die een provocentrum is geweest, met de verdovende middelen aangehouden. Twee dagen tevoren had hij de hasjisch voor 90 en de LSD voor 60 gekocht in Parijs waar hij met vakantie was. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG. Minister Bakker van Verkeer en Waterstaat schat het verlies dat de Nederlandse Spoor wegen dit jaar zullen lijden op 130 tot 140 miljoen. Hij zei in de Eerste Kanier dat er dan ook stellig nog on rendabele lijnen gesloten zullen moe ten worden. Van de zijde van de K.V.P., de P.v.d.A. en de C.H.U. was erop aangedrongen voorzichtig te zijn met het sluiten van spoorlijnen, om dat ze in de toekomst misschien weer nodig zullen zijn. Minister Bakker wilde niet zo voorzichtig zijn en de mogelijke toekomstige ontwikkeling niet gebruiken „als vijgeblad om de economische naaktheid van spoor lijnen te bedekken". De minister deelde mee dat er wordt gewerkt aan financiële hulp voor de spoor wegen in de vorm van kredietgaranties. Daartoe zal binnenkort een wetsontwerp aan de Tweede Kamer worden aangebo den. De garanties zullen verstrekt worden ter overbrugging van de periode waarin een afegerond oordeel moet wórden gevormd over het overhevelen van de bedrijfs- vreemde lasten van de exploitatierekening van de NS naar elders. (Bedrijfsvreemde lasten zijn de kosten die de spoorwegen moeten maken, maar waarvan ook anderen profiteren, b.v. van tunnels en viaducten). De senaat had waardering voor de mo derne bedrijfsvoering bij de,N.S. en toon de begrip voor de moeilijkheden die voort - Het ministerie van Verkeer en Wa terstaat bestudeert de vraag of de goe derenspoorlijn, die de gemeente Ede en Wageningen kwijt willen, kan wor den opgeheven. Staatssecretaris Kei zer zei echter in de Eerste Kamer, dat de lijn ondanks het geringe gebruik dat ervan wordt gemaakt veelal niet meer dan twee wagons per dag toch rendabel is. Opheffing zou de verliezen van de spoorwegen dus groter maken, meende hij. Beide gemeenten hebben om opheffing van de lijn gevraagd, om dat het verkeer er ernstige hinder van ondervindt. ALLES wordt gedaan om te zorgen, dat wij diep onder de indruk komen. Het licht wordt gedempt en niemand mag zijn mond meer open doem, behalve de zange res, die plotseling begint met het uitsto ten van de vreemdste klanken, daarbij ge holpen door pianisten en fluitisten, die als wilden te keer gaan. Maar het pu bliek verroert geen vin en blijft doodstil zitten tot het uit is. Dan wordt er geklapt en de familie bedankt voor het applaus, want applaus is er altijd, zelfs als een stuk matig wordt uitgevoerd, zoals de „Cantico Job" van Louis Andriessen. Naar mijn smaak schoot de overigens charmante zangeres Ileana Melita abso luut tekort in expressie. Het mag waar zijn, dat zij door ver schillende componisten speciaal gevraagd wordt, haar interpretatie van deze aan grijpende klaagzang was oppervlakkig en weinig indrukwekkend. Zij had op zijn minst de tekst uit het hoofd kunnen le ren. Ditzelfde geldt voor het fragment No IV from Shakespeare Sonnets van Ton de Kruyf; ook hierin was de zangstem te wei nig doorleefd. Ik kreeg de indruk van een robotsopraan met glimlach. vloeien uit kostenstijgingen, waarbij de stijging van de inkomsten achterblijft. De heer Meester (P.v.d.A) waarschuwde er voor de dienstverlening niet te verminde ren. „De service moet worden uitgebreid", zei hij, „want dat is een van de troeven van de spoorwegen". Verreweg het grootste succes van de avond was weggelegd voor de „Dialogo Angelico" van de Italiaan Goffredo Petras- si Deze engelenmuziek werd gespeeld door de fluitisten Rien de Reede en Peter Dietman en eindelijk mochten wij luiste ren naar goed gecomponeerde instrumen tale muziek. Het muzikale lijnenspel was een lust voor het oor en hoewel Petrassi zeker niet op zij gaat voor dissonanten en voor grillige „bokkesprongen", toch had men opeens het gevoel kennis te ma ken met een uitzonderlijk talent. Dit werd wel bewezen door het uitbundige applaus dat als bij toverslag als echt gemeend klonk. Voorts vermeld ik nog de uitvoering van Alliages III van Joep Strasser, waar in de celliste Edith Neuman zich bijzon der onderscheidde. De twee pianisten Maarten Bon en Theo Bles begeleidden de zangers in een geestig werk van de Fransman Charles Ives. Voor de pauze hoorden wij nog Interpretations no 1 for piano van D. Porcelijn. De Suoni d'un flauto van de Zweed Ake Hermansson op altfluit gespeeld, viel vooral op door de speciale klank van dit instrument. De Chansons des Trouvères van Tadeusz Baird (Polen) bleken zwakke bewerkin gen te zijn van bestaande oud-Franse melodieën, gezet voor 2 fluiten, cello en sopraan. Het programma werd besloten met „A lyric before falling asleep" van Adam Walacinski. Ogenschijnlijk een waagstuk om een stuk met een dergelijke titel aan het eind van een modern programma te plaatsen! Maar het beantwoordde niet aan de intentie. Ik ben er klaar wakker bij gebleven. Het bestuur van de medische faculteit in Rotterdam heeft in verband met het feit dat de faculteit nog in opbouw is, na goedkeuring van de minister van On derwijs en Wetenschappen, besloten het aantal in te schrijven eerste-jaars stu denten voor het collegejaar 1967-1968 te beperken tot 160. Voor het collegejaar 1966-1967 gold deze beperking al. BRASILIA (Reuter) VVest-Duitsland heeft Brazilië verzocht om arrestatie en uitlevering van Martin Bormann, die Hit- Iers plaatsvervanger is geweest. Het Bra ziliaanse ministerie van Justitie heeft het Westduitse verzoek de vorige week in handen gesteld van het federale hoog gerechtshof van Brazilië. In Frankfort deelde de Westduitse pro cureur-generaal Fritz Bauer, die al jaren jacht op Bormann maakt, naar aanlei ding van dit bericht uit Brasilia mee dat het hier louter een routinezaak betrof. Er ligt bij praktisch alle Latijns-Ame rikaanse landen een permanent verzoek van de Bondsrepubliek om arrestatie en uitwijziging van Bormann, Mengele en andere gezochte oorlogsmisdadigers. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.10 Lezing. 7.15 Lichte gramm.- muz. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Voor de kinderen. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Lichte gramm.muz. 11.00 Voor de zieken. 11.30 Klassieke kamermuz. 12.27 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Praatje. 12.45 Doe het zelf. 13.00 Klassieke muz. 13.45 Voor de vrouw. 14.15 Pianorecital. 14.45 Klassieke muz. 15.05 Ronde van Frankrijk. 15.15 Sphinx, voor de vrouw. 15.45 Musicia- na. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Moderne muz. 16.55 Amusementsmuz. 17.25 Griekse muz. 17.35 Licht instrumentaal trio. 17.50 Koorzang. 18.10 Sport. 18.30 Licht instru mentaal trio. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Geestelijke liederen. 20.00 Bekende strijkorkesten 20.30 Zomermozaïek. 22.15 Wijd als de wereld. 22.30 Nws. 22.40 Boek bespreking. 22.45 Haarlemse orgelmaand 1967: kerkorgelconcert. 23.25 Pianorecital: klassieke en moderne muziek. 23.45 Lichte gramm.muz. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte gramm.muz. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte gramm.muz. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klassieke gramm - muz. 9.30 Toppers van toen. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.55 Beurs. 12.00 Dansorkest. 12.27 Meded. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Licht ensemble. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 Muzikale toe ristenroute. 14.40 Samuel Pepys over de tocht naar Chatham klankbeeld i. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nws. 16.02 Muziek uit Suri name, Nederlandse Antillen en omringende landen. 16.35 De Deense muzikantenfamilie Neumann. 17.05 Lichte gramm.muz. 17.10 South Pacific (musical). 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Metropole orkest. 18.55 Reportage Wimbledon 1967. 19.00 Moderne liederen. 19.30 Voordracht van gedichten rondom God. 20.00 Nws. 20.05 Land der Mu zen (kunst). 22.20 Ronde van Frankrijk. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Discota- ria. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale muziekjes. 10.00 Nws. 10.02 Mengelmuze. 11.00 Nws. 11.02 Muziek bij de koffie. 12.00 Nws. 12.02 Transistor. 13.00 Nws. 13.02 Top dertig! 14.30 Lagelanders. 15.00 Nws. 15.02 Wegens va kantie gesloten. BRUSSEL 324 M 12.00 Nws. 12.03 Muziek a la carte. 12.40 Weerbericht. 12.48 Gramm.platen. 12.55 Bui tenlands persoverzicht. 13.00 Nws. Aansl. muzikaal amusementsprogramma met flit sen van de Ronde van Frankrijk. 16.03 Beurs. 17.00 Nws. 18.00 Nws. 18.05 Voor de strijdkrachten. 18.28 Paardesport. 18.30 Keu rig Frans. 18.58 Taalwenken, 19.00 Nws 19.30 Internationaal koorfestival. 20.00 Open baar Kunstbezit. 20.15 Klassiek concert. 22.00 Nws. VOOR WOENSDAG NEDERLAND 1 Tussen 16.15-17.00 uur Ronde van Frank rijk. 17.00 Voor de jeugd. 18.45 De Minimo- len. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Va kantie in Lipizzia (film). 19.25 Holland Fes tival Magazine '67. 19.51 Stichting Socutera. 19.36 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame 20.20 Uitzending van D'66. 20.30 Het web van de spin (film). 21.50 Kris-kras Joegosla vië, (reportage). 22.40 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 The Beat les (tekenfilm). 20.25 Sportpanorama. 21.20 The man from U.N.C.L.E. (film). 22.10 Re clame. 22.15 Journaal. VOOR DONDERDAG NEDERLAND 1 Tussen 16.15-17.00 u. Ronde van Frank rijk. 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 De Verrekijker. 19.10 Van gewest tot gewest. 19.30 Mensen in de sport. 19.53 Toeristische tips. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Attentie. 20.50 Het zuidstation bestaat niet meer (tv- spel). 22.00 Vioolrecital. 22.25 Gesprek op het Waterlooplein 22.45 Journaal. NEDERLAND II 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Coronation Street (film). 20.55 Documentaire over Hon-, garije, Tsjechoslowakije en Polen. 21.45 Ach ter het nws. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal. 22.30 Documentaire over kerkmuz. Nederland 1. Vakantie in Lippiza is de gebruikelijke opening voor het NTS- programma op woensdagavond. Julka wil truffels zoeken en bedenkt een handige manier om haar paard daarvoor te ge bruiken. De viervoeter is vriendelijk en bereidwillig genoeg,maar gooit ,och roet in het eten. Jan Venema presenteert ver volgens zijn Holland Festival-Magazine, waarna Socutera aandacht besteedt aan de mond op mond-beademing. Na het journaal en de politiek (tien minuten met D'66) volgt een Amerikaanse film bewerking van een roman van Agatha Christie: „Het Web van de Spin". In een royaal landhuis zit een familie bijeen. De „hij" kondigt het bezoek aan van een gezant van een vreemd land, maar de „zij" krijgt bezoek van de echtgenoot van de ex-vrouw van haar man. Deze komt het dochtertje van zijn voorganger opeisen, maar moet onverrichter zake te rugkeren. Dat denkt de bewoonster van het huis tenminste. Later vindt ze de vreemde bezoeker met ingeslagen sche del en dat brengt de bal aan het rollen. Er moet een dader zijn tenminste als er een lijk is. Beter lijkt het lijk weg te werken. Maar dat gaat ook zomaar niet. Scotland Yard komt er aan te pas; de hele familie bemoeit zich ermee De hoofdrol is in handen van Glynis Johns. De laatste vijftig minuten van de woens dag zijn gewijd aan Joegoslavië. Een filmploeg trok door het land, langs de kust en door de binnenlanden, langs dor pen en steden. Een toeristisch beeld van Joegoslavië. Nederland 2. De Beatles. Ze treden niet meer op, maar de AVRO weet hen een keer of wat per week op de beeld buis te krijgen in deze zomermaanden: als tekenfilm. Bijna een uur sport van Koen Verhoeff en Bob Bremer; een Ame rikaanse film over het fenomeen Jesse Owens, de negeratleet, die zich in 1936 de woede van de Duitse officials op de hals haalde door de grote ster van de Olympische Spelen van Berlijn te wor den. Jesse Owens vertelt nu nog eens hoe dat allemaal in z'n werk ging. Hij ging terug naar de plaats, waar hij zijn triom fen vierde. Bovendien krijgen we archief beelden te zien uit 1936. Het tweede deel van de AVRO-avond komt uit Amerika: the man from Uncle. Napoleon Solo en Ilya Kurygkin duiken weer in het myste rie. Terwijl zij hun speurtocht beginnen is het raadsel van Agatha Christie op het eerste net nog niet ontsluierd. Een collega van Solo verongelukt met een vliegtuig. Geen van de passagiers zou, volgens de verhalen, de ramp hebben overleefd. Toch ontmoet Solo enkele fi guren, die geacht worden in het vliegtuig te hebben gezeten en dus de dood te heb ben gevonden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 7