Shakespeare's „Measure for
Measure" door Bristol Old Vic
kunstmatig opgevrolijkt
*v
UITGAAN IN HAARLEM®
Examens
Jury concert op Bavo-orgel
met zowel ups als downs
VANAVOND
Trein stopt voor
orgelconcert
'n
Zomerexposities
in Zandvoort
ttttLLANn derd*pvond voor
NEGEN MUZEN
neem
VRIJDAG 7 JULI 1967
9
Ff o t i \i door het lot in
De radio geeft zaterdag
^f-ortgenó
Kort nieuws
T elevisieprogramma's
VOOR ZATERDAG
NEDERLAND I
POPPENTHEATER
ONDER de blijspelen van Shake
speare is er geen dat zo weinig blij,
zo weinig luchthartig is als „Measure
for measure", in ons land bekend
maar zelden gespeeld onder de
titel „Leer om leer". Het is een stuk
vol geestelijke kwellingen en morele
valkuilen, waarin Shakespeare zijn
twijfel uitspreekt over de bevoegd
heid van de ene
il I I A 11 n mens, behept met
l\ V) b n U aiie menselijke
zwakheden maar
t- 0 I i een overheidsposi
tie geplaatst, de
fouten en zwakheden van andere
mensen geheel rechtvaardig te be
oordelen en te bestraffen. Justus
Meyer noemt het stuk „in feite een
verhandeling in dramatische, dichter
lijke vorm over het wezen van het
staatsrecht, de wet, het gezag, straf
en gratie".
Dat is een nogal afschrikwekkende ka
rakterisering, die geen recht doet aan
wat Shakespeare er toch ook in heeft ge
legd aan doorgronding en peiling van
menselijke hartstochten. En dat is niet
gering, al valt niet te ontkennen dat uit
heel wat passages in deze sombere kome
die meer het werk van de denker dan
van de blijspeldichter spreekt.
IN „Measure for measure" plaatst
Shakespeare de naar menselijk harmonie
en rechtvaardigheid strevende hertog
Vincentio tegenover zijn onkreukbare
maar harteloze stadhouder Angelo, de
„Measure for measure", komedie
van William Shakespeare. Opvoering
door de Bristol Old Vic Company op
6 juli in de Amsterdamse Stadsschouw
burg. Regie Tyrone Guthrie. Hoofdrol
len: John Frankly Robbins, Richard
Pasco, Barbara Leigh Hunt, Gawn
Grainger, Jane Asher. Madge Ryan,
Frank Middelemass. Decors en kos
tuums: Graham Barlow.
formalist voor wie de letter van de wet
alles en het menselijk gevoel niets is
Angelo's onderdrukte hartstochten komen
echter boven als hij in erotische liefde
ontvlamt voor Isabella, de zuster van
Claudio, een man die hij wegens een
soortgelijke erotische liefde ter dood heeft
veroordeeld. Dank zij het ingrijpen van
de hertog krijgt het stuk een drievoudige
happy ending, maar de methodes die hij
daarbij toepast zijn bepaald niet die van
het blijspel: Claudio wordt onnodig lang
gekweld met de gedachte dat hij zal wor
den omgebracht, Isabella met de gedach
te dat haar broer inderdaad onthoofd is
en Angelo met de gedachte dat hij schan
delijk misbruik van zijn macht heeft ge
maakt door Claudio te laten doden. Dit
wrede spelletje, dat de hertog met de
andere hoofdpersonen speelt en dat ner
gens logisch verklaard wordt, geeft aan
deze komedie een ongewoon wrange toon.
BIJ de opvoering door de Bristol Old
Vic Company, gisteravond in de Amster
damse Stadsschouwburg gegeven, heeft
de regisseur Tyrone Guthrie er duidelijk
naar gestreefd, die wrangheid zoveel mo
gelijk weg te werken. Niet alleen dooi
de komische scènes met het bordeelge
zelschap zoveel mogelijk nadruk, ruimte
en kleur te geven, maar ook door van de
hertog een half-komische figuur te ma
ken, een blasfemische spotter en plaag
geest die er plezier in heeft zijn mede
mensen, zelfs ten koste van ondragelijke
kwellingen voor de gek te houden Daar
mee heeft de opvoering weliswaar een
joliger aspect gekregen, maar de rol van
de hertog is er psychologisch door ver
minkt en zelfs geheel onaannemelijk ge
worden- De hertog, die zich bij Shakes
peare in een monnikspij hult om onop
gemerkt zijn onderdanen te observeren,
schijnt dat in deze opvoering alleen te
doen om de spot te kunnen drijven zowel
met zijn medemensen als met de gods
dienst zelf. Een opvatting die nergens
(Van onze correspondent)
UTRECHT. Met de trein naar een
manifestatie van het Holland-Festival, uit
stappen bij een overweg, waar geen sta
tion en dus ook geen perron is, een kwar
tiertje wandelen naar een kerk, waar het
oudste orgel van Nederland werken laat
horen uit de oudste orgelliteratuur: dat
gaat maandagavond gebeuren in Noord-
Holland, waar de Nederlandse Spoorwegen
tussen Amsterdam en Hoorn van hun
dienstregeling afwijken door voor en na het
concert te stoppen bij Oosthuizen.
In de onlangs gerestaureerde hervorm
de kerk van Oosthuizen concerteert maan
dagavond de Haagse organist Willem Tals-
ma Hij doet dat op het uit 1521 dateren
de orgel dat kortgeleden eveneens geres
taureerd is. De Zaanse orgelbouwer Flen-
trop heeft het daarbij teruggebracht in
de stemming, die in de zestiende eeuw
gebruikelijk was.
De muziek wijkt daardoor nogal af van
wat tegenwoordig gemakkelijk in het oor
ligt en het concert is daardoor speciaal
bedoeld voor de fijnproevers onder lief
hebbers van orgelmuziek.
Een paar Amsterdammers onder deze
liefhebbers hebben de spoorwegen ge
vraagd 't nogal afgelegen Oosthuizen voor
deze gelegenheid beter bereikbaar te ma
ken door de trein, die om 19.26 uur uit
Amsterdam vertrekt tussen Purmerend en
Hoorn te laten stoppen bij de overweg op
ongeveer een kilometer afstand van de
kerk. Dat gebeurt, en na afloop gebeurt
met de trein, die om 22.07 uur uit Hoorn
vertrekt hetzelfde. Met een goedkoop or
gelretourtje zijn de orgelliefhebbers dus
uit en thuis.
door de tekst wordt gerechtvaardigd, zo
dat de daaruit voortvloeiende vrolijkheid
wel bijzonder geforceerd aandoet
IN deze opvatting speelt John Franklyn
Robbins de rol als een soort diabolische
bon-vivant en dat gaat er bij een blijspel-
publiek, dat zich niets van Shakespeare
aantrekt, natuurlijk heel goed in. Richard
Pasco daarentegen gaf een heel mooie en
gave vertolking van Angelo, wiens inner
lijke strijd tegen zijn eigen karakterzwak
heid hij zeer overtuigend weergaf. Barba
ra Leigh-Hunt had als Isabella, vooral in
het begin, uitstekende momenten, maar
later verviel zij weer in de krijsende me-
ADVERTENTIE
Richard Pasco en Barbara Leigh-
Hunt in Measure for measure.
lodramatische stijl die ook haar Ophelia
zo ongenietbaar had gemaakt. Frank Midd-
lemass was een vermakelijke bordeel
bediende, Gawn Grainger een geloofwaar
dige Claudio, Frank Barrie een vlotte en
brutale Lucio en Madge Ryan een komi
sche bordeelhoudster. Ook de kleinere rol
len waren in het algemeen zeer behoor
lijk bezet.
Als geheel was het dus een voorstel
ling die aanzienlijk beter te waarderen
viel dan de „Hamlet" van hetzelfde ge
zelschap. Maar ook deze keer werd er
meer de hand gelicht met Shakespeare
dan men dat zou verwachten van een ge
zelschap, dat onder de auspiciën van de
Britse Raad voor de Kunst staat.
Simon Koster
EINDHOVEN Geslaagd voor het pro-
paedeutische examen elektrotechniek W.F.
Simons, Overveen.
AMSTERDAM Geslaagd voor het
examen lichamelijke oefening M.O. P- M.
Hagen en H. Heimig te Haarlem.
DELFT Geslaagd voor het propae-
deutisch examen elektrotechnisch inge
nieur P. L. van Leeuwen, Heemstede, A
de Vreede, Lisse en G- P. van der Wijk,
Beverwijk.
Voor het propaedeutisch examen na
tuurkundig ingenieur H. van Halem,
Haarlem, R. H. Duyts, Heemstede, J. H. N.
Admiral, Heemskerk, G. C. J. Bart, Be
verwijk en S. H. Meij, Velsen.
Voor het propaedeutisch examen werk
tuigkundig ingenieur G. R. ter Haar, Haar
lem, J. Buis, Hoofddorp, H. Silvis, Half
weg en C. A. Zandvliet, Aalsmeer.
Voor het propaedeutisch examen me-
taalkundig ingenieur C. A. van Grieken,
Santpoort.
Het gemeentebestuur van Zandvoort heeft
onlangs zijn instemming betuigd met een
voorstel van de gemeentelijke contactcom
missie culturele belangen tot instelling van
een tentoonstellingscommissie. Deze com
missie heeft onder meer tot taak na te gaan,
op werke wijze ook in Zandvoort van ge
meentewege meer regelmatig exposities
kunnen worden gehouden. Als eerste vrucht
van haar arbeid kan thans een tweetal zo
merexposities van Zandvoortse kunstenaars
tegemoet worden gezien, waarvan de eerste
zal worden gehouden van dinsdag 18 juli
tot en met zondag 6 augustus.
De heer en mevrouw BouhuijsKlaassen
zullen plastieken en mozaïeken exposeren.
De officiële opening zal geschieden op
maandagavond 17 juli door burgemeester
A. Nawijn. De tentoonstelling, die in het
Gemeenschapshuis is ondergebracht, zal
dagelijks geopend zijn 's middags van 2 tot
5 uur en 's avonds van 7 tot 9 uur.
DE DRIE JURYLEDEN van het
hedenavond in de oude St. Bavo te
houden improvisatieconcours, Gott-
hard Amér, Klaas Bolt en Gaston Li-
taize, zaten don-
u u U de klavieren van
het Müller-orgel
F F C T \j KV om det gebruike-
w I l lijke jury concert
te spelen. Het is
een concert geworden met een mach
tig begin en een overweldigend be
sluit, momenten van hoogcultuur in
zake orgelspel, die de door de schoolse
didactiek verwekte verveling van de
middenmoot moesten wegwerken.
GOTTHARD ARNéR uit Stockholm
opende zijn programma met Contrapunc-
tus XI (viervoudige fuga) uit „Die Kunst
der Fuge" van Bach, een opgave die on
gemene eisen stelt, niet het minst om de
struktuur der steeds logisch zich ontwik
kelende polyfonie duidelijk verneembaar
te maken. Met weloverwogen climaxen
groeide het machtige stuk op magistrale
wijze naar zijn eindpunt. Daarna speelde
de Zweedse organist een compositie van
zijn landgenoot S. G. Schönberg, „Tio
sma preludier" uit 1965, muziek die hier
en daar nogal geavanceerd aandoet maar
die de draad der evolutie niet loslaat en
tot meelevend luisteren dwingt. Van de
laatromanticus Emil Sjogren (1853-1918)
hoorden wij nog een effectrijk Preludium
met fuga die invloeden van Liszt en
Reger verraden, en zulks betreffende hun
beste kwaliteiten. Arnér besloot met een
improvisatie over het Paaslied „O filii et
filiae", uitstekend geëigend voor variatie
werk. Het werd dan ook een fantasie met
variaties en goedgetroffen doorwerkingen,
waarin de registratie een briljante rol
kwam spelen.
KLAAS BOLT liet een zeldzame kans
ontglippen zich als organist van voorname
kwaliteit te manifesteren, namelijk door
zijn programma af te stemmen op de
problemen van de toonladderverdeling en
door van zijn speelbeurt een publieke les
te maken, gebruik makend van muziek
les (verhoudingsgewijs, dit verkleinwoord)
van Susato, Scheidt en Stanley, en een
trompetregister voor de gelegenheid in
middentoonstemming gebracht, te laten
contrasteren met een trompet in normale
stemming. Een demonstratie aldus, die
het idee „concert" in de hoek drukte.
Bovendien, die 16de-eeuwse „danscriën"
van de Antwerpse stadsmuzikant en uit
gever Tielman Susato zijn in de verste
verte geen orgelmuziek.
Het was dus slechts als improvisator,
dat Bolt zich als technisch volwaardig
organist en muziekschepper liet gelden.
Hij kreeg een dankbaar gegeven te ver
werken, en nu hoorden wij meteen de
kunstenaar, die met rijke fantasie de duf
fe schoollucht wegbezemde. Het werd een
improvisatie die de verbeeldingen in vaste
vormen prangde en haar doel logisch na
streefde. En het was orgelspel van de
bovenste plank.
GASTON LITAIZE heeft ons voor de
zoveelste keer door zijn fabelachtig tech
nisch en artistiek vermogen in verrukking
gebracht. Vooreerst met zijn realisaties
van fragmenten uit oudere werken van
Messiaen en tenslotte met een bijzonder
sterk gebouwde en vlot verlopende impro
visatie op een ogenschijnlijk weerbarstig
thema, doch dat hij plooide en kneedde,
ritmisch transformeerde en tot polyfone
geschiktheid dwong, om het in staag wis
selende klankkleuren aan te wenden voor
de vorming van een monument in klan
ken, dat verbijstering wekte niet alleen
om zijn plastische schoonheid, maar
tevens om de spontane zielsbewogenheid
die er in bleek te leven. Die zielsbewogen
heid van een blinde kunstenaar laat zich
nog verklaren, maar voor zo'n technische
realisatie van iemand die het ogenlicht
moet derven staan wij stom.
De wijze waarop Litaize het fragment
uit Messiaens „1'Ascension" tot klinken
bracht wijst op een affiniteit voor deze
muziek, die zich van de tastbare dingen
losmaakt. Waar het gaat om de uitbeel
ding van overwegingen bij de kribbe van
Bethlehem, speelt een stukje realiteit mee;
dit nu zo delikaat te interpreteren dat
het in een aureool van wijding komt te
staan, bleek tevens het geheim van Li
taize: een ziener die voor de wereld blind
is- Jos de Klerk
Karl Michael Vogler als Pruisische
officier.
Nederland I. Van klik tot kluiver is de
titel van de documentaire van Cas Brug
man, waarmee de AVRO het avondpro
gramma opent. In deze documentaire
wordt een beeld gegeven van de histo
rie van de Nederlandse scheepsbouw.
Kolonel Hogan is met zijn dappere ge
vangenen het tweede half uur aanwe
zig. Er komen moeilijkheden, de Duit
sers hebben nu toch argwaan gekregen
en sturen een provacateur naar het kamp.
Hij ontdekt vreemde dingen en dreigt
de gevangenen te ontmaskeren. Die zien
zich genoodzaakt tegenmaatregelen te
nemen. Na het nieuws eerst AVRO's Te-
levizier en vervolgens een aflevering
van the Saint. Een van zijn beste vrien
den is het slachtoffer geworden van een
roofmoord. De dader laat mooie meis
jes als dievegges voor zich werken. Om
streeks half tien Knokke, waar de Ne
derlandse afvaardiging vanavond het
songfestival opent in een ontmoeting
met West-Duitsland. De Nederlandse
deelnemers zijn Connie Vink, Patricia
Paay, Marianne Delgorge, Jerry Rix en
Andy Star. Lou van Rees heeft zich te
ruggetrokken als ploegleider en is nu ju
rylid. Willem Duys is hem opgevolgd.
West-Duitsland is vertegenwoordigd on
der andere door Suzanne Doucet.
Nederland 2. Ter opening van het KRO-
programma een Amerikaanse serie: Ha
zel, de bazige huishoudster. Meneer Bax
ter heeft zich voorgenomen wat extra's
te doen voor Hazel. Als het zover is, komt
er een kink in de kabel. Belangrijker za
ken houden hem bezig. Hoofdschotel van
de avond is de Geschiedenis van Ritmees
ter Schach von Wuthenow een Duits te
levisiespel van Dieter Meichsner naar een
novelle van Theodore Fontana. Schach von
Wuthenow is het prototype van de Duit
ser van anderhalve eeuw geleden, toen de
Pruisen nog oppermachtig waren en of
ficieren een zeer speciale status genoten.
Toch was er al wat aan het veranderen.
Wuthenow en zijn vrienden voelden er
niets voor om met hun tijd mee te gaan.
Daarna naar Amerika voor „Onze man in
Washington".
TENTOONSTELLINGEN
Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16e tot
en met de 19e eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. Dagelijks 10 tot 17 uur,
zon- en feestdagen 13 tot 17. uur.
Vleeshal (Grote Markt): Tot en met 30
juli „Fotointernationale '67", expositie
van foto's uit Frankrijk, Oostenrijk,
Tsjecho-Slowakije en Haarlem. Dage
lijks van 10-17 uur. Op zondag van 13-
17 uur.
Vishal (Grote Markt): Tot en met 30
juli fototentoonstelling van Sanne San-
nes. Dagelijks van 10-17 u. Op zondag
van 13-17 uur.
Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 19):
Permanente expositie van oude religieu
ze kunst, schilderijen, middeleeuwse
beeldhouwwerken, handschriften en
kunstnijverheid. Dagelijks behalve
maandag geopend van 10 tot 12.30 uur
en van 13.30 tot 17 uur.
Teylers Museum (Spaarne 16): Perma-
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.10 Lezing. 7.15 Moderne muziek
7.30 Nws. 7.32 Geestelijke liederen. 7.55 Over
weging. 8.00 Nws. 8.10 Djinn. 12.25 Markt
berichten. 12.27 Meded. voor land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoorlichting
12.50 Zonder grenzen. 13.00 Vliegende schij
ven. 14.00 P.M. 17.00 Carionca: voor tieners.
18.00 Licht muziekprogramma. 19.00 Nws.
19.10 Aktualiteiten. 19.30 Lichte gramm. mu
ziek. 20.30 Verzoekplatenprogramma. 22.30
Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Verknipt. 23.55
Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.23 Lichte gramm. muziek. 7.55
Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gramm.
muziek. 9.40 Fanfareorkest. 10.00 Z.O. 135.
12.15 Welkom Afrika (reisreportage). 12.27
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Sport
13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Lichte
gramm. muziek voor teenagers. 14.15 Voor
twintigers. 14.55 Radio Jazz Magazine. 15.30
Ikke. 16.00 Nws. 16.02 Oosteuropese kroniek.
16.20 Een wereld vol zang en dans. 17.05 Ama
teursprogramma. 17.30 Radioweekjournaal.
18.00 Nws. 18.20 Spelenderwijs met de Lichte
Muze. 18.45 Wimbledon. 18.50 Vibrato. 19.20
Artistieke Staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Amu
sementsmuziek. 20.40 Een schelm genaamd
Lucifer (hoorspel). 21.50 Oude muziek. 22.30
Ronde van Frankrijk. 22.30 Nws. 22.40 Licht
gramm. platenprogramma. 23.10 Lui luiste
ren. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Klassieke muziek. 10.00
Nws. 10.02 Opera. 11.00 Nws. 11.02 Hilversum
3. 11.30 Leger des Heils. 12.00 Nws. 12.02
Wegwijzers. 13.00 Nws. 13.02 Tienerama. 14.30
Ramblers Radio Reprises. 15.00 Nws. 15.02
Live! 15.30 Toernee. 17.00 Nws. 17.02 Sport-
show.
BRUSSEL 324 meter.
12.00 Nws. 12.03 Mini Menu, 12.40 Weerbe
richt, 12.45 Zweedse muziek, 12.55 Buiten
lands persoverzicht. 13.00 Nws, 13.15 Mati
nee, 17.00 Nws., 17.10 Quiz, 17.35 Lichte mu
ziek, 18.00 Nws., 18.03 Voor de strijdkrach
ten, 18.28 Paardesport, 18.30 Keurig Frans.
18.32 Franse liedjes, 18.45 Sport, 18.52 Taai-
wenken, 18.55 Gramm.platen, 19.00 Nws.,
19.30 Amusementsmuziek, 20.00 Jazz, 21.00
Klassieke muziek, 22.00 Nws, 22.15 Dansmu
ziek, 23.40 Nws.
ADVERTENTIE
oud - 2-//u«r - rloged - ZFCeltum^pleet
Gr. Houtstraat 6, Haarlam, Tal. 02500-10616
Prins Claus naar Drente. Prins Claus zal
op vrijdag 21 juli op een aantal plaatsen
in Drente een bezoek brengen aan de
aanleg van de hoofdtransportleiding van
de Nederlandse Gasunie tussen het Gro
nings grasveld en Arnhem.
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
15.30-16.15 uur Ronde van Frankrijk. 18.45
De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Recla
me. 19.00 Overzicht van de oernederlandse
scheepsbouwtradities. 19.30 Kolonel Hogan's
Helden, film. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal.
20.16 Reclame. 20.20 AVRO's Televizier. 20.45
The Saint. TV-film. 21.35 Knokke Song Fes
tival '67. 22.35 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Hazel, film.
20.30 De geschiedenis van ritmeester Schach
von Wuthenow, TV-spel. 21.50 Onze man in
Washington. 22.10 Reclame. 22.15 Journaal.
15.30 Nws. 15.31 Reclame, 15.34 Weekjour-
naal voor slechthorenden. 15.57 Reel, 16.00
geheim Agent 86, 16.25 Vrouwelijkheden.
17.00 Voor de kind. 17.30 Fin. tenniskam
pioenschappen Wimbledon. 18.45 De Minimo
len 18.50 Journaal, 18.55 Reclame, 19.00 Ja
zuster, nee zuster, 19.30 Kijkje achter de
schermen van een mierenkolonie, 19.50 reak-
tie op reakties, 19.56 Reclame. 20.00 Jour
naal. 20.16 Reclame, 20.20 VARA-ra-boem-
TV 20.50 Variété uit de Sovjet Unie, 21.35
Knokke Song Festival '67. 22.30 Rawhide
(film) 23.20 Journaal.
NEDERLAND II
20.00 Nws., 20.01 Reclame. 20.05 Program
ma voor smalfilmers, 20.20 De koffer, (TV-
film), 21.20 Klassiek cello-recital, 21.40 Ge
sprekken, 22.10 Reclame, 22.15 Journaal.
nente expositie van schilderijen, fossie
len, mineralen en historisch natuurkun
dige instrumenten. Geopend op werk
dagen, behalve maandag van 10-17 uur.
De eerste zondag van de maand van
13-17 uur.
De Ark (Nieuw Heiligland): Tot 22 juli
expositie van werken van Frans Jansen
Dagelijks van 10-20 uur. Op dinsdag ge
sloten.
Woonhuis Jacobus van Looy. Geopend op
donderdag van 10 tot 12.30 en 13.30 tot
17 uur, zon- en feestdagen van 14 tot 17
uur.
Museum Van Looy (hoek Kleine Hout
weg-Kamperlaan): Werk uit de Haar
lemse, Haagse en Bergense school. Da
gelijks van 10 tot 17 uur en zondags
van 13 tot 17 uur.
Atelier Loeloedia (Kleine Houtstraat 86):
Tot 15 juli expositie van tekeningen,
schilderijen, collages en weefsels van
Dorien Meijer-Melis. Dagelijks (ook zo
dags) van 14-17 en 19-21 uur.
Artificia (Binnenweg 95, Heemstede): Tot
half juli expositie van ikonen, klokken
en androïden van Antje Ypelaar. Dage
lijks van 9.30 tot 18 u. Op zondag en
maandag gesloten.
Cruquius Museum (Cruquiusweg, Heem
stede): Historische stoommachines en
maquette van Nederland met waterstan
den en overzicht ramp 1953. Dagelijks
geopend van 9-17 uur. Op zon- en feest
dagen gesloten.
Gemeentehuis Bloemendaal (Bloemen-
daalseweg 158, Overveen). Tot en met
8 juli: Expositie van schilderijen en mo
notypen van An Biesiot, keramiek van
Elisabeth Gerst, reliëf van Dick Loef
en grafiek van Cees Vlag. Dagelijks
van 14 tot 17 u.
Galerie de Kastanjeloot (Wüstelaan 32,
Santpoort): Tot half juli expositie van
werk van Kees Vis. Dagelijks van 10-
18 en 19-21 uur. Op zondag van 13 tot
17 u.
Galerie Judasoog, (Westkolk, Spaarn-
dam). Op zon- en feestdagen van 13
tot 17 u. expositie van aquarellen van
Jan van Geem.
Sociëteit Duysterghast (Zandvoort): Tot
en met 30 juli expositie van de Utrecht
se kunstenaar Rien van Markus, Za
terdag en zondag van 14 tot 16 uur.
MUZIEK
Dinsdag 11 juli, Grote of Sint Bavokerk,
20 uur: Orgelconcert door Sigfried Re-
da en Cor Kee.
Donderdag 13 juli, Grote of Sint Bavoke
15 uur: Orgelconcert door Albert de
Klerk.
HOLLAND FESTIVAL
Vrijdag 7 juli, Grote of Sint Bavokerk,
20 uur: Improvisatiewedstrijd.
Woensdag 12 juli, Ned. Herv. Kerk „De
Hoeksteen", Santpoort, 20 uur: Con
cert voor twee orgels door Kamiel
d'Hooghe en Albert de Klerk. Program
ma: Pasquini, Bach, Soler en Wesley.
Vrijdag 14 juli, Ned. Herv. Kerk. Zand
voort, 20.30 uur: Concert door Frans
Brüggen (fluit), Anner Bijlsma (zang)
en Gustav Leonhardt (clavecimbel).
Programma: Bach, Telemann en Ve-
r acini.
Poppentheater Merlijn Hasselaersplein
35), 14.30 uur, toegang 4 jaar: dinsdag
11 juli: „De Toverhoed"; woensdag 12
juli: „De Chinese draak"; donderdag 13
juli: „De fluit van Bozebol"; vrijdag 14
juli: „De Sprookjesmolen".
DIVERSEN.
Zaterdag 8 juli. De Hout (Bij Provincie
huis) 's middags: Speakerscorner.
Woensdag 12 juli, Grote Markt, 19.30 uur:
Deomstraties van de Haarlemse lucht
vaartclub met lijnbestuurde modelvlieg
tuigen.
Woensdag 12 juli, Openluchttheater Bloe
mendaal, 20.30 uur: Optreden van het
Internationaal folkloristisch dansthe
ater.
Kennemer Sporthal (Delftlaan): Tot 21 juli
dagelijks van 10" tot 17 uur: ..Stuif-Stuif".
Wijkcentrum Schalkwijk: 10 tot en met 21
juli: „Stuif-Stuif".
Linnaeushof, Bennebroek. Tot en met
oktober. Openluchtentoonstelling van
voorjaars- en zomerbloemen.
Penningen. In het goud- en zilvermuseum
„Keur en ambacht" in Utrecht wordt
tot eind augustus een tentoonstelling
gehouden van Italiaanse medailles en
plaquettes van de vroege renaissance
tot de late barok. De tentoongestelde
werken zijn afkomstig uit musea in
Italië (Venetië, Rome, Rimini, Padua,
Ferrara, Modena, Bologna). Het werk
van Italiaanse edelsmeden heeft grote
invloed gehad op de ontwikkeling van
de penningkunst in ons land.
Rembrandt. Voor een tekening van Rem
brandt is gisteren op de veiling van
Sotheby's het recordbedrag van 230.000
gulden neergelegd. Een Londense han
delaar kocht „studie van een zittende
toneelspeler" voor deze prijs van de
Newyorkse eigenaren. De hoogste prijs
die ooit voor een tekening van Rem
brandt was betaald bedroeg 160.000.
Stones. De gitarist Brian Jones van de
Roling Stones is in een ziekenhuis op
genomen omdat hij overspannen is. De
25-jarige Jones moet als derde lid van
de groep voor de rechter verschijnen
wegens overtreding van de wet op ver
dovende middelen. Hij zou marihuana
in zijn bezit hebben gehad.