Het huwelijktussen homofielen Bisdom Rotterdam: „De intentie van de kerkdienst was ons onbekend" Betrokkenen: Geestelijken waren tevoren ingelicht Afzet van groente verliep vrij gunstig in Beverwijk Eén kruis voor tien Vietnam-doden Beetsterzwaag ziet vandaag de laatste kruistocht i Dit weekeinde goedkope bloemen TAXI BESTELLEN. DAN 16200 BELLEN C.J. RADEMAKERS Sla werd opeens duur Prijs aardbeien in stijgende lijn VOOR EEN BETER MEUBEL Voor de POLITIERECHTER ZATERDAG 8 JULI 196 7 (Van onze speciale verslaggever) DEN HAAG. In de kleine kapel van een Rotterdamse broederschool zitten stil acht mensen. Achter het eenvoudige houten altaar leest een jonge kapelaan de mis, zijn gezicht naar de acht zwijgenden gekeerd Twee jonge mannen bezetten de voorste bank van het kerkje. Af en toe kijken ze even naar elkaar, dan weer staren ze stil voor zich uit. Na het hoogte punt van de dienst, de consecratie, haalt een van beiden twee bewerkte gouden ringen uit zijn zak en overhandigt er een van aan zijn partner. Aarzelend steken zij elkaar de rechter hand toe en schuiven de ring behoedzaam aan de ringvinger. Een kort gebed en de mis gaat verder. Bisdom ontkende Bisdom wist alles Absurdzegt C.O.C. Bisdom bleef ontkennen Reclamestunt ZATERDAG VRIJ MEUBELKIJKEN er zijn zóveel aparte geschenken in de stoutenbeek Huisvredebreuk Radio gestolen Trouwauto's Toerritten Zittend Ziekepvervoer Dit verhaal is opgeborgen in een plastic mapje met een ingeplakte foto-reportage over de kerkelijke bevestiging van een vriendschap tussen twee homofiele jon gens. Het mapje ligt nu weer in de kluis van een flat aan de Rotterdamse Gijsing- straat, waar de „perschef" woont van de 26-jarige Brabander H.R. en de 24-jarige Belg J. M., sinds vorige week maandag een homofiel „echtpaar". Die „perschef" is nodig geworden, toen het bericht van de verbintenis op de voor pagina's van vrijwel alle Nederlandse kranten stond, toen journalisten uit bin nen- en buitenland belangstelling toonden voor het verhaal van de twee mannen en toen uit Duitsland een bod werd gedaan op de foto-reportage welke van de inzegening gemaakt is. Het bisdom Rotterdam raakte ervan in lichte paniek, zo zelfs, dat men de bis schoppelijke woordvoerder aanvankelijk openlijk liet ontkennen, dat een dergelij ke plechtigheid had plaatsgehad. Later moest men op die verklaring terugkomen. Maar het bisdom distantieerde zich na drukkelijk van het geval. Sindsdien kent de woordvoerder van het bisdom H. Schilte, de formule om tegen te spreken, dat het bisdom van het huwelijk op de hoogte was uit het hoofd. Hij weet bovendien pertinent, dat ook de kapelaan die de mis leidde van de verbintenis niets wist. Voordat de heer Schilte dat laatste verklaart, heeft hij al een bijzonder belang rijke stap gezet: hij heeft de betrokken kapelaan plotseling en voor onbepaalde tijd met vakantie gestuurd. Aan de andere ooggetuige, parochie-pas toor Stoelinga, wordt het zwijgen opge legd. Hij verwijst iedereen naar het tele foonnummer van de heer Schilte. Deze licht de pers uitvoerig over het geval in. Het zijn inlichtingen, die een aantal ka tholieke bladen nopen tot koppen als: „Priesters mislei^'- Een duidelijke stel- lingname. Het „echtpaar" eigenaar van de „Wel come Bar", is over die „subjectiviteit" zeer boos. De deur van de bar blijft voor persvertegenwoordigers hermetisch gesloten. Een Engelse journalist, die voor de affaire uit Londen is overgevlo gen en van zijn redactie de opdracht heeft het verhaal tegen elke prijs te ko pen, wordt botweg de deur uitgezet. In een exclusief interview waren de heren echter bereid mij hun relaas te doen. Vraag: „Hoe en wanneer hebt u de geestelijken van de parochie op de hoog te gesteld van uw voorgenomen „huwe lijk?" H. R.: „Op donderdag 22 juni hebben wij pastoor Stoelinga verzocht de daarop volgende maandag een mis op te dragen ter intentie van de verjaardag van moe der, de opening van onze bar en het af smeken van Gods zegen over onze belof te van trouw aan elkaar. De pastoor is toen tevens op de hoogte gebracht van het feit, dat dat laatste een homofiele verbintenis was. Hij heeft geen bezwaar gemaakt tegen het uitwisselen van rin gen tijdens de mis". Vraag: „Waarom kon de mis in de Abt- kerk niet doorgaan?" H. R.: „Pastoor Stoelinga werd later verschillende malen opgebeld door men sen die dingen zeiden als: „Door jouw handen willen we nooit meer een mis zien opgedragen als je je voor zulke dingen leent". J.M.: „De pastoor heeft naar aanleiding van dergelijke telefoontjes toen het bis dom ingelicht en het advies gekregen de plechtigheid niet te laten doorgaan, een bewijs dat men bang was voor de gevol gen van ons plan en een bewijs dat men ook dat plan kende." Vraag: „Hebt u later nog contact gehad met functionarissen van het bisdom?" J.M.: „Ja, op zondag 25 juni hebben wij nog gesproken met autoriteiten van het bisdom om te proberen alsnog toestem ming te verkrijgen. Dat is gelukt, maar de plechtigheid moest toen plaatshebben in de kapel van de broederschool. Weer een bewijs, dat men van onze plannen op de hoogte was. Want als wij uitsluitend een mis hadden willen opdragen voor moeder of voor onze zaak, dan had dat best in de Abtkerk gekund. Daar had nie mand zich aan gestoten. Vraag: „Hebben er stoelen op het al taar gestaan?" H.R.: „Nee, om tactische redenen had de pastoor daar bezwaar tegen. Wij heb ben ons daarbij neergelegd." Vraag: „Wie waren bij de plechtigheid aanwezig?" J.M.: „Mijn moeder, zijn moeder, een bevriend echtpaar en twee vrienden. Zij waren allen op de hoogte van onze „be vestiging". Mijn moeder heeft er zelfs toestemming voor gegeven." De moeder wordt uit een andere kamer van de Rot terdamse flat geroepen om dit feit te be vestigen. Zij doet dat in een Antwerpse woordenvloed. de mis opdroeg, van uw bevestiging op de hoogte? H. R.: „Volledig. Hij heeft tijdens de mis nota bene een bijzonder sympathieke toespraak gehouden over onze vriend schap. Zijn preek heeft die dag voor ons tot een onvergetelijke gemaakt". Vraag: „Heeft u tijdens de mis uw rin gen gewisseld?" J. M.: „Even na de consecratie heb ben wij onze ringen gewisseld. We heb ben het meest geschikte moment daar voor in overleg met de kapelaan vastge steld. Hij heeft ons na de consecratie van een altaar af het teken gegeven dat wij met de ringen-ceremonie konden be ginnen." Vraag: „Waarom hebt u foto's laten maken in de kerk?" J. M.: „Als herinnering. Dat doet men per slot van rekening bij een normaal huwelijk ook." Vraag: „Hebben buitenlandse bladen een bod op die foto-reportage gedaan?" H.R.: „Ja, we hebben aanbiedingen uit Frankrijk, Engeland, Duitsland en Ne derland voor bedragen met meer dan drie nullen." Vraag: „Waren die aanbiedingen er al voordat u de inzegeningsplechtigheid ging regelen?" J.M.: „Nee, we hebben geen publici teitsstunt willen uithalen. We hebben het niet gedaan om er geld aan te verdie nen. We zullen de foto's dan ook per se niet verkopen. De negatieven zijn al on middellijk na opname verbrand. We heb ben nog maar één serie: die in ons eigen album". Vraag: „De voorzitter van het C.O.C. (Vereniging voor Homosexuelen), de heer B. Premsela, noemt het verwisselen van ringen absurd." J.M.: „Het is ook absurd, tenzij een juiste intentie aanwezig is. Wij hadden behoefte onze vriendschap voor God te bezegelen en we zijn bereid aan alle consequenties daaraan verbonden te vol doen." Vraag: „Waarom hebt u het C.O.C. niet tevoren van uw plannen verteld? J.M.: „Het is een zaak waar het C.O.C. niets mee te maken heeft. Wij zijn lid van het C.O.C., maar je bent toch ook geen rekening verschuldigd aan de voet balvereniging waar je lid van bent?". H.R.„Nee, het C.O.C. is alleen maar jaloers omdat ons nu iets is gelukt waar zij al een hele tijd voor vechten". Het bisdom Rotterdam, niet in het minst uit het veld geslagen door de verstrekte gegevens van de twee mannen, blijft per tinent iedere voorafgaande kennis van de zaak ontkennen. Woordvoerder Schilte: „Er is feitelijk niets gebeurd. Een priester heeft een mis opgedragen voor verschillende intenties. Hij is gewoon van het standpunt uitge gaan dat voor ieder mens een mis opge dragen kan worden. Dat er foto's zijn ge nomen en ringen uitgewisseld is iets, dat de kapelaan niet geweten heeft". „Hij is er gewoon ingetuind", zegt de heer Schil te. De plotselinge vakantie van kapelaan Omtzigt verklaart hij als volgt: „Die man is zo geschrokken van alle publiciteit, hij is er helemaal hodeldebodel van". „Het bisdom beschouwt het als een pure re clamestunt" zegt hij. Dat is ook de mening van het C.O.C., dat zich nogmaals duidelijk van de hele affaire distantieert. Voorzitter Premsela zegt: „Het wisselen van ringen is bij ons een zeer ongebruikelijke zaak. In intieme kring komt het een enkele maal voor. Maar wat in Rotterdam is gebeurd vind ik een niet houdbare reclamestunt". Of het sluiten van dit „huwelijk" de C.O.C. schade zal doen betwijfelt hij: „Ik geloof, dat men in Nederland wel onder scheid weet te maken tussen dit soort figuren en anderen. De mensen denken natuurlijk wel weer: „Moet dat nou?" Wat dat betreft bestaat het gevaar inder daad dat men ons wel erg lichtvaardig over één kam gaat scheren. Het is niet te hopen dat dat gebeurt". ADVERTENTIE V Kennomerlaan 38. IJmmdei •ZO APART,.. Drie jongelui uit Beverwijk, 18 en 19 jaar oud, zijn vrijdagmorgen door de po litierechter in Haarlem veroordeeld tot en kele maanden gevangenisstraf, waarbij hun tevens werd verboden gedurende hun proeftijd van drie jaar auto's te kopen. Het drietal had zich in hun woonplaats schuldig gemaakt aan diefstal van vier autowielen met banden, twee ruitenwis sers en enkele wieldoppen. Bovendien hadden zij verscheidene malen uit auto's benzine gestolen. Dit alles was gebeurd tussen 27 mei en 4 juni. De officier van justitie noemde de kna- Ondanks het warme weer had de groentenafzet deze week in Beverwijk een vrij gunstig verloop, waarbij vooral in het laatst der week de sla duur werd: tot 24 cent per krop. De mindere kwaliteit werd verkocht vanaf 5 cent per stuk. An dijvie had in het begin nog wel even (Van onze correspondent) GRONINGEN. „Afschuwelijk, die do denboekhouding elke week", zegt de heer A. Pebesma uit Beetsterzwaag. Hij is één van de organisatoren van de vier demonstratieve „kruistochten" tegen de oorlog in Vietnam in dit zeer landelijke hoofddorp van de Friese gemeente Opster- land. Op drie achtereenvolgende zaterda gen is zo'n optocht gehouden. Stille toch ten zonder spandoeken of leuzen, maar met houten kruisen: één voor elke tien doden in Vietnam. In telkens weer anders ge kleurde pamfletten worden daarbijdan nog de totaalcijfers bekend gemaakt. Vandaag wordt de laatste en vierde tocht gehou den. Het aantal demonstranten bedroeg de vorige drie keren vijftig a zeventig. „Het is toch verschrikkelijk dat er hier niet meer mensen kunnen worden gevon den om de slachtoffers van de oorlog in Vietnam te begraven. Zelfs niet als dat met tien tegelijk gebeurt. Daarom wor den de kruisen waarvoor geen dragers be schikbaar zijn, demonstratief op een wa gen meegevoerd. Zo van: voor deze do den is niemand gevonden om ze te be graven". Andries Pebesma (31), cursusleider bij de Stichting Vormingscentrum Arbeiders gemeenschap der Woodbroekers te Korte- hemmen, van huis uit onderwijzer; dienst weigeraar, lid van de P.v.d.A. en diaken in de hervormde kerk te Beetster zwaag („Ja dat kan hier allemaal") zegt somber: „Je maakt een cijfer waar een stuk onmenselijkheid achter schuil gaat. Wij wilden proberen op een andere ma nier dan gebruikelijk was de aandacht op de oorlog in Vietnam te richten. Om daar mee opnieuw de publieke opinie te prikke len. Want iedereen zegt wel: „Verschrik kelijk", maar daar ben je natuurlijk niet mee klaar. Dat is nog maar het eenvou digste begin van je-erbij-betrokken-voelen. De actie in Beetsterzwaag is min of meer het gevolg van een teach-in, die in mei in het plaatselijke „Ons Huis" werd gehouden. Initiatiefnemer was dienstwei geraar Kees Wieringa uit Vledder". Onderwerp: „Oorlog en Vrede". Op de één of andere manier ben ik die avond voorzitter geweest. Het was een geslaagde bijeenkomst met als gangmakers de her vormde en gereformeerde predikanten hier uit Beetsterzwaag een P.S.P.-raadslid en een D'66-Kamerlid uit deze gemeente. Maatschappelijk werker Jan Antonides uit het naburige Ureterp is daarna een van degenen geweest, die een tiental mensen van de „teach-in" bij elkaar trommelde om de demonstraties te or ganiseren Pebesma vertelt: „Wij hadden eerst besloten in een weiland naast Rijksweg 43 net zoveel kruisen te plaatsen als er in één week mensen door de oorlog in Vietnam gedood waren. Wij waren er ons toen niet van bewust dat het aantal (vol gens de Amerikaanse ambassade in ons land) wekelijks gemiddeld boven de 3000 ligt. Wij hebben 'oen noodzakelijk moe- Vraag: „Was kapelaan Omtzigt, die ten verdunnen: één kruis voor elke tien WWm yfmk doden. Voor het weiland langs de Rijks weg kregen we geen toestemming van het gemeentebestuur. Dit zou de automo bilisten teveel kunnen afleiden, redeneer de men. Achteraf kon ik daar wel inko men. Veehouder R. Dijkstra aan de ver bindingsweg Beetsterzwaag-Rijksweg 43 stelde toen gratis een stuk weiland ter beschikking onder het motto: je moet iets voor de gemeenschap over hebben". „Er is niet bij voorbaat sprake van een collectief anti-Amerikaans stand punt", zegt Pebesma. Persoonlijk zegt hij volmondig ja op onze vraag of de be langen van Noord- en Zuid-Vietnam zou den zijn gediend met een eventuele te rugtrekking van de Amerikaanse troepen. Amerika heeft pretenties die wij in Eu ropa delen: economische, sociale en godsdienstige. Het gezicht dat Amerika daardoor aan de wereld toont, is ook ons gezicht, of je dat leuk vindt of niet". Volgens Pebesma correspondeert de oor log in Vietnam niet meer met de moder ne opvattingen over democratie en rech ten van de mens. Daarom is hij blij met de toenemende oppositie in Amerika en noemt hij het een bijbedoeling van de demonstraties in Beetsterzwaag deze op positie te steunen. „In Amerika heeft men ook een foutief beeld van de Vietcong, dat wordt ge- rol van demonstrant gespeeld heeft. „Dat fundeerd op een vooroordeel tegen het communisme". Volgens Pebesma is er evenwel ook 'n fatsoenlijk communisme. Als voorbeeld daarvan noemt hij Joe goslavië. „En als Vietnam zo communis tisch wordt, vraag ik: „so what?". De strijd van de Vietnamezen ls volgens Pe besma een gerechtvaardigde strijd „om een stuk land en een stuk eten". Amerika gaat het volgens hem om 'n gordel rond om China. „Natuurlijk zijn er verschil lende motieven, maar net zo goed als het gezicht van Amerika ook ons gezicht is, zijn die motieven ook onze motieven. Ik wil daar niet achter staan." Het is de eerste keer dat Pebesma de is een merkwaardige ervaring. Je stapt uit een zekere anonimiteit, je maakt je bekend in zo'n dorpstraat. Dat is een groot verschil met Amsterdam. Natuur lijk hadden we graag meer deelnemers gehad, maar het is tenslotte geen kruis tocht in de trant van „God wil het". De meeste demonstranten komen trouwens niet uit Beetsterszwaag en ook niet uit de als ik zo mag noemen, zwaar protestant se hoek. Het stuk weiland trekt wel veel belangstelling, maar na zaterdag gaan we de kruisen weghalen." Vergeet Beet sterzwaag Vietnam daarna? „Beslist niet", zegt Pebesma. „Maar we hebben nog geen plannen voor een nieuwe actie." moeite om de juiste prijs te vinden, maar ging uiteindelijk weg tot 30 cent per kilo. Bloemkool kwam te zitten in de hoek waar de prijzenklappen vielen: voor de Eessen werd tot 40 cent per stuk betaald. De mindere kwaliteit had moeite ver kocht te worden. Trouwens dit gebeurde ook met de spi nazie: boven de 20 cent per kilo ging er niet veel weg. In de bonensector bleef het rustig. De kassnijbonen kwamen tot 160 cent per kilo en de sperziebonen brach ten het tot 185 cent per kilo. Tuinbonen varieerden van 20 tot 35 cent per kilo. Postelein had moeite zich staande te hou den: men betaalde tot 24 cent per kilo. Bospeen blijft een gewild artikel met prijzen tot 65 cent per bos; de waspeen kwam tot 54 cent per kilo. Peulen deden van 80 tot 200 cent per kilo. Er komen nu verschillende soorten doperwten. Naast de vroege soorten zijn er nu ook de blauwe capucijners bijge-ko- men. Voor de diverse soorten werd van 35 tot 120 cent per kilo betaald. Komkom mers gingen er vlot weg tot 35 cent per stuk. De tomatenprijzen liepen deze week iets terug: tussen de 50 en 92 cent per kilo. Onder de winterartikelen zouden we de prei kunnen schikken die zuur was en nog 88 cent per kilo noteerde. De spits kool bracht van 8 tot 25 cent per kilo op. ADVERTENTIE sunart de kunst- nijverheids- afdeling van WONINGINRICHTING BEVERWIJK De bloemenveiling in Beverwijk toonde deze week wel een bijzonder lusteloze aan blik. Er was een grote aanvoer, terwijl de vraag van handelaarszijde minimaal was. Dat had tot gevolg, dat de prij zen sterk naar beneden liepen. Hoewel sommige bloemen dit weekeinde spotgoed koop zijn, zal de bloemist en de straat- venier nauwelijks afzet hebben vanwege de vakantieroes. De anjers gaan een steeds grotere rol spelen. Woensdag werden er zelfs 150.000 stuks van de eerste kwaliteit aangevoerd. De prijzen waren echter tot zomerniveau teruggebracht: 2tot 7 cent per stuk. De tweede sortering kon vaak niet eens worden verkocht, zodat een deel van de anjers doorgedraaid moest worden. Rozen waren ook spotgoedkoop, hoewel de prijzen vrijdag iets aantrokken tot 10 ent per stuk. Gerbera's en fresia's gingen eveneens voor weinig geld de deur uit. Geen en kele bloemensoort werd eigenlijk gretig verkocht. Zo lieten ook de lelies het af weten. De kwekers moesten zelfs al heel erg tevreden zijn als een zware tak Ru- brum 70 cent opbracht. Teleurstellend voor de kwekers waren ook de opbrengsten van gladiolen en chrysanten. Op de speciale aardbeienveiling in Be verwijk werden vrijdag opnieuw hogere prijzen genoteerd dan de voorgaande dag. Voor veel partijen lagen de prijzen een gulden per slof of kistje hoger. Deze gun stige ontwikkeling is te danken aan een toenemende vraag. De meest aangevoerde soort, de Red Gauntlet, geeft prachtige vruchten. Het is gebleken, dat de aard beien in kistjes beter betaald worden dan in sloffen. De eerste soort aardbeien in sloffen noteerde van 340 tot 420, terwijl de prijs voor de kistjes varieerde van 300 tot 400 cent. Ook voor de tweede sorte ring was veel liefhebberij: tot 360 cent per slof en tot 370 cent per kistje. pen: „slachtoffers van de welvaart'." Als zij maar net de leeftijd er voor hebben, moeten en zullen zij een rijbewijs en een auto hebben." Maar van wat zij verdienen zijn zij niet in staat de wagen behoorlijk te onderhou den. Dan wordt er gestolen en voor hon derden guldens schade aangericht. Tegen de twee 18-jarigen, een stratenma ker en een chauffeur luidde de eisen drie maanden onvoorwaardelijk met aftrek van voorarrest. Tegen de 17-jarige, een fa brieksarbeider, werd twee maanden ge ëist. Hij was niet in het bezit van een auto en had bijgevolg niet rechtstreeks van de diefstallen geprofiteerd. De raadsman van de stratenmaker, mr. O. H. van Wijk wees onder meer er op dat de ouders van de jongelui in zekere zin moreel aansprakelijk waren omdat zij te weinig toezicht zouden hebben uitgeoe fend. Hij vond de eis veel te hoog en wees op het blanco strafblad van zijn cliënt. Mr. D. Rens releveerde dat de chauf feur slechts aan een der diefstallen had meegedaan op 28 mei toen het drietal zich vergreep aan de wielen van een oude wagen die bij het veilinggebouw in Be verwijk stond geparkeerd. De chauffeur, was evenals beide anderen, nooit eerder met de justitie in aanraking geweest. Mr. Römelingh schetste de fabrieksar beider als een bijloper die zelf niet in het bezit van een auto was en bovendien ge makkelijk ten goede en ten kwade was te beïnvloeden. Hij betwijfelde of er met betrekking tot deze jongen juridisch wel sprake was van diefstal. Eerder zou het gaan om mede plichtigheid. Dit was echter niet ten las te gelegd en mr. Römelingh vorderde dan ook vrijspraak. De politierechter mr. De Haseth Möl- ler antwoordde hier op dat de fabrieks arbeider in de auto had gereden die liep op gestolen benzine en dus mede had ge profiteerd van de diefstal. De stratenmaker en de chauffeur wer den beiden veroordeeld tot vijf maanden waarvan drie voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar en aftrek van voor arrest. Hun zeer oude auto's werden verbeurd verklaard. De fabrieksarbeider kreeg drie maan den waarvan twee voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar. Op 27 april was een 18-jarige tuinknecht uit Beverwijk met enkele vrienden in het jeugdhuis „Het Groen Huis" in zijn woon plaats binnengedrongen. De toegang was hen ontzegd door de leidster van het huis. Vriendelijk had zij de knapen verzocht buiten te blijven. Zij was echter opzij ge duwd en in het huis was een biljartkeu vernield. De officier eiste vier weken voorwaarde lijk voor deze huisvredebreuk en een geld boete van 200.-. Ook gezien de herrie die de knaap enkele weken eerder in een jeugdhuis had geschopt zei de officier: „Als u zo doorgaat hoort u uiteindelijk niet in een jeugdhuis maar in een jeugd gevangenis thuis". De tuinknecht werd veroordeeld tot een boete van 150,- en ontving de medede ling ook zijn vriendjes te waarschuwen dat er streng zou worden opgetreden als het niet was afgelopen met dit brutale ge doe in jeugdhuizen. Een 21-jarige fabrieksarbeider uit Haar lem had op 21 mei ingebroken in een kantoorgebouw aan de Oosterhoutlaan in Haarlem en had daarbij een radiotoestel ter waarde van 198,- gestolen. In verband met diefstallen van auto's die de man eerder had gepleegd, noem de de officier hem een recividist, waar vooral technische zaken als auto's en ra diotoestellen een grote aantrekkings kracht op uitoefenden. Tegen hem werd vijf maanden geëist waarvan twee voor waardelijk met een proeftijd van drie jaar. De raadsvrouwe mr. De Ranitz voerde aan, dat de man zwak begaafd was, dit wist en hier erg onder leed. De inbraak was mede gepleegd door moeilijkheden die zich thuis en op het werk hier door voor deden. De uitspraak luidde: vijf maanden met aftrek, waarvan drie voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar en onder toe- zichtstelling van de reclassering. ADVERTENTIE Service DAG en NACHT UW ADRES voor „Ook internationaal" Rijnstraat 91 IJMUIDEN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 7