Permanente kunstmarkt Libra in de Waag aan het Spaarne 'Mg Hendrik Andriessen opende orgelacademie in Haarlem 9 Oudste Haarlemse schildersbent verjongt zich tfSÊ Rosa Spier (75) overleden iPl Tweede programma van Alvin Ailey beter geslaagd Auteur Hermans verliest geding Britten aan de top in Knokke Drie ruimteschepen naar maan in 19 dagen Vivian Leigh in Londen overleden Verzorgd Brecht- ballet in Tilburg MAANDAG 10 JULI 1967 7 (Van onze kunstredacteur) DE OUDSTE Haarlemse schilders vereniging Kunst Zij Ons Doel (K.Z.O.D.) heeft zaterdag een perma nent verkoopcentrum geopend in de Waag op de hoek van Spaarne en Damstraat. In het zaaltje op de eerste verdieping staat dagelijks van één tot vijf uur in een stuk of tien stellages het grafische werk van de leden te koop voor minder dan honderd gul den. Aan de want hangen iets duur dere prenten, kleine beelden van Jan- neke Ducroo staan verspreid door-het vertrek. Aan een bar in de hoek kun nen kijkers bij een glas limonade be slissen of ze kopers worden. Image Kwaliteit David Koning A ar zeiend De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma's David Koning i DEZE KUNSTMARKT in het klein, Li bra (Waag) genaamd, getuigt van de ver jonging die de vereniging met de acht tiende eeuwse naam de laatste tijd heeft ondergaan. Het is een idee geweest van voorzitter Hans Ducroo om in dit histo rische gebouw, dat de vereniging al sinds 1841 bewoont, een ontmoetingspunt te scheppen tussen kunst en publiek. Om het „image" van de vereniging, die lange tijd als conservatief bekendstond, om te bui gen, heeft het bestuur het door de leden aangeboden werk gejureerd. Dat dit nog al drastisch gebeurd moet zijn, zal ieder een duidelijk zijn die de recente expositie Rosa Spier met een miniatuur-harp. Op 75-jarige leeftijd is zaterdag de har piste Rosa Spier in een bejaardentehuis te Amsterdam, waar zij anderhalf jaar geleden was gaan wonen, overleden. Rosa Spier werd op 7 november 1891 te 's-Gra- venhage geboren. Zij bezocht het Konink lijk Conservatorium in de residentie en behaalde haar diploma met de „hoogste onderscheiding". Zij voltooide haar studie bij Otto Müller in BerRjn. Haar eerste optreden als harpiste vond plaats in het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen in haar geboortestad. Enige jaren was zij als eerste soloharpiste verbonden aan het Residentieorkest. Van 1932 tot 1946 is zij in dezelfde functie werkzaam geweest bij het Concertgebouworkest. Daarna was zij verbonden aan het Radio Philharmo- nisch orkest. In 1926 heeft Rosa Spier het Hollandse instrumentaalkwintet op gericht. Zij was lerares aan de conserva toria van 's-Gravenhage, Amsterdam en Rotterdam. in het Huis van Looy vergelijkt met wat hier te zien en te koop is- DE HAARLEMSE schilders zijn deels georganiseerd in verenigingen, waarvan K.Z.OD. en haar afsplitsing De Groep 1948 het meest bekend zijn; deels expo seren zij groepsgewijs, zoals de club van tien met de Rode Stip als embleem, die maar geen vereniging wil zijn; deels ten slotte opereren zij individueel. Buiten de jaarlijkse kunstmarkt om, waar allen wel kom zijn, geeft deze verbrokkeling tot vreemde verschijnselen aanleiding. Een daarvan is, dat de gemeente Haarlem aan de Groep een soort monopolie-positie van „de Haarlemse schildersvereniging" toe kent, zodat bijvoorbeeld bij de uitwisse ling met Osnabrück alleen van haar le den werk naar Duitsland wordt gestuurd. .Er gaan de laatste tijd stemmen op om dergelijke willekeurige indelingen te' doorbreken en bij dergelijke gelegenhe den te komen tot een keuze van werk, die meer representatief is voor Haarlem. Velen vinden, dat niet moet worden ge kozen op grond van het toevallige lid maatschap van een vereniging, maar op grond van kwaliteit, tast te stellen door een onafhankelijke jury. In dit streven lijkt een initiatief als dat van Libra in de Waag van belang. Niet al leen ziet men hier een kwalitatieve keuze Het is moeilijk na te gaan, wie verant woordelijk moet worden gesteld voor de opbouw van het eerste programma, waar mee Alvin Ailey zijn American Dance Theatre in het Holland Festival heeft voorgesteld. Hoe dan ook, het was een teleurstellende ken nismaking, waarbij allerlei folkloristi- f f P T I \l K V sche attracties voor u I I l| n toeristen overheer sten. Gelukkig is men in staat gebleken nog een tweede pro gramma te presenteren, dat men zater dagavond in de Amsterdamse Stads schouwburg heeft kunnen zien en dat mij heeft gedwongen mijn aanvankelijke oor deel te herzien. Buitengewoon interessant was de ken nismaking met „Lament" op muziek van Heiton Villa Lobos van Louis Johnson uit 1953, het eerste werk van een negercho- reograaf. Het toont duidelijk invloeden van klassieke balletmeesters als Fokine en vooral Massine, maar deze zijn aangewend in een heel persoonlijke stijl in een nieu we richting. Waartoe deze heeft geleid kreeg men in „The Road of the Phoebe Snow" te zien en te bewonderen. De titel verwijst naar de bijnaam van een spoor trein, die onder zijn passagiers een hoog hartige dame zou hebben gekend, gekleed in witte kant en satijn. Het uit duetten en kleine ensembles bestaande ballet is daarmee eerst in abstracto en daarna enigszins verhalend geassocieerd. Wat men er vooral in kan waarderen is de vitale virtuositeit, ook in de lyrische pas sages. In deze bewegingscompositie van Bal lev Teatty op muziek van Duke Elling ton en Billy Strayhorn wordt een door lopend fascinerend spel bedreven met dansvormen in vaak ongekende variaties. Opeens blijkt dan het trekken van gren zen tussen kunst en amusement geen zin meer te hebben. Kon de vorige keer van Franse verfij ning gewag worden gemaakt, thans mocht men ook overeenkomsten met de Spaanse volksdans signaleren, met na me in „Congo Tango Palace" op mu ziek van Miles Davis, waarin men tot hoge snelheid opgevoerde bewegingen plotseling tot stilstand zag komen. „Me tallics" van Paul Sanasardo was een an dere noviteit, die veel meer stijlgevoel openbaarde dan men in eerste instantie voor mogelijk had gehouden. Het gezel schap bestaat, het zij bij herhaling ge zegd, uit fenomenale danstalenten. De Waag in Haariem. uit het werk van de leden, het is ook ze ker niet de bedoeling, dat de activiteiten van Libra op den duur beperkt blijven tot die leden. K.Z.O.D. wil geen besloten club zijn. Ook vroeger al heeft zij er op gewezen, dat de avonden modeltekenen in haar prachtige tekenzaal op de bovenste verdieping voor iedereen openstaan. Bij een doorbreken van de al te gevestigde Haarlemse verhoudingen zal K.Z.O.D. dat bleek zaterdag duidelijk uit opmer kingen van de kant van het bestuur bebeslist niet achterblijven. EEN WAT AARZELENDE ilidrtik rpaakt het gemeentebestuur van Haar lem. Aan de ene kant was het zater dag niet vertegenwoordigd door welke autoriteit dan ook. De bijeenkomst was te veel een onderonsje van K.Z.O.D. Aan de andere kant zijn al vóór de opening twee werken aangekocht door de direc teur van het Frans Hals Museum, de heer H. P. Baard. Het zijn een stilleven van E. Jorritsma-Thóne en een werk van Si mon Busé. Een bewijs van indirekte of ficiële steun, dat het bestuur slechts sti muleren kan om op de ingeslagen weg voort te gaan. (Van onz correspondent) GRONINGEN. De schrijver W. F. Hermans te Groningen heeft het kort ge ding tegen de uitgever G. A. van Oor schot te Amsterdam verloren. Vanmorgen deed de vice-president mr. Dommering van de Groninger rechtbank uitspraak in het kort geding dat Hermans had aan gespannen. Hermans eiste de stop van de verkoop van het boek „Hermans is hier geweest", dat Van Oorschot liet verschijnen in de Witte Olifantenreeks. Het boek is een on derdeel van een verhalenbundel „Drie melo-drama's" die enkele jaren geleden bij Van Oorschot verscheen. Toen werd overeen gekomen dat Van Oorschot het recht heeft tot herdruk van het boek. Hermans en zijn raadsman meenden dat Van Oorschot niet het recht heeft tot. her uitgave van een gedeelte van het boek. De vice-president zag geen termen om tot inwilliging van de eis van Hermans te komen. De vordering werd afgewezen, pag 1 Binnenl. Nederland 1. Na de Minimolen en het nieuws eerst de wekelijkse actualiteiten rubriek van de kerken Kenmerk en ver volgens de zevende aflevering van de En gelse serie Paulus van Tarsus. Paulus en Silas belanden in Griekenland in de cel. Na het journaal een Duitse serie en wel van nul uur tot middernacht met de Ne derlandse acteur Jack Gimberg in de hoofdrol van detective Mark Lissen. Mark komt ook in deze aflevering niet aan zijn welverdiende vakantie toe. Hij logeert weer in een duur hotel, maar hij zou beter naar een klein pensionnetje kunnen gaan, want in dure hotels schijnen altijd vreem de dingen te gebeuren. Nu logeert er een sjeik, die een brief krijgt, waarin staat, dat er een bom in het hotel is geplaatst. Mark maakt hier en daar een praatje en komt er achter, dat er een paar aarts vijanden van de sjeik ook kamers hebben besproken. Een man, wiens vrouw deel uimaakt van de harem en een andere man, wiens oliebelangen niet helemaal parallel lopen met die van de hoogste gast. Mark heeft dus aanknopingspunten en gaat op onderzoek uit. Daarna een Franse serie kijken en wel: Nu en dan? Het probleem, dat in een korte film wordt uitgebeeld om de gesprekspartners in de studio gelegenheid te geven over een opvoedkundig probleem te debatteren, is vandaag dat van de echtscheiding. Een zoontje is toegewezen aan zijn moeder, maar hij mag zo nu en dan eens naar papa. Die verwent hem tijdens die ontmoetingen en moeder thuis weet daar niets anders tegenover te stellen dan een verbod om de cadeaus, die het knaapje heeft gekregen te gebruiken. Vervolgens het Knokke Festival. Vanavond treden de Fransen aan tegen de Duitsers. Nederland 2. Het VARA-aandeel in het tweede netprogramma bestaat uit een af levering van Coronation Street. De jaar lijkse picknik is 't gesprek van de dag in het kroegje. De rest van de avond is in handen van de TROS die de serie 87th Precinct uitzendt. Joe Czepreghi is de be langrijkste getuigen in de zaak tegen twee moordenaars. Hij houdt zich echter op de achtergrond, mede omdat zijn vrouw in verwachting is. Hij wil niet in de zaak ge mengd worden, want wraak van de zijde van de onderwereld is niet ondenkbaar. Als er echter weer een moord wordt ge pleegd voelt hij zich mede-schuldig. Als h eerder gesproken had zou dit slachtoffer niet zijn gevallen. Om zich te rehabilite ren besluit Joe zichzelf als lokaas te laten gebruiken. Op die manier hoopt hij de politie het bewijs tegen de moorde naars in handen te kunnen spelen. Harm Siezen presenteert tenslotte nog de actu aliteitenrubriek van de TROS: Tros-kom- pas. In het Songfestival van Knokke heeft de Engelse ploeg zaterdag met 39« tegen 371,5 'puhteh van België gewonii'en. OiV teren behaalde Frankrijk 352 punten, waarmee Italië 262 punteit) ver weW overtroefd. Vrijdag dolf Nederland het onderspit tegen West-Duitsland met 314 tegen 317,5 punten. Professor Hendrik Andriessen - componist, bekend organist en van origine Haarlem mer, zoals de voorzitter van de Stichting Internationaal Orgelconcours hem aan kondigde heeft zondagavond tijdens de opening van de dertiende Zomeracademie voor organisten herinneringen opgehaald uit zijn jeugdjaren. Het Nederlandse ge zegde: „Het is te mooi om waar te zijn" Prof. Hendrik Andriessen: „Te mooi om waar te zijn". KAAP KENNEDY (AP) In een pe riode van negentien dagen, die donder dag begint, willen de V.S. van Kaap Ken nedy drie ruimteschepen lanceren om uitvoerige gegevens over de maan te verzamelen. Deze maanparade begint donderdag om twaalf uur Westeuropese tijd met de lancering van de Surveyor 4, die een zachte landing op de maan moet ma ken, foto's moet nemen, in de oppervlak te moet graven en ijzer moet zoeken Zeven dagen later, op 19 juli moet de Lunar Explorer 2 koers zetten naar een baan om de maan met de taak weten schappelijke gegevens te verzamelen over de omgeving van de maan. Op 1 augustus zal de Lunar Orbiter 5 zich naar een baan om de maan spoe den. De camera's van dit ruimteschip moe ten close-ups maken van zo goed als de gehele maan, met inbegrip van de ach terzijde. De taak van de Surveyor 4 zal gro tendeels dezelfde zijn als die van de Surveyor 3, die in april van dit jaar een zachte landing heeft gemaakt op de oce aan dér 'stormën hcrti de'Westelijke voor- zikie van de maan. Het ruimtevaartuig zal wördéh1 géWcRt 00eén andere mo gelijke landingsplaats voor astronauten in de Sinus Medii, bijna precies in het centrum. (Van onze correspondent) LONDEN Ten teken van rouw we gens het plotseling overlijden van de ac trice Vivian Leigh hebben zaterdagavond de Londense schouwburgen gedurende een uur hun buitenlichten gedoofd. Voor het Britse toneel is het overlijden van de 53- jarige vroegere echtgenote van Sir Lau rence Olivier een zware slag. Vivian Leigh leed sinds enige tijd aan tubercu lose, een ziekte die haar al twee maal Vivian Leigh eerder had getroffen. Zaterdagochtend werd zij in haar woning dood in bed ge vonden. Op haar ziekbed was zij reeds begon nen te repeteren met Sir Michael Red grave, daar zij beiden de hoofdrollen zou den vervullen in Edward Albee's „A de licate balance". Vivians naam was synoniem met talent, schoonheid en charme. Zij speelde de le gendarisch geworden rol van Scarlett O'Hara in de film „Gone with the wind". De regisseur van deze film George Cu- kor zei destijds: „de actrice die ik zoek moet van de duivel bezeten en geladen met elektriciteit zijn". Er meldden zich 1400 gegadigden aan, van wie er acht en twintig werden getest. Vivian Leigh werd gekozen voor de rol, waarin ze tegenover Clark Gable speelde. In haar verdere loopbaan toonde zij dezelfde veelzijdig heid als Sir Laurence. Vivian Leigh was evengoed thuis in lichte stukken als in drama's van Sha kespeare of anderen. Haar meisjesnaam was Hartley. Zij werd in 1913 in Darjee- ling in de Himalaya geboren. In 1920 werd zij in Londen als de grootste ont dekking onder de jongeren beschouwd. Zij speelde de verleidster in „The skin of our teeth", de martelares in „Antigone" en maakte in lakere jaren vooral naam door haar rol als Blanche in „A streetcar na med desire". HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.10 Lezing. 7.15 Lichte gram.- muziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 Symposium van Europese bisschoppen. 8.20 Voor de kinderen. 8.30 Nws. 8.32 Vakantie- tips. 8.45 Lichte gram.muziek. 10.00 Aubade. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Musette-orkest. 12.18 Marktberichten voor schippers. 12.20 Voor de landbouwers. 12.27. Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Actua liteiten. 12.50 Licht ensemble en solisten. 13.30 Musiësta. 14.00 De vrouw in een lui- paardjas (hoorspel). 14.50 Lichte orkestmu ziek. 15.00 Pizzicato. Tussen 16.45-17.45 Ron de van Frankrijk. 17.00 Overheidsvoorlich ting: Een programma i.v.m. de bekroonde Antilliaanse film van Peter Kreutzberg. 17.10 Voor de jeugd. 18.00 Licht gevarieerd muziekprogramma. 18.45 Musicerende dilet tanten. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Conciliepostbus. 19.35 Klassieke orgelmu- iek. 20.40 Boekbespreking. 20.55 Klassieke en moderne muziek. 21.30 Moderne muziek. 22.00 Kunst. 22.30 Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Klankbeeld over Parijs. 23.15 Amuse mentsmuziek. 23.45 Lichte gram.muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymbastiek. 7.20 Lichte gram.muziek. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte gram. muziek. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klankju welen. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids vitaminen. 11.55 Beurs. 12.00 Promenade-or kest. 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Voor de landbouw. 12.30 Licht orkest. 13.00 Nws. 13.10 Actualiteiten. 13.30 Nicolas de Flue, opera van Honegger. 14.50 Moder ne muziek. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Mo derne muziek. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Moderne muziek. 16.00 Nws. 16.02 Oude mu ziek. 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Lichte gram.muziek. 18.00 Nws. 18.15 Actualiteiten. 18.30 Licht ensemble. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Muziek mozaïek. 20.00 Nws. 20.05 Radioportret van George Gershwin. 20.35 Op de zomertoer. 21.50 Jazz Spectrum. 22.20 Ronde van Frankrijk, 11e etappe. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Moderne en klassieke muziek. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.00 Actualiteiten. 9.10 Vakantie- tips. 9.13 Vragen maar: 10.00 Nws. 10.02 Kwink. 12.00 Nws. 12.02 Ekspres. 14.00 Nws. 14.02 Verzoekplaten voor de huisvrouw. 15.00 Nws. 15.02 Mix 17.00 Nws. 17.02 5555en en 6666en. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weer bericht. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nws. Aansl. Amu sementsprogramma. 16.05 Beurs. 17.00 Nws. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32 Amuse mentsmuziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nws. 19.30 Vlaam se muziek. 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Hand in hand met Nederland. 20.30 Hoor spel. 21.25 Amusementsconcert. 22.00 Nws. MAANDAG 10 JULI Nederland 1. 15.00 Tour de France 10e etappe. 18.30 Tour de France. 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Kenmerk. 19.30 Paulus van Tarsus (TV-film). 19.56 Re clame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 Van nul uur een tot middernacht, (detcictive). 20.45 Film over problemen en gestrande hu welijken Aansluitend: gesprek n.a.v. leze film. 21.40 Songfestival Knokke. 22.40 Jour naal. Nederland II. 20.00 Nws. 20.01 Reclame. 20.05 Coronation Street (TV-filmi. 20.56 87th Precinct Occu pation citizen (TV-film). 21.46 Kompas- actu aliteitenrubriek. 21.56 Reel. 22.00 Journaal. VOOR DINSDAG NEDERLAND I 16.15 Eurovisie: Tour de France lie etappe. 18.30 Tour de France. 18.45 De Mini molen. 18.50 Journaal. 18.55 Reclame. 19.00 Klassiek concert voor jonge mensen. 19.56 Reclame. 20.00 Journaal. 20.16 Reclame. 20.20 De oude draaidoos. 20.55 De ter dood ver oordeelde. 21.20 De overkant. 21.30 Songfes tival Knokke. 22.30 Journaal. NEDERLAND II 20.01 Reclame. 20.05 Première: nws over films. 20.30 De Oom speelfilm. 21.56 Re clame. 22.00 Journaal. is in vervulling gegaan", concludeerde hij. Als kind had prof. Andriessen al belang stelling voor het orgel in de Grote Kerk en dikwijls luisterde hij naar de concer ten. Toen dacht hij, waarom staat het or gel niet in het middelpunt van een nog grotere belangstelling. Dat is de laatste jaren gelukt. „Dat is waar" en „Dat is mooi" en met dit succes wenste hij de organisatoren van de improvisatiewed strijd en van de zomeracademie geluk. Prof. Andriessen verklaarde, dat de gro te liefde voor het Haarlemse orgel hem altijd is bijgebleven en daarom verheugde hij er zich over, dat er weer zulke be kwame docenten naar Haarlem komen om 65 deelnemers aan de academie les te geven. Sprekende over de cursus gaf de inlei der een beschouwing over interpretatie 'n improvisatie. Beide noemde hij gewichti ge aangelegenheden. De kunst van in terpretatie komt de weergave ten goede en bij improvisatie speelt de techniek een belangrijke rol. Prof. Andriessen zei tenslotte, dat Haarlem jong is gebleven. Wethouder geluk had de deelnemers (65) in totaal uit zestien landen) welkom ge heten. Dit jaar is een record bereikt Tot nu toe was 63 het hoogst. Twintig jonge organisten komen uit de Verenigde Sta ten en negen uit Nederland. Dit laatste getal was ook nog nooit bereikt. Verschei dene deelnemers bezoeken Haarlem voor de tweede of derde keer. De sopraan Anneke van der Holst, op de piano begeleid door Justine Koot, zette luister bij aan de openingsbijeenkomst door liederen te zingen van Reimann en Hendrik Andriessen. Vanmorgen zijn de cursussen begonnen; zij duren tot 28 juli. Op het programma staan ook bezoeken aan bekende Neder landse orgels. HET DERDE festivalprogramma van het Nederlands Danstheater heeft vrijdag in Tilburg onder zeer grote belangstelling zijn première beleefd. Voor het gedeelte na de pauze bij deze gelegenheid was de Keuze, een wel zeer merkwaardige voor zo'n vooruitstrevend gezelschap, op „De zever; hoofdzonden" van Kurt Weill en Bertolt Brecht gevallen. Waarschijnlijk heeft de artistieke tl H I I kt n leiding in de mening V) L L »i n jj verkeerd, dat dit evenals „De groene tafel" van het duo F F C t I K V. Fritz Cohen en Kurt u I 1 Jooss een van die werken uit de begin periode van het pamflettische toneel was, dat men beslist gezien behoort te hebben als een van de eerste bewijzen van door braak van tijdsbewustzijn in het ballet. Dat is gebleken een vergissing te zijn, hoewel een allerminst pijnlijke als men let op het toch wel geestdriftige onthaal, dat meer de uiterst verzorgde uitvoering als de intrinsieke waarde zal hebben ge golden. Heeft „De groene tafel" naast de paci fistische betekenis ook nog een voort durende symboolwaarde door de persoon lijke confrontatie met de dood, in „De zeven hoofdzonden" vindt men maar heel weinig dat een hedendaags publiek aan spreekt en dat wordt dan behandeld in een vorm, die wij toch wel als sterk ver ouderd ondergaan. In ieder geval is het bestaansrecht of liever de bestaansnood zaak van dit genre achterhaald. Het is een museumstuk uit een betrekkelijk recent verleden van anekdotische agitatie met een verbleekt cynisme. Zo werd het ook gepresenteerd in de versie van Anna Sokolow, die geen enkele herkenbare po ging tot actualisering heeft ondernomen, daar deze ongetwijfeld tot mislukking zou zijn gedoemd. Haar aandeel in deze recon structie werd in het gestencilde program ma als „regie" aangeduid. Het is niet na te gaan in hoeverre zij zich bij deze en scenering heeft gebaseerd op de oor spronkelijke choreografie van George Ba- lanchine uit 1933, die toen door de toon aangevende criticus André Levinson werd gekenschetst als „een verzameling vage illustraties bij een soort ballade". Een nieuwe dimensie heeft zij er niet aan toe gevoegd. Een betrekkelijke noviteit destijds was het invoeren van een in twee rollen ge splitste toneelfiguur. Dergelijke dubbel- naturen kende men in de litteratuur al lang, vooral in de romantiek. Brecht kon met deze kunstgreep de dubbelzinnigheid aantonen van de schijnmoraal van een materialistische maatschappij, waarvan men het verdorven spel zou moeten mee spelen om er niet aan te gronde te gaan. Dit is kenmerkend voor zijn idealistische critiek op de samenleving. Tegelijk kon hij daardoor bij al zijn streven naar ob jectivering toch een emotioneel element in het geding brengen. Hoe dan ook, Anna I en Anna II trekken dwars door de Ver enigde Staten om het geld te verdienen voor een huis voor hun familie. De eén is praktisch en nuchter, een zangpartij, niet lyrisch maar vertellend, de ander is ge voelig en zinnelijk, een danseres. Verder wordt er dan nog commentaar geleverd door een kwartet van hypocriete gezins leden (met een bas als moeder een cu rieus vervreemdingseffect). Anna. in wie dus twee vrouwen leven, leert alle menselijke zonden niet alleen aan den lijve kennen, maar er ook haar voordeel mee doen, zij het dat zulks haar tenslotte deerniswekkend verdriet be- zoagt. Bij alle waardering voor de met veel concentratie geleverde prestaties moet toch gezegd worden, dat de bezetting van de beide hoofdrollen niet geheel be vredigend was. De mezzosopraan Ileana Melita wist iedere nuance van haar tekst volkomen duidelijk te maken, maar zij miste evenzeer het rauwe sarcasme, het ontluisterend constaterende van de caba retzangeres Lotte Lenya, voor wie de rol van Anna I is geschreven. En Marian Sar- stadt vervulde haar aandeel met een nauwkeurig bepaalde expressiviteit, die nu juist het provocerende miste. Deze Anna II vormde geen alter ego. Haar pas- de-shawl was overigens zeer goed in stijl. Van de vele andere medewerkenden moet men name Jaap Flier worden genoemd. Jan van der Wal zorgde voor een direct typerende aankleding. Het Begeleidings orkest speelde onder leiding van Peter Eros de muziek wellicht iets te gesoig neerd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1967 | | pagina 7